• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

The Expanse העונה השלישית

התחלתי לצפות בעונה השלישית של The Expanse - בינתיים ראיתי ארבעה פרקים, ובסך הכל מספק את אותה האיכות והסחורה כמו העונות הקודמות, אפילו שמתחיל מעט לאט. למעשה אין יותר מדי "חידושים" עד כה.
כיף לראות, למרות שזה מתחיל קצת לחזור על עצמו מבחינת המבנה העלילתי, אני מקווה שירעננו בהמשך עם קווי עלילה/נבלים חדשים.
 
וסיימתי לראות את העונה השלישית - לדעתי באופן יחסי העונה הכי פחות טובה בסדרה. הסדרה מתחילה סביר, משתפרת לקראת האמצע, ולדעתי הסוף מאכזב קצת - לא בהיבט הכנת העלילה לעתיד (הוא גם מוגזם) אלא גם כי זה מרגיש קצת יותר מדי כמו אינדיאנה ג'ונס ומסע הצלב האחרון - לא בטוח כמה מעשי הדמויות באמת משפיעים, זה יותר כמו שהם נגררים אחרי העלילה ולא באמת "מחליטים".
 
אני חושב שהם רק מעלים את הרף מעונה לעונה. מה שהתחיל כמד"ב יחסית ריאליסטי ואף באנאלי, הופך מעונה לעונה לאפוס בקנה מידה עצום. מה שהכי הרשים אותי זה כל הזמן מבססים מסתורין ורמזים לדברים גדולים שיתרחשו בעתיד, ואז בניגוד לרוב סדרות המד"ב שאני מכיר, אשכרה מצליחים לקיים את ההבטחות שלהם. אני לא מרגיש מה שבדרך כלל אני מרגיש בסדרות אחרות, שאו שמושכים אותי באף בלי לדעת איך הסיפור אמור להסתיים (נגיד כמו אבודים), או שהמסתורין הגדול בסוף מוביל לאיזה טוויסט חצי-אפוי ולא מספק (כמו דיסקברי).
הם גם מפתחים את הדמויות יפה מאוד ומביאים כל הזמן דמויות חדשות טובות ושחקנים מצוינים (ברובם).

אגב, בהרבה מאוד סרטים מצליחים וקלאסיים הדמויות לא באמת משפיעות על העלילה אלא רק "נגררות" אחר האירועים, כך שזה לא מדד לכמה הסדרה הזאת מוצלחת או לא.
 
אני מסכים שהם סוגרים את הקצוות יפה, והם אפילו קורצים לכך שהולדן משום מה מצליח להיתקע בכל דבר חשוב שקורה בגלקסיה בערך. ואני מאוד אוהב את תחלופת הדמויות, זה גם מה שאני מחבב בסוכני ש.י.ל.ד.
אבל עדיין, המחצית השנייה של העונה פשוט לא מרגשת ברמת המתח. לי הם לא הצליחו לגרום סקרן/מתוח מה הדמויות הולכות לעשות בפרק הבא.
 
האמת, גם עבורי העונה השלישית הייתה הפחות טובה וגם אני הרגשתי פחות צפייה לפרק הבא.
אני גם לא בטוח שאני מסכים עם פלאפי שמעבר "ממד"ב יחסית ראליסטי" למשהו אחר הוא עליית רמה, אולי דווקא ההפך...
בכל מקרה אני לא חושב שההשוואה של סדרה שמבוססת על ספרים (אם אני לא טועה בינתיים יצאו 6 או 7) לסדרה שנכתבת לטלוויזיה היא נכונה. כלומר אם כדי שספר יצליח הוא חייב עלילה ודמויות, בשביל סדרת טלוויזיה אפשר להחליף עלילה באפקטים (זה לא הגיוני, אבל זה נראה מגניב), דמויות בשחקנים (יכולות משחק או שחקנים מפורסמים)...
דוגמה ממש פשוטה לזה אפשר לראות במה הם שינו בין הסרטים של ההוביט לספר (פעם ראשונה שלקרוא את הספר לוקח פחות זמן מלראות את הסרטים). יש לנו ספר שמספיק לסרט של 4 שעות ואנחנו צריכים למלא 9 שעות, אז בואו נוסיף קצת פתיח שיציג את פרודו מהסרט הראשון (ובהמשך נכליל גם את לגולס, גלדריאל וסרומן), נוסיף את רדגסט כדי שנוכל להוסיף אפקטים, את טאוריאל כי זו הזדמנות להכליל שחקנית מאבודים וסיפור אהבה, ונמצא סיבה מצוצה מהאצבע למלא את כל שאר הזמן באפקטים.
 
וואו, אמרת פה כל כך הרבה דברים שאני יכול להתווכח עליהם במשך שעות. אבל אני אתחיל רק מלשאול מה הכוונה ב
ג'וני אמר/ה:
אני גם לא בטוח שאני מסכים עם פלאפי שמעבר "ממד"ב יחסית ראליסטי" למשהו אחר הוא עליית רמה, אולי דווקא ההפך...
אתה אולי רומז שז'אנר שנקרא מדע בדיוני צריך להיות ריאליסטי באיזשהי צורה?
 
כן, מדע בדיוני צריך להיות מבוסס על מדע ולא פנטזיה בחלל. אז כן הוא צריך להיות ריאליסטי באיזושהי צורה. עד כמה הוא צריך להיות ריאליסטי זה כבר עניין של דעה ואפילו הדעה האישית שלי משתנה מדי פעם.
מאחר ושאלת עלי אני גם אוסיף שהרבה דברים המוכרים כמד"ב היום הם לא באמת מדע בדיוני עבורי אלא יותר מדע פנטזי (או מה שלא יהיה התרגום לעברית של science fantasy). אני לא חושב שיש משהו רע במדע פנטזי, אבל הוא לא מדע בדיוני.
אם יותר נוח לך לעבוד עם הגדרה אז אני מאמין פחות או יותר בהגדרה של היינליין:
a handy short definition of almost all science fiction might read: realistic speculation about possible future events, based solidly on adequate knowledge of the real world, past and present, and on a thorough understanding of the nature and significance of the scientific method.
אם אני זוכר נכון את הפסקה הבאה במאמר הוא טען שאפשר למחוק את המילה עתיד כדי להכליל את כל המדע בדיוני (אם זה מעניין אני אבדוק ואקשר למאמר המלא).
 
אני מסכים שמדע בדיוני צריך להיות מבוסס על מדע אמיתי ובעל הגיון פנימי, אבל מפה ועד להסיק שריאליזם במד"ב זה משהו שיש לשאוף אליו יש מרחק גדול.
כשאמרתי שהסדרה התחילה כריאליסטית יחסית, התכוונתי לכך שלמעט המנוע הבדיוני לחלוטין של החלליות שלהם, לא הוצגה שום טכנולוגיה שאינה ברת השגה עם הטכנולוגיה של ימינו. כמובן, מספיק פריצת דרך משמעותית אחת כדי לשנות את מהלך ההסטוריה, והמנוע הזה הוא שהביא להתפשטות בני האדם במערכת השמש וכל ההתפתחות שנבעה מכך. מד"ב מהסוג הזה, שבעיקר נצמד למציאות ומנסה לשבור כמה שפחות חוקים פיזיקליים, נקרא אצלי ריאליסטי. הוא יכול להיות טוב והוא גם יכול להיות רע, וזה כבר תלוי בדברים כמו עלילה וכדומה.
בהמשך הסדרה היא הופכת לפחות ריאליסטית עם הצגת הפרוטומולקולה וכוחותיה הפלאיים, ובעונה השלישית היא כבר הפכה למד"ב לא-ריאליסטי לחלוטין עם חורי-תולעת וכל מיני חוקי פיזיקה מומצאים. אבל זה לא מה שהופך אותה לטובה יותר או פחות, אלא התפקיד של האלמנטים המד"ביים האלה בסיפור. לכן אני לא חושב שעצם היותה יצירה מד"בית כלשהי ריאליסטית יותר או פחות בהכרח מעיד על איכותה.

מה שמבחינתי השתפר במהלך העונות לא קשור לריאליזם, אלא לקנה המידה של הסיפור, שהפך מסיפור אישי של כמה כורי-חלל, להתגוששות מקומית, למלחמה כוללת, לאירוע בקנה מידה הסטורי ביחס לכל האנושות. אני אוהב סיפורים אפיים מהסוג הזה. כמובן שבעקיפין, ההתפתחות הסיפורית הזאת (לפחות לשלב הסופי) לא הייתה יכולה לקרות בלי שינוי מתאים לאופי המד"בי של הסדרה. אם היא הייתה נשארת סדרה ריאליסטית כמו שהיא התחילה, במקסימום היה הסיפור הזה היה יכול להגיע למלחמה כוללת של בני האדם ולהסתיים שם. אבל חייזרים זה יותר מעניין, והם בהכרח יהיו פחות ריאליסטים.
 
מצטער שאני עוד פעם עובר לציטוט של מישהו אחר, אבל הוא פשוט סיכם את זה הרבה יותר טוב ממה שאני מסוגל. הפעם אני אפנה אל החוק הראשון של הקסם של ברנדון סנדרסון שאם אני זוכר נכון עלו בפורום כמה אזכורים של החוקים הללו. החוק אומר שכותב יכול לפתור בעיות עם קסם בפרופורציה לרמת ההבנה של הקורא בקסם המדובר ובהמשך הוא מסביר שלדעתו זה נכון גם לטכנולוגיה מתקדמת.
לדעתי החלק השני של העונה השלישית לא עומד בזה כמו שצריך, פתרונות לבעיות סיפוריות נפתרו באמצעות טכנולוגיה חייזרית לא מובנת לצופים ועבורי rule of cool (אפשר להכניס משהו לא הגיוני כל עוד הוא מגניב - וגם זה משהו סובייקטיבי) פשוט לא היה תקף פה. עבורי זה פשוט לא היה מגניב או הגיוני מספיק. המולקולה הייתה קיימת גם בעונות הראשונות אבל היא לא פתרה בעיות (דווקא להפך) ואני חושב שזו הסיבה שפחות נהניתי מהעונה השלישית.

בכל מקרה, אני חושב שיש משהו מושך ברעיון של לחזות את העתיד ומה שינוי טכנולוגי קטן כמו פיתוח המנוע יכול לעשות (אם אני זוכר נכון השדרוג במנוע היה של מדענים ממאדים, כלומר אחרי שהאנושות התחילה ליישב את החלל, אבל יכול להיות שאני טועה, בכל זאת עבר זמן). אני גם נהנתי מזה שרוב המדע שהוצג בסדרה היה פחות או יותר מדויק כמו ההשפעה של הכבידה. מתי פעם אחרונה שראית סידרת מדע בדיוני שעושה את זה? ככה שלדעתי האלמנטים המד"ביים היו בולטים עוד מהעונות הראשונות (הנוזל הזה שמוריד את השפעת כוח הכבידה על הגוף למשל) והעונה השלישית די חרגה מהציפיות שלי מהסדרה (כשאני חושב על זה אולי זו בעצם הסיבה שהתחלתי לחפש מה לא בסדר בסדרה ולהתרגש מכל דבר קטן).
 
לא מפריע לי ההגיון, או חוסר ההגיון של חורי התולעת - אני לא מחפש מדע מדוייק בדברים הללו. אבל יותר אהבתי את הסגנון של העונות הראשונות, שהיה יותר סדרת מתח/בילוש בעתיד ולא מדע-בדיוני קלאסי.
אני מעדיף את הפוליטיקה בין כל הסיעות מאשר מסע לעולמות חייזרים, בחיפוש אחר טכנולוגיות/עתיקים/ווטאוור.
 
חזרה
Top