• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

חוק ההידרדרות וחוקים נוספים בספרים (ועץ תלונות לא ממש מוסתר).

החלטתי לתת כמה חוקים מנחים לגבי ספרים שיכולים לעזור לקוראים מתחילים. אבל האמת שאני עושה את זה בעיקר כדי להתלונן.

חוק א'-חוק ההידרדרות: אף פעם ללא יוצא דופן הספרים נעשים פחות ופחות טובים עד לרגע שאתה פשוט רוצה לשרוף אותם ככול שאתה ממשיך בסידרה. למשל "הניצוץ שבעפר", ספר נהדר יפה רומנטי בדיוק במידה הנכונה ועם יצורי פנטזיה בדיוק במינון הנכון לעולם שלא היה שקוע בקסם עד לאחרונה . ואז הגיע "לפיד בחשכה" שירק על כול העסק, אין עלילה ראויה לשמה ודוחפים בכול מקום עוד איזה אימפריט ואיך לא אם נגמרו לך הרעיונות מה אתה עושה? סקס כמובן, באמצע הספר בלי שום תרומה אמיתית יש סקס, אבל הי! זה מוכר נכון?.

חוק ב'-סופרי ישראלים לא יודעים לכתוב פנטזיה: לא הצלחתי למצוא ספר פנטזיה אחד טוב שנכתב על ידי ישראלי, ולמה? למה??? למה אתם חושבים שאפשר לעשות "פרסי ג'קסון-גרסת התנ"ך"???? זה פשוט לא עובד אז די! אנחנו בתור ישראלים יכולים לעשות הרבה דברים אבל ספרי פנטזיה זה לא אחד מהם!!!!

חוק ג'-"אנחנו נאורים": אני לא הומופוב ולא שונא את כל מי שהולך למצעד הגאווה אבל למה לדחוף את זה בכוח לספרים? לדמויות האלה בדרך כלל אין שום עומק והם סתם שם כדי להגיד "הי! יש לי הומו בספר! אני כזה נאור!" למה? זה לא מכבד לא את הסופר לא את הקורא ולא את הקהילה הגאה, על תידחפו סקס ונטיות מיניות לספר שלא עוסק בזה, מילאה עם יש קטע שעוסק במאבק העצמי שלו בצורה שלא מעולצת לחלוטין *שיעול*פרסי ג'קסון*שיעול*

חוק ד'-"הערפד הרומנטי": ערפדים הם יצורים מגניבים של הלילה ששותים דם מתמוססים בשמש ובעלי כוח על אנושי, אז למה לכול הרוחות כשאני פותח 99% מספרי הערפדים הם רומן סוג ג' של איזה בחורה מוכת הורמונים? למה?. הערפד זה תמיד איזה נער מהמאה ה18 עם הסגנון שלי "אני חתיך קר" ותמיד יש את הערפד המרושע שגם רוצה את הבחורה, ואיך לא הבחורה תמיד איזה אנדרדוג לא מקובלת או הבחורה שהרגע הגיע לעיר.
 
tkhag1 אמר/ה:
[post]691539[/post] חוק ב'-סופרי ישראלים לא יודעים לכתוב פנטזיה: לא הצלחתי למצוא ספר פנטזיה אחד טוב שנכתב על ידי ישראלי, ולמה? למה??? למה אתם חושבים שאפשר לעשות "פרסי ג'קסון-גרסת התנ"ך"???? זה פשוט לא עובד אז די! אנחנו בתור ישראלים יכולים לעשות הרבה דברים אבל ספרי פנטזיה זה לא אחד מהם!!!!
אני לא מסכים עם הכללות כאלה. זה שעדיין לא בא סופר פנטזיה ישראלי טוב לא אומר שזה בלתי אפשרי כי זה בדם שלנו. סדרת פנטזיה עם השראה מהתנ״ך/מיתולוגיה כנענית יכולה להיות אחלה דבר.
tkhag1 אמר/ה:
[post]691539[/post] חוק ג'-"אנחנו נאורים": אני לא הומופוב ולא שונא את כל מי שהולך למצעד הגאווה אבל למה לדחוף את זה בכוח לספרים? לדמויות האלה בדרך כלל אין שום עומק והם סתם שם כדי להגיד "הי! יש לי הומו בספר! אני כזה נאור!" למה? זה לא מכבד לא את הסופר לא את הקורא ולא את הקהילה הגאה, על תידחפו סקס ונטיות מיניות לספר שלא עוסק בזה, מילאה עם יש קטע שעוסק במאבק העצמי שלו בצורה שלא מעולצת לחלוטין *שיעול*פרסי ג'קסון*שיעול*
בפרסי ג׳קסון זה ממש לא הפריע לי-פשוט מאוד הפתיע, זה הכל. אני חושב שאם מדובר בספר על ימינו, הגיוני לשבץ הומו או שניים, אין בזה שום דבר רע. אם הספר הוא על ימי הביניים לדוגמה, זה הרבה הרבה פחות קשור. זו גם הסיבה שקצת הפריע לי שחורי העור ב״הירושה״-הם פשוט מאוד לא קשורים לעולם הימי ביניימי-נורדי שהציגו לנו.
tkhag1 אמר/ה:
[post]691539[/post] חוק ד'-"הערפד הרומנטי": ערפדים הם יצורים מגניבים של הלילה ששותים דם מתמוססים בשמש ובעלי כוח על אנושי, אז למה לכול הרוחות כשאני פותח 99% מספרי הערפדים הם רומן סוג ג' של איזה בחורה מוכת הורמונים? למה?. הערפד זה תמיד איזה נער מהמאה ה18 עם הסגנון שלי "אני חתיך קר" ותמיד יש את הערפד המרושע שגם רוצה את הבחורה, ואיך לא הבחורה תמיד איזה אנדרדוג לא מקובלת או הבחורה שהרגע הגיע לעיר.
מסכים. הם צריכים לחזור למקורות-הערפדים המחרידים של המיתולוגיות, אנשי הזאב הסלאביים המזעזעים וכו׳.
 
חוק א' - מסכים שזה לא מאוד נפוץ שספרים מחכים ברמתם את המקורי, אבל ממש לא לגבי זה שזה תמיד ככה, ואפילו בדר"כ.
קראת את "הערפילאים"? מנגות למיניהן? שר הטבעות? יש הרבה דוגמאות כאלה...

חוק ב' - האמת שהלווייתן מבבל היה ממש טוב. אולי הוא, אבל לזכותי יאמר שגם לא קראתי את השלישי וגם הפעם האחרונה שקראתי את הסדרה היא בגיל 12, אז...

חוק ג' - מסכים, אני לא הומופוב או שוביניסט, אבל להכניס דמויות שבלונה מיותרות בלי סיבה זה פשוט טיפשי.

חוק ד' - איכס. אם הספר שלך מכיל בתוכו ערפד כדמות טובה אז כמעט מתוך הכרח אני מסוגל להגיד לך שהוא יהיה זבל
 
קראתי את "הערפילאים" וגם את "מלחמת הנפילים" ואין לי שום ספק שהספר הראשון היה תמיד טוב יותר.

ואני לא מתלונן שיש הומו, אני מתלונן שדוחפים אותו בלי שהוא תורם שום דבר לסיפור, למשל האחד בעיר של עצמות לא ממש תרם שום דבר לספר בכול הסדרה.

וביססתי את חוק ב' לא על ספר מסוים אלה על מכלול ספרים כללי לא על ספר מסוים, למרות שעדיין לא קראתי את הלוויתן מבבל.
מה דחף אותי לכתוב את החוק הזה הוא ספר שמרוב שהיה גרוע מעולם לא הצלחתי לגמור עם ציור לח חתול עם כנפיים, אני זוכר שיצרו שם עולם פנטזיה סוג ת' (כן זה היה עד כדי כך גרוע) ובלי קשר איך שהוא זה היה אמור לכלול את התנ"ך בדרך מעוותות ומוזרה .

אגב אני לא אומר שההמשכים בהכרח רעים, הם פשוט בדרך כלל לא ברמה של המקור. הבעיה היא בעיקר כאשר הם מורחים את הסדרה בשביל להשיג עוד כסף, דוגמה טובה לכך היא הסדרה "מנהרות".
 
פשש, מישהו עצבני.
אז חוץ מהחוק השלישי (ובו אתה גם כן מגזים), אני לא מסכים עם שום דבר.

"הספר הראשון הוא תמיד הטוב ביותר"... אני לא יכול להסכים בכלל. בגנזך אורות הסער לדוגמה, הספר השני טוב יותר מהראשון לדעתי. בטרילוגיית ברטמיאוס- הראשון והשלישי שניהם נהדרים באותה המידה. אנימורפס היא סדרה שבהחלט משתפרת ובהרבה, הספר האהוב עלי בסדרה של הארי פוטר הוא בכלל החמישי, וכך הלאה.
זה נכון שהרבה פעמים הספרים הבאים לא עומדים בציפיות שהראשון בנה, אבל ברצינות? "אף פעם ללא יוצא דופן"? כמה ספרים כבר קראת?
מנגות וקומיקסים לא נחשבים אגב, כי הם לא ספרי קריאה.

ב'- "סופרים ישראלים לא יודעים לכתוב פנטזיה" זו הגזמה בוטה. אני בקושי קורא ספרות ישראלית, אבל שמעתי על כמה וכמה ספרי מקור ישראלים של פנטזיה טובה. אבל לא, אי אפשר לעשות פרסי ג'קסון "גרסת התנ"ך". למה? כי בניגוד לזאוס, אלוהים לא הולך ומשכיב בחורות רנדומליות. הרעיון של פרסי ג'קסון מבוסס על המיתולוגיה היוונית, והמיתולוגיה היהודית לא מתאימה לדבר כזה.
האם אפשר לעשות משהו דומה? כנראה, אבל למה? זה מילא לא ירוויח וייצא העתקה.

ג'- "אנחנו נאורים". תראה, אתה כן מגזים מאוד בהכללה שלך כאן, ואומר לך את זה מישהו שמגזים ומקצין כל הזמן בדיונים, אבל כן. הרבה פעמים, יש קטע של דחיפה בכוח. בפרסי ג'קסון זה לא הפריע לי, והיה סבבה והגיוני. אחרי זה, במגנס צ'ייס זה פשוט נוראי ("היי, תראו, הגיבור הראשי שלי הוא הומלס! זה בטח מוריד את הprivilege points שלו! והגיבורה היא מוסלמית שנמצאת בשידוך ולגמרי שמחה על זה! והם יחד עם אלף חירש שמדבר בשפת סימנים, ונמצא בזוגיות עם גמד הומו מוחצן!" כן, קצת יותר מדי).
אבל שוב, זה לא תמיד ככה. אין לי בעיה עם זה שתהיה דמות הומוסקסואלית, או טרנסמגדרית, ברקע. אין לי גם בעיה שתהיה דמות כזו בחזית הסיפור. במגנס צ'ייס לדוגמה, אני מתלונן על הקאסט הראשי- אבל הוא לא כזה נוראי, הקרינג' האמיתי מבחינתי הגיע בספר השני, כשבאמצע קרב לחיים ולמוות מגנס פשוט חושב במשך שני עמודים על כמה מבחינתי ג'נדרפלואידיות זה דבר רגיל, ואיך הרבה כאלה מגיעים לרחוב כי, ואני מצטט, "ההורים שלהם לא היו שמחים מזה שהבן שלהם הוא לא הטרונורמטיבי כמוהם". זה היה כבר דחיפה לגרון, כי זה פשוט יציאה מהדמות, פוגע בקצב של הקרב, מיועד לקוראים ישירות ולא מוסיף שום דבר לסיפור. באותה המידה היה אפשר להגיד את זה במשפט אחד, ולא בשני עמודים.

*אבל* במקרים רבים, המטרה הסופית של הדברים האלה הם ייצוג של הקהילה הזו בספר. אתה תופתע כמה ייצוג זה חשוב (גם אם פחות מכפי שטאמבלר גורם לזה להשמע). אבל יותר מייצוג, העניין הוא נורמליזציה. להכניס דמויות ממגזרים שונים לספר (שוב, כל עוד הן ממלאות תפקיד כלשהו) הופך את זה ליותר רגיל. "כן, אני מוסלמית, למי אכפת?" או "כן, אז אני נמשך לגברים, מה זה מפריע לך?". הבעיה היא כשהquirk הזה של הדמות הופך למה שמגדיר אותה. לפחות לדעתי. לדוגמה, אני משחק כבר 4 שנים בערך דמות של גמד הומו (ת'ונד, ממוות עגום). אבל העובדה שהוא הומו לא הייתה חשובה לעלילה בשום צורה. והוא לא בא ואמר לכל אדם שהוא פגש שהוא הומו. הוא אפילו לא דיבר על זה למען האמת, זה חלק מהאישיות שלו- חלק ממה שבנה את מי שהוא עכשיו- אבל הנטייה המינית שלו לא מגדירה אותו. הוא אולי גיי, אבל בראש ובראשונה הוא כוהן של אל המעבר מהחיים למוות, מלא כאב ואובדן, שהצליח להתגבר על רגשות האשמה שלו והפך לאדם טוב יותר בזכות החברים שלו. ובין השאר, הוא גם נמשך לגברים.

בכמה מקרים אחרים, הכנסתי דב"שים להטבים לעולם שלי פשוט כדי שיהיו ברקע. "כן, הילד של הנפח שעכשיו הצלתם? יש לו שני אבות". זה לא מפריע לסיפור, ולא לוקח שום חלק מאור הזרקורים, זה סתם שם. אבל זה לא מפריע בשום צורה, ולכן אין בעיה שזה יהיה קיים.

וד'- הערפד הרומנטי? ברכותי, מצאת ז'אנר שלם של ספרים. ספרי נוער רומנטיים שקהל היעד שלהם הוא נערות בנות עשרה שאהבו את דמדומים. זה לאו דווקא דבר רע, אבל כן. זה מעצבן.
מה שכן, זה פשוט אומר שזה לא ז'אנר בשבילך. תקבל את זה ותמשיך הלאה. יש מספיק ז'אנרים אחרים, בהם הערפדים הם נבלים, או סתם ח'ברה טובים ונחמדים אבל לא נוצצים. נגיד סיימון בבני הנפילים הוא אחלה של ערפד.
 
בהיבט ספרי פנטזיה ישראלים, "כפירה" של נמרוד הראל הוא ספר שאני אישית נהנתי ממנו מאוד (ספר פנטזיה לכל דבר), ויש גם את "להבת הפלדה" (שאני לא זוכר מי כתב) שהוא ספר די מוצלח בהתחשב בנסיבות.
לדעתי הסיבה שאין הרבה ספרות פנטזיה ישראלית היא מאותה סיבה שאין הרבה דברים ישראלים בכללי, אנחנו לא הרבה בסופו של דבר, וזה שאנחנו מקבלים את סנדרסון,מרטין וחבריהם לארץ לא אומר שבארצות המקור יש עשרות סופרים גרועים שלא בדיוק מצליחים לצאת מגבולות היבשת (במקרה הטוב), כנראה עניין של זמן עד שיקום איזה סופר ישראלי מוצלח בהיבט פנטזיה, אבל כל עוד בישראל סופר לא מתפרנס בכבוד, ויש BDS שאני לא אופתע עם יפול גם על ספרות הפנטזיה בעת הצורך, אז אני בספק שהראש הישראלי של "אין בזה כסף אז לא משתלם" יאפשר למישהו להיות סופר מוצלח בארץ, קל וחומר בתחום הפנטזיה שהוא דליל קוראים. (ואני אעמיד פנים שזו לא אחת הסיבות שזנחתי את החלום לכתוב והלכתי ללמוד משפטים)
 
אני אעבור חוק-חוק, ועם רובם אני לא מסכים/מסכים במידה מעט מועטה יותר...

א. לא מסכים. אתה מדבר על מה שאני קורא לו 'אפקט הטרילוגיות', שכמעט תמיד הספר הראשון יוכל לעמוד בפני עצמו, השני יהיה קצת פחות טוב ועם סוף ממש פתוח והשלישי מעולה וסוגר סדרה. נראה שאתה בעיקר מתלונן על השני. גם זה הרבה פעמים לא נכון - שר הטבעות דוגמא טובה לזה.
בנוסף, הרבה פעמים מפתחים טרילוגיות בספר הראשון, וכשהן נשברות אז הקורא כועס וחושב ש'אני תכננתי יותר טוב, זה ספר גרוע'. זאת גישה לא טובה לדעתי - כי בשביל מה יש פאנפיקים? :)
זה שיש ספרים שבהם זה נכון לא אומר שזה נכון בהכל.

ב. לא מסכים. קראת 'אגם הצללים'? פנטזיה ישראלית מעולה. זה שלא קראת פנטזיה ישראלית טובה, לא אומר שזה לא קיים.
באותה מידה, אני אף פעם לא ראיתי אותך ואין לי הוכחה שאתה קיים. מזל טוב! אתה לא קיים.

ג. לא מסכים. התופעה, לדעתי צודקת ונכונה. אתה יכול להתלונן על כל מה שקורה בספרים, ולעיתים זה מוגזם, אבל סך הכל בערך 10% מהאוכלוסיה הם כאלה. אז כן, שאחד הגיבורים יהיה בעל נטייה מינית שונה זה לא בעיה. הרבה פעמים \ה לא משפיע על העלילה, אבל זה יכול להיות עוד פרט על הגיבור. בספר ימי-ביניימי זה אפילו יכול להוסיף יותר עניין - כי אז פחות מקבלים דמויות כאלה.

ד. מסכים בערך.
יש ז'אנר של ספרים (גרועים לטעמי) עם הערפד הרומנטי, שעליו אתה מדבר. זה לא אומר שכל הערפדים כאלה.
באותה מידה, אתה מוזמן ללכת לקרוא את הארי פוטר וז'אנר ספרי הפנטזיה של "יום אחד X קם בבוקר וגילה שהוא _____" (להשלים. דוגמאות: קוסם, חצוי, ג'יני, חייזר וכו'), שזה ז'אנר מאוד נפוץ בפנטזיה של ימינו, ולהחליט שככה כל ספרי הפנטזיה נראים.

בקיצור, די להכליל. זה שיש ספר ערפדים גרוע לא אומר שכולם כאלה. קראת פנטזיה ישראלית ולא אהבת? אל תכליל על הפנטזיה כולה. התבאסת מספר שני של סדרה? לא כולם פחות טובים.
והחוק הכי חשוב: אל תכתוב חוקים כלליים כשאתה מצוברח מספר שלא אהבת.
 
אני כותב על סמך ההיתנסות הכללית שלי. וכן, קצת הגזמתי אבל לדעתי מה שכתבתי לרוב נכון אבל אשמח עם תיתנו לי ספר טוב שישנה את דעתי.
ובאמת כתבתי את הזה בעצבים אחרי ספר גרוע במיוחד שעיצבן אותי אז עשיתי הכללות לא צודקות.
liorgonen3
בברטמיאוס אני חושב שהחוק הזה כן חל, אומנם כל הספרים היו נהדרים אבל אני עדיין חושב שהיהלום שבכתר הוא הקמיע מסמרקנד בסדרה הזו.
ואני מתלונן על הז'נר בגלל שהוא פחות או יותר סירס את כל ספרי הערפדים.
liorgonen3
אני אומר שבאופן כללי התנ"ך פשות לא מתאים לספרי פנטזיה אלה עם הסופר ממש מוכשר.
dragonitzan
אני לא אומר שכול ספרי הערפדים גרועים, רק הרוב... אני באופן אישי לא הצלחתי להניח ידיים על הרבה ספרי ערפדים (ספר שבהם הם הנושא העיקרי ולא סתם עוד יצור פנטזיה) שבהם לא היה את החוק הזה.

בקשר לוח ה"נאורים": נראה לי שפה זה יותר עניין פוליטי-חברתי אז אני לא נכנס לזה בגלל שמניסיון זה ידרדר לוויכוח ויסגרו את העץ.

אגב אשמח לשמות של ספרי פנטזיה טובים של סופרים ישראלים עם יש לכם.

ועוד חוק שאני שוכל להוסיף זה חוק ה"אין לי באמת מה לכתוב אז אני אני כותב תיאור של תיאור לכול גרגר אבק בספר" (צריך לעבוד על השם)
 
tkhag1 אמר/ה:
[post]691567[/post] אני אומר שבאופן כללי התנ"ך פשות לא מתאים לספרי פנטזיה אלה עם הסופר ממש מוכשר.
ופנטזיה ישראלית חייבת להיות תנ"ך? ממש לא מסכים.

tkhag1 אמר/ה:
[post]691567[/post] אגב אשמח לשמות של ספרי פנטזיה טובים של סופרים ישראלים עם יש לכם.
אגם הצללים.
 
א- הארי פוטר. שני הספרים הראשונים בוסריים מאוד ומרגישים לפעמים כמו "תעלולי ג'נינגס" (סידרה בריטית ישנה על ילד ערס וחובב כדורגל וקריקט וחברו החנון המשקפופר פוזל הידיים שלומדים בפנימיה) רק עם קסמים, הספר השלישי מעלה הילוך, ומהספר הרביעי והלאה כבר יש איכויות שמחזיקות ז'אנר בפני עצמו. רולינג התמקצעה בכתיבה והספרים הפכו לתופעה שהקוראים התבגרו איתה.

ב - מצרפי המקרים כבר הוזכר כאן. ספר פנטזיה אורבנית מדהים ובלי שום סקס (הסופר דתי) - גם אין שם שום דבר תנ"כי, הסיפור יכול לקרות גם בלונדון או ניו-יורק, עלילה אוניברסלית אבל פשוט כתוב טוב. גם הלוויתן מבבל היה ממש נחמד, אבל עוד לא קראתי את הספר השלישי בסדרה.

ג - והרי החדשות. לכתוב ספר פנטזיה שכל הגיבורים שלו הם גברים לבנים סטרייטים ממעמד הביניים, זה כמו לכתוב ספר על צה"ל שכל הגיבורים שלו הם אשכנזים קיבוצניקים ואין בו אף מזרחי, דתי או אתיופי - זה אולי היה רלוונטי לשנות החמישים, אבל העולם השתנה - והקוראים שלך מגוונים ורוצים שיהיו בספר אנשים כמוהם שאפשר להזדהות איתם.
אולי לך ה"מתרומם" הזה תקוע בעין, אבל לאיזה ילד הומו שמרגיש שהוא חריג ומפחד לספר להורים או לחברים שלו כי אולי הוא יקבל מכות, לראות שבספר הסופר-פופולארי הזה יש מישהו ממש כמוהו והמישהו הזה הוא גם גיבור, זה יכול לעשות את היום.

ד - הערפד הרומנטי הוא ממש לא המצאה חדשה, הוא התחיל עוד בז'אנר הגותי של המאה ה-19, שבו רומנטי היה משהו שמתחרז עם טירות רקובות, בחורות יפות מאוד ומתות מאוד, גשם ואווירת דיכאון כללית. הערפד הספרותי שם לא היה סתם מוצץ-דם, אלא טורף מיני מסעיר, הקצנה של פנטזיה נפוצה על גבר זר ומסתורי שמכריח את העלמה החסודה לעשות כל מיני דברים נועזים. מצד שני, משום-מה רומן הערפדים ה"מודרני" הראשון לא היה על דרקולה שמנסה לפתות את מינה החסודה, אלא ספר די נשכח בשם "קרמילה", שהציג ערפדה שחורת שיער שמחזרת בצורה אגרסיבית אחרי בחורה תמימה-עד-סתומה, כל הזמן נושכת אותה בציצים ואומרת כל מיני דברים כמו "את תהיי שלי לנצח". בסוף אבא של הבחורה יחד עם עוד כמה גברים מבוגרים וסמכותיים מחסל את הערפדה ושולח את הבת שלו לחופשה מרגיעה בחוץ לארץ. היא חוזרת להיות סטרייטית ומיינסטרימית, אבל מידי פעם מתגעגעת לקרמילה האפלה והמרגשת.
 
המפקד האלמוני אמר/ה:
[post]691602[/post] אולי לך ה"מתרומם" הזה תקוע בעין, אבל לאיזה ילד הומו שמרגיש שהוא חריג ומפחד לספר להורים או לחברים שלו כי אולי הוא יקבל מכות, לראות שבספר הסופר-פופולארי הזה יש מישהו ממש כמוהו והמישהו הזה הוא גם גיבור, זה יכול לעשות את היום.
וואו... אף פעם לא חשבתי על זה ככה... מצד שני, אף פעם לא נתקלתי בתופעת ההומו ה״אנחנו נאורים״ בספרים-אולי קצת במגנס צ׳ייס, אבל לא ממש ראיתי שהגמד הומו (באותה מידה הוא יכול להיות מטרוסקסואל).
 
אגב אני היחיד שחושב ש"דם האולימפוס" היה ספר שעדיף לגנוז?
בספר זה נגמרו לו הרעיונות אז הוא מיהר לרכוב על "הגל הנאור" (זה הספר שגרם לי לשים את החוק הזה) ופנה לאוכלוסיה הגאה והפמיניסטית כדי להציל את הספר ונתן סיפור די מצוץ מהאצבע.
הקרב הסופי מול הענקים היה בדיחה עלובה, כאילו אתם חופרים כמה זה קשה להרוג אותם ואז בום! הם מתים תוך שתי שניות.
אבל מה שבאמת באמת עצבן אותי זה הדרך שגאיה הובסה בסוף, כאילו כל הספר זה"אנחנו צריכים לעבוד ביחד בלבלבלה" ואז בסוף רק הקבוצה של ליאו יוצאת לזה, ואיך הורגים אותה? אחד מהכוחות הכי חזקים ביקום? פיצוץ גרעיני? כל הנשקים של האלים ביחד? חור בין ממדי? לא! זה דרקון עם קצת אש יוונית שעולה איתה לשמיים ונותן מופע זיקוקים! זיקוקים!!! מה לא בסדר אצל ריק ריירדן? מה השתבש?.


ההההה זה באמת מרגיש טוב להוציא את זה מהמערכת.
 
tkhag1 אמר/ה:
[post]691610[/post] מיהר לרכוב על "הגל הנאור" (זה הספר שגרם לי לשים את החוק הזה) ופנה לאוכלוסיה הגאה והפמיניסטית

זה לא גל, זאת המציאות.

אם אתה רוצה ספרי הרפתקאות מהתקופה בהם בספרים שיועדו לבנים לא היו בכלל בנות ובטח שלא פמיניסטיות, וההומואים היו בארון, אז תנסה את הסידרה הזאת - ספרים מגניבים דווקא, ולי הם תמיד הזכירו את הארי פוטר רק עם דאחקות ובלי קסמים:

10100416045b.jpg


המקום: פנימיה יוקרתית לבנים בשנות החמישים באנגליה
הגיבורים: ג'ניגס הערס שעושה בעיות וצחוקים ונורא אוהב כדורגל וקריקט, וחברו הטוב דרבישייר, משקפופר שגרוע בכל דבר שהוא נוגע בו.
האויב: מר וילקינס המורה הרגזן, מר פמברטון-אוקס המנהל שלפעמים אפשר לחטוף מכות במשרד שלו עם מקל במבוק (אז זה היה מקובל וחינוכי), אטקינס הילד המעצבן מהכיתה, שוטרים, חוואים, חנוונים, מנהלי מוזיאונים, דייגים ושאר עמך.
בנות: אין, חוץ מהאחות וסוכנת הבית שנמצאות ברקע.
שפה מיוחדת: על-קולי זה "מגניב", ו"עוצי" זה גם מגניב וגם דפוק, כמו הקוסם מארץ עוץ.
הומואים: אין בכלל, למרות שבראייה צינית של שנות האלפיים, פנימיה של בנים בריטים שבה כולם עושים אמבטיות בחדר רחצה משותף ומידי פעם חוטפים מכות בתחת עם מקל במבוק מהמנהל זה לא הדבר הכי סטרייטי בעולם.
כושים, אסיאתים ושאר זרים שגונבים לנו את העבודות: אין דבר כזה, אולי בתור דמויות של אינדיאנים בקולנוע.
יהודים: כנראה שלא היה להם מספיק כסף להתקבל לבית הספר הזה, אבל יש מצב שהאחים ברומביץ' הם יהודים לפי השם - נושא הדת לא מוזכר שם בכלל בכל אופן.
מלחמה: לא מוזכרת וזה מוזר - הספר הראשון הוא מ-1950, וג'נינגס אמור להיות בן 11 ולפחות לזכור אותה קצת. מצד שני אולי המוח שלו מחק את שנות הבליץ והרעב.
 
אני עומד להגיב לכל אחד מהחוקים שרשמת עם חלקם אני מבכים יותר ועם חלקים פחות ובנוסף יש לי חוק נוסף:
א. זה לא נכון בעיני ,יש המון ספרים לדוגמא הארי פוטר שהספרים הראשונים שלהם לא כאלה טובים אבל האחרונים שלהם יותר טובים עוד דוגמא נהדרת בעיני לזה זה סיפורי נרניה שאני לא אהבתי (בלשון המעטה)
את "אריה המכשפה וארון הבגדים" אבל אחד הספרים האוהבים עלי זה "הסוס ונערו".
ב. זה גם לא נכון, אבל כבר הביאו לך מספיק דוגמאות אז אני לא אוסיף.
ג. כאן אתה חצי צודק, נכון זה לא צריך לשמש ככלי למשוך קוראים מאותו מגזר בכוונה, אבל כן זה יהיה טוב אם יהיו דמויות כאלו שכן הם מוסיפות גיוון לגיבורים ולסביבה כדי שלא כל הגיבורים יהיו דגם דומה אחד של השני.
ד. זה ז'אנר אחר, אבל כן, כאן אני מסכים אתך.

החוק הנוסף שלי:
חוק הגיבור לא רוצה
למה במרבית ספרי הפנטזיה הגיבור פשוט לא רוצה להיות הגיבור, לא משנה שאם הוא יוותר אז הרוע ישלוט בעולם, לא משנה שהוא סמל המרד, הוא כמעט אף פעם לא רוצה להיות הגיבור, אני מבין שזה מסוכן, אבל באמת זה או זה או שכולם ימותו. אז מה דעתכם על זה?
 
thewolf אמר/ה:
[post]691708[/post] למה במרבית ספרי הפנטזיה הגיבור פשוט לא רוצה להיות הגיבור, לא משנה שאם הוא יוותר אז הרוע ישלוט בעולם, לא משנה שהוא סמל המרד, הוא כמעט אף פעם לא רוצה להיות הגיבור, אני מבין שזה מסוכן, אבל באמת זה או זה או שכולם ימותו. אז מה דעתכם על זה?
קהל היעד של רוב הספרים האלה הוא בני נוער. הצגה של גיבור לא בטוח בעצמו שבעזרת החברים שלו הופך לגיבור אמיתי היא גם מעודדת וגם חינוכית. סיפורים ברוח המיתולוגיה או הסאגות הנורדיות על גיבורים שנורא רוצים להיות גיבורים אז הם הורגים דרקונים וזוכים ביד הנסיכה היפהפיה ואז הם נוטשים אותה על אי בודד או שאיזה מישהו שחייב להם נקמת דם רוצח אותם יכולים להיות טובים גם.
thewolf אמר/ה:
[post]691708[/post] סיפורי נרניה שאני לא אהבתי (בלשון המעטה)
את "אריה המכשפה וארון הבגדים" אבל אחד הספרים האוהבים עלי זה "הסוס ונערו".
סיפורי נרניה הם סוגיה מסובכת: מצד אחד הם ספרי ילדים וזו רמת הכתיבה שם (לא קראתי ששאו''ק, אבל אני משוכנע שיש הבדל בין האבירים שם לאבירים הנרניינים הנוצצים). מצד שני, הם ספרים די גרועים לחנך בעזרתם ילדים-הם נוצריים מאוד (בישראל זו טיפה בעיה לחנך ככה ילדים...), מיזוגניים, וגזעניים לערבים ו''סרצנים''. כשלעצמם הם נחמדים, אבל המסר שלהם בעייתי.
 
חזרה
Top