• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

למה אני לא מחבב אלפים

Aviad Sar-shalom

פונדקאי פעיל
מכיוון שהנושא עולה מדי פעם, החלטתי לנסח פעם אחת ולתמיד מסמך רשמי שמסביר מה הבעיה שלי עם אלפים, גמדים, ושאר גזעים טולקינאים-מו"דיים. הרבה מהכותבים פה משתמשים בגזעים האלה וכמובן זה בסדר גמור ואני לא אגיד לאף אחד על איזה גזע לכתוב, אבל בכל זאת אני רוצה להציג פה את דעתי ולהסביר למה אני חושב שהם גזעים פחות מעניינים.

אז בתור התחלה: ספר הפנטזיה הראשון שקראתי היה "דרקונים של ליל חורף" (לא ידעתי שהוא בכלל שני בסדרה...), ספר מבוסס מו"ד לכל הדעות. מיד אחריו קראתי את מה שמצאתי מסדרת "רומח הדרקון", ומשם המשכתי ל"שער המוות". כשהייתי בן 13 יצא הסרט הראשון של שר-הטבעות, ומיד הלכתי לספריה וקראתי את שלושת הספרים בסדרה.

כלומר גם אני, כמו רבים אחרים, התחלתי את דרכי בעולם הפנטזיה בחברתם של אלפים, גמדים, בני מחצית וכו'. ונהנתי מזה מאוד. העולם שטולקין יצר הוא עולם עשיר ורב-גוני שבו כל גזע שונה מהותית מהאחרים ולכל גזע יש אופי, סיפור, ומקום משלו בעולם. העיבודים בסגנון מו"ד יצירתיים לא פחות וגם הם נותנים לקורא הרגשה של תוכן עשיר ועולם קסום ומופלא.

זאת אומרת, הם עושים את כל זה בפעמים הראשונות. אבל אחרי עשר-עשרים ספרים בחברת בני הגזעים האלה אני חייב להגיד את האמת: הם כבר לא נותנים לי שום תחושה של פלא או קסם. כשאני שומע על אלפים אני מדמיין סתם בני אדם נמוכים ורזים, וגמדים הם בשבילי הם סתם בני אדם נמוכים ושמנים. ואם מישהו רוצה לתאר בן אדם גוץ וחזק במיוחד עם תאווה לזהב ואורח חיים מחוספס, מבחינתי אין שום סיבה לקרוא לזה "גמד". להיפך, האזכור של אותו גמד (או אלף) נותן לי תחושה של משהו שחוק, משהו שקראתי עליו כבר עשרות ספרים, ואני תמיד חושב לעצמי שדווקא הייתי רוצה לקרוא משהו חדש ושונה.

אחד הטיעונים המרכזיים שאנשים מעלים מולי בשלב הזה הוא: אבל האלפים שלי באמת שונים! הם בכלל לא דומים לאלפים של טולקין או לאלפים של מו"ד, תקרא ותראה בעצמך, יש להם תכונות מעניינות ומגוונות ומקוריות!
לזה אני עונה: אם רק נתת להם כמה קסמים חדשים ולא שינית אותם באמת, אז הם נשמעים לי בדרך כלל כמו אותם אלפים. ואם כבר טרחת ויצרת משהו באמת חדש מקורי, אז למה לקרוא לו בשם "אלף"? לדעתי אם יש כאן גזע חדש ומקורי עדיף לתת לו שם חדש. ככה גם הקורא ירגיש שקורה כאן משהו שונה ומרענן.

בשורה התחתונה, בהרבה מקרים נדמה שחלוקת העולם לבני אדם, אלפים וגמדים היא חלוקה טכנית שאין לה משמעות של ממש. נראה שהרבה סיפורים עושים את זה רק כי "ככה נראה עולם פנטזיה", מעין סוג של ברירת מחדל. כי הרי בכל ספר פנטזיה יש גמדים ואלפים, אז למה שאצלי לא יהיה? זה מזכיר לי לפעמים את הבחירות ההוליוודיות ללהק לסרט שחקן אחד שחור, שחקן אחד אסיאתי, שחקן אחד סלאבי, וכל זה רק כדי לצאת ידי חובה, כדי להראות שבסרט שלנו יש מגוון דמויות מכל קשת האוכלוסיה. אבל לתת לדמויות האלה אופי אמיתי וסיפור רקע שבאמת קשור למוצא שלהם? מה פתאום, את זה בכלל לא צריך... מספיק שהקהל רואה כאן שחורים ואסיאתים, ואנחנו כבמאים יצאנו ידי חובת ה"diversity".

כמובן, יש מקרים שבהם כדאי ורצוי לתת לדמויות גזעים שונים. המקרים האלה הם בעיני:

1) כשהדמות שרוצים ליצור היא כל כך לא אנושית באופיה, עד שצריך להראות על הנייר שזה לא בן אדם כלל. שימו לב: אני אומר כאן "אופיה" ולא "יכולותיה". דמות עם יכולות מעניינות תמיד יכולה להיות בן אנוש עם כוחות קסם. אבל אם הדמות באמת שונה באופי ובנפש שלה מבני אדם לדעתי זו סיבה מוצדקת לטעון שהיא מגזע לא אנושי.

2) כשחלק חשוב מהסיפור הוא האינטראקציה בין גזעים שונים. אבל שוב אני חושב כשכדאי להסתייג: בדרך כלל מאבק בין גזעים יכול להיות מתואר פשוט כמאבק בין עמים שונים והסיפור יראה בדיוק אותו דבר. רק אם יש סיבה מסויימת שבגללה המאבק הזה הוא דווקא בין-גזעי, משהו באופי הגזעים עצמם שגורם להם להיאבק, כדאי לדעתי להשתמש בגזעים שונים.

3) כשיוצרים גזעים חדשים ומעניינים כל-כך עד שהחידוש והמקוריות הם בעלי ערך בפני עצמם. אבל כמובן, אלפים וגמדים בדרך כלל לא עונים לקריטריון הזה. מי כן עומד בו? לדוגמה, הסוהרסנים מהארי פוטר. היה אפשר להגיד שלאזקאבן יש סוהרים רגילים, כלומר קוסמים עם שרביטים, אבל הסוהרסנים הם גזע חדשני ומרתק בפני עצמו והם הרוויחו בצדק את מקומם בספר.

לסיכום, אני חושב שספרי פנטזיה הם הזדמנות אדירה ליצור כל חידוש מעניין שעולה בדעתנו. אלפים, גמדים וחבריהם חידשו לנו הרבה בשנות ה-70 וה-80 עם עליית תרבות המו"ד, ולנצח יהיה להם מקום של כבוד בפנתיאון הפנטזיה (כמובן, הם הרוויחו את המקום הזה עוד בזמנו של טולקין). אבל כיום הם כבר לא מחדשים, ולדעתי הגיע הזמן לגרות את הדמיון בדרכים חדשות ומקוריות. עדיין יתכנו סיפורים שפשוט לא ניתן לספר אותם בלי גזעי האלפים והגמדים, אבל לדעתי כדאי לשקול פעמיים-שלוש לפני שמחליטים לכלול את הגזעים האלה בסיפור, ולהכניס אותם רק אם זה באמת מוסיף לסיפור משהו מהותי.

-----

זהו, עכשיו כשכתבתי את זה אוכל להפנות לכאן את כל מי שישאל אותי למה אני לא אוהב אלפים :)

זו כמובן רק ההשקפה שלי והיחס שנוצר אצלי לאורך השנים כלפי האלפים וחבריהם. אשמח לשמוע את דעתכם בנושא, ומן הסתם אם אתם חובבי אלפים מושבעים אשמח לדעת למה לדעתכם לא נס ליחם ולמה כדאי להמשיך לכתוב עליהם.
 
בספרים אני אוהב גזעי פנטזיה, בעיקר כי הם שונים מבני אדם. בעצם... למעשה, אני אוהב גזעי פנטזיה אצל טולקין ובנרניה, שם הם מיוחדים, מעניינים, שונים ו... מקוריים. עכשיו אני לדוגמא קורא את ״אראגון״, ואולי (רק אולי, הם נראים מבוססים על הנאזגול) הרא׳זאק נראים לי שם מקוריים: כל השאר מאוד-מאוד מבוסס טולקין. יש לי הרבה מה להגיד על הספר הזה (שאגב נחמד מאוד כשמתעלמים מהעולם הלא מקורי), אבל לא זה המקום.
אולי זה קצת לא קשור (אין קשר לספרות)... אני גם מנחה בפורום משחק ניהול, ובו יש 6 גזעים לבחירה (בני אנוש, אלפים, גמדים, דמי דרקון, ניאנדרטלים ואורקים), והאמת שאני שמתי גזעים שונים, ולא נתתי בחירה חופשית של המצאת תרבויות או לחילופין עמים מוכנים עם יתרונות עם, רק משתי סיבות: במשחק שאני מתבסס עליו היו אותם, וכולם אוהבים גזעי פנטזיה. אבל כשיושבים על זה, גזעים שחיים מאות שנים/בני אלמוות ושכמעט ולא מולידים לא מותאמים למשחק שמאוד מבוסס על בני אדם (גידול ותמותת אוכלוסין).
לסיכום, אני אוהב אולי שני ביצועים של הגזעים האלה, אבל בדרך כלל (למרות שבסיפורים קצרים הם בסדר, הרי סיפור קטן לא בונה עולם) הם נראים לי לא מקוריים או לא מתאימים.
 
אני מבין מה אתה אומר, אבל אני לא מסכים איתך :)
קודם כל, בעיניי גם אם עלפים וגמדים הם כבר overused, הם עדיין מוסיפים אספקט מעניין לכל עולם. אחרי הכל - אף גזע הוא לא יותר overused מבני אדם, אבל זה לא הופך אותם ללא מעניינים.
העניין הוא שלדעתי יש שני יתרונות לעלפים/גמדים כגזעים, ולא כתרבויות:

1) הבדל גזעי הוא עדיין עוצמתי יותר מהבדל תרבותי, וישנם הבדלים שלא הגיוני שיהיו תרבותיים, כמו החיים הארוכים של העלפים, חסינות לקסם של גמדים, וכו'.
2) כל אחד מהגזעים האלה מגיע עם סט של קלישאות יחד איתו. בפני עצמו זה רע, אבל זה בסיס מאוד חזק בשביל סופר שעל בסיסו הוא יכול לבנות תרבות. כן, הוא יכול לבנות אותה מבני אדם, אבל אם הוא יתחיל מעלפים, הוא יצטרך לקחת את הקורא למסע הרבה יותר קצר, כי הקורא מגיע עם הרבה תובנות על מה זה אומר להיות עלף.

חוץ מזה שעבורי עדיין עולם הפנטזיה נותן תחושה של פליאה. סיפור של עלפית שמתאהבת בבן אדם קוסם לי הרבה יותר מאשר הבחורה מהשבט ההוא שמתאהבת בבחור מהשבט השני שלא מסתדרים כל כך כי הם חושבים שהם יותר טובים מהם.
יש משהו עבורי שהוא יותר עוצמתי בלדמיין אינטרקציות בין-גזעיות והקשרים שנוצרים ביניהם למרות כל ההבדלים האמיתיים והמדידים שאני מאוד אוהב לקרוא בסיפורי פנטזיה.
(זה כמובן מעבר לעובדה שזה מאפשר גם להתעסק בסוגיות מורכבות בלי להסתכן בטבילה לתוך גזענות)
 
אני מסכים איתך בעיקרון, אבל יש יתרון גדול בשימוש בגזעים מוכרים:

אם אתה פותח ספר וקורא על 'אלפים' ו'בני אדם', יש לך תמונה מתאימה בראש. אתה יודע מהם האלפים, איך הם נראים, למה הם דומים...

אם במקום זאת אכתוב על ה'לאנשר', עד שיגיעו לאיטם תיאורים לא תדע מה לדמיין, וזה תוקע את התקדמות הסיפור - או גורם לך לדמיין משהו שונה ממה שהסופר רוצה.

אני מסכים שכל סופר צריך להכניס גזעים מקוריים כמו סוהרסנים וראז'אק. אני לא מסכים שכל שימוש באלפים גמדים ודמוייהם פסול.
 
או.... מעניין!

אבל אני חייבת, לשאול, למה דווקא האלפים ? ז"א, יש מאפיין ברור מאוד מה ההבדל בין אלפים לבני אדם ( הראשונים הם בני אלמוות בהגדרה), אבל באותה מידה זה נכון לגבי גמדאים ( לא גמדים :) ), הוביטים והנגזרות שלהם. למה דווקא אלפים הם מה שמקפיץ לך את הפיוז ?

וכמובן, איך שר הטבעות משתנה כשאתה קורא את תירגום ליבנית הישן ?
 
שים לב שמשהו שמשתמשים בגללו הרבה באלפים או גמדים זה ליצור תחושה של זרות מסוימת ולהרחיק את הסיפור מהעולם הזה. אפשר להשתמש בגזעים זרים כדי לדבר על נושאים כבדים יחסית ושנויים במחלוקת מבלי להתייחס אליהם באופן ישיר, ולכן זה מאוד מאוד עוזר בהרבה מקומות.
 
TheKnighteWhosaidKnit אמר/ה:
[post]680464[/post] גמדאים ( לא גמדים )
?
והוא דיבר על גזעי פנטזיה בכללי.
TheKnightWhosaidKnit אמר/ה:
[post]680466[/post] וכמובן, איך שר הטבעות משתנה כשאתה קורא את תירגום ליבנית הישן ?
שפה עשירה ו... אגדתית יותר, נראה לי שהיה מאמר שלם על זה בנומנור. מבחינת גזעים, ״בני לילית נשמע אגדתי ומקראי (אבל לא כמו אלפים, שלדעתי עדיף לכתוב ככה, בלי ליליות ובלי ע׳ בשם), ״גמדים״ נשמע טוב יותר מ״גמדאים״ (שזה נשמע מוזר, ויותר מזכיר לי גימלאים), וכו׳.

עוד משהו ששכחתי בתגובה הקודמת שלי: ב״אראגון״, גם אורגלים הם גזע מקורי, אבל הם מזכירים אורקים יותר מדי מכדי שזה יראה באמת מקורי.
 
שמע.

אני חושב שאתה טועה.

למה?
אז ככה.

הטיעון של בנאליות של גזע הוא טיעון לא רלוונטי לדעתי. בסדר, אז עולם הפנטזיה שלך שחוק ולא מקורי. מה שמאפשר לחרב להרוג אנשים הוא הצורה שלה, לא החומר שבו אתה משתמש. חומר טוב יכול להפוך אותה ליעילה יותר, אולי.
ומה הבעיה עם גזעי טולקין? הם חלוקה ממש יפה של גזעים. בני האדם המפותחים והמהירים, שמתרבים כמו שפנים והם סקרנים ומתפתחים. האלפים, שהם גבוהים ואציליים כאלה, ומתוקף היותם בני אלמוות או לפחות מזדקנים מאוד לאט הם חיים בקצב איטי בהרבה מבני האדם. הם קשורים קשר הדוק לקסם. הגמדים הם ממציאי ההמצאות, חרשי הנשק, אלה שעובדים עם מתכת. הם מכוערים וחברתם לא נעימה, אבל הם בהחלט שימושיים ואמיצים. יש להם כוח פיזי גדול משל בני אדם, אבל לא יותר מדי, והם חסונים וגוצים. האורקים הם שבט ברברי.
העניין הוא שגזעים משמשים כחלופה של ספרי הפנטזיה לתרבויות. אלפים הם חברה אמריקאית כזו, גמדים הם אסייתים (יהודים?), בני אדם הם אירופאיים, ואורקים הם שבטים אפריקאיים ברבריים. זה המשמעות האמיתית של גזעים בספרי פנטזיה. כלי של בניית עולם. ואם הכלי עובד כמו שצריך, למה לא?
 
נאב, האמת שאני קצת חולק עליך על החלוקה שלך של ״אלפים=אמריקאים״ וכו׳. חיץ מזה שטולקין בטח היה מתהפך בקברו ( :)), אמנם השפה של הגמדים שמית והם מבוססים על היהודים, הם מבוססים בעיקר על הגמדים הקשוחים מהמיתולוגיה הנורדית שהיו מכינים תכשיטים מהממים והורגים טרולים בגרזנים. באלפים אין שום דבר אמריקאי, ולמעשה כמעט כולם שם אירופאים, חוץ מהאורקים (שכנראה שהם דווקא גרסא מעוותת של ההונים הידועים לשמצה), בני הדרום (ערבים/אפריקאים) ובני המזרח (מונגולים? לא מפרטים עליהם הרבה).
 
nav566 אמר/ה:
[post]680547[/post] גמדים הם אסייתים (יהודים?)

טולקין ביסס את הגמדים בהוביט על היהודים - עם שממלכתו נכבשה, ומאז הם חולמים על כבישתה מחדש - ובסוף מצליחים. ישראל ליהודים, ההר הבודד לגמדים - הגמדים מבוססים על יהודים.
 
ניצן-נכון, אבל הם מבוססים לא פחות על הגמדים הנורדיים הקשוחים-עובדה, הם נלחמו, מה שהיהודים בגולה לא העזו לעשות.
 
הח׳אן הטטרי אמר/ה:
[post]680512[/post]
והוא דיבר על גזעי פנטזיה בכללי.
אני מאמין שהיא התכוונה לכך שצריך לקרוא לגמדים ברבים גמדאים, ולא גמדים.

מדובר בהחלטה שנויה במחלוקת של המתרגמים המקוריים של שר הטבעות לעברית. פעם, בספרי פנטזיה היו כותבים elfs ו-dwarfs, אבל כמובן שזה לא תואם לאנגלית המודרנית, וטולקין היה הראשון לקרוא להם elves ו-dwarves.
כמחווה לזה, המתרגם החליט לכתוב את שמם אחרת גם בעברית, ושינה אלפים=>עלפים וגמדים=>גמדאים.

בעיני זה סיבה בינונית, אבל אני כן חושב שאלף/אלפים בעברית זה נורא מבלבל כי זה נכתב בדיוק כמו thousand/thousands. למשל, אם אני אכתוב: "כשהוא הביט מעבר לגבעה, הוא ראה שם אלפים, לוחמים כולם." האם הוא ראה אלפי לוחמים, או לוחמים אלפים? לכתוב עלפים פותר את הבעיה, והצליל של הע' מתאים (תחשוב 'ערב טוב').

גמדאים לעומת זאת מכריח אותך לבטא את זה אחרת, וגם לא מונע אף בלבול, אז אני זונח את השינוי.

לגמרי סטייה מהנושא :D
 
הח׳אן הטטרי אמר/ה:
[post]680553[/post] אב, האמת שאני קצת חולק עליך על החלוקה שלך של ״אלפים=אמריקאים״ וכו׳. חיץ מזה שטולקין בטח היה מתהפך בקברו :))), אמנם השפה של הגמדים שמית והם מבוססים על היהודים, הם מבוססים בעיקר על הגמדים הקשוחים מהמיתולוגיה הנורדית שהיו מכינים תכשיטים מהממים והורגים טרולים בגרזנים. באלפים אין שום דבר אמריקאי, ולמעשה כמעט כולם שם אירופאים, חוץ מהאורקים (שכנראה שהם דווקא גרסא מעוותת של ההונים הידועים לשמצה), בני הדרום (ערבים/אפריקאים) ובני המזרח (מונגולים? לא מפרטים עליהם הרבה).

איבדת את הנקודה. הרעיון הוא שהגזעים נועדו לבצע חלוקה תרבותית באופן מובהק יותר מאשר חלוקה תרבותית רגילה. במקום שיהיו פרסים, סינים ומונגולים, יש לך אלפים, אורקים וגמדים.
 
Gilthans The Quiet אמר/ה:
סיפור של עלפית שמתאהבת בבן אדם קוסם לי הרבה יותר מאשר הבחורה מהשבט ההוא שמתאהבת בבחור מהשבט השני שלא מסתדרים כל כך כי הם חושבים שהם יותר טובים מהם.
יש משהו עבורי שהוא יותר עוצמתי בלדמיין אינטרקציות בין-גזעיות והקשרים שנוצרים ביניהם למרות כל ההבדלים האמיתיים והמדידים שאני מאוד אוהב לקרוא בסיפורי פנטזיה.
מסכים בהחלט שסיפורי אהבה בין-גזעיים הם מהמרגשים ביותר. סיפור ברן ולותין יכול כמעט להעלות אצלי דמעות, והאמת שאני חובב נלהב גם של הזוג תינגול ומלין. סיפור נוסף שאני אוהב מאוד הוא הקטע מתוך הסילמריליון שבו פינרוד מוצא את בני האדם ולוקח עליהם חסות.
מסקנה: טולקין פשוט עשה את זה הכי טוב :)
אבל כן, אני חושב שתוכן רגשי עם כזה עומק הוא סיבה ממש טובה להשתמש בגזעים שונים, מוכרים ובלתי מוכרים.

Gilthans The Quiet אמר/ה:
...אני כן חושב שאלף/אלפים בעברית זה נורא מבלבל כי זה נכתב בדיוק כמו thousand/thousands
גם אני הבנתי רק לאחרונה שהבלבול בין אלף הגזע לאלף המספר הוא כנראה סיבה מספיק טובה לשינוי איות. זה קרה לי כשקראתי סיפור של הלדין שבו הגיבור נלחם באלפי-עננים. במשך כמה פסקאות טובות תהיתי למה יש שם כל כך הרבה עננים ומה, בעצם, כל כך מאיים בהם... :lol:

TheKnightWhosaidKnit אמר/ה:
אבל אני חייבת, לשאול, למה דווקא האלפים ?

וכמובן, איך שר הטבעות משתנה כשאתה קורא את תירגום ליבנית הישן ?
נדמה לי שאלפים נמצאים בשימוש הכי נפוץ ולכן התמקדתי דווקא בהם. אני חושב שיחד עם הגמדאים והאורקים הם שלושת הגזעים שנשחקו הכי הרבה בפנטזיה המודרנית.
ולצערי לא קראתי את התרגום הישן... אני חושב שלוטם מתרגם מדהים אבל לא יצא לי להשוות.


ובקשר לכל הדיון על הגזעים כייצוג של תרבויות - האמת היא שלא חשבתי על זה בכלל. ידעתי שאצל טולקין עמים אנושיים שונים מייצגים תרבויות שונות, וכנ"ל לגבי עמים אלפיים שונים ביחס זה לזה. אבל לא ידעתי שהגמדאים, לדוגמה, אמורים לייצג איזה עם ספציפי. זה טיעון מעניין שכדאי להעמיק בו כדי להבין יותר טוב את טולקין.
בכל אופן אני מסכים לגמרי שאם יש איזה רעיון עמוק מאחורי השימוש בגזעים (לדוגמה, להשתמש בהם כדי לדמות מלחמה היסטורית בין עמים מהמציאות) אז הם יכולים לתרום הרבה לספר. הבעיה שלי היא לא עם שימוש מעמיק וחושב בגזעים המוכרים, אלא דווקא זה שמשתמשים בהם הרבה בלי לחשוב על ההשלכות וסתם בדרך אגב.
 
Aviad Sar-shalom אמר/ה:
[post]680757[/post] לצערי לא קראתי את התרגום הישן... אני חושב שלוטם מתרגם מדהים אבל לא יצא לי להשוות.
יש על זה מאמרים שלמים בנומנור, אני מעדיף את הישן.
Aviad Sar-shalom אמר/ה:
[post]680757[/post] אבל לא ידעתי שהגמדאים, לדוגמה, אמורים לייצג איזה עם ספציפי.
הם לא. הם לוקחים השראה מכמה דברים, אבל אצל טולקין שום דבר לא אמור לייצג משהו מעולמנו. אבא שלי פעם עשה השוואה בין ואלינור לארה''ב, לא היה שום קשר...
Aviad Sar-shalom אמר/ה:
[post]680757[/post] (לדוגמה, להשתמש בהם כדי לדמות מלחמה היסטורית בין עמים מהמציאות)
הסיפור הראשון שפירסמתי בפורום, ולמעשה אחד מהראשונים שלי בכללי דיבר על שואה של אלפים נגד גמדים (אל תקרא, לא כדאי לך ;) ).
 
Aviad Sar-shalom אמר/ה:
TheKnightWhosaidKnit אמר/ה:
אבל אני חייבת, לשאול, למה דווקא האלפים ?

וכמובן, איך שר הטבעות משתנה כשאתה קורא את תירגום ליבנית הישן ?
נדמה לי שאלפים נמצאים בשימוש הכי נפוץ ולכן התמקדתי דווקא בהם. אני חושב שיחד עם הגמדאים והאורקים הם שלושת הגזעים שנשחקו הכי הרבה בפנטזיה המודרנית.
ולצערי לא קראתי את התרגום הישן... אני חושב שלוטם מתרגם מדהים אבל לא יצא לי להשוות.


ובקשר לכל הדיון על הגזעים כייצוג של תרבויות - האמת היא שלא חשבתי על זה בכלל. ידעתי שאצל טולקין עמים אנושיים שונים מייצגים תרבויות שונות, וכנ"ל לגבי עמים אלפיים שונים ביחס זה לזה. אבל לא ידעתי שהגמדאים, לדוגמה, אמורים לייצג איזה עם ספציפי. זה טיעון מעניין שכדאי להעמיק בו כדי להבין יותר טוב את טולקין.
בכל אופן אני מסכים לגמרי שאם יש איזה רעיון עמוק מאחורי השימוש בגזעים (לדוגמה, להשתמש בהם כדי לדמות מלחמה היסטורית בין עמים מהמציאות) אז הם יכולים לתרום הרבה לספר. הבעיה שלי היא לא עם שימוש מעמיק וחושב בגזעים המוכרים, אלא דווקא זה שמשתמשים בהם הרבה בלי לחשוב על ההשלכות וסתם בדרך אגב.

האמת היא שהכוונה שלי היא למצב שבו יש שימוש בשם אחר לעלפים, האם בני לילית יוצר אצלך זרות ושוני שלא קיימים באלפים המקוריים, או שזה אותו שם למשהו אחר ?
 
זו רק אסוציאציה שלי, אבל ''אלפים'' עושה לי אסוציאציה של אלפים רגילים (אבל לא טולקינאיים), ''בני לילית'' יוצר תחושה של תנכיות ואגדתיות, ו''עלפים'' מזכיר לי אנשים שעומדים להתעלף.
 
TheKnightWhosaidKnit אמר/ה:
[post]680929[/post] הכוונה שלי היא למצב שבו יש שימוש בשם אחר לעלפים, האם בני לילית יוצר אצלך זרות ושוני שלא קיימים באלפים המקוריים, או שזה אותו שם למשהו אחר ?
באופן כללי אין לי שום בעיה עם האלפים של טולקין ולא משנה איך מאייתים אותם. הם גזע מדהים!
עם זאת, לדעתי בני לילית הוא שם שפחות מתאים לאלפים של טולקין, כי הרי הם דומים מאוד לסוג של מלאכים וכלל לא דומים לשדים. חוץ מזה, כולנו ילדי אילובטר :)

ביצירות אחרות (לא טולקין) אני כן חושב שהשם מאוד משפיע. לדוגמה, קראתי לאחרונה את "שם הרוח" שבו יש יצורים עם דמיון מסויים לאלפים. אלה הם הפיי, בני הפיות שבאים ממלכת הפיות. בהרבה מובנים היה הגיוני לקרוא להם "אלפים", אבל השם פיי יוצר אצל הקורא תחושה של משהו חדש, ואני חושב שגם אצל המחבר השם הנפרד עוזר לו לדמיין אותם באופן שונה ולתת להם מאפיינים מקוריים.
 
חזרה
Top