• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

אתגר כתיבה 53 - אל בבקבוק


-12/3/01 לפ"ש-
"אינך יכול להפיל אותי," צחקתי. "העולם יקרוס לרגלי, האלים יפלו מהשמיים. אתה, השומר, הוא הדבר האחרון שנותר לי כדי לכבוש את הכל."
"אתה לא תעבור!" אתה צעקת אז. "נולדתי כדי לשמור על המקום הזה, ואגן עליו בחיי!"
כמה חבל שהתעלמתי מדבריך. חשבתי שאתה כמו כל היצורים האנושיים, תעדיף לברוח מלעמוד בדרכי כשאראה את צורתי האמיתית.


- 34/2/1,432 אח"ש -

"לונה, תראי!" קרא אלנד. "יש כאן משהו מדהים!"
"זה לא עוד אחד מאותם שיחי קוצים צבעוניים, נכון?" שאלה לונה בקול מותש. "אנחנו הולכים כאן במעגלים במשך שעות, ולא הצלחנו לצוד אפילו לא משהו קטן, בגלל שאתה מתעניין יותר בצמחים מבאוכל! אפילו פרקת את המלכודת שלי כהיא תפסה קראפול גדול בשביל להעיף מבט בשיח שבו היא עמדה."
"זה לא פייר, לונה!" אלנד צעק. "זה היה עלאניה נדיר! אם היית נותנת לי לקטוף אותו, אספנים היו משלמים לנו לפחות 3 פרות על השיח הזה!"
"אנחנו מחפשים עכשיו אוכל, אלנד," נאנחה לונה. "מה אמא תאמר אם שוב נחזור רק עם פרחים ונחשים נדירים לא אכילים? אם לא נצוד היום, אני אבשל את אוסף הפוחלצים שלך!"
הבזק של פחד עבר בעיניו של אלנד. "הם ממולאים בעיסת בארלוק!" הוא צחק. "לא כדי לך!"
כעת לונה עמדה כבר לצידו של אלנד.
"אז, מה מצאת עכשיו," היא אמרה. "זה בולנפלאד קוצני נדיר? מאלקוריור ורוד?"
"אומרים את זה מאלקנרור, ויש אותם רק בצהוב," נאנח אלנד. "בכל אופן, מצאתי משהו שאני בטוח שגם את תאהבי."

בין השיחים עמד כד זהוב, מעוטר באבני חן.


-12/3/01 לפ"ש-
"לא אתן לך לעבור," התנשפתי, אבל מבט זלזול עבר בפניך. "אני הוא השומר, ועלי לשמור על לב העולם, לא משנה מה. לא אוכל להרוג אותך, אבל אתה לא תוכל להרוג אותי."
"אתה מזלזל בי," צחקת אז, קולך נוטף ארס. "אני הוא מה שבני האדם רוצים. הרס, מלחמה, זעם. נוצרתי ממכונותיהם, נבראתי מהמוות שהם יצרו. אני הוא זה שצריך להחזיק בלב העולם, לא האלים שננטשו!"
שינית אז את צורתך. זרקת את הגוף האנושי שלך, והפכת למה שאתה - ענן של ערפל שחור, דם ומוות.
"מות," לחשת, ורצת לתוכי.
ואני מתתי.


- 34/2/1,432 אח"ש -

"אולי יש בפנים משהו?" אלנד שאל. "בואי נפתח את זה."
"אלנד..." לונה היססה. "מה אם יש שם משהו?.."
"לונה," צחק אלנד, "תשתקי. את יודעת שהאלים לא נראו יותר מ1,400 שנים, וכל האמונות התפלות שלך הן בסך הכל סיפורי אגדות..."
אלנד כרע והוציא את הכד הקרקע בה הוא נקבר. הוא היה כד גדול וכבד, עשוי זהב קשיח ומשובץ אבני חן.


-12/3/01 לפ"ש-

אתה נפתחת וכלאתי אותי בתוכך. שריונך הפך לכלא של שנינו. סילקת את שנינו מהעולם, והנחת לבני האדם להתפתח מחדש. אבל זה גזל את כל כוחך. אתה כלוא איתי רק כרוח חלושה, בעוד אני בשיא כוחי. אנו חווים שוב ושוב את סיפור נפילתנו כאן, בתוך כלאנו."


- 34/2/1,432 אח"ש -

"אני באמת לא בטוחה שזה חכם..." אמרה שוב לונה, קולה רועד.
"הכד הזה קר, כאילו יש משהו רע בפנים."
"אוי, לונה, כד כזה יקר יכול להיות שווה חווה חדשה. מי יודע אילו אוצרות נמצאים בתוכו!"


-76/3/01 לפני השינוי-

יום יבוא, ומישהו יפתח את כלאנו. באותו יום, אתה תשתחרר וההרס יחזור לעולם. יום יבוא ונצא מכלא זה, ואתה תחזור לפגוע, להפיל להשמיד.
יום יבוא ופנדורה תחזור, והרוע יחזור לשוטט בעולם.
וכל מה שאלים שינו ויצרו מאז אותו יום, היום האחרון של החודש האחרון בשנה האחרונה לפני השינוי, כל מה שהאלים יצרו ב1,400 השנים האחרונות יפול, בגלל הסקרנות של האדם, היא התכונה שמפתחת אותו, שהביאה כבר לחורבנו - ושתביא לחורבנו פעם נוספת.


אלנד פתח את הכד. לא היה בתוכו דבר. אבל הוא חשב שהוא שמע קול קורא משהו.

סוף סוף.


בערב לונה ואלנד חזרו לביתם עם שני קראפולים מתים, אבל לונה הייתה מבואסת. הם מצאו גם ראקאפו גדול אחד, שיכל להספיק להם לכמה ימים, אבל חץ אחד לא הספיק להרוג אותו, והוא ברח להם. אם רק היה לה נשק טוב יותר... היא מעולם לא חשבה על זה, אבל אם היא תשתמש באבקת ההצתה של האח, היא תוכל ליצור נשק שיהרוג הרבה יותר בקלות וביעילות.

באותה שנה נוצר הרובה הראשון. באותה שנה ההרס חזר לבני האדם.
 
למרות שבהתחלה הרגשתי שאתה מנחית המון מידע, בהמשך הכל נהיה ברור. מעניין מאוד, ויצירתי. מה שכן, היה קצר למדי, והרגיש יותר כמו טיזר או פרק ראשון מספר גדול יותר. השפה הייתה ספרותית ויפה, ואין ספק שיש לך כישרון. יש לאן להשתפר, אבל אהבתי.
 
זה קצר ולא גמור בכוונה. וככה אני כותב - מלא מידע בהתחלה, ואז מסבירים אותו בהמשך.
הייתי מאריך, אבל לא היה לי כלכך לאן... זה הרגיש לי גמור. ואפשר לקחת את זה כהתחלה למשהו שבו ההרס מתעורר, אבל לדעתי זה סיום יפה - לא צריך להמשיך מכאן.
 
הכוונה היא לא להאריך-במקרה הזה כל המוסיף גורע. הכוונה היא שהסיפור מרגיש כמו פרולוג לספר. סגנון כתיבה מעניין, אשמח לראותך באתגרים הבאים.
 
זה סגנון כתיבה מעניין, אבל הדילוג בין גוף ראשון-שני לבין גוף שלישי היה מעט משונה.
זה באמת פחות מרגיש כמו סיפור,והתאריכים מחזקים את ההרגשה הזו ויוצרים הפרדה חזקה יותר.
אני חייב להגיד שהסוף מרגיש קצת אנטיקליימטי ומאכזב. אז אחרי כל הבנייה הזו, לא קורה כלום כשהכד נפתח? הישות שהייתה בתוכו השתחררה, אבל לא קרה כלום. לפחות לא שאנחנו יודעים.

בנוסף, יש די הרבה namedropping על דברים לא חשובים, שקצת מעיק לי, והחוסר בקונטקסט על העבר מפריע לי.
 
הקטע בעבר נכתב איך שהוא נכתב בגלל שהשומר וההרס כאילו מדברים זה עם זה על העבר שלהם, ועל הרגע בו הם נתפסו.
ההווה מסופר בצורה נורמלית.

זרקתי את השמות משתי סיבות:
א. שם תמיד מוסיף להכל, וזה מוסיף לעומק של העולם.
ב. להדגיש שזה עולם אחר משלנו.

הישות השתחררה, ואני אוסיף עוד כמה שורות בסוף על מה שהיא עשתה - בעצם, מה שקרה בעבר זה שרוח ההרס נוצרה מתוך בני האדם, כלי הנשק שלהם והרס העולם. השומר כלא אותה והאלים יצרו עולם חדש בלי הרס.
ברגע שהרס יצא, הוא בעצם נכנס לתוך בני האדם וזרע בהם את ההרס מחדש.
אני הולך לעשות מזה משהו בסוף, וארשום בהודעה את מה שהוספתי כדי שיבינו למה היה הדו שיח.

בערב לונה ואלנד חזרו לביתם עם שני קראפולים מתים, אבל לונה הייתה מבואסת. הם מצאו גם ראקאפו גדול אחד, שיכל להספיק להם לכמה ימים, אבל חץ אחד לא הספיק להרוג אותו, והוא ברח להם. אם רק היה לה נשק טוב יותר... היא מעולם לא חשבה על זה, אבל אם היא תשתמש באבקת ההצתה של האח, היא תוכל ליצור נשק שיהרוג הרבה יותר בקלות וביעילות.

באותה שנה נוצר הרובה הראשון. באותה שנה ההרס חזר לבני האדם.


זה מוסיף או מוריד לדעתכם? להשאיר את זה או למחוק?
 
זה עדיין מרגיש פרולוג, אבל הרבה יותר ברור, ואהבתי את הסוף. חבל שלא הוספת את מוסר ההשכל שרובה (או כל נשק) רע רק כשמשתמשים בו בצורה רעה.
 
לדעתי התאריכים יותר מפריעים ממוסיפים. הם בעיקר מבלבלים ובולטים, לוקחים תשומת לב מהסיפור עצמו.
בכל מקרה, אני מקווה שתנצל את אתגרי הכתיבה האלה כדי לנסות דרכים שונות לכתוב סיפורים, אחרי הכל, אלה אתגרים! תאתגר את עצמך :D
 
אני מנסה וכותב סוגים שונים...

התפקיד של התאריכים זה להדגיש את מרחקי השנים, להעביר בין שני סוגי האירועים...
אשאיר אותם בינתיים, אם עוד יתלוננו אז אוריד אותם.
 
סיפור יפה, כתוב היטב ברמה הטכנית, קריא מאוד וזורם.

אני חייב להצטרף להערה על עניין השמות: כבר בקטע השני (כלומר ממש בהתחלה) אתה נותן לנו חמישה שמות פנטזיה מהעולם שלך ועוד שם אחד מוטעה, סה"כ שישה שמות. אני מדבר כאן רק על שמות הצמחים והחיות. לדעתי הם לא כל כך נחוצים ודי מעכבים את הקריאה. ניקח לדוגמה את הקראפול. אני קורא את המילה בעיניים אבל אני לא יכול לדעת איך היא נשמעת. krapul? krapol? kraful? krafol? אז מלכתחילה זה מעכב לי את הקריאה.

בנוסף אני גם לא יודע מה זה קראפול אז חווית הסיפור שלי לא מתעשרת. מבחינת המחבר נוסף פרט חדש ומעניין לסיפור - חיה חדשה לגמרי. אבל המידע על החיה החדשה לא מגיע לקורא ולכן הוא יכול להישאר מבולבל. יוצא שהקורא משקיע יחסית הרבה מאמץ בשביל פרט שלא כל כך תורם לסיפור.

בקיצור לדעתי מבחינת השמות שווה להפחית כמה שאפשר. עוד אופציה זה לתת לאובייקטים קסומים שמות שיש להם היגיון בעברית. לדוגמה ב"שר-הטבעות" ישנו העשב הקסום אתילאס, אבל הוא מופיע בהרבה מקומות בכינוי שלו "עלה-מלך". אמנם הקורא גם לא יודע מה זה עלה-מלך, אבל לפחות מבחינת השפה והקליטה המיידית זה יוצר מצב יותר פשוט.

נ.ב
לי אישית לא הפריעו התאריכים.
 
הבעיה בתאריכים היא קיצור השנים: אין לי מושג מה זה לפ''ש ואח''ש, ומצטרף לאביעד בעניין השמות, למרות שהשתדלתי לא להתעכב עליהם הם היו די מסובכים ולא תרמו הרבה.
 
בכוונה כתבתי בהתחלה אח"ש ולפ"ש, ואחר כך בסוף נכתב לפני השינוי - כשמדברים על השינוי.
אם לשמות אוסיף מידע עליהם, זה יוסיף או יגריע?
נגיד אתאר את אותו קארפול.
ואם לא, לשנות את השמות לנורמליים יותר?
 
לדעתי תיאור בקונטקסט הזה גורע כי אין לקראפול איזה שימוש חשוב בסיפור. בהרגשה שלי שני השמות הראשונים זה עוד חינני (נגיד קראפול ועלאניה) ואת האחרים שווה להוריד לגמרי ולמצוא פיתרון יותר יצירתי. לדוגמה, במקום "מלאים בעיסת בארלוק" אפשר פשוט להגיד שהם משומרים בחומצת מלח או משהו (אל תתפסו אותי במילה, אין לי מושג אם יש דבר כזה חומצת מלח). זה כבר עניין של טעם אישי ומינונים אז מן הסתם לכל קורא פה תהיה דעה קצת שונה, בכל אופן זה הטעם שלי.

במחשבה שניה, אולי בכל זאת מיני-תיאור קטנטן לקראפול יהיה נחמד. נגיד איפה שכתבת "קראפול גדול" יכלת באותה מידה לכתוב "קראפול שעיר", "קראפול ירוק", "קראפול קטום-זנב", "קראפול דו-קרני", אני מניח שהרעיון ברור... יכול להיות שזה יוסיף קצת טעם.
 
Nextorl אמר/ה:
[post]678830[/post] ח'אן- אני לא רואה איך "מוסר ההשכל" הזה קשור לסיפור.
בכל אופן, הפריע לי הקישור המיידי בין רובה להרס. בידיים נכונות ולשימוש נכון (כמו לצוד חיה כדי לאכול) אין בו שום דבר רע... גם סכין יכול לשמש לדקירת בני אדם או לגילוף וחיתוך סלט.
גם המילה ״מבואסת״ קצת העיבה.
 
הסיפור עצמו טוב ומספק.
התאריכים מפריעים לטעמי, אפשר פשוט להשתמש בהפרדה בין שורות וכתב רגיל מול כתב נטוי.

נ.ב. רובה לא הומצא בשביל לצוד חיות.... הוא כלי מלחמה.
 
גם חרב ומגן הם כלי מלחמה נטו...
נכון שרובה הומצא למלחמה, אבל העניין הוא שרובה הוא בסך הכל כלי: אפשר להשתמש בו לרצח, להרג פשוט במלחמה (מי שיוצא למלחמה יודע שיש סיכוי שהוא לא יחזור ממנה, זה יחסית לגיטימי להרוג אותו בקרב), לציד חיות (ולמטרה זו הוא הומצא בסיפור...) וגם לסתם קליעה למטרה. להגיד שכלי מביא הרס זו טעות: מי שמחזיק בו מביא הרס.
 
ולכן כשההרס נכנס לבני האדם הם יצרו דברים שמביאים עוד הרס:
קל יותר להרוג עם רובה או קשת?
סכין פשוט או חרב?

האדם הוא זה שהופך כלי להרסני - ובסוף ההרס נכנס לבני האדם.
 
חזרה
Top