• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

סיפור [סיפור]-תרגיל כתיבה

הח׳אן הטטרי

פונדקאי ותיק
פונדקאי מפגשים חבר.ה בהיכל התהילה פונדקאי החודש
אז החלטתי לשפר קצת יותר את כושר הכתיבה שלי, שוב סיפור לאותו העולם...
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
יהודה ירד מהסירה, מושיט מטבע זהב של זוז לשייט, שמיהר לשוט לעבר ספינת המפרש של הצי הקולוניאלי. הוא סקר את רמת-ים: ''בירת הנפה הצפונית'' לא נראתה מרשימה במיוחד. כמה שכונות של בתים קטנים, חומה דלה מעץ ועפר מקיפה אותם. מעגן קטן לסירות דיג.
אדם מזוקן, חמוש בחרב ומגן, קידם את פניו. ''שלום, גנרל'' אמר האיש והצדיע. ''סגן-אלוף בסך הכל...'' אמר יהודה בהצטנעות, שזנב הסוס על קסדתו התנופף ברוח הקלה. ''מי אתה?'' שאל בנימה עניינית יותר את החמוש. ''סרן לשעבר איתמר האלכסנדרוני, ומפקד בפועל של החבר'ה פה'' ענה החמוש.
''אז'', אמר איתמר, בעודם מדשדשים בחולות לעבר שדה האימונים של המושבה, ''אתה אמור לאמן ולצייד את האנשים שלי?''. ''כן'', אמר יהודה, תוהה כיצד ניתן להילחם מול שבטי הילידים בארץ נידחת זו. פרשים אין להם, כך נאמר לו. גם לא מתכת מעבר לתכשיטי זהב, שלמרות שהוא יפה-שימושי הוא לא. הם הלכו במושבה הקטנה-הוקמה לפני חודשיים, כך אמר איתמר. הם עברו ברחובות שבין הבקתות, בירכו לשלום חקלאים-מתיישבים, הציצו לבאר המים. הם ראו ילדים יהודיים משחקים, נשים מכבסות ומנקות. ''ובכן'', אמר הסרן-בדימוס כשהגיעו לדלתו של בניין אבן לבן-מצופה באבן ירושלמית אמיתית, שסחבו אותה כל האוקיאנוס לפה. מה לא עושים בשביל תחושה של בית בעולם החדש הזה. ״תכיר את הרמתימניקים.''
באולם ישבו על ספסלי עץ כ-100 גברים בשנות העשרה המאוחרות עד לשנות החמישים לחייהם. כולם היו חמושים, בסכינים ארוכות, קלשונים חקלאיים ובגרזני חיטוב עץ. ''אספסוף'', חשב יהודה. ''אהלן'' קרא אחד הבחורים, עלם כבן 20 שהחזיק סכין ארוך וקרש עץ גדול שהתיימר להיות מגן. יהודה נזכר בגעגוע-מה ליחידה המובחרת שפיקד עליה, 100 איש חמושים כלגיונרים, צייתנים ובעלי משמעת ברזל. ''צריך להשליט פה סדר...'', לחש איתמר במבוכה לסגן-אלוף. ''וסדר פה יושלט'', ענה יהודה.
''כולם-עמדו דום!'' אמר יהודה בקול עמוק וסמכותי. 100 הגברים נעמדו בשורות ליד הספסלים. אז יש פה קצת משמעת, הוא חשב. ''הציגו את נשקיכם!''. בלגן אחד גדול. חייבים לדאוג לנשק אחיד, חשב. בערב אכתוב הזמנה לחרשי הנשק באלכסנדריה. הוא הבין למה שלחו אותו לאמן את האנשים האלה להגן על עצמם-הם לא יעשו זאת לבד.
''ימים חדשים באים אליכם!״, הכריז יהודה בקול עמוק. ״תצטרכו ללמוד להגן על עצמכם מפני הילידים, אנשי הנזירה ומפני ערי המדינה הערביות! ולכן המלך דויד הרביעי בן יעקב שלח אותי הנה, ללמד אתכם כיצד לעשות זאת. האם אתם מוכנים להפוך לצבא מאורגן? עם משמעת, נשק אחיד, מדים? האם תעשו זאת כדי להגן על המושבה שלכם?'', שאל בקול סמכותי. ''כן! כן!'' קראו הגברים. בטח מדמיינים עושר, אדמות, תהילה, חברות ונשים ילידיות, חשב יהודה. הוא הכיר את זה אצל כמה ממי ששירתו תחת פיקודו בקרבות בעזה ובמצרים. ''מחר נתחיל באימונים'', אמר להם, ויצא משם. הוא הלך לבית הקטן בו היה אמור להתאכסן-כמובן, בנוסף למשפחה בת 7 אנשים, יוצאי אילת, כך נאמר לו.
אולי עוד יהיה אפשר להחדיר משמעת באספסוף הזה, חשב יהודה. הוא יצטרך לאמן אותם טוב: היחסים עם המושבה וייצ׳נויה-זמליה מתדרדרים, כך שמע. הוא הכיר את את הנזירה קתרינה, וידע מה תעשה למען העוצמה. גם ערי המדינה הערביות החלו להילחם-כל אחת קראה לממלכת יהודה לתמוך בה. הרבה עבודה מצפה לו...
 
בהחלט שיפור.
הכתיבה יותר קולחת, מה שחסר הוא.... סוף לסיפור. לדוגמא, אם במקום הרשימה שלו מסתבר שיהודה הוא בעצם בוגד, או אולי עובד אלילים או טוויסט אחר.
 
הוא בסך הכל קצין שנשלח לאמן ולצייד את אנשי המושבות הישראליות בעולם החדש, כיוון שהילידים, עיר המדינה של הנזירה וסכסוכי הערים הערביות (בא כתחליף לסכסוכי חמולות, זה לא פוליטיקה) איימו עליהן.

נ.ב.: לכתוב עוד סיפורים לעולם?
 
The oldman אמר/ה:
[post]668592[/post]מה שחסר הוא.... סוף לסיפור. לדוגמא, אם במקום הרשימה שלו מסתבר שיהודה הוא בעצם בוגד, או אולי עובד אלילים או טוויסט אחר.
לא שינית משהו בנוגע לסוף, לא התייחסת. (דיברתי לחאן, לא לאולד מן).
הח׳אן הטטרי אמר/ה:
[post]668597[/post]הוא בסך הכל קצין שנשלח לאמן ולצייד את אנשי המושבות הישראליות בעולם החדש, כיוון שהילידים, עיר המדינה של הנזירה וסכסוכי הערים הערביות (בא כתחליף לסכסוכי חמולות, זה לא פוליטיקה) איימו עליהן.
סיפור רקע נחמד, אז למה לא התייחסת אליו? לא היינו יכולים לדעת את זה לבד. תכניס כמו מין פלאשבק ונקבל אווירה, ניכנס לסיפור יותר ונדע על העולם. זכור תמיד: מה שנראה לך מובן מאליו לא תמיד מובן לקוראים.
הח׳אן הטטרי אמר/ה:
[post]668597[/post] נ.ב.: לכתוב עוד סיפורים לעולם?
אתה יכול, אבל כדאי סיפורים קצת יותר ארוכים ומפורטים. אתה מבין, כשאני קורא קטע של 22 עמודים, זה סיפור קצר, ולכן אני מצפה יותר מהכותב, אני מאמין שהכותב צריך לעשות מאמץ כפול כדי שזה יעבוד, ישאיר רושם קרוב לסיפור אחד ארוך.

בסה"כ סבבה, במיוחד בתיאורים.

נ.ב שמתי לב שבסיפור אטהאולף וגם פה אתה מתעלם מכמה הערות שאומרים לך. עצה שלי - עד שלא תכתוב מעולה, תקרא את ההערות ותשתפר לפיהן. הנחת היסוד שצריכה להיות לך (לא ספציפית) היא שאחרים יודעים יותר ממך, ושכדאי להקשיב להערות שלהם.
 
אני לא מתעלם מאף הערה. שיניתי את הקטע עם הרשימה.
אני חושב שעשיתי את סיפור הרקע שלו מספיק ברור, אשתדל לעבות.
 
שוב סיפור טוב, למרות שרוב הדברים שהפריעו לי במושל והח'ליף הפריעו גם כאן.

קודם כל, יש לך בלגן באופי העולם. חלק מרמז לממלכת יהודה העתיקה, חלק מזכיר את תקופת המושבות בראשית המדינה, ולתוך כל זה קסדות עם זנב סוס ומדים לגיונריים? זה מבלבל, ומפריע להבין את העולם (אני עדיין לא יודע באיזו שנה זה אמור להיות).

כמה נקודות שהפריעו לי:
* שימוש יתר במילה 'חבר'ה'. אני מבין שזו המילה הקבועה של איתמר, אבל בכזו סמיכות זה קצת מציק.
* הקבלה של יהודה מהירה מאוד, וזה לא אמין. הייתי מצפה אולי לטקס רשמי קטן, למי שבפועל יהיה המפקד של המושבה כולה (אם ביטחון הוא נושא חשוב כל כך שצריכים מפקד מיוחד, הוא חשוב מספיק בשביל שחיי היום-יום יתנהלו על פיו). אז סיור ברחבי הכפר לראות את המתקנים והמשאבים, ואז פגישה עם כוח ההגנה. גם הייתי מצפה לנאום ארוך יותר שבו הוא יעביר להם מידע אמיתי על השינויים המתוכננים במקום לתת להם טיזר.
* ברצינות, למה טרחו להביא אבן ירושלמית כל הדרך למושבה, ועוד בים? זה משונה על גבול המופרך. אבן זה מצרך מאוד, מאוד כבד. אפשרות אמינה יותר, ולדעתי גם משמעותית יותר - היא שהאנשים ניסו ליצור משהו דומה מהמשאבים הזמינים. שים לב שכל אפשרות מרמזת למציאות אחרת: האפשרות שהצעתי מצביעה על חוסר ביטחון בארץ חדשה וניסיון לשחזר סמלים למורשת המשותפת בשביל ליצור תחושה של בית. הבאת האבן הירושלמית כמו בגרסה שלך רומזת לי יותר על מדינה קולוניאליסטית מסואבת שזורקת אנשים לקצוות העולם, ומעדיפה להשקיע משאבים בייצוא סימני ההיכר שלה מאשר בהבאת משאבים חיוניים למושבות הנאבקות על קיומן.


לגבי מה שאולדמן וקוסם10 אמרו, אני דווקא לא מסכים. אם המטרה שלך היא להשחיז את הכתיבה שלך אתה לא צריך סיפורים קצרים ארוכים או טוויסט בסוף הסיפור. אני ממליץ להתנסות בהם בשלב מסוים, אבל אני לא חושב שצריך למהר אליהם. סיפורים פשוטים כמו אלה, של תיאור סצנה אחת או פיסת מציאות, ילמדו אותך הרבה מאוד. אתה יכול לעבוד בנחת על הכתיבה שלך עד שתהיה מוכן לקחת על עצמך מבנים עלילתיים מורכבים יותר.
 
ערכתי. עכשיו זה מאוזכר בסיפור, אבל הרעיון בהבאת האבן מירושלים הוא ״אדמת המולדת״, מבנים בדיוק כמו בבית בירושלים.
 
חזרה
Top