העוג הברברי אמר/ה:
כן, ובפירוש הרבה יותר מהרכבת.
הנסיעה הבינעירונית שאני עושה הכי הרבה לאחרונה זה בין חיפה לתל אביב, ובדרך כלל זה קורה בסופי שבוע ובחגים. ימי שישי זה המון פעמים קטסטרופה - הרכבות מאחרות ומגיעות כשהן כבר מפוצצות באנשים וצריך לעמוד רוב הנסיעה. בהרבה מקרים הרכבות האחרונות לכיוון חיפה של ימי שישי, אלו שהכי הרבה אנשים עולים עליהן, הן רכבות חד קומתיות שמתמלאות הרבה לפני שהן מגיעות לתל אביב בכלל. וכל מיני רכבות פרברים שמגיעות לתחנות קטנטנות כמו בנימינה הן דו-קומתיות, וכצפוי ריקות כמעט לגמרי.
בחג האחרון כשהגעתי לתחנת סבידור הייתה שם כבר רכבת, וחשבתי שהיא עוד רגע יוצאת אז רצתי למטה כדי להיכנס. רק שבאופן מפתיע, מסתבר שהיא סתם ישבה שם הרבה זמן, וחיכיתי בתוכה איזה רבע שעה עד שהיא התחילה לזוז. כמובן שכל שאר האנשים שהגיעו לתחנה וראו רכבת ישר רצו למטה כי גם הם חשבו שהיא עוד שנייה יוצאת, ואף אחד לא טרח לכרוז שהיא עומדת שם המון זמן.
וגם הייתה פעם שהגעתי לתחנת השלום, עליתי על רכבת צפונה, ואז הסתבר שזו רכבת שמגיעה רק עד סבידור ובסבידור צריך לרדת ולהחליף לרכבת אחרת אם רוצים להמשיך צפונה. מה היה הסיבה מאחורי זה לעולם לא אדע.
ובכיוון מחיפה לתל אביב כבר יצא לי הרבה פעמים לחכות חצי שעה לרכבת שמאחרת.
ובכל נשכח את השביתה האיטלקית שהייתה לא מזמן ברכבות, וזה שכל חודש וחצי סוגרים חלק גדול מהקו בגלל שיפוצים.
המקרה שאתה מתאר, רכבת למרחקים ארוכים, זה אולי הbest case scenario, כי כל מיני איחורים ועיכובים ובולשיט נראים יחסית קצרים ביחס לאורך הנסיעה. אם אתה מתעכב חצי שעה בשביל נסיעה של 4 שעות, זה עוד ניחא. אבל אם אתה מתעכב חצי שעה בשביל נסיעה של 50 דקות, זה מעצבן ממש.
לגבי אוטובוסים, אני חייתי על אוטובוסים בין עירוניים רוב הצבא ואחר כך בתקופת הלימודים בקריית שמונה. רכבת עד כרמיאל עוד לא היה עד אז, ובטח שלא עד הצפון הרחוק, אז אוטובוסים היה האופציה היחידה. וואלא, זה היה אופציה די סבבה. לוקח בין פי 1.5 לפי 2 זמן להגיע בהשוואה לרכבת, ויש סיכון לעמוד בפקק, אבל האוטובוסים כ99% מהפעמים יצאו מתי שהיו אמורים לצאת, ואם אתה עירני בתחנה אז אתה יכול לתפוס מושב טוב. וחוץ מזה, גם באוטובוס אתה יודע מה קורה - אם יש פקק אתה רואה שיש פקק, ואם יש בעיה אז אפשר רגע לקום ולדבר עם הנהג. ברכבת אתה יכול לנסוע בניחותא ואז היא פתאום תעצור ל-20 דקות באמצע שום מקום בלי שום סיבה נראית לעין, ואף אחד לא יגיד לך מתי היא תמשיך לנסוע או למה היא נעצרה בכלל.
חוץ מזה, שיש אפקט אחר שהרכבת עושה לאנשים (ישראלים), כי זה יותר נראה כמו בית קפה אז הם מרשים לעצמם יותר. מדברים בקולי קולות בין עצמם או בטלפון, נותנים לילד שלהם לבכות בצרחות אימים בסבבה, רואים\שומעים סרטים\מוזיקה בטלפון בפול ווליום. בקרון אומנם יש גם יותר אנשים אז יש יותר סבירות שיבואו אנשים חארות, אבל לדעתי גם באופן יחסי באוטובוס אנשים הרבה יותר מתחשבים. בטח כי יושבים צפוף יותר אז קשה לך לשכוח שאתה לא לבד בעולם. וגם באוטובוס הרבה יותר קל להירדם, אז אנשים במוד ישנוני רוב הזמן, ואין להם כוח לחפור בטלפון.
כמובן, שאידיאלית רכבת זה פי אלף יותר טוב מאוטובוס. אבל זה רק במדינות אירופאיות נורמלית, לא בישראל.