• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

כמה תהיות על הדת...

סטטוס
נעול לתגובות.

הח׳אן הטטרי

פונדקאי ותיק
פונדקאי מפגשים חבר.ה בהיכל התהילה פונדקאי החודש
הערה מקדימה: אני לא רוצה לפגוע באמונה של אף אחד, ואם אני פוגע אני מבקש סליחה מראש. כל המטרה שלי פה הוא לקבל מענה על כמה שאלות שעניינו אותי, אולי גם לפתח דיון פורה בנושא. אם העץ מתדרדר לספאם, או יותר גרוע-להעלבות, בבקשה לנעול.

לאחרונה, כשפישפשתי לי בעצים מעלי עובש בפורום, נתקלתי במושג שנקרא מונולטריזם, כשהמשמעות שלו היא הכרה בקיומם של אלים רבים אך סגידה רק לאחד מהם (כמו במ''ת לרוב, אבל זה לא הנושא כאן). נתקלתי בכמה וכמה פסוקים מהתורה, שרומזים (כביכול) שמלבד ה' ישנם עוד אלים-אם כי באותה נשימה מוזכר שה' נעלה עליהם וחזק מהם. הפסוקים שראיתי:
''וּבְכָל-אֱלֹהֵי מִצְרַיִם אֶעֱשֶׂה שְׁפָטִים, אֲנִי ה' ''
''אֵין-כָּמוֹךָ בָאֱלֹהִים אֲדֹנָי''
''מִי-כָמֹכָה בָּאֵלִם יְ-הוָה, מִי כָּמֹכָה נֶאְדָּר בַּקֹּדֶשׁ''
''כִּי גָדול ה' וּמְהֻלָּל מְאד. נורָא הוּא עַל כָּל אֱלהִים: כִּי כָּל אֱלהֵי הָעַמִּים אֱלִילִים. וַיהוָה שָׁמַיִם עָשָׂה''
''כִּי אַתָּה ה' עֶלְיון עַל כָּל הָאָרֶץ. מְאד נַעֲלֵיתָ עַל כָּל אֱלהִים''

אשמח למענה על השאלה הזו-רצוי מכמה אנשים. למעשה, קיום של אלים נוספים יכול להיות אפשרות די מעניינת.
 
נראה לי שהכוונה של הפסוקים האלו זה שה' יותר חזק משאר האלים האחרים
מכיוון שהוא בעצם קיים, מה שאומר שהוא חזק יותר מהם.
 
היהודים סוגדים אך ורק לה' (למרות שכמה מהם סוגדים לכוחות אחרים, שנקראים כסף וכוח).
לפי האמונה, ה' ברא את כל העולם, אך מוזכרים בספר בראשית "בני האלוהים", אני לא בטוח לגבי זה, אבל נראה שכשה' ברא את העולם הוא ברא כמה "אלילים", פשוטים יותר, שנראה שגם הם בראו בני אדם משלהם, כי אז האנשים לא יכלו להתרבות.
--------------------------------------------
אדם+חווה=קיין והבל.
קיין והבל_______שגיאה, לא נמצאה נקבה.
----------------------------------------------
כמו שאפשר לראות למעלה, בני האדם לא יכלו להתרבות ללא אנשים אחרים, שאותם כנראה בראו אלים אחרים.
אז הגענו למסכנה שכנראה קיימים אלים אחרים, אך לא בטוח שהיהודים אפילו מכירים בקיומם.
כמו שנאמר בתחילת ההודעה, היהודים סוגדים אך ורק לה'. (או לכסף וכוח, אבל זה כבר לא נחשב)

(ואת כל זה אמר חילוני מסורתי, אל תתביישו לתקן אותי אם הדעות הכל כך לא דתיות שלי).
 
אוקיי, נתחיל מהסוף-קין והבל לא היו הבנים היחידים של אדם וחווה, הם היו אלו שהייתה להם משמעות כלשהי לסיפור ההיסטורי ולמוסר היהודי שניתן ללמוד. באופן כללי, אף פעם אל תבוא מנקודת מבט של ''אם לא כתוב בפירוש, זה לא קרה''. התנ''ך, ןלמעשה כל כתבי הקודש היהודיים, תומכים בגישה של ''אם אין לך משהו חשוב להגיד, אז תשתוק''. יכול להיות שהיו לאגם לאגם וחווה עוד מיליון ילדים וילדות. אם בסופו של דבר אי אפשר ללמוד מהם משהו, הם ''סתם התקיימו'', אין סיבה להזכיר אותם. ניתן לראות את זה הרבה בפרשת נוח, כשעל כל צאצא של נוח מתואר איך הוא ילד צאצא שהמשיך את השושלת עד אברהם, ואחרי כן ''וייוולדו לו בנים ובנות''. היו עוד ילדים, אבל הם לא חשובים לנושא. בקשר לשאלה הכללית-כשאומרים למשל, ''כל אלוהי העמים אלילים'',הכוונה שהם אלי שקר. לא קיימים, ןהאמונה בהם רק פוגעת. כנ''ל על כל אזכור אחר של ''אלילים''
 
תודה על המענה!
חובב-למיטב זכרוני כתוב שלאדם וחווה ״נולדו בנים ובנות״ (אני אחפש את הפסוק). בכל אופן, אם כל הגברים היו מתחתנים ומביאים ילדים עם האחיות שלהם... עזבו ענייני מוסר, האנושות הייתה נכחדת מהר מאוד... אז הפרשנות על האלילים דווקא יכולה להיות מעניינת. אגב, היה להם עוד בן-שת.
מה שמזכיר לי פסיקה של רב שקבע שהאבולוציה לא סותרת את התורה ושאדם היה למעשה קוף קדמון כלשהו. והיציאה מגן עדן זה אולי המעבר לחקלאות מציד ולקט?... חוץ מזה, כמו שידס אמר התורה לא טורחת לפרט דברים לא חשובים, ואולי אדם וחווה עברו אבולוציה בגן עדן (סיפור עץ הדעת יכול להיות משל לבוא ההומו הספיינס).
ייתכן שיש תחת ה׳ עוד אלים (בתנ״ך מוזכר השטן, שלמעשה ״הועתק״ מהדת הזורואסטרית) קטנים, רוחות טבע ואלים מקומיים (בשום מקום לא כתוב שהבעל לא אמיתי, רק שלא סוגדים לו). ייתכן שלמעשה כל המיתולוגיות העתיקות אמיתיות, רק שלא צריכים לסגוד לאלים שלהן... איזה כאב ראש.
בודהיזם וג׳ייניזם הם (במפתיע) לא דתות בכלל, ורוב הג׳ייניסטים הם... אתאיסטים.
חובב מוד אמר/ה:
[post]690008[/post] למרות שכמה מהם סוגדים לכוחות אחרים, שנקראים כסף וכוח
כולם סוגדים לכוחות האלה.
 
פרשת בראשית מציגה חלק שלם של תולדות אדם וחווה ("זה ספר תולדות אדם") וכמו שלמדתי בדרך הקשה בבר מצווה, "ויולד בנים ובנות" מופיע שם כמעט כל רגע, (באותו ניגון ובאותו מיקום).

בכל מקרה, היהדות כן די מאמינה שהאלילים הם כזב, אין בדיוק "שטן" ביהדות, כשהוא מופיע בתנ"ך זה בחיבורים מאוחרים יותר, ובמדרשים. וגם אז הוא לא ישות נגדית לה', הוא לא כמו בנצרות שבה השטן הוא אויב האל.
כמו שYDS אמר, הגישה היא שהאמונה של העמים היא באלילים - קרי לא באל אמיתי.

למעשה, עצם הרעיון שיש "רשות שנייה" בשמיים מאוד מנוגת בהידותת, אלישע בן אבויה (פחות או יותר האדם היחידי ביהדות שלא היה לו אפשרות לחזור בתשובה) היה אחד מהארבעה שנכסו לפרדס, וכפר בדת- כי הוא חשב שיש 2 רשויות.
 
liorgonen3 אמר/ה:
[post]690020[/post] אין בדיוק "שטן" ביהדות, כשהוא מופיע בתנ"ך זה בחיבורים מאוחרים יותר, ובמדרשים.
הוא מופיע בספר איוב, כ... מלאך עם חוש הומור מעוות? למרות שגם חוש ההומור של אלוהים בספר הזה נראה די אכזרי.
liorgonen3 אמר/ה:
[post]690020[/post] כמו שYDS אמר, הגישה היא שהאמונה של העמים היא באלילים - קרי לא באל אמיתי.
מצד שני, כתוב גם שאלוהים ״עשה שפטים באלוהי מצרים״-זה אומר שהם קיימים?
 
יש הרבה מאוד ביקורת על ספר איוב, אחת הגישות אומרת שהוא לא "סיפור אמיתי" אלא סיפור מוסר. (יש הרבה מחלוקת על מי כתב, מתי נכתב, ועל איזה תקופה מדבר עם בכלל), להרבה מהחלק של "כתובים" יש מחלוקות, איוב לא חף מהן.

הח׳אן הטטרי אמר/ה:
[post]690022[/post] מצד שני, כתוב גם שאלוהים ״עשה שפטים באלוהי מצרים״-זה אומר שהם קיימים?
א- אחת הגישות אומרת שבעברית של אותה תקופה אל=מישהו חזק אם כוח, לאו דווקא ישות קדושה, אלא פשוט מישהו חזק.
ב- הפולחן המצרי באותה תקופה מייוחס לפולחן חיות (מניח שזה משתלב עם הרעיון שהרבה אלים מצריים בעלי ראש חייה), והפרשנים אומרים שהמצרים נתנו לחיות כבוד קדוש, והבכורות של החיות הללו נהרגו גם הן במכת בכורות.
ג- אפשר גם להתייחס לפסלים/מקדשים שלהם- מקומות קדושים שנפגעו ונהרסו.

הדת היהודית לא מקבלת את זה שיש "אלים נוספים" או "אלים פחותים" (יחד עם הנצרות והאסלאם). זו דת מונוטאסית- קרי אמונה באל אחד, לא "אמונה באל אחד מתוך הכלל"
 
אני מבין. אבל מה עם:
התנ״ך אמר/ה:
[post]689981[/post] ״אֵין-כָּמוֹךָ בָאֱלֹהִים אֲדֹנָי''
''מִי-כָמֹכָה בָּאֵלִם יְ-הוָה, מִי כָּמֹכָה נֶאְדָּר בַּקֹּדֶשׁ''
''כִּי גָדול ה' וּמְהֻלָּל מְאד. נורָא הוּא עַל כָּל אֱלהִים: כִּי כָּל אֱלהֵי הָעַמִּים אֱלִילִים. וַיהוָה שָׁמַיִם עָשָׂה''
''כִּי אַתָּה ה' עֶלְיון עַל כָּל הָאָרֶץ. מְאד נַעֲלֵיתָ עַל כָּל אֱלהִים''
 
א'- אני (ומאמין שגם שאר הדתיים) נשמח אם לא תרשום שם ה' המפורש, גם במסגרת ציטוט.

ב'-
liorgonen3 אמר/ה:
[post]690024[/post] א- אחת הגישות אומרת שבעברית של אותה תקופה אל=מישהו חזק אם כוח, לאו דווקא ישות קדושה, אלא פשוט מישהו חזק.
 
אוקיי... ציטטתי מהתנ״ך, אז פשוט העתקתי את המשפטים, בלי לערוך...
אממ... אני לא בטוח שבאמת השוו את האל לאנשים חזקים (מלכים וכאלה).
 
אליל זה אל שקר או צלם,בעיקרון.
בפסוקים שהבאת משווים את אלי הנוכרים לצלמים,ובעצם אומרים שהם רק פסלים,לא משהו מעבר.
ולמען האמת,בני האלוהים שמוזכרים בפרשת נח הם אנשים חזקים,זה הכל.לא שהם באמת אלים,הרי מוזכר שהדברים הרעים שבגללם ה' העניש את האנושות נעשו על ידיהם,אז זאת קצת בעיה שהם יהיו אלים...
 
אם אתה רוצה להיכנס לזה...
וַיִּרְאוּ בְנֵי-הָאֱלֹקים אֶת-בְּנוֹת הָאָדָם, כִּי טֹבֹת הֵנָּה; וַיִּקְחוּ לָהֶם נָשִׁים, ..........הַנְּפִלִים הָיוּ בָאָרֶץ, בַּיָּמִים הָהֵם, וְגַם אַחֲרֵי-כֵן אֲשֶׁר יָבֹאוּ בְּנֵי הָאֱלֹקים אֶל-בְּנוֹת הָאָדָם, וְיָלְדוּ לָהֶם: הֵמָּה הַגִּבֹּרִים אֲשֶׁר מֵעוֹלָם, אַנְשֵׁי הַשֵּׁם

בבראשית הם ה"נפילים" בנים של מלאכים ובני אדם (אם אני זוכר נכון, בנצרות הם בנים של מלאכים ושדים)... לא זוכר מספיק את נוח (לא פרשת הבר מצווה שלי) כדי להתייחס לאיך הם מופעים שם, אבל זה האזכור המוקדם.

הח׳אן הטטרי אמר/ה:
[post]690029[/post] אממ... אני לא בטוח שבאמת השוו את האל לאנשים חזקים (מלכים וכאלה).
זו הגדרת הפרשנים, אני קטונתי מכדי להטיל ספק באנשים כמו רש"י- תעשה אתה מה שאתה רוצה.
 
המגדל הבודד אמר/ה:
[post]690031[/post] אליל זה אל שקר או צלם,בעיקרון.
בפסוקים שהבאת משווים את אלי הנוכרים לצלמים,ובעצם אומרים שהם רק פסלים,לא משהו מעבר.
רק בפסוק אחד הוא מושווה לאלילים. בשאר הפסוקים הוא מושווה לאלוהים (בלשון רבים).
 
ח'אן, נראה שאתה מחפש תשובה מאוד ספציפית, אני לא רב, אין לי סמכות ואת הידע לתת לך תשובה, אם זה מאוד מפריע לך, אתה יותר ממוזמן לפנות בשו"תים הרבים שיש בעולם, בטוח שתקבל תשובה טובה יותר מגורם סמכותי יותר בעניין דת מכמה חברי פורם.
 
בתור חבדניק אני יכול לתת לך קצת עזרה, בתור התלה אין עוד אלים מלבד ה' ויש כמה וכמה פעמים שאומרים את זה במפורש. מה שכן יש "כוחות טומאה וקליפה" שמגיעים מהשטן/היצר הרע. אנשים סגדו לכוחות האילו ואפילו קיבלו מהם כוחות, המכשפות המעלים באוב והחרטומים לא היו אחיזת עיניים הם למעשה שאבו כוח מה"קליפה".
יותר מזה אנשי הסנדרים היו חייבים ללמוד כישוף כדי שיוכלו לקבוע אם אישה שהאשימו בכישוף היא באמת מכשפה או סתם אחיזת עיניים.
אני זוכר שקראתי פעם אחת פרוש שאומר ש"האלים" הם למעשה מלכים ושדים שאנשים סגדו להם (התיאורים של חלק מהשדים מזכירים מאוד את האלים המצריים).
 
אם הנושא באמת מעסיק אותך, אז יש די הרבה כתיבה על הנושא - הן מהצד המחקרי יותר, והן מהצד הדתי.
קח בחשבון שאתה לא האדם הראשון שמעלה את הנושא, ורבנים לאורך ההיסטוריה נאלצו להתמודד עם הפסוקים האלה מאז תקופת בית שני בערך ולספק תשובות לא רק לזרמים בתור היהדות, אלא גם לכמרים עויינים או אפילו להטרלות כמו הסיפור המצרי עם החמור:

מסתבר שבמצרית עתיקה חמור זה "יאו", וכמה מצרים החליטו להטריל את הקהילה היהודית ולטעון שזה נשמע דומה ל"יהו" וכולם יודעים שבקודש הקודשים של בית המקדש יש פסל גדול של חמור עם שיניים ענקיות והיהודים רוקדים סביבו. מעניין מאיפה הם קיבלו את הרעיון הדבילי הזה, אבל יש לי חשד סביר שזה התחיל כשאיזה מצרי ראה טקס "פטר חמור", שהוא אחד מהמנהגים היותר מוזרים שנשארו לנו מהעידן הקדום:

hardim7_wa.jpg
 
לא קראתי את כל הדיון אבל בקשר לשאלות שלך:
אלוהים פרושו בעל שררה\כוח.
"כִּי יִתֵּן אִישׁ אֶל רֵעֵהוּ כֶּסֶף אוֹ כֵלִים לִשְׁמֹר, וְגֻנַּב מִבֵּית
הָאִישׁ: - אִם יִמָּצֵא הַגַּנָּב - יְשַׁלֵּם שְׁנָיִם. - אִם לֹא יִמָּצֵא הַגַּנָּב -
וְנִקְרַב בַּעַל הַבַּיִת אֶל האֶלהים אִם לֹא שָׁלַח יָדוֹ בִּמְלֶאכֶת רֵעֵהוּ."
"עַל כָּל דְּבַר פֶּשַׁע עַל שׁוֹר עַל חֲמוֹר עַל שֶׂה עַל שַׂלְמָה עַל כָּל אֲבֵדָה
אֲשֶׁר יֹאמַר כִּי הוּא זֶה עַד הָאֱלֹהִים יָבֹא דְּבַר שְׁנֵיהֶם אֲשֶׁר יַרְשִׁיעֻן
אֱלֹהִים יְשַׁלֵּם שְׁנַיִם לְרֵעֵהוּ.
בפסוקים הנ"ל למשל אלהים פרושו דיינים שצריך להשבע בפניהם בפסוק הראשון או סתם לשמוע מה הפסק שלהם בפסוק השני.

להשם יש הרבה שמות, כל שם מייצג הנהגה אחרת או אספקט מסוים. השם י-ה-ו-ה למשל מייצג בין היתר שהוא היה הווה ויהיה, דהיינו שהוא אינו מוגבל בזמן. אלוהים מייצג (בין היתר) את זה שהוא בעל הכוחות כולם.
כמובן שזה מאד מאד מלמעלה, אבל זאת המשמעות של השם.
לכן כשאלילי העמים נקראים "אלוהי שקר" או "אלוהי מצרים", זה לא בא להגיד לנו ח"ו שהם אלוהים במובן שהם איזה ישות אלוקית, אלא הכוונה שהמאמינים שלהם מיחסים אליהם כוח. אלוהי מצריים = האלילים של מיצריים שהמצרים מיחסים להם כוח.

עכשיו, בקשר לאלילים הנ"ל (של מצרים וכו') אני אתרגם בצורה גסה 2 סיפורים ממסכת עבודה זרה (דף נה. למי שרוצה לראות בפנים)
א) יהודי אחד בא לרבי עקיבא ובפיו שאלה, הוא עצמו מבין שאין ממש בעבודה זרה, אבל הוא לא מבין. עיניו הוא בעצמו רואה שיש איזה בית עבודה זרה שכל מי שהולך לשם חולה, מבריא. איך זה יכול להיות?
ענה לו רבי עקיבא, שכשאדם מקבל יסורים או מחלה מסוימת, גם ניגזר מתי היא תעזוב אותו. אותם אנשים שטועים אחרי העבודה זרה הזאת הולכים אליה דווקא מתי שהם אמורים להתרפא גם ככה, ולכן כך זה נראה. ובאמת מוסיף לו רבי עקיבא ואומר, שמצד הדין אחרי שאותו האיש הלך לבית עבודה זרה לא מגיע לו שהמחלה תעזוב אותו, אבל זה שהוא עשה מעשה מטופש זאת לא סיבה לא לעזוב אותו, ולכן הוא מתרפא בכל זאת.

כאדם לא מאמין, כנראה שזה ישמע לך מוזר, אבל באמת זוהי עיקר אמונת היהודי, כמו שכותב הרמב"ן בפרשת בא ואני מצטט "כל דברינו ומיקרנו כולם ניסים אין בהם טבע ומנהגו של עולם כלל." דהיינו שכל דבר ודבר שקורה איתנו הכל נס אחד גדול, גם כשאדם לוקח למשל תרופה, לא התרופה היא מה שריפא אותו, אלא השם יתברך עשה את זה, ומה שזה קורה באותו זמן זה בגלל שיש הסתרה והעבודה שלנו היא למרות זה להאמין שהכל מאיתו יתברך (ולמה יש את ההסתרה הזאת זה עניין אחר).

ב)
רבא בר רב יצחק (שם של אחד מחכמי התלמוד) שאל את רבי יהודה, איך יתכן שבמקום בו הוא גר, יש בית עבודה זרה שכאשר אין גשם העבודה זרה אומרת לאנשים להביא לה קורבן אדם, ואחרי שהם שוחטים עבורה את הקורבן, יורד גשם. ענה לו רב יהודה שעל זה הסביר ריש לקיש (כינוי של אחד מחכמי התלמוד) את הפסוק "אם ללצים הוא יליץ ולענוים יתן חן" מי שרוצה להיות ליצן, נותנים לו משמים את האפשרות, מי שרוצה להיות צדיק מקבל לזה עזרה מהשמיים. או במילים אחרות "בא ליטמא פותחין לו בא לטהר מסייעין אותו". מי שרוצה להאמין בעבודה זרה מהשמיים נותנים לו כזה שפע של טומאה שהוא יכול אפילו להגיע לע"ז ששוחטים לה אדם ואז יורד גשם, וכאן נכנס הסיפור הראשון שברור שלא הע"ז עושה את זה, אלא הכל מאיתו יתברך, אלא שמי שרוצה להאמין שזה לא ממנו, יקבל אחלה תרוצים.

אם לסכם, במסורת היהודית כן יש כזה מושג של ע"ז שהולכים אליו ומתרפאים, או מביאים לו קורבן אדם ויורד גשם, אבל אסור לעשות את זה, משום שאין להם כוח עצמי אלא הכל מאיתו יתברך ואסור לעבוד אותם כאלוהות או ליחס להם כוח מצד עצמם. מאד הגיוני שגם במצריים האלילים המדוברים היו כאלו שכביכול חוללו ניסים, ואכן בתורה עצמה מוזכר שאת מכות דם וצפרדע וכן את הפיכת המטה לתנין יכלו החרטומים לבצע, ורק במכת כינים הודו שזה מגיע מאיתו יתברך.

נ.ב.
בהודעה אחרת שלך כתבת שדתיים סוגדים לתמונות של הבאבא סאלי, אתה באמת מאמין בזה או שסתם רצית להשמיץ? כי זה הגיוני בדיוק באותו מידה שאני אגיד שחילונים סוגדים לתמונות של מתאבקים\זמרים\כוכבי קולנוע, בגלל שהם תולים אותם בחדר השינה שלהם.
אנחנו תולים תמונות של אנשים שאנחנו מעריצים בדיוק כמו שחילונים תולים תמונות של זמרים שהם מעריצים. אנחנו גם בני אדם אחרי הכל. בדיוק כמוכם.
 
תודה רבה!
yellow_acid אמר/ה:
[post]690159[/post] אם לסכם, במסורת היהודית כן יש כזה מושג של ע"ז שהולכים אליו ומתרפאים, או מביאים לו קורבן אדם ויורד גשם, אבל אסור לעשות את זה, משום שאין להם כוח עצמי אלא הכל מאיתו יתברך ואסור לעבוד אותם כאלוהות או ליחס להם כוח מצד עצמם. מאד הגיוני שגם במצריים האלילים המדוברים היו כאלו שכביכול חוללו ניסים, ואכן בתורה עצמה מוזכר שאת מכות דם וצפרדע וכן את הפיכת המטה לתנין יכלו החרטומים לבצע, ורק במכת כינים הודו שזה מגיע מאיתו יתברך.
כמו הוויכוח ההוא סביב ''האם העלאה באוב היא אמיתית''?...
yellow_acid אמר/ה:
[post]690159[/post] בהודעה אחרת שלך כתבת שדתיים סוגדים לתמונות של הבאבא סאלי, אתה באמת מאמין בזה או שסתם רצית להשמיץ? כי זה הגיוני בדיוק באותו מידה שאני אגיד שחילונים סוגדים לתמונות של מתאבקים\זמרים\כוכבי קולנוע, בגלל שהם תולים אותם בחדר השינה שלהם.
אנחנו תולים תמונות של אנשים שאנחנו מעריצים בדיוק כמו שחילונים תולים תמונות של זמרים שהם מעריצים. אנחנו גם בני אדם אחרי הכל. בדיוק כמוכם.
אני יודע שאתם בני אדם... וכן, באמת חשבתי ככה. אבל... השתטחות על קברי צדיקים, זה לא... צורה עמומה ויהודית של פוליתאיזם? בלי כוונה להעליב, כמובן, רק שאלה, אני לא אומר שזה רע או מוטעה...
 
סטטוס
נעול לתגובות.
חזרה
Top