• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

SpaceX הטיסה והנחיתה בהצלחה שלב ראשון, בפעם השנייה

פלאפי

פונדקאי ותיק
משגיח/ה בדימוס
אלון מאסק מכה שנית!

ביום חמישי ספייס אקס שיגרה לוויין באמצעות משגר פאלקון-9 שהשלב הראשון שלו כבר שוגר וחזר לארץ בעבר - פעם ראשונה בהסטוריה ששימוש חוזר נעשה בטיל מהסוג הזה. ולא רק שהטיל עבד ללא רבב, הוא גם חזר ארצה ונחת נחיתה מושלמת על אסדה בלב ים. זה צעד אדיר קדימה בחקר החלל, שכמותו כנראה לא נראה מאז שפותחה תוכנית מעבורות החלל של נאסא. אם ספייס אקס תמשיך להטיס ולהנחית בהצלחה טילים בשימוש חוזר, החיסכון האדיר שיווצר (מכך שלא יהיה צורך לבנות טיל חדש לכל שיגור), יאפיל על זה של מעבורות החלל. ויש גם חברות אחרות, כמו בלו אוריג'ין, שמפתחות גם הם טילים בשימוש חוזר, קונספט שהפך בין לילה ממדע בדיוני למציאות. יכול להיות שאנו חוזים פה בפתחו של עידן חדש בתחום החלל.

למי שפספס, הנה המשדר המיוחד ביוטיוב לכבוד האירוע:
למרבה הצער אי אפשר לראות את הנחיתה, שמתחילה בערך ב-27:45, כיוון שהמצלמות על סיפון האסדה השתבשו באותו רגע (זה משהו שקרה בהרבה נחיתות קודמות - צריך לזכור שזו אסדה אוטונומית בלב ים, כך שאות הוידאו שמשודר ממנה מאוד לא יציב).
אני גם ממליץ לקרוא את המאמר הבא באתר של נאסא, שמספר מאוד טוב על האירועים שהובילו לרגע ההסטורי הזה, ומה צפוי בהמשך לספייס אקס ובכלל:
https://www.nasaspaceflight.com/2017/03/spacex-new-spaceflight-successful-core-reuse/

נ"ב
וזה לא אחד באפריל, אם מישהו תהה. למרות שאני חושב שאירוע מהסוג הזה באמת נשמע מספיק הזוי כדי שיוכל להיחשב כמתיחה. זה כמעט לא אמין כמו אנשים שנוחתים על הירח...
 
מדהים. נראה שאנחנו הולכים ומתקרבים לתפיסה המדע-בדיונית של חלליות אישיות, וקיפוץ בין כוכבים כמו טיסה במטוס.

זה אומר שצילומים וסריקות אחרות מהחלל לא צריכות לעבור באותות, אם אפשר פשוט לשמור אותן על הטיל?
 
לוויינים וגשושיות לדוגמה, צריכים לשלוח אותות בשביל להעביר מידע, אני מניח שהמרחק גורם לירידה באיכות. האם שמירת המידע בזיכרון על הטיל ולקבל אותו כשהוא חוזר לכדור הארץ יעזור לקבל איכות גבוהה יותר של הסריקות?
 
אני מבין שאתה מתייחס דווקא להערה הקטנה שרשמתי בסוגריים על למה האות וידאו נקטע כשהטיל נחת. טוב קודם כל אני לא ממש יודע למה זה נקטע, רק שיערתי בגדול שבגלל שזה אסדה שנמצאת בלב ים ולא מחוברת בקו תקשורת פיזי אלא משדרת בגלי רדיו כלשהם, הנחתי שזו הסיבה שהתקשורת לא יציבה ואי אפשר לראות את רגע הנחיתה. זה בטח גם קשור להפרעות EM כשהטיל נוחת או משהו מוזר כזה.

לגבי לוויינים וכל דבר בעצם שנמצא בחלל - כיום כששולחים מכשיר כלשהו לחלל, מקבלים את כל התשדורת ממנו על גבי גלי רדיו. פעם כשהשתמשו בלוויין כדי לצלם תמונות באיכות גבוהה (נגיד לוויני ריגול), היה צריך להשתמש בפילם ולהצניח את גלילי הפילם חזרה לכדור הארץ כדי לצפות בתמונות. היום יש לך מצלמות דיגיטליות ופס רחב, אז אין בעיה לצלם כמה שאתה רוצה ולשדר חזרה לכדור הארץ. להחזיר אמצעים פיזיים מהחלל זה מורכב ויקר, ולא עושים את זה אם לא ממש צריך.
 
זה בהחלט מגניב, למרות שאני לא בטוח שזו תהיה כזו מהפכה אדירה. מה שכן, הם גם הצליחו להחזיר את החיפוי חזרה, שעולה 6 מיליון דולר (בערך 10% מהעלות של השיגור) - אם גם משמישים אותו, זה עוד הוזלה.
בנוסף, הם הכריזו שבשיגור של ה Falcon Heavy, שני מאיצי הצד יהיו שלבים משומשים והם ינסו להחזיר גם את השלב העליון חזרה.

מה שבאמת יהיה מהפכני זה ה ITS. פאלקון 9 זה מגניב, ועליו אנחנו משגרים את SpaceIL אבל הוא יותר ל"חובבים". ITS יכול לגרום למהפך.

Adran אמר/ה:
[post]666264[/post] לתפיסה המדע-בדיונית של חלליות אישיות, וקיפוץ בין כוכבים כמו טיסה במטוס.
לא ממש, טכנולוגית הפאלקון 9 הוא משגר כימי כמו כל המשגרים האחרים שקיימים כיום. אין כאן טכנולוגיה חדשה, אלא ביצוע חדש וקונספטים חדשים. אבל הבסיס זהה.

Adran אמר/ה:
[post]666266[/post] לוויינים וגשושיות לדוגמה, צריכים לשלוח אותות בשביל להעביר מידע, אני מניח שהמרחק גורם לירידה באיכות. האם שמירת המידע בזיכרון על הטיל ולקבל אותו כשהוא חוזר לכדור הארץ יעזור לקבל איכות גבוהה יותר של הסריקות?
היום השידורים הם מאוד איכותיים, כלומר בקצב גבוה. בכל מקרה, הלוויין "ישן" כל עוד הוא מחובר למשגר ורק מתעורר לאחר ההפרדה. למעשה בשנות השישים והשבעים לווייני ריגול נהגו להחזיר סרטי צילום בקפסולות חזרה לכדור-הארץ, כדי שיהיה ניתן לפתח אותם.
 
ילו יאמצחיק, זה היה המטרה המוצהרת של ספייס אקס מיום הקמתה - לשגר טילים שאפשר לעשות בהם שימוש חוזר, בכך להפחית דרמטית את עלות המסע לחלל. כל צעד שהם עושים מכוון למטרה הזאת קודם כל.

אולדמן - שמע, גם אני כמעט נפחתי את נשמתי מהתרגשות כשצפיתי באלון מאסק מספר על החללית הבין-פלנטרית שלו. אבל זה נשמע לי כמו תוכנית סופר שאפתנית שכרגע מאוד רחוקה מביצוע. אומנם עד כה ספייס אקס הצליחו לקיים את ההבטחות הבלתי אפשריות שלהן אחת אחרי השניה, אבל מה שהוא מציע לוקח את חקר החלל עשרה צעדים קדימה מעבר למה שהאנושות הצליחה לעשות עד כה. זה כבר לא יהיה שדרוג כלכלי או טכנולוגי, אלא מהפך עצום בתפיסה האנושית את חקר החלל. אלון מאסק אוהב לגרום להכל להישמע קל, אבל ההסטוריה מלאה באנשים שניסו לדחוף הרבה מעבר למה שהיה נכון באותו רגע בהסטוריה האנושית. אני לא חושב שבני אדם מוכנים עדיין למה שהוא מציע, וזה יהיה המכשול העיקרי שלו לממש את זה.
 
פלאפי אמר/ה:
[post]666300[/post] ספייס אקס הצליחו לקיים את ההבטחות הבלתי אפשריות שלהן אחת אחרי השניה,
זה עניין של נקודת מבט ולא באמת נכון.
בהיבטים של לוחות זמנים, הוא מפספס חופשי כל הזמן, למשל הבטיחו פאלקון heavy ב-2013 ובינתיים זה אולי השנה.
אני מוריד בפניו את הכובע, אבל הוא גם איש שיווק מאוד מוצלח ולא תמיד מקיים את כל ההבטחות שלו.
בסך הכל העסק מאוד קשה ותובעני.

מה שכן, יצא לי לדבר עם כמה אנשים שעבדו ב spacex ויש לי חבר שעובד היום בטסלה, והתנאים מאוד תובעניים, לא הרבה שורדים שם יותר מ 3-4 שנים
 
אין הרבה חברות\מיזמים שמצליחות לעמוד בלוח זמנים באופן עקבי, בקטע הזה הוא לא קוסם. אבל הוא כן מבטיח לספק טכנולוגיות שעוד לא נראו, ואז מספק אותן. בראייה רחבה, בין אם הITS יהיה עוד עשר או עשרים שנה, זה לא באמת משנה.
 
בכתבה הזו יש קצת יותר פרטים על ה Reuse - https://www.nasaspaceflight.com/2017/03/spacex-new-spaceflight-successful-core-reuse/
כמו שאמרתי, כרגע הם מדברים על הפחתה של (עד) 30% במחיר, אבל אם הם יגיעו למספרים הפנטסטיים שמופיעים בכתבה, כלומר שימוש חוזר של 10 פעמים לפחות בשלב ראשון, וגם השמשה של החיפוי ועוד, זה בהחלט יכול להמשיך לרדת...
 
זה מחיר הבסיסי - חיל האוויר האמריקאי גם משלם 90 מיליון דולר, תלוי כמה פיצ'רים מסביב לוקחים וכמה אנליזות /חישובים נדרש לעשות.
זה אולי לא נשמע זול, אבל חצי מחיר ואפילו מכך לעומת משגרים אמריקאיים / אירופאיים מקבילים. זה לא יותר זול בהשוואה למשגרים רוסיים / סיניים בהכרח.
 
חזרה
Top