• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

על כתפי גמדים, עץ ההודעות המרכזי

בואו לחגוג איתנו את פרק 100!

1. המציאו פתגם גמדי עתיק ורב חשיבות.
2. הקליטו את עצמכם אומרים "פתגם גמדי עתיק אומר…", ולאחר מכן את הפתגם שלכם.
3. שמרו כקובץ WAV או MP3, ושלחו לנו לכתובת [email protected], עם הנושא "לכבוד פרק 100".

כל המשפטים הגמדיים העתיקים שיגיעו אלינו עד יום שישי, ה-6 בפברואר (כולל), יכנסו לפרק. אל תשכחו לציין את שמכם, כדי שנוכל להודות לכם!
 
פרק חדש: הקרב היותר מגניב.
דברים זזים, תלת-מימד, קרבות אחרים לגמרי, תנאי ניצחון אחרים, קרבות במכאניקה אחרת, מצבים יחודיים, פרטי מכאניקה שמשדרגים את סיבוב הקרב של השחקן, וקצת על שיטת מלחמת הכוכבים החדשה, כי בחיי איך אני אוהב אותה.

כעת גם יש לנו כתובת מייל:[email protected], שלחו לנו הודעות, נקריא אותן, ונדבר על הנושאים שאתם מעלים. כן, נקריא אותן, גם אם זה פשוט תיאור של משהו מגניב שקרה לכם במשחק. במיוחד אם זה פשוט תיאור מגניב של משהו שקרה לכם במשחק.
 
זה היה פרק מעניין, אם כי ארוך לטעמי. פיצלתי אותו על פני שתי האזנות. אני מאמין שאפשר היה לחתוך מתוכו 7-8 דקות, אבל ברור שאתם נהנים לדבר - אולי עדיף בפעם הבאה שמתקבל פרק ארוך, לפצל אותו לשני חלקים ולפרסם בהפרש של יומיים-שלושה? אם אתם מתכוונים להקריא תגובות של מאזינים נוסף לכל - אז כנראה שהפרק הזה היה יחסית קצר.

הדיבורים על הזזת דברים בשדה הקרב\שדה קרב זז-משתנה ועל תנאי ניצחון והכנה מראש של שדה הקרב - היו מעניינים.
השימוש במכאניקה אחרת לצרכי קרב - לטעמי לא ממש במקום. ברור שאם הדמויות מבצעות קרב ראווה אז אין מה לעשות גלגולי התקפה, אבל זה לדעתי פשוט סוג של הופעה - ובדרך כלל בשיטה ממוקדת קרב כמו מו"ד או הנשגבים יש גם חוקי "לא-קרב" שמכסים סוגים של הופעה או דיפלומטיה.
מכאניקת הסטאנטים אמנם מוכרת מאוד (אני יודע על שה"מים בחוגים ועל קבוצות פרטיות שמשתמשות בה בכמעט כל שיטה) אבל בכל זאת השיטה של אורי ליפשיץ, לקבוע את גודל הבונוס לפי החשיבות של המידע לעולם ולא רק לפי כמה שזה סינמטי, הייתה לגמרי במקום.

יש לי קצת בעיה עם ההצהרה של אורי ליפשיץ שהוא מסתבך עם מו"ד 4 "כי המכאניקה לא מאפשרת לו לעשות דברים". The High Dwarf עדי - כשהוא זינק על גובלין בגוב העכבישים, הפיל אותו לרצפה, תלש מעליו את מסיכת הגז ולבש אותה בעצמו - המכאניקה לא *מנעה* ממנו לעשות את זה. זו הייתה תנועה לעבר הגובלין, פעולת תפיסה (או "האבקות") ובדיקת כוח נגד קשיחות כדי לתלוש את מסיכת הגז - הגמד הגבוה ניצל נקודת פעולה בשביל המהלך הזה. לאחר מכן השתמש בפעולה האחרונה שלו (משנית) כדי לעטות את המסיכה בעצמו.
בסיבוב הבא, הגובלין נחנק ומת מהערפל הרעיל של גוב העכבישים. מה לעשות שהוא לא מגניב כמו הדמויות של הגמד הגבוה.

הערה אחרונה - מצד אחד אתם מדברים על קרב שלם כגלגול מיומנות, ומצד שני על לחש הקסמה כקרב שלם. אני לא בטוח ששמתם דגש מספיק על השאלה מתי עושים מה.
אם פרודו יגיע להר האבדון, והגורל של כל הארץ התיכונה תלוי בגלגול הצלת רצון אחד שלו (ולא בפעולות השחקנים וניצול היכולות של הדמויות) אז המשחק לא כתוב טוב. לא ייתכן שהשחקנים ינהגו בחוכמה ויבצעו גלגולים מוצלחים על פני הרפתקה שלמה, ורק בגלל שהגלגול האחרון היה גרוע, הם מפסידים.
דוגמה הפוכה: אם קרס העלילה שלי הוא שהדמויות נפגשו בכלא, לפני שהן מוצאות להורג על ידי הנבל התורן, והאתגר הראשון במשחק הוא שהטרובדור החלקלק ידבר את דרכן אל החופש - אני לא יכול לעשות את זה בגלגול דיפלומטיה אחד, כי מספיק גלגול אחד לא מוצלח שיסיים את ההרפתקה עוד לפני שהתחילה.
 
@נרוביאן: זה כבר קשור לנושא אחר, איך לא לעשות נקודת כשל אחת להרפתקאות שלך.

בכל מקרה, הפודקאסט היה חביב, אם כי אני מניח שלמנחים ותיקים הוא לא חידש יותר מידי. הרבה ממה שדובר שם נעשה בכל מיני שיטות, בפרט הבדלה בין "קרב" ל"אתגר מיומנות" וכולל הבאת "משאבים" מחוץ לקרב.
 
נרוב, נקודה נקודה:

אנחנו מתכננים עכשיו לעבר 20-30 דקות לפרק. פרקים שבהם נקריא מכתבים יהיו רק הקראת מכתבים, עם התעסקות רק בנושאים שעולים בהם. הפרק לא היה ארוך מספיק לטעמנו כדי לפצל אותו, אם כי זה משהו שאנחנו שוקלים לעשות אם נגלה שפרק יגיע ל-40 דקות. (משהו שננסה להמנע ממנו מלכתחילה בכל מקרה)

לגבי ההסתבכות של אורי עם המכאניקה של 4 שמונעת דברים - הוא מתייחס למשהו יותר מורכב מהדוגמא (המוצלחת) שאתה מתאר, אלא לאופן בו עצם קיומם של כוחות עומד בדרכו של השחקן, ואני מעדיף שלא להיכנס לזה כאן.

מתי לעשות קרב כגלגול מיומנות ומתי לחש הקסמה הוא קרב שלם? כשזה מתאים דרמטית, כמובן.
אההה, אבל מתי זה מתאים דרמטית, תשאל - וזאת שאלה מצוינת, ואולי ננסה להיכנס אליה מתישהו בעתיד, אבל היא קשה מאוד.
שתי הדוגמאות שהבאת נראות לי על פניו כדוגמא למצב בו כדאי לעשות את הדבר השני - להפוך את שאלת ההצלחה\כישלון הקריטית הזו לקרב שלם.
 
ננסק אמר/ה:
לגבי ההסתבכות של אורי עם המכאניקה של 4 שמונעת דברים - הוא מתייחס למשהו יותר מורכב מהדוגמא (המוצלחת) שאתה מתאר, אלא לאופן בו עצם קיומם של כוחות עומד בדרכו של השחקן, ואני מעדיף שלא להיכנס לזה כאן.
על קו המחשבה של "למה לי להפוך את מחתת הגחלים על הפרצוף של האורק - הרי יש לי מתקפת טופר הזאב שעושה 2[נ] נזק פעמיים"?
ננסק אמר/ה:
אההה, אבל מתי זה מתאים דרמטית, תשאל - וזאת שאלה מצוינת, ואולי ננסה להיכנס אליה מתישהו בעתיד, אבל היא קשה מאוד.
נראה לי שבהחלט כדאי להכנס לשאלה הזו.

אם פרקים שבהם מתעסקים עם מכתבים הם *פרקים על טהרת המכתבים* אז אחלה.
 
על מנת לעמוד בחוק הפורום האוסר על הקפצת הודעות בנות יותר משבועיים, נאלצנו להפוך את הפודקאסט לשבועי, כדי שנוכל להמשיך לעדכן אותו באותו עץ הודעות! עד כדי כך אנחנו מסורים!!

פרק 8: לשחק ממרחקים, על שולחנות משחק וירטואליים.
התחלתי לשחק מלא באמצעות שולחן וירטואלי, כדי לשחק עם חברים מהארץ, ואורי תוהה איך זה כיף, והאם זה לא מסובך. אז עשינו על זה פרק, ועם אורח - רועי "הוא המנחה שלי" געש.

עמוד הפודקאסט באייקאסט
Shownotes וקישורים


עריכה: או וואו, כדי להבהיר את הנושא (כי כבר קיבלתי על כך הודעה פרטית), השורה הראשונה היא בדיחה בלבד ("עד כדי כך מסורים" וריבוי סימני הקריאה באים להדגיש זאת). עברנו לפודקאסט שבועי כי זה מה שרצינו לעשות.
 
שבוע שעבר לא עדכנתי, כי היה פרק בונוס קצר על טיזרים מעניינים לקראת ביגור, וכבר העלתי את הקישור הזה עץ יותר רלוונטי.

פרק 9: התחלות לא שגרתיות למערכה
בתוכנית הפעם: מהי התחלה כן שגרתית? איזה שימושים משחקיים, אווירתיים ועלילתיים יש להתחלת המערכה, ומה האפשרויות שעומדות לפנינו? מהן ההתחלות הבלתי שגרתיות המוכרות יחסית, ומה לגבי התחלות מוזרות עוד יותר?
אורח: יואב אדליסט. שהוא אחלה.

עמוד הפודקאסט בפייסבוק
Shownotes וקישורים
 
האחד הזה מעט מוזר - למרות הטענה שהוא מדבר על התחלות בלתי שגרתיות, הוא מדבר בעיקר על *מערכות* בלתי שגרתיות, כי כל אחת מההתחלות המדוברות מגדירות את כל המערכה שתבוא אחריהן. מדיון בנושא "התחלות בלתי שגרתיות" הייתי מצפה שיעסוק בדרכים לא שגרתיות להתחיל הרפתקה שגרתית.

בכל מקרה, מבדר ומעניין כרגיל, גם אם לא באמת שלפתי משם שום דבר שאשתמש בו, או ליותר דיוק על הדברים שמצאו חן בעיני כבר חשבתי בעצמי לפני.
 
כאמור בפודקאסט, ובכותרת כאן, הפרק עוסק ספציפית בהתחלות לא שגרתיות למערכות, לא להרפתקאות - שזה נושא מעניין בפני עצמו שאולי נעסוק בו באיזה פרק, אבל אין זה פלא שפרק שטוען שיעסוק בנושא X אכן משתדל לעסוק רק באותו נושא X.

ההתחלות בהחלט מגדירות את המערכה שתבוא אחריהן - למעשה התייחסנו לאספקט הזה שלהן די לעומק - אם כי אסתייג ואגיד שיש עוד הרבה מאוד מה לומר לגבי ההבדל בין התחלה של מערכה לבין המשכה, בעיקר על איך ההמשך לאו דווקא חייב לנבוע מאופיה של ההתחלה.

לגבי הדברים שכבר חשבת עליהם - אחלה בחלה, וכמו שאורי מציין בסוף, נשמח אם תספר קצת על איזה עוד דברים חשבת, עליהם לא דיברנו בכלל. אנחנו מעוניינים להמשיך לדבר על זה, ונרצה להביא רעיונות שאחרים העלו.
 
ובכן אם אתם פתוחים להצעות, אני חושב שיש הרבה מקום לדבר על איך להפוך התחלה של מערכה שגרתית, להתחלה לא שגרתית. אז נניח שהמשחק שלי כן עומד להיות משחק פת'פיינדר רגיל שבו הדמויות מקבלות כסף מפטרון עשיר כדי להביס את הבחורים הרעים. בטוח שיש דרך יותר מעניינת להתחיל את ההרפתקה מ "אז הפטרון העשיר שילם לכם כסף כדי שתלכו ל...". ואני לא מדבר על כל מיני דברים מוזרים כמו לעשות קפיצות של 60 שנה בזמן או משהו. דוגמה שראיתי בעבר היא שבדיוק כשהדמויות מגיעות למחנה שבו חנה הפטרון העשיר שלהם, פרצה במחנה שרפה. מיד לפני שיכלו לדבר עם הפטרון היה עליהם לשתף פעולה כדי לכבות את השרפה, והמטלה הראשונה שהפטרון הטיל עליהם אחרי השרפה הייתה לחקור אם מישהו הצית אותה. ככה נוצר אקשן, עניין וחיבור ל NPCs מיד ב 30 דקות הראשונות של ההרפתקה. ככה שהתחלות המשולבות באיזה סצינת אקשן שתערב את הדמויות במתרחש הן דוגמה אחת. אשמח לשמוע מה לכם יש להציע בנושא.
 
גזר קדוש, מעולה לשמוע. ואם תרצה, נדבר על הנושא שהעלית על סמך מה שכתבת כאן.
אבל לדעתי יהיה טוב עוד יותר אם תנסח את זה עוד יותר בפירוט, תרחיב את הרעיון קצת - למשל, אם תסביר *למה* לדעתך יצירת אקשן זה חשוב, ואיך בעצם נוצר כאן החיבור לדב"ש, ואם תיתן עוד דוגמא או שתיים כדי להרחיב את הנושא - ותשלח לנו ל- [email protected]. זה בהחלט יהיה לנו נוח יותר, כשזה בצורת מייל מוסבר ולא בצורת כמה שורות שלא לגמרי ברור מהן מה בדיוק הנושא שאתה רוצה להעלות (מה שדורש מאיתנו לנחש) ובפירוש עושה יותר צדק לך ולדברים שלך. ואנחנו נעשה מזה פרק, נקריא את זה ונרחיב את הנושא מעבר, ככל יכולתנו.
אם אתה רוצה לראות דוגמא למייל שכזה, כדי לראות מה הכוונה שלי כשאני אומר שאני מעדיף הסבר מקיף יותר של הנושא שלך, תקשיב לפרק הבא שבו אנחנו מקריאים ומדברים על מכתב שכזה.

מלך נקמה, סבבה, אבל מאחר ולא שמעת את הפרק, אין לי מה להוסיף, כי בבירור אין קשר בין הדברים שאתה אומר לבין הנושא עליו דיברנו בפרק.
 
חזרה
Top