• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

מטריקס: המדריך השלם

איתיליבנה

פונדקאי ותיק
דיברתי לאחרונה עם הרבה מאוד מעריצי מטריקס, ושמתי לב למשהו די מעבצן- הסרטים האלה כל כך מורכבים שכל אחד ואחד מהמעריצים הבין את זה שונה לגמרה. אני אישית חשבתי המון על העניין, ונראה לי שההבנה שלי קרובה לזו של התסריטאים, אבל הרבה אנשים חושבים ככה. כשאני צריך להתווכח שוב ושוב עם כמה טמבלים שצועקים עלי "ניו הוא ווירוס, ניו הוא ווירוס!" שוב ושוב כל פעם שאני מזכיר את המילה "מטריקס", המצב מתחיל לעצבן. אז האם יש באיזה מקום הבהרה פשוטה של כוונות התסריטאים? (סיבה נוספת שאני שואל זה לראות אם אני צודק- כי אם כן אז מטריקס זה סרט מתוחכם ומגניבפי 17 ממה שרוב האנשים מדמיינים).
 
הבעיה עם המטריקס זה שהוא תוכנן במקור כטרילוגיה, אבל Warner לא רצו לתת לבמאי כסף לטרילוגיה, ובהתחלה נתנו כסף רק לסרט אחד, כדי לבדוק איך ילך, ולכן הם שינו את הסוף שלו - לכן הסיום של הסרט הראשון לא מסתדר לחלוטין עם מה שקורה בסרט השני. חוץ מזה, עד שהם הגיעו לעשות את הסרטנם השני והשלישי, הם היו יותר מדי עסוקים עם אפקטים ולא חשו לנכון לפתח בצורה בסיסית כלשהי את הרעיונות שהיו להם, ולכן יוצא שם בלאגן ובולשיט. ככה שכדי להיות קרוב לכוונת התסריטאים, אתה צריך להפסיק לחשוב על דברים חכמים ולחשוב איך אתה משיג עוד כסף.
 
דווקא הסרטים די הסתדרו מהבחינה הזאת. לדעתי האפקטים לא גרעו יותר מדי מהעלילה. הבעיה היא שיש אנשים שרואים אפקטים וישר חושבים שהעלילה תהיה גרועה. אל תבלבלו בין משחק לעלילה!

בכל מקרה, איתיליבנה, רצית מומחה מטריקס? מצאת :p :cool:
ובכן, אתר שהעלה הרבה שאלות:
http://www.matrix-explained.com/
קראתי את כל זה מזמן, ואני לא זוכר ממש מה היה שם, אבל אני זוכר שזה הרחיב את אופקיי למכביר.

נ"ב
ניאו הוא לא וירוס. מה שכן, המיינפריים החדיר דרכו וירוס למר סמית'. אני מבין את הבלבול. מה שאני לא מבין, זה איך אפשר היה לחשוב שהוא וירוס מלכתחילה. הוא הרי קיים בעולם האמיתי, לא?
 
מה שאני לא מבין, זה איך אפשר היה לחשוב שהוא וירוס מלכתחילה. הוא הרי קיים בעולם האמיתי, לא?

גם מר. סמית' (כרגע הבנתי כמה לא מגניב השם הזה נשמע בעיברית) היה קיים מאוחר יותר במציאות אחרי שהוא הפך לוירוס מגניב בסרט השני. מה שבהחלט מאפשר לניאו להיות וירוס במציאות.

אבל זה לא באמת קשור למשהו, סתם עובדה.
 
האמת שקשה לדעת מה זה בעצם "וירוס" במטריקס. בעולם שבו המתכנת של התוכנה מיוצג על ידי איש זקן בחדר מלא מסכים, אפשר לפרש הרבה דברים כהרבה דברים.
בעיקרון, סמית' הפך לתוכנה סוררת, an exile, שזו תוכנה שצריכה להימחק אך לא רוצה להימחק (זה מה שקורה כש: א. יש לתוכנות אינטיליגנציה משל עצמן. ב. יש לך ווינדווס :p ). אני לא בטוח מה ההגדרה הנכונה של וירוס כיום, אני חושב שזה משהו בסגנון "שורה שעושה משהו שהיא לא צריכה בתוך תוכנה שפועלת כמו שהיא צריכה". אז יכול להיות שמר סמית' הוא אכן וירוס, על פי זה. בכל מקרה, זה לא כזה משנה.
 
מה שהכי הטריד אותי במטריקס ועוד לא מצאתי לו פתרון: מה לעזזל היתה התוכנית של ניאו להציל את מורפיאוס?
"יש לך תוכנית?" "כן" "מה אתה צריך?" "רובים, הרבה רובים" "מה התוכנית" "נלך לשם, נירה בכולם, נעלה לגג, ונאלתר משם"? הם הרי לא צפו שיהיה מסוק על הגג, כי אז הם היו מטעינים את התוכנה מראש.
 
PeskyTiger אמר/ה:
מה שהכי הטריד אותי במטריקס ועוד לא מצאתי לו פתרון: מה לעזזל היתה התוכנית של ניאו להציל את מורפיאוס?
"יש לך תוכנית?" "כן" "מה אתה צריך?" "רובים, הרבה רובים" "מה התוכנית" "נלך לשם, נירה בכולם, נעלה לגג, ונאלתר משם"? הם הרי לא צפו שיהיה מסוק על הגג, כי אז הם היו מטעינים את התוכנה מראש.

זה דווקא הדבר הכי פשוט שיש. זה הדבר הראשון שלומדים בקורס שחקני אקשן 101.
 
מה, חסרות דרכים להגיע מגג של בניין לתוך חדר חיצוני בבניין בלי להשתמש במדרגות? אני חושב שהתוכנית הבסיסית הייתה לרדת לשם עם חבל או משהו, בסגנון SWAT.
אם זאת הייתה הבעיה שלך בסצנה ההיא, ממש לא הסתכלת על הדברים הנכונים :)
 
פלאפי אמר/ה:
דווקא הסרטים די הסתדרו מהבחינה הזאת. לדעתי האפקטים לא גרעו יותר מדי מהעלילה. הבעיה היא שיש אנשים שרואים אפקטים וישר חושבים שהעלילה תהיה גרועה. אל תבלבלו בין משחק לעלילה!

בכל מקרה, איתיליבנה, רצית מומחה מטריקס? מצאת :p :cool:
ובכן, אתר שהעלה הרבה שאלות:
http://www.matrix-explained.com/
קראתי את כל זה מזמן, ואני לא זוכר ממש מה היה שם, אבל אני זוכר שזה הרחיב את אופקיי למכביר.

נ"ב
ניאו הוא לא וירוס. מה שכן, המיינפריים החדיר דרכו וירוס למר סמית'. אני מבין את הבלבול. מה שאני לא מבין, זה איך אפשר היה לחשוב שהוא וירוס מלכתחילה. הוא הרי קיים בעולם האמיתי, לא?

בנוגע לעניין עם הווירוס- בדיוק! לכן זה כ"כ מעצבן!

בנוגע לאתר- אני לא כל כך מבין למה העלת אותו. כל מה שהוא עשה זה להדגיש מה לא ברור במטריקס, הוא לא נתן איזהשהו הסבר רשמי ומאורגן. בכל מקרה, אני רואה שאף אחד לא חושב אפילו בכיוון שלי, אז אני אסביר קצת.

מה שעשיתי כדי לסדר את העניין זה לחשוב על המטריקס כעל מחשב ביתי רגיל. מה המשמעות של כל תוכנה במטריקס? איזו דמות היא מה?
עליתי עם כמה תשובות מעניינות. אני אתחיל בארכיטקט, כי שם הכל מתחיל. יש יחסי יוצר-נוצר מאוד מניינים בין המכונות לארכיטקט. הרי ברור שהארכיטקט יצר את סמית' (בגרסת הווירוס שלו) כדי לאזן את ניו (זאת מטרתו היחידה, המטרה שיעדו לו המכונות), אבל זה גם ברור שהמכונות לא מרוצות מהעניין- הן רצו למחוק אותו לבסוף, וזה גם ברור שהארכיטקט יכול היה למחוק אותו בכל זמן (זה מה שהוא עשה, בסופו של דבר). למה המכונות לא פשוט הורו לארכיטקט למחוק אותו מיד? איזה מין יחסי אדון-משרת אלה?
והתשובה היממה אותי: בדיוק אותם יחסים כמו אלו של בני האדם והמכונות. בני אדם בנו מכונות, מכונות יצאו מכלל שליטה, בני אדם איבדו הכל. כנ"ל לגבי המטריקס. הארכיטקט אובססיבי לגבי המטרה שלו-איזון, אבל שיקול הדעת שלו נוגד את זה של המכונות. שימו לב: גם האורקל היא תוכנה. אז למה הארכיטקט לא מחק אותה? היא הרי היריבה המושבעת שלו. תשובה: הארכיטקט יצר אותה. איזון. כדי לאזן את הסדר, אתה צריך גם כאוס. עכשיו נחפור יותר לעומק הקורה. מה הקטע של הצרפתי? איזו מין תוכנה הוא?
בואו נחשוב על זה רגע... כל התוכנות שאמורות למהמחק מגיעות אליו ונשארות אצלו. מזכיר משהו? כי לי זה כן. אני קורא לו "פח המחזור". הצרפתי הוא המפקח של פח המחזור, אבל המפקח הזה יצא מכלל שליטה. הוא קיבל רמה מסוימת של שליטה על התוכנה עצמה, והוא יכול ליצור כיסי בטחון במטריקס שבהם הארכיטקט לא יכול לפגוע בו (כמו אחוזת הדלתות המוזרות). שוב אנחנו רואים כאן מצב שבו הגולם קם על יוצרו. זו מעין תנועה מעגלית כזאת שמתפרשת על פני העלילה, ומראה שבשלב תחכום מסוים, הנוצר תמיד חזק מהיוצר.
זה הרעיון שלי, פחות או יותר, לגבי חלק מהעובדות. פילוסופית המטריקס שלי ארוכה, מפורטת וחפרנית הרבה יותר. אבל היא דומה לזה בסגנון החשיבה. אז מה אתם אומרים? נשמע הגיוני? שכחתי איזו עובדה חשובה?
 
לגבי האתר שהבאתי - כמו שאמרתי, אני כבר לא זוכר מה היה בו, אבל אני זוכר שהוא היה די מפורט. אם לא עזר לך, מצטער.

תשובות לשאלות על פי מה שאני יודע וחושב:

עליתי עם כמה תשובות מעניינות. אני אתחיל בארכיטקט, כי שם הכל מתחיל. יש יחסי יוצר-נוצר מאוד מניינים בין המכונות לארכיטקט. הרי ברור שהארכיטקט יצר את סמית' (בגרסת הווירוס שלו) כדי לאזן את ניו (זאת מטרתו היחידה, המטרה שיעדו לו המכונות), אבל זה גם ברור שהמכונות לא מרוצות מהעניין- הן רצו למחוק אותו לבסוף, וזה גם ברור שהארכיטקט יכול היה למחוק אותו בכל זמן (זה מה שהוא עשה, בסופו של דבר). למה המכונות לא פשוט הורו לארכיטקט למחוק אותו מיד? איזה מין יחסי אדון-משרת אלה?
הארכיטקט לא יצר את סמית' כוירוס, סמית' נוצר בטעות. הארכיטקט הוא משרת ישיר של המכונות, והוא לא יכל להשמיד את סמית'. המכונות היו צריכות את ניאו כדי להשמיד את סמית', לפני שהוא ישתלט עליהן (תת-נקודה: סמית' יכול להשתלט על המכונות. למה? כי אחרת אין הסבר למה המכונות מוכנות לשחרר את כל בני האדם כדי להשמיד את סמית', אם כל מה שסמית' מסוגל לעשות זה להשתלט על המטריקס בלבד. זו ההשערה שלי, לפחות).
אז התשובה שלך היא בערך מה שאני חשבתי. למרות שאני לא חושב שאפשר פשוט למחוק תוכנה. למעשה, המרובינג'יאן והתוכנות המוגלות הן ההוכחה שתוכנות לא נמחקות סתם ככה. הן צריכות לעשות את זה מרצונן, וחלק מתנגדות. ואז באים סוכנים כדי לסדר את המצב (כמו שקרה בסצנת המרדף הידועה).

בכל מקרה, התיאוריה שלך נשמעת הגיונית. לא חשבתי על זה אף פעם בצורה כזאת. עוד תיאוריה לאוסף :)


נ"ב
ותיאוריה אחרת - מה אם כל האנשים שמוצאים פילוסופיות נסתרות ומפתחים תיאוריות על המטריקס לא יודעים שהאמת היא ששני במאים משוגעים שאפו הרבה שחטות, כתבו תסריט הזוי שלא אומר שום דבר אלא מלא בשטויות, וכל העולם מנסה לפרש את השטויות האלה כמשהו בעל עומק? ;) (אגב, אני גם די בטוח שיותר מחצי מהדברים ה"עמוקים" שקיימים בעולם הם משהו כזה בדיוק).
 
המכונות משתמשות במטריקס כתחנת הכוח שלהן. ואם אני זוכר נכון היו מכונות שהבריחו את עצמן אל תוך המטריקס ברכבת. איך ולמה, אני לא מבין.
זה למה היה צריך לעצור את סמית'. אם תהרוג את כל האנשים, אין תחנות כוח. אז המכונות הסכימו לשביתת אש/שלום/וואטאבר כדי להציל את החשמל.

ולהפך, ניאו הוא זה שמשפיע על המכונות, ראה סרט שלישי. כל הזמן יש באג באיזון של הארכיטקט שיוצר "האחד" חדש. רק שתמיד הם הסכימו להצעה והתחילו את ציון מהתחלה. כשניאו סירב להצעה היה צריך לעשות משהו אחר כדי לאזן את הכול, והארכיטקט הוביל להיווצרות של הכוח של סמית', כדי ששני האגפים ישתוו. זה כמובן כמעט עלה לו במטריקס כולו.

זו התאוריה שלי, לפחות. אבל אהבתי את התאוריה על נוצר חזק מיוצר, אז גם אני שומר אותה איפשהו במחשב.
 
פלאפי אמר/ה:
לגבי האתר שהבאתי - כמו שאמרתי, אני כבר לא זוכר מה היה בו, אבל אני זוכר שהוא היה די מפורט. אם לא עזר לך, מצטער.

תשובות לשאלות על פי מה שאני יודע וחושב:

עליתי עם כמה תשובות מעניינות. אני אתחיל בארכיטקט, כי שם הכל מתחיל. יש יחסי יוצר-נוצר מאוד מניינים בין המכונות לארכיטקט. הרי ברור שהארכיטקט יצר את סמית' (בגרסת הווירוס שלו) כדי לאזן את ניו (זאת מטרתו היחידה, המטרה שיעדו לו המכונות), אבל זה גם ברור שהמכונות לא מרוצות מהעניין- הן רצו למחוק אותו לבסוף, וזה גם ברור שהארכיטקט יכול היה למחוק אותו בכל זמן (זה מה שהוא עשה, בסופו של דבר). למה המכונות לא פשוט הורו לארכיטקט למחוק אותו מיד? איזה מין יחסי אדון-משרת אלה?
הארכיטקט לא יצר את סמית' כוירוס, סמית' נוצר בטעות. הארכיטקט הוא משרת ישיר של המכונות, והוא לא יכל להשמיד את סמית'. המכונות היו צריכות את ניאו כדי להשמיד את סמית', לפני שהוא ישתלט עליהן (תת-נקודה: סמית' יכול להשתלט על המכונות. למה? כי אחרת אין הסבר למה המכונות מוכנות לשחרר את כל בני האדם כדי להשמיד את סמית', אם כל מה שסמית' מסוגל לעשות זה להשתלט על המטריקס בלבד. זו ההשערה שלי, לפחות).
אז התשובה שלך היא בערך מה שאני חשבתי. למרות שאני לא חושב שאפשר פשוט למחוק תוכנה. למעשה, המרובינג'יאן והתוכנות המוגלות הן ההוכחה שתוכנות לא נמחקות סתם ככה. הן צריכות לעשות את זה מרצונן, וחלק מתנגדות. ואז באים סוכנים כדי לסדר את המצב (כמו שקרה בסצנת המרדף הידועה).

בכל מקרה, התיאוריה שלך נשמעת הגיונית. לא חשבתי על זה אף פעם בצורה כזאת. עוד תיאוריה לאוסף :)


נ"ב
ותיאוריה אחרת - מה אם כל האנשים שמוצאים פילוסופיות נסתרות ומפתחים תיאוריות על המטריקס לא יודעים שהאמת היא ששני במאים משוגעים שאפו הרבה שחטות, כתבו תסריט הזוי שלא אומר שום דבר אלא מלא בשטויות, וכל העולם מנסה לפרש את השטויות האלה כמשהו בעל עומק? ;) (אגב, אני גם די בטוח שיותר מחצי מהדברים ה"עמוקים" שקיימים בעולם הם משהו כזה בדיוק).


סמית' לא הפך לווירוס בטעות- אחרת הארכיטקט היה מוחק אותו קודם.
 
לא הבנת את הנקודה שלי - אי אפשר למחוק תוכנות סתם ככה. גם הארכיטקט לא יכול. סמית' היה מיועד למחיקה, אך לא רצה להימחק, ובגלל זה הוא נהיה מה שהוא נהיה (יותר נכון, בגלל שניאו הוא זה שפיצלח אותו לחתיכות).
 
חזרה
Top