• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

ובכן, למה צריך את התרגום הזה...

Celestial Corrosion

פונדקאי מהשורה
כדי שלא תחשבו ששכחתי על הנושא.

בעץ ההיכרות לא קיבלתי אף תשובה לשאלה המאוד חשובה לטעמי-למה צריכה קהילת הרולפליי הישראלית תרגום דווקא של מו"ד מהדורה 3.

בעץ הקודם בעיקר קטלו את עבדכם הנאמן, ועתה אני מקווה לקבל תגובה יותר רצינית.

תודה.
בוריס גרושקו
 
למה הקהילה צריכה את התרגום של מו"ד 3 ?

מבוכים ודרקונים, הוא מונח נרדף למשחקי-תפקידים. הרבה מאד אנשים שלא יודעים מה זה, שמעו לפחות את השם. בין אם הם מקשרים זאת לסרט, או למשחקי מחשב - הם מודעים לקיומו של מבוכים ודרקונים.

אחת המטרות של התרגום היא לתרום לקהילה עצמאי שיוכל לעודד אותה, להרחיב אותה, ולהעשיר אותה.
בסיס ההכרות של מו"ד, גורם לזה שמשחק תפקידים לא נחשב כ"כ איזוטרי. והתרגום, הידיעה על התרגום, והנגישות לתרגום, בשילוב עם הפופולריות והמודעות, אמורים להביא אנשים נוספים אל התחום.

אגב, זה עובד. בעקבות ראיון (איתי) שפורסם במגזין ויגיימרס (של אינטרנט זהב) הגיעו כמה וכמה פניות של אנשים שהיו בשוק מזה שמו"ד עדיין קיים ושמתרגמים אותו.
אלו אנשים שעיקר עיסוקם הוא דווקא משחקי מחשב, אבל מודעים לבסיס השולחני של המשחקים.

ואנשים רוצים לקנות מו,ד, בספר, מתורגם.
 
עוד סיבה פשוטה, מרבית האוכלוסיה הפוטנציאלית הצעירה למשחקי תפקידים ככלל ומבוכים ודרקונים בכלל, זקוקה למשהו בעברית, לא באנגלית כדי להסתדר.

אינפרנל, וימות הקופסא האדומה.
 
נבות- ברור לי למה צריך לתרגם ספרי משחקי תפקידים, לא ברור לי למה צריך לתרגם שיטה זוועתית כגון מוד"מ.
באק דור- דיברתי על התרומה לקהילה, לא לכיסם של המתרגמים.

אדון סילבר סטרס-
האם חושב שאתה מוכיח את הנקודה שלך כשאתה אומר שמו"ד הוא מונח נרדף לרולפליי לאנשים שלא מכירים רולפליי?
LOL

העובדה שמשהו הוא פופולרי לא אומר שהוא איכותי(ר"ע "המורדים"), והשאלה לטעמי היא האם לא היה כדאי לתרגם משהו פחות מוכר ויותר...טוב. שוב, טוב זה לטעמי... ולטעמם של עוד הרבה רולפליירים.
מו"ד הוא אולי שיטת משחקי התפקידים היחידה אשר יש בה הכל- הרג , אקשן, מאוד מפלצות וכשפים מגניבים...

אבל אבוי, אין בה סימן וזכר לרולפליי.
באותה מידה היה אפשר לתרגם את ספר ההוראות של בלדרס גייט, והיה יוצא הרבה יותר קצר...

בקשר להרחבת הקהילה- אני לווא דווקא מסכים- המשחק הנפוץ ביותר בשוק ,היום, הוא מו"ד (הכוונה היא בעיקר למוד"מ 2) למרות שהתרגום של מוד"מ לא היה מדהים כלל וכלל, וההוצאה נסגרה.
אולי היה כדאי לתרגם שיטה שאין בעיברית, ולא "ללכת על בטוח", ולתרגם שיטה ירודה , שיטחית ומטופשת?

מחכה לתגובה רצינית יותר.

בוריס


[/quote]
 
סליחה?! אין זכר לרול פליי? להזכירך, מבוכים ודרקונים הוא, במובנים רבים, אבי משחקי התפקידים. רק על התואר הזה מגיע לו להיות מתורגם.

אני, אישית, לא משחק במבוכים ודרקונים. לא בגלל השיטה, אלא בגלל שעייפתי קצת מפנטסיה "קלאסית".
משחקי תפקידים זהו תחביב מאוד רחב, הכולל מגוון אדיר של משחקים תחתיו. אני לא מאמין שישנו אידיאל למשחקי התפקידים, כלומר, השאיפה לשחק משחק דמות אמין מבחינת השחקן, אינה נחלת כל הקבוצות המשחקות.
אל תתפלא שקוטלים אותך; הגישה שלך, שהרול-פליי צריך לעמוד במרכז העיניינים, נכונה אולי לקבוצה שלך ולעוד הרבה קבוצות אחרות, אך היא לא מתאימה לכולם. בתור קהילת שחקני משחקי תפקידים אנחנו צריכים ללמוד להיות יותר פלורליסטים לקבוצות שונות - אין אידיאל או שאיפה במשחקי תפקידים.
 
סלח לי כמובן,אבל...
role playing games
האם השם לא רומז על כך שצריך להיות שם רולפליי...
וזה שמוד"מ הוא אבי משחקי התפקידים לא אומר שהוא אמור להיות מתורגם, במיוחד שישנה מהדורה מתורגמת מוקדמת של מוד"מ, ואני לא מוצא את הטעם בתירגום שתי מהדורות של אותו משחק , כשניתן היה באותו הכסף לתרגם משהו...
אחר. אולי לא יותר טוב, אבל שונה.
גיוון, כפי שאמרת.
 
Celestial Corrosion אמר/ה:
סלח לי כמובן,אבל...
role playing games
האם השם לא רומז על כך שצריך להיות שם רולפליי...
השם הזה גם אומר שזה אמור להיות Game , דהינו משחק, שמשחקים בשביל ההנאה.
אם ישנם אנשים שמעדיפים להפוך את הroleplay לרק אחד מהמוקדים במשחק, ולא כמרכזו הבלעדי, אז מה רע?

Celestial Corrosion אמר/ה:
סלח לי כמובן,אבל...
וזה שמוד"מ הוא אבי משחקי התפקידים לא אומר שהוא אמור להיות מתורגם, במיוחד שישנה מהדורה מתורגמת מוקדמת של מוד"מ, ואני לא מוצא את הטעם בתירגום שתי מהדורות של אותו משחק , כשניתן היה באותו הכסף לתרגם משהו...
אחר. אולי לא יותר טוב, אבל שונה.
גיוון, כפי שאמרת.

אני עצמי גם לא מחסידיה של המהדורה השלישית, בלשון המעטה (אני מעדיף מהדורה שניה עם תוספות שונות ושינויים כראות עיני), אבל יש רבים וטובים שאוהבים אותה.
השוני בין שתי המהדורות הוא עצום,ולכן זה לא בדיוק "שתי מהדורות של אותו משחק" כפי שאמרת, כך שיש טעם בלתרגם גם את מהדורה שלוש, מה גם שנראה לי שאין אפשרות לשווק יותר את מהדורה שניה.

האם אתה חושב שתרגום של משחק "אחר" ,כפי שאמרת, יזכה לפופלריות דומה?
לתרגם משחק שלם עולה ממון רב, ואף חברה לא קמה בשביל להפסיד כסף.
 
זה מיותר, לא ניתן להוציא זכויות על התרגום של הספרים מהמהדורה הקודמת.

בנוסף, מן הסתם שאף חברה לא תתרגם משהו ללא תמורה רווחית.
 
Celestial Corrosion אמר/ה:
סלח לי כמובן,אבל...
role playing games
האם השם לא רומז על כך שצריך להיות שם רולפליי...
"רולפליי" הפך בימינו למושג ה----- של ה------. מהתנגדותך העזה למו"ד אני מבין שאתה בעצם ----. רולפליי לא אמור להיות מעין כניסה עמוקה לנבכי נפשה של הדמות, בלי דיבור OOC ובלי עצות לשחקנים האחרים. הגדרת רולפליי זה פשוט שאתה משחק מישהו שהוא לא אתה. D&D=רולפליי

ומה בדיוק אומר לך שאי אפשר לקיים בD&D רולפליי -----? האם ניסית ובדקת? העובדה ששחקני הD&D בארץ רובם ------- ----- לא אומרת שקבוצה רצינית ו----- ללא יכולה להשתקע לתוך משחק "עמוק"

וזהו בערך

===========================================
הודעה זו צונזרה על ידי Ferenheit. לסקרנים - לא בשל גסות פורנוגרפית, הסתה גזענית או הוצאת דיבה אלא בשל חוסר הנימוס שלה. אנחנו מנסים לשמור על רמה גבוהה של התנהלות מבחינה תרבותית. שימוש מוגזם בשורש פ.ל.צ. פוגם בנסיון הזה. נילחם למען חופש הדיבור כאילו אין פליימריות ולמען הפליימריות כאילו אין חופש דיבור... או משהו כזה.
 
בכל חיי כשחקן פגשתי קשר מינימלי בין שיטות ליכולת העומק שניתן להגיע עם דמויות.
גם ב T&T - שיטה פשוטה בהרבה ממו"ד (tunnels and trolls) ואפילו בכישוף, ניתן להגיע למשחק מאוד עמוק.
ההבדל הוא שיש שיטות שיותר מיועדות למשחק עמוק ופחות לסשנים של גילגולי קוביות וקרבות.
אבל בהחלט ניתן לעשות מו"ד עם משחק תפקידים עמוק.
 
ניטפוק שולי: T&T היא חיקוי עלוב ונחות של D&D. בזמנה, T$R אפילו תבעה את החברה שהוציאה את המשחק, אבל למיטב ידיעתי הם פשטו את הרגל הרבה לפני שהתביעה הסתיימה...

anyway...
אפשר לשחק משחק תפקידים טוב גם בBaldur's Gate ואפשר לשחק משחק תפקידים רע גם בVampire: the Masquerade.
השאלה היא עד כמה השיטה מעודדת משחק תפקידים ראוי לשמו.
AD&D לא עודדה זו בכלל. את המהדורה השלישית אני לא מכיר מספיק לעומק על מנת לחוות דיעה, אבל המעט שאני מכיר לא גורם לי חשק להכיר את השאר.
 
השאלה לטעמי היא לא רק האם היא מעודדת רולפליי...
מוד"מ היא שיטה לא הגיונית בבסיסה, שיטה שאני כמעט מתפתה לקרוא לה "גרועה".
א. יש עוד שיטות שלא ממש מעודדות רולפליי- רולמסטר לטעמי היא כזאת.
ולמרות זאת היא יותר טובה ממוד"מ,כיוון שקבוצה שלא רוצה עולם מדוייק ורחב, וחומר רקע ואווירה מוגדרת כמו וומפייר, יכולה לבנות אותם בעצמה, או לא לבנות אותם.
במוד"מ,לעומת זאת, ישנם דברים שהם לא הגיוניים בעליל, כמו עניין השריון והזריזות, או העליה המהירה בנק"פ של הדמויות.
הרבה אנשים אמרו לי שאפשר להתאים, אבל השאלה היא מה הטעם לתרגם שיטה שרוב אוכלוסיית הרולפליי בישראל, אפילו אלו שמשחקים מוד"מ ונהנים, רואה אותה כפגומה?

ב. עכשיו מוציאים מו"ד מהדורה 3.5.מצחיק,נכון?

מקווה שהבהרתי את כוונתי ומקווה לתגובות.
 
celestial, אני ממש לא מבין מאיפה אתה מנתח את התפלגות השחקנים והעדופותיהם בישראל... כדאי להיזהר עם קביעות שכאלו - בעיקר כשאתה ממציא אותם.

ישנם הרבה מאוד שחקנים שלוא דווקא מחפשים היגיון במשחקים שלהם. אין טעם לחפש היגיון בפנטסיה, זה מגוחך.
אין שום היגיון, וטוב שכך.
 
Backdoorslam אמר/ה:
celestial,ישנם הרבה מאוד שחקנים שלוא דווקא מחפשים היגיון במשחקים שלהם. אין טעם לחפש היגיון בפנטסיה, זה מגוחך.
אין שום היגיון, וטוב שכך.

פה אני דווקא לא מסכים.

דבר אחד הוא לקבל הנחות התואמות עולם פנטסיה (כמו לדוגמא, שהקסם קיים, שניתן לשנות את המציאות בכוח הרצון, שהאלים מאצילים כוח על משרתיהם וכו' וכו') ודבר אחר לחלוטין הוא לקבל חוסר הגיון (כמו לדוגמא, כישורי הישרדות של לוחם בדרגה גבוהה מפגיעות חרב, נפילה ממקומות גבוהים, וכיוצא באלה).

אני מאמין שבשיטת הפנטסיה, לכשעצמה, יש הגיון- פשוט קיימות אקסיומות שונות מאלו שאנו משתמשים בהן.


אין בהודעה זו כוונה לתמוך בשום שיטת משחק, ג'אנר, או גישה.
רק להבהיר נקודה... :rolleyes: ;)
 
האמת היא שגם אני חסיד של דרך האומרת שישש לשמר את התהליכים הפיסים בקמפיין, גם אם שונים מההיגיון "שלנו" וגם אם מעוגנים על ידי אקסיומה. השימור הכרחי לשמירה על הSOD.
אמרתי את שאמרתי משום שהתרעמתי על קביעה חד-צדדית בקשר ל'איך שמשחקי תפקידים אמורים להיות משוחקים'. אין דרך אחידה נכונה למשחק תפקידים!
 
Backdoorslam אמר/ה:
האמת היא שגם אני חסיד של דרך האומרת שישש לשמר את התהליכים הפיסים בקמפיין, גם אם שונים מההיגיון "שלנו" וגם אם מעוגנים על ידי אקסיומה. השימור הכרחי לשמירה על הSOD.
אמרתי את שאמרתי משום שהתרעמתי על קביעה חד-צדדית בקשר ל'איך שמשחקי תפקידים אמורים להיות משוחקים'. אין דרך אחידה נכונה למשחק תפקידים!

בדיוק!
אני שונא להיות פוסט-מודרניסטי, אבל במקרה זה, אין תשובות מוחלטות.
 
סילברסטרס- שים לב לקביעה שלי- רוב שחקני הרולפליי שאיתם דיברתי, אפילו אנשים ששיחקו הרבה מוד"מ וכלום חוץ ממוד"מ, הודו שמוד"מ, אם לא "עורכים" את השיטה בצורה מסיבית, היא פגומה.
לא אמרתי שהם לא אוהבים את השיטה, או לא מעריכים אותה, או לא נהנים לשחק בה!
לא מצאתי רולפלייר שיסכים לזה שזה מתאים שלדמות שנושאת שיריון לא יהיו התאמות בזריזות.

לא אמרתי שום דבר על איך לשחק- כפי שאלון אמר, אפשר לשחק כל משחק בצורה רדודה. אני מדבר על כך שמוד"מ פגומה מבחינת ההגיון הבסיסי עד מאוד- לא צריך ללמוד חמש יחידות בפיזיקה כדי להבין שלוחם לא יכול להביס 100 אורקים, ולא משנה כמה מיומן הוא!
השאלה היא האם אפשר באמת לשחק משחק סביר בשיטה כזו, ואם לא , למה מתרגמים אותה.

בוריס, תוהה
 
חזרה
Top