אז זה הסיפור: הזמנתי מחברה אמריקאית מוצר שעולה 110$ (400 שקל). הייתי מזמין אותו דרך אמזון, אבל המוצר הזה ספציפית לא היה באמזון, ורציתי אותו בגלל שהוא אמור להיות זול ביחס לאיכות שלו.
באתר של החברה היו כמה אופציות למשלוח, והכי זולה היה לשלוח באמצעות פדקס בעלות של 40$ (150 שקל). די יקר למשלוח, אבל בסה"כ זה עדיין יצא מחיר משתלם לעומת מוצר דומה שהייתי קונה בארץ. אז בחרתי באופציה הזאת ושילמתי באשראי.
כעבור שבוע, מתקשר אליי השליח באמצע היום. הסימן המחשיד הראשון זה שהוא נשמע כמו ערס צעצוע ודיבר מאוד לא יפה. הוא שאל אם אני בבית ואמרתי שאני לא נמצא, ונתתי לו את הכתובת שאני נמצא בה. הוא אמר שהוא לא יכול להגיע לשם כי הוא בשלילת רשיון (??) ומחלק חבילות על אופניים (???). ניסיתי אז לברר אם השכנה שלי בבית ושישאיר אצלה, והיא לא הייתה בבית, אז אמרתי לו שיבוא מחר בבוקר. הוא אמר שהוא לא יכול להגיע בבוקר כי א' הוא נוסע היום בערב לאילת (ממש מעניין אותי), וב' שעות החלוקה זה רק בין 1 ל-4 בצהריים (מי לעזאזל נמצא בבית בין 1 ל-4 בצהריים ביום חול?). זה היה מאוד מרגיז, אבל בסוף תיאמתי איתו ביום שאני נמצא בבית בין 1 ל-4. כעבור יום התקשר אליי נציג מפדקס ושאל אותי שוב לאיזה יום לתאם, כי מסתבר שהשליח ההוא לא עדכן אותם במה שתיאמתי איתו. כבר לא מפתיע בשלב הזה.
אבל, כל זה זה לא החלק המרגיז באמת. מה שבאמת מרגיז, זה שהוא הודיע לי שכדי לקבל את החבילה, אני צריך לשלם לפדקס עוד 210 שקל. זה השלב שבו יצאתי מדעתי, כי כבר שילמתי לחברה ההזוייה הזאת 150 שקל על שירות גרוע, והם מצפים שאשלם עוד. שאלתי על מה הסכום, והוא אמר שזה על מכס. אחרי בירור באינטרנט ושיחה עם עוד נציג, הובהר לי שמתוך הסכום הזה 75 שקל זה על מעמ (כי חבילות של יותר מ75$ חייבות במע"מ; ואגב, עלות המשלוח עצמה גם כלולה במע"מ), וכל השאר זה עמלת השירות שלהם על כך שהם שיחררו לי את החבילה מהמכס. אז זה אומר שבנוסף על ה150 שקל ששילמתי כדי להביא חבילה מסכנה מאמריקה לישראל (מה שאמזון וגם איביי עושים בחינם או בעלות של דולרים בודדים), הם רוצים לקחת ממני עוד 135 שקל על כך שהם הלכו לרשות המכס בנמל התעופה ולקחו משם פיזית את החבילה.
כמובן שצעקתי והתעצבנתי על הנציג מהפדקס, על זה שהם מצפים ממני לשלם לפדקס כמעט אותו סכום ששילמתי לחברה שייצרה את המוצר, רק כדי שהם יביאו אותו אליי. מן הסתם זה לא עזר בכלום, והובהר לי שהאופציות זה או לשלם, או לסרב תשלום ואז לתת לחברה המקורית להחליט מה לעשות (מה שיכול לכלול לשלם את העמלה בשבילי, אבל גם באותה מידה הם יכולים לבחור להחזיר את החבילה אליהם או להשמיד אותה). בגלל שעל המוצר עצמו והמשלוח כבר שילמתי באשראי, ובשלב הזה כבר רציתי לקבל אותו, אמרתי להם שאני אשלם ושיביאו את זה כבר. אבל גם הבטחתי לנציג הזה שאני בחיים *בחיים!* לא הולך להזמין משהו עם פדקס שוב פעם.
בשביל הרפרנס, יצא לי כבר להזמין מוצרים יותר יקרים, שהגיעו אליי בלי שום מכס ובלי עמלות, ועם עלות משלוח של כמה עשרות שקלים ולפעמים אפילו בחינם. ומיותר לציין שהם או הגיעו אליי עם שליח אמיתי לבית, כזה שיכל לתאם שעות נורמליות ולנסוע לכתובת אחרת אם צריך, או שזה הגיע לסניף הדואר ליד הבית שלי, שם יכלתי לאסוף את זה מתי שהתאים לי.
המסקנה היא, שפדקס זה חרא חברה והם צריכים לגווע ולהתנדף. וזה לא מפתיע אותי בכלל עקב עלייתה של אמזון, שפשוט עושה את כל עניין הE-Commerce הרבה יותר טוב מכל חברה אחרת בהסטוריה (ואיתם אף פעם לא היו לי בעיות). מונופול של חברה אחת מצויינת במה שהיא עושה זה עדיף מאשר כמה חברות שלא מצליחות להתחרות ולכן מתפשרות על השירות שלהן.
באתר של החברה היו כמה אופציות למשלוח, והכי זולה היה לשלוח באמצעות פדקס בעלות של 40$ (150 שקל). די יקר למשלוח, אבל בסה"כ זה עדיין יצא מחיר משתלם לעומת מוצר דומה שהייתי קונה בארץ. אז בחרתי באופציה הזאת ושילמתי באשראי.
כעבור שבוע, מתקשר אליי השליח באמצע היום. הסימן המחשיד הראשון זה שהוא נשמע כמו ערס צעצוע ודיבר מאוד לא יפה. הוא שאל אם אני בבית ואמרתי שאני לא נמצא, ונתתי לו את הכתובת שאני נמצא בה. הוא אמר שהוא לא יכול להגיע לשם כי הוא בשלילת רשיון (??) ומחלק חבילות על אופניים (???). ניסיתי אז לברר אם השכנה שלי בבית ושישאיר אצלה, והיא לא הייתה בבית, אז אמרתי לו שיבוא מחר בבוקר. הוא אמר שהוא לא יכול להגיע בבוקר כי א' הוא נוסע היום בערב לאילת (ממש מעניין אותי), וב' שעות החלוקה זה רק בין 1 ל-4 בצהריים (מי לעזאזל נמצא בבית בין 1 ל-4 בצהריים ביום חול?). זה היה מאוד מרגיז, אבל בסוף תיאמתי איתו ביום שאני נמצא בבית בין 1 ל-4. כעבור יום התקשר אליי נציג מפדקס ושאל אותי שוב לאיזה יום לתאם, כי מסתבר שהשליח ההוא לא עדכן אותם במה שתיאמתי איתו. כבר לא מפתיע בשלב הזה.
אבל, כל זה זה לא החלק המרגיז באמת. מה שבאמת מרגיז, זה שהוא הודיע לי שכדי לקבל את החבילה, אני צריך לשלם לפדקס עוד 210 שקל. זה השלב שבו יצאתי מדעתי, כי כבר שילמתי לחברה ההזוייה הזאת 150 שקל על שירות גרוע, והם מצפים שאשלם עוד. שאלתי על מה הסכום, והוא אמר שזה על מכס. אחרי בירור באינטרנט ושיחה עם עוד נציג, הובהר לי שמתוך הסכום הזה 75 שקל זה על מעמ (כי חבילות של יותר מ75$ חייבות במע"מ; ואגב, עלות המשלוח עצמה גם כלולה במע"מ), וכל השאר זה עמלת השירות שלהם על כך שהם שיחררו לי את החבילה מהמכס. אז זה אומר שבנוסף על ה150 שקל ששילמתי כדי להביא חבילה מסכנה מאמריקה לישראל (מה שאמזון וגם איביי עושים בחינם או בעלות של דולרים בודדים), הם רוצים לקחת ממני עוד 135 שקל על כך שהם הלכו לרשות המכס בנמל התעופה ולקחו משם פיזית את החבילה.
כמובן שצעקתי והתעצבנתי על הנציג מהפדקס, על זה שהם מצפים ממני לשלם לפדקס כמעט אותו סכום ששילמתי לחברה שייצרה את המוצר, רק כדי שהם יביאו אותו אליי. מן הסתם זה לא עזר בכלום, והובהר לי שהאופציות זה או לשלם, או לסרב תשלום ואז לתת לחברה המקורית להחליט מה לעשות (מה שיכול לכלול לשלם את העמלה בשבילי, אבל גם באותה מידה הם יכולים לבחור להחזיר את החבילה אליהם או להשמיד אותה). בגלל שעל המוצר עצמו והמשלוח כבר שילמתי באשראי, ובשלב הזה כבר רציתי לקבל אותו, אמרתי להם שאני אשלם ושיביאו את זה כבר. אבל גם הבטחתי לנציג הזה שאני בחיים *בחיים!* לא הולך להזמין משהו עם פדקס שוב פעם.
בשביל הרפרנס, יצא לי כבר להזמין מוצרים יותר יקרים, שהגיעו אליי בלי שום מכס ובלי עמלות, ועם עלות משלוח של כמה עשרות שקלים ולפעמים אפילו בחינם. ומיותר לציין שהם או הגיעו אליי עם שליח אמיתי לבית, כזה שיכל לתאם שעות נורמליות ולנסוע לכתובת אחרת אם צריך, או שזה הגיע לסניף הדואר ליד הבית שלי, שם יכלתי לאסוף את זה מתי שהתאים לי.
המסקנה היא, שפדקס זה חרא חברה והם צריכים לגווע ולהתנדף. וזה לא מפתיע אותי בכלל עקב עלייתה של אמזון, שפשוט עושה את כל עניין הE-Commerce הרבה יותר טוב מכל חברה אחרת בהסטוריה (ואיתם אף פעם לא היו לי בעיות). מונופול של חברה אחת מצויינת במה שהיא עושה זה עדיף מאשר כמה חברות שלא מצליחות להתחרות ולכן מתפשרות על השירות שלהן.