• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

שאלה לגבי מירנדה אוקנברסט

ברור כי החלק על קורותיה של מירנדה בהקטיליאנה היא בגדר המצאה הידרוסטית. היות ואין להם מושג באמת מה היא עשתה שם זולת כהניה שהפליגו במיוחד להקטיליאנה כדי לברר נושא זה ושמרו את מסקנותיהם לעצמם.

טריומף הוא מצעד נצחון. אך לא כל ניצחון מצדיק טריומף. קראסוס קיבל אובאטיו שמתבטא
בזר עלי דפנה במקום את כתר ההדס שהוא סימן הסטאטוס של המצביא בטריומף. עריכת משהו
כזה אומרת שני דברים:
א. מדובר ביריב קשה שהובס סופית. ברור שהרוסופולים לא חשבו כך אז. לכן נערך ליוליוס קיסר טריומף על שום ניצחונו במלחמות גאליה.
ב. הם חולקים ליריב כבוד מסויג. ניתן להוכיח את זה על דרך השלילה בכך שקראסוס קיבל את
זר עלי הדפנה משום שדיכא מרידת עבדים(ספארטקוס) ולא ניצח במלחמה. הרוסופולים אינם
חושבים שמלחמה בהקטופלסוס היא מלחמת כבוד אלא חובה מאוסה שהכרח לעשותה אבל הם בפירוש אינם רוכשים הערכה אם מסויגת ואם מלאה להקטופלסוס("עבדות ואימפריאליזם" צבי יעבץ. משם לקוחות העובדות ההיסטוריות).

טיעון נוסף קשור לתדירות. ניתן להתרשם שמתקפותיו של הקטופלסוס מתרחשות באופן תדיר על רוסופוליס ולכן חל עקרון ההפחתה על מעשי גבורה בעת הגנה על העיר- לא גבורת מגני העיר הצילה את העיר אלא אמונתם האדוקה של תושבי העיר ועוצמתו של הידנדלוס וסיבות נוספות כמו אימונים ממושכים, דרישות גבוהות מהמתגייסים וכדומה. הם מעניקים את זכות הטריומף רק למצביא שהשיג ניצחון בקרב משמעותי(והדגש הוא על מצביא. והכסף למימונו של הטריומף בא מכיסו של המצביא מכיוון שמטרתו העקיפה של הטריומף היא להודות לאלו על שהביא להצלחת תוכניותיו. מירנדה, לפחות לפי התיאור התמציתי, הייתה חיילת ולאו בדיוק מצביאה. נאמר שהיא דחתה הצעות כאלה).

נאמר על בני רוסופוליס שהם יראי שמיים. אין ספק שהידנדלוס, דרך כהניו, החדיר בהם את ההבנה שבלי עזרה מצדם הוא לא יכול לעשות מאומה. עם זאת, ברגע שהם יוצאים למלחמה, הרי רוחו של האל שורה על לוחמי העיר וכל הצלחה תיוחס להידנדלור ולאו דווקא לאישיותו או לכשרונו של המגן. העובדה שמירנדה היא לוחמת הידרוסטית אינה משנה מאומה; כניסתה לשורות חיל המשמר של רוסופוליס מן הסתם התבטאה בהמרה סמלית לדת ההקטילאנית- זה כמובן נשמט לגמרי במיתוס הרשמי אודותיה. המרה טקסית זו מתבטאת בקבלת סמלי אמונה הקטיליאניים ומכאן את האמונה ההקטיליאנית עצמה אבל אין לה את המשמעות הרגשית העמוקה של ההמרה האמיתית(מטרת המדיניות הזו היא למנוע מכופרים להצטרף לחיל המשמר של העיר או לעתודות שלו. אך עם זאת היא מאפשרת לכופרים להפוך למאמינים למשך השירות הצבאי שלהם בחיל המשמר ומונעת בריחת כוח אדם איכותי לערי-מדינה אחרות).

יש להניח כי כאשר יעלה הדף של רוסופוליס, גם תובהר לנו כיצד בדיוק רואים בני רוסופוליס את הנקודה הזו במיתוס של מירנדה.
 
פולחן הגיבורים, בנוסחו היווני, הוא מעין פולחן אישיות אך יש דרישה בסיסית שנשוא הסגידה
חייב למלא- נשוא הסגידה צריך למות ובאופן מרהיב ביותר(ורצוי עם עדים). אדם אינו יכול להיחשב גם לגיבור וגם לאל בחייו- כל עוד חי, התדמית שלו הפכפכה מאד והוא עשוי למצוא שהוא נחשב לאויב הציבור ולא למושא הערצתו(איך? הדבר הראשון שהאויבים שלו יעשו הוא להכחיד כל זכר לשמו הטוב בעיני הציבור ובכך לפסול את האפשרות שהוא יצטרף לפנתיאון. הדבר השני שהם יעשו הוא הכחדתו הפיסית של הגיבור עצמו אחרי שהם הכחידו את שמו מלב האנשים).

תהיה לגבי סרליסיס: האם סרליסיס ניסה לנצל את החמדנות הדרקונית הידועה בכך שהבטיח לדרקונים היותר אינטלגנטים שאפשר למצוא אוצרות גדולים יותר אצל אויביו(וברור שלאיש היו אויבים בהקטיליאנה. כדי לזכות בתהילתו, היה עליו לדרוך על כמה אנשים)? זה חוסך לו עבודה(הוא יכול לומר לאצילים ההידרוסטים שחיסל את הדרקונים הללו) וזה מטפל באויביו אחת ולתמיד. ואחרון אחרון חביב, זה משהו שהוא יכול לספר לבנו כדי להסביר לו כיצד עם הרבה כוח ומעט שכל הוא הפך למלכם של הברברים המבורברים הללו(דעתו של סרליסיס על ההידרוסטים הייתה בלי ספק אמביוולנטית. זה שהוא קיבל את השלטון אינה אומרת למעשה מאומה על דעותיו לגבי המקומיים. וחוץ מזה, השנים החולפות שכנעו אותו שצדקו האנשים שאמרו שמהידרוסט לא תצא תורה).
 
הענקת זר הדפנה, בדומה ליוונים, מקובלת בעת הטריומף(אצל היוונים, עם זאת, מחווה זאת היא תגמול על הניצחון באולימפיאדה). הענקת כתר הדס מקובלת בעת טקס האובאטיו שככל הנראה נועד למצביאים שלא ערכו להם טריומף מסיבות שונות ומשונות אם כי איני יכול, מן הסתם, להבטיח את זה. התיקון מתייחס למה שאמרתי על קראסוס בתגובה הראשונה בסעיף א'(עם זאת, אורבך כמובן יכול לאמץ את "השגיאה" שלי...-)

על פי "אגוסטוס: ניצחונה של מתינות" מסתבר שייתכן שאנשים כן יפרשו מתפקידם אם הם כבר לא יכולים למלא אותו לדעתם. הנקודה המעניינת היא שבעוד אנשים ניסו להניא באלו מהמקרים שהוזכרו- סולון וסולה- את המנהיגים מפרישתם, אף אחד לא ביקש ממירנדה כי תבטל את טובתה בפני טובת העם(לא שזה היה עוזר אבל האדישות הציבורית שליוותה את פרישתה לעסקיה הפרטיים מעידה שייתכן שכנראה מדובר ביותר מקפריזה אישית).

הערה ל-"יורשת הקרדינל"- טקסי חתונה רשמיים, בניגוד לטקסים אזרחיים או מאולתרים, בדרך כלל דורשים הכנה של לפחות שבוע מראש. אין ספק שאן דה-בוואזי מקפידה היטב על כללי הטקס ומן הסתם תבקש להתחיל בחזרות ובהכנות עוד קודם לכן. קשה להעריך שהיה לה ולו רגע אחד חופשי מהכרזת האירוסין ובכל עת מישהו היה בסביבתה. ומהי בדיוק הגישה של הזרם שעליו נמנית הצעירה לצעירות שבורחות ממזבח החתונה שלהן?
 
הענקת זר הדפנה, בדומה ליוונים, מקובלת בעת הטריומף(אצל היוונים, עם זאת, מחווה זאת היא תגמול על הניצחון באולימפיאדה). הענקת כתר הדס מקובלת בעת טקס האובאטיו שככל הנראה נועד למצביאים שלא ערכו להם טריומף מסיבות שונות ומשונות אם כי איני יכול, מן הסתם, להבטיח את זה. התיקון מתייחס למה שאמרתי על קראסוס בתגובה הראשונה בסעיף א'(עם זאת, אורבך כמובן יכול לאמץ את "השגיאה" שלי...-)

על פי "אגוסטוס: ניצחונה של מתינות" מסתבר שייתכן שאנשים כן יפרשו מתפקידם אם הם כבר לא יכולים למלא אותו לדעתם. הנקודה המעניינת היא שבעוד אנשים ניסו להניא באלו מהמקרים שהוזכרו- סולון וסולה- את המנהיגים מפרישתם, אף אחד לא ביקש ממירנדה כי תבטל את טובתה בפני טובת העם(לא שזה היה עוזר אבל האדישות הציבורית שליוותה את פרישתה לעסקיה הפרטיים מעידה שייתכן שכנראה מדובר ביותר מקפריזה אישית).

הערה ל-"יורשת הקרדינל"- טקסי חתונה רשמיים, בניגוד לטקסים אזרחיים או מאולתרים, בדרך כלל דורשים הכנה של לפחות שבוע מראש. אין ספק שאן דה-בוואזי מקפידה היטב על כללי הטקס ומן הסתם תבקש להתחיל בחזרות ובהכנות עוד קודם לכן. קשה להעריך שהיה לה ולו רגע אחד חופשי מהכרזת האירוסין ובכל עת מישהו היה בסביבתה. ומהי בדיוק הגישה של הזרם שעליו נמנית הצעירה לצעירות שבורחות ממזבח החתונה שלהן?
 
ברור למי? לך? מדוע? אין לכך שום סימוכין בטקסט. אגדות על גיבורים מתפשטות, ויתכן כי חלק ממלוויה של אוקנברסט או אנשי רוספוליס סיפרו על הרפתקאותיה. יתכן כי חלק נופח והורחב, אבל ככל הנראה יש גרעין גדול של אמת.

ב. אני שמח לשמוע על ידיעותיך הרבות בנושא הטריומף, אבל המנהגים ברומא וברוספוליס אינם חייבים להיות זהים. ומהיכן המושג שלך על היחס של בני רוספוליס להקטופולסוס?
 
א. הערכתי שהגישה של בני רוסופוליס להקטופלסוס דומה לדרך בה אנחנו מתייחסים לאיתן טבע. אנשים אינם עורכים חגיגות, למיטב ידיעתי, אחרי רעידת אדמה או טורנדו. תושבי רוסופוליס רואים בהידנדלוס כאל הים קרי הם יתקשו להאמין שמישהו אחר יכול להשתלט על יצורים שחיים בממלכתו של אלוהיהם(ואם הגעת למסקנה שהוא לא שולט על כל הים, הדרך לכפירה ולסגידה לאלוהויות, שלדעתך, כן שולטות בימים אינה ארוכה).

ב. האם אתה יכול להרחיב על מנהגי הטריומף ברוסופוליס?
 
ראשית כל, אמליץ על המילון לטינית-עברית(המסודר לפי הערכים הלטיניים) של יונתן שפיגל. זוהי מחברת חומה ודקה שבטח אפשר למצוא אותה גם בספריית בית אריאלה.אני מעריך שהידע של אורבך בלטינית גדול אך במעט משלי ולכן מילון כזה יכול לסייע מעט
עם התרבויות הפסאודו-לטיניות של קלדריה.
שנית, אני ממליץ על "חיי היום-יום ברומא בתקופת הקיסר אוגוסטוס" ספר מצוין אם כי מדכא במקצת(בעיקר החלק על החינוך והתרבות. קשה להסביר את זה). איני אומר שאתה חייב להפוך את הילאסיאס להעתק מדויק של רומא אך אני מעריך שאתה יכול לשלב מספר מוטיבים של הציביליזיציה הרומית שמתוארים שם בהילאסיאס.
שלישית, יש לי גם מספר שאלות על הילאסיאס:
א. כיצד מאורגנת המחתרת ההילאסיאנית?
ב. למה בדיוק התכוונה ויפסיניה ב-"שינויים מרחיקי לכת" באימפריה ההילאסיאנית? ברור ששילוב נשים-לוחמות בליגיונות זה אחד הסעיפים הפחות חשובים בתוכנית הזאת(טוב,היא צריכה להתיישר לפי קו המפלגה וקו המפלגה אומר שעדיף כמה שפחות דיונים בנוגע לצבא).
ג. כיצד בית פלאורידיס שמר על רציפות גיניאולוגית במשך 2,500 שנה? מהי הלגיטימציה שלו לשילטון על הילאפוליס ובנותיה? בית המלוכה הרציף ביותר ששלט כבית מלוכה(ואינני מתייחס לקיסרים היפנים שהיו במשך זמן רב שליטי בובות) הוא בית קאפה בצרפת(שהסתעף למספר ענפים וביניהם בית ולואה ובית בורבון אבל בעיקרון גם הם וגם הם קאפטינגים ויש לציין שלואי השש-עשרה נשפט כלואי קאפה ולא כלואי בורבון). אבל כאן מדובר באלף שנה- וצריך ידע טוב בגיניאולוגיה כדי להבין שמדובר בבית אב אחד. על כן, כיצד שמר בית האב של הפלאורלידיס על עקביות בשם ובשלטון(אני מודע לכך שלא מדובר בשלטון רציף אך אין ספק שגם אדם אחר שלא מבית האב של הפלאורלידיס יכל להפוך לקיסר הילאסיאס והגניוס
של הפלאורלידיס היה נעלם לעד לאותו מקום שבו נעלמו בתי אב פחותים ממנו)
 
א. הגישה הרוספוליאנית אינה גישה מונותאיסטית קלאסית, הרואה באל (ובמקרה זה באל הים) כל יכול. יש בה בהחלט מקום ליצורים זדוניים המנסים לערער את שליטתו בים, ויש כוחות עתיקים ומרושעים ששהו במצולות עוד בעידנים טרם בוא האלים (ובני האדם).
מה גם, שהקטופולסוס הפך בתקופה הזו לאיום קיומי, וחרג הרבה מעבר לגבולות ה"מטרד" - מעמד אליו חזר למשך מאות שנים לאחר הטיפול שהעניקה לו אוקנברסט.

ב. לגבי הילאסיאס, אסתפק בכך כי כל מי שעיניו בראשו ראה שהאימפריה, בחמישים השנה האחרונות לקיומה (ולמעשה, בכל התקופה שמסילוק מאלינדאס ועד למפלה הסופית) מושחתת ורקובה לחלוטין. פרובינציות מרדו וניתקו מהאימפריה (ואחרות ניתקו ממנה לא במרד, אלא פשוט משום שהאוכלוסיה התמעטה והקשר עם המרכז הלך והדלדל), השחיתות, אי-הסדרים והמהומות חגגו.
רבים, ולא רק הסיעה הרפורמיסטית, דיברו על שינויים מרחיקי לכת מסוגים שונים, החל בפיזור הסנאט ובהענקת סמכות בלתי מוגבלת לקייסר, וכלה בנטישת הפנתאון האלילי ואימוץ האמונה ב"זוהר" הז'ראלי (הצעה שבאה, לא במקרה, מעם מאמיניו).
ה-RRK ההילאסיאני טען שהזרים הם יסוד החולי, וביצע נגדם התקפות עקובות מדם, וכך הלאה.
הרפורמיסטים, לפני שהתפלגו לשתי סיעות, דרשו אכן שינויים מרחיקי לכת, ששיפור במעמד הנשים היה רק חלק קטן מהם; הם דרשו קיצוץ בכוחם של הפרוקונסולים המושחתים, שינוי בממשל האזרחי והצבאי וארגון שלהם מחדש, ביטול מוסד העבדות, ועוד. אולם חלק מהם, כאמור, רצו הרבה יותר מכך, ותעבו את עצם קיום הקייסרות - ומשם הדרך להתפלגות, ואח"כ לבגידה של הזרם הקיצוני היתה קצרה (בעוד הזרם המתון הביו את הסכנה הקיומית והחליט 'לישר קו' עם השלטון לתקופת המלחמה, ואי לכך חלק את גורלם של יתר ההילאסיאנים)

עוד מידע על הילאסיאס - כאשר זו תעודכן באתר (שבכל מקרה עומד לעבור שינוי מסיבי בתקופה הקרובה, ועל כך בפתיל חדש שאפתח בהמשך).
 
אני מציע שאחד השינויים יהיה שינוי התואר הרשמי של הנציב. כדי לזכות בתואר
"פרוקונסול" צריך להיות קונסול קודם וצריך להתקדם בהיררכיה האזרחית הרומית קודם (שיש לה נגיעות לא מעטות גם לתחום הצבאי). מה עם "פרו-מגיסטרט"? זוהי
מילה יותר נייטרלית והיא שימשה לעיתים כתוארו של נציב(סנטורי); נציב הקיסר זכה לתואר אחר(והיה תלוי בחסדי הקיסר שמינה אותו[וגם הסנטוריים. הרי הסנט שימש בתקופה הקיסרית כחותם של הקיסר אבל בהילאסיאס הקליפה עדיין איננה ריקה מתוכן לגמרי]).

האם שקלת לשלב עם של נוודי-ים בקלדריה? אולי שבטים של האיארתיאוד שהעדיפו את אורח חייהם כספנים על פני השתקעות בקיידהרץ?אני מניח כי תרבות כזאת תוכל להתקיים משילוב בין מרעה(של חיות ים שדומות באופיין לכבשים ולפרות של עולמנו) לבין דייג. זהו,לכל הפחות, רעיון מעניין.
 
א. אני חייב להודות שנתקלתי ברעיון ב-"כישור הזמן" בדמותם של הא'תאן מייר שמחזיקים את המונופול על השיט בספינות בעולם ההוא(או יותר נכון, החזיקו. הפלישה הסינצ'נית די עירערה את המצב).
ב. האם תוכל להרחיב בבקשה על הגירסה החדשה?
ג. בדף על רובע הצבי כתוב כי גרינהיים היא חברת הפרלמנט הראשונה שנגררה לבית האסורים
בתולדות הידרוסט החדשה. מהי בדיוק הידרוסט הישנה? האם במהלך שלטון האימים של אחוות
הגולגולת השם של האי שונה לשם קיידהרצי ורק לאחר נפילתו של אותו משטר השיבו לו את שמו
העתיק ועל זה נשען המשפט התמוה הזה?
 
חזרה
Top