• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

עדכון 31.3.20 באתר: עליית דרגות ורכישה/אימון של כשרונות אגב משחק

עדכון רביעי של תקופת הסגר הקורונה עלה לאתר...

הפעם - העליתי הסבר וטבלאות על עליית דרגות ורכישה או אימון של כשרונות אגב משחק (להבדיל מעדכון קודם שעסק בכשרונות שהדמות מקבלת או "קונה" עם יצירתה).

http://members.pundak.co.il/world/keldaria3/melestra/p_handbook/advancement/adv_index.html

הערה: טרם כתבתי עדיין את החלקים המסובכים יותר של אימון כשרונות יצירה ולימוד תמרוני/נשק ולחשים חדשים.
 

קבצים מצורפים

  • frog level up.jpg
    frog level up.jpg
    8.7 KB · צפיות: 549
אז לעומת שאדורייך וקלדאריה ובדומה לפאטםיינדר לא ניתן לעבור את דרגה 20 ? האם יש mythic adventure? או אפשרות לmulti class?
 
מהרצות בשיטה שלי שערכתי בקמפיין דמדומי המערב ובקמפיינים בקלדאריה, שמתי לב שדמויות ברמה 9-10 כבר הופכות לעוצמתיות מאד, ומסוגלות להתמודד עם אתגרים קשים במיוחד, שלא לדבר על מה שקורה לאחר מכן. במצב דברים כזה, נראה לי ש-36 דרגות זה עניין מיותר מאד (גם בגלל עוד דברים כמו פרישת ההתקדמות ביכולות), ו-20 בהחלט מספיק כרמה מקסימלית, בניגוד למה שחשבתי לפני כמה שנים.
אני בהחלט אשקול בעתיד מערכות/פיתוחים לרמות גבוהות מאד, אבל כרגע יש לי רק מושג בסיסי מאד בעניין :)
 
עדכון חשוב לספר השיטה. אני, בכל מקרה, מצאתי את זה מעניין לראות מעט על מאחורי הקלעים של הדרך שבה אתה מתכנן מערכה.

האם דמות בדרגה גבוהה יותר תהיה בהכרח פחות פגיעה לפגעי העולם או שזה עובד אחרת במלסטרה? אחת הביקורות על מו"ד, אאז"נ, שדמויות שחקן בדרגות גבוהות עוברים למוד גיבורי על ובמתקדמות יותר מעבר לזה.
 
פגעי עולם במובן של פציעות, מחלות וקללות של קסם אפל. לגבי כוח של גיבור על, הכוונה בדרך כלל, נדמה לי, לאנשים עם כוח וחוסן שהם מעבר לכוח והחוסן האנושיים הידועים למי שקורא על הדמויות בקמפיין. פשוט הרגשתי שהיות ומלסטרה אמורה להיות עולם אפל, שאלת החוסן הפיסי והנפשי של הדמויות היא קריטית לאווירה של העולם. היו הרבה פעמים בקמפיינים שלך שהרגשתי שאנשים שהיו עוברים אירועים כאלו במציאות היו נשלחים להסתכלות רק כדי לבדוק אם הכול בסדר שם בראש אבל זו רק נקודת המבט שלי.
 
התשובה היא באמצע. ברור שדמות ברמה 20 יכולה לשרוד פציעות, קסמים אפלים ושאר זוועות שהיו מרסקות אנשים ואפילו לוחמים רגילים לגזרים - אם כי זה נעשה בעזרת מיומנות, ולא בגלל שהוא הפך לעל-אדם (שיסוף הגרון לאדם ישן יהרוג מיד גם דמות ברמה גבוהה, בלי קשר לנק"פ שלה).
לעומת זאת, גם דמות ברמה 20 לא יכולה להשמיד צבא אויב שלם לבדה, לשרוד התמוטטות של מאות טונות של סלעים ועוד.
 
עדכון מעניין ומגניב, אהבתי את הגישה הסיפורית לחלוקת נקודות ניסיון. אולי היה כדאי להוסיף טבלא של דוגמאות להישג סיפורי ושווין בניסיון.

לגבי הכשרונות, מדוע הם מחולקים בנפרד מעלייה בדרגה אם הם עולים גם הם באותם מועדים?
אם אין סיבה מיוחדת, אולי עדיף להפוך את עליית הכשרונות לחלק מעליית הדרגה, או לחלופין, לחלק אותם בגלל סיבה אחרת לגמרי?
 
נדמה לי שנתתי דוגמא או שתיים בדף האינדקס של הפרק.
להבדיל מדרגות, שהן עניין בינארי ואחיד יחסית, כשרונות הם גמישים יותר ולכן השיטה הנוכחית מאפשרת מצד אחד לצבור נקודות (שמחולקות באותה עת ביחד עם נקודות דרגה), ולעשות בהם שימוש כאשר השחקני/ת רוצים. מצד שני, נראה שסיום הרפתקאה זה הזמן הטוב ביותר לחלוקת נקודות מכל הסוגים.
גם כך, מעקב אחרי מספר סוגים של נקודות יכול להיות מסובך, כך שלפחות עדיף שכולן יחולקו באותו ארוע (סיום יחידת סיפור).
 
אם רוצים רמה גבוהה של ריאליזם במערכה - אז כן.
בפועל, לא תמיד אפשר להקפיד על זה, ומכאן המערכת שמאפשרת להם לצבור נקודות מהרפקאות מוצלחות (שבהן דמויות הפעילו כמובן כשרונות וכ"ו), ואז לאמן את הכשרון. אם אפשר, כדאי כן לנסות - ולו ברמת "פלאפ" כן לנסות לתאר/לארגן אימון בכשרונות מסויימים.
 
אני חייב להגיד שאני לא מסכים כל-כך עם האמירה הזו:
בשיטה של מלסטרה, לא מחלקים נסיון על הרג או הכרעה של מפלצות או יריבים אחרים. הנסיון מלמד, שהדרך הזו מתגמלת ומעודדת שחקנים ל-Hack and Slashing במקום הפעלת כשרונות אחרים ומציאות פתרונות אחרים, וגם לא בהכרח קשורה להצלחה באתגרים המשמעותיים יותר שעומדים בפני הדמויות.
מהנסיון שלי בעשרים שנה האחרונות, אחרי שסיימתי עם התיכון, שזה לא ממש המצב. אני לא מכיר כמעט שחקנים שרוצים רק להרוג בגלל שזה נותן נק"ן. באופן כללי אני חושב שניסיון צריך לקבל על התמודדות עם אתגרים.
אין לי בעיה עם מנגנון חלוקת הנק"ן עצמו, אבל הרקע שמאחוריו מפריע לי.

בקשר לטבלת הדרגות, אם כל הרפתקה, שלצורך העניין אני אגדיר את זה כסשן, מקבלים 10 נק"ן, אז אני חושב שטבלת הנק"ן צריכה להסתיים באזור ה-500 או 1000, קרי 50-100 מפגשים שזה מהנסיון שלי כמות יפה מאוד של מפגשים.
אם יש דרגות שלא ריאלי ששחקנים יגיעו אליהן, אז הן לא צריכות להיות בשיטה וזהו.

גם נקודות הכשרון זה מבלבל, זה קצת מרגיש כמו ערבוב בין שתי השיטות ואני לא מבין מדוע צריך את שתיהן. או שבעת עליה בדרגה אפשר לקבל X כשרונות או שלא עולים בדרגות ומקבלים רק נקודות כשרון.
 
לגבי שחקנים, אני דווקא כן נתקלתי כמה וכמה פעמים. אולי לא ברמה הקיצונית של "בוא נטבח את הכפר כי כל איכר שווה 10 נק"ן", אבל כן בכך שעובדה שאם יעברו אגף במבוך בלי קרבות (או יוותרו על התקלויות) יוריד להם את התגמול השפיעה במידה כזו או אחרת על השיקולים שלהם.
לגבי דרגות: דרגה 20 ודרגות קרובות לה הן דרגות אגדיות, שמאפיינות הרפתקנים שהפכו לאגדה ויזכרו אותם במשך דורות. לא כל דמות צריכה להגיע לשם, ועדיין טוב שהאופציה קיימת על הנייר (כולל עבור קמפיינים שבהם מתחילים מדרגה גבוהה, ועוד כל מיני מקרים מיוחדים*.
מבנסיון שלי בהרצה בשיטה הביתית הזו, דמויות ברמה 10-12 כבר נעשות עוצמתיות מאד, ויכולות להתמודד עם אתגרים קטלניים.

שיטה שבה עליה בדרגה יכולה לעלות X כשרונות היא שיטה קשיחה שקשה לתמרן בה, גם אם כמובן זה אפשרי. לדעתי עדיפה השיטה הגמישה יותר, שבה מקבלים נקודות והדמות מחליטה האם לחסוך את הנקודות עבור כשרון גדול ומשמעותי או לבזבז אותן.
 
חזרה
Top