• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

מהדורה 5 [מהדורה 5] פורסמו השינויים לתהליך יצירת הגזעים

לפני מספר ימים שוחרר קובץ חוקים מעודכן לליגת ההרפתקנים, ובתור נספח מופיעים שם החוקים להתאמת הגזעים לפי רצונך. לא ברור אם זה החוקים המלאים שיופיעו בטאשה, אבל זה נראה כך.
בגדול זה:
1. יכולת לשנות את התכונות שבהן הגזע מקבל תוסף למה שאתה רוצה.
2. יכולות לשנות שפות.
3. יכולת לשנות התמחויות.

יש טענה שזה מחזק את ה Minmaxing וגם מזיז את האיזון בין הגזעים. זה לצד הטענה שחצי-האלף הוא הגזע הכי חזק במשחק.
מצד שני, מעולם לא שיחקתי חצי-אלף במהדורה 5, וגם זה לא גזע שמעניין אותי - אז כנראה שאני לא מינמקסר.
ולכן השינויים דווקא נשמעים סבבה בגדול. הייתי מעדיף שזה יהיה קצת יותר מושקע ויצירתי, מאשר פשוט להסיר את המגבלות - אבל אולי זה הגיוני להסיר את המגבלות
עדיין, לדעתי בפאת'פיינדר 2 עשו את הגזעים באופן מעניין יותר - וגם את נושא קביעת התוספים לתכונות שתלויים ב ABC - מורשת, רקע ומקצוע.
https://media.wizards.com/2020/dnd/downloads/AL_PGv10_0.pdf
 
בגדול השינויים פותחים מלא אופציות חדשות, אפשר עכשיו לשחק בן מחצית ברברי או אורק אשף בלי להרגיש רע מידי (אם כי זו מהודרה 5, היה אפשר לעשות את זה גם קודם). אבל מצד שני זה אכן פותח יותר מידי אופציות לשבירה. כאילו גמד וחצי אלף אכן הפכו לגזעים היותר חזקים במשחק, כאשר הראשון יכול לקבל +2 לתכונה אחת ועוד פעמיים +1 לשתי תכונות אחרות, מה שדי יבטיח שהוא יהיה די טוב במקצוע שהוא רוצה להיות, בעוד הגמד יקבל +2/+2 ל2 תכונות באופן שרירותי, בכנות היה עדיף שהם פשוט יגידו שיש לך 4 נקודות תוסף לתת לכונות ותחלק אותן כראות עינך מבלי שזה יעבור 18, ולהפוך את מה שבאמת מעניין בגזעים מהתוספי תכונות שלהם ליכולות הגזע שלהם (שבאופן די מעניין לא השתנו. דווקא היה יכול להיות מעניין לראות אלף עם יותר נק"פ כמו גמד במקום עם יכולות קסם).

אני באופן אישי מאמין שבמשחקים שלי אני אגביל את זה באיזו צורה, או לפחות אדרוש תירוץ עלילתי אמין יותר מ"נולדתי ככה", אני מעדיף למנוע מצב שכולם משחקים חצי אלפים/גמדים בשביל להינות מתוספי תכונה חזקים בצורה רעה.
 
זה בהחלט הופך חצי אלף לגזע הכי חזק, אבל... למי אכפת? לפני זה, זדים היו הגזע הכי חזק- כי הם קיבלו כל כך הרבה תתי-גזעים שהם יכלו להתאים להכל. זה לא באג, זה פיצ'ר- וזה מדגיש את העקרון שמאחורי החוק החלופי הזה, שיהיה אפשר לשחק כל גזע בכל מקצוע בלי להרגיש חלשים מדי.

אני בהחלט מסכים שפאיזו פתרו את הבעיה הזו בדרך הרבה יותר אלגנטית, עם תוסף תכונה שהמקצוע נותן לתכונת המפתח שלו, אבל מה לעשות. החוק האופציונלי של וויזארדס הוא יותר פלסטר מכל דבר אחר, וזה בסדר גמור. אני רק מקווה שבמהדורה הבאה, תהיה מתי שתהיה, הם ידעו מספיק כדי לעשות משהו כזה מההתחלה.
 
כן, אם הייתי בחבורה שכולם מינמקסרים ויכולים להחליט פה אחד שהם כולם גמדים/חצי-אלפים שנולדו בעיר שבה כל יתר האוכלוסיה זה בני-אנוש ובני-מחצית, אז הייתי מגביל את זה.

אבל אצלי המצב הוא יותר שיש אולי שחקן או שניים שמנסה "לנצל" פרצות במערכת, אז גם כך זה לא משנה יותר מדי. אני חושב שמו"ד 5 היא יחסית שיטה מאוזנת בבסיס שלה - למעט ריבוי מקצועות. אז אני לא רואה פוטנציאל נזק רב, לעומת למשל 3.5/ פאת'פיינדר 1. בשיטות הללו בהחלט יכול להיות שוני מאוד גדול בעוצמת הדמויות בין דמות "רגילה" בדרגה X לדמות "אופטימלית" באותה דרגה.
בכל מקרה, לכן למשחק הביתיים שלי זה דווקא מגניב ולא מפריע.

כהערה, מי שבעיקר נדפק מזה הם כנראה בני-האנוש, לפחות בגרסה הרגילה שלהם שהופכת לדי מעפנה. אלא אם יש כשרונות ויש Variant human, הם די אוכלים אותה.
 
The oldman אמר/ה:
כהערה, מי שבעיקר נדפק מזה הם כנראה בני-האנוש, לפחות בגרסה הרגילה שלהם שהופכת לדי מעפנה. אלא אם יש כשרונות ויש Variant human, הם די אוכלים אותה.
זה לא דבר רע, כרגע Vhumans הם הגזע שכולם רוצים לקחת, וזה די... מבאס וטיפה פוגע ב"פנטזיה" של המשחק. להפוך את בני האנוש לחלשים יותר זה לאו דווקא דבר רע.
 
אני מרגיש שהושקעה יותר מחשבה בהחלפת המיומנויות וההכשרה בכלים מאשר הושקעה בהחלפת תכונות... זה פתח די גדול למינ-מקס כי הוא הופך אופציות שהיו ואלידיות קודם לאופציות חזקות יותר. אפשר לדוגמה לקחת גמד הרים בשביל אשף משוריין שגם מקבל 2+ לתבונה.
אני מסכים שזו שיטה פחות מוצלחת משל פאת'פיינדר 2 והיא מרגישה גם פחות מעניינת.
 
אם יש כשרונות, אז בן האנוש הוריאנט הוא בחירה טובה. אבל מי שמשחק בלי כשרונות, באמת שאין שום סיבה לקחת בן אנוש.
לא ברור לי למה לא מיישמים את הפתרון הברור ויוצרים כמה תתי-סוגים של בני-אנוש עם תכונות מיוחדות כמו שיש בכל גזע אחר...
 
אני מסכים עם liorgonen3, אם רוצים שיהיה ניתן להגיע לאותו תוסף מספרי בשילוב של כל גזע וכל מקצוע (משהו שאני לא בהכרח מסכים איתו, אבל מסוגל להבין) עדיף כבר לבטל לחלוטין את הקשר בין תוסף תכונות וגזע (אולי עם הערת שוליים לאיך רוב היצורים מהגזע בנויים) ובמקום זאת לתת משקל גדול יותר ליכולות הגזע כך שהן לא יבואו לידי ביטוי בכל גלגול וגלגול בקרב אבל פעם בכמה זמן לכל דמות תהיה אפשרות לעשות משהו שדמויות מגזעים אחרים לא מסוגלות לעשות.
(יכולות דמויות לחש של הדרו, נשיפת האש של דמי דרקון וההתנגדות של גמדים לרעל הן דוגמאות טובות לכך)
 
יכלו בכלל להוריד את הבונוסים לתכונות לפי גזע - זה היה ככה בכמה ממהדורות מו"ד (הקופסאות, הערכה הלבנה המקורית), ממילא מאנצ'קינים ישימו 18 בתכונה הראשית של הדמות שלהם ויגידו "חחח אכשיו אלוחם חזוק מספיק טבונה דאמפ סטט חחח אני פעוור גיימר"
 
אני לא מסכים שניתן להוריד את הקשר בין תוספי תכונות לגזע, לא בשיטה הקיימת. זה למה החליטו לעשות את הדבר הקרוב ביותר, של לתת תוספי תכונות צפים- ככה שהם לא באמת רלוונטיים.

בתקווה, במהדורה הבאה יבטלו (לחלוטין או חלקית) את הקשר הזה, אבל השינוי הזה הוא תיקון בדיעבד לבעיה שכבר קיימת, אי אפשר לטעון נגדו שהוא לא עוזר כי... הבעיה קיימת. צריך לקבל את קיום הבעיה הזו, ולראות איך אפשר לפתור אותה.
 
מה שמתאמי התכונה מנסים לעשות בעיקרון, הוא לנרמל ממוצעים. הגמד הטיפוסי מתואר כחסון יותר מאדם ממוצע, והזוטון המצוי אמור להיות זריז יותר וחלש יותר פיזית מאותו אדם ממוצע.

זה לא אומר שלא יהיו בני אדם או זוטונים חזקים יותר בהרבה מהגמד הממוצע. והרפתקנים לא פעם הם בכלל לא טיפוסים ממוצעים.

במו"ד בקופסאות, בה לא היו מתאמי תכונה, פשוט קבעו שאם אתה רוצה לשחק דמוי-אדם, אתה צריך מינימום של 9 בתכונות מסוימות (כושר לגמד למשל). במוד"מ 1 ו-2, בהן היו מתאמים (די צנועים של 1+/1- בדרך כלל) היו גם טווחים מקסימום ומינימום לתכונות, כשבמוד"מ1 הטווחים האלה היו שונים לגברים ונשים (כשנשים פשוט קיבלו בדרך כלל מקסימום נמוך יותר בכוח).

אפשר לנסות להחזיר את זה אם לא רוצים שתהיה שונות במתאמים בין גזעים, אבל כמו שאמרתי - נראה לי שזה יחרפן ילדים שאוהבים לכתוב סימני + על דף הדמות שלהם.
 
חזרה
Top