דרגות ועליה בדרגות הן חלק מרכזי בחוויית המשחק של מו"ד. אבל אם חושבים על זה קצת וקוראים ומדברים על זה קצת, שמים לב לשתי תופעות שאפשר להתייחס אליהן כהנחות יסוד:
1) הרוב המוחלט של קבוצות המו"ד לא משחקות בדרגות מעל 10.
2) מו"ד המקורית של גארי גייגקס לא נועדה למשחק של דמויות בדרגות גבוהות, 8-11 לכל היותר.
למרות זאת, ספרי הכללים של מו"ד מתייחסים למשחק עד דרגה 20 (ובמידה פחותה גם מעבר). גם אם הקבוצה שלך לא תגיע מעבר לדרגה 10, אפשר לצאת מנקודת הנחה שאיפשהו בעולם יש דב"שים שמקבילים לדרגה 15 ומעלה, אשפים שמטילים לחשים מעוצמה שביעית ושמינית וברברים חזקים כמו ענקים בגובה 5 מטר.
אבל מה אם לא? מה אם גם עולם המשחק עצמו מוגבל לסביבות דרגה 10? לכאורה, אין כאן שום שינוי - ממילא הקבוצה שלך כנראה לא תמשיך לדרגה 12 או משהו. אבל בכל זאת, יש איזשהו הבדל תפיסתי. הלחשים העוצמתיים ביותר לא קיימים למשל - אולי עוד לא המציאו אותם, אולי הם היו קיימים בעבר ואבדו. אביר עם 8 קוביות פגיעה הוא לא סתם היתקלות מאוזנת לחבורה בדרגה 3 אלא גיבור הממלכה ודרקונים וערפדים הם משמעותית יותר חזקים ממה שהחבורה שלך תהיה אי פעם.
זה גם לא רעיון חדשני במיוחד. במו"ד בקופסאות, רוב החבורות רכשו רק את הקופסא האדומה (עד דרגה 3) והכחולה (עד דרגה 14) - עולם המשחק של רוב מי ששיחק מו"ד בשנות התשעים היה ללא נתונים וכללים לחבורות ויריבים מדרגה 15 ומעלה. כשאמרת לדמויות שלממלכת הרשע השכנה יש מלך מכשף בן מאתיים שנה שהוא הקוסם הכי חזק בעולם, הוא היה בדרגה 14, לא 20.
עולם המשחק הממוצע לא באמת ישתנה מבחינת חוקים, אבל משהו בתפיסה שלו ישתנה בכל זאת.
ומה היופי? שזה לא בלתי הפיך. אם החלטתם בכל זאת "לשבור את מחסום דרגה 10" אז מבחינת חוקים זה לא דורש כלום, אבל מבחינת תפיסת העולם (פנימית ומטא-משחקית) זו טלטלה מרעננת ברמה של גילוי אמריקה או המהפכה התעשייתית.
1) הרוב המוחלט של קבוצות המו"ד לא משחקות בדרגות מעל 10.
2) מו"ד המקורית של גארי גייגקס לא נועדה למשחק של דמויות בדרגות גבוהות, 8-11 לכל היותר.
למרות זאת, ספרי הכללים של מו"ד מתייחסים למשחק עד דרגה 20 (ובמידה פחותה גם מעבר). גם אם הקבוצה שלך לא תגיע מעבר לדרגה 10, אפשר לצאת מנקודת הנחה שאיפשהו בעולם יש דב"שים שמקבילים לדרגה 15 ומעלה, אשפים שמטילים לחשים מעוצמה שביעית ושמינית וברברים חזקים כמו ענקים בגובה 5 מטר.
אבל מה אם לא? מה אם גם עולם המשחק עצמו מוגבל לסביבות דרגה 10? לכאורה, אין כאן שום שינוי - ממילא הקבוצה שלך כנראה לא תמשיך לדרגה 12 או משהו. אבל בכל זאת, יש איזשהו הבדל תפיסתי. הלחשים העוצמתיים ביותר לא קיימים למשל - אולי עוד לא המציאו אותם, אולי הם היו קיימים בעבר ואבדו. אביר עם 8 קוביות פגיעה הוא לא סתם היתקלות מאוזנת לחבורה בדרגה 3 אלא גיבור הממלכה ודרקונים וערפדים הם משמעותית יותר חזקים ממה שהחבורה שלך תהיה אי פעם.
זה גם לא רעיון חדשני במיוחד. במו"ד בקופסאות, רוב החבורות רכשו רק את הקופסא האדומה (עד דרגה 3) והכחולה (עד דרגה 14) - עולם המשחק של רוב מי ששיחק מו"ד בשנות התשעים היה ללא נתונים וכללים לחבורות ויריבים מדרגה 15 ומעלה. כשאמרת לדמויות שלממלכת הרשע השכנה יש מלך מכשף בן מאתיים שנה שהוא הקוסם הכי חזק בעולם, הוא היה בדרגה 14, לא 20.
עולם המשחק הממוצע לא באמת ישתנה מבחינת חוקים, אבל משהו בתפיסה שלו ישתנה בכל זאת.
ומה היופי? שזה לא בלתי הפיך. אם החלטתם בכל זאת "לשבור את מחסום דרגה 10" אז מבחינת חוקים זה לא דורש כלום, אבל מבחינת תפיסת העולם (פנימית ומטא-משחקית) זו טלטלה מרעננת ברמה של גילוי אמריקה או המהפכה התעשייתית.