• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

קונספט - עולם מערכה במו"ד ללא דרגות מעל 10

דרגות ועליה בדרגות הן חלק מרכזי בחוויית המשחק של מו"ד. אבל אם חושבים על זה קצת וקוראים ומדברים על זה קצת, שמים לב לשתי תופעות שאפשר להתייחס אליהן כהנחות יסוד:

1) הרוב המוחלט של קבוצות המו"ד לא משחקות בדרגות מעל 10.
2) מו"ד המקורית של גארי גייגקס לא נועדה למשחק של דמויות בדרגות גבוהות, 8-11 לכל היותר.

למרות זאת, ספרי הכללים של מו"ד מתייחסים למשחק עד דרגה 20 (ובמידה פחותה גם מעבר). גם אם הקבוצה שלך לא תגיע מעבר לדרגה 10, אפשר לצאת מנקודת הנחה שאיפשהו בעולם יש דב"שים שמקבילים לדרגה 15 ומעלה, אשפים שמטילים לחשים מעוצמה שביעית ושמינית וברברים חזקים כמו ענקים בגובה 5 מטר.

אבל מה אם לא? מה אם גם עולם המשחק עצמו מוגבל לסביבות דרגה 10? לכאורה, אין כאן שום שינוי - ממילא הקבוצה שלך כנראה לא תמשיך לדרגה 12 או משהו. אבל בכל זאת, יש איזשהו הבדל תפיסתי. הלחשים העוצמתיים ביותר לא קיימים למשל - אולי עוד לא המציאו אותם, אולי הם היו קיימים בעבר ואבדו. אביר עם 8 קוביות פגיעה הוא לא סתם היתקלות מאוזנת לחבורה בדרגה 3 אלא גיבור הממלכה ודרקונים וערפדים הם משמעותית יותר חזקים ממה שהחבורה שלך תהיה אי פעם.

זה גם לא רעיון חדשני במיוחד. במו"ד בקופסאות, רוב החבורות רכשו רק את הקופסא האדומה (עד דרגה 3) והכחולה (עד דרגה 14) - עולם המשחק של רוב מי ששיחק מו"ד בשנות התשעים היה ללא נתונים וכללים לחבורות ויריבים מדרגה 15 ומעלה. כשאמרת לדמויות שלממלכת הרשע השכנה יש מלך מכשף בן מאתיים שנה שהוא הקוסם הכי חזק בעולם, הוא היה בדרגה 14, לא 20.

עולם המשחק הממוצע לא באמת ישתנה מבחינת חוקים, אבל משהו בתפיסה שלו ישתנה בכל זאת.

ומה היופי? שזה לא בלתי הפיך. אם החלטתם בכל זאת "לשבור את מחסום דרגה 10" אז מבחינת חוקים זה לא דורש כלום, אבל מבחינת תפיסת העולם (פנימית ומטא-משחקית) זו טלטלה מרעננת ברמה של גילוי אמריקה או המהפכה התעשייתית.
 
שני הדברים שבאמת חסרו לי בספר החוקים לשחקן או במדריך לשליט המבוך של מו"ד 5: הבהרה שהקבוצה יכולה לשחק בטווח הדרגות שמתאים לסגנון המשחק ולעולם שהם רוצים, והבהרה שאפשר וכדאי להגביל את המקצועות או הגזעים המאושרים למשחק לפי סגנון העולם שהם רוצים.

כרגע אני מריץ עולם מערכה שבו הוגדר מראש שרמות העוצמה הגבוהות מגיעות כבר בדרגות נמוכות. דרואיד אגדי? דרגה 8. התגלמות ארצית של אל? מפלצת בדרגה 10. פלאדין? מופיע אחד כזה בכל מאה שנים. כנראה.
ואני לא חושב שזה מפריע לשחקנים שהם נלחמים בהתגלמות של אל בדרגה 8, אפילו אם ההתגלמות הזו היא "רק" פסקת נתונים של גלברזו שעברה תיבלון.
 
the Nerubian אמר/ה:
והבהרה שאפשר וכדאי להגביל את המקצועות או הגזעים המאושרים למשחק לפי סגנון העולם שהם רוצים.

מצד שני, הם די מכוונים אותך לשחק ב"כלוב" של ממלכות נשכחות, ששם יש את כל מה שיש בספר השחקן ובכמויות.

the Nerubian אמר/ה:
כרגע אני מריץ עולם מערכה שבו הוגדר מראש שרמות העוצמה הגבוהות מגיעות כבר בדרגות נמוכות

אחד הדברים הבעייתיים עלילתית בעולמות מו"ד בדרך כלל, הוא שכשאתה עולה בדרגות פתאום כל העולם משתנה בהתאם. כשמתח הדרגות נמוך יותר, זה פחות מורגש. חוץ מזה, אין באמת שום סיבה שלא תשמיד את האבן השחורה שמזמנת את גונזילה אוכל הערים כבר בהרפתקה הראשונה שלך.

the Nerubian אמר/ה:
דרואיד אגדי? דרגה 8. התגלמות ארצית של אל? מפלצת בדרגה 10.

זה מאוד קרוב למתח העוצמה שהיה בגרסאות הראשונות של מו"ד. תחשוב על לחשים מעוצמה 5 - הם כבר אפיים לגמרי. יצירת קשר עם מישורי קיום אחרים, הקמת מתים לתחייה, יצירת שדה כוח שחוסם כל חומר - אלה כוחות ברמה של אליהו הנביא.

אם אני חושב על דרגות בעולם עם מגבלת עוצמה של 10, אז המשמעות שלהן היא בערך ככה:

דרגות 1-2: זה סיפור הרקע שלך בעצם. דמויות צעירות או חסרות נסיון מעשי רב, שעדיין רק מגלות את העולם ואת היכולות שלהן.
דרגה 3: דמות מנוסה ובעלת מעמד מקצועי מבוסס. לוחמים ותיקים או מפקדים, אצילים שהשיגו את התואר בלחימה והובלת צבאות, קוסמים מנוסים ומסתוריים, ראשי כנופיות או מאפיות. את כולם תפגוש כאן כדמויות או דב"שים.
דרגה 4: כאן אתה כבר גיבור של ממש. אבירים מהסוג שכותבים עליהם בלדות, קוסמי חצר מלכותיים, בראש הפירמידה של רמת כוח שעדיין דומה למשהו שמזכיר את העולם האמיתי רק עם קסמים.
דרגות 5-6: כאן כבר עברת מלהיות סתם גיבור לרמה של אגדה. לוחמים שיכולים להדוף התקפות של יריבים רבים ולהרוג עשרה חיילים בדקה, קוסמים שיכולים להשמיד כיתת חי"ר שלמה באמצעות לחש אחד (כדור אש), כוהנים שיכולים ליצור מזון מהאוויר ולהוציא מי שתייה צלולים מהסלע, בעלי אוב אפלים שיכולים לצוות על המתים. זו כבר לא סתם הליגה של הגדולים, זה חומר של סאגות.
דרגה 7-8: כאן יש לנו כבר גיבורים ברמה של קונאן הברברי שיכול להתמודד לבד עם חיל משמר של טירה שלמה ובסוף לחנוק את המלך על כס המלכות או מרלין הקוסם כזה שיכול לגרום לך למות מהפחד של עצמך או לגרש שדים בחזרה למישורי הקיום שלהם.
דרגות 9-10: אלה דרגות אפיות של ממש. יש אולי אחד או שניים בדרגות האלה מכל מקצוע בכל העולם.

מה לגבי מפלצות? אני למשל הייתי יוצא מנקודת הנחה שאם מדובר בבני אדם או דמויי אדם אז המגבלות די דומות (מה שדווקא כן היה מצריך קצת כתיבה מחדש, כי כשדב"שים מוכנים כמו סתם בריון הם עם 5 קב"פ אז זה קצת חוטא לקונספט) אבל לגבי מפלצות אחרות, אין ממש את המגבלה הזו - ענק כפור הוא אולי היתקלות מאוזנת לחבורה בדרגה 8, אבל גם דמויות בדרגה 4-5 יכולות להתמודד איתו בקרב אפי, רק שיהיה להן קשה יותר.
 
אני די אוהב את הרעיון של הגבלת עולם המערכה לדרגה עשר, אבל אני פחות מתחבר לסולם הדרגות שהצגת בהודעה האחרונה, הוא קיצוני מדי לטעמי. לא בטוח כמה הייתי חורג מהקו הרשמי של הספר לשה"מ בנוגע לרמות האלו:
  • LEVELS 1-4 : LOCAL HEROES
  • LEVELS 5-10 : HEROES OF THE REALM
  • LEVELS 11-16 : MASTERS OF THE REALM
  • LEVELS 17-20 : MASTERS OF THE WORLD
אם תמיד יש יצורים חזקים ממך (ערפדים ודרקונים שהזכרת בהודעה הראשונה למשל), שום דבר לא מונע מהם להתחיל לחפש אנשים שמתחילים לאיים עליהם (נגיד דרגה 10).
במחשבה שנייה, זה תלוי איזה הרגשה אתה רוצה לעולם.

נ.ב. הזכרתי שההגבלה הזאת קיימת בהמרה של Trudvang בנושא שהאיש הזקן פתח. Riotminds פירטו את הסיבות להגבלה באחד העדכונים . הם גם לא היחידים Iskloft למשל שגם הוא עם תמה נורדית יצא עם ההגבלה.
 
אני חושב שלא יצאתי מובן. מה שהפריע לי זה לא ההגבלה לדרגה עשר, אלא זה שלדעתך ההגבלה הזאת צריכה לגרור התייחסות שונה לגיבורים ברמה 3 או ליצור הגבלה של דב"שים ברמה 5, דרגות שאני בהחלט מצפה שהמשחק יגיע אליהם.
 
חזרה
Top