• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

גיוון אתני במו"ד - רק בני אדם?

במו"ד5, בהשוואה למהדורות קודמות, יש הרבה יותר מגוון אתני באיורים. אולי "מגוון אתני" נשמע מוזר בעולם של אורקים ועצים מדברים, אבל עובדה שאנחנו פתאום שמים לב שיש לך הרפתקנים שחורי-עור שאינם דווקא מתוארים כבעלי לבוש ואיבזור אפריקני/מזרחי.

מצד שני, כל ההרפתקנים האלה הם בני אדם. האלף השחור היחיד הוא האלף האפל, הגמדים כהי העור הם דוארגרים. סתם תוהה אם בשלב הבא נראה "אלף כושי".

עוד מחשבה - נראה לי שבמהדורה 5 יש פחות דמויות עם חזות אסיאתית. בעוד שבמהדורות קודמות הן הופיעו פה ושם אם כי כמעט תמיד בהקשרים של מקצועות ועולמות על בסיס המזרח הרחוק (סמוראי וכו'). אלפים אמנם היו מלוכסנים ברוב המהדורות, אבל זה לא אותו דבר.
 
אני זוכר התייחסויות פה ושם לזה שלאלפים יש לפעמים צבעי עור ושיער לא שגרתיים כמו כחול, סגול וכיו"ב.
זה יכול להיחשב כגיוון אתני, כי אלפים הם דמיוניים ולכן לא כפופים לפיגמנטים של העולם האמיתי.

לזוטונים היו פה ושם תת-מינים עם מראה אתני מגוון יותר. למשל הפורצ'ין שהיה זוטון אסקימוסי, או הזוטונים של אתאס, שבהדפסות הראשונות נראו כמו פיקטים (צבעי גוף ופנים ושיער פרוע) ובאיורים מאוחרים יותר דמו יותר לפיגמאים ולחלקם היו תווי פנים אפריקנים.
 
אני חושב שחלק מהקטע זה שבני אדם הם הגזע ש"מסתגל להכל", וחלק מזה זה כמובן העובדה שהם נמצאים בכל מקום ויש להם צבעי עור שונים כחלק מההסתגלות הזו, בניגוד לשאר הגזעים שבמשחק הגנרי יותר מגיעים מממלכות ספציפיות יותר.
 
אני חושב שזו החלטה שצריכה להיות יותר של השחקן מאשר של השיטה. לשחקן יש חופש לתאר את הדמות שלו כפי שהוא רוצה.

מה שכן, בהרפתקאות מוכנות יש דב״שים, פחות מכיר את אלו של חמש אבל בפאת׳פיינדר יש מגוון אתני, מגדרי וגם להטבי.
 
המפקד האלמוני אמר/ה:
כן, אבל אצל בני האדם (בכללים הגנריים) מדובר בעיקר במראה ותרבות ולא בנתונים.
למה שאלף גבוה או אלף פרא לא יראו למשל גם ככה?:

391bf4ce5caeb9ca8ef686dd7a6e5bc9.jpg

הבידוד הפיזי של רוב קבוצות האלפים (והגמדאים) הוביל גם לבידוד גנטי של כל קבוצה לעצמה, ולכן גם לעלייתם של מינים שונים (בעלי תכונות שונות) בתוך הסוג "אלף" (או גמד)
לבני אדם לא היה בידוד שכזה ולכן לא נוצרו מינים שונים בסוג "הומו" (כאילו, כאלה שלא נכחדו)

בנוסף, פרק הזמן הארוך שבו האלפים והגמדאים קיימים על פני האדמה גם הוא תרם להתמיינות מינים שונים
 
האמת שבהרפתקה האחרונה שהרצתי (אלופי האור באיי הסערה) בפירוש תיארתי אלף עם זיפים וכל מיני צבעי שיער וקעקועים אצל הדב"שים. לצערי, בגלל הפגיעה ברצף המשחקי, אני לא זוכר איך תיארתי כל דב"ש, מצד שני כנראה שגם השחקנים לא.

ואצלי אין גנטיקה או פסואודו-מדע מודרני בפנטזיה. אם כבר אני מכניס ראציונליזציה, אז אני מעדיף עתיקה - השפעה של המראות שההורים רואים, מה שהם אכלו וכו'.
 
אני חושב שזה גם הגישה הבסיסית שגזעים אחרים, הם לא בדיוק גזעים.

במובן של... זה עולם של בני אדם, אבל יש גם יצורים מסתוריים- אם תעמיק מדי ביערות ימצאו אותך אלפים אם תיכנס עמוק מדי להרים תמצא גמדאים..

במו"ד גאנרי מודרני זה קצת אנכרונסטי אבל נראה לי שזה המקור
 
המפקד האלמוני אמר/ה:
למה שאלף גבוה או אלף פרא לא יראו למשל גם ככה?
אתמול דפדפתי בספר של אברון למהדורה 5, והאיור שנתנו למקבילה שלהם לאלף פרא באמת נראה ככה, אז יש סיכוי סביר שיש מגמה לגיוון אתני גם של שאר הגזעים.
 
This option emphasizes that each person in the game is an individual with capabilities all their own.
אני חושב שזה הדבר הקרוב ביותר לקרוא למישהו פתית שלג ייחודי בלי ציניות שראיתי בזמן האחרון.
 
האמת שזה הרבה יותר מוצא חן בעיני מהמצב שבו כ-ל הקנדרים הם עם האישיות הבלתי נסבלת של גדילן.

מרפרוף ברשת, נראה שיש למהלך הרבה תגובות זועמות של פתיתי שלג שמרניים שבוכים "בו-הו-הו, לוחמי צדק חברתי הרסו את הילדות שלי ואת המשחק שלי!" אבל אם נשים לב, האורקים למשל עשו כבר מזמן דרך ארוכה מאז שהם היו GOONS עם קוביית פגיעה אחת שהועתקו מטולקין. למעשה, עצם זה שהאורקים הפכו מספק-מונגולים שחיים במחנות צבא תחת הנחייתו של שד בצורת עין אחת לשבטים ברבריים עם פרצוף חזירי ומגוון אלילים אלימים (כולל אלת פריון עם ציפורניים ארוכות) כבר היה שינוי די גדול ואני לא מדבר על התפיסה האלטרנטיבית של אורקים כמו שעשו בוורקראפט ואברון.

גם עכשיו, זה שלחצי-אורק שלך יש 2+ לכוח, לא אומר שיהיה לו את הכוח הכי גבוה בקבוצה או אפילו יותר גבוה מהכוח של האלף שבחבורה.

מו"ד גם כל הזמן הולכת לכיוון של להסיר הגבלות גזעיות. אם במוד"מ1 יכלת להיות בתור גמד רק לוחם או גנב או לוחם/גנב עם הגבלות דרגה לכל מקצוע (וטכנית גם כוהן אבל עם הגבלות דרגה מעפנות יותר מהשאר), במוד"מ2 הגבלות הדרגה התרופפו ובמו"ד 3 יכלת כבר לקחת כל מקצוע שרצית.
 
מסכים עם המגמה הכללית שנותנים קצת יותר אפשרויות לגזעים במבוכים ודרקונים 5 (וגם 4, ואפילו 3 לעומת מוד"מ ומו"ד קופסאות), אבל במיינסטרים של השיטה הם עדיין מוגדרים בעיקר לפי הגזע שלהם.
ואני חושב שזה עיקר השינוי שיש בהכרזה החדשה של מו"ד 5, שאם נודה על האמת היא די באיחור אחרי הרבה שיטות אחרות. בין אם זה Dragon Age שמלכתחילה שם יש תרבויות ואין גזעים ויש אלפים מדוכאים בערים ואלפים חופשיים ביערות שהם בעלי מאפיינים שונים לגמרי וכמובן גם פאת'פיינדר 2 שקראה לזה מורשת והכניסה הרבה יותר גיוון ואפשרויות לגזעים השונים.

בנוגע לאורקים, הם כבר מזמן עברו מהפך, אבל בחייאת - כשכתבתי את איי הסערה לפני מעל ל-15 שנה, כבר הפכתי אורקים לגזע אחד בין הגזעים - זה שהיום במו"ד 5 נזכרים להתייחס אליהם ככה, זה גם פיגור די רציני. תמיד החלוקה בין אורקים "רגילים" שהם מפלצות לבין חצי-אורקים שהם "גזע רגיל" היה מוזר, בייחוד אם מנסים לחשוב על איך נוצרים חצי-אורקים, כשבתחילת הדרך זה אפילו הופיע במפורש שהם תוצר לרוב של אונס כזה או אחר.
אז אני חושב שבמהלך הזה מכשפי החוף בעיקר מדביקים פערים לעומת תפיסות במשחקי תפקידים אחרים ולא באמת מחדשים משהו דרמטי.

נ.ב. אני פותח נושא במקביל על זה, אני מקווה שנצליח להתמודד עם דיונים מקבילים D:
 
במוד"מ2 התייחסו לזה שרוב הגמדים הם קודרים ומעשיים, אבל הדמות שלך יכולה להיות גמד עליז (במובן של שמח, לא במובן של גיי) אם זה מה שאתה רוצה. מצד שני, היה שם הסבר ארוך למה עדיף שלא תתן למישהו לשחק אלף פלדין אלא אם כן יש לזה סיפור רקע ממש ממש טוב.

בHERO SYSTEM כבר בשנות התשעים הייתה לך הפרדה בין "כשרונות גזע" (ראיית חושך למשל) ובין "כשרונות תרבות" (הכשרון של האלפים בקשתות). מעניין איך זה יראה במו"ד.
 
The oldman אמר/ה:
בנוגע לאורקים, הם כבר מזמן עברו מהפך, אבל בחייאת - כשכתבתי את איי הסערה לפני מעל ל-15 שנה, כבר הפכתי אורקים לגזע אחד בין הגזעים - זה שהיום במו"ד 5 נזכרים להתייחס אליהם ככה, זה גם פיגור די רציני. תמיד החלוקה בין אורקים "רגילים" שהם מפלצות לבין חצי-אורקים שהם "גזע רגיל" היה מוזר, בייחוד אם מנסים לחשוב על איך נוצרים חצי-אורקים, כשבתחילת הדרך זה אפילו הופיע במפורש שהם תוצר לרוב של אונס כזה או אחר.
אז אני חושב שבמהלך הזה מכשפי החוף בעיקר מדביקים פערים לעומת תפיסות במשחקי תפקידים אחרים ולא באמת מחדשים משהו דרמטי.
בתכלס גזע חצי-האורק נוצר מלכתחילה כדי לאפשר לשחקנים לשחק אורק אבל לא רשע ושמתאים לשחקן - כמו שדמי דרקון נוצרו כדי לאפשר לשחק חצי דרקון שמתאים כדמות שחקן, וצ'יינג'לינג נוצרו כדי לאפשר לשחק דופלגנגר שמתאים לשחקן (במהדורה 4 אפילו איחדו את שניהם בחזרה לגזע אחד). בפאת'פיינדר 2 הכניסו את הגובלינים כגזע שחקן, וההצדקה היא שרוב השבטים מרושעים ואוכלי-אדם, אבל יש קבוצה קטנה של שבטים שהם טובים ורוב האנשים יודעים להבדיל וגם סבבה עם זה.

אם אפשר לשחק אורקים, ברוב עולמות המערכה מתייתרת ההצדקה להשתמש בגזע חצי אורק - אלא אם הגזע קיבל כבר מעמד רציני משלו במערכה, כמו באברון (אורק "מלא" לא יכול לקבל את סימן הדרקון של האיתור, ולכן קיימת שושלת שהיא ממש שושלת חצי אורקים כבר כמה דורות).
 
חצי אורקים הופיעו לראשונה במוד"מ1 ולמרות שהם יכלו להיות לא-רשעים וכמו שאר הגזעים לא היה להם כמעט רקע ופירוט, הכללים די הכווינו אותם לתפקידים של נבלים או לכל הפחות אנטי-גיבורים. רוב הגזעים האחרים שנאו אותם - ברמה של השפעה על בדיקות תגובה חברתית ולא סתם רקע ופלאף והמקצוע היחיד שבו הם לא סבלו מהגבלות דרגה משמעותיות היה הרוצח.

אם אני זוכר נכון, הקטע שחצי אורק הוא תוצאה של אונס די הוזכר שם במפורש. מהדורות מאוחרות יותר ריככו את זה ונתנו לחצאי האורקים לבוא לעולם כתוצאה של נישואים פוליטיים בין שבטים ברבריים, זנות או פ'טיש של קוסמים סוטים לנשים ירוקות עם ניבי-חזיר.

מעניין שדווקא במהדורה 3 ואילך, שם הם חזרו להיות גזע לגיטימי (אחרי שדי נעלמו במהדורה 2 ונדחפו כתת-סעיף בפרק של האורק באסופת המפלצות) חצאי האורקים נראו הרבה יותר אורקיים בעוד שבמהדורות הקודמות נאמר שחצאי האורקים שהופכים להרפתקנים הם מהמיעוט שנראה כמו בני אדם מכוערים ולא כמו אורקים.
 
בנושא של חצאי אורקים, בגולאריון כחלק מבחירה מאוד מודעת של פאיזו הדב"שים החצי אורקים שמוצגים שם הם אינם תוצאה של אונס. אני לא יודע אם עקבו אחרי החוק הזה בכול 10 השנים שהם מוציאים מוצרים, אבל לפחות רוב חצאי האורקים הדב"שים הם לא תוצאה של אונס. ברקע שלהם כן אבל מוזכר שייתכן שהם תוצאה של אונס שכזה.
 
חזרה
Top