• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

פאת'פיינדר 1 פאת'פיינדר- הגזעים של הדוכסות האבודה, עלו האלפים!

אז, פרוייקט המערכה החדש שלי, https://www.pundak.co.il/forums/threads/42827 ממשיך לצמוח, ואחרי עבודה מרתונית, אני מעלה את העדכון הקצת מכאני הראשון, הגזעים!
הגזעים בדוכסות האבודה הם בעקרון הגזעים הקלאסיים, אבל עם אופי ותפקידים מעט שונים, במיוחד בגישה שלהם לקסם, ובכך שיש הבדלי עוצמה מסויימים.
היות ואני לא ממש מנוסה עם המכאניקה של פת'פיינדר, הייתי שמח להיעזר בחברים המנוסים פה בפורום.

בחלק הראשון יהיה הסבר קצר על הקסם בעולם והגבלות המקצוע שהוא כופה על חלק מהגזעים, ואת המכאניקה של חציים הראשון. הייתי שמח אם תעזרו לי להבין האם זה מאוזן


קסם בממלכה המעופפת-

"פעם היינו אדירי הכושפים. למדנו באקדמיות שגילן כגיל ההרים, אחזנו במו ידינו כשף טהור יותר מדמם של האלים…
והיום אחינו טהורי הדם בזים לנו. להנפיש את המתים, לכבול את הנשמות, להשחיט את האדם... אלפים של בורות הם קוראים לנו, וכשפינו התעוותו לצל מעוות של הכשף הטהור.
אבל הכשף הטהור מת- וכשפינו המעוותים יקנו לנו את נקמתו…"


העימות הנצחי בין האלפים לגמדים, ובין אליהם ובני בריתם, משתקף גם[ויש אף שיאמרו שמקורו] בקסם. הקסמים שבפנטזיה הקלאסית מופרדים למאגיה וקדושה למעשה משקפים שני כוחות שהפרידו בין שני הגזעים אלפי שנים- הקסם המאגי מזוהה מאוד עם האלפים, והכוח שנקרא הקדוש מזוהה עם הגמדים ובני בריתם. אפילו האלים האלפיים עצמם וכוהנים משתמשים בקסם המאגי, ומטילי הכשפים הגמדיים הם למעשה סוגים מחוכמים של כוהנים[או לעיתים נדירות דרואדים].

לכן, בממלכה המעופפת, יש לגזע הדמות השפעה ניכרת על המקצועות שסביר או אפילו מותר שהיא תיקח.
לשם הנוחות, נשתמש במינוחים המכאניים הקלאסיים של השיטות, אך ניתן להן הגדרות שמבהירות את מקומן בעולם-

הכשף המאגי[או 'הכשף', או 'קסם טהור']- קסם שמקורו בכוח המאגי, כוח טהור שמקיף את העולם ויתכן שאף קדם לו. הגרסאות המורכבות באמת שלו דורשות לימודים מפרכים ממורים או אקדמיות שכמעט אינן בנמצא מחוץ לתרבותם של האלפים הרמים, או לחלופין כוחות שקרובים לאלוהות, על אף שיש פרטים, במיוחד האלפים הרמים או אנשים שנושאים את דמם, שהוא בא להם באופן גס אך טבעי. כמו כן, עסקאות אפלות מסוימות יכולות להקנות אותו גם למי שלא למד או נולד איתו.
משמש את מקצועות הכושף, האשף וחלק מהטרובודורים. כמו כן, ה'כוהנים' של האלפים הרמים וגם של הדתות שסוגדות לאליהם, הם כמעט תמיד סוג, לרוב נחות, של מטילי לחשים מאגיים.

הכשף הקדוש[מנקודת מבט אנושית. ידוע גם כ'קסם יוצר', 'הקסם הפנימי', 'קסם האדמה' וכו]- הוא כשף שטבוע בדומם ובחי מאז נוצרו, ולפי הגמדים הוא הדרך בה בראו אבותיהם הנשגבים את העולם. הוא מאפשר בעיקר דברים פאסיביים אבל לרוב קבועים. שימו לב- מרבית פריטי הקסם בעולם הם למעשה אינם קסומים במובן המקובל, אלא נעשו בעבודה שהיא יצירת אומנות מדהימה.
זו צורה למעשה של קסם זה. כלי נשק שכושפו בקסם מאגי אמיתי הם נדירים מאוד, והשפעותיהם הן בהכרח למעבר לתוסף זה או אחר אלא דבר מה אקטיבי.
הקסם הקדוש משמש בעיקר יוצרי חפצי אמנות, אך גם אבירי קודש וכוהנים[של הפנתיאונים שמקובלים על הגמדים, במקרה זה רוב האלים האנושיים שמזוהים עם הטוב], אבירי קודש, וחלק ניכר מהטרובודורים.
גם הדרואידים והקסם המוזר שהם פיתחו הוא ואריאציה של קסם הקדושה


גזעים בדוכסות האבודה ובארסיין-

"אני אומר לך בני, אלפי היער אומנם נלחמו בסבך ובחבריו, אבל הם לא מכחישים את זה ולא מצטערים על זה. אבל על ננסים, על ננסים בחיים אל תסמוך-אלו בגדו ב'מעופפים' בכבודם ובעצמם, אז בחבר'ה משלנו?"

בדוכסות האבודה, כמו במקומות רבים ביבשת, ישנם כמה וכמה גזעים תבוניים. למעשה, בני האדם הם תושבים חדשים יחסית לארצות הללו- לפני בואם, שלט בארסיין ובארצות הקרובות לה הגזע הכחוּד של אלפי המישור, ולצידם, ביערות עצומים, חיו אלפי היער.

בחלק הבא נסקור כמה מהגזעים המוכרים והמתאימים למשחק באזור הדוכסות ובארסיין בכלל, מה מקומם בדוכסות ובמה הם שונים מהמקובל בז'אנר. ישנם גזעים רבים, כמו המינוטאורים שהשתלטו על הממלכה ההורונדית, או הקָרְחַנים שפושטים על חופי טאליאן, שלא יכללו פה משום שאינם קיימים כמעט בארסיין, ואולי יופיעו בערכים על הממלכות הללו בעתיד.

בני האדם

כללי: הם הגזע הנפוץ ביותר בארסיין כיום. הם הגיעו לכאן מממלכות טאליאן והולדאיין שבצפון, שנחשבות לערש האנושות. בני האדם הם גזע צעיר יחסית, שנקרע במאבקים העתיקים יותר בין הכמדים והאלפים, אך כיום מרבית בני האדם רואים בעצמם בני ברית של הגמדים, כמו גם את הגזע היורש, בזכות, של הארץ.

מוצא ומראה- הארסיינים הם העם האנושי הנפוץ בדוכסות- הם גבוהים, רזים יחסית, מעט שחומים יותר מהטאליאנים הבהירים, ועם נטייה מסוימת לגווני שיער כהים לצד עיניים בכמה צבעים. הם נחשבים בעיני שכניהם לעם אדוק יחסית, בעל מזג סוער ומלא תשוקה, ונטייה טבעית לאומץ וללחימה.
בני אדם בארסיין יכולים גם להגיע מטאליאן, הממלכה האם של האנושות והממלכה החשובה ביותר כיום, שם האנשים בהירים ורחבי כתפיים יותר, ונחשבים אדוקים פחות ומתורבתים ותככנים יותר; מהולדאיין, ארץ האבירים העתיקה, בה ב ני אדם וגמדים חיים ולוחמים יחד, שנכבשה בידי טאליאן, שם האנשים נמוכים וחזקים יותר, ושבויים במסורות עתיקות של כבוד; מארץ שבר ים, שקרובה מאוד בדמה לארסיינים ונכבשה גם היא במסעות הרעם, אך תושביה נחשבים לחובבי ספנות מושבעים; או מהקיסרות המאגית והמנוונת של טירסת'ין, שבעורקי אציליה זורם דם אלפי, ותושביה השזופים ובהירי העיניים רזים ונמוכים מהארסיינים, ונחשבים לכופרים ומתנשאים, אם כי מתורבתים מאוד. כך או כך, גם לבני ארצות פחות אהובות, יחסית קל להתקבל ולהסתדר עם בני אדם אחרים.

קסם- בני האדם, על אף שנחשבים בעיני עצמם לגזע שמקורב לגמדים, למעשה שירתו במספרים גדולים גם את האלפים בעבר, כך שישנן מסורות כשף רבות ביניהם, ולמעשה, הם אחד הגזעים היחידים שמסוגל גם להשתמש גם בכשף מאגי וגם בקסמי קדושה.

שפות בסיס-ארסיינית/השפה הילידית שלך
שפות נוספות- טאליאנית, שבר ימית+הולדאיינית, גמדית מודרנית, ו'אסיריון, ואלהיריון[רק אם יודע כבר ו'אסיריון], ט'ירסטין, ננסית, דאלקנלית

מכאניקה לפת'פיינדר-

ללא שינוי למעט רשימת השפות והתכונה 'מיומן'.
התכונה מיומן מוחלפת בתכונה 'נטייה תרבותית'. בן האנוש זוכה למיומנות מקצוע נוספת[אם הוא כבר זכאי לה, הוא רשאי לבחור אחרת] ו+1 להתקפה כנגד תת גזע ספציפי, לפי האמור-

ארסיינים- הארסיינים מכירים את הסביבה יותר מכולם. הם זוכים ליכולת ידע כמיומנות מקצוע. כמו כן, לארסיינים יריבות עזה לאלפי התהומות, והם זוכים ל+1 כנגדם.
בני שבר-ים- בני שבר ים הם ספנים מעולים, הם זוכים לשחייה כמיומנות מקצוע, ול+1 נגד סאהוגינים, אויביהם המושבעים; ואם האגדות נכונות, ואכן ישנם אלפים רמים תחת מצולות הים שעומדים מאחוריהם, תסמכו על בן שבר ים שידע איך להכות גם בהם באותו התוסף.

טאליאנים והולדאיינים- בני הולדאיין הם נפחים מעולים. הם זוכים בתוסף +2 למלאכה במיומנות מקצוע. טאליאנים הם דיפלומטים מעולים, וזוכים לדיפלומטיה כיכולת מקצוע. בני הולדאיין וטאליאן הם אויביהם העתיקים ביותר של האלפים הרמים, ויזכו ל+1 נגדם.

טירסת'יאנים- למרות מוצאם המעורב טריסט'יאני ממוצע נחשב כבן אדם. האצולה הטירסט'אנית מתהדרת בדם האלפים הרמים שזורם בעורקיה, אולם רק מעטים מביניהם באמת מראים יכולות כאלו, שהופכות אותם מבחינה מכאנית לחצי אלפים.
הט'ירסטיאני הממוצע הוא אדם שמכיר מקומות רבים, וזוכה במיומנות השפות כמיומנות מקצוע. הט'ירסטיאנים הם בני האנוש היחידים שעוד מתגאים בכך שלחמו כנגד הגמדים, וזוכים ל+1 כנגדם.

דאלקנלים- בני האדם הסוחרים מדאלקנל נחשבים בעיני רבים לשקרנים מעולים, ולאויביהם של אלפי היערות של המערב. הם זוכים למיומנות תרמית כמיומנות מקצוע, ו+1 כנגד אלפי יער.

הגמדים​
כללי- הגמדים, או בפי עצמם, 'היוצרים', הם הגזע הקרוב ביותר לבני האדם, במיוחד בארסיין, בה רבים עוד זוכרים כיצד נלחמו איתם שכם אל שכם באלפי המישור והיער. על אף המיתולוגיה המפוארת שלהם, לפיה הם הם שיצרו את מרבית הגזעים האחרים ואף את העולם עצמו, הגמדים כיום הם גזע דועך, עתיק ומריר, בעל תפיסת עולם קודרת, לפיה גורלם נגזר עליהם ללחום במלחמה כמעט אבודה, נגד אויב ערמומי ורמאי, שגנב את ארצותיהם היפות ושיסה בהם את הגזעים שיצרו, ואפילו את כוחותיהם האדירים שלהם עצמם.
יחסים עם גזעים אחרים-על אף שהם רואים עצמם כעתיקים שבבני התמותה וכבעליה האמיתיים של הארץ, הגמדים מתמידים בבריתם עם הארסיינים, אותם הם רואים כדודניהם הקטנים[או שמע, יצירהם המוצלחים ביותר], ומכירים בכך כי כנראה שלעולם לא יצליחו שוב להחזיק בארץ לבדם. לבני האדם מט'ירסטין, לעומת זאת, הם בזים. את האלפים הרמים הם שונאים שנאה עזה, אך גם מחזיקים בתחושת שותפות מוזרה עם כאבו של הגזע הדועך, היחיד שזוכר כמוהם את שחר העולם, ואת אלפי היער הם שונאים רק מעט פחות, על אף שמכבדים במידת מה. את הננסים הם גם שונאים וגם לא מכבדים, על אף שהצלקות פחות טריות, אך גמד כמעט לעולם לא יסמוך על ננס, וננס שרגלו תעז לדרוך בארצות הגמדים הוא בן מיתה.

קסם- גזע הגמדים הוא הגזע המזוהה ביותר עם כוחה הרדום של האדמה, ואינו משתמש בקסם המאגי, שמזוהה עם הקסם האלפי, ובאופן גורף, אין אשפים או מכשפים גמדים (למעט במקרים חריגים מבחינה מכאנית, כמו מקרה שבו מכאניקת המכשף למעשה משקפת כוחות שמקורם חיצוני לגמד, דוגמאת ברית עם ישויות אפלות), וכן טרובודורים גמדים אינם משתמשים בקסם[או שניתן לתת להם להשתמש בקסמי קדושה במקום].
למרות זאת, גמדים בהחלט מסוגלים לייצר חפצי קסם גם אם אינם קוסמים.

מראה ומוצא- מרבית הגמדים בדוכסות האבודה הם גמדים מחמשת ממלכות ההר, שממזרח לדוכסות, בנות בריתה של ארסיין, ובפרט מהעיר דראוגר, שנחשבה לידידותית והפתוחה מקרבן בטרם נחרבה.
גמדי חמש הממלכות הם יחסית גבוהים וצרים עבור גמדים(בדגש על היחסית), בעלי שיער שחור או אפור ואור יחסית שחום. הם נחשבים ידידותיים יותר מרוב הגמדים לבני אנוש, אוהבי מסחר, ומומחים יותר באבני חן מאשר בכלי נשק. גמדים אחרים יכולים להיות גמדים מהולדאיין שבצפון, שחיים לצד בני האדם בעמק הגדול וידועים בקומתם הגבוהה ובכשרונם בקרב(לצד שמועות שטימאו את דמם בדם אדם), או אולי גמדי מעמקים שונאי שמש וקנאים, שחלקם נאבקים תחת הקרקע באלפי התהומות, אך מסופר שחלקם כלל לא שמעו שאלפי המישור כבר אינם, ועודם שולחים מידי פעם מפלצות לעלות ולטבוח בשוכני האדמה.

שפות בסיס-ניבי הגמדים, סוראדר.
שפות נוספות- ננסית, טאליאנית, שבר ימית+הולדאיינית, ארסיינית+הולדאיינית, ניבי היער, ואלהיריון, ו'אסיריון.

מכאניקה לפת'פיינדר-
ככלל, הגמדים הם חזקים ואדירים מהגזעים האחרים, ועל שליט המבוך להדגיש זאת. על מנת בכל זאת לאפשר לגמדים להיות משוחקים בדרגות הנמוכות, תובא פה מכאניקה לגמד שחולשותיו מובלטות ונועד להוות דמות שחקן. דמויות דבש גמדיות צריכות להיות חזקות משמעותית, אלא אם יש סיבה טובה לכך שלא.

תכונות- גמדים זוכים ל+2 לחוסן ו+2 לחוכמה. הם אינם סובלים ממחסרים לתכונותיהם
גודל ומהירות-נותרים כפי שהם בספר הבסיס, כולל המהירות הנמוכה אך שמתעלמת ממחסרי שריון
יכולות מיוחדות- הגמדים בדוכסות האבודה שומרים על היכולות הבאות-
קשוח- +2 להצלות נגד רעלים, לחשים ודמויי לחש
יציבות- +4 נגד תמרונים קרביים של הכשלה ודחיפה
חוכמת האבן- +2 להבחנה בחיפושים על מבני אבן, והזדמנות לגלגל כשהם עוברים עשר פיט מדלת נסתרת או מעבר
ראיית חושך- רואים באופן מושלם עד 18 מטר ממקומם
תאוות בצע תוסף +2 להערכה של אבני חן ותכשיטים
שליטה בנשקים שליטה במכות, גרזן וכל הנשקים עם המילה גמדי

לעומת זאת, הם מוותרים על או משנים את היכולות הבאות-

שנאה- במקום התוסף +1 נגד אורקים וגובלינים, הגמדים זוכים בתוסף +1 כנגד אויבים בעלי תת הגזע ננס או אלף. לשיקול המנחה, ניתן להחשיב גם יצורים שבמובהק משרתים את האלפים במערכה ככאלו[יצירי כפיים או מזומנים של אלפים, או לחלופין גזעים כמו הגובלינים], אך הדבר עלול להפר את האיזון.
אימון הגנתי- הגמדים מאבדים את התוסף שלהם כנגד התקפות ענקים, ובמקום זאת זוכים ל+4להגנה כנגד יצורים בעלי תת הסוג חוצן, בשל לחימתם המתמשכת ביצורים שפלשו אל מחוץ לעולם.

כמו כן, הם מקבלים את התכונה הבאה-
נכות מאגית- הגמדים אינם מסוגלים להשתמש בלחשי קסם מאגי, להיות חלק ממקצוע מאגי[להוציא את הטרובודור, בגרסאות לא מאגיות], להשתמש במגילות או שרביטי קסם מאגי, וכן סובלים מ-2 לכל גלגולי הידע בנושא קסם.


הננסים-​

כללי- אגדות הגמדים מספרות שלפני שנים רבות, קלאן גמדי נשכח עשה את הבל יעשה, וכרת ברית עם האלפים הרמים, לומד את קסמיהם, במטרה להשתלט על כסאו של המך הגדול של הגמדים. הגמדים כולם התאחדו נגד האויב המסוכן, חיסלו את השושלת הסוררת וגירשו אותם מארצות הגמדים. הם נותרו בבריתם עם האלפים הרמים, וככל שהשנים עברו הפכו לאדירי כוח בקסם המאגי, ואיבדו חלק ניכר מכוחם הפיזי, הופכים למנוונים וחלשים[או יפים ומעודנים, לדעתם].

יחסים עם גזעים אחרים- הננסים מספרים אומנם סיפור אחר, מורכב יותר, אבל על הכל מוסכמת העובדה הפשוטה- הננסים בגדו בצד הגמדי, והקסם המאגי שינה אותם. במשך שנים היו מעין ואסאלים נרצעים למדי של האלפים הרמים, זוכים בבוז רב מצד אלפי המישור והיער. כאשר האלפים הרמים הובסו, הננסים עשו מה שצריך כדי לשרוד- וניצלו את ההזדמנות כדי להתנקם בשנואיהם אלפי המישור, מוכרים לבני האדם מידע וקסמים שאפשרו להם למוטט את הגנותיהם.
מאז הם שרדו על ידי הליכה עדינה בין הטיפות, וחבירה תמיד לצד החזק.
כיום הננסים נחשבים לחשודים, חמדנים ובוגדים בעיני כל, אבל גם לסוחרים מבוקשים ומעוררי עניין בכל מקום, אשפים של קסמי אשליות ורוכלים של חפצים פלאיים. למרות החשדנות הכללית כלפיהם, כמעט בכל מקום משמעתי ניתן למצוא סוחר ננס-למעט ממלכות הגמדים, שם כל ננס הוא בן מוות.

מראה ומוצא- כמעט כל הננסים בארסיין, ובכלל בעולם הידוע, מגיעים מרפובליקת סניולן. ננסים מהרפובליקה הם נמוכים ומוצקים, לעיתים קרובות קרחים, בעלי שיער וזקן בצבעים מוזרים, עור חיוור יחסית, נוטים לשמנמנות, וקטנים משמעותית הן בגובה והן במוטת הכתפיים מהגמדים. אוזניהם קטנות ומעט מחודדות, ופניהם נחשבות עדינות ונשיות יחסית.
ננסים שאינם מהרפובליקה הם לרוב נוודים זמן רב, אולי אפילו שני דורות, אך בעלי מוצא דומה. החריג העיקרי הוא אגדות[שפחות רלוונטיות לדוכסות] על עיר של ננסי-מלחים ממזרח לט'ירסטין, וננסי מחילות, עבדים או עבדים לשעבר של אלפי המישור, עלובים למראה וחלשים יותר בקסם, אך ערמומיים מאחיהם, שנודדים בחבורות קטנות דמויות צוענים, או לעיתים מבריחים של סמים וחומרים אסורים. הם לרוב נמצאים באזורים מרוחקים יחסית של העולם, אך לעיתים מופיעים גם בדוכסות.

קסם- בחברת הננסים, שימוש בכישוף מאגי נחשב למדד לגדולה, במיוחד הכשפים שקשורים לאשליות. עם השנים, הקשר של הננסים לקסם הקדושה כמעט ונעלם, ולמעט שמועות עקשניות על אבירי קודש ננסיים, לננסים אסור להשתמש במקצועות הקדושה. אביר קודש ננס או כוהן ננס יכולים להיות למעשה לוחם/מכשף או אשפים עם דגש על תחומים יותר כוהניים, אךלמעט באישור חריג, הננסים אינם יודעים להשתמש עוד בקסמי ריפוי, תיגבור וכו'.

שפות-ננסית, ועוד שתי שפות לבחירת הננס, מכל רשימת שפות שהיא.

מכאניקה לפת'פיינדר-
תכונות- הננסים הם חזקים פחות מהגמדים, וסופגים -2 לכוח. תחת זאת, הם אינטיליגנטיים להחריד, והם נהנים מ+2 תבונה ו+2 לכריזמה.
הננסים הם בגודל קטן ונהנים מכל המחסרים והתוספים הנגזרים מכך.

הננסים משמרים את היכולות הבאות של הננסים הסטנדרטיים ללא שינויי-
התנגדות אשליות
חושים חדים
עמידות לאשליות
התעניינות כפייתית
ראייה באור מועט
היכרות עם נשקים


היכולת הבאות של הננסים משתנות-

קסם ננסים- היכולת נשארת זהה, אך הננס זוכה לבחור לחש אחד מבין הבאים פעם ביום- אורות מרקדים, פעלול, יד מאגית, הפנוט, תחפושת עצמית, השלכת קול, הבנת שפות.
אימוני הגנה- הננס לא מקבל תוסף חמיקה מענקים ודומיהם, ותחת זאת מקבל תוסף הגנה +4 נגד התקפות מזדמנות כאשר הוא מנתק מגע ובורח.
שנאה- הננס אינו זוכה בתוסף +1 נגד גובלינואידים ולטאים, ותחת זאת הוא זוכה בתוסף +1 לדרגש נגד בני אנוש גמדים.
 
די אהבתי את מה שעשית עם הגמדים בעולם.

לגבי בני האדם, אני מודה שאני בעצמי נוטה לארכיטיפים כשאני בונה דמויות מתרבויות יצירות דמיוני אבל ההבדל הוא שאני יודע בערך מה אני עושה. אני חושב שכדאי שתרחיב יותר את הארכיטיפים של האנושות כדי שתהיה תמונה ברורה יותר לצורך בניית דמויות הרפתקן.
 
תודה רבה😇 אני מקווה שאני אצליח לשמור את הגמדים והאלפים מיוחדים בעולם הזה.

לגבי עמי האדם, ניסיתי להציג ממש בקצרה מבחינת מוצא לשחקנים את העמים השונים כדי לא לחפור, מובן שלכל אחד מהעמים האלו יש היסטוריה ותרבות מורכבות בהרבה(במיוחד לטאליאנים, שהם העם המקורי סביבו נבנה העולם).
מה בצורה צרם לך?
 
אלפי היערות​

כללי- הגזע היליד של ארסיין. לפני יותר מאלף שנים, הם התפצלו מהאלפים הרמים כשבחרו שלא להיות חלק מין הממלכה המעופפת. בשל כך, קסמיהם האדירים התנוונו עם השנים ואורך חייהם התקצר, אולם הם עדיין לוחמים מעולים וסיירים שמכירים את הטבע היטב. מסופר שהאלפים הרמים בזו להם, גם כשהיו בני בריתם העיקריים, בשל פראותם וחוסר יכולתם בקסם.

מראה ומוצא- מרבית אלפי היער בדוכסות הם מאחד הקלאנים של היקער האחרון, שנחשבים שזופים, אתלטיים ופראיים יותר מאחיהם. אלפי יער נוספים יכולים להגיע מקלאן הברבור המעודן והמאגי יותר, שרובו נמצא במצב מוזר של שינה מכושפת; או אולי מרוזנות מיסאר שבצפון הממלכה, יער שלם שראש הקלאן שלו נכנע לדוכס מבולאן, והפך לפלג מוזר וידידותי(או לפחות מעמיד פנים שידידותי) יחסית לאדם, ששקוע בתככי בני האנוש ותרבותם, ונחשב למשונה ומוקצה גם בעיני אלפי היער האחרים.

יחסים עם גזעים אחרים בני האדם, במיוחד בארסיין, רואים בהם אויב ותיק-אך מעט מוערך, ואמנם יחשדו, אבל בימינו כבר לא יזנקו להרוג אורח מביניהם. אלפי היערות פחות נוטרים שינאה לגזעים שלחמו בהם, אך בהתאם גם לא זוכרים הרבה חסד נעורים לבני בריתם הישנים, כמו בני טירסטן או הננסים.

קסם- אלפי היערות, כמו כל האלפים, אינם יכולים להיות כוהנים או אבירי קודש במובן המקובל של המילה, (שמשקף כוהנים של אלי הגמדים) למעט במקרים חריגים באופן רציני ובאישור המנחה. הם גם מתקשים, על אף שלא יאהבו להודות בכך, בכישוף מאגי טהור, ולכן אשפים נדירים(ונערצים) מאוד ביניהם, על אף שמכשפים דווקא ישנם. למרות זאת, בשונה משאר האלפים, הם מסוגלים להשתמש בקסם הדרואידי, שהוא מעין מזיגה משונה[וטמאה, בעיני האלפים הרמים] בין כשף טהור לעולם האדמה.

שפות בסיס- שני ניבי יער לבחירתך, ארסיינית, ולכל דמות עם מעל ל11 תבונה- גם באנטיריום
שפות נוספות- טאליאנית, ט'ירסטאל, ננסית, ואלהיריון, גמדית, גובלינית, גובלינית+באסיריום[שפת אלפי המישור הכחודה, אם הוא כבר יודע באנטיריום, באסיריום היא בחינם בעת למידת גובלינית]

מכאניקה לפאת'פיינדר

אלפי היערות זהים מבחינה מכאנית לאלפים המופיעים בספר השחקן. יש לשים לב שבאופן כללי, על אף שהם פחותים באופן ניכר בעוצמתם מהאלפים הרמים, ומהגמדים, הם עודם חזקים בממוצע מהאדם הממוצע, ולמרות שנתוני הפתיחה דומים כדי לאפשר אותם כדמויות שחקן, דבשים אלפי יערות צריכים לבטא עוצמה זאת.

אלפים למחצה-​

כללי- עד לפני פחות ממאה שנים, אלפי המישור עוד הסתובבו בין בני האדם כשליטים יפייפיים, ואלפיות רמות שירדו מהשמיים כבשו את חלומות האדם, ואף עיטרו יצירות אומנות. רבים מבני האדם עוד מחזיקים בתפיסה זו על היופי האלפי- יופי מהאגדות, גם אם הוא יופיו של השטן.
חצי אלפים הם אמנם נדירים בימינו הרבה יותר מאשר בימיהם של אלפי המישור, אך בהחלט ישנם לא מעט- בין אם בצפון הממלכה, שם חלק מבני קלאן סימאר ביזו את הכבוד האלפי בנישואים בין גזעיים, ובין אם דרומה משם, כשככל שמדרימים, עולה מספר הילדים שנולדו בנסיבות מצערות של אונס במהלך מסעי הרעם האלימים. בדוכסות קרוומל, שבה המלחמה באלפי היערות נגמרה אחרונה, והתכתשויות ומקרי איבה[ולמצער, גם אונס] אכזריים עודם מתקיימים מפעם לפעם, הדבר נפוץ במיוחד. כמובן, ישנם גם חצאי אלפים שנולדו בנסיבות נעימות יותר- זוג שמרד במוסכמות וחי יחד בפרא, או חצי אלף מזדקן שאביו זכה בידה של עלמה מאלפי המישור.
כך או כך, חצאי האלפים הם ילדים של שני עולמות מנוגדים ומנופצים- אבל בזמנים כאלו, שהמוסכמות מתערערות, רבים מהם חשים שיוכלו למצוא לעצמם מקום.

מראה ומוצא- מרבית חצאי האלפים בדוכסות הם חצי אלפים מהיער האחרון וחצי בני אדם מארסיין, אולם ככלל, מרבית חצאי האלפים הם ממוצא של אלפי היער, וככאלו הם שזופים למדי, בעלי מראה נעים וגוף אתלטי ובריא, גם אם יחסית צנום, והשיער והעיניים לרוב בגוונים כהים או בהירים למחצה.
חצאי אלפים בדוכסות יכולים להיות גם אצילים מט'ירסטאל, ומתוך כך בעלי שאריות של דם אלפי, בעלי עיניים גדולות בגוונים מהממים, גוף צנום, שיער בגוונים משונים ועור שזוף, או לעיתים נדירות אפילו מזרע אלפי המישור, שהם בהירים וגבוהים יותר, חזקים יותר בקסם ובעלי ידע היסטורי רב, ולרוב עגמומיים ובעלי סיפור חיים מאוד לא פשוט[וכמו כן, לרוב מבוגרים למדי במובנים של בני אדם- בכל זאת, מאה שנים].
חצאי אלפים רמים אינם באים בעקרון בחשבון בתור גזע שחקן בשל עוצמתם, אגדיותם וכן בשל הנדירות הגבוהה שלהם. לשיקולו של מנחה, יתכן וחצי אלף מבין אלפי התהומות יכול להיות פתוח כדמות שחקן- אך רק בדרגה גבוהה יותר ועם קבפ. חצי אלף כזה יחזיק בכוחות מאגיים אפלוליים מלידה, ויהיה כריזמטי וחזק מדמות ממוצעת, אך אולי יסבול מחסרים מסוימים שקשורים בשנאה שהוא מייצר ובחששו מפני אור היום.

קסם- כמו בני האדם, חצאי האלפים הם בין היחידים שמסוגלים להפעיל קסם מכל האסכולות. מכל מקצועות קסם, חצאי האלפים לעיתים קרובות מוצאים את עצמכם מכשפים, אולי סימן לשארית קטנה של דם אלפי רם בדמם. אם זאת, כמו אבותיהם אלפי היערות, גם חצאי האלפים שמוצאם כזה יחסית מתקשים במקצוע האשף. חצאי אלף ט'ירסטיאנים וחצאי אלף רמים, לעומת זאת, נוטים לכיוון זה הרבה יותר.

נתונים לפאת'פיינדר-

חצאי אלפי יער שומרים על כל הנתונים שיש להם בספר הבסיס, למעט היכולת הבאה-
מיומן- חצי האלף מאבד את היכולת מיומן, ובמקומה זוכה ביכולת-
יוצא דופן- חצי האלף מעורר אנטוגניזם ופליאה לחליפין. בחר אחד מהצדדים שלך שבו אתה מרגיש פחות שייך- בכל אינטרקציה עם אדם שמזהה את עצמו עם הצד הזה, זכה ל-2 לכל בדיקות הדיפלומטיה והתרמית. לעומת זאת, זכה ל+2 לבדיקות הדיפלומטיה והתרמית שלך עם כל בן גזע אחר.

חצאי אלפים ממוצא אלפי המישור זהים למופיע בספר הבסיס, למעט השינויים הבאים-
* מיומן-היכולת מיומן מוחלפת ביכולת הבאה
* ידע נכחד- אבותיך היו מתרבות נעלה. כאשר אתה מטיל בדיקת ידע או אתה רשאי להטיל פעם נוספת, ולהשתמש בהטלה הגבוהה יותר- אם תוכל להסביר מאיזה סיפור של הוריך שמעת על הנושא.
* עיניים זקנות- חצי האלף בן המישור חייב לבחור בין להתחיל את המשחק בגיל העמידה, ללשאת צלקת מכוערת, שמעניקה לו -1 לדיפלומטיה עבדיקות אחר
ות ש
קשורות במראה חיצוני, ובתמורה נותנת לו את היכולת לחוש קסם כמו בלחש גילוי קסם.

חצאי אלפים ממוצא ט'ירסטאני זהים לספר הבסיס, למעט השינויים הבאים-
*מיומן- היכולת מיומן מוחלפת ביכולת הבאה
*דם רם- לדעת חצאי האלפים מט'ירסטאן, בשושלתם יש דם אלפי רם. פעם ביום, אתה מסוגל לדבר בקולם של אבותיך, ולהראות אדיר ומרשים. זכה ל+2 לגלגול האיום או הדיפלומטיה שלך. כמו כן, אחת ליום, אתה יכול לחוש האם החפץ שאתה נוגע בו הוא קסום, כאילו הטלת לחש גילוי קסם.

אורקים​

כללי- הגמדים מספרים שכשיצרו אותם, כנשק במלחמות העתיקות נגד האלפים, היו האורקים יצורים נאים וממושמעים בהרבה, והאלפים השחיתו אותם בקסמיהם הנוראים; האלפים ומשרתיהם טוענים שהאורקים נוצרו אלימים ומכוערים מלכתחילה, ועברו לצד החזק יותר מרצונם החופשי- האורקים טוענים שהם תמיד היו ככה, חזקים וחופשיים ומושלמים.
מה שבטוח, הוא שלאורך השנים, על אף שחלקם שמרו על החופש, רבים מהאורקים שירתו את האלפים.
עם מפלתם של אלפי המישור במסעות הרעם, נשרפו מקדשיהם של האורקים, שהתפזרו לכל עבר. במרבית ארסיין הם כמעט והוכחדו, מלבד בהרים ובגבעות.
אלא שעם ההתרסקות, האורקים נעשו חצופים יותר- חלקם נהרו לכרות ברית עם אויבי האדם, ואחרים הרחיקו נדוד, מנצלים את השלטון החלש ועושים כרצונם.

מוצא ומראה- מרבית האורקים בארסיין הם אורקים שבטיים, ששירתו בעבר את אלפי המישור. הם נוטים לגוון ירוק בוהק יחסית, להיות קרחים למדי על גופם, ודוברים לרוב או גובלינים או ניב של ענקית. הם מתקוטטים זה עם זה לעיתים קרובות, ונפוצים גם בארצות הסמוכות.
אורקים בארסיין יכולים להיות גם אורקים הרריים, קלאנים אורקיים שקיימים בעיקר בהרים הגבוהים של מערב הממלכה, שם הם נשמרים מאחיהם ושומרים בקנאות על חרותם. גם הם דוברים ניב אחר מעט של ענקית. הם בצבע ירוק כהה יותר משמעותית, ושעירים בהרבה, ונחשבים שקטים וחשדנים יותר.
דומים פיזית מאוד לאחיהם ההרריים, אך נבדלים מהם מאוד תרבותית, הם האורקים ההורונדים. האורקים ההורונדים הם אחד משבע העממים[הלרוב מפלצתיים] שמרכיבים את הקיסרות ההורונדית, ומגיעים מקלאנים הרבה יותר היררכיים וצבאיים. הם דוברים 'מגראנש', שפתם של המינוטאורים, ודומים לאורקים ההרריים אך נמוכים מהם.
חצאי אורקים הם תופעה נפוצה בימים שמאז התרסקות. חצאי האורקים האורקים לרוב גדלים כבנים שווי זכויות בשבט, אם הם מצליחים לשרוד את האלימות בו[מה שלא תמיד קורה היות והם חלשים יחסית].
בחברה האנושית, הם נחשבים כעורים וחשודים.

קשר עם גזעים אחרים- האורקים רואים עצמם קודם כל כחברים בשבט ורק אחר כך כאורקים, ולכן על אף שיש להם שנאות, הן כנגד אלפי היערות שנטשו אותם בקרב, והן כנגד בני האדם שטבחו בהם, הם מוכנים לשתף פעולה כאשר יש צורך. היחידים כלפיהם הם חשדנים באמת הם הגמדים שיצרו אותם. עם זאת, השנאה שלהם כלפי אלי האדם היא קיצונית בהרבה, במיוחד השנאה לצ'אטאר.

קסם- האורקים, גזע שמשתייך לשני העולמות, מסוגלים במידת מה להשתמש בשני סוגי הקסם. אולם ניכר שלמרות שהם מסוגלים להשתמש בגרסאות בסיסיות/לא טהורות של כשף מאגי, הרי שהיכולת שלהם להשתמש בקסם קדוש פחותה עוד יותר, ולמרות שיש ביניהם כוהנים, הם לרוב חלשים ומוגבלים. דוקא היכולת שאלפי היערות פתחו, הקסם הדרואידי, היא ההולמת אותם ביותר.
אורקים לא מסוגלים להיות אשפים, אך כל שאר המקצועות פתוחים בפניהם, על אף שכוהן או אביר קודש אורקי של ממש הם נדירים על גבול אגדות ילדים.

שפות בסיס- ענקית או גובלינית[או מגראנש, להורונדים], ארסיינית
שפות נוספות-גובלינית, ענקית, באסיריום, טאליאנית, דרקונית, ניב היער, ואליהריון

מכאניקה לפאת'פיינדר
תכונות- אורקים זוכים לתוסף +4 לכוח, ול-2 לתבונה. אורקים הורונדים זוכים במקום זאת למחסר לכריזמה.

פראות- אורקים זוכים ליכולת הפראות [feriocity] כמו של חצאי האורקים.

שליטה בנשקים- כל האורקים שולטים בגרזן אדיר ופלכיון כנשק רגיל, וכן בכל נשק שיש בשמו את המילה אורקי.

רגישות לאור- אורקים אינם אוהבים את אור השמש. הם זוכים ל-1 כללי כאשר הם נמצאים תחת אור שמש ישיר ובהיר.

תודעה חלשה- אורקים פגיעים במיוחד לקסמי קסמה מאגיים. כנראה כתוצאה מנסיון אלפי לעצב אותם כקלים לשליטה. כתוצאה מכך, אורק סופג מחסר של -2 לכל לחש הקסמה מאגי שמופעל עליו, על אף שלחש זהה מאסכולת הקדושה לא יעבוד בצורה דומה.

אויבים מושבעים- בשל אימון ממושך, אתה זוכה ב+1 להתקפה ולנזק כנגד גמדים ובני אנוש ארסיינים
[אורקים הורונדים זוכים ל+1 כנגד טאליאנים במקום]

גסות מאגית- אורקים אינם מסוגלים להיות אשפים.


חצאי אורקים-

חצאי האורקים שומרים על התכונות הקלאסיות שלהם, ומקבלים בנוסף את התכונות הבאות-

תכונות-חצאי אורקים זוכים ל+2 לכוח, ללא מחסרים.

תרבות אלימה- חצי האורק שגדל קרב אורקים זוכה בכשרון הסיבולת ככשרון נוסף- ככה זה כשאלימות ליוותה אותך מגיל אפס. חצי האורק שגדל בחברה האנושית נאלץ לגדל את עצמו, וזוכה בכשרון עצמאי בשטח.

האלפים הרמים-​

לא הרבה ידוע על האלפים הרמים. הגזע החזק, היפה והשנוא ביותר בעולם, זה מה שעולה מאינספור האגדות. אדונים של קסם טהור, בעלי עור בוהק, שיער בהיר יפייפה ועיניים בוערות בקסם.
הקוסמים ששלטו בכשפים הטהורים והאדירים ביותר שהתקיימו.
אבל האגדות גם רומזות לצד אחר, אפל- לאיזשהו ניוון מאגי, לפחד של האלפים שיפסיק להיות טהור ויקבל כיוון מסוים, או אולי שידעך ויחלש כמו של אלפי היערות...
הקנאות והפחד האלו הגיעו לשיאן ביצירת הממלכה המעופפת, ובהפרדות מוחלטת מכל גזע ועם, כולל מרבים מאחיהם, שנחשד בחיבור לקסמים הנחותים של האדמה.
ואכן, בזמן שאלפי היערות והמישור שקעו עוד ועוד באסכולות מסוימות של כשף, במרומים נותרו האלפים הרמים אדירים וטהורים כתמיד.
אבל אפילו האלפים הרמים הובסו לבסוף, מספריהם לא מספיקים עוד, וגם אחיהם החלשים מהם לא לחלוטין מעוניינים להלחם עוד עד הסוף לצד מי שנעשו מתנשאים וטהרנים יותר ויותר ככל שאחיהם דעכו.
במשך כמעט מאה וחמישים שנה לא דרכו עוד האלפים הרמים על אדמות האדם והתערבו במלחמותיו, והמלומדים החלו לחשוד שנכחדו, או שתמיד היו אגדה מוגזמת.

בואם של אלפי התהומות
ואז הופיעו אלפי התהומות.
אפלים, זועמים. קסמם מזוהם. עורם עודו בהיר אך עם גוון אפרפר או חולני, שערם חיוור ודהוי, ועיניהם בוערות בקסם מצמית. לוחמים אדירים ומכשפים מטילי אימה, כמעט כמו באגדות.
במצודותיהם העמוקות הם פיתחו תרבות מרירה, נקמנית ונואשת, וקסם אפל, מסוכן-ורק אצל מעטים מהם טהור.
גאים ואכזריים, מספרים שהם נשבעו לשעבד את בני האדם, ולהקים את הממלכה המעופת מחורבותיה על ארצותיהם; אבל גם שמתחת ליהירות ולעוצמה, מפעפע פחד עמוק, שהם הולכים ומושחתים, ומאבדים את טהרת קסמם-ושאם שרדו היכנשהו אלפים רמים אחרים, הם יבוזו להם, ולא יקבלו אום לתוכם עוד….

שמועות על פלגים אחרים

מלבד אלפי התהומות, ישנן שמועות בלבד על פלגים אחרים שאולי שרדו את האסון. בט'ירסטין, מספרים על העורבים האכזריים שניזונים מדם, ספק אצילים מקוללים וספק שדים, שאוכלים ילדים שלא התנהגו כשורה; בטאליאן, מספרים על אדוני הנשרים שבפסגות ההרים הבלתי ניתנות לגישה,אלפים רמים כמו באגדות, ששומרים על זהב ונשים יפיפיות, וכבולים לכשף עתיק שכולא אותם בעירם.
אולם השמועה היחידה שנמצאו לה תימוכים כלשהם כיום היא השמועה על העמוקים, שלכאורה עומדים מאחורי צבאות הסאהוגינים שהפכו את ארץ שבר-ים למערב פרוע. על אף שישנן כמה עדויות[חלקן סותרות] למפגשים עם אחד כזה, לא ברור האם מדובר בקלאן אלפים שקיבלו צורה תת ימית, אלפים רמים שהקימו לעצמם מצודה מכושפת במצולות, או אולי בכמה מאגים בודדים שכוחותיהם קשורים בים. כך או כך, העדויות הולכות ומתרבות בשנים האחרונות- ויהה טיבם של העמוקים אשר יהיה, נראה שהם לא מתכוונים לעצור לפני שישלטו בארץ שבר-ים, ושמפגש איתם עלול להפוך במהרה מסיפור אגדה להיסטוריה מדממת.

מכאניקה וקסם
הקסם של האלפים הרמים אינו מובן ואינו מוגדר, ואדיר בהרבה מהצורה הפשוטה יחסית של אשף שאנחנו מכירים, ואלפי התהומות מובנים רק מעט יותר. למרות זאת, ניתן להשתמש בגרסא חזקה מדרגתו של אשף[או אשף מתמחה במסורות האוב, העוצמה וההשחטה במקרה של אלפי תהומות] כדי לייצג אותם מכאנית.
כמו כן, אלפים רמים אינם יכולים להשתמש בקסמי קדושה בשום פנים ואופן, ובפרט גם לא בקסמי הדרואיד.
מרבית האלפים הרמים הם קוסמים, לוחמים קוסמים או לוחמים קסומים אדירים.
כך או כך, האלפים הרמים ואלפי התהומות הם אדירים הן מאגית והן במובנים של כוחות גוף ונפש מכל עם אחר, כולל הגמדים, ואינם פתוחים למשחק, אלא במערכה שבה כל הדמויות משחקות אלפים רמים למיניהם.
 
שמחתי לראות שבנוגע לאלפים הרמים פשוט עקפת הבעיה של איך מאזנים גזעים לא מאוזנים, ופשוט הפכת אותם לגזע שאי אפשר לשחק אותו.
אחד הדברים שמעצבן לא פעם בעולמות שבהם יש גזעים שמתוארים עוצמתיים יותר אבל אז מכאנית הם מתחילים כמו כולם. קשה לייצג אותם בשיטות כמו מו"ד, רק שיטות שמבוססות על point buy יכולות להתאים את עצמן היטב לגזעים, לדעתי.

למה בחרת שאלפי היערות הם דווקא הגזע שזמין לשחקנים ולא חצי-אלפים? מהפלאף נשמע לי שההפך יהיה סביר יותר, לתת לשחקנים אופציה לשחק חצי-אלפים ולהשאיר את כל האלפים מחוץ למגרש. זה גם היה מוצא פתרון "סיפורי" טוב למה יש רק חצי-אלפים ואין חצי-גמדים או חצי ננסים או חצי-ננס-זוטון.
 
תודה, אני גם חושב שזה הפתרון הראוי. אני תוהה אם לעשות את זה לגבי הגמדים גם, אבל הם במובהק דמות בצד של הטובים.
זה ממש בעייתי במוד, כי דרגות במקצוע הן ממש חשובות.
שקלתי לעשות מעין מקצוע של שתי דרגות כדי לשקף את האלף הרם(כן לחשים, לא יכולות), אבל זה נראלי מיותר. מי שירצה לשחק אלפים רמים שישחק בקמפיין של אלפים רמים מכמה סוגים, ומקסימום יבחרו חלוקת נקודות תכונה של פנטזיה גבוהה כדי לייצג גם את האלופים של הגזעים הרשעים האחרים.
יש לך עוד הערות לגבי המכאניקה? כי האמת שזו הפעם הראשונה שאני יוצר תוכן בשיטה.

לגבי אלפי היער, הם פשוט גזע די מעניין בעיניי-בעיניי בני האדם אויבים מפחידים ושנואים, בעיניי האלפים הרמים משרתים סוג ב, דודנים מעצבנים שמהססים לחבור אליהם ברוב חוצפתם. גם האחים שהם דווקא העריכו, אלפי המישור, העריצו יותר את האלפים הרמים, והיום הם נכחדו בידי הגזע השכן שלהם באורח די אלים.

אתה מרגיש שהם צריכים יותר ייחוד מכאני?
 
גם בעיניי אלפי היער נתפסים כגזע מעניין - כפי שתיארת אותם, אין בהם מהעידון (והרכרוכיות) שמיוחס לאלפים רגילים. ומאידך, אני מניח שמניעיהם יותר מובנים לבן האדם מהשורה מאשר אלף רם שמתנהג ופועל במישורים אחרים לחלוטין מאלה של בן אדם ממוצע. מבחינה תרבותית, האם הנימוסים של אלפי היער אכן מפושטים יותר לעומת הנימוסים של האלפים הרמים? כמה זמן הם אמורים לחיות?

לגבי אורקים, מוטיב האימה שלהם - כגזע מפלצתי - הוא לרוב אימה מהברברים (ובגרסאות מודרניות יותר, מחרקים). נראה שהאורקים אצלך מהווים הסתכלות גם לצדדים היותר מושכים של הברברים בתרבות הפופולרית. גם מעניין שהם לא מקשה אחת מבחינה תרבותית.
 
לגבי אלפי היער, יש ביניהם כמה תרבויות וגם עמדות, חלקן נאחזות בתוקף(או אפילו נואשות) במסורות מעודנות של לבוש, כישוף ונימוסים(סיעות כאלו גם יותר מתעניינות בשמועות של שרידתה של הממלכה המעופפת, וברעיון של להתחיל מלחמה חדשה). מרבית אלפי היערות, לעומת זאת, נמצאים בתהליל של בוז וזניחה למסורות הללו, והיער האחרון, הסמוך לדוכסות, הוא אחד המקרים הכי מובהקים של זה- האלפים בו חיים בשבטים או קלאנים שמשמרים מוטיבים של בתי אצולה, אבל בגדול רובם יחסית פרימיטיביים, בזים לפינוק ואיבדו רבים מהנכסים התרבותיים שלהם.
לגבי אורך חייהם, אף אחד לא ממש בטוח, כי זה דבר חדש במונחים של הגזע שלהם, אבל מה שכן ברור זה שבשונה מהאלפים הרמים, הם לאט לאט מזדקנים, וחלקם חוששים שהתהליך הזה עוד יאיץ בחלוף השנים.

לגבי האורקים, הם יצורים די מתועבים בארסיין- אבל עד שחלקם לא כרתו ברית עם האלפים הרמים, הם היו בגדר מטרד פחות או יותר נסבל.
 
אני לא חושב שזה ממש אפשרי לתת עוד ייחוד מכאני, אלא אם אתה נכנס להרפתקה של דרגות מקצוע שלא ממש עובד טוב לדעתי... עם כל הצער בדבר, מו״ד חמש לא ממש יודעת לדמות היטב גזעים כאלו.
 
ממד 5 לא מסוגלת במכניקה שלה לדמות את מה ש3.5 עשתה עם גזעים חזקים יותר ואני לא חושב ששיטת הנקודות כאן טוב כמו שהיא עבדה בpf... הדרך היחידה שאפשר לגאול את זה היא באמצעות מולטיקלס עם מקצועות יוקרה גזעיים שגם זה עשוי להיות בעייתי שכן מולטיקלס פחות עובד אם זה בניגוד ל3.5 וpf. עדיין אתה יכול לעשות דברים מעניינים אבל המקצועות באים בתוך אריזות די ברורות ואם הפרדה מאוד ברורה בין המקצועות וכל מיני מעצורים שנועדו למנוע עירוב בין המקצועות.
בכנות נראה לי שהדרך הטובה ביותר לייצג גזעים חזקים מהרגיל היא באמצעות דברים כמו פורייקט הגמד של נרוביאן.
 
חזרה
Top