• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

התחלה בדרגה 0

דמויות מו"ד מתחילות בדרך כלל בדרגה 1, זו מוסכמה כמעט אוניברסלית. אלא אם כן כולם כבר מכירים את הכללים ורוצים להתחיל מערכה ברמת עוצמה גבוהה יותר, או שמשחקים בחד"פ שמיועד לטווח דרגות אחר. אבל למה לא פחות מ1?

מסתבר שזו לא שאלה מוזרה עד כדי כך. בעבר, הייתה לTSR הרפתקה למתחילים שנקראה treasure hunt, בה הדמויות היו מתחילות עוד לפני דרגה 1. בתור לא-הרפתקנים בדרגה 0:

N4_Treasure_Hunt.jpg


לא יצא לי לקרוא אותה או לשחק בה, אבל לפי תקצירים וסקירות, הדמויות הן אנשים רגילים שנפלו בשבי של פיראטים, הצליחו להחלץ מטביעת הספינה ולהגיע לאי בו חיים אורקים וגובלינים, בלי ציוד, בלי כסף בלי יכולות וכמובן שבלי קסם. תוך כדי שהם נאלצים לשרוד באי, הם מקבלים כמה הזדמנויות להשתמש ביכולות שונות, חפצים קסומים וכלי נשק ובסוף ההרפתקה המנחה אמור להחליט בהתאם לאופי הפעולות שלהם מי "התקדם" לאיזה מקצוע.

מצד אחד, זה מרגיש קצת "לא מו"ד", אבל מצד שני זה היה במוצר מו"ד רשמי של מוד"מ1 כבר ב1987! מה שגורם לי לתהות אם סוג הרפתקה כזו יכול לעמוד כיום במבחן הזמן ואיך, מבחינת חוקי מו"ד 5 או מהדורה עדכנית אחרת, אפשר בכלל לעשות את זה.
 
לא מזמן הרצתי חד"פ של מהדורה רביעית בדרגה 0, עם החוקים שהוצגו באחד ממגזיני דרגון. היה נהדר-
כל דמות מקבלת כוח אחד שמבוסס על מקור הכוח שלה (קרבי, מאגי, קדוש וכך הלאה) ויש לו 4 אפשרויות שדרוג- אחת לכל תפקיד (מגונן, מנהיג, סער ורכז). אחרי כל קרב, מקבלים אסימון ניסיון שאפשר לנצל כדי לשדרג את הכוח באופן חד פעמי כשמשתמשים בו. כל פעם שמנצלים אסימון, רושמים איזה שדרוג לקחתם.
בסוף, אפשר לראות לפי האסימונים שניצלתם לאיזה תפקיד אתם נוטים, וככה לבחור מקצוע כשעולים לדרגה 1. אם אתם דמות עם מקור כוח מאגי שנטתה לנצל את אסימוני הניסיון שלה על שדרוגים של תפקיד הרכז, מקצוע האשף כנראה יתאים לכם. אם אתם דמות ממקור כוח קרבי שנטתה לנצל את אסימוני הניסיון שלה על שדרוגים של תפקיד המנהיג, כנראה יתאים לכם יותר מקצוע המצביא.
 
מעניין - אבל נראה שלמרות שאין לגמרי מקצועות, יש עדיין מוקדי כוח. ז"א שאם לא התחלת כקוסם-בפוטנציאל לא תהפוך פתאום לאחד. יש בזה הגיון כמובן, שקסם (בעיקר לא איך שמתארים קסם של אשפים) הוא לא משהו שנרכש על הדרך.

נראה לי שאפשר לפרק את "דרגה 0" לשני שלבים, אני לא בטוח שאני יודע לעשות את זה מכנית במו"ד5 עדיין, אבל אולי זה יכול להיראות ככה:

1) שלב הנוער: לדמויות עדיין אין מקצוע או כשרונות מהרקע. לכל היותר יש להן תכונות (יחסית נמוכות) ואולי התחלה של פוטנציאל במשהו (נגיד, תוסף מיומנות של 1+ ולא 2+ כמו שיש לבוגרים, אבל בלי יותר ממיומנות אחת וגם זה אולי לא) . תוך כדי משחק הן לומדות מיומנות כזו או אחרת.

2) שלב הטרום-הרפתקנות: כאן בונים את הרקע של הדמות (מהאפשרויות בספר השחקן למשל) - היא יכולה להיות בדרן, חייל וכו', אבל עדיין בלי מקצוע באמת. אם משחקים את זה כהמשך ל"שלב הנוער" אפשר לבחור לדמות רקע לפי המיומנויות שהיא פיתחה שם. מכאן הדמויות מתפתחות כבר לדרגה 1 במקצוע מסויים (שלא חייב להתאים לרקע, לא כל בדרן יהיה פייטן , בדיוק כמו דמויות רגילות בספר הכללים). דמויות עם נטיה לקסם יפתחו או ילמדו בשלב הזה ליחשון או שניים, אבל לא יותר מזה.
 
דווקא הרבה פעמים בעיקר במדיום של קומיקס- אבל גם במדיומים אחרים- עושים "פלאשבקים לעבר" ונזכרים בהרפתקאות ישנות של הדמויות, או לחילופין איזה נבל מרושע משתמש בהזיות או קסם מרושע או משהו כזה כדי לגרום לדמויות לחוות מחדש חוויות טראומטיות מהעבר. ממש חבל לי שלא ראיתי את הטרופ הזה בשימוש במיוחד במבוכים ודרקונים ובכללי במשחקי תפקידים.
 
לא בדיוק מוצר מו"ד מהשורה, אבל ראיתי פעם קלף איסוף של מוד"מ (היו כאלה, בתקופת המהדורה השנייה) שהציג דמות של קוסמת בדרגה 1 שסיפור הרקע שלה היה שהיא כל הזמן חולמת שהיא הייתה קוסמת גדולה פעם ומסתבר שהיא באמת הייתה פעם קוסמת בדרגה 20 שהטילה לחש משאלה וביקשה להיות צעירה שוב - ואיבדה את כל הנסיון והכוחות שלה יחד עם הגיל.
 
אני חושב שזה טוב בואנור שדרגה 0 תהיה דרגה 1, ואולי להתחיל דרגה 1 בשביל תוסף תכונות ומהלך מתקדם [זה יכול לשפר את הגיוון במשחק]
 
הטיפול הכי רציני של (רטרו) מו״ד בדרגה אפס הוא השיטה Dungeon crawl classics שם למעשה בהרפתקה הראשונה כל שחקן מתחיל עם ארבע דמויות בדרגה אפס שהן חלשות ושבריריות.
ההנחה במשחק היא שחלק מהדמויות ימותו למעשה במבוך הראשון והדמות שתשרוד היא זו שהופכת להרפתקן ועולה לדרגה הראשונה.

דרך אגב, גם במה׳ חמש דרגה ראשונה היא מנוונת יחסית ורק בדרגה השלישית כל מקצוע באמת הופך לשלם, אפשר להסתכל על זה כעל תהליך דומה של הפיכה מאדם רגיל לגיבור.
אם רוצים משחק שמתמקד בדמויות רגילות ו/או צעירות, אז זה לא הכיוון של מו״ד שמתמקד בגיבורים.
 
לדמויות בדרגה 1 במו"ד 5 (בעיקר מטילי לחשים), יש יכולות שבמהדורות הישנות היו מקבילות לאלו של דמות בדרגה 3 בערך.
מצד שני, דמויות בדרגה 1 מתוארות במו"ד 5 כדמויות ברמת השוליה או המתלמד. למשל, שוליית קוסם שמופיע במדריך וולו למפלצות, ומאוייר כנער צעיר, הוא אשף בדרגה 1, עם לחשים לא רעים כמו מגן וידיים בוערות. הוא גם מספיק נבון כדי שיהיה לו 2+ מהתבונה (14) ו-10 או 11 בשאר התכונות.

אז דמות שהיא פחות מאשף מתחיל טינאייג'ר אולי זה באמת פחות מידי.

מצד שני, דמויות בדרגה 0 יכול להתאים למשחק בסגנון נרניה - הדמויות הן בני נוער שנשלפו מעולם אחר ועכשיו הן צריכות ללמוד איך להיות דמויות בעולם פנטזיה.
 
חייב להגיד שאני אהבתי את הרעיון.
לשחק דמות בדרגה 0 זה יכול להיות נחמד אולי במשחק שמתמקד ברולפלי או בחד"פ מהיר, אבל גם ככה דרגה 1 לרוב די משעממת מכאנית, ואני תומך ברעיון (לפחות במהדורה חמש) לקפוץ מאוד מהר על 1-2-3 ישר לדרגה 4, כזה מתחיל להיות מגניב יותר.
אז לשחק דמות בדרגה 0... פשוט מרגיש לי כ"עוד דרגה" עם פחות יכולות, פחות עניין, פחות מה לעשות מכאנית... אלא אם זה נעשה ממש טוב, אני לא מעוניין.
 
המפקד האלמוני אמר/ה:
יש הטוענים שמו"ד לדורותיה מעולם לא התכוונה למשחק בדרגות גבוהות, אבל זה כבר סיפור אחר.
הייתי מנסח את זה שאולי היא מעולם לא הייתה מאוזנת היטב בדרגות הגבוהות, שזה נכון לפחות עד מהדורה 4.
בקשר לכוונה, תמיד הייתה לדעתי.
 
המפקד האלמוני אמר/ה:
יש הטוענים שמו"ד לדורותיה מעולם לא התכוונה למשחק בדרגות גבוהות, אבל זה כבר סיפור אחר.
זה מאוד תלוי מאיזה אספקטים אתה נהנה במשחק. אני נגיד מאוד סובל כשחקן מחוסר האפשרויות ודף הדמות ה"ריק" של הדרגות הנמוכות של מו"ד 5, ואני חושב שאהנה יותר ממשחק בדרגה גבוהה במו"ד 5 מאשר ממשחק ברמה נמוכה. לעומת זאת, יש שחקנים שדווקא לא אוהבים את ההתעסקות היתרה בכול המאפיינים של הדמות בדרגה גבוהה.
 
המפקד האלמוני אמר/ה:
לדמויות בדרגה 1 במו"ד 5 (בעיקר מטילי לחשים), יש יכולות שבמהדורות הישנות היו מקבילות לאלו של דמות בדרגה 3 בערך.
מצד שני, דמויות בדרגה 1 מתוארות במו"ד 5 כדמויות ברמת השוליה או המתלמד. למשל, שוליית קוסם שמופיע במדריך וולו למפלצות, ומאוייר כנער צעיר, הוא אשף בדרגה 1, עם לחשים לא רעים כמו מגן וידיים בוערות. הוא גם מספיק נבון כדי שיהיה לו 2+ מהתבונה (14) ו-10 או 11 בשאר התכונות.

אז דמות שהיא פחות מאשף מתחיל טינאייג'ר אולי זה באמת פחות מידי.
לאשף בדרג 1 אפילו אין התמחות עדיין, ופלאדין מקבל רק בדרג 3 את השבועות הספציפיות שלו מלבד "תהיה הוגן". אז בהחלט אפשר להתחיל לחשוב על דמויות בדרגה 1 כחבר'ה בני 17-18 (או המקבילה הגמדית של גיל 40).

הגישה של נקסטורל נראית לי בהחלט נכונה, כי הדמויות מתחילות כבר עם בסיס ניסיון כלשהו. דמות שהופכת בהרפתקה אחת מאיכר צעיר לקוסם זה קצת Far-fetched, אבל דמות של איכר צעיר שהוא קוסם מתחיל וההתמחות שלו היא שנבחרת בהרפתקה אחת, זה קצת יותר משכנע.
 
the Nerubian אמר/ה:
דמות שהופכת בהרפתקה אחת מאיכר צעיר לקוסם זה קצת Far-fetched,

מצד שני, דמויות שחקן יכולות להפוך לקוסם, פלדין ושאר מקצועות מחייבים במחי עליה-בדרגה וריבוי מקצועות.
 
נכון, וזה תמיד משהו שמפריע לאנשים ונעשה בדרך כלל בדרכים מתונות משהו. לדוגמה במהדורה 4 חייבים לקחת כשרונות ריבוי מקצועות לפני שאפשר לשלב מקצוע פרופר, ובמהדורה 5 אתה לא מקבל את כל הכישורים של המקצוע בציוד ובמיומנויות (כי לא היה לך זמן ללמוד אותם).
 
חזרה
Top