• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

איך הפסיון לא תפס אף פעם במו"ד?

בעקבות הדיון הזה:
https://www.pundak.co.il/forums/forums/5&p=735340#p735329

מוזר שהפסיון לא תפס במו"ד ואף פעם לא באמת נכנס למיינסטרים של המשחק.
כוחות פסיוניים היו במו"ד עוד משנות השבעים (הופיעו לראשונה בהרחבה השלישית של מו"ד המקורי, אלדריץ' ויזרדרי, ביחד עם הדרואיד) והופיעו אפילו בנספח לספר השחקן של מוד"מ1 (!) ובנתונים של המפלצות.
 
אוקי, אני מניח שאתה צוחק... נכון?
כוחות פסיונים הם שם כללי ליכולת העל טבעיות כמו קריאת מחשבות, שליטה במחשבות, טלפורטציה וטלקניזס.
אם יש לך את mordenkainens tome of foes, אלו היכולות שיש לגית'יאנקי וגית'זאראי
 
מקצועות שהופיעו בשלב מאוחר מאוד של המשחק, כמו המכשף והכושף, הפכו לחלק מהשיטה הבסיסית. מקצועות שנעלמו במהדורה שניה כמו הנזיר והברברי - חזרו במו"ד3 והפכו למיינסטרים. אבל הפסיון (psionicist), למרות שהוא קיים כבר מאז 1976, למרות ששולק המוחות היה במקור מפלצת שנכתבה במיוחד עבור הכללים של הכוחות הפסיוניים כשהם הופיעו, פשוט נשאר כל הזמן בחוץ.
 
lonewolf אמר/ה:
מה היו הכוחות? פסיון זה לא ציפור חזקה, מה כבר דרואיד יכול לעשות עם כוחות פסיוניים?
הוא לא מתכוון לפסיון הזה: https://he.wikipedia.org/wiki/פסיוניים
הוא מתכוון לפסיון הזה: https://en.wikipedia.org/wiki/Psionics

כמו שכתבתי בדיון ממנו התפצל הדיון הזה, הבעיה של הפסיון היא תמתית. בעולם שבו גם אשף וגם מכשף וגם דרואיד וגם פייטן עושים דברים שנקראים "קסם" ועובדים כמו קסם והם כולם סוגים של קסם, יש בעיה בלקחת את הפסיון ולומר "אה, זה לא קסם. זה משהו אחר שהוא לא קסם." כשהוא בעצם עושה דברים שלחשים עושים גם. הפסיונים מרגישים לא שייכים - על אחת כמה וכמה כשיש כבר לחשים שעושים טלפתיה וטלקינזיס והקסמה ואשליות. למעשה, יש אשפים שזו בדיוק ההתמחות שלהם.

במציאות, המונח "פסיונים" הומצא כדי לנסות לתת אופי "מדעי" לדברים שנחשבים על-טבעיים (זה הלחם של המילה Electronics עם שמה של האות היוונית "פסי", שנראית כמו קלשון ומייצגת לפעמים את העל-טבעי). כשאיזה אמריקאי תמהוני טוען שהוא ראה חפצים מעופפים בבית, אפשר לומר שזו "פעילות פסיונית" ולנסות למדוד אותה.
אבל בעולם של מבוכים ודרקונים קסם הוא לא "לא טבעי". העולם עצמו קסם. וזה לא מיוחד שיש אנשים שנולדים עם כוח קסם טבעי (Sorcerers) או אנשים שלומדים קסם באקדמיה ומפתחים נוסחאות של קסם (Wizards). אז על פניו, אין שום הסבר משכנע למה אשף הקסמה הוא לא בעצם פסיון. למה "פסיונים" הם לא פשוט הכלים של לחשים ממסורת ההקסמה.

לפעמים מתרצים ש"פסיונים" הם סוג של כוח פנימי. לדוגמה בממלכות הנשכחות ההסבר הרשמי הוא שקסם מאגי מגיע מ"המטווה" (יש גם את הצל של המטווה, שנותן גם הוא קסם מאגי ולא סוג נפרד לחלוטין של קסם) ואילו יצורים פסיוניים עושים קסם במנותק מהמטווה - כל יצור פסיוני הוא מטווה קטן משל עצמו. אבל אז... מה ההבדל בין הקסם הפנימי של פסיונים ובין הקסם הפנימי של צ'י, ומה ההבדל ביניהם ובין הקסם הפנימי של יצורים עם יכולות לחש טבעיות, כמו אלפים אפלים?

(אגב, גם לנזיר יש בעיה תמתית - הוא היחיד במשחק שמשתמש בצ'י. אין מפלצות צ'י, אין נתיבים של מקצועות אחרים עם צ'י... אבל הנזיר לא דורש מכאניקת לחשים מורכבת משלו. הוא מקצוע די פשוט.)

איך פסיונים כן יכולים לעבוד?
- אם אין יחס מיוחד בין פסיונים לבין "קסם", אלא היחס בין פסיונים לבין קסם מאגי דומה ליחס בין קסם מאגי בין קסם קדושה. כולם "קסם", כולם עושים דברים דומים, אבל יש להם איזו מהות מובחנת וגם נקודות חוזק וחולשה משלהם שאין ליתר סוגי הקסם.
- אם הפסיונים קשורים לעולם ולא מרגישים כאילו הדביקו אותם מאוחר יותר ונתנו הסבר רטרואקטיבי.

דוגמאות:
- במהדורה 4, הנזיר היה פשוט מקצוע פסיוני. שזה די מסתדר כי גם הוא וגם הפסיון משתמשים בכוח פנימי, ושניהם נפגשים אצל גזע הגית'זראי.
- בעולם המערכה של השמש השחורה, אין קסם קדושה כי אין אלים, ולכן המילה "קסם" מתייחסת רק לקסם מאגי, אז קל יותר להבין בין פסיונים ובין קסם מאגי, ומה שמבדיל ביניהם. לדוגמה שאחד שואב כוח פנימי והאחר שואב כוח חיים מהסביבה. ובשמש השחורה קסם מאגי הוא באופן מובהק *הרבה יותר חזק* מפסיונים - אבל יש לו מחיר.
 
the Nerubian אמר/ה:
במציאות, המונח "פסיונים" הומצא כדי לנסות לתת אופי "מדעי" לדברים שנחשבים על-טבעיים

אולי כאן קבור הכלב.
הפסיון מרגיש פחות שייך לעולם פנטזיה גבוהה. יותר למד"ב או סייברפאנק.
אם הנזיר הוא דמות קצת לא קשורה במרחב (נראה אוריינטלי במשחק שמאוד מתבסס על דימויים אירופיים) אז הפסיון מרגיש גם לא קשור בזמן. באותה מידה, רובנו נקבל בקלות עולם עתידני או מד"בי עם טלפתים וכיו"ב מאשר עם קוסמים שמטילים כדורי אש ומזמנים יסודנים.

וסתם משהו שנזכרתי בו שאולי קשור - האיורים במדריך השלם לפסיוניסט של מוד"מ2, כללו כמה תמונות צבע של כל מיני "דלתות המחשבה נפתחות" בסגנון ניו-אייג'י גנרי מאימג' בנק, בעוד שבאיורים היעודיים בשחור-לבן בתוך הספר, הלבוש, כלי הנשק וכו' היו בעיקר בסגנון המזרח הקרוב והמזרח הרחוק ולא הסגנון של פנטזיה מערב-אירופית כמקובל בדרך כלל.
 
עוד משהו שתמיד היה, זה שהקוסם/אשף/מכשף/כושף היה בעל יכולות שמזכירות את אלו של הפסיון - למשל גילוי מחשבות, הקסמת איש, שליטה וכך הלאה. ברגע שלקוסם יש את הכוחות הללו, שמשפיעים על התודעה של אדם אחר, ואז מגיע הפסיון עם כוחות בעלי אופי דומה אבל יותר מפורטים ורחבים, זה דורס אחד את השני, ולרוב הקוסם מנצח כי לו מגוון יותר רחב ומעניין של קסמים.
אם המקצועות היו בנויים מלכתחילה עם מקום פנוי לפסיון, ומקדישים לו את הכוחות הללו, זה היה דוגמה אחרת. אבל ברגע שהקוסם יכול עם שני לחשים (הקסמת איש ושליטה) לעשות חלק ניכר ממה שהפסיון עושה, זה מרגיש חסר טעם.

דרך-אגב, שיטות משחק שבהן הפסיון הוא דומיננטי הן לרוב שיטות של מדע-בדיוני, שפסיונים זה סוג ה"קסם" היחיד שזמין במשחק ולמעשה בגלל שהוא משפיע על התודעה הוא לא מתנגש עם טכנולוגיה. זה גם נפוץ יותר בספרות מד"ב לעומת פנטזיה - בכמה ספרי קריאה או סדרות פנטזיה נתקלתם בפסיונים ? דארק סאן הוא החריג המובהק היחיד.
 
זו פשוט שיטת קסם אחרת, ועד כה פשוט נראה שזה לא תופס, קצת מסובך להכניס נרטיב של משחק ואז לשנות את הנרטיב לחלק מהמקצועות. סתם בתור דוגמה ב3.5 היו עוד כמה סוגי קסם שלא תפסו ולא התקדמו הלאה והם עבדו בשיטה אחרת מ"לחשים ליום", היה בtome of magic את הכובל, מכשף הצללים ודובר השמות שכל אחד מהם הביא איזה קונץ חדש של קסם למשחק, וכל אחד מהם היה פשוט מסובך ולא מתאים למשחק רגיל.

בפירוש לאחרונה המקצוע הזה מרגיש כמו פילבסטר של השיטה, סטיל "נגמר לנו הרעיונת אז הנה הפסיון כדי שלא תגידעו שלא מוצאים כלום", אני עדיין זכור את התקופה ב3.5 שפתאום כל מקצוע קיבל מקביל פסיוני או מקצוע יוקרה פסינוי, ברגע שנגמר ההייפ שהיה סביבם הם פשוט נפלו.
 
מעולם לא שיחקתי פסיון אבל לפי מה שאומרים כאן נראה שפשוט מדובר במטיל לחשים מוגבל להקסמה חיזוי ומדי פעם תהפוכה.
וגם נראה שניסו כל מיני שיטות הטלה מיוחדות בשבילו שפשוט לא עבדו.
נראה לי שהדרך הטובה ביותר ליצור פסיון טוב תהיה ללכת לכיוון שעליו הלך האמגוש במהדורה 3 שהחזיק יכולות עצמאיות למדי מבחינת לחשים, האמגוש יצר את הדבר הקרוב ביותר שאני ראיתי שהיה דומה ללוחם קסום ואל לוחם שפשוט מטיל לחשים, אם ילכו על הכיוון הזה שהולך יותר על יכולות על טבעיות ופחות על לחשים יהיה אפשר לתת לפסיון יחוד.
אבל שוב אני לא באמת מכיר את הסוגיה לעומק ואני לא באמת יודע את כל הפרטים.
 
tkhag1 אמר/ה:
מעולם לא שיחקתי פסיון אבל לפי מה שאומרים כאן נראה שפשוט מדובר במטיל לחשים מוגבל להקסמה חיזוי ומדי פעם תהפוכה.
לא. זו בדיוק הבעיה: הפסיון לא מוגבל ללחשים כאלה, ויתר מטילי הלחשים לא מוגבלים מלחשים כאלה. התוצאה היא שהוא סתם קוסם לכל דבר.

לשם ההמחשה, הנה קטע מרשימת הלחשים של המקצועות פסיון ומתעל-פרא (שהם ה-wizard וה-sorcerer של פסיונים):

כוחות פסיון/מתעל-פרא דרג 1
נודד אסטרלי: מאפשר לעצמך או לאחר להצטרף למסע
של שיירה אסטרלית.
משיכה: למטרה יש משיכה שאתה מציין.
קליע: אתה יוצר מספר קליעים, חצים או כדורים לזמן קצר.
קריאה למוח: קבל בדיקת ידע נוספת עם תוסף יכולת
4+.
נפילה חתולית: מפחית נזק נפילה
הסתרת מחשבות: אתה מסתיר את המניעים שלך.
פיירוקינזה: אתה משתלט על אש גלויה בקרבת מקום.
שליטה באור: התאם רמות אור בטווח.
יצירת קול: צור את הקול שאתה רוצה.
רסיס קריסטל: התקפת טווח מגע ל 1ק6 נקודות נזק חודר.
טשטוש פסיוני: יצור אנושי בעל 4 ק"פ או פחות מאבד את הפעולה הבאה שלו.
בלימה: המהירות של המטרה מופחתת בחצי.
דז'ה וו: המטרה חוזרת על הפעולה האחרונה שלה.
איבוד מוראל: אוייבים הופכים למזועזעים.
גילוי פסיונים: אתה מגלה את הנוכחות של פסיונים.
שיתוק: מטרות מאמינות שלא בצדק שהן משותקות.
מגע מפורר: מגע גורם ל 1ק6 נזק.
הסחת דעת: המטרה מקבלת מחסר של 4 -לבדיקות האזנה, חיפוש, זיהוי מניע וזיהוי.
הגנה מאקטופלזמה: יציר כפיים אסטרלי זוכה לבונוס כנגד גירוש אקטופלזמה.
אמפתיה: אתה מזהה את הרגשות המוחצנים של המטרה.
ריקון מחשבה: אתה מקבל 2 +לגלגולי רצון עד לפעולה הבאה שלך.
קרן אנרגיה: התקפת מגע בטווח גורמת 1ק6 נזק אנרגיה (קור, חשמל, אש או קול).
אקטופלזמה כובלת: אתה כובל יריב בג'לי דביק.
יד רחוקה: הזז חפצים קטנים במרחק מוגבל.
ציפה: אתה מציף את עצמך במים או נוזלים אחרים.
מסך כוח: דיסקה בלתי-נראית מעניקה תוסף מגן 4+ לדרג"ש.
גירוז, פסיוני: הפוך משבצת של 3 מטר או חפץ אחד לחלקלקים.
פטיש: התקפת מגע בקפא"פ הגורמת 1ק8 נזק/סיבוב.
שריון פנימי: שדה מוחשי של כוח המעניק לך תוסף שריון 4+ לדרג"ש.
חוש כיוון ומיקום: אתה מגלה היכן אתה ולאיזה כיוון אתה פונה.
עירור חומר: אתה מחמם יצור או חפץ.
תקיפת מוח: גרום 1ק10 נזק.
הודעה: שולח הודעה טלפתית חד-כיוונית למטרה.
תאורה עצמית: מעינייך בוקע קונוס אור של 6 מטר.
ידיעה מוקדמת הגנתית: קבל תוסף תובנה 1 +לדרג"ש ולזריקות הצלה.
ידיעה מוקדמת התקפית: קבל תוסף 1 +לגלגולי התקפה.
תחושה התקפית: קבל תוסף תובנה 2 +לגלגולי הנזק.
קשר חישתי: אתה חש את מה שהמטרה חשה (בחוש אחד לבחירתך).
החלקה: המטרה מחליקה במיומנות על הקרקע.
גירוי חושי: אתה מקבל סוג אחד של חוש כאשר חוש אחר מגורה.
הקרנה טלאמפתית: שנה את מצב רוחו של המטרה.
מרץ: קבל 5 נקודות פגיעה זמניות.
 
למעשה, במוד"מ2 יכלת לבנות פסיון בלי שום יכולות טלפטיות.
כשמסתכלים על רשימת הכוחות של הפסיון של מוד"מ2, יש הרבה דברים שלא דומים ללחשים, אבל חלקם יראו די מוזרים ולא שימושיים לשחקנים של היום. למשל כוחות שמשנים את התפיסה החושית שלך - מאפשרים לך "לשמוע אור" או "לראות צלילים", כוחות שמשנים את המסה והמשקל שלך, מאריכים את גפיים של הפסיון או משנים את העובי שלהן, או גורמים לחומרים להתרכך.

היו כוחות שנראו כמו לחשים - למשל טלפורטציה, ריחוף ודלת מימדית, אבל אני לא זוכר לחש כמו "מסע חלום" שבו אתה נרדם עם חברים, יוצא למסע הרפתקאות בחלום ומתעורר במקום אחר שתכננת להגיע אליו.
 
המפקד האלמוני אמר/ה:
למעשה, במוד"מ2 יכלת לבנות פסיון בלי שום יכולות טלפטיות.
למרות שכל מצבי התקיפה וההגנה היו טלפתיים...

אני מסכים שיש כוחות שקיבלו איזה תיאור מעניין, אבל יש גם לחשים עם תיאור מעניין. אני חושב שרוב חובבי הפסיוניים פשוט גדלו על התיאורים המגניבים של "חמישיית הצבעים". ובואו, יש גם ספרים שבהם קסם מאגי "רגיל" מקבל תיאורים מגניבים. פשוט הוא קיים בכל עולם מערכה, אז לא ראו לנכון לתת תיאור מורכב וארוך לכל פעולה של קסם מאגי כי אין צורך "לשווק אותו" לקוראים.
 
לא זוכר אם יכלת לקחת רק מצבי הגנה בלי תלות בהתמחות הפסיונית שלך, או גם מצבי תקיפה.

לכוחות במדריך השלם לפסיונים לא היו תיאורים מיוחדים ומעניינים יותר מללחשים, אבל חלקם היו מיוחדים ומוזרים בפני עצמם.

אין שום דמיון בין הקרב הפסיוני במדריך השלם לבין התיאורים בחמישיית הצבעים. מצד שני, גם הטלת הלחשים בחמישיית הצבעים הרבה יותר מגניבה מהכללים הדי-מעפנים שלה בערכת הקופסא של דארק סאן.
 
מכיוון אחר - אם אני זוכר נכון, ברולמאסטר (לפחות מהמהדורה השלישית שלה הRMSS) היו מלכתחילה שלוש "ממלכות קסם" - מהות הקסם (קסם מאגי), תיעול קסם (קסמי כהונה וקדושה) וקסם מנטלי.
בין מטילי הלחשים שהשתמשו בקסם מנטלי היו גם חוזה עתידות, אסטרולוג ומאגנט - מתנקש שהיו לו כל מיני קסמים של הנחיית התקפות, הסתתרות, התחזות, רעל וכיו"ב.
 
חזרה
Top