בתור התחלה - מרבית מוצרי מו"ד מתארים עולם "דמוי ימי הביניים", אבל באף מקום לא נטען שמדובר בניסיון לשקף היסטוריה אמיתית כלשהי.
במו"ד בקופסאות, נתנו קו מנחה כללי לשה"מים ושחקנים. כשאתם מדמיינים את עולם המו"ד שלכם, תחשבו על אירופה במאה ה-15, רק בלי דפוס ואבק שריפה.
אבל, איזה תכנים מהמאה ה-15 מוצאים את דרכם למו"ד, חוץ משריונות לוחות וספינות מפרש?
אי שקט דתי: בהרבה מהעולמות הרשמיים של מו"ד, לדת יש מקום חשוב מאוד - כמו שהיה לה בעולמנו ואולי אף יותר מכך אם נסתכל על זה שהאלים הם גם ישויות פעילות ומעורבות ובעלות עניין במתרחש. רומח הדרקון הוא עולם עם הדתה מאוד משמעותית, עד כדי כך שאפשר לקרוא את הספרים שלו בתור האגיוגרפיות (מעשי הקדושים), ובממלכות נשכחות האלים גם ירדו לפחות פעם אחת אישית לעולם כדי ללכת מכות. בהערת אגב, נראה שכמה מיוצרי מו"ד המקוריים היו אנשים יחסית דתיים (פרוטסטנטים בעיקר נראה לי, טרייסי היקמן הוא מורמוני אדוק) ומסקרן עד כמה זה התבטא ביצירה שלהם. לפחות מודל ההתקדמות של מו"ד נראה לי קצת קורץ לתיאוריה של וובר על האתיקה הפרוטסטנטית והקפיטליזם.
מלחמת מאה השנים, מלחמת השושנים וכו': אם תשימו לב, בהרבה עולמות מו"ד יש איזו מלחמה גדולה ברקע, או הייתה אחת, או עומדת לפרוץ. מצד שני, בהתחשב בזה שבעת החדשה יש כל שנה וקצת סכסוך חמוש כלשהו ומלחמה ענקית כל חמישים שנה בערך, אז קשה לייחס את זה למאה ה-15 דווקא. אם כבר, במאה ה-15 ראינו שחיקה של הצבאות הפיאודליים ועליה של הצבאות הקבועים ושכירי החרב, מה שבא מידי פעם לידי ביטוי בעולמות של מו"ד ורקע להרפתקנים.
שקיעת הפיאודליזם, עליית הערים והמלכים: למרות שבהרבה מקרים מתייחסים למו"ד כ"דמוי ימי הביניים", אני לא חושב שראיתי מוצר מו"ד כלשהו שממש מתייחס למסגרות פיאודליות, או ליתר דיוק למערכת המנוריאלית שזה ה"פיאודליזם" שאנחנו לומדים עליו בבית הספר - עם הסניורים והווסאלים שמקבלים אחוזות, הצמיתים והרשתות הסבוכות של הנאמנויות. ברוב עולמות מו"ד יהיו לך מלכים, מדינות וערים בתור גורמי הכוח הפוליטי המרכזיים.
המגיפה השחורה: הטילה את צילה על אירופה במאה ה-15, אבל נעדרת כמעט לגמרי מעולמות מו"ד. נו, כשיש לך כוהנים שמטילים ריפוי מחלה, למה שיהיו לך בכלל איזשהן מגפות?
אז כן, כנראה יש חפיפה מסויימת והשראה. אבל הנה טענה אחרת לגמרי- מו"ד אמנם משתמשת בתפאורה של המאה ה-15, אבל היא בכל זאת משחק אמריקאי, וההשראה האמיתית שלה היא ארה"ב במאות ה-19 וה-20. בהלה לזהב, אקדוחנים בארצות הספר, ה"ייעוד הגלוי", דוקטרינת מונרו, מלחמות העולם הראשונה והשנייה, סגרגציה, לינצ'ים וגנגסטרים בתקופת היובש.
דעתכם?
במו"ד בקופסאות, נתנו קו מנחה כללי לשה"מים ושחקנים. כשאתם מדמיינים את עולם המו"ד שלכם, תחשבו על אירופה במאה ה-15, רק בלי דפוס ואבק שריפה.
אבל, איזה תכנים מהמאה ה-15 מוצאים את דרכם למו"ד, חוץ משריונות לוחות וספינות מפרש?
אי שקט דתי: בהרבה מהעולמות הרשמיים של מו"ד, לדת יש מקום חשוב מאוד - כמו שהיה לה בעולמנו ואולי אף יותר מכך אם נסתכל על זה שהאלים הם גם ישויות פעילות ומעורבות ובעלות עניין במתרחש. רומח הדרקון הוא עולם עם הדתה מאוד משמעותית, עד כדי כך שאפשר לקרוא את הספרים שלו בתור האגיוגרפיות (מעשי הקדושים), ובממלכות נשכחות האלים גם ירדו לפחות פעם אחת אישית לעולם כדי ללכת מכות. בהערת אגב, נראה שכמה מיוצרי מו"ד המקוריים היו אנשים יחסית דתיים (פרוטסטנטים בעיקר נראה לי, טרייסי היקמן הוא מורמוני אדוק) ומסקרן עד כמה זה התבטא ביצירה שלהם. לפחות מודל ההתקדמות של מו"ד נראה לי קצת קורץ לתיאוריה של וובר על האתיקה הפרוטסטנטית והקפיטליזם.
מלחמת מאה השנים, מלחמת השושנים וכו': אם תשימו לב, בהרבה עולמות מו"ד יש איזו מלחמה גדולה ברקע, או הייתה אחת, או עומדת לפרוץ. מצד שני, בהתחשב בזה שבעת החדשה יש כל שנה וקצת סכסוך חמוש כלשהו ומלחמה ענקית כל חמישים שנה בערך, אז קשה לייחס את זה למאה ה-15 דווקא. אם כבר, במאה ה-15 ראינו שחיקה של הצבאות הפיאודליים ועליה של הצבאות הקבועים ושכירי החרב, מה שבא מידי פעם לידי ביטוי בעולמות של מו"ד ורקע להרפתקנים.
שקיעת הפיאודליזם, עליית הערים והמלכים: למרות שבהרבה מקרים מתייחסים למו"ד כ"דמוי ימי הביניים", אני לא חושב שראיתי מוצר מו"ד כלשהו שממש מתייחס למסגרות פיאודליות, או ליתר דיוק למערכת המנוריאלית שזה ה"פיאודליזם" שאנחנו לומדים עליו בבית הספר - עם הסניורים והווסאלים שמקבלים אחוזות, הצמיתים והרשתות הסבוכות של הנאמנויות. ברוב עולמות מו"ד יהיו לך מלכים, מדינות וערים בתור גורמי הכוח הפוליטי המרכזיים.
המגיפה השחורה: הטילה את צילה על אירופה במאה ה-15, אבל נעדרת כמעט לגמרי מעולמות מו"ד. נו, כשיש לך כוהנים שמטילים ריפוי מחלה, למה שיהיו לך בכלל איזשהן מגפות?
אז כן, כנראה יש חפיפה מסויימת והשראה. אבל הנה טענה אחרת לגמרי- מו"ד אמנם משתמשת בתפאורה של המאה ה-15, אבל היא בכל זאת משחק אמריקאי, וההשראה האמיתית שלה היא ארה"ב במאות ה-19 וה-20. בהלה לזהב, אקדוחנים בארצות הספר, ה"ייעוד הגלוי", דוקטרינת מונרו, מלחמות העולם הראשונה והשנייה, סגרגציה, לינצ'ים וגנגסטרים בתקופת היובש.
דעתכם?