• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

מהדורה 5 [מהדורה 5] איך להריץ סיטואציות במקומות לא רגילים

Nir the Collector

פונדקאי מהשורה
אני מתכנן להכניס בהרפתקה הבאה שלי טיפוס על הר מושלג, שלפי מה שאומרים, אף אחד לא הצליח להגיע לפסגה שלו מעולם. אני לא יודע איך לגרום לזה להיות מעניין. חשבתי להכניס כמה קרבות מעניינים עם יצורי קרח, אולי משהו חשוב לסיפור, אבל אני לא יודע איך לגרום להם קושי, איך לספר את הטיפוס, כי כשאני אומר ש-"אף אחד מעולם לא הצליח להגיע לפסגה" אני רוצה שזה יהיה אמין. מישהו עשה משהו כזה פעם ויכול לתת לי עצות?
 
האמת שאין לי יותר מדי מושג איך לעשות את זה אמין, אבל אני אזרוק כמה הצעות (שלא קשורות למהדורה מסוימת - זה פלאפי בעיקר):
1. פשוט אין מידע על ההר מעבר לכמה מטרים הראשונים - אף אחד לא יודע. זה לא שיש איזה סיפור על מה שיש שם, והמקום לא ממופה כלל.
2. יש (נראה לי שבדרום אמריקה) מקום כזה שנקרא "מפלי סן פדרו" - לפי הדת המקומית פדרו הוא השומר של שערי גן העדן, והמפלים נקראים ככה כי מי שמנסה לעבור אותם מגיע אליו. תן להר שלך שם שמתאר את זה שאף אחד לא חוזר ממנו בחיים.
3. אפשר גם לומר שאנשים יוצאים אל ההר בכוונה כדי למות - יש דרקון/מפלצת/אל מרושע שדורשים מהמקומיים לשלוח מישהו אל ההר כל כמה זמן כדי לאכול, והוא אף פעם לא חוזר. במקרה של דרקון או מפלצת, כשהתושבים שלחו פעם לוחם מיומן כדי לחסל אותם, הוא לא חזר והדרקון התנקם בהם. אפשר גם לומר שהשטן נמצא שם ומעניק לך משאלה אחת בתמורה לחייך (שוויתרת עליהם ברגע שעברת את גבול ההר) - ורק הנואשים ביותר יוצאים להר, בידיעה ברורה של מה שהולך לקרות להם או בלעדיה. כאן ייכנס סיפור רומנטי על האביר שעלה להר בשביל להציל את אהובתו וקיפח כך את חייו (אבל האהובה נרפאה ממחלתה ומתגעגעת אליו עד עצם היום הזה.)

ממש בהצלחה!
 
שימוש בחוקי התשישות, הם אכזריים למדי. ככול שאתה מתקרב יותר לפסגה, אתה צובר יותר תשישות. אלו שיגיעו לפסגה הם רק האדירים ביותר מבין המטפסים, וגם אלו ייתקשו מאוד בכך ויגיעו לשם בקושי.
 
פלאפי אמר/ה:
באיזה דרגות הדמויות? לדעת מה הדרגה ישפיע מאוד על איזה סוג של אתגרים מתאימים להם.
זה משתנה, יש לי אחד בדרגה 10, שניים בדרגה 9, והשאר(בערך ארבעה) נעים בין 5 ל-7.

כל הטיפים שנתתם עוזרים, אבל מה שהתכוונתי זה פחות מה לספר על ההר מראש, אלא יותר איך להעביר את הטיפוס. לשים מפלצות? מתי לעשות בדיקות יכולת? איך להריץ את הסיטואציה?
ואגב, מה זה חוקי תשישות? אני יכול למצוא אותם בsrd או באחד מהספרים?
 
לגבי איך לבצע את הטיפוס מבחינה מכאנית - זה תלוי בך ובקבוצה שלך כשה"ם ושחקנים. אני לא חושב שאני, אישית, יכול לתת לך טיפים בנושא בלי פשוט להציג לך הרפתקה מוכנה ושתשתמש בה. פשוט תסמוך על עצמך, יש לך שכל ישר והוא עובד - תשתמש בו (לא שאתה לא משתמש בו כרגע, פשוט תשתמש בו עוד קצת - הוא אמין, סמוך עליו). אם זה לא יעבוד דבר עם השחקנים שלך ותיעזר בשכל הישר שלהם. גם אם אין לך כרגע ביטחון עצמי כי אתה חדש בהנחיה או משהו, זה לא משנה - זה אומר שכנראה גם השחקנים שלך חדשים ולא ישימו לב לשטויות שתעשה להם (ואם הם ישימו לב הם יוכלו להעיר לך וככה תצבור ניסיון!) תזכור, אתה יכול לחשוב לבד, תעשה את מה שאתה רואה לנכון. (וכמובן תספר לנו איך הלך :D)
למרות שלגבי מינון האירועים אני לא יכול להמליץ לך יותר מדי (חוץ מזה שאל תשים להם יותר מדי בדיקות טיפוס - שלא יהיה משעמם) אני כן יכול להמליץ לך לשלב אירועים כמו קרב תוך כדי טיפוס, כשהם כבר תשושים ויכולים ליפול מאיזה צוק בקלות. זו לא חייבת להיות מפלצת חזקה - התשישות והטיפוס יפריעו להם מאוד בקרב.
את חוקי התשישות אתה יכול למצוא בנסח הראשון של ספר החוקים לשחקן. מבדיקה קצרה בSRD מסתבר שאי אפשר למצוא את זה שם (עוד הוכחה שאי אפשר לשחק רק עם SRD. תודה)

וכהערת אגב, זה בעייתי קצת להריץ להם כשיש לאחד 5 דרגות מעבר לאחר. ממליץ לך לשקול להקפיץ אותם דרגות קצת, כי זה טווח לא טבעי לקבוצה.
 
כמו שבקרב יש היתקלויות, ככה יכולות להיות גם בטיפוס.
תבחר כמה נקודות שבהן הדמויות צריכות לגלגל בדיקות טיפוס, אבל לא סתם "גלגלו אם הצלחתם" - תמצא תמונות או איורים של סוג האתגר ההררי שעומד בפניהן (או תצייר את זה) - זה יכול להיות צוק חלקלק ב-90 מעלות, נקיק שצריך לחצות, מנהרה אנכית בין שני קירות אבן וכו'. אחרי שתציג להם את האתגר, תבקש מהם לתאר איך הם מתגברים עליו, באמצעות תושיה, הציוד שסחבו איתם, קסם ובסופו של דבר, גם בדיקת מיומנות. את הד"ק של בדיקת המיומנות או החלטה אם היא מתבצעת עם יתרון או חיסרון, תשנה בהתאם לפעולות של הדמויות.

אם החבורה פשוט אומרת "כולנו מטפסים בוא נגלגל קוביה חחחח", אתה יכול להחליט שהרשלנות הזו עולה להן בגלגול עם חיסרון מול ד"ק בלתי אפשרי, והכישלון מביא לנפילת-מוות. תעודד אותם לחשוב על פתרון חכם. למשל - לשלוח את ההרפתקן הכי פחות כבד לחצות את גשר הקרח בזמן שהוא קשור לחבל אבטחה, וכשהוא מגיע לצד השני הוא כבר מחבר חבלים שמאפשרים לכל השאר לעבור בבטחה יחסית ב"הליכת זיקית".

אפשר לעשות את זה בלי היתקלויות בכלל, אבל היתקלויות יכולות להוסיף מתח ואתגר. למשל - הדמויות מטפסות על צוק בזמן שעכבישי ענק מטפסים בעקבותיהן או ינשופי שלג עצומים מנסים להפיל אותן.
 
מעבר למה שאמרו מעלי (מפלצות, תנאי שטח מיוחדים שדורשים חשיבה יצירתית וכו') בין מכשול למכשול הייתי מתאר לשחקנים את הסביבה. את השלג שמגיע להם עד הברכיים, הרוח החזקה שנושבת להם בפרצוף והשלג המעוור ופשוט הייתי מבקש מהשחקנים לגלגל בדיקת כוח פשוטה רק כדי להתקדם את המטרים הספורים עד עמדת הטיפוס הבאה, אתה רוצה לתת את הרושם שעצם ההתקדמות קדימה היא אתגר בפני עצמו שאנשים חלשים לא יכולים לעשות. (לא הייתי עושה את זה יותר מפעם או פעמיים בכל הטיפוס, והייתי מאפשר לשחקנים למצוא דרך להתחמק מהגלגול בשימוש חכם של לחשים/חפצ"קים/יכולות)
 
נתנו לך טיפים טובים, אני רק רוצה להציע בנוסף:
תקרא קצת בספר לשחקן על מסעות, צעידה מאומצת ותשישות, כן יש חוקים לגבי זה.
במדריך למנחה תקרא על סביבות, שטח קשה ומזג אוויר.
כדי להדגיש שאף אדם לא דרך שם אתה יכול להציב בדרך תחנה אחרונה של אדם מתבודד בצריף מושלג שיזהיר את החבורה שאף אחד לא התקדם לפסגה או שתיצור מפגש לאו דווקא קרבי של יצורים תבוניים שמעולם לא ראו בני אדם ומתפלאים/מפחדים מהמפגש.
 
מה שאני יכול לתרום לדיון זה העובדה הפשוטה שחריץ באדמה באורך של פחות ממטר זה דבר מסוכן להפליא. בפעם הקודמת שהקבוצה שלי הגיעה לדבר כזה, השקענו... טוב... חצי סשן על כמעט למות לתוכו?
תוצאות אחד קריטי זה מצחיק.

בכל אופן תוסיף הרבה תיאורים. אולי אפילו מוזיקת רקע של רוח קרירה, לאווירה. תוסיף להם תשישות, מעט אוכל, שמירות בלילות. תיאורים של העייפות והקושי. תשים מפלצת או שתיים, אבל בעיקר הר קשה לטיפוס - עם פסגות מדומות, סופות שלגים וצוקים איומים.
וחריצים של מטר באדמה. משום מה זה תמיד עובד.
 
חזרה
Top