• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

תגובות [תגובות] שעת הכישוף - המכשף של מבוכים ודרקונים

אי-אז בתקופת המהדורה ה-3.5 של "מבוכים ודרקונים" הופיע לראשונה המקצוע הקרוי Warlock בשפת המקור. זה היה בספר הרחבה בשם "Complete Arcane" (בעברית: "המדריך השלם למאגיה"), שהתמקד בתוכן לשחקן שמעוניין להתעמק בדמויות המשתייכות לקבוצת מטילי לחשי המאגיה: אותן דמויות שהאב הקדמון שלהן במהדורה הראשונה הוא במקצוע ה-Magic-user והן מאופיינות על פי רוב בכוחות קסם רבי-עוצמה אך גם בכושר לחימה נמוך, באלרגיה מסתורית לשריונות כבדים ובגישה מוגבלת ללחשי ריפוי.

בין התוכן הבינוני-עד-סביר שבספר, הסתתר הזרע שיצמח ויהפוך לעץ עיקרי ביער המוסכמות של מבוכים ודרקונים. מקצוע ה-Warlock התחיל אמנם כתוכן הרחבה שולי במבוכים ודרקונים, אבל מהר מאוד הוא יהפוך לחביב הקהל ולסוג דמות "בסיסי" בספרי החוקים של המהדורות הבאות. היום הוא אחד המקצועות הטובים ביותר במהדורה החמישית של מבוכים ודרקונים.

זו הדרך שלי להוקיר תודה לדמות המכשף, על שלל גרסאותיה, על שנכנסה למשחק שלנו והפכה אותו לעשיר יותר – ביותר ממובן אחד.

קרא את הכתבה...
 
מעניין. התיאור הזה קצת מבהיר לי יותר את התפקיד של וורלוק במו"ד, גם מבחינה מכנית אבל בעיקר מבחינה קונספטואלית. כמה הערות -

1. מכשף לנצח יהיה אצלי sorcerer. אני חושב שהשם וורלוק הוא מספיק אוניברסלי כדי לשמר אותו כתרגום רשמי לעברית. חוץ מזה שכושף ומכשף נשמעים יותר מדי דומה מכדי לקבע אותם כשמות של מקצועות נפרדים. ואמגוש בהחלט יכול להישאר בפח האשפה של ההסטוריה.

2. "המכשף הוא המקצוע היחיד עם גישה ללחשון ההתקפה פרץ קמאי – כוח האש העיקרי והמהימן שלו." זה היה יכול להיות נכון אילולא היה קיים הכשרון SPELL SNIPER, שנותן לכל מטיל לחשים גישה ללחשון הזה, ואף משפר את הפונקציונאליות שלו. כושף יכול בקלות לקבל פרץ קמאי כבר בדרגה 4 (או דרגה 1 לבני אדם...) ועם הכריזמה שלו להטיל אותו עם כמעט אותה אפקטיביות כמו הוורלוק, אם כי הוא חסר את ההשבעות שמשפרות אותו.

3.מכניקות לחשים: Warmage גם הציג מכניקה חדשה למטילי לחשים - מקצוע שאוטומטית יודע להטיל את כל הלחשים מהרשימה שלו, ובנוסף יכול לבחור מהם בצורה ספונטנית. אומנם, הלחשים ברשימה שלו הם כמעט אך ורק לחשי נזק, אז בפועל הוא בעצם מתפקד כמו לוחם טווח שמוגבל לכמות קטנה יותר של התקפות מאוד חזקות ביום.
נקודה נוספת באותו נושא, זה שוורלוק מבחינתי היה המשך רעיוני של יחסי האשף-מכשף. למכשף היו יותר לחשים ליום וספונטניות תמורת מאגר ידע קטן יותר, והוורלוק הקצין את זה בכך שנתן אינסוף לחשים ליום וספונטניות מוחלטת, תמורת מאגר ידע פצפון. מי שבלבל אותי במהדורה 5 זה שמערכת היחסים הזאת בין האשף לכושף לא קיצונית כמו שהייתה קודם, והוורלוק פועל במכניקה שונה לגמרי משניהם. ובאופן כללי כל מקצועות מטילי הלחשים נהיו בפועל מטילים ספונטניים, כך שהוורלוק נהיה ממש הכבשה השחורה של השיטה הזאת.
ונוסיף גם על הדרך שלפי הזכור לי, האופן הנוכחי שבו מטילי לחשים במהדורה 5 עובדים (מבחינת להכין לחשים מתוך הרשימה ואז להטיל את המוכנים בצורה ספונטנית), הוצג לראשונה בSpirit Shaman במדריך השלם לקדושה. שם היה לו מספר קבוע של לחשים (שנלקחו מרשימת המקצוע) שהוא יכל בעצם "לשנן" מכל דרג בתחילת כל יום, ואז במהלך היום הוא יכל להטיל את מה שהוא שינן בצורה ספונטנית.
 
חגי תודה רבה על היוזמה וההשקעה.
תוכל להרחיב כיצד עובדת המכניקה של המכשף?
האם פאט'פיינדר אימצו את סוג הקוסם הזה?
ומהן החסרונות שלו למעט קשר אפל לפטרון.
 
פלאפי אמר/ה:
1. מכשף לנצח יהיה אצלי sorcerer. אני חושב שהשם וורלוק הוא מספיק אוניברסלי כדי לשמר אותו כתרגום רשמי לעברית. חוץ מזה שכושף ומכשף נשמעים יותר מדי דומה מכדי לקבע אותם כשמות של מקצועות נפרדים. ואמגוש בהחלט יכול להישאר בפח האשפה של ההסטוריה.
יש ערך גדול בתאימות לאחור של תרגומים, אבל השם "מכשף" פשוט מתאים מדי ל-Warlock ביחס למידת ההתאמה שלו ל-Sorcerer. כפי שציינתי בחלק זה של הכתבה, אני באופן אישי תומך במילה "קוסם" עבור Sorcerer: מילה שמתייחסת גם ליכולות שלו, גם לעובדה שהיא נוטה להיות עם כריזמה גבוהה (כלומר: מקסים) וגם היא יחסית ניטרלית באופי שלה, בניגוד ל"מכשף" עם הקונוטציה השלילית.
אני מסכים שהמילה "כושף" דומה מדי למילה "מכשף" ועדיף היה לשמור אותה לנתיבי-מקצוע ולא למקצוע בסיסי, אבל בחרתי להיצמד לתרגום של חוקי הרישיון הפתוח (זמינים כאן: https://www.pundak.co.il/dungeons-dragons/articles/842-download-dnd5-hebrew ).

פלאפי אמר/ה:
2. "המכשף הוא המקצוע היחיד עם גישה ללחשון ההתקפה פרץ קמאי – כוח האש העיקרי והמהימן שלו." זה היה יכול להיות נכון אילולא היה קיים הכשרון SPELL SNIPER, שנותן לכל מטיל לחשים גישה ללחשון הזה, ואף משפר את הפונקציונאליות שלו. כושף יכול בקלות לקבל פרץ קמאי כבר בדרגה 4 (או דרגה 1 לבני אדם...) ועם הכריזמה שלו להטיל אותו עם כמעט אותה אפקטיביות כמו הוורלוק, אם כי הוא חסר את ההשבעות שמשפרות אותו.
זה עדיין נכון, כי דמות אחרת יכולה להשקיע כשרון (שזה דבר די יקר) בשביל לקבל את הלחשון, אבל עדיין לא תקבל את ההשבעות הרלוונטיות, כמו פרץ מייסר, או את הלחש Hex שמשתלב היטב עם הפרץ הקמאי (כלומר: שני כשרונות כדי להיות רלוונטי כמעט כמו מכשף באותה דרגה).

פלאפי אמר/ה:
3.מכניקות לחשים: Warmage גם הציג מכניקה חדשה למטילי לחשים - מקצוע שאוטומטית יודע להטיל את כל הלחשים מהרשימה שלו, ובנוסף יכול לבחור מהם בצורה ספונטנית. אומנם, הלחשים ברשימה שלו הם כמעט אך ורק לחשי נזק, אז בפועל הוא בעצם מתפקד כמו לוחם טווח שמוגבל לכמות קטנה יותר של התקפות מאוד חזקות ביום.
נקודה נוספת באותו נושא, זה שוורלוק מבחינתי היה המשך רעיוני של יחסי האשף-מכשף. למכשף היו יותר לחשים ליום וספונטניות תמורת מאגר ידע קטן יותר, והוורלוק הקצין את זה בכך שנתן אינסוף לחשים ליום וספונטניות מוחלטת, תמורת מאגר ידע פצפון. מי שבלבל אותי במהדורה 5 זה שמערכת היחסים הזאת בין האשף לכושף לא קיצונית כמו שהייתה קודם, והוורלוק פועל במכניקה שונה לגמרי משניהם. ובאופן כללי כל מקצועות מטילי הלחשים נהיו בפועל מטילים ספונטניים, כך שהוורלוק נהיה ממש הכבשה השחורה של השיטה הזאת.
ונוסיף גם על הדרך שלפי הזכור לי, האופן הנוכחי שבו מטילי לחשים במהדורה 5 עובדים (מבחינת להכין לחשים מתוך הרשימה ואז להטיל את המוכנים בצורה ספונטנית), הוצג לראשונה בSpirit Shaman במדריך השלם לקדושה. שם היה לו מספר קבוע של לחשים (שנלקחו מרשימת המקצוע) שהוא יכל בעצם "לשנן" מכל דרג בתחילת כל יום, ואז במהלך היום הוא יכל להטיל את מה שהוא שינן בצורה ספונטנית.
עם כל הכבוד, בחירה ספונטנית של לחשים זה שינוי קטנטן ביחס למכאניקה הבסיסית של הטלת לחשים מספר החוקים לשחקן של מהדורה 3. המכשף\ה-Warlock הגיע עם מכאניקה שונה לחלוטין. אני לא מתכוון רק ליכולת להטיל יכולות דמויות-לחש לפי רצון או עם ההשבעות שנתנו לו תכונות על-טבעיות קבועות, אלא גם להשבעות שאיפשרו לו להלביש אפקטים של צורה ושל תמצית על גבי הפרץ הקמאי הבסיסי, בצורה שמאפשרת לו לבנות בעצמו לחשי התקפה שונים יחסית.

לגבי היותו של המכשף "כבשה שחורה" של מהדורה 5 - זה הרי בדיוק העניין בהפרדה המכאנית הבולטת. בעולמות מערכה שונים, ייתכן שנרצה לשחק עם רשימת המקצועות המותרים או להציע לחלקם אלטרנטיבות. במקרה כזה, יש מה לדבר על שימוש במכאניקה של המכשף כחלופה ליתר מטילי הלחשים. אפשר לדוגמה לקבוע שהמכשפים בעולם שלך הם פשוט כוהנים של ישויות שהן לא אלים פרופר: לשחק כוהן כאילו הוא מכשף - או להיפך: לקבוע שהכוהנים בעולם שלך יכולים להשתמש בקסמים כל הזמן, ולשחק דמות שמבחינה מכאנית היא מכשף, כאילו מדובר בכוהן.

בכתבות ההמשך אתן דוגמאות למצבים כאלו: למשל נתיב ללוחם שעושה עסקה כדי לרכוש נשק-ברית, כחלופה הגיונית למכשף עם להב-ברית.

תום לוין אמר/ה:
חגי תודה רבה על היוזמה וההשקעה.
תוכל להרחיב כיצד עובדת המכניקה של המכשף?
האם פאט'פיינדר אימצו את סוג הקוסם הזה?
ומהן החסרונות שלו למעט קשר אפל לפטרון.
המכשף נעשה למקצוע בסיס "מן השורה" רק במהדורה הרביעית, ולכן אינו מופיע בפאת'פיינדר. היום, יותר מעשור לאחר הפיצול בין השיטות, כל אחד מהכותרים קיבל מקצוע בסיס אחד חדש (מו"ד 4-5 צירפו את המכשף, ופאת'פיינדר 2 את האלכימאי) וכל אחד מהם לקח את הפלאדין שלו לכיוון קצת אחר.

לגבי המכאניקה של המכשף ותפקידו בקבוצה, צריך לזכור שהמכשף הוא לא מטיל לחשים רגיל - הוא סוג של קשת מאגי, ובנוסף הוא בונה לעצמו תצרף יכולות ייחודי. לשחקן של דמות מכשף יש יכולת קסטמיזציה רחבה ביותר.

הטלת לחשים - כמו מרבית מטילי הלחשים במהדורה 5, המכשף מטיל את הלחשונים שלו לפי רצון. בנוסף, יש לו גישה למספר מצומצם של לחשים מהדרגים 1-5, אותם הוא מסוגל להטיל פעמים ספורות - אבל לרענן את מלאי הקסם שלו במהלך מנוחה קצרה, בניגוד למטילי לחשים אחרים שזקוקים למנוחה ממושכת. בדרגות הגבוהות הוא מקבל גישה ללחשים בדרגים 6-9, אבל כל אחד מהם הוא יכול להטיל רק פעם אחת ביום.
הדמות עם יכולת הטלת הלחשים הדומה ביותר לזו של המכשף, היא נזיר - לנזיר יש נקודות צ'י שמתרעננות במנוחה קצרה, והוא יכול לחנצל אותן כדי להפעיל כוחות שחלקם דומים קצת ללחשים.
מאפייני פטרון והשבעות - המכשף מקבל סט יכולות ייחודי לפטרון שלו, ובוחר השבעות שהוא צובר לאורך זמן. שני סוגי היכולות נותנים לו בעיקר יתרונות קבועים, כאלו שהוא נהנה מהם תמיד, או שהוא יכול להפעיל לפי-רצון. חלקם נותנים לו עוד יכולות שפועלות רק פעם ביום (אם הן חזקות במיוחד).
מתת ברית - המכשף בוחר לקבל מתנה מיוחדת מהפטרון שלו. בספר הבסיס קיימות שלוש מתנות: יציר סוד מלווה, נשק קסום או ספר לחשים. כל אחת מהמתנות משנה את התפקיד שהמכשף יכול לתפוס בקבוצה.
 
לגבי תרגום, אני מעדיף אמגוש.
מכשף התקבע לי במוח כSorcereor,
מצד שני, אני תמיד מעווה פנים למילה "אשף" אולי כי גדלתי במוד'ם שהוא פשוט היה קוסם, ואשף עושה לי דוקא אסוציאציה של בחור משופם במגבעת עם תכסיסי קלפים.

אמגוש זאת מילה ארכאית מוזרה כזאת שיכולה להביע את היחוד של הוורלוק.
אני אוהב את הפלאף של הוורלוק, אבל במשחקיות, לפחות בקרב יש לו את בעית "אני מרביץ לו עם חרב עוד פעם"

ואסכם ב
 
חזרה
Top