למי שלא מכיר, לבני אנוש במהדורה 5 יש סט יכולות אלטרנטיבי לזה שמופיע כברירת מחדל. במקום לקבל 1+ לכל התכונות, המנחה יכול לאשר לקבל רק 1+ לשתי תכונות, פרופישנסי בסקיל כלשהו, ולקבל כשרון (Feat) בדרגה 1.
היה לי דיון על זה בקבוצה הנוכחית שלי, והופתעתי שרוב האנשים לא חשבו שלקבל כשרון (Feat) בדרגה ראשונה זה אופציה שבורה. לדעתי זה שבור ביותר, ואסביר.
קודם כל, מניין מגיעה האופציה הזאת לבני אדם לקחת כשרון בדרגה 1? הרי לאף גזע ומקצוע אחר אין את האופציה הזאת. הניחוש שלי זה שזה שארית ממהדורה 3, שם כל הדמויות קיבלו כשרון בדרגה 1, ובני אדם קיבלו 2 כשרונות. וגם שם בני אדם קיבלו יותר נקודות סקיל, שהם שוות ערך ללקבל סקיל נוסף במהדורה הזאת. כך שיש הגיון מסויים מאחורי הרצון להשאיר את האופציה המשחקית הזאת.
מצד שני, במהדורה 5 כשרונות ממלאים תפקיד שונה ממהדורה 3. בעוד ב3 הם היו חלק אינטרגלי מהשיטה וכל דמות הייתה מקבלת אחד בדרגה ראשונה ואחר כך באופן קבוע כל 3 דרגות, ב5 זה חוק אופציונאלי בסה"כ, שמיועד לקבוצות שרוצות יותר אופציות ומכניקה עשירה יותר לדמויות שלהם. וגם לא מובטח שכל דמות מקבלת כשרון כל מספר דרגות קבוע - כיוון שכל 4 דרגות (לרוב המקצועות) אפשר לבחור בין כשרון לבין 2+ לתכונה, יכול להיות גם מצב שדמות תתקדם בדרגות בלי לקחת כשרונות בכלל. כך שזהו לא עמוד תווך של השיטה, אלא יותר אופציה לגיוון למי שרוצה.
יותר מכך, כיוון שדמויות ב5 מקבלות פחות כשרונות מב3, חלק מההמרה של המכניקה הזאת כללה להפוך כל כשרון ליותר שווה. יש פחות כשרונות בשיטה, כאשר רוב הכשרונות מקפלים לתוכם 2-3 השפעות של כשרונות שהיו במהדורה 3 (וחלקם גם כוללים העלאה בתכונה). כך שאפקטיבית, לקחת כשרון במהדורה 5 יכול להתפרש כשווה ערך ללקחת 2 כשרונות במהדורה 3. וכיוון שלקחת כשרון גם בא על חשבון להעלות תכונה, הם אפילו עוד יותר משמעותיים במכניקה.
כך שאין פלא שיוצרי השיטה קבעו שברוב המוחלט של המקרים, אפשר להתחיל לקחת כשרונות רק מדרגה 4. מקצועות במהדורה הזאת מקבלים גם ככה סט יכולות יחסית מצומצם וממוקד, כך שכל כשרון שהם לוקחים יכול להגביר ואף להכפיל את האפשרויות שלהם, או האפקטיביות של הדמות. בנוסף על כך, לכשרונות כבר אין דרישות מקדימות (מלבד תכונות או שליטה בציוד, שאין בעיה לעמוד באף אחת מהן כבר בדרגה 1), כך שאפשר לקחת כשרונות מTiers שונים באותה קלות. בדרגה 4 דמות יכולה לקחת את הכשרון הכי חזק בספר אם היא רוצה.
הכשרונות האלה לעיתים שווי ערך או אפילו עולים על יכולות מקצוע, גם כאלו שמקבלים בדרגות בינוניות וגבוהות. למשל great weapon master או sharp shooter שיכולים לשלש את הנזק שדמות עושה בכל התקפה, בלי הגבלת שימושים. גם ברברי בדרגה גבוהה יתקשה להשיג את אותה אפקטיביות עם יכולות המקצוע שלו. polearm master ו-crossbow expert נותנים לדמות התקפה נוספת בסיבוב, בנוסף על יתרונות נוספים שאי אפשר להשיג בשום דרך אחרת. Lucky גם מעניק לדמות 3 גלגולים חוזרים ביום, יכולת שאפילו לחשים חזקים לא יכולים לחקות. וכן הלאה וכן הלאה. (כמובן שזו דוגמא לכשרונות החזקים יותר. יש גם כשרונות פחות מוצלחים וגם כאלו שהם חסרי תועלת לחלוטין. ובכל זאת, בעיני השיטה כולם שווים!)
ברוב המקרים, הכשרונות מוגבלים לדמויות מדרגה 4 ומעלה. הגיוני בסה"כ... עד שזה מגיע לבני אנוש. כי כאשר שחקן לוקח בן אנוש והמנחה מאשר לו את הvariant, הוא למעשה נותן לו לקחת בדרגה 1 יכולת שבכל מקרה אחר הייתה שמורה לדמויות מדרגה 4 ומעלה.
אפשר מצד אחד לטעון ש1+ לשתי תכונות וסקיל זה יכולות די עלובות ביחס למה ששאר הגזעים מקבלים, כך שלפצות את הדמות בכשרון זה רק הוגן. אבל זו השוואה לא נכונה - הרבה יכולות חלשות לא משתוות ליכולת אחת חזקה. יכולות הגזע של שאר הגזעים מתאימות לדרגה 1, והן נעשות פחות ופחות אפקטיביות ככל שהם עולים בדרגות. או לחלופין, אלו יכולות פסיביות שקשה לסנכרן בינן לבין יכולות מקצוע כדי להגביר את האפקטיביות של הדמות. כשרון, לעומתן, זה יכולת שמאפשרת התאמה אישית וסנכרון מצויין בינו לבין המקצוע שהדמות בחרה, וגם נותנת מכניקות שלא זמינות בשום דרך אחרת, ושבדרך כלל ממשיכות להיות אפקטיביות לאורך כל חיי הדמות.
ובלי קשר להשוואה עם גזעים אחרים, האפשרות עצמה של לקחת יכולת שבנויה מכנית להיות זמינה מדרגה 4, כבר בדרגה 1, היא שבירה של האיזון בשיטה. גם כלפי דמויות אחרות בקבוצה, וגם ביחס לאויבים. למשל, אני בטוח שאויבים של דמויות בדרגה 1 לא בנויים להתמודד עם לוחם-קשת שלקח את סגנון הלחימה Archery וגם מחזיק בכשרון Sharpshooter, שמאפשר לו להוריד כמעט כל אויב בדירוג האתגר הזה בהתקפה אחת, גם עם גלגול של 1 בקובית הנזק.
ואני גם בטוח שהיתרון הזה ואחרים שאפשר לקבל מכשרונות, ימשיכו להיות שבורים גם בדרגה 2 ו-3. וכאשר מגיעים לדרגה 4, בן האנוש בעצם יכול להחזיק כבר בשני כשרונות, כשכל שאר הקבוצה יכולה להחזיק באחד במקסימום. בשלב הזה ההפרש בינו לאחרים כבר יותר קטן, וככל שעולים בדרגות הוא הולך ונעלם. אבל אני חושב שלפחות עד דרגה 7 זה בהחלט אפשרי להרגיש בהפרש העוצמה הלא שקול בין בן האנוש לדמויות הלא אנושיות.
בתור מנחה, אני לא הייתי מאשר את הואריאנט הזה. במקסימום אולי הייתי מחליף תוסף 1+ לשתי תכונות שונות בסקיל פרופישנסי למי שמעוניין בזה, אבל זהו. לדעתי זה פדיחה מביכה של יוצרי השיטה לכלול את האופציה הזאת. וזה ברור שאנשים לא מתייחסים לזה כואריאנט, אלא כסט יכולות מקובל ואף בסיסי לבני אנוש, כי רוב האנשים כנראה יישחקו עם כשרונות.
אשמח לשמוע טיעון משכנע ללמה זה בכל זאת לא שבור, אבל אני כן רוצה להדגיש שאני מתבסס פה על החוקים שכלולים בספר החוקים לשחקן, בלי ספרי הרחבה. אני בטוח שישנם כל מיני חוקים אופציונאליים בספרי הרחבה שהופכים את המשחק להרבה יותר שבור מכשרון בדרגה 1, ולכן אין טעם לדון בהם.
היה לי דיון על זה בקבוצה הנוכחית שלי, והופתעתי שרוב האנשים לא חשבו שלקבל כשרון (Feat) בדרגה ראשונה זה אופציה שבורה. לדעתי זה שבור ביותר, ואסביר.
קודם כל, מניין מגיעה האופציה הזאת לבני אדם לקחת כשרון בדרגה 1? הרי לאף גזע ומקצוע אחר אין את האופציה הזאת. הניחוש שלי זה שזה שארית ממהדורה 3, שם כל הדמויות קיבלו כשרון בדרגה 1, ובני אדם קיבלו 2 כשרונות. וגם שם בני אדם קיבלו יותר נקודות סקיל, שהם שוות ערך ללקבל סקיל נוסף במהדורה הזאת. כך שיש הגיון מסויים מאחורי הרצון להשאיר את האופציה המשחקית הזאת.
מצד שני, במהדורה 5 כשרונות ממלאים תפקיד שונה ממהדורה 3. בעוד ב3 הם היו חלק אינטרגלי מהשיטה וכל דמות הייתה מקבלת אחד בדרגה ראשונה ואחר כך באופן קבוע כל 3 דרגות, ב5 זה חוק אופציונאלי בסה"כ, שמיועד לקבוצות שרוצות יותר אופציות ומכניקה עשירה יותר לדמויות שלהם. וגם לא מובטח שכל דמות מקבלת כשרון כל מספר דרגות קבוע - כיוון שכל 4 דרגות (לרוב המקצועות) אפשר לבחור בין כשרון לבין 2+ לתכונה, יכול להיות גם מצב שדמות תתקדם בדרגות בלי לקחת כשרונות בכלל. כך שזהו לא עמוד תווך של השיטה, אלא יותר אופציה לגיוון למי שרוצה.
יותר מכך, כיוון שדמויות ב5 מקבלות פחות כשרונות מב3, חלק מההמרה של המכניקה הזאת כללה להפוך כל כשרון ליותר שווה. יש פחות כשרונות בשיטה, כאשר רוב הכשרונות מקפלים לתוכם 2-3 השפעות של כשרונות שהיו במהדורה 3 (וחלקם גם כוללים העלאה בתכונה). כך שאפקטיבית, לקחת כשרון במהדורה 5 יכול להתפרש כשווה ערך ללקחת 2 כשרונות במהדורה 3. וכיוון שלקחת כשרון גם בא על חשבון להעלות תכונה, הם אפילו עוד יותר משמעותיים במכניקה.
כך שאין פלא שיוצרי השיטה קבעו שברוב המוחלט של המקרים, אפשר להתחיל לקחת כשרונות רק מדרגה 4. מקצועות במהדורה הזאת מקבלים גם ככה סט יכולות יחסית מצומצם וממוקד, כך שכל כשרון שהם לוקחים יכול להגביר ואף להכפיל את האפשרויות שלהם, או האפקטיביות של הדמות. בנוסף על כך, לכשרונות כבר אין דרישות מקדימות (מלבד תכונות או שליטה בציוד, שאין בעיה לעמוד באף אחת מהן כבר בדרגה 1), כך שאפשר לקחת כשרונות מTiers שונים באותה קלות. בדרגה 4 דמות יכולה לקחת את הכשרון הכי חזק בספר אם היא רוצה.
הכשרונות האלה לעיתים שווי ערך או אפילו עולים על יכולות מקצוע, גם כאלו שמקבלים בדרגות בינוניות וגבוהות. למשל great weapon master או sharp shooter שיכולים לשלש את הנזק שדמות עושה בכל התקפה, בלי הגבלת שימושים. גם ברברי בדרגה גבוהה יתקשה להשיג את אותה אפקטיביות עם יכולות המקצוע שלו. polearm master ו-crossbow expert נותנים לדמות התקפה נוספת בסיבוב, בנוסף על יתרונות נוספים שאי אפשר להשיג בשום דרך אחרת. Lucky גם מעניק לדמות 3 גלגולים חוזרים ביום, יכולת שאפילו לחשים חזקים לא יכולים לחקות. וכן הלאה וכן הלאה. (כמובן שזו דוגמא לכשרונות החזקים יותר. יש גם כשרונות פחות מוצלחים וגם כאלו שהם חסרי תועלת לחלוטין. ובכל זאת, בעיני השיטה כולם שווים!)
ברוב המקרים, הכשרונות מוגבלים לדמויות מדרגה 4 ומעלה. הגיוני בסה"כ... עד שזה מגיע לבני אנוש. כי כאשר שחקן לוקח בן אנוש והמנחה מאשר לו את הvariant, הוא למעשה נותן לו לקחת בדרגה 1 יכולת שבכל מקרה אחר הייתה שמורה לדמויות מדרגה 4 ומעלה.
אפשר מצד אחד לטעון ש1+ לשתי תכונות וסקיל זה יכולות די עלובות ביחס למה ששאר הגזעים מקבלים, כך שלפצות את הדמות בכשרון זה רק הוגן. אבל זו השוואה לא נכונה - הרבה יכולות חלשות לא משתוות ליכולת אחת חזקה. יכולות הגזע של שאר הגזעים מתאימות לדרגה 1, והן נעשות פחות ופחות אפקטיביות ככל שהם עולים בדרגות. או לחלופין, אלו יכולות פסיביות שקשה לסנכרן בינן לבין יכולות מקצוע כדי להגביר את האפקטיביות של הדמות. כשרון, לעומתן, זה יכולת שמאפשרת התאמה אישית וסנכרון מצויין בינו לבין המקצוע שהדמות בחרה, וגם נותנת מכניקות שלא זמינות בשום דרך אחרת, ושבדרך כלל ממשיכות להיות אפקטיביות לאורך כל חיי הדמות.
ובלי קשר להשוואה עם גזעים אחרים, האפשרות עצמה של לקחת יכולת שבנויה מכנית להיות זמינה מדרגה 4, כבר בדרגה 1, היא שבירה של האיזון בשיטה. גם כלפי דמויות אחרות בקבוצה, וגם ביחס לאויבים. למשל, אני בטוח שאויבים של דמויות בדרגה 1 לא בנויים להתמודד עם לוחם-קשת שלקח את סגנון הלחימה Archery וגם מחזיק בכשרון Sharpshooter, שמאפשר לו להוריד כמעט כל אויב בדירוג האתגר הזה בהתקפה אחת, גם עם גלגול של 1 בקובית הנזק.
ואני גם בטוח שהיתרון הזה ואחרים שאפשר לקבל מכשרונות, ימשיכו להיות שבורים גם בדרגה 2 ו-3. וכאשר מגיעים לדרגה 4, בן האנוש בעצם יכול להחזיק כבר בשני כשרונות, כשכל שאר הקבוצה יכולה להחזיק באחד במקסימום. בשלב הזה ההפרש בינו לאחרים כבר יותר קטן, וככל שעולים בדרגות הוא הולך ונעלם. אבל אני חושב שלפחות עד דרגה 7 זה בהחלט אפשרי להרגיש בהפרש העוצמה הלא שקול בין בן האנוש לדמויות הלא אנושיות.
בתור מנחה, אני לא הייתי מאשר את הואריאנט הזה. במקסימום אולי הייתי מחליף תוסף 1+ לשתי תכונות שונות בסקיל פרופישנסי למי שמעוניין בזה, אבל זהו. לדעתי זה פדיחה מביכה של יוצרי השיטה לכלול את האופציה הזאת. וזה ברור שאנשים לא מתייחסים לזה כואריאנט, אלא כסט יכולות מקובל ואף בסיסי לבני אנוש, כי רוב האנשים כנראה יישחקו עם כשרונות.
אשמח לשמוע טיעון משכנע ללמה זה בכל זאת לא שבור, אבל אני כן רוצה להדגיש שאני מתבסס פה על החוקים שכלולים בספר החוקים לשחקן, בלי ספרי הרחבה. אני בטוח שישנם כל מיני חוקים אופציונאליים בספרי הרחבה שהופכים את המשחק להרבה יותר שבור מכשרון בדרגה 1, ולכן אין טעם לדון בהם.