• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

מהדורה 5 אוצר אקראי במו"ד 5 הוא המון כסף?

טסוקימארו

פונדקאי ותיק
הקבוצה שאני מנחה חוקרת מחילות קובולדים. לא עיר משגשגת תת קרקעית, אלא רשת של מערות ומחילות ששבט קובולדים חפרו לעצמם כאזור מחייה.
הסתכלתי במדריך לשה"ם של מהדורה 5 בטבלאות האוצר האקראי כדי לשערך כמה אוצר הגיוני לתת לשחקנים אם יביסו את הבוסים של המבוך.
נדהמתי לראות שהערך של אוצר ממוצע הוא משהו כמו 450 מ"ז, + 3 חפצי קסם!

אותו דבר לגבי אוייבים בודדים, כך שבאופן אירוני דווקא נגד גובלינים וקובולדים, שאני לא מדמיין סוחבים על עצמם הרבה כסף, יש סיכוי גבוה לקבל 10-30 מ"ז מיריב בודד, בגלל שהסיכוי הוא 1/3 ואוייבים כאלה באים בכמויות...

עכשיו, מצד אחד לא נראה לי הגיוני שבחדר של מנהיגי הקובולדים האלה ימצא עושר כזה, אבל מצד שני אני לא רוצה פשוט להחליט שיהיה שם הרבה פחות, כי כל המחירים מניחים שזו כמות הזהב שהשחקנים מרוויחים. לדוגמא שיקויי ריפוי עולים 50 מ"ז לאחד, כך שהשחקנים כן מצופים לקבל הרבה כסף. אז אני לא יודע מה לעשות בקטע הזה.

שאלה נפרדת: במכרה שבו השחקנים מקבלים קווסט שמובטח פרס כדי להשלים אותו, האם הפרס יוצא מהמחיר של מה שהיו מקבלים באקראיות, או שהוא בנוסף? אני לא שואל אם נותן הקווסט לוקח מהכסף שהשחקנים מצאו, אלא אם אני בתור שה"ם מוסיף אקסטרה על האוצר האקראי או לוקח x ממנו לתשלום שאחר כך.
 
א. אולי הם מצמצמים לאבני חן, או חפצי אומנות שבטיים
ב. במערכה שלי, עשיתי שאורקים סוחרים בניבי חיות במקום זהב, ויש שער חליפין קצת מוזר. השוקנים שלי דווקא נהנו והלכו לחפש שווקים של אורקים לעשות שם קניות. אולי יש להם מטבע אחרת, ככה שיש אוצר- רק במושגי קובולדים
 
מו"ד זה לא דבר הגיוני במיוחד. לאשף בדרגה 10 יש יותר נק"פ מלפיל (בממוצע), ולבן מחצית יש כמעט אותו כוח ממוצע של בן אנוש.
זה בכל זאת משחק, וכולם רוצים ליהנות. לא כיף לעשות הרפתקה וצאת ממנה עם רווח של 30 מטבעות זהב אחרי שחיטטת בכיסים של כל קובולד שהרגת ואספת כל מטבע נחושת. כשמשחקים משחק תפקידים, כיף גובר על היגיון.
אם זה בכל זאת חשוב לך, תחשוב על זה שלבן אדם ממוצע יש נכסים בשווי גדולבערך פי 10 מאשר כמות הכסף בחשבון הבנק שלו. לא כל האוצר צריך להטבטא במטבעות זהב. חפצי אומנות, תכשיטים, בתים, מצרכים יקרי ערך כמו מלח או נייר... לא חסר דברים ששווים כסף. אפילו עם נעזוב את השווי הנדל"ני של מגורי הקובולדים, שהוא בטח מדהים (אני מתאר לעצמי שזה מקום מאוד גדול, שבנוי בצורה סבירה ומכיל הרבה כניסות, ריהוט וחצר ענקית), סביר להניח שלקובולד הממוצע יש הרבה יותר מאשר הכסף שהוא מחזיק עליו.
 
קודם כל, הייתי מניח שהמאורה מכילה גם אוצר של hoard. אתה יכול להניח שלמנהיג יש אותו עליו.
זה גם ההבדל בין שבט קובולדים עם hoard בודד למשל לבין ענק גבעות בודד שגם לו יש אוצר כזה, ואפילו שניים שבא לך. זה בא לפצות על ההבדל בין שבט של יצורים חלשים לבין יצור חזק אחד או שניים.

בנוגע למספרים שנקבת, נשמע לי מוזר. אין לי מולי את המדריך לשהם, אבל לפי מחולל אוצרות אקראי המספרים נמוכים בהרבה - http://redkatart.com/dnd5tools/
שים לב שחפץ קסום לצורך העניין זה גם שיקוי.
בכל מקרה, אני עבדתי עם הטבלאות אוצר האקראיות של המדריך לשהם והן עבדו טוב מאוד במשחק שלי.
 
הרעיון של להמיר את רוב הכסף לחפצים נשמע לי לא רע.
העניין עם הניבים מגניב, אבל אני לא חושב שהוא יתאים למערכה שלי ולשחקנים שלי. אני לא חושב שהם יעריכו סיבוכים כאלה.

מו"ד הוא כן הגיוני, בגדול. ההיגיון שלו פשוט שונה מההיגיון של העולם שלנו. בהתאם, אני כן חושב שקובולדים עשירים יהיו משהו מוזר. אפילו בפעם הראשונה שאחד השחקנים חיפש על גופה של קובולד, נתתי לו 8 מ"כ, כי רציתי לדרבן את השחקנים לחפש ולחקור, ושחקן אחר נדהם על הכמות שנמצאה על קובולד בודד. אולי זה רק אני, אבל אני לא מרגיש שלקובולדים יש הרבה יותר ממה שעליהם וכמה חפצי זבל אקראיים שהם שומרים מתחת לשמיכה או משהו.

אני מדבר פה מלכתחילה על hoard. מכאן הנתונים בפסקה הראשונה. לא הבנתי את זה:
זה גם ההבדל בין שבט קובולדים עם hoard בודד למשל לבין ענק גבעות בודד שגם לו יש אוצר כזה, ואפילו שניים שבא לך. זה בא לפצות על ההבדל בין שבט של יצורים חלשים לבין יצור חזק אחד או שניים.
הטבלאות היו מולי כשכתבתי את ההודעה הראשונה שלי, אבל אם לא הבנתי או פספסתי שם משהו אני אשמח לתיקון. המערכת של האתר שהבאת עובדת אחרת לגמרי מהספר. למשל, בספר אין סיכוי לא לקבל כלום.
כן שמתי לב שחפץ קסום מהטבלה הראשונה הוא שיקוי ריפוי, מגילת לחש דרג 1 וכדומה. זה כן מקל על העניין, אבל אני והשחקנים רוצים מערכה שבה חפצי קסם הם נדירים יותר, אז לא בהכרח מתאים שלקובולדים תהיה מגילת לחש נניח.

אני אשמח לדעתכם בנוגע לזה:
שאלה נפרדת: במכרה שבו השחקנים מקבלים קווסט שמובטח פרס כדי להשלים אותו, האם הפרס יוצא מהמחיר של מה שהיו מקבלים באקראיות, או שהוא בנוסף? אני לא שואל אם נותן הקווסט לוקח מהכסף שהשחקנים מצאו, אלא אם אני בתור שה"ם מוסיף אקסטרה על האוצר האקראי או לוקח x ממנו לתשלום שאחר כך.
וכמה באמת הגיוני לתת לשחקנים על קווסט?

ודבר אחרון: מה אם השחקנים נמצאים במבוך שבו הם לא "אמורים" לקחת את אוצר הגדול בסוף? במחילות הקובולדים יש משלחת גובלינים שהשתלטו שם על האזור. אם השחקנים יעבדו יחד עם הקובולדים נגד הגובלינים (בתמורה לסיוע מהקובולדים), הם לא בעמדה שטבעי לבזוז את החדר של מנהיגי הקובולדים, וזה לא שהקובולדים ינדבו מהאוצרות שלהם.
 
טסוקימארו אמר/ה:
אותו דבר לגבי אוייבים בודדים, כך שבאופן אירוני דווקא נגד גובלינים וקובולדים, שאני לא מדמיין סוחבים על עצמם הרבה כסף, יש סיכוי גבוה לקבל 10-30 מ"ז מיריב בודד, בגלל שהסיכוי הוא 1/3 ואוייבים כאלה באים בכמויות...
כאן אתה מדבר על יריבים בודדים לעומת Hoard. לזה התכוונתי - זה שיש 100 גובלינים לא אומר שיש 100 Hoards, אתה יכול לקבוע (ללא קשר למה שכתוב במדריך לשה"ם) שיש אחד או שניים כאלו לשבט. ואותה כמות של Hoard Treasure יש לענק גבעות בודד.

אם מפריע לך חפצי קסם בדמות מגילה של לחש בדרגה 1, אז זו אכן בעיה. וזה שאלה של נקודת ייחוס.
למשל בפאת'פיינדר, הדמויות מקבלות כל דרגה משהו בין 6 ל-10 חפצי קסם קבועים, ובכיף מעל ל-10 חפצי קסם מתכלים. וכך זה היה בכל מהדורות מו"ד עד מה' 5.
במהדורה חמש, אם תסתכל במדריך לשה"ם, הדמויות מוצאות משהו כמו 3 Hoards לכל דרגה. בכל Hoard (תלוי ברמת אתגר) יש סיכוי של 80% פחות או יותר למצוא חפצי קסם, משהו כמו 1ק4 או 1ק6. שזה אומר בכל דרגה מקבלים בין 6 ל-10 חפצי קסם בסה"כ, שרובם הם מתכלים. או במלים אחרות 2-3 חפצי קסם קבועים ואולי פחות מכך.
זה גם מה שהיה לי במשחקי המה' 5 שאני שיחקתי בהם.
זה פחות משמעותית מאשר פאת'פיינדר/מה' 4 / מה' 3.5...

אז לכן קצת קשה לי להבין למה אתה אומר שזה יותר מדי - ואם זה אכן יותר מדי, פשוט תצמצם את כמות ה Hoards לדרגה מ-3 לאחד או שניים.

נ.ב. 8 מ"כ זה לא המון. אני חושב שפועל רגיל ממוצע לזכרוני מרוויח ביום משהו כמו מ"ז או 2 מ"ז. יש את זה איפשהו.
 
תראה, תגמול לא חייב לבוא ככסף.
למשל-
תגמול רגשי- עזרתי לדמות שאכפת לי ממנה.
תגמול ידע- הדמויות יודעות עוד צשהו
תגמול חברתי- המוניטין החברתי שלי השתפר

אז למשל במקרה עם הקובולדים, קרס גדול לעלילה- מכתב מארגון אפל, מפת אוצר

הרעיון בתגמול, שהשחקנים ירגישו שהרוויחו משהו על עבודתם.
נגיד החבורה שלי בעיקר רצו תמיכה של אצילים חשובים, יותר מהכסף עצמו.
 
אה, דיברתי על כסף מאוייבים בודדים בנפרד. יש לזה טבלאות אחרות, שליריב בודד בד"א 0-4 נותנות 30% סיכוי שיהיה לו 10-30 מ"ז כשלל.
אני חושב שחפצי קסם, בייחוד המתקלים, לא יהוו בעיה לאורך זמן, אבל במחילות של שבט קובולדים מעפן פחות מתאים לי.
אני חושב שאני אצמד לטבלאות האלה או למשהו דומה פשוט כדי לא להפר את האיזון של המשחק אם מצופה נניח שלשחקנים יהיה X עוצמה מחפצי קסם ברמות מסויימות. הסיבה שאני אומר שזה הרבה חצי קסם היא שדיברתי עם השחקנים שלי לפני תחילת המשחק והם הביעו בפני את רצונם שחפצי קסם יהיו משהו מאוד נדיר.
פועל *מוכשר* (skilled - לך תדע מה זה אומר) מקבל 2 מ"ז ליום, פועל לא מוכשר 2 מ"כ. אבל לא מדובר פה בפועלים אנושיים או יצורים אחרים שחיים בחברה הנורמלית עם כלכלה ותשלום יומי וכו. מדובר בקובולד ששומר על הפתח לאזור המחייה של השבט.

בקשר לתגמולים אחרים, זו נקודה טובה. השחקנים הולכים לקבל את תודתם והערצתם של אנשי הכפר (שאת הכורים שלו הם מצילים), פרס כלשהוא מאנשי הכפר, כנראה במוצרים יותר מאשר כסף, ואני מתכנן שהאירוע ימשוך את תשומת ליבו של האציל המקומי, מה שיפתח להם משימות ופרסים וכו. אה, וכנראה האבירים שלו גם יתנו להם כך וכך כסף כתודה על עזרתם.
עם זאת, ואין לי ניסיון אז אני באמת שואל, זה לא יהיה מבאס בשבילם לעבור את כל התלאות של המחילות ולחלץ את הכורים האלה ולהרגיש בסוף המסלול שהם עדיין תפרנים?
 
תראה, תלוי בשחקנים ובקמפיין ובסגנון.
תן לאנשים פרצוף. למשל, מישהי נחמדה שאירחה אותם- בעלה כלוא במכרה.
זה גם עניין של ציפיות. כשמצילים כורים אין ממש ציפיה נראה לי להתעשר מזה.
יש ציפיה לקבל מזה הערכה. בדברים כאלה, תתמקד בלפתח דמןיות מענינות שהשחקנים יטרחו להתעניין בהן.
 
עוד במוד"מ1, גארי גייגקס התייחס לזה שהשיטה הכלכלית בעולם המשחק היא לא כלכלה "נורמלית", אלא מצב של היפר-אינפלציה, שמזכיר את עיירות הכורים במערב תקופת הבהלה לזהב - היכן שביצת תרנגולת אחת עלתה לך דולר שלם (משכורת של שבוע בחוף המזרחי).

ההרפתקנים לא פועלים בסביבה של כללי היצע וביקוש מאוזנים - יש להם צורך שוטף במוצרים נדירים (שריונות, כלי נשק, סוסי מלחמה, קסמים, מוטות עץ באורך 3 מ') והם כל הזמן מוצאים מצבורים של אוצרות עתיקים ודוחפים לשוק המקומי כמויות אדירות של זהב. כתוצאה מכך הערך של הכסף יורד אבל גם המחירים מטפסים.

גם קובולדים/אורקים/וכו' לא בדיוק מתעסקים במסחר או טובעים מטבעות - הם מוצאים אוצרות וצוברים אותם, או שודדים כסף וטובין, ולא ממש יכולים "ללכת עם זה למכולת". מי שמופרע מספיק כדי לסחור עם שבט של אורקים, גם ידרוש המון כסף תמורת המוצרים שלו בתור תוספת סיכון, ויתרום ככה אף הוא לחגיגת האינפלציה.

אז באותה עיירה יהיה לך נגר שמרוויח 2 מטבעות זהב לשבוע, בעוד שבפונדק הסמוך נסגרות עסקאות של אלפי מטבעות זהב תמורת נייר קלף ושריון לוחות, כשהלקוח משלם על המוצר במטבעות עתיקים שבכלל יצאו מהמחזור ונמצאו בבית השימוש של שבט העוגים שהטריד עד לאחרונה את העיירה.
 
חזרה
Top