• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

מהדורה 5 מה עושים כשמגלגלים תכונה נמוכה? [5] (פוצל מעץ השאלות)

אם מגלגלים תכונות, ולמישהו יוצא תכונה נמוכה מ-8: מה קורה? האם מגלגלים מחדש, או שיש לו תכונה ממש, ממש גרועה?
בנוסף, יש מצבים בהם צריך לגלגל מחדש (זריקות טובות מדי/גרועות מדי, מצב של דמות לא מאוזנת בגלל מזל או חוסר מזל)?
 
אם מישהו מגלגל תכונות, אז באסה לו אם יוצא לו רע, וכיף לו אם יוצא לו טוב. זה הכל עניין של מזל.
בדרך כלל, אם אחד מהשחקנים בקבוצה מקבל תכונות טובות או גרועות בהרבה מאחרים, מבקשים ממנו לגלגל מחדש כדי לשמור על איזון, אבל אין חוק של ממש שדורש את זה.
במהדורה הרביעית נתנו דוגמה: אם סך המתאמים שלך (לפני תוספי תכונות מהגזע) נמוך מ4 או גדול מ8, כנראה שאתה חלש או חזק מדי בהתאמה. אבל שוב, זה לא יותר מכלל אצבע.
 
אם יש לך/מישהו אחר מזל ממש נאחס(או כל סיבה אחרת), אז אפשר לתאם עם השה״מ לחלק תכונות באופן מוגדר מראש, לדוגמה: ׳8, 14,13,12,10,8,15׳ או כל נוסחה אחרת.
 
פיצלתי לעץ נפרד כי זה נראה לי דיון מעניין בפני עצמו.

קודם כל, אני רוצה להתייחס להנחה הסמויה שתכונה שנמוכה מ-8 היא "ממש, ממש גרועה?" -
רוב המקצועות לא צריכים יותר מ-2 תכונות טובות (לפעמים 3, אם מדובר על מקצוע מאוד מפוזר כמו נזיר). למקצוע יש תמיד את התכונה המרכזית שלו, זאת שלמשל שולטת בהטלת הלחשים שלו, או שקובעת כמה הוא מגלגל בהתקפה ובנזק. בנוסף אליה תהיה תכונה משנית שהיא גם מאוד חשובה לדמות, שבדרך כלל שולטת בדברים פסיביים כגון הגנה או נק"פ. לרוב הדמויות זה כנראה יהיה חוסן, כי חוסן חשוב לכולם. יש דמויות כמו נזיר שיש להם שתי תכונות מרכזית (זריזות וחוכמה), או נוכל שבחר במסלול עם הטלת הלחשים (ואז הוא צריך זריזות ותבונה), שבנוסף אליהם הם גם צריכים חוסן סביר.
אבל מעבר ל-3 תכונות האלה שיש להם באמת חשיבות מכנית, שאר התכונות של הדמות הם בגדר תיבלון. כלומר, זה תכונות שלא נוגעות ליכולות המרכזית של המקצוע שלה אלא רק מרחיבות את הגיוון שלה. תכונות כמו חוסן וזריזות תורמות כמעט לכל דמות, אז סביר להניח שאף אחד לא ירצה שיהיה לו בהם מחסר. אבל, למשל, גמד לוחם משוריין בכבדות כנראה לא צריך שיהיה לו זריזות מעבר לממוצע, כי היא לא תשפיע כמעט על כלום במילא. למכשף כמעט ואין שימוש בכוח, וכוהן לא ירוויח כמעט כלום מתוסף בתבונה. זה תכונות שאנחנו מכירים בשם dump stat" - תכונה זבל. כזאת שאפשר לשים בה ערך נמוך וזה לא יגרע מהדמות שלנו.
כמובן, זה לא תמיד כיף כשיש תכונה נמוכה. כוהן לא צריך תבונה גבוהה, אבל מצד שני לשחק כוהן עם תבונה 7 מרגיש מגביל מבחינת משחק תפקידים. אשף לא צריך כוח גבוה, אבל לשים לו 6 בכוח אומר שהוא לא יכול לסחוב כמעט כלום ותמיד צריך עזרה בסחיבת ציוד. אבל צריך גם להסתכל על זה מנקודת מבט אחרת - האם יש אנשים מושלמים? או בהקשר של המשחק, דמויות מושלמות? לאנשים תמיד יש פגמים וחסרונות, לצד הכישורים והיתרונות שלהם. זה מה שהופך אותם למעניינים. לשחק דמות שיש לה 10 בכל התכונות הופך אותה לאומנם חסרת מחסרים, אבל גם לחסרת תוספים. והאמת שגם לשחק דמות עם 13 בכל התכונות לא יהיה מאוד שונה, כי היא פשוט תהיה סבבה בהכל אבל לא מאוד טובה בשום דבר. אני חושב שכמו שתוספים גבוהים הופכים דמות למעניינת, כך גם מחסרים בתכונות.

לא משנה באיזה שיטת גלגול משתמשים כדי ליצור תכונות, כל השיטות תמיד מעדיפות גלגולים גבוהים על פני נמוכים. אם אתה מגלגל 4ק6 לכל תכונה, הסיכוי שיצא לך 3 בתכונה מסוימת הוא קטן להחריד (פחות מ1 ל-1000). סביר להניח שרוב הגלגולים יהיו בין 6 ל-17. זה טווח התכונות הסביר של דמויות רגילות במו"ד, שיש להם תכונות מאוד חזקות לצד תכונות שהן קצת חלשות. ואם אתה מגלגל שני סטים או יותר של תכונות (כמו שנהוג בהרבה קבוצות), זה מגדיל עוד יותר את הסיכוי שיצאו לך תכונות טובות. כך שבסה"כ, זה מאוד מאוד לא סביר שלדמות שלך תהיה יותר מתכונה אחת שנמוכה מ-10 אם אתה מגלגל באקראי ומשתמש בשיטות הגלגול הנפוצות.
לכן, אני חושב שלשחק דמות שיש לה 8 ומטה בתכונה אחת זה לא רק לא יפגע בה מכנית, אלא גם יהפוך אותה ליותר מעניינת ופחות שבלונית. בקיצור, זה לא משהו שצריך לחשוש ממנו.
 
תודה על התגובה המושקעת!
האמת, החשש העיקרי שלי מהזריקה שיצאה לי זה שהיא טובה מהרגיל (18, 16 ו-15), אבל שאלתי כי בעיקרון "אי אפשר" (בקניית נקודות וכו') לרדת מתחת ל8, אז בדקתי אם זה באמת בלתי אפשרי.
 
רק מזכיר לי שפעם בתחילת ימי מבוכים ודרקונים היינו מגלגלים לפי סדר התכונות ולא היית בוחר לאיזו תכונה להקצות איזה גלגול. כך שבחירת המקצוע שלך גם הייתה תלויה הרבה במזל שלך, והיה הרבה יותר נפוץ לשחק לוחם עם כח בינוני ולא יותר.
אני חושב שהיום אפילו כבר לא מזכירים את האפשרות הזו בספרי החוקים.
ולעניין עצמו - בנוגע לגלגולים גבוהים מדי, אם שליט המבוך מסכים לזה מראש הוא לא יכול לבוא בתלונות אח"כ. גם כי בפועל המשמעות היא לרוב שיש דמות קצת יותר חזקה מהאחרות. אם כבר הבעיה היא שיש שני מקרי קיצון באותה קבוצה (שחקן עם מתאמים גבוהים ושחקן עם מתאמים נמוכים). במקרה כזה, מניסיון העבר שלי זה לא הפריע לא לי ולא לשחקנים. אבל אם זה מפריע אז הייתי אם כבר מעלה את התכונות למי שגלגל נמוך ולא מוריד למי שגלגל גבוה.

חוץמזה, מבחינה סיפורית - פלאפי ממש צודק. זה מעניין סיפורית כשהגיבור הוא לא-מושלם.
 
The oldman אמר/ה:
אני חושב שהיום אפילו כבר לא מזכירים את האפשרות הזו בספרי החוקים.
במו"ד 3.5 הזכירו אותה, אבל ריככו משמעותית. אחרי הגלגול הראשוני אתה יכול לגלגל תוכנה אחת מחדש ולהחליף בין 2 תכונות. לא זוכר איזו מהפעולות באה קודם.
 
The oldman אמר/ה:
ק מזכיר לי שפעם בתחילת ימי מבוכים ודרקונים היינו מגלגלים לפי סדר התכונות ולא היית בוחר לאיזו תכונה להקצות איזה גלגול. כך שבחירת המקצוע שלך גם הייתה תלויה הרבה במזל שלך, והיה הרבה יותר נפוץ לשחק לוחם עם כח בינוני ולא יותר.
יצא לי להשתתף במיני קמפיין באיזו שיטה אזוטרית ששואבת השראה ממשחקי אולדסקול. חלק מהקטע זה שמגלגלים תכונות בדיוק ככה - מגלגלים לכל תכונה ומקבלים מה שיוצא. הוסיפו שם אופציה לגלגל שוב סט מלא של תכונות אם לא מרוצים מהראשון, אבל עדיין אי אפשר לבחור באיזה תכונה לשים איזה ערך.

זה שיטה לגיטימית, אבל לא למשחק מו"ד כפי שמשחקים אותו כיום. אופי המשחק שאנשים מחפשים היום שונה ממה שחיפשו פעם, וחלק מזה זה היכולת להתאים אישית את הדמות שלך. ולדעתי רוב האנשים מעדיפים את הסגנון החדש.
 
יכול להיות שזה היה DCC? יש עוד הרבה שיטות אולד סקול, אבל היא חמודה בכך שאתה למעשה מכין מספר דרגות ברמה 0 ואחרי המפגש הראשון אתה בוחר עם מי להמשיך מבין אלו ששרדו.
 
חזרה
Top