• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

מה התפקיד של קרבות במו"ד? [ספויילרים לcritical role]

טסוקימארו

פונדקאי ותיק
בראש שלי, קרבות הם אחת הפעילויות הכי מרכזיות במשחקי תפקידים, ובמבוכים ודרקונים בפרט. לא סתם חצי מהספר זה מערכת הקרבות ורוב השאר זה אויבים ויכולות שנוגעות לקרב. כשאני מתכנן הרפתקה ברור לי שהיא תכלול קרבות. אם היא מאוד קצרה, אחד הדברים הכי חשובים שיקרו בה זה קרב.
עם זאת, התחלתי לתהות על העניין תוך כדי צפייה בcritical role; אני מת על התוכנית. ראיתי את כל הפרקים שאי פעם יצאו. ועם זאת, כבר כשעשיתי בינג' של כל הקמפיין הראשון, החלקים שהכי פחות עניינו אותי היו הקרבות. שמתי לב שקרבות ארוכים הם הזמנים היחידים שאני לא תמיד צופה, אלא מקשיב לזה ברקע ועושה משהו אחר. אחרי זה, לאחרונה כשהתחלתי ממש לחשוב על זה, שמתי לב לכמה דוגמאות שבהם הקרבות פשוט קרו כי "זה מה שאמור לקרות", ואני לא מרגיש שהייתה להם משמעות אמיתית לעלילה וכו.
--------ספויילרים לcritical role--------
למשל, בכל הקטע בקמפיין השני כשהחבורה הולכת בתעלה שיצרה התולעת הענקית, יש את הקטע עם הקובולדים, ויש שני קרבות; הפלצורנים וענקי האש. אני לא רואה סיבה אמיתית לקיומם של אף אחד מהקרבות האלה חוץ מזה שהם שוברים רצף של "אתם צועדים במשך יום והולכים לישון". האלטרנטיבה הייתה לתאר מסע של מספר ימים ארוכים שבו לא הרבה קורה ולדלג ליציאה, אבל זה לא מעביר את ההרגשה של מסע ארוך בתעלה שאתה לא יודע מתי תצא ממנה. אולי זאת הפואנטה של הקרבות האלה? כי זה לא שמרסר חשב על סיבה מאוד עמוקה שהפלצורנים שם או שהוא ציפה שהשחקנים ילכו פתאום לחקור את העיר של ענקי האש.
בדומה, עכשיו כשאני רואה את the search for grog יש את הקרב נגד היללנים. אהבתי את האווירה הקריפית שנוצרה כשהשחקנים קלטו שיש מסביבם אוייבים לא ידועים שמקיפים אותם, אבל אז הם פשוט נלחמים והורגים אותם. ואז במקום תקרית של holy shit אני כל כך שמח שלא היינו צריכים לגלות מה הדברים האלה היו, זה נהיה רגע של קריפיות ואז קרב סטנדרטי, כי הדמויות ברמה 20.
אולי אני מדבר שטויות.
אשמח לשמוע את דעתכם: מה התפקיד של קרבות במשחקי תפקידים בכללי ובמו"ד בפרט? מתי לתכנן קרב, ואם לא, מה במקום?
 
לא ראיתי פרקים שלמים מקריטיקל רול, אבל אני מהמר שאחת הסיבות שהקרבות שם פחות עניינו אותך זה כי קרב הוא אלמנט גיימיסטי במשחק, ולכן באופן טבעי הוא יותר מעניין למי שמשחק אותו מאשר למי שצופה בו. לשחקן יש לחשוב על טקטיקה ועל סטטיסטיקות, אבל הצופה רק יושב ומסתכל על הקרב מתרחש בלי יכולת להשפיע. ואם הקרב לא מהווה אירוע משמעותי בסיפור של הקמפיין, אז גם אין הזדהות רגשית עם מה שקורה בו.
אני מניח שקרבות שמטרתם לא מסתכמת בלגלגל קוביות ולהפיג את המונוטוניות של ללכת מנקודה A לB אלא יש להם מרכיב עלילתי, הם הרבה יותר מעניינים לצפות בהם.

זה לגבי תוכניות משחקים, שהם היוצא מן הכלל. השאלה היותר כללית זה מה תפקידם של קרבות במשחקי תפקידים עצמם, כשאתה משחק בהם.
אז כמו שכתבתי קודם, הם מהווים את האלמנט הגיימיסטי במשחק בדרך כלל. יש שיטות וחבורות שמתמקדים בעיקר על האלמנט הזה ורוב הקמפיין זה תירוץ ללהגיע מקרב אחד לאחר, כאשר המיקוד הוא על שיפור היכולות של הדמויות וההנאה מעצם המחשבה הטקטית בקרבות, והריגוש שמביא הסיכון.
בדרך כלל אני חושב שהקרב מהווה אלמנט אחד מהמשחק, יחד עם אלמנטים נוספים. הוא עדיין ממלא את התפקידים שכתבתי למעלה, אבל לצידו יש אירועים אחרים במשחק שממלאים תפקידים אחרים - התקדמות סיפורית, פיתוח דמות, חקירת מסתורין, וכן הלאה. קרבות שמשולבים טוב בקמפיין הם כאלו שמצליחים למלא כמה תפקידים במקביל - גם צורך באתגר וגם בעלילה. למשל, קרב בוס חשוב שהוא גם מורכב מבחינה טקטית ומסוכן מאוד, אבל לתוצאותיו יש השלכות מרחיקות לכת על הקמפיין ועולם המשחק.
 
מו"ד נולד מתוך משחקי מלחמה, וקרבות הם רכיב שעלילה מו"דית טיפוסית סובבת סביבם. הקרבות יכולים להיות סתמיים ועם עלילה דלוחה (איש הולך במסדרון ומרביץ לגנולים והידרות) או להיות נקודות ציר בסיפור מורכב יותר, אבל בלי קרבות עם דרג"ש ונק"פ וגלגולי הצלה ופגיעה - זה מאבד חלק מהחוויה המו"דית.

מצד שני, שיטת הקרב של מו"ד לא באמת מעניינת לצפייה מהצד. אחרי שהתרגלת לסרטי פעולה עתירי אפקטים, סיפורי הרפתקאות ומשחקי מחשב עם גרפיקה טובה, ספק אם תרצה לצפות בחבורה של אנשים פותרים תרגיל בחילוק ארוך.
 
באופן כללי, קרבות במבוכים ודרקונים הם חלק בסיסי מהמשחק - כי זה מציע חווית משחק טקטית. יש הרבה משחקי-תפקידים בהם אין דגש לקרבות, שיטות יותר סיפוריות, אז למה לשחק מבוכים ודרקונים אם לא אוהבים קרבות?
בקשר לכמה קרבות יש בשיטה/משחק מסוים, זה תלוי בשחקנים ובמנחה. יש שחקנים שעיקר העניין מבחינתם הוא הקרבות והטקטי, ואז הם יהיו בראש. אבל שוב, משחקים בשביל הקרבות מבוכים ודרקונים, קרבות זו לא תפאורה.

כעת, בתוכנית כמו קריטיקל רול, קרבות הם יותר משעממים לצופה מהצד, כי אין לו את השליטה בדמות כמו שיש לשחקן וגם כי רוב הקרבות הם לא באמת הפתעה בעלילה, כלומר, די ברור כשהם פוגשים את התולעים במערה, שהדמויות ינצחו. השאלה שמעניינת לשחקנים זה איך הם ינצחו, ובאיזה אופן, אבל לצופה בבית זו מסקנה ידועה מראש. זאת בניגוד לקטעים של רולפליי, בהם יש הרבה יותר עניין כי התוצאה לא ידועה וקורים דברים יותר מעניינים לדעתי.
החריג לזה כמובן הם קרבות בוס וכדומה שמשנים את המשחק. מה שעוד יכול להיות מגניב זה אם יש קרבות עם תפאורה מגניבה או דברים מיוחדים שקורים בהם, ולכן לדעתי בתוכנית רשת יותר מקרב בודד בפרק זה מעמיס ומיותר.
 
חזרה
Top