• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

איך לכתוב הרפתקה- פורמט

הרבה זמן יש לי מספר רעיונות להרפתקאות בראש, אבל אני לא יודע כיצד לכתוב אותם ולפרסם אותם. לא בגלל שאין לי מושג איך הרפתקה עובדת, אלא אין לי מושג איך לגשת בכלל למלאכת הכתיבה.

מאיפה להתחיל? מה לפרט? כאשר אני כותב על העיר הקטנה שלצד היער בו מתרחשת ההרפתקה, מה אני צריך לפרט? וכאשר אני כותב התקלות, מה אני צריך לכתוב עליה? למלא הכול בפרטים מרגיש כאילו אני אכתוב יתר על המידה, ומצד שני אני כן רוצה לכתוב משהו שמישהו יוכל לקחת ולהשתמש בו מבלי לקבל כאב ראש.

האם למישהו יש הצעות כיצד לכתוב הרפתקאות? אפילו רק טיפים ל"מה חשוב לכם שיהיה כתוב כשאני קורא הרפתקה מוכנה" יועילו לי.
 
לא יודע, כי לא ניסיתי. מצד שני אני יכול לנסות להגיד מה אני אוהב בהרפתקאות מוכנות ומה לא.
אני חושב שאתה צריך לכתוב מה שמעניין אותך אבל יכול לעניין גם את השה"ם שישמתש בהרפתקה.
אתה לא צריך לפרט כל דב"ש מינורי, אבל לכל דבר בעל משמעות בהרפתקה תוסיף איזה פרט מזהה, מלבד מה שהופך אותו למשמעותי להרפתקה שלך. פסי צד יכולים לעזור, בתנאי שהם לא על איזה דב"ש חסר חשיבות. (לדוגמא, בנתיב ההרפתקאות בgiantslayer של פאיזו יש דב"ש בשם רודריק גראת', שכל המטרה שלו היא למות אחרי שיחה חסרת משמעות עם הדמויות, והם עושים לו תיאור אישיות של דב"ש ראשי בערך, על הדפים של ההרפתקה ולא בנספח כמו שהם עושים תמיד. בזבוז של נייר ודיו.)
לעומת זאת צריך לתאר פרטים קריטים להמשך ההרפתקה, לדוגמא תקריות דיפלומטיות והיתקלויות קרביות, דב"שים ומקומות רלוונטיים. גם לגביהם אל תכתוב כל פרט שולי.

(תעשה טובה ותתאר אותם בצורה הגיונית ועקבית, keep on the shadowfell עושה את זה זוועה ואני צריך לעשות שמיניות באוויר ומלא עריכות כדי לתרץ או לתקן את השטויות שוויזארדס עשו שם.)
 
אני אוהב ליצור סוג של תרשים זרימה, שמתאר את תהליך ההתרחשויות. יש בו אירועים שקורים, והחלטות שהדמויות מבצעות, שמובילות לנתיבים שונים. זה עוזר לסדר את העניין ואתה מבין לבד מה אתה אמור לכתוב. ממליץ כשאתה מפרסם להוסיף את כל התרשימים והפרטים על הדמויות בנספח ולא בתוך ההרפתקה עצמה כדי לא להעיק במהלך תיאור מהלך ההרפתקה. זה הופך אותה להרבה יותר נוחה לקריאה. תיצור הפניות לנספח במקומות הנכונים. בהצלחה.
 
קודם כל, תכתוב את ההרפתקה כמו שהיית כותב אותה לעצמך - בלי פורמט, עם נתונים, תרחישים וכו'.
אח"כ, תכתוב תקציר של ההרפתקה - אבל כזה שכאילו מיועד לשה"מ אחר - התקציר לא חייב להיות יפה וספרותי במיוחד, אבל שיהיה אינפורמטיבי ויכלול את החלקים הבאים:
מטרה: מה הסיפור מסביב? להביס את המכשף הרשע? לגלות את האוצר האבוד? לחצות את המדבר המסוכן?
משימה: איזה יעדים הדמויות צריכות להשיג כדי להצליח להגיע למטרה? כדי למצוא את האוצר של אי המטמון צריך להשיג מפה ולנצח את הפירטים, למשל.
קרקע: איפה קורות כל ההתרחשויות? טירה לא דומה למבוך שלא דומה ליער ששונה ממדבר - ונקודת הפתיחה של הדמויות יכולה להיות במקום שונה לגמרי מהמקומות אליהן תיקח אותן ההרפתקה. איך הם יגיעו לשם בכלל (הרפתקה באי בודד דורשת ספינה, הרפתקה על הירח - קצת יותר).
אויב: עם מי הדמויות אמורות להתמודד? מה נחשב לניצחון? אם אורקים חטפו את המלך כנראה שללכת לתקוף את מאורת הגנולים לא יקדם את השגת המטרה, אבל מה קורה אם הגנולים עלולים לתקוף את החבורה בלילה?
גורמים נוספים: בעלי ברית אפשריים, משאבים שאפשר לנצל, דב"שים חשובים שחייבים להגן עליהם - וכל דבר נוסף אחד שעולה על דעתך.

עכשיו, אחרי שיש לך מבנה להרפתקה ותקציר שמראה לקורא מה מצפה לו, תפרק את הטיוטה שכתבת לחלקים, ולכל חלק תכתוב "תסריט" קצר שמשתמש בנתונים שבטיוטה. בסוף, תחבר הכל ותן למישהו אחר לקרוא את זה ולומר לך מה הוא הבין ואם ברור לו איך להנחות את זה ככה שיצא דומה לתקציר - הקורא הנוסף חשוב, כי מה שנראה לנו ברור לעצמנו לא תמיד יהיה ברור לאחרים.
 
עם הזמן והנסיון שכללתי את הפורמט של בניית ההרפתקאות הכתובת שלי. מעבר לזה שאתה מוזמן לראות דוגמאות, בין אם אלופי האור או באתר, אני מקפיד על הדברים הבאים:
- תקציר ברור והגיוני של ההרפתקה בהתחלה.
- רקע להרפתקה, בחצי עמוד או פחות, גם בהתחלה. לא צריך לחפור אבל כן שהשה״ם יבין.
אם זו הרפתקה ארוכה, חלוקה לכמה פרקים כשכל פרק זה מפגש או שניים. בתחילת כל פרק גם תקציר ובסיום פרק הסבר איך ממשיכים.
- מידע שלא תורם ישירות להרצת ההרפתקה בפסי-צד או נספחים.
- ריכוז מידע רלוונטי במקום אחד. אם נפגשים בפעם הראשונה בדב״ש, זה צריך להכיל תיאור קצר שלו. לא רק שם ודרגה והפנייה לנספח.
- סטאטבלוקים כחלק מהקרב. לא נספח בסוף הספר ובטח שלא לשלוח את השה״ם לספר אחר.
 
חשוב מאוד להגדיר לעצמך קודם כל את תכלית ההרפתקה - האם זה משחק של מפגש אחד, משחק לכמה מפגשים או חלק ממערכה מתמשכת? האם יש סיפור או מסר שחשוב לך להעביר, או שאתה רוצה לזרוק את הדמויות לתוך הסיטואציה ולראות מה קורה? האם המשחק נועד להכיר לשחקנים את השיטה או שהוא מסתמך עליהם שיכירו אותה מראש? האם ההרפתקה כוללת דמויות מוכנות שהרקע שלהן מובנה ומשולב לתוך סיפור הרקע של ההרפתקה, או שהן "הרפתקנים עוברי אורח"?
כשיהיה לך ברור מה אתה מנסה לעשות, קל יותר לסנן מה חסר ומה ממש לא רלוונטי.
 
חזרה
Top