• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

מהדורה 5 מולטיקלאסים במהדורה 5

פלאפי

פונדקאי ותיק
משגיח/ה בדימוס
אחד הדברים היפים במהדורה 5 זה הורדת רוב החסמים לריבוי מקצועות. במהדורה 3.5, היית צריך לשים לב שאתה לא מאבד יותר מדי תה"ב ותוספי הצלות כשאתה עושה דיפים, ומקצועות מסוימים היו מוגבלים לנטיות ספציפיות שמתנגשות עם נטיות של מקצועות אחרים. היו מספר קטן של מקצועות שנשאו מגבלות חמורות יותר (כמו הפלאדין והנזיר שמנעו ממך לקחת דרגה נוספת אם היית עולה דרגה במקצוע אחר), ועניין הטלת הלחשים בשריון ומגן היה מאוד מגביל לבילדים מסוימים (פלאדין ומכשף לא עבד טוב...). גם העניין הסופר קריטי של דרגת מטיל היה מקור לדאגה לכל מטיל לחשים מלא שרוצה לעשות דיפ למקצוע אחר, בכך לבלום את ההתקדמות שלו ביכולת המקצוע העיקרית שלו. מולטיקלאס היה אופציה טובה לעיתים, אבל מאוד מוגבלת.

במהדורה 5 רוב המגבלות האלו ירדו. תוסף הפרופישנסי האוניברסלי עכשיו מייתר את החשש מאובדן תוסף התקפה, מטילי לחשים יכולים להטיל בשריון בלי בעיה, ומשתני לחש לא תלויים יותר בדרגת מטיל. אומנם קבעו במהדורה הזאת שכדי לעשות מולטיקלאס אתה צריך לעמוד בדרישות תכונה מינימאליות, אבל זה בדרך כלל ממש לא מחסום. ובמילא, אם אתה הולך לקחת דרגה במקצוע מסויים, סביר להניח שיהיה לך יותר מ-13 בתכונה העיקרית שלו, אחרת מה הטעם.
המכניקה היחידה שאני כן רואה שהורעה בהקשר הזה, זה תוספי התכונות\כשרונות לפי דרגה. עכשיו במקום שדמות תקבל תוסף תכונה וכשרון בדרגות דמות קבועות, הדברים האלו הם יכולות מקצוע. ויותר מכך, זו יכולת מקצוע שתמיד מתחילה בדרגה 4, ובדרך כלל מתקבלת פעם ב-4 דרגות. כך ששחקן שלוקח 2-3 דרגות במספר מקצועות, מהר מאוד ימצא את עצמו מתעכב בטירוף בקבלה של תוספי תכונה וכשרונות. זה נראה לי הכאב ראש העיקרי כשבאים לעשות מולטיקלאס, והאמת שהוא לא כזה נורא.

מקריאה בספר קפצו לראשי הרבה שילובים מעניינים בין מקצועות שפעם לא חשבתי שיוכלו לעבוד ביחד. מעניין אותי לשמוע איזה מולטיקלאסים מעניינים יצא לכם לשחק, או איזה מולטיקלאסים הייתם רוצים לשחק. וגם מעניין איזה מולטיקלאסים הייתם ממש רוצים שיעבדו ביחד אבל יש איזה מאפיין מקצוע אחד שמקלקל את החגיגה.
 
באופן כללי, ריבוי מקצועות במהדורה 5 הוא קצת מס שפתיים לשחקני מו"ד 3.5 (ששם ריבוי מקצועות כמעט היה הסטנדרט - בגלל מקצועות יוקרה). החדשות הטובות הן שהוא באמת פשוט ועובד (למעט השילוב וורלוק-פלאדין הידוע לשמצה). אבל בשורה התחתונה, בדרך כלל תעדיף לבחור ארכיטיפ שמדמה את ההשפעה של ריבוי מקצועות. בספר הבסיס יש כמה כאלה (אביר מאגי, תעלולן מאגי, לוחם טוטם, כל מה שהפייטן עושה בערך) ובאופן אישי אני חושב שארכיטיפים מאפשרים לתת לדמות אופי מעניין שהוא באמת סינטזה בין שני מקצועות.
ריבוי מקצועות מתאים רק כשאין לך חלופה מדויקת יותר כדי לשלב בין שני המקצועות שאתה רוצה.
 
the Nerubian אמר/ה:
(למעט השילוב וורלוק-פלאדין הידוע לשמצה)
פרט ונמק.

the Nerubian אמר/ה:
איזה הגשה של ריבוי מקצועות זה אמור לתת? סה"כ זה נותן לו איזה 2-3 יכולות שהן לא קרביות נטו לאורך כל חיי המקצוע.

חוץ מזה בגדול אני מסכים ברמת הקונספט עם מה שאתה אומר כאן, אבל בפרקטיקה יש יתרונות מכניים מהותיים למולטיקלאסים מסוימים, מעבר ללהוות חלופה או מס שפתיים.
 
היתרון/שיפור העיקרי בריבוי מקצועות במה' 5 ומה שהופך אותו למעניין במיוחד זה דווקא לדעתי הנושא של ההתייחסות לסלוטים להטלת לחשים, שכעת "מאוחד" - כלומר אם אתה עושה ריבוי מקצועות בין מספר מקצועות של מטילי לחשים, אז לא כל אחד נספר בנפרד, אלא כמות הסלוטים שזמינים לך נקבעים רק לפי דרגת הדמות (ולא דרגת המקצוע).
המגבלה של הלחשים שאתה מכיר/מסוגל להטיל הם עדיין לפי דרגת המקצוע, אבל ב-5 קל מאוד להטיל לחשים עם סלוט גבוה יותר ולחזק אותם, מה שהופך את השילוב של ריבוי מקצועות מטיל לחשים לא רק לשילוב שעובד, אלא כנראה לאחד הקומבואים היותר חזקים במהדורה.
 
ריבוי מקצועות במו"ד 5 זה אכן חזק, אבל הבעיה העיקרית בו היא בכלל כמות הזמן שלוקח עד שהוא באמת שווה. בדרך כלל, היכולות המעניינות של המקצועות מגיעות מהארכיטיפים, מה שאומר שאתה צריך להשקיע כמה דרגות שבהן אתה לא מקבל הרבה במקום להתקדם במקצוע שלך ליכולות החזקות יותר שלו.
למרות שזה מאוד חזק בטווח הארוך, זה כן בעייתי בטווח הקרוב. בטח ובטח אם קצב עליית הדרגות בקמפיין נמוך.
 
פלאפי אמר/ה:
the Nerubian אמר/ה:
(למעט השילוב וורלוק-פלאדין הידוע לשמצה)
פרט ונמק.
יכולת ההכאה השמימית דורשת ניצול יחידת לחש. הנזק תלוי בדרג הלחש.

וורלוק מחזיר לחשים במנוחה קצרה והם תמיד בדרג הלחש המקסימלי שלו. אז וורלוק-פלדין יכול להשתמש בהכאה רצינית בכל התקלות.
 
Nextorl אמר/ה:
ריבוי מקצועות במו"ד 5 זה אכן חזק, אבל הבעיה העיקרית בו היא בכלל כמות הזמן שלוקח עד שהוא באמת שווה. בדרך כלל, היכולות המעניינות של המקצועות מגיעות מהארכיטיפים, מה שאומר שאתה צריך להשקיע כמה דרגות שבהן אתה לא מקבל הרבה במקום להתקדם במקצוע שלך ליכולות החזקות יותר שלו.
למרות שזה מאוד חזק בטווח הארוך, זה כן בעייתי בטווח הקרוב. בטח ובטח אם קצב עליית הדרגות בקמפיין נמוך.
נכון, מצד שני רוב מקצועות הבסיס מקבלים את רוב יכולות המקצוע העיקריות שלהם בדרגות 1-3, כאשר יכולות חזקות באמת מתקבלות רק בדרגה 10 ומעלה. אז לדעתי כן משתלם לעשות דיפים למספר מקצועות ל3-4 דרגות, כי אתה מרחיב את מגוון היכולות שלך, גם אם כל אחת מהן בפני עצמה לא מאוד חזקה.

אולדמן - לא ממש חשבתי על זה עד שכתבת, אבל די צודק. אז אפילו מחזק את הנקודה לגבי מולטיקלאס עם הטלת לחשים.
מצד שני, החוקים האלה למולטיקלאסים עם מספר מטילי לחשים קצת סבוכים מדי. יש מקצועות שמקבלים דרגה פר דרגה, יש מקצועות של חצי, ויש מקצועות של שליש, ואז צריך לחשב את הכל ולהסתכל בטבלא, וכו. קצת מסובך, אבל בסופו של דבר כנראה יותר טוב מהתקדמות "טיפשה" שלא לוקחת בחשבון מקצועות אחרים.

נרוב - אחרי שציינת את השילוב חשבתי על זה. אכן יש לזה פוטנציאל. מצד שני זה גם מגביל את הפלאדין באופן כלשהו, כי הוא לא יכול להשתמש ביותר מאזור 2 הכאות בקרב עם הסלוטים מהוורלוק. וגם כדי לקבל סלוטים מאוד חזקים הוא צריך להגיע לדרגה די גבוהה עם הוורלוק.
ודבר נוסף, זה גם סיפורית נשמע לי קשה לעשות פלאדין\וורלוק שירגיש הגיוני. אבל זה דיון אחר.
 
כן, לפעמים מרגיש שמולטי ב5 הוא תוצאה של "לא חשבנו על זה עד הסוף". ראיתי בילדים הזויים שפשוט דרשו 3-6 רמות באיזה מקצוע. ובום המקצוע שלך חזק בצורה הזויה (בילד של מכשף עם וורלוק ונראה לי כוהן, יוצרים מצב שכל פעם שאתה יורד ל0 נק"פ, אתה עושה נובה של נזק, ומתרפא בחזרה למקסימום, 3 פעמים בקרב) או דרך לעשות נזק של חמש ספרות עם לחשון (זה אני כבר לא זוכר) או דרואיד שלוקח רמות בתור נזיר/ברברי בשביל להוסיף לעצמו חוכמה/חוסן (בהתאמה) לצורת החייה שלו לדרג"ש. וכמו שכבר נאמר, הבילד המפורסם של וורלוק ואק"ד (שלא כזה חריג, יש ברית פיה. יש פאלדין של הטבע או משהו.)... בקיצור, נראה ש5 מנסה להגיד לך "אל תעשה מולטי, זה לא אמור להיות שווה" ואז מפספסת את השבירת משחק שמתרחשת דרך מולטי. מוזר.
 
חזרה
Top