הושלם שדרוג תחזוקה לפורום
שדרגנו את הפורום לגרסה עדכנית של PHPBB. אם אתם נתקלים בבעיות, זה המקום לדווח: שדרוג תחזוקה לפורום - ספטמבר 2019
בנוסף אנו שוקלים בטווח הארוך יותר לשדרג את מערכת הפורומים למערכת מודרנית יותר ונשמח לשמוע את דעתכם. זה הנושא בו אנחנו מציגים אפשרויות שונות: אז EnWorld עדכנו את האתר שלהם

מקצועות גרועים במהדורה 5

פורום המוקדש לדיונים על מבוכים ודרקונים מכל המהדורות כולל פאת'פיינדר. כאן תוכלו לפגוש את המומחים, לשאול שאלות, לפרסם תוכן שיצרתם, להתייעץ לגבי הנחייה, דמויות ועוד.
סמל אישי של משתמש
העוג הברברי
הודעות: 12610
הצטרף: 04 ספטמבר 2011, 15:49
תשובות: 34
מיקום: כרמיאל, ישראל
יצירת קשר:

מקצועות גרועים במהדורה 5

שליחה על ידי העוג הברברי » 26 אוקטובר 2018, 16:59

וואי וואי איך פספסת את המכשף, מקצוע מטיל הלחשים האהוב עליי בכול מהדורה 5. זה כאילו כול יכולת שלו ראית בצורה הלא נכונה.

המכשף של מו"ד 5 מדמה לדעתי יותר טוב מכול מהדורה את העובדה שהקסם שלו טבעי ומגיע ממנו. כול לחש שלו מגיע בכמה גרסאות אוטומטית, בזכות ה-Metamagic. בניגוד לאשף, שלומד את הלחשים שלו בדרכים ספציפיות, ומטיל את הלחש הנכון בזמן הנכון. המכשף מתאים את הלחש שיש על פי המצב שלו והעובדה שהלחשים שלו לא באמת עובדים לפי תבנית מסודרת. הקסם הוא חלק ממנו, הוא מגיע מהכוח הפנימי שבו, אז הוא משקיע קצת יותר והקסם משתנה, ובכול פעם שהוא מטיל את הקסם הוא קצת שונה (לפעמים בצורות מטורפות, אם אתה קוסם פרא). זה למה הוא גם יודע פחות לחשים. המכשף לומד לחש שמכוון על מטרה יחידה ויכול להשתמש בו על שתי מטרות באותה מידה, או להפוך אותו ללחש טווח רחוק במקרה הצורך, או אפילו להטיל אותו כלחש שני שמתווסף להשפעות של לחש חזק יותר ומתגבר אותן.

מורשת דרקונית היא באמת קצת משעממת מבחינת מכאניקה, אבל במהדורה 5 דרגי לחש הם נדירים ושווים. אני מסכים לגבי היכולת של דרגה 18 שהיא מעפנה, אבל לגבי היכולת של הכנפיים והקשקשים אני ממש לא מסכים. א' להיות מכוסה בקשקשי דרקון זה מגניב, אבל בהתחשב בזה שאת הסלוט שאתה משתמש בו לשריון מאגי או לריחוף היית יכול להמיר לנקודות כישוף ולחזק את הלחשים החזקים שלך, הבזבוז לא שווה את זה. מורשת דרקונית חוסכת לך את העניין, בכך שהיא נותנת לך 2 לחשים מאוד יעילים שכול מכשף היה רוצה שכהתחלה אתה לא לומד (וכך אתה מפנה את הרשימה הקטנה של לחשים ידועים שיש לך למשהו יותר טוב) וכחלק שני אתה לעולם לא מבזבז עליהם דרגי לחש. זה נהדר, למרות שמשעמם מבחינת העובדה שזה סטטי ולא משתנה.

גם לגבי היכולת דרגה 18 של קוסם הפרא אני מסכים שהיא מעפנה, אבל הוא יותר מקצוע לאלו שרוצים דברים מטורפים בשולחן. כשאתה משחק Wild Mage, משהו מטורף הולך להתרחש, אתה כמו פצצת זמן מתקתקת שיכולה בטעות להטיל קליע קסם ואז להרוג את כול החבורה בדרגה 1 (ע"ע כדור אש ממוקד בך שיכול לפוצץ חבורה בדרגה נמוכה בטעות ברגע יחיד). הוא נועד למשחקים שפחות רציניים מהדרמטיות האפית של שר הטבעות, ושוב- אנשים ששיחקו אותו אומרים שהוא ממש ממש טוב.

נקודות כישוף לא נועדו להפוך ללחשים. הן יכולות, כי אתה מכשף ואתה ורסיטילי בלחשים שלך, ואם הצורך קורא ללחש דרגה נמוכה נוסף אתה יכול להשיג אותו בקלות, אבל שים לב שלחשים מייצרים יותר נקודות כישוף מאשר העלות לקנות אותם חזרה. מה שמסמן דבר ברור- המטרה היא שתהפוך כמה שיותר לחשים לנקודות כישוף, לא הדרך ההפוכה.

אתה מתלונן שהמאגר קטן, אבל מתעלם מהעובדה שאתה אמור לנצל דרגי לחש כדי לחדש אותו. למכשף בדרגה 10 יש 10 נקודות במאגר, ועוד 61 נקודות בפוטנציה מלחשים שהוא שורף. בבירור,הרעיון הוא שהוא ישרוף לחשים בשיא הקרב אחד אחרי השני בשביל לחזק את הלחשים שהוא מטיל. אז נכון, הוא לא ישרוף את כול הלחשים שלו כי זה מטופש, אבל אפילו אם הוא שורף שליש מהם המאגר שלו בקרב החשוב עולה מ-10 ל-30. וזה המון, זה אומר שבכול תור כמעט הוא כנראה ישתמש בזה.

ועכשיו למטאמג'יק, שאגב אני אטען שלגמרי מגוון. יש שם כמה גרועים יותר וכמה פחות, אבל אני לגמרי חושב ש-4 מתוך ה-8 יספיקו לרוב המכשפים.
לחש מוארך אכן די מעפן, אבל הוא נועד יותר ללחשים שבאמת מושפעים מדרגת המטיל. בלתי נראות לדוגמה זו הדוגמה שעולה לי, או לחשי הקסמה למיניהם. זו יכולת זולה שבאמת פחות יעילה לקרב, אבל יש לה לגמרי שימושים.
לחש עדין זו לגמרי יכולת למחוץ לקרב, ואני יכול לראות מלא מכשפים שלוקחים אותה. אף פעם הקבוצה שלך לא התגנבה? ברצינות? ומה לגבי איזה לחש הקסמה שאתה לא רוצה שידעו שאתה הטלת? יש המון סיבות להשתמש בלחש עדין, בעיקר פלאפיות. נשמע לי כמו יכולת סבבה לגמרי, במיוחד לקוסם מתחיל שמחפש להשתמש בלחשים כדי לעבור התקלויות מבלי קרב (במהדורה הזו המשאבים לא מתחדשים כולם בכזו קלות, במיוחד למטילי לחשים שאינם וורלוק, ולכן זה מהמניעים של מטיל הלחשים להצליח לא להילחם ולשמור את הלחשים השווים שלו לקרבות החשובים באמת).
לחש מועצם סביר, גם אם לא מה שאני הייתי בוחר, ומתווסף מעל מטאמג'יק אחר. זה עוד נזק, וביחד עם לחש מוגבה, יכול ליצור לחשים די אכזריים. זו אופציה נורא "בטוחה", שמחסלת מזל נאחס שידפוק לך את הלחש. אני פחות מחבב, אבל לא יכולת רעה. בדרגות הגבוהות היא באמת זקוקה לשיפור, אבל בדרגות הנמוכות זה יכול לומר שאתה מגלגל את כול קוביות הנזק של הלחש שלך ביתרון.
לחש מוגבה לגמרי שימושי, אבל יקר. כמו היכולת הקודמת, זו יכולת בטוחה, שמחסלת את הסיכוי שסתם מזל יהרוס לך את הלחש. אתה צריך מזל גרוע במיוחד כדי שהאויב יצליח בהצלה כנגד לחש מוגבה. לחילופין, זו יכולת מאוד יעילה נגד אויבים עם יתרון בהצלות מסוימות, כך שאני אטען שקוסם שמתמקד בלחשי פחד (שיכולות נגדן הן מאוד נפוצות) כמעט נדרש לקחת לחש מוגבה כנגד האויבים הפחות מפוחדים.
לחש זהיר זו יכולת אכן שנשמרה בעבר לדרגות הגבוהות, גם ב-3.5 וגם ב-4. היא יעילה באמת למטילי לחשים שמתמקדים בלחשים אזוריים, ומקלה על החיים של מטילי לחשים שאוהבים להשפיע על אזורים עצומים בלחשים שלהם.
לחש מהיר, לדעתי, ממש לא שווה כמו שאתה חושב. הוא יקר, 2 נקודות לחש ולזרוק 2 סלוטים של לחשים בתור יחיד זה מאוד יעיל, אני מודה, אבל ישרוף לך את מאגר נקודות הלחש מהר מאוד, במיוחד שלרוב תרצה לשדרג את הלחש הראשי שלך עם מטאמג'יק אחר. זו יכולת שעדיין שמורה לדרגות הגבוהות, בהן יש לך דרגי לחש לשרוף. בדרגות הנמוכות? אני מתקשה לראות מכשף ששורף את הנקודות הבודדות שלו על כמה תורות גדולים במיוחד, במקום להפוך כול תור ליעיל יותר עם מטאמג'יק אחר.

ולסיום, לחש תאום, המטאמג'יק הכי טוב במשחק, שאני לגמרי לא מבין איך פספסת. ומה שאני חושב שנחמד במהדורה 5, שלמרות שהוא לדעתי המטאמג'יק הכי יעיל שיש, עדיין לא כול מכשף יבחר אותו, וזה לא אומר שהם יהיו לא יעילים או משהו. אפשר לגרי לעבוד בלעדיו.
לחש תאום דורש לחש שמכוון על מטרה אחת בלבד, ומטיל אותו על שתי מטרות במכה. בתיאוריה, בשביל לעשות משהו כזה בלי המטאמג'יק הזה, גם אם נתעלם ממגבלת הריכוז, אתה צריך לחש מהיר (כבר לוקח 2 נקודות לחש) ולשרוף 2 לחשים, כאן אתה שורף פשוט את המקביל לשני לחשים (הרי כול לחש יכול להיות מומר לנקודות לחש באותה הרמה- במקרה העלות של לחש תאום) ומטיל את זה כפעולה יחידה.
זה אומר שאתה תמיד יכול להשתמש בלחש תאום עם הלחשים המתאימים באותו התור, במקום לחלק את זה על שני תורות. אז אם יש לך 2 אויבים חזקים ויש לך 2 דרגי לחש ברמה 2 עם Hold Person, אתה יכול לנצל 2 תורות בשביל להטיל את הלחש פעמיים, להתעסק במגבלת הריכוז שדורשת ממך לחכות שאחד ישתחרר כדי להפעיל על השני, וכו'. או שאתה יכול כפעולת בונוס לשרוף את הדרג השני ל-2 נקודות לחש, ולעשות את זה כ-Twin Spell.
ולא לחינם בחרתי באחיזת אדם ללחש הזה, כי זה לחש שבדרג 3 יכול להטיל את עצמו על 2 מטרות. אבל עליך לשאול את עצמך, האם אני מעדיף דרג 2+2 נקודות לחש או דרג 3? התשובה משתנה לפי הסיטואציה, והעובדה שלמכשף יש את הבחירה הזו בכול פעם, לגמרי הופכת את זה למטאמג'יק הכי יעיל.

לסיכום:
המכשף משחק שונה מהאשף לחלוטין. האשף לומד מלא לחשים ומטיל את המתאים בכול סיטואציה, המכשף לומד מעט לחשים (כמו שאמרת, פחות מהפייטן!) אבל עם כול לחש ממלא כמה פונקציות שונות. הוא מגוון, בניגוד למטילי לחשים אחרים שהבחירה שלהם היא "איזה לחש ובאיזה דרג" בזמן הטלת לחש, המטאמג'יק מוסיף למכשף רובד נוסף ששואל אותו מה הוא רוצה לעשות עם זה. והמאגר של המכשף, בזכות העובדה שהוא יכול לשרורף דרגי לחשים על מנת להפוך אותם לנקודות כשף, ענק. מקצועות אחרים, כמו הנזיר והצ'י שלו, מחדשים את המאגר שלהם במנוחה קצרה, אבל אני לגמרי מבין למה המכשף לא עושה זאת- אם הוא היה עושה את זה, המאגר שלו היה כבר גדול מידי. המכשף הוא משחק תמידי של ניהול דרגי הלחשים שלך לעומת נקודות הכשף שלך, שבשימוש נכון, יוצר מטיל לחשים שכול לחש ברשימת הלחשים שלו מאיים פי כמה ממה שהוא אמור.
הסקייפ שלי: or_ben_abu_gsb
ניצחון! ועוד ניצחון!
סמל אישי של משתמש
פלאפי
The Three Headed Archmage
הודעות: 17782
הצטרף: 29 מאי 2005, 21:41
תשובות: 36
מיקום: כדור הארץ (לא, צדק, מה חשבתם?)

מקצועות גרועים במהדורה 5

שליחה על ידי פלאפי » 26 אוקטובר 2018, 17:20

קודם כל, זו התגובה שחיכיתי לה. ח"ח!

רוב מה שאתה אומר אכן נשמע מאוד משכנע ודורש בחינה מחדש. הדבר היחיד שעדיין מפריע לי זה שאם על-קסם זה הדבר שמחזיק את המכשף בחיים, מדוע הוא מקבל רק 2 מתוך 8 יכולות עד דרגה 10? את היכולת הרביעית הוא מקבל בדרגה 17, אז הרשה לי להניח שברוב המוחלט של הקמפיינים מכשפים יסתובבו עם או 2 או 3 יכולות על-קסם. מה שאומר שהם עדיין צריכים לבחור את היכולות האלו מאוד בזהירות, ואין להם באמת את הגמישת העצומה הזאת שאתה מתאר כאן. אם הם משלבים רשימת לחשים ועל-קסם בצורה חכמה, הם יכולים להשיג כמה קומבואים מועילים, וזהו. זה אולי גורם למכשף לזרוח ביחס לאשף בסיטואציות מסוימות, אבל זה לא הופך אותו לפחות one trick pony.
מה שכן, מה שאתה מתאר כאן כנראה כן מציב את המכשף כbattle caster האידיאלי בשיטה הזאת, שזה פונקציה מכובדת לכל הדעות.

מה שכן, הדרך שתיארת את הwild mage רק מחזקת את דעתי עליו. לשחק פצצת זמן מתקתקת ולא צפויה מתאים לסגנונות מאוד מאוד ספציפיים של משחק, מה שהופך את זה לעוד יותר הזוי שזה נמצא בספר הבסיס.
למה פלאפי? כי זה פאפי! (כל הזכויות לשם "פלאפי" אינן שמורות וכל מי שקורא הודעה זו יכול להשתמש בשם זה בחופשיות, אך אם אכן ייבחר להשתמש בשם הנ"ל, צפה לתוצאות חמורות מעורך דיני – מיצי!).
סמל אישי של משתמש
העוג הברברי
הודעות: 12610
הצטרף: 04 ספטמבר 2011, 15:49
תשובות: 34
מיקום: כרמיאל, ישראל
יצירת קשר:

מקצועות גרועים במהדורה 5

שליחה על ידי העוג הברברי » 26 אוקטובר 2018, 17:45

אני חושב ש-2 מספיק לו. הייתי אישית מעדיף יותר, כי כמו שאמרתי בעץ אחר, הבחירות האלו ממש מוסיפות לטעמי למשחק, והייתי שמח אם הן היו פחות נדירות. אבל אני יכול לראות את איך 2 מספיקות לרוב המכשפים.

מכשף שמתמקד בדיבאפים יבחר בלחש מוגבה ולחש תאום, שיספיקו לו עד דרגה 10. אחר כך הוא יבחר בלחש מהיר, ואז כנראה לחש רחוק או לחש עדין.
מכשף שמתמקד בלחשים אזוריים יבחר בדרגה הראשונה בלחש זהיר ולחש מועצם, גם זה אמור להספיק לו. אחר כך הוא יבחר בלחש לחש מהיר או לחש רחוק [שאגב אני שם לב שפספסתי בהודעה שלי, אבל בקטנה] בשביל לסיים את זה. שוב, לגמרי מספיק.
מכשף הקסמה? לחש מוגבה, לחש מוארך, לחש תאום, לחש עדין.
מכשף קרב? לחש מועצם, לחש מוגבה, לחש מהיר, לחש רחוק. כול הדברים היעילים מכאנית לקרב.

וכו' וכו'. אני מתקשה לראות איזו פונקציה ברורה של מכשף שממש סובלת מאפשרויות שהיא לא מסוגלת לקחת. רובן די מסתדרות עם 2-4 יכולות.

אני חושב שזה כול מה שמכשף צריך. זה לא אינסוף אפשרויות, אבל שוב, זה פותח לך אופציות בכול הטלת לחש. כאידיאל, רוב פעולות הבונוס לדעתי אמורות להתבזבז על להמיר דרגי לחש לנקודות כישוף.

ושים לב לגבי ה-Wild Mage שהיכולות שלו לא מגיעות רק לפעמים לפעולה. ברוב המקרים המכשף ישתמש ביכולת Tides of Chaos, ואז בשלב אקראי שהוא מטיל לחש המנחה יאמר "עכשיו" ומשהו מטורף יתרחש. הבנתי שיש מכשפי קפא"פ ששמים את עצמם בקפא"פ מיד בשביל דברים כמו "כדור אש ממוקד בך". ואתה חייב לקרוא את האפשרויות, כי כמה מהן קורעות- להפוך לכבשה למשך הקרב בטעות, חד קרן שמזומן לשדה הקרב ונעלם תוך דקה, להפוך לשיכור בפוטנציאל לחודש שלם, פרפרי אשליה, השתגרות לנקודה בשדה הקרב. יש שם כמה דברים מדהימים (חדש את כול נקודות הלחש שלך, קח פעולה נוספת מיד, עמידות לכול נזק למשך דקה, אתה יכול למות ולחזור מיד לחיים בדקה הקרובה...) ודברים נוראיים (כדור אש ממוקד בך, גריז עליך, אתה מבועת מהיצור הקרוב ביותר אליך...), אבל רוב הדברים שם לא הורסים אותך לחלוטין אלא בעיקר מהנים יותר או פשוט אקראיים.

שוב, זה סגנון משחק יותר אקראי וצחוקים. בשר הטבעות או ברומח הדרקון בחיים לא יהיה קוסם פרא, במשחק "מבוך השבוע"? זה יוסיף פלפל לכול מפגש מחדש וידאג שהוא לא יהיה משעמם.
סמל אישי של משתמש
פלאפי
The Three Headed Archmage
הודעות: 17782
הצטרף: 29 מאי 2005, 21:41
תשובות: 36
מיקום: כדור הארץ (לא, צדק, מה חשבתם?)

מקצועות גרועים במהדורה 5

שליחה על ידי פלאפי » 26 אוקטובר 2018, 18:30

אתה מעריך שלמכשף יש מספיק סלוטים כדי להמיר אותם בקביעות לנקודות כישוף? כמו שכתבתי קודם, למכשף בדרגה 10 יש בסה"כ 15 לחשים יומיים. אם הוא משתמש בחלקם כדי להמיר לנקודות כישוף, זה נשמע לי כמות די קטנה של לחשים זמינים ליום ביחס לדרגה הזאת.

מצד שני... זה מתקשר לנושא שהעלתי ב האם מהדורה 5 חיסלה את יום ההרפתקנות בן 10 הדקות? , שמטילי לחשים מקבלים הרבה פחות הזדמנויות להספים לחשים ביום, כך שמלכתחילה הם זקוקים לפחות לחשים. אני מניח שאצטרך לראות איך מתנהל לאורך זמן משחק עם מטיל לחשים מלא כדי להבין אם הכמות שנתנו להם שם באמת מספיקה או שזה מרגיש מעט.
למה פלאפי? כי זה פאפי! (כל הזכויות לשם "פלאפי" אינן שמורות וכל מי שקורא הודעה זו יכול להשתמש בשם זה בחופשיות, אך אם אכן ייבחר להשתמש בשם הנ"ל, צפה לתוצאות חמורות מעורך דיני – מיצי!).
סמל אישי של משתמש
פלאפי
The Three Headed Archmage
הודעות: 17782
הצטרף: 29 מאי 2005, 21:41
תשובות: 36
מיקום: כדור הארץ (לא, צדק, מה חשבתם?)

מקצועות גרועים במהדורה 5

שליחה על ידי פלאפי » 27 אוקטובר 2018, 10:35

המקצועות הבאים שאני רוצה להתייחס אליהם אינם גרועים אלא בעצם די טובים, רק שיש להם בעיה מוזרה וספציפית שקצת מקלקלת.

דרואיד
אני חושב שבאופן נדיר לשיטה, הדרואיד דווקא ירד בעוצמה היחסית שלו במשחק ביחס למהדורה 3. זה הגיוני, כיוון שבזמנו דרואיד היה המקצוע הכי שבור בספר. זה מרגיש כאילו לקחו את הדרואיד שהיה פעם וחילקו את היכולות שלו בין שני הסאבקלאסים. בעצם לדרואיד בדיפולט אין ממש יכולות מקצוע, וברוב הקריירה שלו הוא מתקדם ביכולות מקצוע שנקבעות על ידי הסאבקלאסים (שהם לדעתי הסאבקלאסים הכי דומיננטיים בשיטה ביחס למקצוע העיקרי). כך שכל דרואיד נתון לא יכול להנות מהורסטיליות העצומה שהייתה פעם לדרואיד, אלא צריך לבחור במה להתמקד - לחשים או שינוי צורה.
דרואיד ממעגל האדמה הוא דרואיד רגיל רק שהוא יכול להכין ולהטיל יותר לחשים, ובדרגות בינוניות וגבוהות מקבל כמה מהחסינויות שפעם כל דרואיד היה מקבל.
דרואיד ממעגל הירח הוא דרואיד רגיל רק שיכולת צורת הפרא שלו באמת שימושית בקרב (אני מניח), כמו שפעם היא הייתה אצל כל דרואיד.
הפיצול הזה לא בהכרח רע, אבל זה כן נרף משמעותי. ונוסיף לכך שעכשיו אין יותר כשרון לחש טבעי שמאפשר להטיל לחשים בצורת פרא, אלא זה יכולת שמתקבלת בדרגה 18, ולכן ברוב הקריירה של הדרואיד זה יהיה בחירה בין או להיות בצורת פרא או להטיל לחשים.
כמה דברים שלא ברורים לי בדרואיד הזה - קודם כל כיוון שאני לא מכיר ממש את נתוני החיות במהדורה הזאת, אשמח לדעת כמה פוטנציאל קרבי יש באמת לצורת פרא הרגילה, וכמה הפוטנציאל הזה גדול יותר אצל דרואיד ירח. דרואיד ירח בדרגה 18 יכול להפוך לחיות בדירוג אתגר 6. במהדורה 3.5 זה לא נשמע מאוד מרשים, אבל אולי במהדורה 5 זה כן משמעותי.
דבר שני, דרואיד זה דוגמא מובהקת לעלייה המעריכית והפתאומית בעוצמה בדרגות המאוד גבוהות שנפוצה מאוד בשיטה הזאת. במשך רוב הדרגות הדרואיד צובר עוצמה בצורה לינארית, אבל החל מדרגה 18 הוא פתאום נהיה חזק משמעותית, כשתוך 3 דרגות הוא מקבל את היכולת המדהימה של להטיל לחשים בשינוי צורה, ואז לאחר מכן מקבל אינסוף שינויי צורה ליום (אחרי שהיו לו כל החיים 2 שינויים בין מנוחות קצרות). זה מאוד מוזר לי, כי ברוב הקמפיינים אני לא מצפה שדמויות יגיעו לדרגות האלה. ובקמפיינים שכן, זה נראה כאילו ההבדל בין דרגה 17 ל-18 הוא פתאום קפיצת דרגה מטורפת בעוצמה של הדמויות ועל כן גם באתגרים שצריך להתאים להם. מעניין אותי אם יש גם קפיצה מורגשת בעוצמה של יצורים בד"א האלה.


נוכל
נוכל זה אחלה מקצוע, עושה את כל מה שעשה בעבר ואף יותר מכך. יכולות מקצוע עשירות, סאבקלאסים יפים. ממש מותק. רק מאוד מוזר לי למה במהדורה הזאת נוכל הוא כבר לא הסקילמנקי מספר 1 בשיטה, אלא הבארד. הנה המתמטיקה:
נוכל מתחיל את המשחק עם 4 סקילים וכלי גנב (נתעלם מסקילים מרקע וגזע, שזה דברים שכל מקצוע מקבל באופן שווה). הוא בוחר אותם מתוך רשימה מסויימת שהיא די רחבה, אבל לא כוללת את כל הסקילים האפשריים. בארד מתחיל את המשחק עם 3 סקילים וכלי נגינה, אבל שיכולים להיות כל סקיל אפשרי.
בדרגה 1 ואז בדרגה 6, הנוכל בוחר שני סקילים שהוא יתמחה בהם, שאחד מהם גם יכול להיות כלי גנב. הבארד מקבל בדיוק את אותה יכולת, רק שהיא ניתנת בדרגות 3 ו-10, וללא כלי גנב.
בדרגה 2 הבארד מקבל יכולת שאין לנוכל - הוא מוסיף חצי מתוסף הפרופ' שלו לכל בדיקה שלא כבר כולל את התוסף. מעשית הוא נהיה קצת מיומן בכל דבר שהוא עושה.
דרגה 3 היא המשמעותית בעניין הזה, כיוון שזו הדרגה בה בארד מקולג' הידע מקבל 3 סקילים נוספים לבחירתו. זה אומר שבשלב הזה לנוכל יש 4 סקילים מתוך רשימה מוגבלת, ולבארד יש 6 סקילים חופשיים לגמרי.
בדרגה 11 הנוכל מקבל יכולת שאין לבארד - להתייחס לכל גלגול של סקיל שהוא מיומן בו כמינימום 10 כשהוא מגלגל.
בדרגה 14 טרובדור (קולג' ידע) יכול להוסיף את קוביות ההשראה שלו לבדיקות שהוא מבצע.
בסה"כ יוצא מזה שכאשר הם מגיעים לדרגה 14 וכבר קיבלו את כל יכולות המקצוע שקשורות לסקילים, נוכל יודע פחות סקילים מרשימה מוגבלת, ובארד יודע יותר סקילים מרשימה חופשית וגם יכול לעשות כל דבר שהוא לא מיומן בו ברמה סבירה. נוכל נכשל פחות בדברים שהוא יודע לעשות, אבל טרובדור יכול לתת לעצמו תוסף שלא זמין לנוכל. בסה"כ נשמע שהם יחסית מאוזנים אחד עם השני, אם מתעלמים מהפיל שבחדר - טרובדור הוא גם מטיל לחשים מלא ומגוון למדי.
זה אומר שבנוסף על כך שהוא שווה ערך לנוכל בשימוש בסקילים, הוא גם יכול תמיד לבחור להתעלות על הנוכל בכל סיטואציה אם הוא בוחר להטיל לחש שישפר את הסקיל שלו או ייתר אותו לגמרי. זה אומר שכמעט בכל סיטואציה מחוץ לקרב שדורשת שימוש בסקיל, הבארד יכול להשתוות לנוכל או לעלות עליו.
אני לא יודע אם ההשוואה הזאת הוגנת כיוון שבארד במהדורה הזאת קיבל בוסט רציני, והוא בערך המקצוע הכי מועיל בסיטואציות לא קרביות שקיים. וגם הוא יכול להפוך את עצמו למועיל בקרב אם הוא ממש רוצה. אבל בכל מקרה, הדעיכה במעמדו של הנוכל כסקילמנקי המרכזי קצת מדכאת אותי.

כוהן
גם הוא מקצוע מדהים שעוצב מאוד יפה ובגדול אין לי תלונות עליו. יכולות דיפולט עשירות, סאבקלאסים חזקים ומגוונים, ממש בובה. רק מה, יש לו בטן רכה בדרגות 9 עד 16.
יכולות הסאבקלאס מתקבלות בדרגה 1, 2, 6, 8 ואז צריך לחכות מלא זמן עד דרגה 17 כדי לקבל עוד משהו. בזמן שהוא מחכה, מה הכוהן בעצם מקבל מהמקצוע? אם נסתכל על הטבלא יש קומץ יכולות שמתקבלות בדרגות האלו (מלבד הבסיס של לחשים וASI) -
בדרגה 10 מקבלים התערבות שמיימית, יכולת די מעורפלת שתלויה בקובית אחוזים (עם סיכוי נמוך), תלויה במנחה, וזמינה במקרה הטוב פעם בשבוע. תיאורטית חזק אבל לא שימושי או פרקטי על בסיס קבוע.
בדרגות 11 ו-14 משתפרת היכולת להשמיד אלמתים. גירוש אלמתים באופן כללי היא יכולת שיכולה להיות נישתית לעיתים, השמדת אלמתים במקרה הזה היא עוד יותר נישתית, והשיפורים הקטנים האלה ממש לא מהווים שיפור משמעותי בעוצמה הכללית של הכוהן.
ו...זהו.
עד דרגה 8 הכוהן מקבל המון יכולות שוות בקצב די מהיר, והחל מדרגה 17 הוא מקבל הרבה יכולות שוות בקצב די מהיר. אבל בין לבין הוא בעיקר מקבל עוד לחשים וזהו. אפשר אולי להגיד שעל אף שדרגה 9 ריקה בטבלא, הוא כן מקבל בה שני לחשי דומיין, אז היא לא ריקה לחלוטין. אבל נגיד דרגות 13 ו-15 נותנות לו בסה"כ דרג לחש חדש וזהו. אם הייתי משחק כוהן והייתי מגיע לדרגות האלה הייתי די מתבאס שבזמן שכל שאר המקצועות ממשיכים לקבל יכולות מקצוע חדשות, אני פחות או יותר סיימתי את החלק המרגש במקצוע ועכשיו כל עליית דרגה די זהה לעליית דרגה הקודמת.
למה פלאפי? כי זה פאפי! (כל הזכויות לשם "פלאפי" אינן שמורות וכל מי שקורא הודעה זו יכול להשתמש בשם זה בחופשיות, אך אם אכן ייבחר להשתמש בשם הנ"ל, צפה לתוצאות חמורות מעורך דיני – מיצי!).
סמל אישי של משתמש
the Nerubian
The Fatespinner Archmage
הודעות: 12951
הצטרף: 05 דצמבר 2004, 17:04
תשובות: 62
מיקום: Azjul-Nerub, נורת'ראנד.
יצירת קשר:

מקצועות גרועים במהדורה 5

שליחה על ידי the Nerubian » 27 אוקטובר 2018, 12:51

פלאפי כתב:
27 אוקטובר 2018, 10:35
כמה דברים שלא ברורים לי בדרואיד הזה - קודם כל כיוון שאני לא מכיר ממש את נתוני החיות במהדורה הזאת, אשמח לדעת כמה פוטנציאל קרבי יש באמת לצורת פרא הרגילה, וכמה הפוטנציאל הזה גדול יותר אצל דרואיד ירח. דרואיד ירח בדרגה 18 יכול להפוך לחיות בדירוג אתגר 6. במהדורה 3.5 זה לא נשמע מאוד מרשים, אבל אולי במהדורה 5 זה כן משמעותי.
צורת פרא מקנה בעיקר ורסטיליות מחוץ לקרב - יכולות להגיע לכל מני מקומות, לנוע מהר יותר וכן הלאה. בקרב, היתרונות המשמעותיים הם קצב תנועה ונק"פ נוסף (לצורת החיה יש נק"פ מלא של החיה, וכאשר הוא מופחת ל-0, הדרואיד מוחזר לצורה אנושית וסופג רק כל נזק נוסף מעבר לזה שהפחית את צורת החיה ל-0).
אצל דרואיד האדמה, מהר מאוד משתלם יותר להשתמש בלחשי התקפה. אצל דרואיד הירח, צורת החיה גורמת לזינוק משמעותי בכושר הלחימה שלו בדרגה 3 ושוב בכל פעם שהוא מקבל צורות בדרוגי אתגר גבוהים יותר. חיות בדירוג אתגר 6 זה גם פילים ודינוזאורים עם, התקפות שגורמות נזק גבוה מעט יותר מהלחשונים של הדרואיד ועם כמות נקודות פגיעה שאפקטיבית מכפילה את כושר הספיגה שלו (עם שני שינויי צורה לחיות בדרוג אתגר 5-6).

שים לב שיש נתונים של כמעט כל החיות ממגדיר המפלצות גם בנספח של הספר לשחקן.
פלאפי כתב:
27 אוקטובר 2018, 10:35
רק מאוד מוזר לי למה במהדורה הזאת נוכל הוא כבר לא הסקילמנקי מספר 1 בשיטה, אלא הבארד.
זה מהשפעות מהדורה 4. הנוכל נעשה גורם נזק הרבה יותר משמעותי (הרבה יותר קל לו להשיג פגיעה חמורה ולזוז בשדה הקרב בלי לעורר התקפות מזדמנות), אבל הטרייד-אוף הוא שהטרובדור שריין את מעמדו כאיש-שידו-בכל עם התוספים הגדולים למיומנויות.
The strands of destiny weave only a web of death

You can ask an audience to believe the impossible, but not the improbable
סמל אישי של משתמש
המפקד האלמוני
הודעות: 4006
הצטרף: 27 מאי 2014, 21:25
תשובות: 7

מקצועות גרועים במהדורה 5

שליחה על ידי המפקד האלמוני » 27 אוקטובר 2018, 13:03

השאלה היא - האם לדמות יש מספיק יכולות מעניינות ויעילות כדי לעמוד באתגרים שיש בהרפתקת מו"ד ממוצעת? האם השחקן שרוצה עכשיו לשחק דרואיד מרגיש שמה שיש לו על דף הדמות זה מספיק מגניב ודומה לתמונה ההיא של הדרואיד בספר השחקן שהדליקה לו את הדמיון?

הגנב שלך לא נמצא בתחרות "שלי יותר גדול" עם הפייטן של מישהו אחר מהקבוצה או של איזה קומבו שראית באינטרנט. הוא אמור לעשות בצורה מספיק טובה את הדברים שגנב הרפתקן עושה, לצאת בשלום (גם אם בקושי) מההרפתקה ולהמשיך לפעילות שיש בהרפתקה הבאה.

השאלה היא לא "האם הכוהן שלי מקבל עוד יכולת כשהוא עולה לדרגה 9 כי הגנב קיבל?" אלא "האם לכוהן שלי בדרגה 9 יש מספיק מה לעשות בהרפתקאות של חבורה בדרגה 9?"

נראה לי שלסוג החשיבה המטא-משחקית הזו התכוונו הכותבים של מהדורה 5 בסידרת הציוצים על פילוסופיית הכתיבה של המהדורה - הם במוצהר פונים פחות לקהל היעד הזה ומעדיפים לא לשחק עם אנשים כאלה בכלל.
إذا رأيت نيوب الليث بارزة فلا تظنن أن الليث يبتسم
סמל אישי של משתמש
פלאפי
The Three Headed Archmage
הודעות: 17782
הצטרף: 29 מאי 2005, 21:41
תשובות: 36
מיקום: כדור הארץ (לא, צדק, מה חשבתם?)

מקצועות גרועים במהדורה 5

שליחה על ידי פלאפי » 27 אוקטובר 2018, 14:06

נרוב - אוקי מעניין מה שאתה אומר על השינוי צורה. לא חשבתי על זה שבאמת משתמע מהניסוח בספר שכשאתה משנה צורה לחיה אתה בעצם מקבל מייד נק"פ מלא שלה. אם כשאתה בוחר לסיים את היכולת אתה חוזר לנק"פ שהיה לך, ואם נזק שמוריד אותך ל-0 מסיים את היכולת והנזק הנוסף יורד מהנק"פ המקורי שלך - זה אפקטיבית עובד כמו נק"פ זמני. רק אני חושב שזה נותן הרבה יותר נק"פ מכל אפקט אחר שנותן נק"פ זמני. אם משלבים את זה עם היכולת של דרואיד ירח להקריב סלוטים כדי לרפות את עצמו בעת שינוי צורה, זה בעצם הופך את הדרואיד לטנק די מרכזי. לא פלא שהגבילו את שינויי הצורה לשניים בין מנוחה, כי כל שימוש ביכולת היה מוסיף ישירות לכושר הספיגה של הדרואיד ומעלה אותו לרמות שבורות מאוד.
מעניין, בהתחלה חשבתי שזה שהדרואיד משתמש בנק"פ של החיה זה חיסרון בגלל שהוא לא יכול לנצל את החוסן הטבעי שלו כדי למקסם את הנק"פ. אבל עכשיו נשמע שהוא מסתדר מצויין. פתאום אני תופס יותר מהדרואיד.
שאלת המשך - האם כשרון כמו tough והיכולת של גמד גבעות מעלים את הנק"פ של צורת החיה?

לגבי הנוכל, הבנתי את הכיוון. אכן הגיוני, כי במהדורה הזאת נוכל הוא סקירמישר ממעלה ראשונה.

מפקד אלמוני - לא יודע מי שואל את השאלה הזאת, אבל אני לא. אני באתי לעשות השוואה מכנית יבשה בין מקצועות מתוך אקסיומה ששום מקצוע לא קיים בואקום. אם אתה רוצה לעשות X ומתלבט בין שני מקצועות שונים, אתה תבחר במקצוע שעושה X יותר טוב. ואני בא פה להתלונן על מקצועות שלא עושים שום X יותר טוב ממקצוע אחר, ולכן הם מיותרים.
למה פלאפי? כי זה פאפי! (כל הזכויות לשם "פלאפי" אינן שמורות וכל מי שקורא הודעה זו יכול להשתמש בשם זה בחופשיות, אך אם אכן ייבחר להשתמש בשם הנ"ל, צפה לתוצאות חמורות מעורך דיני – מיצי!).
סמל אישי של משתמש
המפקד האלמוני
הודעות: 4006
הצטרף: 27 מאי 2014, 21:25
תשובות: 7

מקצועות גרועים במהדורה 5

שליחה על ידי המפקד האלמוני » 27 אוקטובר 2018, 14:27

רק שה-X שאתה מתכוון אליו נראה די מצומצם - בעיקר לפעולות שמשמעותן נזק בסיבוב בתוך מבוך. גם אם נתעלם מכל מיני דברים כמו משחק דמות או עולם פנטזיה אמין ומציאותי, זה נחמד שיש מקצועות שנותנים לך גם אפשרות לזרוח באתגרים אחרים - אם עד עכשיו אף אחד בחבורה (כולל המנחה) לא חשב על האפשרות של משחק הישרדות ומסעות כי לא היה שום דבר במקצועות ובכללים שגירה את הרצון לעשות את זה - הדרואיד והסייר יכולים לעשות חשק לנסות. כנ"ל לגבי פייטן-ידע ומשחקי חקירה ומסתורין או נזיר ומצבים שבהם יש הרבה סכנות של נפילות ומשמעות לתנועה מהירה - כמו סשן מרדפים.

בניגוד לשיטות כשרונות מו"ד היא שיטה שמבוססת קודם כל על מקצועות הן בבניה והן בפיתוח הדמות. מה שלא יהיה בדמות - לא יהיה במשחק. אז אפשר להסתכל על "עד כמה המקצוע הזה נותן לי יתרונות באותו סוג של היתקלויות מבוך שיש מאז 1972 בהשוואה למקצוע אחר?" ואפשר להסתכל על "איזה אופציות הרפתקנות מגניבות נוספות אני יכול לעשות עם היכולות של המקצוע הזה, בהנחה שבהיתקלויות מבוך הוא גם ככה בסדר גמור לכל הפחות?". זה כבר לא עד כמה ה-X של המקצוע הוא X+1 אלא אם זה בעצם X+Y.
إذا رأيت نيوب الليث بارزة فلا تظنن أن الليث يبتسم
סמל אישי של משתמש
the Nerubian
The Fatespinner Archmage
הודעות: 12951
הצטרף: 05 דצמבר 2004, 17:04
תשובות: 62
מיקום: Azjul-Nerub, נורת'ראנד.
יצירת קשר:

מקצועות גרועים במהדורה 5

שליחה על ידי the Nerubian » 27 אוקטובר 2018, 19:37

פלאפי כתב:
27 אוקטובר 2018, 14:06
נרוב - אוקי מעניין מה שאתה אומר על השינוי צורה. לא חשבתי על זה שבאמת משתמע מהניסוח בספר שכשאתה משנה צורה לחיה אתה בעצם מקבל מייד נק"פ מלא שלה. אם כשאתה בוחר לסיים את היכולת אתה חוזר לנק"פ שהיה לך, ואם נזק שמוריד אותך ל-0 מסיים את היכולת והנזק הנוסף יורד מהנק"פ המקורי שלך - זה אפקטיבית עובד כמו נק"פ זמני. רק אני חושב שזה נותן הרבה יותר נק"פ מכל אפקט אחר שנותן נק"פ זמני. אם משלבים את זה עם היכולת של דרואיד ירח להקריב סלוטים כדי לרפות את עצמו בעת שינוי צורה, זה בעצם הופך את הדרואיד לטנק די מרכזי. לא פלא שהגבילו את שינויי הצורה לשניים בין מנוחה, כי כל שימוש ביכולת היה מוסיף ישירות לכושר הספיגה של הדרואיד ומעלה אותו לרמות שבורות מאוד.
מעניין, בהתחלה חשבתי שזה שהדרואיד משתמש בנק"פ של החיה זה חיסרון בגלל שהוא לא יכול לנצל את החוסן הטבעי שלו כדי למקסם את הנק"פ. אבל עכשיו נשמע שהוא מסתדר מצויין. פתאום אני תופס יותר מהדרואיד.
שאלת המשך - האם כשרון כמו tough והיכולת של גמד גבעות מעלים את הנק"פ של צורת החיה?
קרא את הנקודות שמתארות את השפעתה של צורת פרא.

1. זה אפקטיבית כמו נק"פ זמני, וגם נותן לך את התכונות וההתקפות של החיה כל זמן שיש לך לפחות 1 נק"פ זמני.
2. בדרגות הנמוכות, דרואיד הירח הוא לוחם הרסני (צורות דוב או זאב אימים נותנות לך קרוב ל-40 נק"פ והתקפות שגורמות עד 2ק6 נזק) ומפגר מאחורי הלוחם, הברברי והפלאדין רק בדרוג השריון העלוב שיש לחיות. בהמשך, הוא נשאר טנק רציני ביותר.
3. דברים שמגדילים את הנק"פ שלך משפיעים רק על הצורה הרגילה שלך. התכונות של החיה הן בדיוק כפי שרשום בפסקת הנתונים שלה, מלבד מיומנויות והתכונות מנטליות.
The strands of destiny weave only a web of death

You can ask an audience to believe the impossible, but not the improbable
סמל אישי של משתמש
liorgonen3
הודעות: 8862
הצטרף: 07 ינואר 2013, 23:12
תשובות: 25

מקצועות גרועים במהדורה 5

שליחה על ידי liorgonen3 » 27 אוקטובר 2018, 22:17

משוחד ככל שאני אהיה, אני חייב להגיד שהבארד מרגיש לי כמו מישהו שמסוגל לעשות את התפקיד של כולם.
מעבר להיות ה"סקיל מונקי" (בה' הידיעה), הוא הפך למטיל מלא ב5 (כאשר ב3.5 הוא הוגבל לדרג לחשים הרבה יותר נמוך). הקולג'ים שלו פשוט הופכים אותו ליותר ממוקד בדבר אחד, אבל יש מעין תחושה שגם זה הוא מצליח לגבור על דמוית אחרות.
קולג' הידע נותן לו מהר מאוד להוסיף לחשים של מקצועות אחרים לרשימת הלחשים שלו (שהיא גם ככה די מרשימה) וגם אם לא, אז בדרגה 10 הוא מקבל את היכולת הזו, הקטע המצחיק שהוא יכול לקחת לחשים מכל דרג שפתוח בפניו, אז בארד מקבל גישה ללחשי הפאלדין והסייר מהדרג הגבוה ביותר, הרבה לפני שהם מקבלים אותם. וקולג' האומץ נותן לו להיות מסוכן לא פחות מרוב הקפאפיסטים האחרים.
הייתי מרחיב על כמה הקולג'ים הנוספים שלו גורמים לו להרגיש עוד יותר מומחה בדברים, אבל פשוט מרגיש שהברד משחק 2 מקצועות בנפרד לפעמים. וזו אחת הסיבות שהוא המקצוע האוהב עלי ב5. אז כן, די ברור שהוא גונב לנוכל את הבמה...
I don't want to be at the mercy of my emotions. I want to use them, to enjoy them,and to dominate them
Oscar Wilde, The Picture of Dorian Gray
סמל אישי של משתמש
פלאפי
The Three Headed Archmage
הודעות: 17782
הצטרף: 29 מאי 2005, 21:41
תשובות: 36
מיקום: כדור הארץ (לא, צדק, מה חשבתם?)

מקצועות גרועים במהדורה 5

שליחה על ידי פלאפי » 31 אוקטובר 2018, 17:18

ועכשיו, למקצוע שכולם חיכו לו:

הוורלוק

אתחיל מקצת רקע. מהדורה 3 התחילה עם שני מקצועות בסיס שמטילים לחשים מאגיים - האשף והמכשף. אם האשף היה האבטיפוס של מטיל לחשים, המכשף היה ואריציה עליו, והשוני ביניהם היה שהמכשף יודע פחות לחשים אך יותר גמיש בהטלה שלהם ובעל יותר שימושים יומיים. הוורלוק נוסף לאחר מכן באחד מספרי ההרחבה, ובבסיס הוא היה ההמשך הטבעי של המגמה הזאת - הוא לקח לקיצון את היחס בין לחשים ידועים לחופשיות בהטלה שלהם, וידע מספר מצומצם מאוד של לחשים אבל יכל להטיל אותם בצורה בלתי מוגבלת. במהדורה 5 האשף ממשיך למלא את אותו תפקיד שמילא בעבר אך המכשף קיבל כיוון אחר.
ומה לגבי הוורלוק במהדורה 5? ובכן הוורלוק הוא עכשיו שענטז הזוי של 3 מכניקות שונות להטלת לחשים, שגם הצליחו לדחוף אליו המון מכניקות לא קשורות אחרות מכל מיני מקצועות אחרים. לא הצלחתי להבין מה הקונספט העומד בבסיס יכולות הטלת הלחשים שלו ואיך הוא אמור להתנהל ביחס למטילי לחשים אחרים. בגדול, הוורלוק הוא מקצוע של יוצאים מן הכלל. לכל דבר שהוא יודע לעשות יש יוצא מן הכלל שהופך אותו לסבוך יותר ללא סיבה מובנת לעין.

אתחיל מהמכניקה הכי בסיסית שלו - פקט מג'יק. זה בעצם היכולת שהכי מתקרבת ללהפוך את הוורלוק למטיל לחשים סטנדרטי. יש לו קנטריפים שעובדים כרגיל, ויש לו כמות לחשים ידועים שלקוחים מתוך רשימת לחשים. רשימת הלחשים עצמה די מצומצמת, אפילו ביחס לזו של בארד ומכשף (לכך יש יוצא מן הכלל 1, בהמשך). עם זאת, במספר לחשים ידועים הוא משתווה למכשף (אבל יוצא מן הכלל 2 עוד רגע).
אבל כאן הקשר לאיך עובדת הטלת לחשים במהדורה 5 נגמר, ומתחיל התסבוך. במקום לקבל סלוטים יומיים לדרגי לחש, הוורלוק מקבל כמות קטנטנה (1-4) של סלוטים המתחדשים לאחר מנוחה קצרה, בהם הוא יכול להשתמש כדי להטיל כל לחש הידוע לו. ודרגי הלחש שהוא מקבל מתקדמים באותו קצב כמו מטילי לחשים מלאים אחרים, אך נעצרים בדרגה 9 בדרג 5. עם זאת, מספר הלחשים הידועים ממשיך לגדול, מה שאומר שבחצי השני של הקריירה שלו הוא יכול לבחור רק לחשים ידועים מדרג 5 ומטה. ועם זאת (!), רשימת הלחשים שלו מגיעה עד דרג 9. אוקי מה?
אז התשובה לשאלה אוקי מה, זה המכניקה השנייה של הטלת לחשים של המקצוע - מיסטיק ארקנום. זו יכולת נפרדת לגמרי שמתקבלת בדרגה 11, ונותנת לוורלוק לבחור לחש דרג 6 מרשימת המקצוע שלו, שאותו הוא יכול להטיל פעם אחת ביום, ללא קשר ליכולת הטלת הלחשים העיקרית. ואחר כך בכל דרגה אי זוגית הוא מקבל לחש נוסף מדרג גבוה יותר, עד דרגה 17 שאז הוא מקבל לחש אחד מדרגה 9 (עדיין, להטלה של פעם ביום), ושם היא נגמרת.
אז בעצם, אם משלבים ביחד את שתי היכולות האלה, מתקבל שוורלוק בדרגה 20 יכול להטיל לחשים עד דרג 5 בכמות שמאוד תלוייה בכמה מנוחות קצרות הוא מקבל ביום, ולחשים מדרג 6 ומעלה הוא יכול להטיל רק פעם אחת ביום תמיד. לא לגמרי הבנתי איך הגיעו לחלוקה הזאת.
היוצא מן הכלל 2 לעניין כמות הלחשים הידועים היא בכך שכמות הלחשים הידועים של הוורלוק לא קשורה ליכולת מיסטיק ארקנום, כך שוורלוק בדרגה 20 יודע 15 לחשים מדרג 5 ומטה, ועוד 5 לחשים, שכל אחד מהם בדרגים 6 עד 9. זה לעומת מכשף, שיודע 15 לחשים בסה"כ מכל הדרגים.
כך שלוורלוק מתקבלת בסופו של דבר יכולת הטלת לחשים די מוזרה שקשה להקביל למקצועות אחרים, ונושאת בה גם יתרונות ייחודיים (כמות הלחשים עד דרג 5 מתחדשת אחרי מנוחה קצרה מה שנותן פוטנציאל להמון לחשים יומיים בדרג 5), וגם חסרונות ייחודיים (אי אפשר להטיל לחשים מרשימת הלחשים הידועים בדרג גבוה מ-5, וכל לחש מדרג 6 ומעלה יכול להיות רק מוטל בדרג שלו).

זה השלב שאקח רגע צעד הצידה ואדבר על מאפיין של הפטרונים של הוורלוק, שגם נותנים את התשובה למה הוא היוצא מן הכלל 1 לעניין רשימת הלחשים המצומצמת. כל פטרון מעניק לוורלוק גישה ללחשים נוספים שהוא יכול להוסיף לרשימת לחשי המקצוע, אבל אלו לא בהכרח לחשים שהוא יודע. בכל שאר המקצועות מטילי הלחשים שיש להם סאבקלאסים שמעניקים להם לחשים נוספים, אלו תמיד לחשים שנחשבים מוכנים תמיד (בעיקר כי אלו מקצועות שמטילים לחשי קדושה), כך שהיכולת הזאת מועילה באופן ישיר. במקרה של הוורלוק, הלחשים האלו רק נוספים לרשימת לחשי המקצוע והוורלוק אפילו לא חייב ללמוד אותם, כך שהיכולת גם לא עוזרת לו ישירות וגם לא בהכרח אפילו תשפיע על הדמות שלו. מוזר.

נעזוב את הפטרונים ונחזור למכניקת הטלת הלחשים השלישית - אינבוקיישנס (אקרא להן קריאות כאן). זה בעצם יכולת נוספת שבמסגרתה הוורלוק לומד מספר יכולות קסומות הנבחרות מתוך רשימה מוגבלת בהן הוא יכול להשתמש. נשמע לי מאוד כמו הטלת לחשים. וגם רוב הקריאות האלו אכן מחקות לחשים מסויימים, וגם דורשים דרגה מינימלית כדי ללמוד אותן. הבעיה שהיכולת הזאת משופעת ביותר יוצאים מן הכלל ממכניקת הטלת הלחשים העיקרית.
יוצא מן הכלל 3, קריאות שמחקות לחשים, שמהוות את רוב היכולת אבל כוללת מלא חוסר אחידות. חלק מהקריאות נותנות שימוש בלתי מוגבל בלחש מסויים, בעוד יכולות אחרות נותנות שימוש של פעם ביום בלחש מסויים. חלק לא דורשות דרגה מינימלית, חלקן דורשות דרגה מינימלית שוות ערך לדרגה בה לחשים מהדרג הזה היו מתקבלים בדרך כלל, וחלקן דורשות דרגה מינימלית שלא קשורה לדרג הלחש. וחלקן נותנות יכולת קסומה שהייתה יכולה להיות לחש בשיטה, אבל היא לא, והיא פשוט יכולת ייחודית לוורלוק שלוקח את הקריאה הזאת (וכמובן שגם בקרב אלו יש דרגה מינימלית, שלפעמים נראית רנדומלית).
יוצא מן הכלל 4, קריאות אחרות שמחקות מאפייני מקצוע מסוימים שבאופן רגיל לא היו זמינים למטיל לחשים מאגי. כגון THIRSTING BLADE נותן התקפה נוספת בעת פעולת התקפה כמו כל המקצועות הקרביים, ו-BEGUILING INFLUENCE נותן לך פרופישנסי בשני סקילים. BOOK OF ANCIENT SECRETS נותן לך אפקטיבית ספר לחשים שנותן לך להעתיק לתוכו לחשים, אבל רק כאלו שהם ריטואל, ואתה רק יכול להטיל אותם כריטואל, ובנוסף אתה גם יכול להטיל לחשי וורלוק כריטואל שקודם לא יכלת.
חלק נוסף מהקריאות משפרות לחשים או יכולות מקצוע קיימות של הוורלוק. ביניהן יש את היכולת AGONIZING BLAST, שבגדול אני חושב שזה מוסכם שזה היכולת העיקרית של כל המקצוע הזה, שהופכת את הeldritch blast שלו לשווה ערך לנשק עיקרי של דמות לוחמנית. נדמה שכל שאר הקריאות הן רק תוספות.
אז בגדול, כל מכניקת האינבוקיישנס יכולה לתפקד או כהרחבה של יכולת הטלת הלחשים של הוורלוק (עם יוצאים מן הכלל), או כזליגה שלו לתפקידים אחרים בתוך החבורה (עם יוצאים מן הכלל), או כדי לשפר יכולות מקצוע אחרות. וזה בנוסף על זה שהוא מטיל לחשים מלא, וכל שאר יכולות המקצוע שעוד לא דיברתי עליהן, להלן.

אז שאר יכולות המקצוע של הוורלוק בעצם מתקבלות מהסאבקלאס שלו, שהוא הפטרון, שמתקבל בדרגה 1 (יוצא מן הכלל 5 לכך שרוב הזמן סאבקלאס מתקבל בדרגה 3). אבל, יש לו יכולת מקצוע נוספת שכן מתקבלת בדרגה 3, שגם היא בעצם סוג של סאב-סאב-קלאס (יוצא מן הכלל 6), שממנו נגזרות אחר כך יכולות אחרות ונפתחות אופציות לקריאות מסויימות. בדרגה 3 הוא בוחר אחת משלוש בריתות - או שהוא מקבל יכולת להטיל לחש מציאת יציר-סוד אבל כזאת שנותנת לו יציר-סוד יוצא מן הכלל (7), או חיבור לנשק ספציפי, שבו הוא מקבל פרופישנסי גם אם הוא לא נשק פשוט (יוצא מן הכלל 8), או ספר לחשונים שמעניק לו 3 קנטריפים נוספים על אלו שהוא כבר יודע שיכולים לבוא מכל מקצוע (יוצא מן הכלל 9).

הפטרונים עצמם מעניקים לו כל אחד סדרה של יכולות שיש להן תמה מסויימת, אבל בין פטרון לפטרון לא ממלאות את אותו תפקיד ביחס לדרגה שבה הם מתקבלים. בדרגה 1 אדון הפיות נותן יכולת הקסמה ייחודית, בעוד האפל נותן יכולת ריפוי מוגבלת והעתיק בכלל נותן טלפתיה. בדרגה 6 אדון הפיות נותן יכולת בריחה מצרות, בעוד האפל נותן יכולת מזל לא קרבית, והעתיק נותן יכולת הגנתית\התקפית בקרב. דרגה 10 היא יוצאת מן הכלל (10) כי בה כולם מקבלים יכולות הגנתיות - אדון הפיות מגן מהקסמות, האפל מגן מנזק מנשקים, והעתיק מגן מקריאת מחשבות ונזק מנטאלי. בדרגה 14 אדון הפיות נותן יכול התקפית לא מזיקה, האפל נותן יכולת התקפית עם נזק מסיבי, והעתיק נותן יכולת להקסים יצור באופן קבוע (מה שנשמע שהיה צריך ללכת לאדון הפיות כי הקטע שלו זה הקסמות).

אז לסיכום, מה הוא הוורלוק במהדורה 5? אין לי מושג. זה מן דבר אמורפי עם מלא יכולות קסומות שכל אחד מצייתת למכניקות שונות, חלקן יומיות, חלקן פר מנוחה קצרה, חלקן שימוש בלתי מוגבל. חלקן מחקות לחשים או יכולות של מקצועות אחרים, חלקן ייחודיות.
מעניין לציין שבעצם לכל המקצוע הזה אין שום יכולת אחת קבועה. כל יכולות המקצוע שלו נתונות לבחירת השחקן ברמה זו או אחרת, החל מבחירת לחשים וקריאות, וכלה בבחירת סאבקלאסים. שני שחקנים יכולים לשחק שניהם וורלוק באותה חבורה, ושתי הדמויות יהיו שונות לחלוטין ביכולות שלהן ובפונקציה שלהן בתוך הקבוצה. זה כאילו מי שכתב את המקצוע הזה לא ידע לאיזה כיוון לקחת אותו, אז הוא לקח אותו לכל הכיוונים בו זמנית.
מה שאני רוצה לדעת, זה למה? למה לעשות מקצוע שיש לו כל כך הרבה אופציות ומכניקות שונות וכולו מלא ביוצאים מן הכלל? זה נראה כמו מקצוע שבו זמנית מתאים לשחקן שלא יודע מה הוא רוצה מעצמו וכל דרגה יכול לבחור כיוון אחר ללכת אליו, ובו זמנית דורש להשתלט על כמות מוגזמת של מכניקות וחוקים שונים כדי שיהיה אפשר להשתמש בו בשגרה.
אני לא אומר שזה מקצוע גרוע בהכרח. אבל אני לא אומר את זה בגלל שהוא טוב, אלא בגלל שאני לא יודע איך בכלל להשוות אותו למקצועות אחרים. הוורלוק הוא האח החורג במשפחת המקצועות של מהדורה 5, והוא פשוט מוזר מדי.
למה פלאפי? כי זה פאפי! (כל הזכויות לשם "פלאפי" אינן שמורות וכל מי שקורא הודעה זו יכול להשתמש בשם זה בחופשיות, אך אם אכן ייבחר להשתמש בשם הנ"ל, צפה לתוצאות חמורות מעורך דיני – מיצי!).
סמל אישי של משתמש
the Nerubian
The Fatespinner Archmage
הודעות: 12951
הצטרף: 05 דצמבר 2004, 17:04
תשובות: 62
מיקום: Azjul-Nerub, נורת'ראנד.
יצירת קשר:

מקצועות גרועים במהדורה 5

שליחה על ידי the Nerubian » 01 נובמבר 2018, 22:58

ה-Warlock התחיל במהדורה 3.5 כניסיון במכאניקה ("בואו נעשה מכשף שכל הלחשים שלו ללא הגבלה!"), אבל האופי שלו התעצב במיוחד במהדורה הרביעית, וזו גם הסיבה שהמקצוע מושפע מאוד גם היום מהעיצוב שלו במהדורה הרביעית.

במהדורה הרביעית, הוורלוק היה מצויד בכמה לחשונים ובהרבה יכולות לא-קרביות שהוא הפעיל לפי-רצון, והיו לו קצת לחשי התקפה חזקים במיוחד שהיו מפוצלים בין שימושים להתקלות (=מתרענן במנוחה קצרה) ובין שימושים יומיים (=מתרענן במנוחה ממושכת). כוח ההתקפה הבסיסי שלו היה לחשון הפרץ הקמאי. בנוסף, הוא בחר ללכת עם אחד משלושה פטרונים (עם פטרונים נוספים בספרי הרחבה).
בהמשך הגיע תת-מקצוע חדש לוורלוק, בשם Hexblade, שהיה בעצם וריאציה קפא"פית של המקצוע. הקטע שלו היה שהוורלוק הבסיסי זה אנשים שעשו עסקה בשביל כוחות קסם, ואילו Hexblades הם לוחמים שעשו עסקה בשביל כוח קרבי. הם עדיין קיבלו יכולת פרץ קמאי וכמה כישופים נחמדים, אבל השטיק שלהם היה שהם מקבלים במתנה מהפטרון נשק קסום שהם יכולים לזמן. גם הם היו צריכים לבחור פטרון מאותה רשימה.

הוורלוק של מהדורה 5 בעצם מאחד את שני סוגי הוורלוקים של מהדורה 4. במקום בחירת נתיב אחת, יש לו פונקציה כפולה - בוחר גם את הפטרון שאליו הוא פנה וגם את המתנה שהוא מבקש מהפטרון.
הוא נלחם בעיקר באמצעות כלי נשק קסום שהוא מזמן או באמצעות לחשון פרץ קמאי. יש לו כמה לחשים בינוניים שהוא מטיל בכל מנוחה קצרה, לחשים חזקים במיוחד הוא מטיל אחת ליום, והוא מקבל תכונות קסומות קבועות או לחשים לא-התקפיים לפי רצון דרך יכולת ההשבעות שלו.
אם תחשוב על זה, זו דווקא מכאניקה שדי מסתדרת עם מטילי לחשים בעולמות Sword and Sorcery סטייל קונאן הברברי או אפילו בעולמות סטייל שר הטבעות. יש למכשף לחשים פשוטים יחסית שהוא מטיל בלי בעיה, לחשים טיפה יותר חזקים שהוא מצמצם בהם כי הם מתישים את האנרגיה שלו, ודברים מטורפים באמת הוא יעשה רק מספר פעמים מוגבל לאורך העלילה.

לגבי השאלה שלך למה יש לחשי פטרון שלא חייבים לבחור - זה בעצם הולך די טוב עם משחק הדמות. הרי יש כל מני פטרונים שמתיישבים תחת אותה קטגוריה, אבל הם לא בדיוק אותו דבר. פטרון אדון האופל יכול להיות משכבה קפואה של באאטור, למשל, ואז מוזר מאוד שהוא ייתן לי לחשי אש. אז כל פטרון מאפשר לשחקן לבחור מרשימה רחבה יותר שעשויה להתאים לפטרונים מהסוג הרלוונטי, אבל לא בהכרח.

לגבי השאלה שלך איך מחליטים אילו לחשים הולכים לרשימת הלחשים ואילו לחשים הולכים להשבעה לפי-רצון או להשבעה של לחש אחת ליום, יש אמירה די טובה של מייק מירלס, המעצב העיקרי של השיטה:
רוב מטילי הלחשים פועלים בשיטת יחידות לחש ליום (הטלת לחשים ואנסיאנית). לא כך מקצוע הוורלוק. הוא מכיר מספר מוגבל
של לחשים מדרגים נמוכים, אך מרענן את מלוא מאגר הקסם שלו במנוחה קצרה, והלחשים שלו מוטלים תמיד בדרג הלחש
הגבוה ביותר שהוא מכיר. לכן, הלחשים ברשימת לחשי הוורלוק וברשימות המורחבות של הפטרונים נבחרו בזהירות.
אם לחש עלול להוות בעיה כשדמות יכולה להטיל אותו שוב ושוב בין מנוחות קצרות בדרג-לחש מוגדל (כמו מעבר-קיר), יש להשאיר אותו מחוץ לרשימת לחשי הוורלוק ולהעדיף ייבוא שלו למקצוע באמצעות השבעה שתאפשר להטיל אותו על בסיס מוגבל יותר.
בדומה, לחשי דרגים 1-2 שאינם נהנים משיפור דרג הלחש "מבזבזים" את רשימת הלחשים הידועים הקצרה של הוורלוק ופוגעים
ביעילות שלו בקרב. כדאי לתת אותם לדמות באמצעות השבעות שיאפשרו לו להטיל אותן ללא הגבלה.
The strands of destiny weave only a web of death

You can ask an audience to believe the impossible, but not the improbable
סמל אישי של משתמש
פלאפי
The Three Headed Archmage
הודעות: 17782
הצטרף: 29 מאי 2005, 21:41
תשובות: 36
מיקום: כדור הארץ (לא, צדק, מה חשבתם?)

מקצועות גרועים במהדורה 5

שליחה על ידי פלאפי » 01 נובמבר 2018, 23:32

אוקי, זה נותן קונטקסט ורציונאל להרבה בחירות ספציפיות שנעשו.
זה עוד לא עונה לי על השאלה הגדולה של למה המקצוע הזה קיים ומה התפקיד שלו בקבוצה בפרט ובשיטה בכלל. הוא עדיין עושה המון דברים בהמון צורות שונות עם המון מכניקות ייחודיות והמון יוצאים מן הכלל, ונראה שכל הדברים האלו נתפרו טלאים טלאים במאמץ רב כדי שיוכלו לתפקד איכשהו כמקצוע שלם שגם לא יהיה שבור. אבל בשביל מה כל המאמץ הזה? אנשים עד כדי כך אהבו את הוורלוק של מהדורה 4 שהם היו חייבים שהוא יהיה במהדורה 5 ויהי מה, גם אם הוא לגמרי לא אחיד עם שאר השיטה? או שיש לו איזה תפקיד ייחודי בתוך השיטה שמצדיק את קיומו ושעדיין לא עליתי עליו? כי באופן כללי, הוא מתפקד בגדול כמו כל מטיל לחשים אחר. אפשר להגיע לפחות או יותר אותה פונקציונאליות שלו אם אתה עושה מולטיקלאס של מטיל לחשים מלא עם עוד מקצוע עוד שניים אחרים. אז בשביל מה לדחוף את כל זה למקצוע אחד מבולגן?
למה פלאפי? כי זה פאפי! (כל הזכויות לשם "פלאפי" אינן שמורות וכל מי שקורא הודעה זו יכול להשתמש בשם זה בחופשיות, אך אם אכן ייבחר להשתמש בשם הנ"ל, צפה לתוצאות חמורות מעורך דיני – מיצי!).
סמל אישי של משתמש
liorgonen3
הודעות: 8862
הצטרף: 07 ינואר 2013, 23:12
תשובות: 25

מקצועות גרועים במהדורה 5

שליחה על ידי liorgonen3 » 01 נובמבר 2018, 23:41

תאמין או לא, הוא כנראה נועד לתת "טעימה" מכל סוגי הלחשים.
כאילו אם אתה לוקח את ברית הספר אז אתה מסוגל ללמוד עכשיו טקסים של מקצועות אחרים. זה מעין הופך את הוולרוק לסוג של "utility".

ובסופו של דבר הם פה מאותה סיבה שהזדים פה. כי תמיד יהיו אנשים שיגידו שזה מגניב לשחק בן של שטן עם ברית של שטן, או איזה משרת של קתו'ל'ו/מלכת פיות עוצמיתית. זה מקצוע שהפלאף שלו הוא "אני חזק כי יש לי בוס חזק"
I don't want to be at the mercy of my emotions. I want to use them, to enjoy them,and to dominate them
Oscar Wilde, The Picture of Dorian Gray

תגובה מהירה


שאלת אימות זו היא אמצעי למניעת שליחה אוטומטית של טפסים על ידי בוטים.
   
שלח תגובה
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה