הושלם שדרוג תחזוקה לפורום
שדרגנו את הפורום לגרסה עדכנית של PHPBB. אם אתם נתקלים בבעיות, זה המקום לדווח: שדרוג תחזוקה לפורום - ספטמבר 2019
בנוסף אנו שוקלים בטווח הארוך יותר לשדרג את מערכת הפורומים למערכת מודרנית יותר ונשמח לשמוע את דעתכם. זה הנושא בו אנחנו מציגים אפשרויות שונות: אז EnWorld עדכנו את האתר שלהם

מקצועות גרועים במהדורה 5

פורום המוקדש לדיונים על מבוכים ודרקונים מכל המהדורות כולל פאת'פיינדר. כאן תוכלו לפגוש את המומחים, לשאול שאלות, לפרסם תוכן שיצרתם, להתייעץ לגבי הנחייה, דמויות ועוד.
סמל אישי של משתמש
פלאפי
The Three Headed Archmage
הודעות: 17782
הצטרף: 29 מאי 2005, 21:41
תשובות: 36
מיקום: כדור הארץ (לא, צדק, מה חשבתם?)

מקצועות גרועים במהדורה 5

שליחה על ידי פלאפי » 24 אוקטובר 2018, 17:22

אז אחרי הניתוח על הגזעים, אני רוצה לדבר גם על מקצועות. אבל לא על כל המקצועות, אלא ספציפית על אלו שנראים לי מאוד לא מרשימים במהדורה הזאת. גם בהשוואה לאיך שהם היו במהדורה 3, וגם באופן כללי.

מכשף
המקצוע הראשון שמאוד הכעיס אותי היה המכשף (Sorcerer; ל-warlock אתייחס פשוט כוורלוק). בגלל השינוי בשיטת הטלת הלחשים, היתרון של המכשף על האשף (wizard) בהטלה ספונטנית בעצם התנדף - עכשיו האשף כל יום מכין כמות לחשים מהספר שלו, והוא יכול להשתמש בסלוטים הזמינים לו כדי להטיל כל לחש שהוא הכין. ושאר המקצועות מתנהלים בצורה דומה - או מכינים כמות לחשים יומית שמתוכה הם יכולים לבחור חופשי, או שהם יודעים כמות לחשים שממנה הם יכולים לבחור מה להטיל. בעצם זה נהפך למקצועות שיש להם רשימת לחשים ידועים קבועים ומקצועות שיש להם רשימת לחשים קבועים שיכולה להשתנות על בסיס יומי. מכניקת ההטלה עצמה זהה בשני המקרים.
והמכשף שייך למקצועות שיש להם מאגר של לחשים ידועים שממנו הם מטילים את הלחשים שלהם, והמאגר הזה קבוע. ומה שיותר גרוע, אצל המכשף המאגר הזה קטנטן. למשל, מכשף בדרגה 7 יודע להטיל בסה"כ 7 לחשים. כמות הסלוטים היומית שלו זהה לזו של האשף, אבל האשף בדרגה 7 יכול להכין מתוך הספר כמות לחשים שהיא 7+מתאם התבונה שלו. מה שאומר שבכל הדרגות, כמות הלחשים הכוללת שידועה לאשף היא גדולה יותר (לפחות דרגה כפול שתיים, ולרוב יותר), יהיה לו מבחר לחשים יומי גדול יותר (שגם ניתן להתאים על בסיס יומי בהתאם לצורך), ושניהם מטילים את אותה כמות לחשים ביום. בדרגות גבוהות ההפרש נעשה גדול יותר - החל מדרגה 11 המכשף לומד לחש חדש רק פעם ב-2 דרגות, בזמן שהאשף ממשיך ללמוד שני לחשים כל דרגה, בנוסף ליכולת שלו להוסיף לחשים שהוא מצא לספר. ובנוסף על כך, עכשיו שהבארד הפך למטיל לחשים מלא, גם לו יש מבחר לחשים ידועים יותר גדול מלמכשף. awkward!
אפשר לציין גם שהמכשף מקבל קנטריפ אחד יותר מהאשף, אבל זה נראה לי סופר שולי בראייה הכוללת.
אה, וכמו כן, רשימת הלחשים של המכשף מצומצמת יותר מזו של האשף. אני לא רואה בכך חיסרון משמעותי, כי רשימת הלחשים של האשף מלכתחילה מנופחת להחריד בהשוואה לכל שאר המקצועות, אז המכשף בראייה הכוללת הוא בסדר. אבל אני לא מבין למה היו צריכים לעשות בכוונה חיים קשים עם שתי רשימות נפרדות, ואיזה רציונאל עמד מאחורי כמה בחירות של לחשים שיהיו לאשף ולא למכשף.

טוב, אז בלחשים המכשף הוא אכזבה. מה לגבי יכולות מקצוע? אני אתייחס קודם כל לסאבקלאסים של המכשף. בספר הבסיס יש שניים - מורשת דרקונית וקסם פראי.
מורשת דרקונית היא נחמדה בקונספט, אבל גם תיאורית וגם מכנית היא קצת מסריחה. היכולת שמתקבלת בדרגה 1 נותנת למכשף טיפה נק"פ (ממש מועיל עם ה1ק6 הבסיסי שיש לו...) ורמה בסיסית של שריון טבעי, שנעשית מיותרת לגמרי על ידי הקסם mage armor, או על ידי לקחת פיט של שליטה בשריון קל. אבל התיאור של היכולת הזאת מאוד מגביל סיפורית - אתה בדיפולט מכוסה קשקשים של דרקון. רוצה תיאור של מכשף שאין לו קשקשים של דרקון? sucks to be you. והיכולת של דרגה 14 (להצמיח כנפי דרקון) דומה, בכך שהיא באותה מידה יכולה להיות מוחלפת על ידי לחש מדרג 3, ונותנת פלייבור מאוד ספציפי לדמות שלך. והיכולת של דרגה 18 להפחיד נראית ממש מיותרת לשלב הזה בחיי הדמות. היכולת השווה היחידה שנותרה היא זאת מדרג 6 שנותנת לך להוסיף קצת נזק ללחשים מאנרגיה מסוימת. מכנית זה אומר שאתה יכול להיות אחלה בלאסטר, אבל זה בסה"כ די מוגבל ולא כזה מרשים. בקיצור, הסאבקלאס הזה פושר מכנית ומעיק סיפורית.
אבל הקסם הפראי לוקח אותו בהליכה מבחינת מועקות. הסיבה היחידה שנראה לי שווה לקחת את המורשת הדרקונית זה כדי לא להתעסק עם הקלאסטרפאק שהוא wild magic. כבר מדרגה 1, היכולת העיקרית של הסאבקלאס הזה מבוססת על להוסיף לך ערימה של גלגולים לכל הטלת לחש, שנותנת סיכוי של 5% שיקרה משהו או מאוד מאוד רע או מאוד מאוד טוב, אבל בכל מקרה אקראי לחלוטין ודי בטוח שלא יתאים לסיטואציה הנוכחית אף פעם. שאר יכולות הסאבקלאס גם נותנות כל מיני יכולות שקשורות למזל שרובן או מאוד מוגבלות או תלויות בגחמות המנחה. הכי הזויה זה היכולת בדרגה 18 (18!) שנותנת לך סיכוי קטן להוסיף קוביה אחת של נזק ללחש שהטלת. כלומר שהכדור אש של 12ק6 שלך יכול להשתדרג ל13ק6. ממש משנה גורלות, מה אני אגיד. בקיצור, אם אתה רוצה לגרום לכך שחלק ניכר מהיכולות של הדמות שלך הם דברים שאתה לא שולט בהם בשום צורה, תיקח את wild magic. אחרת להתרחק כמו מאש.

אוקי, אז הסאבקלאסים מאכזבים. מה לגבי יכולות המקצוע העיקריות?
ממה שהצלחתי להבין, כל אכזבת הלחשים אמורה להשתלם עקב שתי מכניקות שייחודיות למכשף - נקודות הכישוף ומטה מאג'יק.
נקודות כישף (sorcery points) זה מה שבעצם מחליף את עיקרון ההטלה הספונטנית שייחד את המכשף בעבר. זו מכניקה סבוכה מדי לטעמי שתפקידה זה לתת למכשף גמישות מסויימת בסלוטים שהוא יכול להטיל בכל יום - יש לו מאגר יומי של נקודות כישוף שיכולות להפוך ללחשים, והוא יכול גם להפוך לחשים לנקודות כישוף. כמובן שההמרה אינה סימטרית, ויותר משתלם לבזבז נקודות מהמאגר על לחש מאשר להמיר לחש לנקודות. הבעיה במכניקה הזאת זה שקודם כל, למכשף יש מספר מאוד קטן של נקודות כישוף יומיות ששווה לדרגה שלו. למכשף בדרגה 10 יש 10 נקודות, שזה מספיק כדי לתת לעצמו עוד 5 לחשים מדרג 1 או 2 לחשים מדרג 3, למשל. שזה נחמד, אבל לא מתקרב בכלל ליתרון הפסיכי שהיה למכשף במהדורה 3 בכמות לחשים יומית. ובעיה שנייה, זה שנקודות כישוף משמשות גם כדי לתדלק את שאר יכולות המקצוע שלו שאינן לחשים. הסאבקלאסים דורשים נקודות כישוף כדי להשתמש ביכולות מסוימות, והמכניקה הייחודית השנייה של המכשף, המטהמג'יק, גם משתמשת בהן. כך שהמאגר המוגבל מאוד הופך לאפילו רזה יותר כשאתה צריך למנן אותו בין כל יכולות המקצוע שלך.
וזה הזמן לדבר על מטהמג'יק (על-קסם), שבמהדורה הזאת הפך לרכושו הבלעדי של המכשף. ובעקבות כך גם הפך לדי פח זבל של מכניקה. המכשף מקבל בדרגה 3 שתי יכולות על-קסם, ועד סוף הקריירה שלו מקבל בסה"כ 4, מתוך מבחר של 8. עד דרגה 10 המכשף מסתובב עם שתי יכולות על-קסם בלבד, מה שאומר ששתי היכולות האלו, שמתודלקות כאמור על ידי נקודות כישוף יומיות מוגבלות למדי, זה תמצית היתרון המשמעותי שיש לו על אשף. זה יחד עם מאגר הלחשים הידועים הפצפון אומר שבמשך זמן משחק רב למכשף יש חופן אופציות מאוד קטן של דברים שהוא מסוגל לעשות במשחק. הקלישאה של המכשף כone trick pony שחוזר שוב ושוב על אותם לחשים\פעולות כי זה כל מה שהוא יודע נהיה קיצוני אפילו יותר במהדורה הזאת.
ואני רוצה גם לעבור קצת על העל-קסם הזה לראות אם הוא שווה משהו. מראש יש כבר כמה על-קסמים שאני מהמר שאף אחד בחיים לא ייקח.
EXTENDED SPELL מכפיל את משך הלחש שלך תמורת נקודת כישוף אחת. שזה אומר שחצי מהיכולות המיוחדות של המקצוע שלך עד דרגה 10 מתבזבז על להאריך לחשים של דקה אחת לשתי דקות ולחשים של עשר דקות לעשרים דקות. כיוון שבשיטה הזאת אורך הלחש לא קשור לדרגת המטיל, העל-קסם הזה לא משתדרג עם הדרגות, ותמיד מוסיף את אותה כמות זמן. יותר מכך, לחש באורך דקה שאמור להספיק לקרב אחד, ימשיך להספיק רק לקרב אחד גם הוא יארך 2 דקות. ולחש של שעה יספיק למספר קרבות בדיוק כמו לחש של שעתיים. אז מה זה נותן בדיוק?
DISTANT SPELL שמכפיל טווח של לחש גם נראה לי די מיותר, אולי חוץ מהיכולת שלו להפוך לחשי מגע ללחשים בעלי טווח של 30 רגל שיהיה שימושי בסיטואציות מאוד ספציפיות. שוב, לא שווה לקחת את זה כאחד מרק שתי יכולות.
SUBTLE SPELL זה ממש בדיחה. מי לעזאזל לוקח מכשף רק כדי שאף אחד לא יוכל לראות אותו מטיל לחשים. לך תהיה arcane trickster ותעזוב אותי בשקט.
EMPOWERED SPELL קיבל סירוס משמעותי ממה שהיה במהדורה 3. במקום להיות כלי עיקרי בארסנל של הבלאסטר להפוך את לחשי הנזק שלו לבניזונה, זה נהיה משהו שרק נותן לך לגלגל מחדש כמה קוביות, בלי להעלות את פוטנציאל הנזק המקסימלי של הנזק. ומן הסתם שהעל-קסם הזה נעשה פחות ופחות משתלם ככל שעולים בדרגה ואתה מגלגל יותר קוביות נזק פר לחש.
HEIGHTENED SPELL אולי איכשהו מתחיל להיות שימושי, כי זה מכריח מטרה אחת לגלגל בחיסרון. עם זאת, זה עולה 3 נקודות כישוף, וכאמור משפיע רק על מטרה אחת. במקסימום תשתמש בזה אולי פעם-פעמיים ביום ברגעים קריטיים, וגם אז לא מובטח שזה יעזור לך.
CAREFUL SPELL כבר חוצה את רף השימושיות המינימאלי ולדעתי נראה כמו אחת היכולות המחייבות לכל בלאסטר שמכבד את עצמו. זה בעצם יכולת שמדמה משהו שבמהדורה 3 היה שמור לרב-מאגים בדרגות גבוהות, שמגן על בעלי הברית שלך מלחשים אזוריים. אם יש פואנטה מאחורי לקחת מכשף, זה להיות בלאסטר ולקחת את היכולת הזאת. עם זאת, צריך לזכור שזה לא מגן לחלוטין מנזקי הלחש, אלא רק נותן לבעלי הברית להצליח אוטומטי בהצלה - מה שאומר ברוב המקרים שעדיין יספגו חצי נזק. כך שזה עדיין רק שימושי כמוצא אחרון אם אי אפשר להוציא את הידידים מאזור ההשפעה לפני ההטלה.
TWINNED SPELL זה גם אחלה יכולת שנותנת לך בעצם להתרכז בשני לחשים בו זמנית, שזה משהו שלדעתי ייחודי לגמרי למכשף עם היכולת הזאת. כמובן, היא באה עם הרבה תנאים שהופכים אותה למעיקה - צריך להיות אותו לחש, צריך להיות לחש שיש לו רק מטרה אחת שאינה עצמית, וזה עולה כמות מטורפת של נקודת כישוף אחת לכל דרג לחש.
ולבסוף, QUICKENED SPELL, העל-קסם הכי שווה, והיחידי שמגיע בלי אותיות קטנות. זה ידוע משחר הימים שמה שקובע את היעילות של מטיל לחשים בקרב זה כמות הלחשים שהוא מצליח להטיל לפני שהקרב נגמר. היכולת הזאת נותנת למכשף להטיל שני לחשים בכל סיבוב, בכך אפקטיבית להכפיל את היעילות שלו בקרבות. אני מופתע שהיכולת הזאת רק דורשת 2 נקודות כישוף (במהדורה 3 זה היה העל-קסם הכי חזק והכי תובעני שלא היה טעם לקחת לפני שאתה בדרגה ממש גבוהה).

לסיכום:
בהשוואה לאשף, המכשף במהדורה 5 קיבל סירוס משמעותי מכל הכיוונים. האשף נשאר יותר מגוון ממנו כמו שהיה בעבר, אבל יתרונות שהיו בעבר למכשף נגוזו. מספר יכולות מקצוע כגון מטהמג'יק מנסות להציל אותו, אבל הן מוגבלות בשימוש שלהן ולא משתוות ליתרון הכללי שיש לאשפים. בנוסף, לאשפים יש סאבקלאסים, יכולות מקצוע, ולחשים שיכולים להחליף כמעט כל יכולת שיש למכשף, ולפעמים גם לעשות את זה טוב יותר.
המסקנה שלי היא שאין סיבה להיות מכשף במהדורה 5. עם זאת, מאז ומתמיד אהבתי את הfeel של מכשפים ואני עדיין אוהב, ולכן אשמח מאוד אם מישהו יוכל להאיר את עיניי ולמצוא פגמים בניתוח שלי או סיבה גואלת אחרת שהמכשף בעצם כן שווה משהו.

המקצוע הבא לצליבה בקרוב.
למה פלאפי? כי זה פאפי! (כל הזכויות לשם "פלאפי" אינן שמורות וכל מי שקורא הודעה זו יכול להשתמש בשם זה בחופשיות, אך אם אכן ייבחר להשתמש בשם הנ"ל, צפה לתוצאות חמורות מעורך דיני – מיצי!).
סמל אישי של משתמש
הטרובדור
הודעות: 92
הצטרף: 23 ספטמבר 2015, 12:32

מקצועות גרועים במהדורה 5

שליחה על ידי הטרובדור » 25 אוקטובר 2018, 17:53

תודה על השיתוף! נהנתי לקרוא.
לא יצא לי להתעמק עדיין במטילי לחשים בהמד' 5, אין לך שום דבר טוב להגיד על מכשפים?
:coffee:
סמל אישי של משתמש
זרתוסטרה
הודעות: 505
הצטרף: 02 מאי 2017, 15:05

מקצועות גרועים במהדורה 5

שליחה על ידי זרתוסטרה » 25 אוקטובר 2018, 18:09

לא יודע, אני דווקא בחרתי לשחק מכשף בגלל הwild magic. בתור שחקן מתחיל במהדורה זה נחמד שיש מטיל לחשים שיחסית פשוט למשחק פלוס הwild magic נותן פתח לדברים פלאפים די מגניבים.
סמל אישי של משתמש
The oldman
The Rainbow Archmage
הודעות: 18546
הצטרף: 09 נובמבר 2002, 19:21
תשובות: 12
מיקום: Somewhere over the rainbow
יצירת קשר:

מקצועות גרועים במהדורה 5

שליחה על ידי The oldman » 25 אוקטובר 2018, 18:45

דווקא ה sorcerer נחשב לאחד המקצועות החזקים בגלל ה quickened spell שהופך אותו לעוצמתי. זה נכון שיש לו פחות לחשים באופן ניכר,אבל מצד שני במה' 5 באופן כללי צריך פחות לחשים כי החלשים הבסיסיים מתחזקים בהתאם לסלוט שבהם מטילים אותם. אז לא צריך אינספור וריאציות של לחשי נזק, פשוט להטיל את אותו אחד בדרג גבוה יותר.

בנוגע לכך שחלק מהותי מהעל-קסם זה פח זבל, זה היה בכל המהדורות של מבוכים ודרקונים.
בעלים, הפונדק הוצאה לאור
מנחה: פאת'פיינדר (מורדי הגיהנום - מערכה של פאת'פיינדר)
משחק: מבוכים ודרקונים 5 (גלגול גורלי), משחקי לוח בכל הזדמנות :)
סמל אישי של משתמש
פלאפי
The Three Headed Archmage
הודעות: 17782
הצטרף: 29 מאי 2005, 21:41
תשובות: 36
מיקום: כדור הארץ (לא, צדק, מה חשבתם?)

מקצועות גרועים במהדורה 5

שליחה על ידי פלאפי » 25 אוקטובר 2018, 19:26

הטרובדור כתב:
25 אוקטובר 2018, 17:53
תודה על השיתוף! נהנתי לקרוא.
לא יצא לי להתעמק עדיין במטילי לחשים בהמד' 5, אין לך שום דבר טוב להגיד על מכשפים?
כמו שאולדי אמר (וגם אמרתי בעצמי), הquickened spell זה יכולת די חזקה. מצד שני, כמו שאמרתי זה עולה 2 נקודות כישוף, כך שמכשף יכול במקסימום להשתמש בה מספר פעמים ביום של חצי מהדרגה שלו לפני שהוא צריך להתחיל לוותר על סלוטים כדי להמיר אותם לעוד נקודות כישוף, וכל שימוש כזה בסך הכל משפר את היעילות שלו לסיבוב אחד. כך שהיכולת הזאת לא באמת נהיית מאוד שימושית עד שאתה בדרגה יחסית גבוהה. אז אפשר להגיד שביחס לאשף מכשף יכול "לבעור" חזק יותר ומהר יותר כשצריך, שזה נחמד לפעמים. אבל יכולת טובה אחת לא מפצה על מקצוע בינוני שלם.
זרתוסטרה כתב:
25 אוקטובר 2018, 18:09
לא יודע, אני דווקא בחרתי לשחק מכשף בגלל הwild magic. בתור שחקן מתחיל במהדורה זה נחמד שיש מטיל לחשים שיחסית פשוט למשחק פלוס הwild magic נותן פתח לדברים פלאפים די מגניבים.
יש לזה יכולות מעניינות, אבל לדעתי לא מספיק כדי להצדיק לשחק אותו על פני אשף. וחוץ מזה שהמכניקה הבסיסית (המנחה יכול לבחור לגרום לך לגלגל 1ק20 שאם יוצא 1 אז אתה מגלגל 1ק100 ואז מסתכל בטבלא איזה השפעה אקראית לגמרי תתרחש) היא גם ממש קרינג'ית וגם לא תועיל לדמות ברוב המוחלט של המקרים. מצד אחד המכשף הוא אכן קצת יותר פשוט מהאשף, מצד שני מצמידים לו את הקטסטרופה הנוראה הזאת של אקראיות אנטי-סיפורית שמשלשת את כמות הגלגולים שאתה צריך לבצע. לא מבין איך זה מסתדר ביחד.
The oldman כתב:
25 אוקטובר 2018, 18:45
זה נכון שיש לו פחות לחשים באופן ניכר,אבל מצד שני במה' 5 באופן כללי צריך פחות לחשים כי החלשים הבסיסיים מתחזקים בהתאם לסלוט שבהם מטילים אותם. אז לא צריך אינספור וריאציות של לחשי נזק, פשוט להטיל את אותו אחד בדרג גבוה יותר.
מה, מי דיבר על לחשי נזק? גם מכשף קרבי במהדורה 3 היה יכול להחזיק 3-4 לחשי נזק בארסנל והוא יהיה מכוסה מכל הכיוונים. היתרון של אשף הוא לא בלחשי הנזק שלו, אלא בלחשי השליטה והיוטיליטי, שתיאורטית יכולים לפתור כל סיטואציה אפשרית בצורה יותר טובה מכל מקצוע אחר. לכן אשפים תמיד היו נושאי הדגל של טייר 1 במהדורה 3, והם עדיין די בפסגה במהדורה הנוכחית.
השינוי במכניקת הטלת הלחשים יחד עם הצמצום בכמות הלחשים הידועים של המכשף הרחיבה את הפער עוד יותר. פעם מכשף בדרגה 11 ידע 19 לחשים (לא כולל דרג 0), והיום הוא יודע 12 (לא כולל קנטריפים). בעוד האשף מתחיל את המשחק עם 6 ולומד 2 חדשים כל דרגה (מה שאומר שבדרגה 11 יהיו לו כבר לפחות 26). ולא לשכוח שאשף גם מכין דרגה+תבונה לחשים יומיים, כך שלאשף בדרגה 11 יהיו לפחות 15 לחשים שונים זמינים באותו יום.
זה אומר שמכשף שפעם היה יכול לקחת פה ושם לחשי יוטיליטי שהוא ידע שלא בהכרח יהיו שימושיים על בסיס יומי, לא יכול להרשות לעצמו היום לקחת שום לחש שלא יהיה יעיל תמיד. מה שאומר שהוא מקריב הרבה מאוד מהורסטיליות שלו כדי להתמחות בלעשות מספר קטן של דברים טוב מאוד. במשחק עם כמות בריאה של קרבות לא נראה לי שמכשף בכלל יטרח לקחת לחש שלא קשור לקרב כי זה יהיה בזבוז משאבים. בדרגות גבוהות זה נהיה עוד יותר קיצוני כשהוא מתחיל לקבל רק לחש אחד מכל דרג. לכן אני אומר שרשימת הלחשים של מכשף היא הזויה. איזה מכשף ייקח plane shift כלחש היחיד שהוא יודע להטיל מדרגה 7?
The oldman כתב:
25 אוקטובר 2018, 18:45
בנוגע לכך שחלק מהותי מהעל-קסם זה פח זבל, זה היה בכל המהדורות של מבוכים ודרקונים.
במהדורה 3.5 כשרונות על-קסם זה הדבר הכי מועיל שאשף\מכשף יכלו לקחת. גם העל-קסם הפשוטים של הארכת לחש והגדלת לחש היו משפיעים על משתנים תלויי דרגת מטיל, כך שהעוצמה שלהם הייתה גדלה בהתאם להתקדמות שלך בדרגות. לחש שבדרגה 1 נמשך דקה 1, יכול בדרג 15 עם העל-קסם המתאים להימשך חצי שעה, ולחש של חצי שעה בדרגה 3 היה נמשך כל היום (וכמובן שלא היה את המגבלה של ריכוז). העצמת לחש נתן לך להפוך כדור אש של 10ק6 לכדור אש של 15ק6 . לחש משופר היה נותן לך למקסם את הד"ק של כל לחש שהיה לך. והשימושים היומיים של לחש מהיר רק הוגבלו על ידי כמות הסלוטים שלך, שאם מדובר על מכשף, זה היה המוווון. מכשף בדרגה גבוהה היה יכול להספים כדורי אש מועצמים\מהירים במשך קרב שלם.

הנה דוגמא בולטת למהפך העצוב שעבר על המכשף בין מהדורה 3 ל-5: במה' 3, מכשף שהתקדם מדרג 7 ל-8 (דרגה 15 ל16) קיבל 5 לחשים יומיים נוספים. במה' 5, במעבר מדרג 7 ל-8 (דרגה 14 ל-15), הוא קיבל לחש יומי אחד נוסף.

עריכה:
אוקי וקצת מתמטיקה לגבי למה לחש מהיר זה אוברייטד - בדרגה 10 למכשף יש 10 נקודות כישוף, משמע הוא יכול להשתמש בלחש מהיר 5 פעמים אם הוא לא מבזבז נקודות כישוף על שום יכולת אחרת. אם נגיד שהוא השתמש בזה בקרב אחד, זה אומר שהוא בזבז את כל היכולת כדי להטיל סה"כ 10 לחשים (5 כפעולה ועוד חמישה כפעולת בונוס עם היכולת). עכשיו, למכשף בדרגה 10 יש בסה"כ 15 לחשים יומיים. גם אם הוא השתמש ביכולת רק כדי להטיל לחשים מדרג 3 ומטה ועכשיו נשארו לו 2 סלוטים מדרג 5 ו-3 סלוטים מדרג 4. זה אומר שהוא יכול או להטיל את החמישה לחשים הנותרים האלה בקצב של אחד לסיבוב, או כפעולת בונוס לשרוף את אחד הסלוטים כדי לתת לעצמו 4-5 נקודות כישוף נוספות, בהם הוא יכול להשתמש ביכולת עוד פעמיים. מה שאומר שהוא יכול במשך עוד שני סיבובים להטיל בקצב של 2 לחשים בסיבוב, ולאחר מכן הוא גמר את כל הסלוטים היומיים שלו. כלומר, מכשף בדרגה 10 שמחליט לתת מקסימום מאמץ, יכול לסיים את כל הלחשים שלו תוך 8-10 סיבובים. אם אתה בקרב בוס וזה הקרב היחידי לאותו היום, יכול להיות שזה אופציה טובה. אבל זה נשמע מאוד לא סביר שתגיע לקרב בוס הזה מלא לחלוטין (גם בלחשים וגם בנקודות כישוף), כך ששימוש ביכולת הזאת ישרוף אותך אפילו יותר מהר. וכמובן שלהישרף בקצב כזה בקרבות פחות חשובים משאיר אותך מרוקן לשאר היום.
אני מניח שברוב הזמן מכשפים ימננו את הלחש המהיר שלהם בהתאם לסיטואציה ולא ישתמשו בכל המשאבים שלהם בקרב בודד. אבל כשמכשף מסתובב עם דמויות אחרות שיש להן יכולות שמתחדשות אחרי מנוחה קצרה (למשל לוחם או נזיר או וורלוק), הם יכולים לשרוף את עצמם כמעט כל קרב בזמן שהוא יכול לעשות את זה רק פעם ביום. וזה שונה לגמרי מהמכשף של מהדורה 3, שבהשוואה לכל מטיל לחשים אחר היה יכול להמשיך להספים סלוטים כל היום בלי לחשוש שייגמר לו מתישהו.
למה פלאפי? כי זה פאפי! (כל הזכויות לשם "פלאפי" אינן שמורות וכל מי שקורא הודעה זו יכול להשתמש בשם זה בחופשיות, אך אם אכן ייבחר להשתמש בשם הנ"ל, צפה לתוצאות חמורות מעורך דיני – מיצי!).
סמל אישי של משתמש
פלאפי
The Three Headed Archmage
הודעות: 17782
הצטרף: 29 מאי 2005, 21:41
תשובות: 36
מיקום: כדור הארץ (לא, צדק, מה חשבתם?)

מקצועות גרועים במהדורה 5

שליחה על ידי פלאפי » 25 אוקטובר 2018, 22:34

ועכשיו למקצוע הבא ברשימה:

הסייר

אני לא זוכר תקופה שהסייר לא היה מקצוע מאכזב. במהדורה 3 הוא היה ממש מלכודת נובים, ובתיקון של 3.5 ניסו לשפר אותו בלי יותר מדי הצלחה. ועכשיו מגיעה מהדורה 5 ומבחינתי הוא נשאר די פושר.
אז מה נשתנה בשיטה הזאת? נתחיל ממשהו יחסית שולי אבל משמעותי - סקילים. במהדורה 3 סקילים היה גורם מאזן יחסית גדול, ולכן הסייר עם ה6+תבנ רנקים שלו (לעומת לוחם עם 2+תבנ) היה שילוב די מעניין בין יכולת לחימה מאוד טובה לבין להיות סקילמנקי שני בכוחו רק לנוכל. אז היו אומנם פשרות, אבל לסייר עדיין היו תפקידים מועילים למלא בחבורה גם כשהיה לוחם יותר טוב ממנו. ב5 לעומת זאת, סקילים הפך למשהו הרבה יותר שולי ועל כן גם לא ממש גורם משמעותי באיזון. 3 סקילים בדרגה ראשונה זה רק אחד יותר מהלוחם, ובראייה הכוללת תוספת של סקיל אחד היא די זניחה. אז הסייר הוא לא סקילמנקי יותר. בואו נראה מה הוא כן -
אז קודם כל, הוא דמות די לוחמנית. ק"פ ק10, שליטה בכל הנשקים ורוב השריונות, התקפה נוספת בדרגה 5 כמו פלאדין וברברי, וסגנון לחימה. אין בדברים האלה שום דבר מיוחד, אבל זה כן נותן לו את נתוני הבסיס להיות מקצוע לוחמני. השאלה היא מה הוא מקבל מעבר לכך שנותן לו יתרון בקרב? על פניו, לא הרבה.
יכולת האויב המועדף שפעם נתנה לסייר יתרון משמעותי בגרימת נזק כנגד יצורים מסוימים, שונמכה ליתרון קטן לכמה בדיקות נדירות. אני לא חושב שמעקב היה אי פעם משהו מרכזי במו"ד, וגם לא נראה שזה המצב במהדורה הזאת, ועל כן יכולות המעקב והאיתור של הסייר נראות מאוד לא מרשימות. כולל היכולת מדרגה 3 לחוש בנוכחותם של יצורים במרחק עד 1 מייל, אבל בלי למקם אותם. לא נשמע מועיל.
חוץ מזה, הסייר הוא סוג של מומחה בכל סוג של הרפתקנות משמימה שרוב הקבוצות הרגילות מדלגות עליה. הוא יכול לעבור בשטחים טבעיים בלי להאט, להדריך את הקבוצה שלו בטבע, לאסוף אוכל, להיות ערני בזמן שהוא עושה את כל זה, וכו וכו. כל זה מוגבל למספר סוגי שטח שהסייר יכול לבחור להתמחות בהם, אבל האמת שבאופן כללי כל הדברים האלה נשמעים מאוד לא מעניינים להתעסק איתם. בגלל שרוב הקבוצות בטח לא יכילו סייר, אני חושב שרוב האנשים יתרגלו לסגנון משחק שלא דורש מהם לחשוב כל הזמן על מאיפה הם משיגים אוכל תוך כדי ההרפתקנות או האם הם ערניים תוך כדי שהם מנווטים בג'ונגל. אז כאשר כן יש סייר בחבורה כל היתרונות האלה די מתבזבזים. ואני מכליל בזה גם את היכולת מדרגה 8 שהיא כל כך נטפוקית שאין מה לדון בה.
בדרגות גבוהות הסייר גם מקבל יכולות הסתתרות משופרות, שכמו כל יכולת הסתתרות מגניבה אי פעם בהסטוריה של מו"ד, נעשות מיותרות לחלוטין ברגע שלחבורה יש גישה להיעלמות מעין. ובדרגה 14 אי אפשר לעקוב אחריו באמצעים לא קסומים. שזה כמובן בדיוק מה שמעסיק כל מנחה אי פעם, האם האויבים של החבורה עוקבים אחרי הסייר (ספציפית!) באמצעים לא קסומים. בקיצור, נישתי.
באותה מידה החושים המשופרים מדרגה 18 יכולים להיות מוחלפים על ידי קומץ של לחשי אשף נמוכי דרג. אם יש משהו שאני לא מבין במהדורה הזאת זה למה המשיכו את המסורת של לתת לדמויות לוחמניות בדרגה גבוהה יכולות שמחקות דברים שקוסמים מקבלים בדרגה 3.
והופה, בדרגה 20 פתאום אויב מועדף הופך ליכולת קרבית. מעט מדי ומאוחר מדי.

טוב, אז יכולות הבסיס של המקצוע מאכזבות, ולא ברור לאיזה משבצת הן משייכות אותו. מה לגבי לחשים?
אז סייר מקבל טיפונת לחשים ידועים וקומץ סלוטים להטיל אותם. כמו לפלאדין גם לו אין קנטריפים משומה. מאוד מוזר לי הבחירה המכנית הזאת שמקצועות שבדיפולט יש להם לחשים (סייר, פלאדין) לא מקבלים קנטריפים, ומקצועות שיכולים לקחת יכולת הטלת לחשים כבחירה מתוך סאבקלאס (נוכל, לוחם) כן מקבלים קנטריפים.
בכל מקרה, ממבט חטוף ברשימת הלחשים נראה ששימרו את הקונספט ממהדורות קודמות שסייר הוא מעין דרואיד-לייט מבחינת לחשים (ריפוי, באפים, בלי בלאסטינג, ותכונת הטלה של חוכמה). ההתקדמות האיטית שלו בדרגים והמספר המצומצם של לחשים ידועים גורמים לכך שהטלת לחשים מבחינתו זה יכולת משלימה שלא באמת יכולה להחליף מטיל לחשים מלא וגם לא מספיק יעילה בלעזור לו למלא את התפקיד שלו בקבוצה (מה שהוא לא יהיה...). עם זאת, בגלל שבאופן כללי מטילי לחשים מלאים קיבלו נרף במהדורה הזאת, זה אומר שהמטילים החלקיים דווקא יצאו יותר טוב באופן יחסי. יכולת הטלת הלחשים אם כן היא לא הmake or brake של המקצוע הזה, אבל היא כן חביבה.

אם כך, נגיע למה שנשאר - הסאבקלאסים.
נתחיל עם הביסטמאסטר, שהוא המקצוע היחידי בספר שמקבל חיה מלווה. פעם חיה מלווה היה משהו די חזק בדרגות נמוכות, ועם הבאפים המתאימים היה יכול גם להחזיק כיכולת מקצוע משמעותית גם בדרגות בינוניות-גבוהות (למרות שיותר אצל דרואיד). במהדורה הזאת נראה לי שהיכולת הזאת קיבלה נרף רציני, בכך שהחיה המתחילה היא בד"א של 4\1, ואי אפשר לשדרג לחיה יותר חזקה עם ההתקדמות בדרגות. עכשיו, אני לא מספיק בקיא בנתוני מפלצות וחיות בשיטה הזאת, אבל מהנתונים לדוגמא של חיות שיש בנספח בסוף הספר, יצורים בד"א 4\1 לא נראים מרשימים. מה שכן, החיה כן מקבלת בוסט רציני בצורת הפרופישנסי בונוס של הסייר להגנה, התקפה, נזק וקצת הצלות וסקילים, והנק"פ שלה גם יכול לגדול. כך שהיא כן משתדרגת עם הזמן, למרות שאני לא חושב שזה מתקרב לרמת השדרוג שהיה אפשר להגיע אליו במה' 3.
אבל פה מגיעה הבעסה הרצינית. היתרון הגדול של חיה מלווה במהדורה 3 היה טמון בכך שהיא אפקטיבית הייתה כמו נפס, כך שהיא יכלה לפעול בנפרד, ובעצם להכפיל את כמות ההתקפות שהדמות יכולה להיות אחראית עליהן כל סיבוב (ואפילו לתקוף בזמן שהדמות עושה דברים אחרים כמו להטיל לחש, בכך לא לבזבז סיבוב ללא התקפה). ב5, לעומת זאת, הסייר צריך להקריב את הפעולה שלו כדי לפקוד על החיה שלו לתקוף (או לעשות כל פעולה אחרת חוץ מלזוז). בכך היתרון של חיה מלווה די מתבטל, והסייר צריך לבחור בכל סיבוב אם הוא רוצה בסיבוב הזה לשלוט בדמות שלו או בחיה המלווה. כשהסייר מקבל התקפה נוספת בדרגה 5, הוא יכול במקום לתקוף פעמיים להחליט שהוא תוקף פעם אחת ונותן לחיה לתקוף פעם אחת. אבל שוב, זה לא מוסיף לו בעצם עוד תקיפות לסיבוב, אז אותה הבעסה.
בדרגה 7 הביסט מאסטר מקבל איזה יכולת שמגדילה את טווח הפעולות שהחיה יכולה לעשות בלי לבזבז לו את ההתקפה, אבל עדיין היא לא יכולה לתקוף בו זמנית יחד איתו.
רק בדרגה 11 מתקבל סוף סוף יתרון התקפי כלשהו, שנותן לחיה לתקוף פעמיים בתורה במקום פעם אחת, כך שאפקטיבית הסייר יכול לבצע 3 התקפות בסיבוב (אחת שלו ושתיים של החיה). זה מקביל להתקפה הנוספת שלוחם מקבל, אז אם משווים בין השניים כנראה שהלוחם עדיין יותר אפקטיבי מבחינת כמות ההתקפות. וכנראה גם ההתקפות של לוחם בדרגה 11 יותר טובות משל החיה הזאת.
ובדרגה 15 הוא מקבל שיתוף לחשים, מה שפעם היה מגיע הרבה לפני. לא התרשמתי.
לסיכום, הביסט מאסטר הוא אכזבה שלא נותן יכולת משמעותית לדמות עצמה, חוץ מזה שלסייר יש נפס תחת שליטתו שהוא יכול להשתמש בו כבשר תותחים.

והדבר האחרון וכנראה הכי משמעותי שצריך לדבר עליו בהקשר של הסייר, זה הסאבקלאס של הצייד. על פניו נראה שזה התכונה הגואלת של המקצוע הזה.
הצייד הוא בעצם סדרה של יכולות קרביות ייחודיות לסייר. אם הסייר לא היה צריך לבחור רק יכולת אחת מתוך 3 בכל פעם שהוא מתקדם בסאבקלאס הזה זה היה יכול להיות מקצוע לוחמני די חזק. אבל הבחירה הזאת די מגבילה אותו.
בדרגה 3, הסייר מקבל אפקטיבית התקפה נוספת בסיבוב. רק שהם לא קוראים לזה התקפה נוספת, אלא נותנים לו לבחור בין 3 יכולות שהמשמעות של כל אחת מהם זה שהסייר אפקטיבית יכול לגרום נזק נוסף ששווה ערך להתקפה נוספת. הבעיה שהיכולות האלו באות עם תנאים או שנמוכים למה שהיה יכול להיות נזק מלא של התקפה נוספת - יכולת אחת נותנת 1ק8 נזק נוספים פעם בסיבוב כנגד אויב פצוע. יכולת שנייה דורשת שיצור גדול ומעלה יתקוף אותך ואז נותן לך להשתמש בתגובה שלך כדי לתקוף אותו חזרה. היכולת השלישית נותנת לך לבצע התקפה נוספת כנגד יצור אחר מזה שתקפת הרגע, אם הם סמוכים אחד לשני. אז בעצם אף אחד מאלה לא חזק כמו התקפה נוספת של ממש, כזאת שבאה ללא תנאים כמו מה שברברי או נזיר מקבלים לפני דרגה 5. מה שכן, זה לפחות יותר טוב מהביסט מאסטר שאפקטיבית יכול לתקוף רק פעם בסיבוב ומקבל התקפה נוספת של ממש (כלומר מעבר להתקפה אקסטרא הרגילה של דרגה 5) רק בדרגה 11.
בדרגה 7 הסייר מקבל אחת משלוש יכולות הגנתיות די פושרות. או שהתקפות מזדמנות נגדו נעשות בחיסרון, או שכנגד יצור שפגע בו הוא מקבל 4+ להגנה עד סוף הסיבוב, או שיש לו יתרון בהצלות כנגד פחד. היכולת השלישית נראית מיותרת לגמרי, כך שהבחירה האמיתית היא בין אחת מהשתיים הראשונות. אף אחת מהן לא מדהימה ושתיהן תלויות סיטואציה.
בדרגה 11 הסייר סוף סוף מקבל יכולת שהיא באמת ייחודית, ובתנאים המתאימים יכולה להיות שדרוג רציני לפעולה שלו. הוא בעצם בוחר בין אחת משתי יכולות שכל אחת מהן נותנת לו לבצע התקפה אחת כנגד מספר יצורים סמוכים. יכולת אחת זה מטח חצים כנגד גוש יריבים ויכולת שנייה מקבלת את שמו של הכשרון הידוע לשמצה Whirlwind Attack, ופועלת באותו אופן (התקפה אחת כנגד כל יריב במרחק 5 רגל). שתי היכולות טובות בסיטואציה שהסייר צריך להתמודד לבדו עם מספר גדול של יצורים חלשים. היא לא טובה כנגד מספר קטן של יצורים חזקים כי היא נותנת לו רק לתקוף כל אחד פעם אחת. אבל אם למשל הסייר מוקף ביותר מ-3 אויבים (או שבטווח של הקשת שלו נמצאים יותר מ-3 אויבים קרובים אחד לשני), זה אומר שאפקטיבית הוא מקבל יותר מ-3 התקפות באותו הסיבוב, שזה יותר מלוחם באותה דרגה. אני משער שלא בכל קרב ייצא לסייר להשתמש ביכולת הזאת, וגם בקרבות שכן יהיו לו מספר מועט של הזדמנויות, אבל ברגעים האלו הוא בהחלט יזרח.
ובדרגה 15 הסייר מקבל אחת משלוש יכולות הגנתיות שזמינות למקצועות אחרים כגון נוכלים ונזירים הרבה לפני כן. אכזבה.

לסיכום:
הבעיה העיקרית עם סייר היא שלא ברור מה התפקיד שלו בקבוצה. הוא סקילמנקי גרוע, הוא לוחם בינוני, והלחשים שלו לא מספיקים כדי להציב אותו כהילר או באפר רציני. היכולות הכי חזקות של הסאבקלאס הכי מוצלח שלו הן במקסימום נחמדות בסיטואציות מאוד ספציפיות. יש לו המון יכולות מקצוע שמשפרות דברים מאוד נישתיים שתלויים לחלוטין בסגנון ההנחיה של המנחה וכמה הוא נטפקן. ויותר מכך, הוא גם נפרש בצורה מעיקה עם היכולות שלו - כמו דמות לוחמנית הוא צריך להתמקד בזריזות או כוח ולהשאיר מספיק לחוסן, אבל בנוסף על כך גם צריך לדאוג לחוכמה בשביל הלחשים, למרות שהיא לא מסתנכרנת עם אף יכולת מקצוע אחרת.
המסקנה שלי היא, שבכל תחום יש מקצוע אחר שעושה דברים יותר טוב מהסייר. כמו במהדורות הקודמות המקצוע הזה יצא מאכזב ודפוק, ובכנות הייתי מעדיף שפשוט לא יהיה בספר במקום ששוב יהפוך למלכודת נובים. עצוב.

עוד צליבות בקרוב.
למה פלאפי? כי זה פאפי! (כל הזכויות לשם "פלאפי" אינן שמורות וכל מי שקורא הודעה זו יכול להשתמש בשם זה בחופשיות, אך אם אכן ייבחר להשתמש בשם הנ"ל, צפה לתוצאות חמורות מעורך דיני – מיצי!).
סמל אישי של משתמש
ליזי
הודעות: 1633
הצטרף: 09 מרץ 2012, 19:45
תשובות: 4
מיקום: בחהפן הבירה, מגדל הרבמג

מקצועות גרועים במהדורה 5

שליחה על ידי ליזי » 25 אוקטובר 2018, 22:40

קראת את התיקון של הסייר בunearthed arcana?
"...And we are all connected to each other, in a circle, in a loop that never ends"
סמל אישי של משתמש
פלאפי
The Three Headed Archmage
הודעות: 17782
הצטרף: 29 מאי 2005, 21:41
תשובות: 36
מיקום: כדור הארץ (לא, צדק, מה חשבתם?)

מקצועות גרועים במהדורה 5

שליחה על ידי פלאפי » 25 אוקטובר 2018, 23:29

אני מתייחס לספרי בסיס (ולerreta). וארינטים והרחבות זה לא תירוץ לחוקי בסיס של שיטה שעברה פלייטסט כל כך נרחב.
למה פלאפי? כי זה פאפי! (כל הזכויות לשם "פלאפי" אינן שמורות וכל מי שקורא הודעה זו יכול להשתמש בשם זה בחופשיות, אך אם אכן ייבחר להשתמש בשם הנ"ל, צפה לתוצאות חמורות מעורך דיני – מיצי!).
סמל אישי של משתמש
liorgonen3
הודעות: 8862
הצטרף: 07 ינואר 2013, 23:12
תשובות: 25

מקצועות גרועים במהדורה 5

שליחה על ידי liorgonen3 » 25 אוקטובר 2018, 23:46

לא יודע פלאפי, מסכים שהסייר והמכשף לא משהו. (וגם הוורלוק) אבל לפחות ה2 האחרונים קיבלו הרחבות רשמיות שעשו אותם הרבה יותר טובים לדעתי. גם מקצועת מ3.5 לא היו משהו עד שיצאו ספרי הרחבה שסידרו אותם. לבחון את המקצועות רק לפי הבסיס (שכן, עבר פליטסטס, אבל תמיד הדברים האלה לא באמת קולעים לדעת הקהל) זה כמו לעשות עכשיו סקירה על 3.5, ופשוט להגיד שכל מקצוע שהוא לא מכשף/אשף הוא גרוע. בכל שיטה אחרת הרחבה כללה מקצועות חדשים, פה ההרחבות כוללים "תיקונים" למקצועות, שכן נועדו לפטור בעיות שצצו.
סתם לדוגמה, המכשף מקבל הרחבה רשמית שנותנת לו לבחור לחשי כוהן בכל פעם שהוא בוחר לחש (מעבר ללחשים נוספים). הסייר מקבל הרחבה רשמית של צייד מפלצות, שנותן לו להבחין מיד בכל החולשות/יתרונות של מפלצת שהוא נלחם בה. לסמן מפלצת כמטרת צייד ולעשות לה יותר נזק . או הרחבה שהקונספט שלה זה תת-קרקעי, וכבר ברגע שהוא לוקח אותה, הוא הופך לבלתי נראה בחשיכה נגד יצורים עם ראיית חושך.

אני לא מדבר פה על בunearthed arcana שבורים, מדבר איתך על המדריך של זאנ'תר והספר של חוף החרב. הם הפכו הרבה מקצועות לשחיקים הרבה יותר ממה שהם היו קודם. (לפעמים זה לא מספיק, כמו הוולרוק). אבל ברוב המקרים, אתה שופט את המקצוע מבלי כל האופציות שאמורות להיות לשחקן ממוצע (ושוב, בניגוד ל3.5 זה לא שיש 6 "המדריך השלם למשהו" שמכיל כמה מקצעות חדשים, כשרנות ומקצועות יוקרה. יש פה 2 ספרי הרחבה (ספר וחצי למען האמת) שכן נותנים הרבה מאוד גיוון שהיה צריך קודם בשיטה.
I don't want to be at the mercy of my emotions. I want to use them, to enjoy them,and to dominate them
Oscar Wilde, The Picture of Dorian Gray
סמל אישי של משתמש
ליזי
הודעות: 1633
הצטרף: 09 מרץ 2012, 19:45
תשובות: 4
מיקום: בחהפן הבירה, מגדל הרבמג

מקצועות גרועים במהדורה 5

שליחה על ידי ליזי » 25 אוקטובר 2018, 23:53

אני לא מתרץ או מנסה להגן על וויזארדס, רק אומר שיש גרסה טובה בהרבה של הסייר למי שרוצה להנות ממנו במשחק. עם זאת, האשכול הזה מרגיש לי טיפה... חסר טעם. נכון, לחלק מהמקצועות במהדורה הזאת יש בעיות רציניות (כמו בכל מהדורה), לעשות עליהם rant זה בסדר ואף חשוב, אבל את כל מה שאתה אומר כבר אמרו בעבר, וזאת הסיבה שוויזראדס הוציאו דברים כמו הווריאנט לסייר. אתה יכול לכתוב כאן את כל היכולות הבעייתיות של מה' 5 ואף אחד לא יתווכח איתך שהן בעייתיות, אבל... מה הנקודה?
דווקא בגלל שמו"ד הוא לא משחק קבוע כמו משחק מחשב לדוגמא, ובמיוחד מה' 5, אני לא רואה טעם על לצלוב קלאסים ולהתווכח על מה טוב וכיף ומה לא. אם בא לך לשחק מכשף אבל אתה ממש לא אוהב את הקראנץ' שלו במהדורה, דבר עם השה"ם שלך על איך אפשר לשנות אותו כך שיתאים לך. שוב, אני לא אומר שוויזרדס עשו עבודה מצויינת ושחררו את כל הקלאסים במהדורה כמו שהם אמורים להיות, אבל סתם להתלונן על קלאסים מהספר חוקים כמה שנים אחרי שהמהדורה יצאה זה טיפה חסר טעם לדעתי.
"...And we are all connected to each other, in a circle, in a loop that never ends"
סמל אישי של משתמש
פלאפי
The Three Headed Archmage
הודעות: 17782
הצטרף: 29 מאי 2005, 21:41
תשובות: 36
מיקום: כדור הארץ (לא, צדק, מה חשבתם?)

מקצועות גרועים במהדורה 5

שליחה על ידי פלאפי » 26 אוקטובר 2018, 00:23

אעשה סדר בדברים:

קודם כל, אתם אכן צודקים שאני בא באיחור למסיבה והמהדורה הזאת קיימת כבר זמן מה ונאמרו עליה הרבה דברים. אישית רק נכנסתי לנבכי השיטה הזאת לאחרונה, ולכן אני רוצה לדבר עליה ולהבין אותה יותר לעומק. הדרך לעשות את זה היא דרך דיון (ואף ויכוחי חוקים, כי מה לעשות). לא אמרתי שבאתי לחדש פה משהו למישהו, אלא רק לפרוס את המחשבות שלי בצורה מסודרת. כמו שאמרתי במקרה של המכשף, אני אשמח שאנשים יאירו את עיניי ויצביעו לכיוונים שלא חשבתי עליהם. זה בסופו של דבר המטרה של העץ הזה, ללמוד. ובאותה נשימה, טיעונים שלא מחזיקים מים הם תמיד מטרה להתנצחות.

דבר שני, לגבי תיקונים והרחבות - אני באידיאל שספרי בסיס צריכים להכיל את השיטה ולעמוד בפני עצמם. ספרי בסיס מוגדרים כך שהם כל מה שאתה צריך על מנת לשחק במשחק, וכל דבר אחר זה רק תוספת אופציונאלית (כולל חוקי בית, שזה מבחינתי פסול מהיסוד). ברגע שאיזון של שיטה מסתמך על שימוש בספרי הרחבה, זה מצביע על תכנון לקוי. אם זה המצב במהדורה 5, זה מצביע על בעיה חריפה במיוחד. קודם כל, כיוון שזו כבר מהדורה 5 של המשחק הזה, ואני לא מבין איך הם מצליחים עדיין לעשות כאלה שגיאות מטופשות ולדפוק את אותם דברים. מעצבי השיטה יכלו ללמוד מכל השיטות הקודמות, התיקונים שלהם, הוארינטים שלהם והclones שלהם (למשל פאת'פיינדר).
אני מתעצבן על הדברים האלה בדיוק בגלל שנראה שמעצבי השיטה באו אליה עם כל כך הרבה ידע וניסיון. יש הרבה דברים מדהימים שהצליחו להשיג בשיטה הזאת והרבה החלטות עיצוביות מבריקות. ולכן כשאני נתקל בקלאסטרפאקים כמו המקצועות המביכים האלה, אני לא מבין איך הצליחו לעשות כאלה טעויות בתוך שיטה שברובה היא פאר של game design.

באיזשהו שלב אני אגיע לספרים הנוספים. עוד לא קראתי את המדריך לשה"מ וספר המפלצות, אז גם יש לי עוד הרבה מה להשלים בחוקי הבסיס. אחרי שארגיש שאני מבין מספיק את האיזון של השיטה, אני אקרא את ספרי ההרחבה האלה שכביכול אמורים לתקן אותה ואחשוב איך להתייחס אליהם. אבל בכל מקרה, טלאים נשארים טלאים, והם קיימים בגלל שלשוק יצא מוצר לא מוגמר.

לגבי הוורלוק אגיע אליו גם בהמשך, אבל לפני כן יש לי כמה ראנטים על אספקטים לא אידיאליים של מקצועות שהם דווקא בגדול מוצלחים מאוד.
למה פלאפי? כי זה פאפי! (כל הזכויות לשם "פלאפי" אינן שמורות וכל מי שקורא הודעה זו יכול להשתמש בשם זה בחופשיות, אך אם אכן ייבחר להשתמש בשם הנ"ל, צפה לתוצאות חמורות מעורך דיני – מיצי!).
סמל אישי של משתמש
ליזי
הודעות: 1633
הצטרף: 09 מרץ 2012, 19:45
תשובות: 4
מיקום: בחהפן הבירה, מגדל הרבמג

מקצועות גרועים במהדורה 5

שליחה על ידי ליזי » 26 אוקטובר 2018, 00:56

אוקיי, תודה על ההבהרה. מקבל את הנקודה שלך לגמרי.
בהחלט אשמח לדון בנושא בהמשך. כהערת אגב, בתור שחקן חדש אני מניח שעוד לא שיחקת עם המקצועות האלה - הם יכולים להרגיש לא טובים על הנייר, ואולי לא להיות מאוזנים יחסית למקצועות האחרים, אבל במשחק עצמו להרגיש בסדר (לדוגמא, המכשף wild magic נשמע די גרוע על הנייר אבל מאנשים ששיחקו אותו הבנתי שהוא ממש ממש כיף)
"...And we are all connected to each other, in a circle, in a loop that never ends"
סמל אישי של משתמש
the Nerubian
The Fatespinner Archmage
הודעות: 12951
הצטרף: 05 דצמבר 2004, 17:04
תשובות: 62
מיקום: Azjul-Nerub, נורת'ראנד.
יצירת קשר:

מקצועות גרועים במהדורה 5

שליחה על ידי the Nerubian » 26 אוקטובר 2018, 08:34

מספיק ללכלך על ה-Warlock! ברית הלהב אמנם מעפנה, אבל מלבדה הוא באמת ממש אחלה מקצוע (וגם במקרה הזה התיקון די פשוט).

לגבי הסייר, אני מסכים שהצייד מוצלח יותר מהבחור עם החיה המלווה (ואגב, היכולת להוסיף 1ק8 נזק ליריב פצוע היא ממש אחלה לדרגה 3) אבל באופן כללי מדובר באמת במקצוע שמצריך תיקון עמוק יותר מאשר הארכיטיפים שלו.
The strands of destiny weave only a web of death

You can ask an audience to believe the impossible, but not the improbable
סמל אישי של משתמש
המפקד האלמוני
הודעות: 4006
הצטרף: 27 מאי 2014, 21:25
תשובות: 7

מקצועות גרועים במהדורה 5

שליחה על ידי המפקד האלמוני » 26 אוקטובר 2018, 09:29

מכשף - אף פעם לא אהבתי אותו. תמיד חשבתי עליו כשילוב בין מקצוע שנועד לתרץ את הטלת הלחשים-ללא-ספר של מפלצים שונים (בעיקר דרקונים) ובין גרסת הרצה ניסיונית של מה שלימים הפך להיות הוורלוק.

סייר - דווקא נשמע לי הגיוני שהוא יהיה לוחם פחות טוב מלוחם. הלוחם הוא סוג של קובע תקן בנוגע ללחימה בכלי נשק - גם קוראים לו "לוחם", אז אם הלוחם הוא לוחם מפחות טוב ממישהו שהוא "לא-לוחם" אז משהו בלוחמות שלו לא לוחמי מספיק ומכאן נובע שכל "לא-לוחם" שעוסק בלחימה אמור להיות פחות טוב (גם אם בקצת) בה מה-לוחם.

בנוגע ליכולות של הסייר - הן לא יכולות לשדרג את הלחימה שלו מעבר למה שהלוחם עושה, אם כי הוא בהחלט יכול להסתדר במילוי הנישה של איש הקרבות. שאר היכולות אכן מתייחסות לדברים שהרבה קבוצות משחק פחות מתעסקות איתם, של מסעות, הישרדות, גישוש ו.. נו, סיירות! כל מה שהופך סייר ל"סייר" ולא לסתם "לוחם היפי שמלמד דוב לעשן חשיש". הוא נועד לשחקנים שרוצים לשחק כל מיני אראגורן ונתניאל במפו ודייבי קרוקט (הסייר הוא דמות שמאוד מתחברת ל"אתוס הפרונטיר" האמריקאי אבל זה כבר דיון אחר) וימצה את הפוטנציאל שלו עם מנחים שכן רוצים לכתוב הרפתקאות של "מסעות בטבע הפראי", "אינדיאנים נגד מתיישבים" וכאלה. המנחה שלך לא עושה את זה? כנראה שאין לך סיבה לשחק סייר.

יש מקצועות שפחות יתאימו לחלק מעולמות המערכה. חלק מהמקצועות יתאימו לכמעט כל משחק מו"ד (לוחם, גנב), חלק יוצאים מנקודת הנחה לגבי קסם שמשותפת לכמעט כל עולמות המו"ד (כוהן, קוסם - אם כי כוהן יהיה פחות מהנה בעולם שאין בו כמעט אל-מתים) וחלק דורשים הנחות יסוד תרבותיות שמשתפות לכמעט כל עולמות מו"ד. אבל דרואיד וברברי למשל פחות יתאימו למשחק של הרפתקאות-סייפים בסגנון שלשת המוסקטרים וזורו, פלדין יראה מוזר לגמרי בעולם כמו אתאס (הם לא היו קיימים בגרסה המקורית של העולם למוד"מ2) וסייר יממש את הפוטנציאל שלו הרבה פחות בסדרת הרפתקאות שפחות דורשת סיור.

ספר הכללים הוא בעיקרו תפריט - אתה לא אוכל את כל המנות בתפריט במסעדה בארוחה אחת, יש מנות שבחיים לא תזמין ביחד כי זה יצא מגעיל רצח ויש מנות שבחיים לא תזמין במסעדה הזו לא משנה כמה פעמים אתה הולך אליה כי אתה לא אוהב חצילים/טבעוני/רגיש לגלוטן.

מצד שני, אני לא מסכים עם הטענות של "המקצוע הזה ממש בסדר אבל אתה רק צריך לכתוב אותו מחדש ולשנות בו דברים" - זה כמו לטעון שמכונית מקולקלת היא מצויינת אם אתה לוקח אותה כל שבוע למוסך ושמכונית מקולקלת וישנה עדיפה על מכונית חדשה וטובה כי היא מפתחת אצלך כישורי מכונאות. כנראה שהסייר נופל תמיד למלכודת ה"משהו לא עובד שם עד הסוף" כי גם במהדורה השלישית וגם במהדורה הנוכחית הוא קיבל מהר מאוד חבילת תיקונים רשמית של יוצרי המשחק עצמם.
إذا رأيت نيوب الليث بارزة فلا تظنن أن الليث يبتسم
סמל אישי של משתמש
פלאפי
The Three Headed Archmage
הודעות: 17782
הצטרף: 29 מאי 2005, 21:41
תשובות: 36
מיקום: כדור הארץ (לא, צדק, מה חשבתם?)

מקצועות גרועים במהדורה 5

שליחה על ידי פלאפי » 26 אוקטובר 2018, 13:07

ליזי כתב:
26 אוקטובר 2018, 00:56
הם יכולים להרגיש לא טובים על הנייר, ואולי לא להיות מאוזנים יחסית למקצועות האחרים, אבל במשחק עצמו להרגיש בסדר
מקבל לגמרי שחוויית המשחק יכולה להיות שונה לגמרי מאיך שהמקצוע לכאורה מוצג על הנייר. אם תהיה לי סיבה מוצקה בעתיד, אני מוכן לחזור בי מכל מה שאמרתי.
the Nerubian כתב:
26 אוקטובר 2018, 08:34
מספיק ללכלך על ה-Warlock! ברית הלהב אמנם מעפנה, אבל מלבדה הוא באמת ממש אחלה מקצוע (וגם במקרה הזה התיקון די פשוט).
עוד לא הגעתי לוורלוק, חכה חכה :devil:
the Nerubian כתב:
26 אוקטובר 2018, 08:34
(ואגב, היכולת להוסיף 1ק8 נזק ליריב פצוע היא ממש אחלה לדרגה 3)
נכון, זה נחמד לדרגה 3 וזהו. עוד מאפיין של מקצועות שמתוכננים רע זה ספייקים זמניים ביעילות שלהם שדועכים אחרי 2-3 דרגות.
המפקד האלמוני כתב:
26 אוקטובר 2018, 09:29
מכשף - אף פעם לא אהבתי אותו. תמיד חשבתי עליו כשילוב בין מקצוע שנועד לתרץ את הטלת הלחשים-ללא-ספר של מפלצים שונים (בעיקר דרקונים) ובין גרסת הרצה ניסיונית של מה שלימים הפך להיות הוורלוק.
נקודה מעניינת לגבי מכשפים כתירוץ מכני להטלה ללא ספר. מצד שני, באותה מהדורה קיימות גם יכולות דמויות לחש, שאצל יצורים מסוימים (ראה מלאכים) כמעט מתפקדות כיכולת הטלת לחשים מלאה.
לא מסכים לגבי זה שמכשף זה פרוטו-וורלוק. הם שונים גם באופי וגם בפונקציה המכנית.
המפקד האלמוני כתב:
26 אוקטובר 2018, 09:29
סייר - דווקא נשמע לי הגיוני שהוא יהיה לוחם פחות טוב מלוחם. הלוחם הוא סוג של קובע תקן בנוגע ללחימה בכלי נשק - גם קוראים לו "לוחם", אז אם הלוחם הוא לוחם מפחות טוב ממישהו שהוא "לא-לוחם" אז משהו בלוחמות שלו לא לוחמי מספיק ומכאן נובע שכל "לא-לוחם" שעוסק בלחימה אמור להיות פחות טוב (גם אם בקצת) בה מה-לוחם.
לוחם הוא לוחם טוב בסוג מסויים של לחימה, שמבוססת על יכולות לא קסומות והרבה טקטיקה. זה לא אומר שמקצועות לוחמניים אחרים לא יכולים להיות טובים בקרב באותה מידה. אני תופס מהפלאדין DPS מדרגה ראשונה, אבל הוא מתנהל בקרבות בצורה שונה מלוחם. וגם לנוכל יש יתרונות משלו בקרב, על אף שהוא אפילו לא נחשב קרבי לחלוטין.
סייר היה יכול להיות גם ואריציה אחרת של דמות לוחמנית שמשתווה ללוחם בקרב רק לוקחת את זה בכיוון אחר. במהדורה הזאת זה פשוט לא קרה, ולא רק שהוא נלחם בינוני, אלא גם לא ברור לטובת איזה תפקיד בחבורה הוא מקריב את יכולת הלחימה שלו. הוא לא ממש טוב בלעשות דברים אחרים.

לגבי סייר כמקצוע שמתאים לקמפיין\מנחה מסויים - אני מסכים שיש מקצועות שפחות משתלבים עם קמפיינים ומנחים מסויימים, בהתאם להעדפות שלהם. יש קמפיינים שנזיר יהיה לחלוטין מחוץ לתחום, וגם כמו שאמרת סייר יכול להיות בחירה סאב-אופטימאלית מאוד לקמפיינים מסוימים. עם זאת, המקצועות המוצלחים בספר זה לא רק אלו שמתאימים לכל קמפיין, אלא כאלו שיש להם יכולות שיכולות להשתלב בכל קמפיין, בלי קשר לאופי שלהם. ברברי הוא פשוט טנק, ולא משנה מה אופי הקמפיין שלך, טנק תמיד יעזור. המקצועות הלא מוצלחים הם אלה שבקמפיין רגיל יהיה אנדר-פאוורד, וגם בקמפיין שמותאם להם יהיו רק בסדר, בזמן שמקצועות אחרים עדיין יהיו יותר משתלמים.
המפקד האלמוני כתב:
26 אוקטובר 2018, 09:29
כנראה שהסייר נופל תמיד למלכודת ה"משהו לא עובד שם עד הסוף" כי גם במהדורה השלישית וגם במהדורה הנוכחית הוא קיבל מהר מאוד חבילת תיקונים רשמית של יוצרי המשחק עצמם.
couldn't agree more
למה פלאפי? כי זה פאפי! (כל הזכויות לשם "פלאפי" אינן שמורות וכל מי שקורא הודעה זו יכול להשתמש בשם זה בחופשיות, אך אם אכן ייבחר להשתמש בשם הנ"ל, צפה לתוצאות חמורות מעורך דיני – מיצי!).

תגובה מהירה


שאלת אימות זו היא אמצעי למניעת שליחה אוטומטית של טפסים על ידי בוטים.
   
שלח תגובה
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה