• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

המרת הרפתקאות קלאסיות ל5e

שלום לכולם!

רציתי להתייעץ אתכם לגבי המרה של הרפתקאות TSR קלאסיות למהדורה 5e.
הייתי שמח לקבל תשובות וטיפים ממנחים שכבר ביצעו זאת בעבר :)
איך כדאי לשנות את המפלצות ?
אוצר ?
ניסיון ?
קושי/דרגות ?
במה צריך להתחשב ?
האם חוץ מסטטיסטיקות צריך/כדאי לגעת בפלאף ? (אני מניח שצריך לפחות קצת התאמות).

:dragon:
תוך כדי הכתיבה מצאתי גם את הקישור הבא שמעט עוזר:
https://rpg.stackexchange.com/questions/60169/how-do-i-convert-basic-dd-modules-to-5e
 
איך לשנות מפלצות? לרוב לא צריך - מפלצות מו"ד קלאסיות קיימות לאורך כל המהדורות, ופשוט אתה צריך להשתמש בנתונים של המפלצת מהמהדורה בה אתה משתמש. לעיתים, יש מפלצות שהתחזקו או נחלשו ממהדורה למהדורה (דרקונים הם הדוגמא הבולטת לכך) ואז אתה פשוט מתאים לפי דירוג אתגר.

במקרים מסויימים, לא תהיה לך גרסא חדשה למפלצת ממהדורה ישנה יותר (סתם לדוגמא, ה"טול" של מו"ד בקופסאות שדי נעלם מאז) - אז פשוט תמצא מפלצת עם תפקיד או אורח חיים דומה ותשתמש בה - גם במו"ד בקופסאות עשו את זה, כאשר למשל בהדפסה של "אי האימה" שהגיעה עם הערכה למתקדם הם החליפו מפלצות שלא היו בחוברת הכחולה (אבל כן היו בזמנו מו"ד למתקדם כשההרפתקה נכתבה) ושמו תנינים במקום כרישים וכד'.

אם ממש בא לך, אתה יכול לכתוב נתוני מו"ד5 למפלצת שחסרה לך, או לבקש כאן בפורום ואני בטוח שיעזרו לך.

אוצר - במו"ד בקופסאות היה הרבה יותר אוצר, ובין היתר התפיסה הייתה שמקבלים נק"נ גם על אוצרות. פשוט תקטין את הכמויות משמעותית. כנ"ל חפצי קסם.

ניסיון/קושי/דרגות - נקבע בהתאם לכללים של המהדורה החדשה בה אתה משתמש.

במה צריך להתחשב? קודם כל ולפני הכל - חוויית ותפיסת המשחק די השתנתה מאז שנות השמונים. היום למשל מודול כמו "טירת אמבר" לא היה מתקבל בברכה כי הוא מוזר והזוי מידי. יש גם הרבה פחות השפעות "מוות מיידי" בכשלון בגלגולי הצלה, ויש כשרונות ומיומנויות שלא היו מפותחים במהדורות הישנות ויכולים להשפיע על עמידה באתגרים של ההרפתקה.

האם צריך לגעת בפלאף? בארגל הידוע לשמצה ישאר כזה בלי קשר למהדורה, אבל יש דברים שהשתנו - למשל, בהרפתקאות מוקדמות אין כ"כ את התפיסה של מפלצות עם יכולות מקצוע - הכוהן הרשע של הגובלינים ב"אימה על הגבעה" מתואר כאדם דוחה בשם מוריי ואקו שבגלל אישיותו השלילית בחר לגור עם הגובלינים ואף גילח את ראשו, השחיז את שיניו וחתך את תנוכי אזניו כדי להיות דומה להם. במהדורות החדשות יותר הוא פשוט יהיה גובלין עם דרגות של כהן. כמו שעוד בקופסאות בהרפתקה המאוחרת-יחסית "פסטיבל המלך" יש אורק שיודע להטיל לחשים בתור קוסם ולובש גלימות קוסם שחורות.
 
המפקד האלמוני אמר/ה:
איך לשנות מפלצות? לרוב לא צריך - מפלצות מו"ד קלאסיות קיימות לאורך כל המהדורות, ופשוט אתה צריך להשתמש בנתונים של המפלצת מהמהדורה בה אתה משתמש. לעיתים, יש מפלצות שהתחזקו או נחלשו ממהדורה למהדורה (דרקונים הם הדוגמא הבולטת לכך) ואז אתה פשוט מתאים לפי דירוג אתגר.

במקרים מסויימים, לא תהיה לך גרסא חדשה למפלצת ממהדורה ישנה יותר (סתם לדוגמא, ה"טול" של מו"ד בקופסאות שדי נעלם מאז) - אז פשוט תמצא מפלצת עם תפקיד או אורח חיים דומה ותשתמש בה - גם במו"ד בקופסאות עשו את זה, כאשר למשל בהדפסה של "אי האימה" שהגיעה עם הערכה למתקדם הם החליפו מפלצות שלא היו בחוברת הכחולה (אבל כן היו בזמנו מו"ד למתקדם כשההרפתקה נכתבה) ושמו תנינים במקום כרישים וכד'.

אם ממש בא לך, אתה יכול לכתוב נתוני מו"ד5 למפלצת שחסרה לך, או לבקש כאן בפורום ואני בטוח שיעזרו לך.

אוצר - במו"ד בקופסאות היה הרבה יותר אוצר, ובין היתר התפיסה הייתה שמקבלים נק"נ גם על אוצרות. פשוט תקטין את הכמויות משמעותית. כנ"ל חפצי קסם.

ניסיון/קושי/דרגות - נקבע בהתאם לכללים של המהדורה החדשה בה אתה משתמש.

במה צריך להתחשב? קודם כל ולפני הכל - חוויית ותפיסת המשחק די השתנתה מאז שנות השמונים. היום למשל מודול כמו "טירת אמבר" לא היה מתקבל בברכה כי הוא מוזר והזוי מידי. יש גם הרבה פחות השפעות "מוות מיידי" בכשלון בגלגולי הצלה, ויש כשרונות ומיומנויות שלא היו מפותחים במהדורות הישנות ויכולים להשפיע על עמידה באתגרים של ההרפתקה.

האם צריך לגעת בפלאף? בארגל הידוע לשמצה ישאר כזה בלי קשר למהדורה, אבל יש דברים שהשתנו - למשל, בהרפתקאות מוקדמות אין כ"כ את התפיסה של מפלצות עם יכולות מקצוע - הכוהן הרשע של הגובלינים ב"אימה על הגבעה" מתואר כאדם דוחה בשם מוריי ואקו שבגלל אישיותו השלילית בחר לגור עם הגובלינים ואף גילח את ראשו, השחיז את שיניו וחתך את תנוכי אזניו כדי להיות דומה להם. במהדורות החדשות יותר הוא פשוט יהיה גובלין עם דרגות של כהן. כמו שעוד בקופסאות בהרפתקה המאוחרת-יחסית "פסטיבל המלך" יש אורק שיודע להטיל לחשים בתור קוסם ולובש גלימות קוסם שחורות.

תודה על התגובה !
תוכל להרחיב למה למשל טירת אמבר לדעתך הזוי לתקופתנו ? האמת שלא קראתי עדיין את ההרפתקה אבל בהחלט תכננתי לבדוק בעתיד אפשרות להמיר אותה.
מה לדעתך אפשר להמיר בצורה "חלקה יותר" מבין המודולים הישנים ?
 
חלק מההרפתקאות הישנות, למשל טירת אמבר, מכילות קונספטים שיותר קשה לעיכול - למרות שאני חולק על המפקד שזה נוגע לתקופה שלנו, אלא חלק מזה ואולי בעיקר זה הגיל שלנו. שטויות שבגיל 12 או 15 התלהבת מהן, פחות מרתקות היום.
הרפתקאות טובות להמרה לדעתי זה אי האימה, אולי פסטיבל המלך והמלכה (לא זוכר את השם בדיוק), ההרפתקאות של נוודי המדבר יכולות לעבוד וכך הלאה.
למרות שעולה השאלה למה להמיר - אלא אם יש לך קשר נוסטלגי מיוחד לאחת מהן, יש גם הרפתקאות זמינות לחמש שטובות לא פחות.

בקשר להמרה, כאן יש מסמך של מכשפי החוף - https://media.wizards.com/2015/downloads/dnd/DnD_Conversions_1.0.pdf

ואם אתה לא רוצה להמיר לבד, באתר הזה אפשר למצוא קישורים להמרות, חלקן / כולן בתשלום סימלי http://classicmodulestoday.com/modules-conversion-list/
למרות שכמו שהמפקד אמר, נשמח לעזור בשאלות ספציפיות אם יש לך - להמיר לבד זה כיף בפני עצמו :)
 
תראה, הניסיון שלי היה כזה:
קודם כל, תמיד חייבים לקרוא את ההרפתקה מן ההתחלה ועד הסוף. בכל הרפתקה שהמרתי, הייתי צריך לערוך החוצה סצינות שלא התאימו והאיטו את הקצב מבחינתי, ולהוסיף פתיחה שתתן לדמויות מוטיבציה חזקה יותר להיות בהרפתקה. בשביל זה צריך להבין את המבנה של ההרפתקה, וזה דורש לקרוא אותה.
הרבה מאוד מבוכים ישנים מצוירים בצורה מגוחכת; כאשר הרצתי מחדש את המודולים הקלאסיים, אז השארתי את המבוכים כפי שהם כי לצחוק מהצורה שבה הם מצוירים היה חלק מהכיף, אבל אפילו אז היו מבוכים שבהם פשוט חתכתי החוצה חדרים ומסדרונות ארוכים וריקים ומפותלים וחסרי תועלת שהאטו את המשחק.
כפי שנכתב למעלה, נדמה שיש יותר עושר בסוג המפלצות ובאתגרים שאפשר להציג לדמויות. כדאי לך לשקול את זה מבחינת המרת מפלצות והתקלויות. (ז"א עושר ביחס למהדורה שנייה, מהדורה שלוש יש טונות של מפלצות) - ההמרה היא לא תמיד פשוטה. מפלצות לא תמיד עשו את הקפיצה למהדורה חמש, וצריך לבדוק את השינויים שנעשו ולחדש מחדש את האיזון. מאוד קל ליצור מפלצת חדשה במהדורה חמש, אז מה שעשיתי הוא הרבה פעמים פשוט לקחת את המפלצת וליצור לה סטטיסטיקות של מהדורה 5 (נגיד בשליט נוודי המדבר ומקדש המוות יש מספר מפלצות חדשות למודולים האלו שמאוד חבל לוותר עליהן, אז יצרתי להן סטטיסטיקות חדשות). מנגד צריך לשים לב שנגד מפלצות חדשות, במהדורות הישנות נטו להגזים במספרים, ובכלל נראה שלא ממש היה איזון של התקלויות. אז צריך לחשב מחדש את כל ההתקלויות ולאזן לדרגות שאתה מתכוון להריץ להן.
עוד דבר שעבר שינוי הוא נושא המלכודות. זה היה לא מסודר במהדורה הישנה והם ביקשו שתגלגל כל מיני גלגולי הצלה מוזרים. במהדורה חמש זה יותר מסודר, עם גלגול הצלה פשוט או גלגול התקפה, אבל צריך לשים לב לזה. דבר נוסף הוא שבחמש יש Perception פאסיבי, אז בעצם יש סיכוי מסוים למצוא מלכודת אפילו בלי לחפש אותה. צריך להיות ער לזה כי יש מודולים שמלכודות הם הדבר העיקרי שלהם, ואם זה המצב צריך לקחת בחשבון שהחוויה יכולה להיות מלכודת אחרי מלכודת אחרי מלכודת וזה יכול להיות די משעמם.
לאורך השנים, מבוכים של מכשפי החוף נטו להיות יותר ויותר קצרים וליניאריים; שים לב כאשר אתה קורא את המודולים הישנים שהם יכולים להיות מאוד ארוכים ומפותלים וחוזרים על עצמם. בנוסף, בכמה מודולים שהרצתי היה מעין קטע כזה שהמבוך היה ממש... מבוך כזה, עם מסדרונות מפותלים שמגיעים למבוי סתום ואז צריך לחזור אחורה ולבחור פנייה אחרת... וזה נראה לי משעמם ומייגע ומיותר, והייתי חותך החוצה את כל אלו.
עוד דבר ששמתי לב הוא נושא האוצר; במודולים הישנים שהרצתי היו המון חפצי קסם, במיוחד כמעט אחרי כל התקלות היה איזה נשק+1. תשקול מה לעשות עם זה (אני השארתי את זה, כי הקטע של האוצר היה אחד הדברים שנהניתי ממנו) אבל שים לב לשינוי ותזכור שנשק +1 הוא השפעה מאוד משמעותית על היכולת של דמות במהדורה 5.

זהו. ההמלצה הכי טובה שלי עבורך היא לקרוא בתשומת לב את המודול מן ההתחלה ועד הסוף, לכתוב בצד מה הדברים החשובים במודול שצריך לעבור בהם, ואז לראות שההתחלה של המודול אכן מובילה לדברים הללו, ואז לערוך החוצה דברים שהם לא הכרחיים.
 
The oldman אמר/ה:
למרות שאני חולק על המפקד שזה נוגע לתקופה שלנו,

זה לא קשור לנורמות של התקופה (בהקשר הזה ההרפתקאות באייטיז היו הרבה יותר שמרניות ומצונזרות בכל הקשור לפוליטיקה, גזענות, אלימות ומין) אלא יותר להתפתחות התחביב וציפיות הקהל. אם ב"אימה על הגבעה" היו מסבירים לך שהמפה של הקומה השנייה במבוך בנויה כך שתגרום לשחקנים בכוונה לחשוב שהם התבלבלו במיפוי והציפיה הייתה שממפים את המבוך לפי תיאורים של השה"מ כמו "אתם רואים מסדרון באורך 18 מטר ורוחב של 3 מטר שיוצא בזווית של 45 מעלות צפון-מזרחה" (במו"ד בקופסאות אפילו הייתה הנחיה שצריך להגדיר מישהו בקבוצה שישמש כמפאי!) היום לאף אחד אין חשק לזה.

BadBug אמר/ה:
למה למשל טירת אמבר לדעתך הזוי לתקופתנו

הוא היה הזוי כבר אז - כל ההרפתקה נראית כמו הזיית סמים אחת גדולה של הדמויות. יש שם פשוט רצף של היתקלויות שלא קשורות אחת לשנייה בהשראה של יצירות אומנות, מיתולוגיה וספרות (בעיקר סיפורים של א.א. פו) - כל מיני רפרנסים תרבותיים שהפכו להיתקלויות קרב.


BadBug אמר/ה:
מה לדעתך אפשר להמיר בצורה "חלקה יותר" מבין המודולים הישנים ?

לדעתי המודולים המוצלחים ביותר הם המאוחרים יותר, שנכתבו כשכבר היה ניסיון מצטבר בשיטה. מבין אלה שתורגמו לעברית, המודולים הכי מוצלחים היו "פסטיבל המלך" והמשכו "קציר המלכה".

אי האימה הוא SANDBOX די מגניב אבל חלק גדול ממנו מסתמך על כללי הרפתקאות המרחבים של מו"ד בקופסאות (הדמויות עוברות בין משושים על המפה ואז יש היתקלויות רנדומליות ובחלק מהמקרים מתוכננות) וזה יכול להיות מייגע. כמו כן לאי האימה יהיה צריך לכתוב נתונים לחלק מהמפלצות היחודיות להרפתקה. כמו כן יש בהדפסה העברית טעות משעשעת - מגילה עם הלחש "מגן" הפכה בתרגום למגן שקוסמים יכולים להשתמש בו. באופן כללי צריך לחתוך משם החוצה הרבה חפצי קסם - יש לפחות כמה קטעים בהרפתקה בהם הדמויות יכולות להשיג בתור שלל כלי נשק 2+, שבמו"ד5 זה די עוצמתי.

"שליט נוודי המדבר" דורש דילול רציני של מספר המפלצות בהיתקלויות. אתה ממש לא רוצה להתחיל לגלגל עכשיו קרב עם 20 אורקים, 15 גנולים ולוחם שמוביל חימרה עם שרשרת. ההמשך שלו "מקדש המוות" די נחמד, אבל הקטע של מעבר ההרים ("המעבר הגדול) כולל הרבה מצבים של מבוי סתום שמצד אחד מאוד מציאותיים למשחק ומצד שני יכולים ממש לעצבן ולבזבז זמן. שתי ההרפתקאות ידרשו כתיבה של נתונים למפלצות או החלפה שלהן (למשל, את לוחם המיוג'ינה שמופיע רק פעם אחת אפשר להחליף בקלות בדופלגנגר ואת המלפרות ששומרות על מקדש המוות בסתם שדים שמתאימים לדירוג האתגר של הקבוצה).

הרפתקאות פחות מומלצות - קללתו של זנטון (חצי מהקבוצות ששיחקו בה לא המשיכו את קו העלילה המוסלל של ההרפתקה ובמקום להציל את העיר מהשיגעון שנגרם לדוכס בגלל הקללה של זנטון - הצטרפו לצבא הגמדים שתקף אותה), החברה הנסתרת (ההרפתקה חמודה אבל הקטע של לבנות עיר מגזירי-נייר ולנהל בה מרדפים די מעצבן), אל תוך המערבולת (הרפתקה לדמויות בדרגות 30 שנראית כמו הזיית-סמים ברמה של טירת אמבר הלא מומלצת אף היא), אימה על הגבעה (יותר מידי עבודת-מפות, היתקלות דבילית עם דרקון בסוף המבוך) ואם אתה נופל במקרה על צמד ההרפתקאות תוצרת הארץ "נשות הירח" ו"מלחמת הפסלים החיים" - עדיף לא להשתמש בהן בכלל אלא רק לקרוא אותן בשביל הצחוקים.
 
תודה רבה לכולכם על הטיפים, הרבה חומר למחשבה...
את אי האימה הרצתי בעבר הרחוק והקבוצה נהנתה מאד.
למה להתעקש על ההרפתקאות הישנות - סתם נוסטלגיה ותחושת פספוס שאת רובן לא יצא לי לשחק/להריץ באותה התקופה.
את החדשות של 5e אני עדיין לא מכיר, מתאר לעצמי שהן יותר איכותיות בזכות הניסיון המצטבר וההתאמה לשיטה.

מה שאני לא מבין זה למה ב5e כל הרפתקאה רשמית יוצאת בספר עב כרס בכריכה קשה ? האם זה נתיב הרפתקאות/מערכה ?
 
מכשפי החוף עברו ממודל של הרפתקאות קצרות (מודולים) לספר גדול שבעצם מהווה מערכה שלמה. יש רק שתי הרפתקאות שהן המשך - עריצות הדרקונים שיצאה ראשונה וההרפתקה החדשות של under mountain.
בחלק/רוב הספרים יש גם פרק שמכיל מידע רב על האזור בו מתרחשת ההרפתקה. למשל על מי מצולות או חצי האי chult, כך שהספר מכיל כל מה שצריך כדי להריץ מערכה שלמה.
למעט סטאט-בלוקים. באופן מעצבן הם מפנים אותך למגדיר המפלצות... אבל גם פאת'פיינדר עושים את זה
 
חזרה
Top