• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

מהדורה 5 גזעים חזקים\חלשים [5]

פלאפי

פונדקאי ותיק
משגיח/ה בדימוס
אז, גזעים! ואני מדבר על הגזעים מהספר בסיס כי זה מה שיצא לי לקרוא עד עכשיו. ואני גם מדבר על מכניקה, לא על מה יותר מגניב או פחות מגניב לשחק מבחינה סיפורית.

על פניו נראה שהחצי-אלף קיבל במהדורה הזאת שדרוג רציני ועכשיו הוא בערך הגזע הכי שווה בספר (ברמת הגיוון). התוסף 1+ לפי בחירה לשתי תכונות שונות יחד עם ה2 סקילים חופשיים בחינם כבר שווים לקחת אותו, וכל שאר היכולות מסביב זה בונוס רציני. וכל זה יחד עם 2+ לכריזמה גורם לכך שנשמע כאילו זה גזע חובה לחלוטין לכל מקצוע מבוסס כריזמה באשר הוא. אני רואה בקלות איך כל קבוצה מתמלאת לפתע בחצי-אלפים, שיכולים בעצם להועיל לכמעט כל תפקיד בחבורה (קרבי כפלאדין, סקילמאנקי ותמיכה כבארד, ומטיל לחשים מלא כמכשף).

בני האדם, מצד שני, הפכו לפתע לגזע הכי מבאס. לקבל 1+ לכל היכולות נשמע על פניו חזק, אבל בתכלס זה לא ממש נותן לך אפשרות לקוסטומיזציה, אלא פשוט משפר אותך בקצת בכל דבר. זה והחוסר הבולט שלו בכל יכולת מעניינת אחרת הופך אותם לגזע מאוד לא אטרקטיבי. אני רואה שכן הוסיפו כואריאנט את האופציה להפוך אותו לבעצם זהה לחלוטין לבני אדם ממהדורה 3, עם פיט וסקיל בחינם, מה שכן יכול להפוך אותו פתאום למעניין. אם כי אני לא יודע כמה מנחים בוחרים באופציה הזאת, בגלל שזה נשמע קצת שבור (לקבל פיט בדרגה 1 כשבדרך כלל אפשר לקבל אותם רק מדרגה 4...).

שאר הגזעים הישנים נשארו די אותו הדבר מבחינת הפונקציה שלהם במשחק. התוספת של תת-גזעים כמשהו מובנה בחוקי בסיס נשמע לי מבורך, כי זה נותן עוד אופציה לקוסטומיזציה של הדמות. מה שגם פתאום יש גזעים שמוסיפים ליכולות מנטאליות, מה שאומר שאפשר סוף סוף לעשות אופטימיזציה לדמות של מטיל לחשים וגזע יהיה חלק חשוב מהשיקול.

כמה החלטות שנראות לי תמוהות בגזעים הקלאסיים -
קודם כל, הקטע של גמדים לא להפחית מהירות בשריון כבד הפך לשולי לגמרי. כל דמות שתסתובב עם שריון כבד מלכתחילה כנראה תהיה עם מספיק כוח כדי לא להאט ממנו, אז ההפחתה במהירות הבסיס של הגמד היא בעצם חיסרון שאין לו upside.
האופציה לשחק אלף אפל נראית לי תמוהה, בעיקר בגלל הרגישות שלהם לאור שהופכת אותם לחסרי תועלת בכל הרפתקה שמתרחשת בחלקה תחת אור יום.
בני מחצית נשארו סופר טובים, ולדעתי הפכו לאפילו שבורים. ההפחתה הכללית בsuckiness של דמויות קטנות היא מבורכת, אבל זה גם אומר שהיתרונות של הגזע הזה שפעם באו לנגוד את המגבלות שלו עקב הגודל, הפכו לפשוט יתרונות די אבסולוטיים. יכולת הlucky שלהם נשמע כמו סיוט למנחים, כי זו דמות שאפקטיבית לא מגלגלת 1 טבעי אף פעם.
ננסים סוף סוף כמעט מימשו את הפוטנציאל שלהם כגזע של בנאי-על ומלומדים, וכבר לא מבלים את חייהם בלדבר עם חיות שחופרות באדמה. מצד שני, הניסיון היפה בכיוון הנכון נתן להם את היכולת ההזויה tinker, שנראית לי כמו בזבוז דיו בספר. היו יכולים לתת להם אלף ואחת יכולות אחרות, פשוטות יותר, שהיו עושים את העבודה בלהפוך אותם לtinkerers אמיתיים. מה הבעיה בלתת הכשרה בartisan tool אחד לבחירתם? כל כך קשה?
המהירות בסיס של 35 פיט של אלף יערות לא תמוהה, אבל רק רציתי לציין אותה כי זה מגניב שיש אופציה להתחיל עם דמות יותר מהירה מ-30 פיט.

והגזע הקלאסי האחרון שאני רוצה לדבר עליו לא עבר שינויים תמוהים או שינה את אופיו, אלא להיפך לגמרי - נשאר בדיוק באותה משבצת, ועושה אותה יותר טוב מאי פעם. חצי-אורקים הם עכשיו, סלחו לי על הביטוי, בני-יונות לגמרי!
תוסף לכוח - נשאר, אפשר בכיף להיות לוחם\ברברי
מחסרים לתכונות מנטאליות - ירד, אפשר בכיף להיות פלאדין\סייר
תוסף לחוסן - תמיד אחלה!
כל היכולות הקלאסיות כגון ראיית חושך והכשרה באיום - נשארו, אז אתה עדיין יכול לנהום על מישהו באמצע הלילה והוא ייבהל ממך.
ובנוסף לכל הכיף הזה, הוסיפו לו שתי יכולות שהופכות אותו לדמות הלוחמנית שמתחילה עם הכי הרבה יתרונות במשחק. Relentless Endurance שנותן לך פעם ביום לחמוק מן המוות, מה שהופך אותך ליותר עמיד מכל גמד שמנמן שתפגוש. ו-Savage Attacks, יכולת שאשכרה משפרת באופן ישיר את הDPS שלך, ומצטברת עם יכולת זהה שיש לברברי.
אם אתה רוצה להיות קפא"פניק ממוקד כוח, חצי-אורק נשמע כמו הברירת מחדל. כל שאר הגזעים (כולל גמד הרים עם ה2+ לחוסן וגם לכוח שלו) נמצאים הרחק מאחורה.

בנוסף לאלו, יש שני גזעים שנוספו במהדורה 4 ולכן לא יצא לי לשחק אותם בעבר. אחד זה הטייפלינג, שהיה קיים במהדורה 3 כגזע קצת משופר עם מתאם דרגה 1+, והדרגונבורן, שהומצא כגזע בסיס במהדורה 4. שני הגזעים האלה האמת נשמעים לי קצת יותר מדי כמו הבחירה של שחקנים מתחילים שרוצים להתלהב שהדמות שלהם "זה חצי דרקון\שד!1", ולדעתי גם הצד הסיפורי וגם המכני שלהם לא מפותח במיוחד.

הדרגונבורן הולך לפי השבלונה המוכרת של תבחר צבע ועל פיו יש לך עמידות לאנרגיה ונשיפת אש. התכונות שלהם נחמדות ונשמע שהם בחירה מועדפת על פלאדינים (כוח וכריזמה), אבל האמת שהיכולות תלויות-המוצא לא כאלה מרשימות. עמידות לסוג אחד של אנרגיה זה שימושי פעם במלא זמן, ונשק הנשיפה מגיע לטווח די קצר, שימושי אולי פעם בקרב במקרה הטוב, ועושה פחות נזק מחרב גדולה. וחוץ מזה, לי אישית נשמע קשה להיכנס לנעליה של דמות שהיא מרוחקת להחריד מלהיות אנושית.
(וכנטפוק, אני לא כל כך מבין למה מכשף עם מוצא דרקוני מקבל שריון טבעי מהקשקשים ודרגונבורן לא)

הטייפלינג נשמע כמו משהו די נישתי. התכונות שלו מועילות רק או לוויזארד (ואביר מאגי וארקיין טריקסטר), או למטילי לחשים כריזמטיים כמו בארד, וורלוק או מכשף. אבל זה או זה או זה, כי לרוב הדמות נשענת או על כריזמה או על תבונה ולא על שתיהם בו זמנית, אז אחד מתוספי התכונה תמיד יהיה קצת מבוזבז. וגם הלחשים שהוא מקבל מהגזע מבוסס על כריזמה, אז לא נשמע ששווה לקחת איתו משהו מבוסס-תבונה בכל מקרה. והלחשים האלה גם לא כאלה משהו (רק hellish rebuke נשמע כמו משהו שימושי כתוספת לדמות לוחמנית חסרת לחשים, אבל לא למטיל לחשים עיקרי שיש לו דברים יותר טובים לעשות). ההתנגדות לאש זה כמו מה שהדרגונבורן מקבל רק בעצם יותר מוגבל כי אין יכולת בחירה.
אז בגדול זה הגזע עם הכי פחות אפשרויות לקוסטומיזציה (חוץ מהחצי-אורק, אבל אם אתה לוקח אותו יש לך מטרה מאוד ספציפית גם ככה), והיכולות שכן יש לו לא ממש משתלבות טוב עם שום בילד. אם אתה רוצה כריזמה ותבונה, קח כבר חצי-אלף וזהו.


וזה השני סנט שלי בנושא גזעים במהדורה הזאת. אם פספסתי משהו, מוזמנים לתקן אותי.
 
מההתרשמות שלי ממהדורה 5, היכולות בה הן די מתונות באופן כללי ועקומת העוצמה לא מאוד חדה.

שחקן שמסתכל על היכולת של האורק לגרום לנזק נוסף בפגיעה קריטית, מתלהב ומרגיש שהוא משחק דמות עם עוצמה פיזית אדירה, אבל היכולת הזו לא באה לידי ביטוי כל פעם (אלא רק ב5% מגלגולי הפגיעה, או ב10% עד 15% אם חצי האורק הזה הוא גם לוחם ממסלול האלוף) וגם לדמויות אחרות יש אפשרויות כאלה ואחרות לגרימת נזק נוסף (חלק מהמהלכים עם קוביות העליונות של אמן הקרב או מישהו עם הפיט שנותן קוביית עליונות משלו, יכולת ההכאה של הפלדין, התקפת פתע וכו') - ככה שמכנית חצי האורק לא מפגין עליונות קרבית מוחלטת על כל דמות אחרת - אבל הוא פשוט *מרגיש* חזק יותר.

האלף האפל - אני חושד שהוא פשוט שם בשביל כל השחקנים שהתלהבו מדריזט ורוצים לשחק אלף שנראה כמוהו. נכון שלאלף הזה אין בערך חצי מהיכולות שיש לדריזט (שיש לו כוחות של אלף אפל ממוד"מ1 + רמאויות של בוב סלבטור) אבל למי ש"נגנב" מהדמות של דריזט זה נותן את *ההרגשה* שהוא משחק דמות כמו דריזט.

גם ה2+ לתכונה כזו או אחרת בעיקר מרגיש מגניב וגורם לך לחשוב שאתה משחק דמות עם יכולות מיוחדות שאין לאחרים שאינם כמוה. בפועל, זה עושה בסה"כ הבדל של 1+, וגם אם "במקרה" יצא לך 18 בתכונה וה2+ העלה אותו ל-20, כל דמות אחרת עם 18 באותה תכונה תסגור את הפער (של 1+ לגלגולים בסה"כ, כן?) בדרגה הרביעית אם בא לה לשפר את התכונה הזו - ו20 זה המקסימום. חוץ מהברברי שטכנית יכול להעלות את הכוח והכושר שלו ל-24 בדרגה 20, ואז אתה לגמרי מרגיש שיש לך את הברברי הכי חזק בעולם למרות שבשלב הזה הפער הזה לא עד כדי כך קריטי.

אפשר להמשיך ולבדוק את זה, אבל לפחות לפי התחושה שלי, שכנראה גם תואמת את התפיסה של כותבי המהדורה לפי מה שאולדמן קישר אליו בדיון כאן: https://www.pundak.co.il/forums/threads/40588 היא שמו"ד5 פתחה את החלון ואיווררה טוב-טוב את הסירחון של מונטה קוק החוצה. היא בעצם באה ואומרת לך "תעשה מה שמגניב ומעניין לך, אנחנו ננסה לא לגרום לך להרגיש שבחרת בחירה גרועה מידי עם הדמות שלך".
 
אתה מתייחס ליכולות של האורק כאילו זה כל הדמות. מן הסתם שזה רק גזע ובחירת הגזע בסופו של דבר משפיעה קצת על הדרגות הראשונות ולאחר מכן כנראה לא משפיעה בכלל. אבל עדיין יש לזה משמעות כי זה בחירה שכולם חייבים לעשות כשהם יוצרים דמות. חצי-אורק לוחם לא תמיד יהיה בהכרח יותר טוב מגמד לוחם או אפילו ננס לוחם, אבל יהיו לו את נתוני הפתיחה הכי טובים. וגם הוא ירגיש הרבה יותר מגניב כי יש לו יכולות גזע שמתאימות למקצוע שלו.
ואותו הדבר לגבי כל שאר הגזעים. 2+ זה לא תוסף מטורף, אבל האמת שביחס למהדורה 3 ששם היה לך גם העלאות של תכונות מדרגה, וגם לחשים שמעלים תכונות וגם חפצקים ועוד ועוד, וגם לא היה שם מגבלה על תכונה, בראייה הכללית 2+ או 1+ לתכונה זה יחסית משמעותי.

המפקד האלמוני אמר/ה:
היא בעצם באה ואומרת לך "תעשה מה שמגניב ומעניין לך, אנחנו ננסה לא לגרום לך להרגיש שבחרת בחירה גרועה מידי עם הדמות שלך".
ממ, יכול להיות שזה הייתה הכוונה בזמן העיצוב של השיטה, אבל לא מרגיש שהתוצר הסופי נאמן לזה. יש מקצועות שהם בבירור פח ויש מקצועות שהם בבירור OP, וזה משהו שהיה קיים גם במהדורות קודמות. ובאותה מידה, גם עם הגזעים, כמו שפירטתי כאן. יש גזעים שהשקיעו בהם ועמלו עליהם ונתנו להם יכולות מעניינות ותת-גזעים עשירים. ויש גזעים שעשו להם קופי פייסט ממהדורה קודמת.
והאמת טוב שהזכרת לי את הדיון ההוא, יש לי דברים להגיד שם. אפשר להמשיך שם את הדיון בנושא השיטה בכללותה. בוא נשאיר את העץ הזה לענייני גזעים.
 
מה שחשוב לזכור, כמעט כמו בכל המהדורות של מבוכים ודרקונים, שלרוב יש קומבו אופטימאלי בין גזע לבין מקצוע. אפילו יש מדריכים שלמים על זה (לא באמת מפתיע). למשל שבניתי את ארגמן כאלף-עצים כוהן-מלחמה, זה כי זה שילוב מנצח.
אבל אני מסכים עם מרבית האבחנות שלך לגבי הגזעים, וכן - כולל זו שבני-האנוש הם יחסית משעממים. לא בהכרח יותר חלשים, אבל יותר משעממים בהשוואה ליתר הגזעים. ובקשר לחצי-האלף, זה נשמע טוב על הנייר, אבל לדעתי ברוב הבילדים יהיה גזע אחר ספציפי שיהיה יותר טוב לאותו הבילד.
אבל העיל זה מעניין רק אם באמת מנסים לסחוט את המיץ מהבילד. אחרת מרבית השילובים ההגיוניים בהחלט עובדים.
 
פלאפי אמר/ה:
קודם כל, הקטע של גמדים לא להפחית מהירות בשריון כבד הפך לשולי לגמרי. כל דמות שתסתובב עם שריון כבד מלכתחילה כנראה תהיה עם מספיק כוח כדי לא להאט ממנו, אז ההפחתה במהירות הבסיס של הגמד היא בעצם חיסרון שאין לו upside.
האופציה לשחק אלף אפל נראית לי תמוהה, בעיקר בגלל הרגישות שלהם לאור שהופכת אותם לחסרי תועלת בכל הרפתקה שמתרחשת בחלקה תחת אור יום.
לגבי גמדים ושריון, שים לב שבערך חצי מתחומי השליטה של כוהן נותנים שליטה בשריון כבד ולא כולם מצדיקים השקעה בתכונת הכוח דווקא. הדוגמה הכי בולטת היא תחום השליטה חיים, אבל במידה מסוימת זה נכון גם לתחום הסופה, שיש לו מאפיין של התקפה רועמת אבל לא בהכרח מצדיק דווקא שימוש בכלי נשק לקפא"פ כי יש לו לחשי התקפה חזקים לטווח.
עוד נקודה שכדאי לחשוב עליה היא שגמדי הרים נותנים שליטה בשריונות בינוניים, שזה מרחק כשרון אחד משליטה בשריונות כבדים. אשף משוריין בהישג ידך! (זו אגב הסיבה שלגמדי הרים יש תוסף תכונה גבוה יותר - מי שלא עוזר לו תוסף כוח מקבל שליטה בשריונות, ומי שלא עוזר לו שליטה בשריון מקבל תוסף כוח).

לגבי אלף אפל - החסרון שלהם גדול מאוד למי שמסתמך על גלגולי התקפה, אבל לא לדמות שכופה על היריבים שלה זריקות הצלה. יכולת אש הפיות שלהם יכולה לנטרל את החסרון לגלגול ההתקפה.

קצב תנועה של אלף יערות - המשך של מה שהיה במהדורה 4.
 
the Nerubian אמר/ה:
מי שלא עוזר לו תוסף כוח מקבל שליטה בשריונות, ומי שלא עוזר לו שליטה בשריון מקבל תוסף כוח).

אאל"ט אתה חייב גם את המיומנות בשריון וגם את מידת הכוח המינימלית המתאימה כדי להשתמש בו כראוי.
 
לא, אתה חייב שליטה בשריון כדי להשתמש בו כראוי, ואת ערך התכונה המינמלי כדי להשתמש בו בלי להפחית 10 רגל מקצב התנועה שלך.

גמדים ממילא לא מפחיתים את קצב התנועה משריון, אז לא קריטי להם כוח 13/15.
 
חזרה
Top