• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

מהדורה 5 אז, מהדורה 5. מה אתם אומרים?

פלאפי

פונדקאי ותיק
משגיח/ה בדימוס
כן זה קורה.

זה היום שבו פלאפי מתקדם למהדורה 5! :eek:rcshock:

הבנתי שאי אפשר להתכחש לגלגלי הקדמה לנצח. עד כמה שלמהדורה 3 יש לנצח פינה חמה בליבי, המשחק התקדם מאז, ויש לזה הרבה יתרונות. בראש ובראשונה הפשטות של המשחק קורצת לי עכשיו יותר מבעבר. כבר אין לי כוח (או זמן) לשקוד על עשרות ספרי הרחבה ולחשב בראש אינספור מתאמים וחוקים פתלתלים. I'm too old for this s**t!
ודבר שני שעכשיו חשוב יותר מבעבר, זה הזרימה. העבודה על גלגול גורלי חשפה אותי בעצם למהדורה 5 בפעם הראשונה, והקצב המהיר שבו מתנהל המשחק נראה לי הרבה יותר אטרקטיבי מזה של מהדורות קודמות. ובאותו הזמן הוא עדיין שומר על המורכבות הטקטית שלו שבלעדיה מבוכים ודרקונים לא מרגיש אותו הדבר (שזה גם גורם מרכזי למה אני עדיין נשאר עם מו"ד ולא עובר לשיטות פנטזיה אחרות, שמרגישות אחרת לגמרי).

אז קראתי כבר את הספר לשחקן. עם הספרים לשה"מ וספרי המפלצות אני אחכה לאחרי שאצבור קצת חוויות כשחקן "נוב". ולספרי ההרחבה אני לא בטוח שיש בכלל צורך שאגיע, עם שלל האופציות שקיימות בספר הבסיס.

אני עוד לא זוכר את החוקים בעל-פה, ויש עוד הרבה דברים שאני עוד לא מכיר. אני חושב שהדרך הכי טובה להבין לאיזה כיוונים מעניינים אפשר לקחת את המשחק, זה לשאול אנשים שכבר שיחקו בשיטה הזאת וצברו בה פז"מ. אז בואו ספרו לי בבקשה, איזה דמויות מעניינות השיטה עודדה אתכם ליצור? איזה סיטואציות הזויות נקלעתם אליהן? איזה בילדים שבורים המנחה שלכם פסל על הסף? איזה שינויים משמעותיים משיטות קודמות הכי אכזבו אתכם או הכי שמחו אתכם? ואיך מרגישה החוויה לשחק מבוכים ודרקונים במהדורה 5 (גם לאלה ששיחקו במהדורות קודמות, וגם לאלה שזה המהדורה הראשונה שלהם)?
 
האמת שאחד הדברים היותר מגניבים של 5 זה שיש פחות שבירה של דמוית. לא נתקלתי עדיין בדמיות OP בצורה שוברת משחק. אמרו על הנזיר שהוא חזק מידי, ועל הסייר שהוא חלש מידי. אבל לי אישית לא מרגיש ככה.

ממליץ להתרחק מוורלוק, משהו לא עובד כמו שצריך במקצוע הזה עם שואלים אותי.

בכל מקרה, הדבר העיקרי שאני מוצא מגניב ב5 הוא הרעיון שכל דמות פרקטית, אני משחק כרגע בפורם בארד שהוא אביר, משהו שב3.5, ספק שהיה אפשרי (מבלי מולטי ומליון כישרונות). לכל מקצוע יש הרבה מאוד וריאציות, מה שמהר מאוד מוחק את הרעיון של "תפקיד" בקבוצה, ופתאום מחליפים את הכוהן שהוא המרפא הקלאסי. במקצועות שקצת מוזר לראות בתפקיד כמו המכשף או הנזיר.
זה, יחד עם הפשטות שלה, והזריקה של הרבה דברים שלא צריך לדעתי. הפכו את חמש לנחמדה, אני עדיין לא אוהב אותה יותר מ3.5/PF, אבל עדיין מעדיף אותה.

האמת שהדבר שלא אהבתי בשיטה זה זריקות ההצלה. מעבר לזה ש4 עשתה משהו חכם לדעתי עם לקבוע אותם כערכים קבועים שהאויב צריך לעבור. פה יש בכלל 6 הצלות שונות. ורוב המקצות מוסיפים הכשרה (שזה תוסף סביר במקרה הטוב) רק ל2 מהם בדרך כלל. מה שאומר שב4/6 מצבים, כנראה הדמות שלך הולכת להיכשל בזריקת הצלה. שלפעמים עלולה להגיע בד"ק לא בדיוק סביר והגיוני (בעייה אחרת שלי ושל השיטה, אבל זה כבר עניין ליום אחר)

אם לסכם, בכללי המהדורה כיפית. אני חושב שנהניתי יותר משיטות/מהדורות אחרות (בעיקר בגלל שיש קצת התחלה איטית לשיטה הזו, אם תשאלו אותי. ברמה שאני לא מצאתי עדיין סיבה טובה להתחיל בדרגה 1) אבל אני עדין נהנה ממנה.
 
מה זה אומר ד"ק לא סביר להצלות?

לגבי התחלה איטית, ראיתי שהרבה אנשים מעדיפים להתחיל מדרגה 3-4 ולא מ1. מצד שני, לא רואה איך זה שונה ממהדורות קודמות. דרגה 1-2 תמיד היה דרגות זבל שאף אחד לא רוצה לשחק בהן.
 
במו"ד 5, דרגות 1 עד 3 הן בעצם טוטוריאל לשחקנים חדשים. הספר ממליץ לעבור אותן בקצב של דרגה למפגש (או דרגה לקרב) ככה ששחקנים חדשים יכירו את היכולות של הדמויות שלהן בהדרגה. לשחקנים שמכירים את המשחק, מומלץ להתחיל לשחק בדרגה 3.

בכל מקרה, משחק המו"ד 5 שאני מריץ בפורום הגיע עכשיו לקרב הבוס, ולאחר קצת יותר משנה וחצי, אני מרגיש שאני יכול להגיד בוודאות שאני לא כזה מת על 5 כמנחה. היא פשוט פשוטה מדי, ואם אני רוצה לתת לדמויות מחסרים מעניינים, אין לי הרבה מה לעבוד איתו. המצבים שאפשר לשים על דמויות הם או קלים מדי להתעלמות או קשים מדי.

לצערי, לא יצא לי עדיין לשחק בשיטה כשחקן, ויש לי הרגשה שהיא תעבוד יותר טוב בשבילי ככה. יש בה הרבה דברים מגניבים ונוחים, והיא כן מצליחה לפתור לפחות חלקית כמה מהבעיות של המהדורות הקודמות.
 
liorgonen3 אמר/ה:
הכוונה שלי שלרוב יהיה לל הצלה אחת מאוד משמעותית. עם תוסף מפגר שלרוב תצליח בה. והרבה הצלות גרועות. שברגע שהדק שלהם מגיע ל16. אתה תמיד חוטף.

ראיתי שהלחשים בספר די מקלים מבחינת הזריקות הצלה. זה או שיש זריקת הצלה לחצי נזק בהרבה מקרים, או שאם זה לחש מתמשך אז אפשר לנסות להמשיך להציל כל סיבוב כדי לסיים את ההשפעה. וגם אין בעצם save or die. אני לא יודע איך הדברים עובדים בגזרת המפלצות, אבל על פניו נראה שיש קו מנחה שכשלון בהצלה אחת הוא לא גזר דין סופני כמו שהוא היה במהדורה 3. וגם בשיטה הזאת יש הרבה יותר הזדמנויות לקבל יתרון של גלגול כפול, או לגלגל מחדש קוביות.

liorgonen3 אמר/ה:
אחת הדרכים ל"חזק" דמות היא לתת לה הכשרה בעוד הצלות.
הכוונה זה לקחת את הכשרון resilient? כי על פניו זה נראה כשרון די מעפן בהשוואה לשאר הכשרונות. אם אתה רוצה להיות יותר מוצלח בהצלות, עדיף כבר לקחת משהו כמו lucky שנותן לך 3 פעמים ביום לגלגל מחדש קוביה. זה נשמע מתאים לכמות הפעמים היומית הממוצעת שהרפתקן ממש ממש צריך להצליח בהצלה מסויימת.

אם אני מסתכל בהשוואה למהדורה 3, נראה שבאמת זה שאתה תהיה מוכשר במקסימום שליש מההצלות האפשריות, בהשוואה לכמה מקצועות ב 3 שיכולים להיות מוכשרים בשתי הצלות או אפילו כולן, הופך את עניין ההצלות ליותר קשה. מצד שני, השיטה מרגישה הרבה יותר רנדומלית ותלויית קובייה, כי ההבדל בין הצלה שאתה מוכשר בה להצלה שאתה לא זה 2-4 נקודות בדרך כלל, ואין ממש דרכים לקבל בונוסים להצלות. ובאותו זמן, השיטה מרגישה הרבה פחות קטלנית. מעניין.
 
לאיו דווקא הכישרון הזה, יש מקצועות שלאורך הדרגות גם מקבלים הזדמנות להוסיף עוד הצלות. ואיפשהו אני מניח שהתוסף שאתה מדבר עליו הוא משהו שמציק לי.
דמויות לא באמת מגיעות לעצמה גבוה, אתה הרבה יותר מוגבל, ולמעשה ההבדל בין הצלה מלחש של אשף בדרגה 20 לאשף בדרגה 10 הוא כנראה 2. לאויב הרבה יותר קל להצליח נגדך, כשלבוסים יש גם יכולות של לגלגל הצלה שוב או אפילו להצליח אוטמטית (אם אני זוכר נכון).
אם ב4 חיזקו את השחקנים ואת המפלצות, יש לי תחושה שפה חיזקו רק את המפלצות, ואיפשהו. אם ב3.5 היית מרגיש הבדל בין אשף 20 ללוחם 20, פה אתה מרגיש פחות הבדל. אבל כי הורידו את שניהם לאותו עוצמה.
אולי יש חברה שאוהבים את זה, אבל אני משחק כרגע דמות בדרגה גבוה, והאמת לא מרגיש כזה. לחשים דרגה 5 שבשיטות אחרות כבר מאפשרים לך בדרך כלל לחצות את היבשות או לבצע קסמים חזקים, מתפקדים ב5 כהשפעות נחמודת ותו לא. ואומנם אני משחק בארד, אבל בואו לא נשכח שב5. הוא הפך לfull caster
 
איזה מקצועות מאפשרים להוסיף עוד הצלות? לא זכור לי כאלה. (בלי הרחבות)

כן, זה שהד"קים להצלות מנותקים מהדרג של הלחש זה... מוזר. בעצם מדרגה 1 עד 20 הד"ק להצלה נגד הלחשים שלך עולה בס"הכ ב-4 מתוסף ההכשרה, ואולי עוד 1-2 נקודות מהתכונה (כי התכונות מוגבלות ל-20; שזה אגב מבחינתי שינוי חיובי). אם התוספים של המפלצות עולים עם הדרגות, אז זה באמת נשמע שיהיה קשה לאתגר מפלצת בד"א גבוה עם זריקות הצלה. למרות שאם אני מסתכל רק על PVP, שתי דמויות באותה דרגה מוסיפים את אותו תוסף הכשרה לד"ק\זריקת הצלה, וההבדל ביניהם בעצם יהיה רק בתכונה (בהנחה שזו הצלה שהדמות המצילה מוכשרת בה). כלומר, האם זו הצלה שאתה מוכשר בה או לא זה הרבה יותר משמעותי מאשר איזה דרגה אתה. במהדורה 3, גם אשף בדרגה 20 היה מגלגל קשיחות ב12+ לפחות, לעומת אשף בדרגה 1 שבמקרה הטוב היה עם מתאם גבוה מ-0. במהדורה 5, דמות בדרגה 20 תגלגל באולי 5-6 נקודות יותר מדמות בדרגה 1, אבל אותה דמות בדרגה 20 שמגלגלת הצלה שהיא לא מוכשרת בה יכולה אפילו לגלגל עם תוסף נמוך יותר משל דמות בדרגה 1 שכן מוכשרת בה! הזוי.

אני כן חושב שזה דבר טוב שעכשיו קשה יותר להפריד מקצועות לטירים אבסולוטיים, למרות שאני עדיין רואה אנשים באינטרנט שמדרגים מקצועות לפי טירים. אם מי שבוחר לוחם או נזיר לא מרגיש שבדרגה גבוהה האשף או הכוהן גונבים את כל אור הזרקורים, זה דבר טוב. עדיין המקצועות האלה הם די חזקים ומגוונים (והאמת שאשפים במהדורה הזאת איכשהו אפילו יותר מגניבים מאשפים במהדורות קודמות), אבל במקביל לזה שקצת סירסו את המטילי לחשים, נראה לי שהרבה יותר נתנו בוסט עצום לכל שאר המקצועות.
האמת כשסיימתי לקרוא על המקצועות, חשבתי על זה שבעצם יש רק שני מקצועות בכל הספר שאין להם שום אופציה להטיל לחשים - ברברי ונזיר. וגם מבין שניהם, נזיר יכול לקבל גישה מוגבלת ליכולות דמויות לחש עם המסלול של שליטה באלמנטים. אז בעצם הברברי הוא המקצוע היחיד שחסר לגמרי משהו שמזכיר יכולת הטלת לחשים. האם זה הופך את הברברי למקצוע הכי פחות מעניין?

לגבי מה שאמרת עם דרג 5, ממה שקראתי בלחשים הם פשוט העבירו את הדברים האלה דרג-שניים גבוה יותר. אשף בדרגה 15 עדיין יכול לעשות פחות או יותר כל דבר שהוא רוצה. רק כשזה מגיע לקרב, הוא קצת פחות כל-יכול ממה שהוא היה פעם.
אה ואגב, המכניקה הזאת שמגבילה אותך ללהתרכז בלחש מתמשך אחד בכל פעם זה הברקה אדירה. סוף סוף הסוף ללהטיל 20 באפים לפני כל קרב - תבחר באף אחד שבו תתרכז, או שתחליף אותו במהלך הקרב לפי הצורך.

עוד דבר שבכלל לא לקחתי בחשבון, זה כמה חפצקים זה חלק אינהרטי מהשיטה? הסל"ש לא מדבר עליהם כמעט בכלל, אבל מצד שני גם הסל"ש במהדורה 3 כמעט לא דיבר עליהם. המש"מ שם הוא זה שסיפר שבלי חפצקים הקבוצה תהיה מאוד אנדר-פאוורד ושהם חלק משמעותי באיזון. הבנתי באופן כללי שבמהדורה הזאת חפצקים זה הרבה יותר נדיר ואופציונאלי, אבל השאלה זה כמה מהאיזון של השיטה מבוסס על כך שלדמויות יהיו חפצקים שמשפרים אותם? האם אפשר להריץ קמפיין שלם ללא חפצקים והדמויות עדיין יהיו מאוזנות מול האתגרים שמולן?
 
יש לברברי הרחבה שדומה קצת ללחשים, סוג של מישהו שזועם יחד עם הטבע או משהו... כבר לא זוכר בדיוק, אבל נראה לי שזה במדריך של זאנת'ר. אבל כך או כך, ברברי שובר את רף ה20 בתכונה בכך שהוא יכול להיות עם 24 בכוח וחוסן. שזה כן משהו מעניין שנותן לו קצת פלפל להתגבר על המחסור בלחשים.

בכל מקרה, כן, יש תחושה שכל המקצועות שווים, הבעייה היא שאם אתה כמוני (ויכול להיות שגם לך תהיה את הבעייה) ואתה רגיל שמטיל לחשים בדרגה 10 כבר עשה חצי דרך לאלוהות מרוב כוח. גם אם זה רק בעזרת ספרי בסיס. אתה פתאום מרגיש מאוד מסורס. ובכל מקרה, בדרך כלל העלאת דרגה לא באמת מתבטאת בעוד כוח, לרוב זה תוסף נק"פ ויכולת שספק אם תפעיל. שזה שוב מרגיש לי שונה ממהדורות קודמות, שלרוב עליית רמה סימלה שיפור כלשהו בדמות (מיומנות,תה"ב,הצלות,יכולות).
בקיצור, מה שאני מנסה להגיד שאני מרגיש חלש יותר ב5. יכול להיות שזה טוב. אבל יש תחושה שב5 אתה משחק רק "חצי גיבור" ולא גיבור שלם כמו במשחקים אחרים.

על השאלה של החפצקים קשה לי לענות. הם כן חלק חשוב במשחק, אבל לא יודע להגיד עד כמה הם חובה בצורה מוחלטת. אישית הרעיון של להפוך אותם לנדירים מאוד קצת דופק את כל כלכלת הזהב במו"ד, כי אין באמת מה לעשות עם כסף בעולם בו אין חפצקים למכירה ברחוב. אלא אם כן השחקנים אמורים להקים עסקים או לשכור חיילים שיעשו בשבילם את העבודה.
להוסיף לזה את מערכת ההגבלה של כמות החפצקים על כל שחקן... לא יודע. משהו התפספס פה לטעמי.
 
למפלצות אכן יש יכולות לגלגל מחדש הצלות או להצליח אוטומטית, אם הן בוסים, ככה שלא יהיה מקרה בו הבוס נכשל בהצלה נגד לחש שינה והחבורה כורתת לו את הראש כשהוא חסר ישע, לדוגמה. אני לא מסכים שזה חסרון בכלל, למעשה- זה יתרון נהדר לסיפור. אין סיומים אנטי-קליימטים יותר. עם זאת, לשחקנים יש מספיק לחשים ויכולות שדורשים הצלות כדי שהיכולות הללו לא יהיו כאלה משמעותיות (התנגדות אגדית, שזה מה שנותן לך להצליח אוטומטית בהצלה, זה 2-3 פעמים ביום והאמת שאני לא זוכר מפלצות ספציפיות עם היכולת לגלגל מחדש, למרות שאני חושב שזה פעם ביום בלבד).

חפצ"קים ב5 הם לא חלק כזה חשוב במשחק. הם בונוס נהדר, והם מגניבים, אבל לדעתי זה חסרון די גדול של 5. כל חפץ שני בערך הוא מגניב, אבל... אין הרבה חפצ"קים. זה די באסה.

וכן, ברברי הוא המקצוע הכי פחות מעניין בסל"ש. זה ככה כמעט תמיד. במדריך של זאנאת'אר הוא מקבל כמה דברים מגניבים כמו כוחות סערה.
 
פלאפי אמר/ה:
כן זה קורה.

זה היום שבו פלאפי מתקדם למהדורה 5! :eek:rcshock:

הבנתי שאי אפשר להתכחש לגלגלי הקדמה לנצח. עד כמה שלמהדורה 3 יש לנצח פינה חמה בליבי, המשחק התקדם מאז, ויש לזה הרבה יתרונות. בראש ובראשונה הפשטות של המשחק קורצת לי עכשיו יותר מבעבר. כבר אין לי כוח (או זמן) לשקוד על עשרות ספרי הרחבה ולחשב בראש אינספור מתאמים וחוקים פתלתלים. I'm too old for this s**t!
ודבר שני שעכשיו חשוב יותר מבעבר, זה הזרימה. העבודה על גלגול גורלי חשפה אותי בעצם למהדורה 5 בפעם הראשונה, והקצב המהיר שבו מתנהל המשחק נראה לי הרבה יותר אטרקטיבי מזה של מהדורות קודמות. ובאותו הזמן הוא עדיין שומר על המורכבות הטקטית שלו שבלעדיה מבוכים ודרקונים לא מרגיש אותו הדבר (שזה גם גורם מרכזי למה אני עדיין נשאר עם מו"ד ולא עובר לשיטות פנטזיה אחרות, שמרגישות אחרת לגמרי).

אז קראתי כבר את הספר לשחקן. עם הספרים לשה"מ וספרי המפלצות אני אחכה לאחרי שאצבור קצת חוויות כשחקן "נוב". ולספרי ההרחבה אני לא בטוח שיש בכלל צורך שאגיע, עם שלל האופציות שקיימות בספר הבסיס.

אני עוד לא זוכר את החוקים בעל-פה, ויש עוד הרבה דברים שאני עוד לא מכיר. אני חושב שהדרך הכי טובה להבין לאיזה כיוונים מעניינים אפשר לקחת את המשחק, זה לשאול אנשים שכבר שיחקו בשיטה הזאת וצברו בה פז"מ. אז בואו ספרו לי בבקשה, איזה דמויות מעניינות השיטה עודדה אתכם ליצור? איזה סיטואציות הזויות נקלעתם אליהן? איזה בילדים שבורים המנחה שלכם פסל על הסף? איזה שינויים משמעותיים משיטות קודמות הכי אכזבו אתכם או הכי שמחו אתכם? ואיך מרגישה החוויה לשחק מבוכים ודרקונים במהדורה 5 (גם לאלה ששיחקו במהדורות קודמות, וגם לאלה שזה המהדורה הראשונה שלהם)?

בהצלחה ! אני נמצא במצב דומה, חוזר לD&D אחרי שנים ארוכות של העדרות מאז D&D 1 ומוד"מ... הנחתי משחקים והכל אבל כל כך הרבה השתנה, אז החלטתי גם להתחיל כשחקן בקבוצה טקטית, בתקווה ללמוד את המכניקות מחדש ואז לצלול למדריך לשה"מ ושאר ההרחבות בהמשך.
בכל מקרה לדעתי זו החלטה נכונה מצידך.
 
liorgonen3 אמר/ה:
ברברי שובר את רף ה20 בתכונה בכך שהוא יכול להיות עם 24 בכוח וחוסן. שזה כן משהו מעניין שנותן לו קצת פלפל להתגבר על המחסור בלחשים.
כן, בדרגה 20... אגב, זה מזכיר לי משהו בשיטה הזאת שפחות אהבתי, וזה האסקלציה המהירה של מקצועות החל מדרגה 18. להרבה מקצועות יש יכולות מטורפות שמתקבלות בדרגה 20, או כמה יכולות שמתחילות להגיע מאזור דרגה 18. זה לא סתם שיפור של יכולות קודמות, אלא קפיצת מדרגה משמעותית. התוסף הפתאומי של הברברי לכוח ולחוסן זה דוגמא אחת, וגם נגיד הארכ-דרואיד שפתאום מספר השינויים שלו ליום גדל מפעמים ספורות לאינסוף. או היכולות שאשף מקבל בדרגות 18 ו-20, שנותנת לו גישה בלתי מוגבלת למספר קטן מאוד של לחשים עד דרג 3, והפלאדין שיכולות השבועה שלו בדרגה 20 הן על סף השבורות.
אז מצד אחד זה מגניב שדמויות בדרגה הגבוהות ביותר באמת הופכות לאפיות מאוד. מצד שני, מי בתכלס משחק בדרגות האלה? כשאתה מגיע לדרגה 20, המשחק פחות או יותר נגמר או לקראת סיום, ולא יהיה לך באמת הרבה הזדמנויות להשתמש בסופר יכולות האלה. חבל שזה לא משהו יותר לינארי שמתחיל בדרגות מוקדמות יותר.

liorgonen3 אמר/ה:
בכל מקרה, כן, יש תחושה שכל המקצועות שווים, הבעייה היא שאם אתה כמוני (ויכול להיות שגם לך תהיה את הבעייה) ואתה רגיל שמטיל לחשים בדרגה 10 כבר עשה חצי דרך לאלוהות מרוב כוח. גם אם זה רק בעזרת ספרי בסיס. אתה פתאום מרגיש מאוד מסורס.
האמת שלי זה סבבה לגמרי. אני אף פעם לא הייתי חסיד של לשחק מטילי לחשים, וההעדפה שלי היא בכללי לכיוון דמויות לוחמניות. אני לא ממש רואה כיף בלהיות כל-יכול - אם כל סיטואציה יכולה להיפתר על ידי הלחש המתאים מהספר, איפה האתגר?

liorgonen3 אמר/ה:
בקיצור, מה שאני מנסה להגיד שאני מרגיש חלש יותר ב5. יכול להיות שזה טוב. אבל יש תחושה שב5 אתה משחק רק "חצי גיבור" ולא גיבור שלם כמו במשחקים אחרים.
אני לא חושב שלגמרי העלימו את הכל-יכולות של דמויות במו"ד, אלא רק דחפו את זה לדרגות גבוהות יותר. מה שפעם דמות בדרגה 11 יכלה לעשות, עכשיו צריך להיות בדרגה 15. אבל בדרגה 20 נראה לי שכולם עדיין די שבורים. פשוט שינו את העקומה, זה הכל.

Nextorl אמר/ה:
אין סיומים אנטי-קליימטים יותר.
כן, זה דבר אדיר. אותו הדבר גם בצד של השחקנים, שאין סייב אור דיי שמסיים את הקריירה של דמות בגלגול הצלה לא מוצלח אחד.

liorgonen3 אמר/ה:
כי אין באמת מה לעשות עם כסף בעולם בו אין חפצקים למכירה ברחוב.
מקבלים עדיין אוצר באותה כמות, או שגם המ"ז פר התקלות קטן יותר?
 
liorgonen3 אמר/ה:
כי אין באמת מה לעשות עם כסף בעולם בו אין חפצקים למכירה ברחוב.

זה מאוד תלוי בסגנון המשחק - באווירה של "קונאן הברברי" באמת נראה שאין לדמות שלך כסף או צורך בו - כסף בא והולך, דמויות יכולות למצוא אוצר ועד ההרפתקה הבאה לבזבז אותו, או שזה נורמלי לגמרי שכל פעם טובעת לדמות הספינה/היא בורחת מהכלא/נאלצת לקפוץ מהחלון של הפונדק בזמן שהמתנקשים דופקים בדלת עם גרזן - ובכל פעם להתחיל את ההרפתקה בתחתוני עור בלבד, למצוא חרב ולהתחיל לרוץ והילחם על חייה.

במשחק עם אווירה של עולם מציאותי, כסף זה עוד משאב שהשחקן מנהל עבור הדמות ולא רק נקודות פגיעה ולחשים. זהב ואוצרות הם סיבה לצאת להרפתקה ומשתמשים בהם לאותם דברים שמשתמשים בהם בעולם האמיתי - רכש, סחר, השקעות - אתה אולי יכול למצוא חרב קסומה, אבל די קשה למצוא מעבדה למחקר שיקויים ולחשים ולקחת אותה הביתה, או למצוא בדיוק את הטירה שרצית ולכבוש אותה - אם אתה רוצה נדל"ן לדמות שלך, אתה צריך להשקיע ממון. ואם משחקים עם משאבים מציאותיים, אז גם לקנות סוס מלחמה או לישון בפונדק דורש חישוב של כדאיות כלכלית.

מכיוון שאין במו"ד5 כל כך הרבה תוספים, אז לא צריך לקנות תוספים ברחוב ולקרוא להם "חפצי קסם" - אפשר לצמצם במספרם ולתת להם את המיוחדות והקסם שמגיעים להם.

Nextorl אמר/ה:
חפצ"קים ב5 הם לא חלק כזה חשוב במשחק. הם בונוס נהדר, והם מגניבים, אבל לדעתי זה חסרון די גדול של 5. כל חפץ שני בערך הוא מגניב, אבל... אין הרבה חפצ"קים. זה די באסה.

אישית ממש אהבתי את הטיפול של מו"ד5 בחפצים קסומים - הם מצד אחד לא מאוד מסובכים מכנית, ומצד שני יש להם יכולות מיוחדות שהן לא רק 1+ לגלגול כלשהו. גם אהבתי את המסר המובלע שאם מצאת חרב קסומה בדרגה 1, סביר מאוד שהיא תלווה אותך בתור הנשק האישי שלך עד דרגה 20, במקום למכור ולקנות כל דרגה תוספים רבים יותר וחסרי אופי.

אפילו לחפצים מקוללים יש תכונות חיוביות שגורמות לך לתהות שמא המחיר של הקללה שווה את זה.

Nextorl אמר/ה:
למפלצות אכן יש יכולות לגלגל מחדש הצלות או להצליח אוטומטית, אם הן בוסים

נראה לי שפיספסתי את הקטע הזה? אני זוכר שיש מפלצות אגדתיות שיכולות לנצל פעולה אגדית כדי להינצל אוטומטית, אבל לא כל בוס הוא מפלצת אגדתית או להיפך.
 
המפקד האלמוני אמר/ה:
במשחק עם אווירה של עולם מציאותי, כסף זה עוד משאב שהשחקן מנהל עבור הדמות ולא רק נקודות פגיעה ולחשים. זהב ואוצרות הם סיבה לצאת להרפתקה ומשתמשים בהם לאותם דברים שמשתמשים בהם בעולם האמיתי - רכש, סחר, השקעות - אתה אולי יכול למצוא חרב קסומה, אבל די קשה למצוא מעבדה למחקר שיקויים ולחשים ולקחת אותה הביתה, או למצוא בדיוק את הטירה שרצית ולכבוש אותה - אם אתה רוצה נדל"ן לדמות שלך, אתה צריך להשקיע ממון. ואם משחקים עם משאבים מציאותיים, אז גם לקנות סוס מלחמה או לישון בפונדק דורש חישוב של כדאיות כלכלית.
אם אתה רוצה לשחק משחק שבו אתה אוסף כסף כדי לשלם על מזון משקאות ותשלום מס. אני חושב שמו"ד זה לא המקום לשם כך. שחקנים לא בדיוק אמורים לשחק לורדים של שטח מסויים, ואם כן. אז אין חוקים לזה ברוב המהדורות. המצב ב5 הוא שאתה יכול להסתובב עם 100 מ"ז בדרגה 20, וזה יחשב להרבה כסף בבת אחת

פלאפי- עקרונית מעטות הפעמים בשיטה שאתה מגיע מדרגה 1 ל20, או לדרגה 20 באופן כללי. בשבלי מצב כזה פשוט אומר "אתה לא בפיק של הדמות שלך, סביר שגם לא תהיה."
עכשיו אני לא משחק מו"ד כדי להיות אלוהים, את תסביך האלוהות שלי אני אפטור דרך הנשגבים או משהו. אבל אני כן רוצה להרגיש בעל עוצמה אם אני דמות דרגה 10, בייחוד שכל הזמן מוכרים לך שדמות בדרגה 1 חזקה יותר מהאדם הממוצע ברחוב.
תגיד את לאשף שהצלה מהלחשים שלו היא 15 בדרגה 10. ושהאדם הפשוט בדיוק עבר אותה עם גלגול סביר.
 
liorgonen3 אמר/ה:
שחקנים לא בדיוק אמורים לשחק לורדים של שטח מסויים, ואם כן. אז אין חוקים לזה ברוב המהדורות.

למעשה, ברוב המהדורות של מו"ד היו לזה חוקים די מפורטים - כולל לרמה של כמה עולה לבנות חומה של טירה לפי מטר רץ וכמה יעלה לך להוסיף שם חלונות. לא היו חייבים לשחק ככה (הייתה אפשרות להמשיך להיות הרפתקן נודד ולא בעל אדמות) אבל האופציה הייתה קיימת ותמיד היו אנשים שאהבו לשרטט מפה של טירה ואז לחשב כמה זה יעלה לדמות שלהם לבנות אותה.

liorgonen3 אמר/ה:
המצב ב5 הוא שאתה יכול להסתובב עם 100 מ"ז בדרגה 20, וזה יחשב להרבה כסף בבת אחת

הרפתקנים, בגדול, חיים מהיד לפה - הם יכולים להשיג המון כסף, אבל לבזבז אותו הרבה יותר מהר - כבר במוד"מ1 גארי גייגקס הסביר שארצות הספר בהן מסתובבים הרפתקנים מזכירות את עיירות הכורים בתקופת הבהלה לזהב ומתח המחירים הלא סביר שלהן - היכן שהיית משלם דולר שלם (משכורת של שבוע בערי החוף המזרחי) על ביצת תרנגולת אחת וחושב שעשית עיסקה טובה.

אבל, גם התנהלות מציאותית עם כסף יכולה להיות חלק מהנה מהמשחק. עוד בהקדמה של ההרפתקה לדוגמא מהקופסא האדומה, יש את הסצנה בה ההרפתקן האמיץ בא אל הנפח כדי לקנות סוף סוף שריון טוב יותר, הנפח דופק לו מחיר (שגבוה ב25% ממחיר המחירון בטבלת הציוד...), הם מתמקחים ובסוף סוגרים על מחיר סביר יותר + השריון הישן של הגיבור.

אז נכון, אתה לא תלך לדוכן חרבות קסומות ברחוב, תמכור את החרב 1+ שלך ב3000 מטבעות זהב, תוסיף 5000 מטבעות מהאוצר שמצאת (לא משנה שזה אמור לשקול חמישים ק"ג בערך...) ותקנה חרב 2+, אבל אתה אולי כן תוכל לקחת את 1500 מטבעות הזהב שצברת בשתי ההרפתקאות האחרונות ולהזמין מהנפח את שריון הלוחות שחלמת עליו מאז דרגה 1 - שזה בערך אותו אפקט מבחינת מספרים ומכניקה אבל מרגיש פחות זול.
 
אני די בספק שהד"ק ללחשי אשף בדרגה 10 הוא 15. המתאם הכשרה הוא 4+, ואחרי דרגה 10 כבר היו לו שתי הזדמנויות לשפר את התבונה שלו. אני מהמר שהד"ק בדרגה כזאת הוא 18 או 19. זה באמת עדיין לא בלתי עביר לאדם הממוצע כמו שהיה במהדורה 3 (לחשים בדרג 5 של אשף בדרגה 10 בהחלט יכלו להיות עם ד"ק של 21 ויותר), אבל זה עדיין קשה. מה שכן מבאס שמדרגה 10 ל-20, הד"ק נגד הלחשים של האשף יגדל באולי 3 נקודות. בדרגה 20 בעצם יש לך קאפ אבסולוטי של ד"ק 21, שביחס למה' 3 זה ממש עלוב. וזה ויחד עם זה שקל יותר להציל נגד רוב הלחשים בגלל העניין של גלגולי הצלה חוזרים, באמת הופך את הלחשים של האשף לפחות אפקטיביים. אבל, שוב, לדעתי זה עניין טוב ומוריד אותו יותר קרוב לרמה של דמויות שלא משתמשות בלחשים. אם הסיכוי של הלוחם לפגוע בהתקפה הוא דומה לסיכוי של האשף להצליח בלחש שלו, זה אומר שהם מאוזנים. ואם לשניהם יש סיכוי סביר להיכשל גם בדרגות גבוהות, זה אומר שהם לא יכולים לשבור את המשחק.
 
שמע, מעטים הסיפורים האפים שבהם אנחנו שמחים לקרוא על סר צ'אנס, שהרג דרקון, השיג את הזהב שלו. ועכשיו מנהל תשלומי מס לכתר בעודו מקים כפר קטן באמצע שום מקום (כשאתה מתחיל את המשחק מלקרוא על הפגישה של צ'אנס עם רועה החשבון)
יכול להיות משחק שסובב סביב לנהל ברונות קטנה משלך, אבל אני חושב שזה מעט מפספס את הקטע של מו"ד, אבל היופי בשיטה הזו היא שכל אחד יכול לשחק אותה איך שבא לו. ולהתמקד במה שבא לו.

המפקד האלמוני אמר/ה:
אז נכון, אתה לא תלך לדוכן חרבות קסומות ברחוב, תמכור את החרב 1+ שלך ב3000 מטבעות זהב, תוסיף 5000 מטבעות מהאוצר שמצאת (לא משנה שזה אמור לשקול חמישים ק"ג בערך...) ותקנה חרב 2+, אבל אתה אולי כן תוכל לקחת את 1500 מטבעות הזהב שצברת בשתי ההרפתקאות האחרונות ולהזמין מהנפח את שריון הלוחות שחלמת עליו מאז דרגה 1 - שזה בערך אותו אפקט מבחינת מספרים ומכניקה אבל מרגיש פחות זול.
שזה אירוע מגניב וזה שמתרחש מתי? דרגה 3 ככה? אלא אם כן אתה עם שה"מ שנותן לשחקנים מעט מאוד כסף, אתה תגיע לסכום של הציוד הכי טוב שאתה יכול לבקש מהר מאוד. (או שתבזוז אותו) וואלה, אני בפירוש חושב שלבוא עם הזהב שאתה חוסך 5 רמות לעיר הגדולה כדי לקנות מגילדת הקוסמים את ההקסמה של החרב שכל כך רצית. בעל יותר אימפקט מאשר "הלכתי לסמי הנפל וסוף סוף קניתי שריון לוחות."
בסופו של דבר בעולם של קסם. אתה רוצה להרים את אסקליבר בקרב, לא את החרב הממש יפה וחדשה הזו שקניתי בדיוק מהנפח בכפר שעברנו בו.

פלאפי- האמת שהטענה שלי זה ששניהם ירגישו חלשים רוב הזמן. אבל אני כנראה לא מצליח להעביר את הדעה שלי כמו שצריך. זה כנראה עניין אישי של משחק דמות... לא יודע, בא לי שאם אני בדרגה 15 ואני ה5% מבני התמותה. אז הבחור ההוא שהוא דרגה 5 לא יוכל לחלום לעמוד מול התקפה שלי/ד"ק. ובסופו של דבר, ב5- ההבדל בהתקפה בין לוחם דרגה 20 ללוחם בדרגה 5 הוא כמה? 4-5 נקודות?
אני כנראה היחידי שנוח לו שלוחם דרגה 20 אמור להיות מסוגל לפגוע בלוחם דרגה 1 עם 2 בקובייה.
 
אני אישית נהנה מאוד מ5, שגם מוגלגים כמוני עם מחסר בתבונה יכולים לשחק לא רע. (אם הם קוראים כמו שצריך).
לגבי הזהב, זה באמת קצת חיסרון, אבל זה תלוי במוטיבציה של הדמויות
למשל, ברומח הדרקון, אם ללכת להרפתקאות בסגנון דומה לסדרה המקורית, הרבה מהזמל, החבורה הם בייביסיטר לפליטים. אם זאת מערכה עם דגש פוליטי, זהב גורם לאנשים סביבך להיות נחמדים יותר. בעיני ב3.5 הרעיון של מחירון לחפצ"קים... היה טורד מנוחה.

בפנטסיה בכללי, בעיני חפץ קסם, צריך להיות חפץ *קסם*, לא בלנדר ב20% הנחה במוצר השני בשקם אלקטריק.

כאילו, אוראדין גחל-בזלת, הגמד מספר לחברו מאיפה השיג את הגרזן +1 שלו "איי! זה היה קר'ב מר ואכזר נגד החאן של שבט האורקים, שם איבדתי את האוזן שלי! יארר! אני קורא לגרזן שלי "המאלמן." החרב שלך, פלאדין.. היא נראית מרהיבה. מאיפה השגת אותה?"

"לכבוד פסח, היה מבצע בקסם אלקטריק."
שתיקה.
ואז המאלמן נכנס בין העיניים של הפלאדין.
______



יש עוד נקודה שלא הזכירו והיא הcantrip שממש ממש אהבתי.
בדמיון שלי, קוסם מספים קסמים, ולפעמים משקיע ועושה קסמים חזקים... במקום שאחרי קסם או שתיים, הוא יצטרך לנפנף בסכין מטבח ולקוות לטוב. (לפחות בדרגות ראשונות)
הקנטריפ נותן לך "קסם שגרתי", שזה מועיל, אבל מבחינת נזק בד'כ נשק אצל לוחם יגיע ליותר.
וגם יש סתם אפקטים נחמדים, יש קנטריפ שנותן לך לעשות דברים קטנים, כמו להדליק אש, לפתוח ולסגור דלת, שזה מרגיש לי משהו שקוסם אמור לעשות בקלילות
 
liorgonen3 אמר/ה:
פלאפי- האמת שהטענה שלי זה ששניהם ירגישו חלשים רוב הזמן. אבל אני כנראה לא מצליח להעביר את הדעה שלי כמו שצריך. זה כנראה עניין אישי של משחק דמות... לא יודע, בא לי שאם אני בדרגה 15 ואני ה5% מבני התמותה. אז הבחור ההוא שהוא דרגה 5 לא יוכל לחלום לעמוד מול התקפה שלי/ד"ק. ובסופו של דבר, ב5- ההבדל בהתקפה בין לוחם דרגה 20 ללוחם בדרגה 5 הוא כמה? 4-5 נקודות?
אני כנראה היחידי שנוח לו שלוחם דרגה 20 אמור להיות מסוגל לפגוע בלוחם דרגה 1 עם 2 בקובייה.
שמע, אבל זה לא רק העניין של גלגול ההתקפה הבודד. ברור לך לגמרי שגם לוחם בדרגה 10 מנגב את הרצפה עם לוחם בדרגה 1, ובטח שלוחם בדרגה 20. וזה ברור כי ללוחם ההוא יש הרבה יותר נק"פ, תכונות טובות יותר, יכולות שהלוחם בדרגה 1 לא חלם עליהם, ויותר אופציות לפעולות בתורו. אז במהדורה הזאת הוא לא יהפוך אותו לעננת רסיסי איברים במכה בודדת, אבל הוא ב100% ינצח את הקרב תוך בזבוז כמות זניחה של משאבים וזמן. אני חושב שב5 ההתקדמות היא יותר לינארית ופחות מעריכית, אז בפערים גדולים של דרגות היא נראית הרבה פחות מרשימה.

לגבי עניין הזהב והחפצקים קשה לי להגיב כי אני מבין שכל העניין הזה נדון במדריך לשה"מ, שאותו אני אקרא במועד מאוחר יותר.

dragonian אמר/ה:
יש עוד נקודה שלא הזכירו והיא הcantrip שממש ממש אהבתי.
בדמיון שלי, קוסם מספים קסמים, ולפעמים משקיע ועושה קסמים חזקים... במקום שאחרי קסם או שתיים, הוא יצטרך לנפנף בסכין מטבח ולקוות לטוב. (לפחות בדרגות ראשונות)
הקנטריפ נותן לך "קסם שגרתי", שזה מועיל, אבל מבחינת נזק בד'כ נשק אצל לוחם יגיע ליותר.
וגם יש סתם אפקטים נחמדים, יש קנטריפ שנותן לך לעשות דברים קטנים, כמו להדליק אש, לפתוח ולסגור דלת, שזה מרגיש לי משהו שקוסם אמור לעשות בקלילות
נכון, קנטריפים זה די אחלה. והקנטריפים גורמי הנזק שמשתדרגים עם הדרגות אמורים לתת למטילי לחשים יכולת התקפית בסיסית שוות ערך ללוחם נושא נשק, שמשתפרת עם עליית הדרגות, ושלא מצריכה בזבוז משאבים. מה שהופך מטילי לחשים ליותר מגוונים וגם פחות תקועים כשנגמרים להם הלחשים והם נאלצים לנפנף סכיני מטבח, כמו שאמרת.
 
שוב, זה כנראה רק התחושה שלי, והרגל מהימים היפים של 3.5 שמפגש שבו עלינו דרגה, לקח את רוב הסשן כי לוקח שעה לפחות לסיים לעבור על הדברים שמשתנים בדרגה חדשה. אבל סביר להניח שאנשים אוהבים את הגישה הזו יותר, ויכול להיות שהיא טובה יותר. כנראה הגעתי למצב ההוא שאני סתם אוהב דברים ישנים יותר כי הם ישנים ואין לי כוח לחידושים.

אגב, אם כבר מדברים על חמש, אני חייב להגיד שיש פה בחירה מעניינת של לא להוסיף בכלל מקצועות חדשים (מעבר לרמת הפליטסט), אני זוכר שבמהדרות הקודמות ברגע שיצא ספר, הוא הכיל כמה מקצועות חדשים ופתאום אתה מפסיק לשמור על הדמות בחיים כי המקצוע החדש מהמדריך השלם לX/המדריך לשחק מס' Y הרבה הרבה יותר מגניבה.
 
חזרה
Top