• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

מהדורה 5 לחימת צבאות במהדורה 5

מצאתי בחיפוש את הנושא הזה (https://www.pundak.co.il/forums/threads/36971), האם השתנה משהו מאז ? האם מישהו מכיר שיטה לניהול "מכונת המלחמה" שמתאימה ל5e ?
מה מקובל כיום כשיש קרבות בקנה מידה עצום ?
ממש לא נראה לי הרעיון של משחק או קרבון שיכריע תוצאות כי זה פשוט לא מרגיש אמיתי ומוחשי.
 
עשיתי סדר בבלאגן של הנושא שפרסמת בו במקור והעברתי את ההודעות הרלוונטיות לנושא חדש (הודעות הספאם נמחקו). להבא, [mention]badbug[/mention] אם אתה רוצה להגיב לנושא ישן (שההודעה האחרונה בו פורסמה מעל כמה חודשים), עדיף לפתוח עץ חדש ולשים בו קישור לנושא ההוא.

לנושא! אני רוצה לשאול קודם, למה בכלל צריך חוקי ללחימה בין צבאות במהדורה 5? ניהול מלחמות בקנה מידה גדול אף פעם לא היה הקטע של מבוכים ודרקונים, ובכל שיטה אני רואה מישהו אחר מגיע ומנסה להוסיף משהו כזה. אני לא חושב שהשיטה תומכת בזה או בכלל מצריכה חוקים מהסוג הזה. יש שיטות אחרות (וגם סוגים אחרים של משחקי תחביב, כגון מניאטורות או משחקי קופסא) שמתאימים הרבה יותר למשחק שמערב קרבות בין צבאות גדולים.
 
פלאפי אמר/ה:
עשיתי סדר בבלאגן של הנושא שפרסמת בו במקור והעברתי את ההודעות הרלוונטיות לנושא חדש (הודעות הספאם נמחקו). להבא, @badbug אם אתה רוצה להגיב לנושא ישן (שההודעה האחרונה בו פורסמה מעל כמה חודשים), עדיף לפתוח עץ חדש ולשים בו קישור לנושא ההוא.

לנושא! אני רוצה לשאול קודם, למה בכלל צריך חוקי ללחימה בין צבאות במהדורה 5? ניהול מלחמות בקנה מידה גדול אף פעם לא היה הקטע של מבוכים ודרקונים, ובכל שיטה אני רואה מישהו אחר מגיע ומנסה להוסיף משהו כזה. אני לא חושב שהשיטה תומכת בזה או בכלל מצריכה חוקים מהסוג הזה. יש שיטות אחרות (וגם סוגים אחרים של משחקי תחביב, כגון מניאטורות או משחקי קופסא) שמתאימים הרבה יותר למשחק שמערב קרבות בין צבאות גדולים.

תודה, כמו שכתבתי - המשכתי את הנושא הישן כדי לא להספים משהו שכבר כתבו עליו, אבל אם יותר נוח בפורום לפתוח נושאים חדשים - אעשה זאת בפעם הבאה.

למה צריך חוקים ללחימת צבאות ?
אז אני אסביר - זה נכון שהמטרה היא משחק תפקידים במו"ד אבל במערכות מסוימות בדרגות גבוהות, לעיתים הדמויות מקבלות שטח אדמה ואולי צב שכירי חרב קטן, או שניתן להם לפקד על צבאות ונחמד שיש שיטה לקביעת תוצאות הפעולות הללו שמושפעות ישירות מהרבה פעולות של הדמות כמובן.
 
במשחק תפקידים, אתה משחק את הדמות כחלק מהקרב הגדול שסביבה - הדמות יכולה להיות חייל - ואז לא להשפיע לא על נוהל הקרב (כל מה שלפני) ולא על ניהול הקרב (מה שקורה בלחימה עצמה) אבל כן יכולה להשפיע על תוצאות הקרב אם היא תעשה משהו מיוחד שגם מגניב לשחק - למשל לגנוב את התוכניות של האויב (בנוהל הקרב) או להרוג את מצביא האויב (בניהול הקרב).

אם הדמות היא מפקד בקרב ולא חייל, עדיין - אתה עושה משחק תפקידים של מפקד, לא מזיז כוחות על מפה כמו במיניאטורות או שחמט. יש לך מידע יחסית מצומצם על מה קורה בשדה הקרב ויכולת מוגבלת להשפיע עליו. אתה כן יכול לתכנן ולערוך את הכוחות (נוהל הקרב) או לנסות בתוך כל הכאוס של הלחימה להשפיע על מהלכים (ניהול הקרב) - אבל זה הכל "דרך העיניים של הדמות" ולא במבט-על.
 
המפקד האלמוני אמר/ה:
במשחק תפקידים, אתה משחק את הדמות כחלק מהקרב הגדול שסביבה - הדמות יכולה להיות חייל - ואז לא להשפיע לא על נוהל הקרב (כל מה שלפני) ולא על ניהול הקרב (מה שקורה בלחימה עצמה) אבל כן יכולה להשפיע על תוצאות הקרב אם היא תעשה משהו מיוחד שגם מגניב לשחק - למשל לגנוב את התוכניות של האויב (בנוהל הקרב) או להרוג את מצביא האויב (בניהול הקרב).

אם הדמות היא מפקד בקרב ולא חייל, עדיין - אתה עושה משחק תפקידים של מפקד, לא מזיז כוחות על מפה כמו במיניאטורות או שחמט. יש לך מידע יחסית מצומצם על מה קורה בשדה הקרב ויכולת מוגבלת להשפיע עליו. אתה כן יכול לתכנן ולערוך את הכוחות (נוהל הקרב) או לנסות בתוך כל הכאוס של הלחימה להשפיע על מהלכים (ניהול הקרב) - אבל זה הכל "דרך העיניים של הדמות" ולא במבט-על.

מסכים עם כל מה שכתבת :)
מבחינתי זה לא סותר ובכל מקרה כמובן שאני לא נותן למשחק להפוך לאסטרטגי - צבאות בלבד.
 
בנתיב ההרפתקאות של פאת'פיינדר חרון הצדיקים יש בספר השני פרק שכולל לחימת צבאות. מאוד אהבתי את ההרפתקה הזו ואני מת להריץ אותה רק אין לי למי. אם אתה רוצה לקבל השראה תקרא את הספר הזה. בנוסף יש להם ספר בשם ultimate campign, ושם יש חוקי קרב המונים שממה שראיתי די קל להמיר אותם למה' 5.
 
אלטרנטיבה היא לעשות משהו דומה למה שמופיע ההרפתקה הקלאסית Red hand of Doom - הדמויות משחקות את עצמן לפי הקרבות, אבל ההצלחה שלהן מקנה נקודות לצד שלהן וגורל הקרב נקבע לפי הניקוד.
למשל, אם האויב שולח צוות קומנדו כדי לפתוח את השער והדמויות עוצרות אותו, זה 5 נקודות.
לחילופין אם הדמויות מצליחות להשמיד את כלי המצור של היריב תוך x סיבובים זה עוד 5 נקודות וכך.הלאה.
זה מנטרל את האלמנט הניהולי של הקרב אבל עדיין בפועל מי שמכריע אותו זה הדמויות.
 
עכשיו כשאתה מזכיר את זה גם בgiantslayer יש פלישת אורקים לטרונאו, והדמויות צריכות לתרום למלחמה כיחידה עצמאית, וככל שהם משיגים יותר "נקודות מצור" הם מקבלים הקלות בקרב הבוס* שהוא ענק מערות שמחובר לאורקים בשרשראות, קרב מגניב לגמרי. (לצערי הדמויות לא הצליחו להשיאר בחיים עד הפלישה בכלל והשחקנים לא אהבו כל כך את סצינת החקירה שבתחילת ההרפתקה אז עברנו נתיב הרפתקאות.)
*לא עברתי את זה כאמור, אבל לדעתי הקלות בקרב הבוס הורסות קצת את העוקץ שלו, זה אמור להיות קרב קשה ואני מעדיף לתגמל את הדמויות בדרך אחרת. מצד שני, להרוויח את נקודות המצור גוזל משאבים, ואז לא נשארים לך הרבה לקרב הבוס. אז כשאלת צד לשחקנים - אם אתם עושים בחירות חכמות אתם רוצים לקבל על זה הקלות בקרבות, וזה לא פוגם בהנאה שלכם מהמשחק, נכון או לא?
 
במשחק הפורום "ממלכות שבורות" שיחקנו ככה, כשהדמויות היו בעצם כוחות קומנדו, והפעולות שלהן קבעו מי מנצח (שתי קבוצות יריבות שהדמויות היו מחולקות ביניהן). ובכנות, לא כזה נהניתי, או הרגשתי כחלק מהקרב.

במשחק ההמשך "מוות עגום", הדמויות ממש פיקדו על הצבאות. אנחנו החלטנו יחד איזה פלוגה תקבל איזה תפקיד, מה יהיה המיקום ומי יהיו המפקדים. הדמויות שלנו קיבלו פלוגה כל אחת, אבל נחשבו כיועצים מיוחדים בעצם.
במהלך הקרב, היינו צריכים לבצע בחירות טקטיות- וזה היה ממש כיף. כאן כן הרגשתי משפיע על הקרב. מאוד ממליץ לקרוא את החלק הזה, אפשר למצוא אותו בפורום משחקים מקוונים.
 
משהו שכדאי לזכור - כמו ששיטת הקרב של מו"ד היא מאוד מופשטת כשמדובר באחד-על-אחד, גם הטיפול שלה בקרבות ברמה הטקטית (התנגשות בין כוחות בשטח), האופרטיבית (ניהול של מערכה שלמה ושליטה בכוחות גדולים) והאסטרטגית (ניהול כולל של המלחמה ברמה של קבלת החלטות - כולל משאבים, פוליטיקה וכו') יהיה בדרך כלל מופשט.

אבל כמו כל דבר שקשור למשחקי תפקידים - ספר הכללים הוא רק ההתחלה והדרך לייצג את הרעיון שלך באמצעות חוקים. זה מאוד מועיל ומעשיר (לא רק בנושא הזה) ללכת ולקרוא עוד כדי לקבל השראה ורעיונות. ספר די קליל ומומלץ הוא למשל "זירת קרב" שערך אריה שמואלביץ, על קרבות מכריעים שהתרחשו בארץ ישראל וסביבתה מהעת העתיקה ועד מלחמת לבנון הראשונה:

011432206.jpg
 
חזרה
Top