• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

למה אני חושב שהעולמות הוותיקים של מו"ד לא יצאו מחדש

פעם, עולמות משחק היו ה-דבר של מו"ד וכנראה מה שתרם למשבר שהביא את TSR לפשיטת רגל (לא רק זה) - כל שנה-שנתיים בערך, היו מוציאים עולם משחק עם לוגו משלו וקו מוצרים משלו שכלל ספרי קריאה, הרפתקאות, הרחבות וספרי LORE על העולם, הארצות והדב"שים שבו.

במו"ד5, עושה רושם שמוציאים בעיקר הרפתקאות שמתרחשות בעולמות השונים אבל לא ספרי עולם מלאים ונראה לי שאלה האחרונים לא יצאו אף פעם. למה אני חושב שזה מה שיהיה?

א) הLORE נהיה זמין בצורה מקוונת. אתה לא באמת צריך לקנות ספר כדי לדעת איזה ממלכות יש בממלכות נשכחות ואיפה הן על המפה.
ב) לעדכן את כל התוכן הישן יעלה המון כסף ולאתחל אותו ידרוש קו מוצרים חדש לגמרי - עדיף להסתמך על זה שהתוכן קיים כבר ונגיש (ע"ע סעיף א) וכל מה שצריך זה אולי להוציא איזה חוברת עדכון בפורמט PDF שמסבירה איך להשתמש בו עם הכללים החדשים.
ג) אין טעם להוציא עכשיו ספר עולם שמתאר כל מיני מקומות שהמנחה יכתוב בהם הרפתקאות כי קבוצה סבירה ממילא לא תשתמש בכל המיקומים, הדב"שים וכו' - יותר מעשי לתת הרפתקה או סביבת הרפתקה מסויימת (חוף החרב וכיו"ב) ואם מישהו רוצה אקסטרה - ע"ע סעיפים א' ו-ב.
ד) העולמות הגנריים של גרייהוק וממלכות נשכחות לא ממש שונים זה מזה משחקית אלא רק בLORE - אין באמת טעם לתמוך בהם במקביל ובעיקר לא בגרייהוק שהוא די "סוס מת" כבר מאז הניינטיז. הרפתקאות שנכתבו לממלכות נשכחות אפשר להתאים גם בקלות לכל עולם מו"ד גנרי אחר ואפילו לרומח הדרקון שהוא טיפה שונה בעיצוב אבל לא במהות.
ה) מה שאינו מו"ד גנרי (אברון, פליינסקייפ וכו') כנראה פונה לקהל מצומצם יותר שלא בהכרח מצדיק השקעה בקו מוצרים - אולי במוצר בודד או שניים.

דעתכם?
 
לדעתי עוד טיעון חשוב ל"למה לא" זה חיזוק המותג. צריך לשים לב שגם מוצרי ממלכות נשכחות שיוצאים עכשיו וגם אברון / Ravnica / רייבנלופט לא יצאו כמוצרים עם לוגו משלהם וק מוצרים עצמאי, אלא תחת הלוגו וקו המוצרים של מבוכים ודרקונים. הם לא רוצים לדלל את המותג עם הרבה "תתי-מותגים".
בנוסף, אחת הסיבות ה"מוסכמות" לקריסה הכלכלית של TSR זה עודף עולמות וקווי-מוצרים שלכל אחד מהם יצאו המון ספרים חדשים כל שנה ודיללו את השוק.

מסכים גם שהיום פשוט לקנות בPDF את כל ספרי המערכה הישנים. מי שבודק ב DMguild רואה את כל הספרים של 3.5. למשל של ממלכות נשכחות ואברון.
 
לפי מה שאני מכיר, ריבוי קווי המוצרים לא היה הבעיה היחידה של TSR, כמו תיעוב כללי של המנכ"לית כלפי שחקני תפקידים וניהול מסורבל - יש מי שהביא כדוגמא את זה שלקח שבועות להעביר ספרים מהמחסן ל"חנות המפעל" שהייתה סמוכה אליו.

אבל כן, ריבוי המותגים לא תרם הרבה. אמנם מותגי-נישה מסויימים הוכנסו תחת מסגרת גג של "ממלכות נשכחות" - בין אם תחת הלוגו של ממלכות נשכחות כמו מזטיקה (עולם משחק של אצטקים, אינקה וכו') או העדר (מערכה מונגולית בסגנון ג'ינג'יס חאן) ובין אם תחת לוגו משלהם כמו שעשו לאל-קאדים, אבל בשורה התחתונה - אם קנית את "עלילות הרומח", עולם המערכה של רומח הדרקון, כנראה שלא היה לך מה לעשות עם הרפתקאות של חמה קודרת או ההיפך.

מצד שני, אם קנית את "עלילות הרומח" אז זה כי רצית לעשות הרפתקאות כמו של רייסטלין ותניס - לא הייתה לך סיבה מיוחדת לקנות את ההרחבה של היבשת תלאדאס או ערכת קופסה שעוסקת בממלכות הגמדים של אנסאלון.

מצד שלישי, מה שבלט במיוחד בעולמות מערכה עם ספרי קריאה, הייתה ליוצרים נטייה מרגיזה לעשות כל מיני אירועים מטלטלי-עולם בספרים ואז לעדכן לפיהם את מוצרי המשחק. אז רצית לשחק בערי מדינה עם מלכים מכשפים בני אלמוות בעולם מדברי שברור שקרתה בו שואה אקולוגית אבל לא ברור מה ומתי ושיש בו דרקון מסתורי שמטיל אימה על כל האזור? אז בום, הרגנו לך חצי מהמלכים המכשפים, חיסלנו את הדרקון, סיפרנו מה היה בהיסטוריה העתיקה של העולם ושתלנו עוד כל מיני אזורים כמו ערבת דשא עם אימפריה של חרגולים אנושיים - כל המוצרים שקנית עד כה איבדו את הרלוונטיות שלהם, לך תקנה חדשים.
 
הבעיה למיטב הבנתי בכמה מעולמות המערכה של המהדורה השנייה הייתה שהם הפציצו בפלאפ שלא תמיד הכיל קרסי עלילה; יותר מידי פנתאונים וסיפורי בריאה למיטב זיכרוני. כדי שעולם מערכה יהיה מוצלח הוא צריך להיות מלא בקרסי עלילה, עד לרמה של קרס עלילה בולט כל כמה פסקאות בטקסט של רקע כללי וכל פסקה בטקסט ספציפי יותר (למשל, תיאור של מקומות). אחרת - הכול טוב ויפה אבל מה אנחנו, שיושבים כאן בשולחן עם פיצה ו-Mountain Dew, עושים עם זה?

מה גם שעולם מערכה (והרפתקאות) אתה מוכר לשה"מ (שחקן 1 מתוך 3-6 בשולחן) בזמן שקראנצ' אתה יכול לנסות לפתות את כל השחקנים לקנות לעצמם.

כמו שהמפקד אמר: כיצד מתבטא, על שולחן המשחק בפועל, ההבדל, למשל, בין ממלכות נשכחות לגרייהוק? וכיצד מתבטא ההבדל במשחק בפועל בין שניהם לבין "מו"ד גנרי" שהשה"מ שירבט בסופ"ש שלפני המשחק? (לפחות בדרגות נמוכות)

זכורים לי במעומעם כל מיני ספרים אזוטריים של מוד"מ 2 שאני לא זוכר אפילו איפה נתקלתי בהם, חלקם אפילו היו זמינים להורדה חוקית בחינם מהאתר הישן של Wizards לפני כמעט שני עשורים. הרבה פעמים הספר לא היה מחובר מידי למשחק בפועל ועסק בתיאור של כל מיני מקומות בעולם ושל כל מיני תופעות בו (זכור לי אפילו פרק מספר שדיבר על עצים בעולם של "ממלכות נשכחות").

אני חושב ש-setting נוסח קללתו של סטראהד מועיל בהרבה, וסביר להניח שגם מוכר הרבה יותר, מספרים מסורתיים יותר של עולם מערכה. לקחו עמק מקולל אחד ומילאו אותו עד אפס מקום בדברים מגניבים שהשחקנים יכולים לבוא באינטראקציה איתם, כולל מפות של הכול ונתוני משחק עד לרמת המיקרו. פשוט עשו לשה"מ חיים קלים ולשחקנים חיים... "מעניינים".
 
רייבנלופט הוא דוגמא טובה - במוד"מ2 זה התחיל מהרפתקה שהפכה למיני-מערכה, אבל מהר מאוד העולם של "המישור למחצה של האימה" עבר התפוצצות אוכלוסין, בין היתר בזכות גניבה של דמויות רשעים ואל-מתים מכל מוצר מוד"מ אחר - מה שעוללו ללורד סות' זכה לספר קריאה, אבל חוץ מזה גנבו גם מלך-מכשף מאתאס (שבדרך הפך למלכה בגלל רשלנות של המחברים, לא אג'נדה טרנסג'נדרית) ולקראת הסוף גם את וקנה עצמו, למרות שהיה ברייבנלופט כבר ליץ' נורא חזק (אזלין) שבטח הרגיש מושפל כשה-ליץ' הליצ'י מכולם הגיע לממלכות האימה.

אבל אמה-מה? כמה אנשים כבר שיחקו בכל ההרחבות האלה? גם ככה הקונספט הכי חזק של רייבנלופט הוא "אתה נלכד בעולם מקביל מרושע ומנסה לברוח ממנו) ובשביל זה לא צריך כל כך הרבה ממלכות שם.

והיו כמה ספרים ממש הזויים למוד"מ2 בזמנו. אני זוכר שראיתי ספר ביקורות פונדקים של וולו (עם דירוג במקטרות במקום כוכבים), ספר שהוקדש לפונדק הבית האחרון של אוטיק - כולל שירים שזמרים נודדים שרים שם, מפות ושירטוטים של כל החדרים ומתכון לתפוחי אדמה מתובלים וספר שלם של "קיטים" (קצת כמו ארכיטיפים במו"ד5 אבל יותר גולמי) ללוחמים בממלכות נשכחות שרובם הסתכמו ב"מקבל בחינם מיומנות ברכיבה על גמל".
 
בעייה נוספת הוא פיצול של קהל היעד. נניח יש לך מיליון שחקנים. היום כל ספר שיוצא, פונה לכל הקהל הזה. אבל אם יש לך מיליון שחקנים, שמפוצלים בין ממלכות נשכחות, גרייהוק, רומח הדרקון, רייבנלופט והשמחש השחורה, אז כל ספר חדש שיוצא פונה רק ל- 200,000 שחקנים...
אני באמת לא בטוח איך זה עובד היום בליגת ההרפתקנים של 5, האם אפשר לקחת דמות ולשחק איתה הרפתקה ברייבנלופט ואז הרפתקה בממלכות נשכחות? או שצריך דמויות שונות לכל עולם?
 
נראה לי שגם הגישה למערכה השתנתה. פעם התפיסה הייתה שאתה מתחיל לשחק בעולם מסויים, מפתח אותו, קונה לו ספרי הרחבה וכו' והחבורה מתקדמת לאט לאט מדרגה 1 עד דרגה 20 תוך שהיא חוקרת אותו וזה לוקח שנים בזמן אמיתי. זה היה נורמלי לגמרי שאם אתה מתחיל לשחק בכיתה י' והחבורה בדרגה 1, אז בסוף התיכון - בהנחה ששיחקתם פעם בשבוע-שבועיים והקבוצה לא התפרקה, תהיו בדרגות 10-12. זה היה קצב התקדמות הגיוני לגמרי באותם ימים, כשהמפתח המומלץ היה כ-5 הרפתקאות לדרגה, וכל הרפתקה נמשכת כ-3 עד 4 פגישות משחק.

היום התפיסה היא שאפשר להתחיל ולסיים מערכה בפרק זמן קצר יותר (מדרגה 1 עד 20) עם עלילה סגורה יחסית ואז להתחיל "מיני סדרה" חדשה שיכולה להיות גם שונה לגמרי.
 
חזרה
Top