• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

הקשר בין מקצוע לתכונות

הטרובדור

פונדקאי מהשורה
יש כמה מקצועות שאני פחות מבין את החיבור שלהם לתכונה העיקרית בהם.
אני יכול להבין למה אשף צריך להיות אינטיליגנט ולמה לוחם צריך כוח זריזות או חוסן.
אבל אצל כהן, דרואיד וכושף הגבולות קצת מטשטשים

איך אפשר להסביר תכונה גבוה במקצועות האלו?

כהן חייב להיות חכם? אפילו אם הוא צעיר, ובכלל פזיז
או כושף (Sorcerer), לא יכול להיות מכוער וקלאמזי?
דרואיד יכול להיות סתם עוף מוזר (תרתי משמע), הוא חייב להיות חכם?

איך מסבירים את הדברים האלו?
תודה, ;)
 
חכמה היא לא ידע כללי - היא היכולת להפעיל הגיון לוגי ולפתור בעיות.

כריזמה היא לא... כריזמטיות, אלא עוצמת הנפש שלך והכוח הפנימי שלך.

דיברו על זה כבר כמה פעמים בפורום, מציע לך לחפש דיונים קודמים.
 
מבחינת כוהן ודרואיד, אני לא רואה בעיה שהם ישתמשו בwisdom כתכונה הראשית שלהם, בין אם הדרואיד למד את רזי הטבע או הכוהן קיבל ברכה מהאל שלו.
לגבי כריזמה, זה לפעמים באמת בעייתי אצל sorcerer ובמיוחד אצל warlocks, אם אתה רוצה ליצור דמות לא כל כך כריזמטית ובכל זאת יש לך +4 לשכנוע זה טיפה בעייתי. עם זאת אני חושב שבאיזה Q&A עם wizards of the coast מישהו שאל אם זה ישנה משהו במשחק אם הוא ישתמש בחוכמה במקום כריזמה לwarlock שלו, ואמרו שלא.
 
כי כריזמה (וכבר דיברנו על זה לעומק) זה לא יופי/יכולת ניסוח. זה הכוח האישי שלך, כמה ה"עצמי הפנימי" שלך חזק, נכון שיש שיגידו שקל יותר ללכת ולהקשיב אחרי מישהו כזה. אבל כמו שאמרו בכל פעם כריזמה זה לא יופי, לא אגלנטיות. זה פשוט תכונה עם שם רע שהיה צריך לקרוא לה "כוח פנימי" או משהו.
 
liorgonen3 אמר/ה:
כי כריזמה (וכבר דיברנו על זה לעומק) זה לא יופי/יכולת ניסוח. זה הכוח האישי שלך, כמה ה"עצמי הפנימי" שלך חזק, נכון שיש שיגידו שקל יותר ללכת ולהקשיב אחרי מישהו כזה. אבל כמו שאמרו בכל פעם כריזמה זה לא יופי, לא אגלנטיות. זה פשוט תכונה עם שם רע שהיה צריך לקרוא לה "כוח פנימי" או משהו.

אומנם זה המצב, אבל הסקילים שכריזמה משפיעה עליהם הם הבעיה כאן (שכנוע, הופעה וכו'). אם יש לך כריזמה גבוהה גם הסקילים האלה יהיו גבוהים
 
אני לא מבין יותר מדי במו''ד, אבל כוהן ממש לא חייב להסתמך על חכמה. כוהן יכול להסתמך על ''כוח פנימי'' (ואני לא מדבר על גורו עם צ'אקרות) באותה המידה - הנביאים בתנ''ך והקדושים הנוצריים היו כאלה (אני לא זוכר עוד אנשים שעשו/טענו שעשו נסים בשם האל שלהם). כוהן מתעסק באותות ונסים - פצעים קשים שמתאחים בכוח האל, ברקים שנורים על הכופרים. הוא לא צריך חכמה גבוהה בשביל דברים כאלה.
ובכלל -מי שמרביץ לאורקים רעים עם נבוט בשם האל שלו לא נשמע כמו אחד שמשתמש הרבה בחשיבה לוגית לפיתרון בעיות.
 
על זה כבר אמרתי בזמנו, אפשר להודות למאקס ובר. זה אומנם לא הכריזמה הקלאסית, אבל הצורה שבה הוא ראה אותה, זו אותה יכולת של מנהיג לגרום לאנשים לעקוב אחריו, לא משנה מה.

מה אני אגיד, כנראה היה צריך גם וגם. אבל אז אפשר להגיד למה זריזות ומהירות זה לא נפרד, חוסן וכושר זה לא אותו דבר. ולמה אין ערך של משקל?

כשצריך שמשהו יהיה פשוט, הוא פשוט. אני אישית לא רואה מטיל לחשים "כריזמטי" מחליף את היכולת שלו, בשלב הבא תבקש ממני לגלגל כוח בשביל איום, ותטען שאתה לא צריך זריזות בשביל לקפוץ, כי חישבת את הזווית המושלמת לכך, ואתה קופץ עם התבונה שלך.
יש שיטות שאתה כן "מחרטט" את הגלגול, יש שיטות שלא.

הח׳אן הטטרי אמר/ה:
באותה המידה - הנביאים בתנ''ך והקדושים הנוצריים היו כאלה (אני לא זוכר עוד אנשים שעשו/טענו שעשו נסים בשם האל שלהם)
שמעון הקוסם מוכר לך? (מקור המגילה mage באנגלית ככל הנראה), על פי הנצרות הוא היה פה בארץ בתקופת ישו והתלמידים שלו, ועשה כל מה שישו היה עושה. בסוף הוא עשה איזה קרב "מי חזק יותר" נגד פיטר, והנצרות מספרת שפיטר התפלל בעוד ששמון עלה לאוויר ואף. עד הרגע שבו שמעון התרסק לקרקע וה"כת" שלו עזבה אותו. האמת שגם יוחנן המטביל נחשב ל"לא בדיוק נוצרי" ויש דעה שישו למד ממנו את ההטבלה ו"השאיל" אותה... בכללי אני חושב שגם היהדות וגם הנצרות מדברות על חברה שלא היו "קדושים" ועשו קצת קסם (זוכר איזה גמרא על רבי צדוק (נראה לי) שאיזו מטרוניתה הראתה לו קסמים וניסתה לפתות אותו, ואני חושב שאמרו על אלישע בן אבויה שגם היה לו כוח, אבל מצד שני. הוא היה אחד הצדיקים שנכנסו לפרדס וכפר בדת, אז יכול להיות שזה היה שאריות של זה)

בכל מקרה, יצאתי מהנושא, במו"ד חוכמה מייצגת ידע. וכנראה חוכמה של כוהן זה כמה הוא יודע בתוך הדת, את רזי האל שלו, כמה הרצון שלו מחובר לדת, וזה מה שמסמלת חוכמה (ועל הדרך בגלל זה האל נותן לו כוח), בכמה ספרים פשוט תואר שהאל נותן כוח באופן סלקטיבי. הוא שומע את התפילות של הכוהנים הפשוטים ונותן להם כוח, ואת המאמנים האדוקים שלו שהוא מכיר, הוא מעניק בכוחות גדולים יותר.

הח׳אן הטטרי אמר/ה:
ובכלל -מי שמרביץ לאורקים רעים עם נבוט בשם האל שלו לא נשמע כמו אחד שמשתמש הרבה בחשיבה לוגית לפיתרון בעיות.
זה לא כוהן. זה ברברי במקרה הטוב שמקדיש את ההריגות שלו לאיזה אל. מצד שני הכל אפשרי להגדרה בצורה "טובה" או "רעה" זה היופי בהשקפה. לכולם יש אותה, וכולם טועים באותה הצורה.
 
liorgonen3 אמר/ה:
כשצריך שמשהו יהיה פשוט, הוא פשוט. אני אישית לא רואה מטיל לחשים "כריזמטי" מחליף את היכולת שלו, בשלב הבא תבקש ממני לגלגל כוח בשביל איום, ותטען שאתה לא צריך זריזות בשביל לקפוץ, כי חישבת את הזווית המושלמת לכך, ואתה קופץ עם התבונה שלך.
יש שיטות שאתה כן "מחרטט" את הגלגול, יש שיטות שלא.
למעשה, יש חוק אפשרי בספר לשה"ם של מהדורה חמישית שמאפשר לך לגלגל איום עם מתאם הכוח שלך בשביל דמויות כמו הברברי חסר הכריזמה הקלאסי - הוא יכול לאיים על אנשים בזכות הפיזיות שלו, ע"י מה שמתואר כ"display of raw strength" ולא בהכרח בזכות הדיבור שלו \ "הכוח הפנימי" שלו. ולגבי קפיצה, אם הקוסם לוקח כמה דקות לחשב את זווית הקפיצה הטובה ביותר ומגלגל בדיקת תובנה גבוהה, אולי השה"ם יאפשר לו לבצע את גלגול הקפיצה עצמו עם יתרון.
בכ"מ, הנקודה שלי הייתה שכאשר מטיל לחשים לוקח כריזמה גבוהה הוא אוטומטית הופך לבעל יכולות שכנוע, משחק, איום ושקר טובות, וזה לא משהו שכל אחד רוצה בדמות שלו, וזאת לא בעיה שקיימת עם סטטים אחרים בדרך כלל.
 
לא מסכים איתך, מו"ד עובדת לא משהו בקטע הזה. ומניח שזה שיש לך תבונה גבוה אומרת שאתה יכול להיות מדען טילים כמו שאתה יכול להיות מדריך שמורת הטבע והגנים, לשניהם יש לך את אותו הבסיס. (אגב הסתייגות, מהדורה חמש התחילה את הרעיון של "בוא נגלגל שפות+כוח כדי לשכנע מישהו" שקיים בהרבה מהדרות אחרות, חלק אוהבים את זה, חלק לא. כך או כך בכל מהדרוה קודמת זה לא היה כך ומעשה החוק החלופי של כוח בשביל איום, היה כישרון מיוחד במהדורה 4.)
בכל מקרה, מו"ד מניחה שזה שאתה יודע לתקוע לאנשים טוב גרזן בראש, אומר שאם תנסה לטפס על הר, אתה כנראה תצליח, כאשר בפועל אני בספק שאיזה בחור מנופח שתוציא מחדר כושר אחרי שהרים 150 ק"ג מעל הראש, בנוי לטיפוס קשה. למעשה אני די יודע על מישהו כזה, וכשהוא הגיע לקיר טיפוס, הוא נאבק בעוד ילדים קטנים עקפו אותו.

קל חומר הרעיון של זריזות, ההנחה במו"ד שזה שאתה יודע לחמוק מדברים, גם אומר שאתה גמיש, ויש לך זריזות ידיים. ובסופו של דבר, לא הכל רפלקסים בחיים, ולא חושב שמישהו מסוגל לתפוס כדור טניס שזורקים עליו, מוכשר גם בלקחת לי את הארנק מהכיס.
וכו וכו וכו'.
 
נראה לי שערבבת בין כמה סיפורים וכמה דמויות מהמסורה הנוצרית, אבל בכל אופן בעולם העתיק כל ה"קוסמים" היו בעצם אנשי-דת מסוג כלשהו שקיבלו את הקסם שלהם מכוח עליון. במובן הזה, הוורלוק של מו"ד הוא הכי דומה להם (וגם לכוהנים במובן בו נתפסו בעבר).

"מאגוס" בכל מקרה הוא במקורו כוהן זרתוסטרני, דת פרסית שקיימת גם כיום.
 
liorgonen3 אמר/ה:
לא מסכים איתך, מו"ד עובדת לא משהו בקטע הזה. ומניח שזה שיש לך תבונה גבוה אומרת שאתה יכול להיות מדען טילים כמו שאתה יכול להיות מדריך שמורת הטבע והגנים, לשניהם יש לך את אותו הבסיס. (אגב הסתייגות, מהדורה חמש התחילה את הרעיון של "בוא נגלגל שפות+כוח כדי לשכנע מישהו" שקיים בהרבה מהדרות אחרות, חלק אוהבים את זה, חלק לא. כך או כך בכל מהדרוה קודמת זה לא היה כך ומעשה החוק החלופי של כוח בשביל איום, היה כישרון מיוחד במהדורה 4.)
בכל מקרה, מו"ד מניחה שזה שאתה יודע לתקוע לאנשים טוב גרזן בראש, אומר שאם תנסה לטפס על הר, אתה כנראה תצליח, כאשר בפועל אני בספק שאיזה בחור מנופח שתוציא מחדר כושר אחרי שהרים 150 ק"ג מעל הראש, בנוי לטיפוס קשה. למעשה אני די יודע על מישהו כזה, וכשהוא הגיע לקיר טיפוס, הוא נאבק בעוד ילדים קטנים עקפו אותו.

קל חומר הרעיון של זריזות, ההנחה במו"ד שזה שאתה יודע לחמוק מדברים, גם אומר שאתה גמיש, ויש לך זריזות ידיים. ובסופו של דבר, לא הכל רפלקסים בחיים, ולא חושב שמישהו מסוגל לתפוס כדור טניס שזורקים עליו, מוכשר גם בלקחת לי את הארנק מהכיס.
וכו וכו וכו'.

אני מסכים - ואני לא רואה איך זה סותר שוורלוק ישתמש בתבונה במקום בכריזמה.
 
מו"ד משתמשת בתכונות מאוד מופשטות. היא לא מנסה לשקף את היכולות המנטליות והפיזיות של אנשים אמיתיים, אלא לתת לך מדד לבדיקת הסיכוי של הרפתקן מהספרים והסרטים לעשות כל מיני דברים מעניינים שהיית רוצה לצפות בהם בקולנוע או לקרוא עליהם.
 
ליזי- תאמין לי שלרשום לי "ליאור" יספיק, אני אדע שאתה פונה אלי, לא צריך לצוטט אותי על כל דבר.
בכל מקרה, תסביר לי איך תבונה מתחברת עם הרעיון של "עשיתי עסקה עם ישות ממקום אחר והיא נותנת לי כוח" (מוד 4 ו5) או "אחד מאבות אבותי היה שד, ועכשיו הקסם שלו בוער בי ונותן לי כוח" (3.5) אם סגרנו שתבונה זה ידע, אז וורלוק לא יודע. הוא לא למד את הקסם, זה הרגשות שלו, המחשבות שלו, התקוות שלו. זה לא הכי כריזמה, אבל זה הכי קרוב לשם. מכיר את הדמות בסדרות/ספרים/סרטים שיכול להשמיד את העולם עם הוא יכעס יותר מידי כי הוא לא שולט בכוח שלו? זה וורלק "טהור" של 3.5, ב4 אני כבר נכנס איתך לזה שאתה צריך יכולת מיקוח טובה כדי שהעסקה עם הישות תהיה לטווח הארוך או משהו. כן אפשר לטעון שאתה צריך לדעת מה אתה עושה, אבל זה לא בא לידי ביטוי בשום מימד מכאני אחר, זה שהברית של הוורלק שלי היא עם מלכת הפיות לא אומר שהוא יודע להתנהל עכשיו בחצר המבורכת, וזה שהיא עם השטן לא אומר שהוא מכיר את כל השדים. (אלא אם כן הוא בוחר לעשות זאת, ומשקיע רמות במימונת מתאימה)

מפקד- זוכר במקרה את העניין עם המכשפות ביהדות? מוכר לי סיפור, מוכר לי שהכוח שלהן היה עובד רק שהרגליים היו על הקרקע, אבל לא זוכר מעבר לזה. אבל לא חושב שמדת.

האמת זה מזכיר לי את זה (לא קשור, אבל כן קשור בו זמנית)

נשאלת השאלה פה איך פתאום ה"כוהנים" של פרעה מוסגלים לבצע את הקסם שלהם "נחשים ממקלות" אם כל הרעיון זה שמשה מייצג את האל האמיתי והם אלי שקר. זכור לי מישהו שפשוט אמר לצפות בדקה 2.09. כאשר הם מכים במקלות והבזק של אור נוצר, ופתאום יש נחשים בידים שלהם. ופשוט טוען שהם מבצעים פעלולי ידיים ואור כדי להיראות "קוסמים". השאלה שעולה פה, זה למה אי אפשר להגיד את אותו דבר במבט יותר "פנטזי"? למה שלא נגיד שכוח הקסם של מישהו מגיע דווקא מהיכלות שלו לבצע זריזות ידיים ופעולות מסובכות? וכדור האש שהוא זורק הוא עניין של מדע?

כן באיזה מקום אתה יכול מחר גם להגיד שהקסם של דמות מסוימת מגיע מעוצמת היכולת שלה לשיר "יודל" או שהוא מגיע מכל אחד מהתכונות האחרות. ראיתי שיטות שפשוט נתנו תכונה "קסם" וזה כלל את כל יכולת הקסם שלך, מצד שני. זה קצת יצר דמות חלשה שכל מה שהיא עשתה הייתה לדעת לעשות קסמים, ובפועל כל המסביב (הידע שלה, התבונה שלה וכו') היו מוגבלים מאוד.
 
ליאור - אני מסכים שבדרך כלל, דגש על בדרך כלל, כריזמה זה הכי מתאים לוורלוק. אבל יש מקרים מסויימים, שבהם משהו אחר יתאים. כמו בדוגמה שלי, אם הוורלוק הגיע לפטראון שלו דרך שנים של חקירה של ידע אסור, למה לא לתת לו להשתמש בתבונה שלו על הכוחות האפלים שהוא ירש במקום כריזמה?
 
כי הידע האסור לא משקף את הקסם שלו, ואם כן, אז הוא לא וורלוק, הוא אשף שלמד קסם מהפרטון שלו בדרך הרגילה.
מוד מפרידה בין "אני קוסם כי למדתי קסם" לבין "יש לי כוח קסם ובגלל זה אני קוסם" היא מניח אחת מ2 הנחות מוצא- כולם יכולים ללמוד קסם עם הם נבונים מספיק, או שבכולם יש יסוד זעיר של קסם והם מסוגלים להשתמש בו עם מספיק "כוח נפשי". למעשה, וורלוק היה מהפכני ב3.5 כי הוא היה המקצוע הראשון שאי אפשר לעשות אליו ריבוי מקצועות, אתה לא יכול לקחת רמה בתור וורלוק אלא אם כן הרמה הראשנה שלך הייתה כזו, בניגוד לכל מקצוע אחר בעולם, למעט מקצעוות שאמרו ההפך שמרגע שלקחת דרגה במקצוע אחר- אתה כבר לא יכול להתקדם בהם.

עכשיו מאחר וקסם מאגי קיים רק בשני המובנים האלה, אתה צריך לשאול איך הקסם שלך מגיע. זה פשוט "קסם" קלאסי שלמדת וחקרת - נהדר, אתה משתמש בתבונה. זה קסם שפורץ מתוך הגוף שלך כי הוא תמיד היה שם/איזה פטרון הכניס לך אותו לגוף, אתה משתמש בכריזמה.

עכשיו איך זה עובד עם המכשפה של PF? לא יודע. ההשארה הכי גדולה שלי זה שבגלל שכל כך הרבה מכשפות קיימות בעולם, הפרטון שלהם מעניק להם את הידע ללמוד ממנו קסם. ואז זה מגיע לתבונה. כנראה.
 
liorgonen3 אמר/ה:
שמעון הקוסם מוכר לך?
אני מנחש שהוא מופיע ב''מעשי השליחים''? לא הגעתי עדיין לשם.
liorgonen3 אמר/ה:
האמת שגם יוחנן המטביל נחשב ל"לא בדיוק נוצרי" ויש דעה שישו למד ממנו את ההטבלה ו"השאיל" אותה...
העמדה של הברית החדשה היא שיוחנן הוא נביא (בערך) שנשלח לבשר על ישוע. אבל בוא נעזוב את הנושא הזה.
liorgonen3 אמר/ה:
בכל מקרה, מו"ד מניחה שזה שאתה יודע לתקוע לאנשים טוב גרזן בראש, אומר שאם תנסה לטפס על הר, אתה כנראה תצליח, כאשר בפועל אני בספק שאיזה בחור מנופח שתוציא מחדר כושר אחרי שהרים 150 ק"ג מעל הראש, בנוי לטיפוס קשה
טיפוס קשור גם למיומנות כללית בנושא, צורת הצוק (צוק גרניט חלק מול קיר מחוספס ומלא בליטות של ואדי, שאגב לא כזה קשה לטפס עליו), חומר הצוק (צוק כורכר רך מול חוף הים עלול להתמוטט עליך בזמן הטיפוס), הימצאותן של אבני דרדרת, סוג הנעליים שאתה נועל, מה אתה סוחב איתך ועוד המון דברים קטנים וחשובים אחרים. האמת שמכל הדברים, כוח יחסית לא כזה חשוב - אם אתה יכול למצוא מאחזים טובים לידיים ולרגליים, אולי משטח ישיבה מפעם לפעם, ויש לך קצת כוח להרים את הגפיים ולהחזיק בדברים, אתה תסתדר. ולא משנה אם אתה מתאבק מקצועי או סתם בחור כחוש וחלש.
המפקד האלמוני אמר/ה:
"מאגוס" בכל מקרה הוא במקורו כוהן זרתוסטרני, דת פרסית שקיימת גם כיום.
אני זוכר שבשפה הרוסית קישרו ביניהם (היו צריכים למצוא להם מילה בגלל סיפור האמגושים בברית החדשה) לוולחבים, הדרואידים הרוסים הפאגאניים. האמגושים עשו קסמים או ''טריקים'' כלשהם?
liorgonen3 אמר/ה:
מפקד- זוכר במקרה את העניין עם המכשפות ביהדות? מוכר לי סיפור, מוכר לי שהכוח שלהן היה עובד רק שהרגליים היו על הקרקע, אבל לא זוכר מעבר לזה. אבל לא חושב שמדת.
הרעיון של רגליים על הקרקע זכור לי לגבי ענק בן גאיה מהמיתולוגיה היוונית, שהיה חזק במיוחד כשרגליו על הקרקע אבל הרקלס (לא הרקולס) הרים אותו להרבה זמן ואז כיסח אותו.
liorgonen3 אמר/ה:
נשאלת השאלה פה איך פתאום ה"כוהנים" של פרעה מוסגלים לבצע את הקסם שלהם "נחשים ממקלות" אם כל הרעיון זה שמשה מייצג את האל האמיתי והם אלי שקר.
הגישה הנוצרית לגבי כל מיני מכשפים היא שאם הם לא סתם רמאים מאחזי עיניים, הם עושים זאת בכוחם של שדים רעים. זו גם הסיבה שהחרטומים יכלו להפוך מים לדם או מטות לנחשים, אבל לא יכלו להפוך עיוור לרואה או חירש לשומע (רוב רובם של הנסים שעשו ישוע והשליחים היו ריפוי מהסוג הזה או גירוש שדים - אני זוכר סיפור על שד שנכנס בילד וגרם לו למשהו שמזכיר מאוד בתסמינים אפילפסיה).
liorgonen3 אמר/ה:
למה שלא נגיד שכוח הקסם של מישהו מגיע דווקא מהיכלות שלו לבצע זריזות ידיים ופעולות מסובכות? וכדור האש שהוא זורק הוא עניין של מדע?
בעיקר כי זה כאב ראש לחשוב על זה, אני מניח. לך תמציא מאיפה הדמות שלך שלפה כדורי אש. במציאות זה די לא אפשי...
 
חאן - ליזי טען שלהיות מכשף/וורלוק טוב אומר שאתה בהכרח יודע לשכנע אנשים, ואני עניתי את זה כדי להציג את הצד השני של המטבע.
השיטה מתייחסת הרבה למיומנות, אבל ההנחה של שנינו (לדעתי) הייתה מישהו עם 18 כריזמה ו0 רמות באיום, לאומת מישהו עם 18 כוח ו0 רמות בטיפוס (אז הוא לא טיפוס של טיפוס)
 
ח'ברה, זה לא הנקודה. בשום צורה.
מו"ד היא שיטה גיימיסטית ולא מציאותית בעליל. להשוות אותה לעולם האמיתי לא יוביל לשום דבר. כריזמה במו"ד לאו דווקא מדברת על כריזמה אמיתית, אלא על דבר הרבה יותר מופשט- על כוח אישיות. כמו שחוכמה במו"ד לא מדברת על חוכמה אמיתית, אלא על אינסטינקטים וידע מעשי (בניגוד לתבונה שקשורה לידע תיאורטי).
שתי התכונות הללו, כריזמה וחוכמה, מדברות על כוח פנימי. הכוהן מטיל את הלחשים שלו באמצעות האמונה שלו, שמיוצגת תחת התכונה "חוכמה", בעוד המכשף מטיל את הלחשים שלו באמצעות שינוי המציאות באמצעות כוח האישיות והרצון שלו, שמיוצגים בכריזמה.

כמו שגאלאן אאז"נ הוכיח באחת הפעמים האחרונות שהיה דיבור על כריזמה. כריזמה לא מדברת על יופי- כי אין סיכוי שלבוהה יש 19 כריזמה כשהוא גוש של כיעור מלא עיניים. אומנות (שירה, ציור, וכו') נמצאת תחת כריזמה כיוון שהיא השלכה של העולם הפנימי שלך לעולם האמיתי- באמצעות תנועות, קול, או ממש השלכה שלו על קנבס. שכנוע, תרמית, ושאר מיומנויות חברתיות נמצאות תחת כריזמה לאו דווקא בגלל שהטיעונים שלך נורא הגיוניים, אלא בגלל שאנשים מאמינים וסומכים עליך בגלל כוח האישיות שאתה מקרין.

liorgonen3 אמר/ה:
כשצריך שמשהו יהיה פשוט, הוא פשוט. אני אישית לא רואה מטיל לחשים "כריזמטי" מחליף את היכולת שלו, בשלב הבא תבקש ממני לגלגל כוח בשביל איום, ותטען שאתה לא צריך זריזות בשביל לקפוץ, כי חישבת את הזווית המושלמת לכך, ואתה קופץ עם התבונה שלך.
חייב להגיד שמאוד שעשע אותי שיש כל כך הרבה כשרונות ויכולות שמאפשרות את זה. במו"ד 4 לדוגמה יש כשרון (לחצי אורק נראה לי) שמאפשר לו לגלגל איום עם כוח. או כמובן melee training הידוע לשמצה שמאפשר לך לתקוף עם תבונה או כריזמה או משהו בהתקפה בסיסית. בקריאה נוספת אני רואה שהתייחסתם לזה. נו שוין. עדיין מצחיק.
 
חזרה
Top