• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

פאת'פיינדר 1 איזון היתקלות בפאת'פיינדר לדמויות בדרגה 1

יש ד"א. איך קובעים דרוג היתקלות? כמה זאבים שולחים על חבורה ברמה 1? וכולי.

עריכה: קראתי במדריך לשה"מ של 3.5, עדיין מחפש בפאת'פיינדר. לפי הטבלאות שם, הקרב שנתתי לו ולחבורת הדב"שים שלו, שהיה 5 זאבים שהם ד"א 1, היה מותאם לדרגה 4 או 5.
הם ניצחו אותו יחסית בקלות.

מישהו מוכן להסביר לי איך זה הגיוני? זה הפרש הכוחות בין פאת'פיינדר ל3.5, או שמשהו במערכת הזאת לא מחושב נכון?
 
בכול מקרה יצור אחד עם דרוג אתגר עקרונית מהווה אתגר ראוי לקבוצה של 4 דמויות מאותה דרגה.
ב3.5 זכור לי שהיה חוק בסיס שהכול פעם שאתה מכפיל את כמות המפלצות מאותו דרוג אתגר הן עולות שתי דרגות בדירוג האתגר כך ששתי יצורים מדירוג 2 הם אתגר לתרגה 4 בעוד 4 יצורים הם לדרגה 6 וכן הלאה. בשלב מסוים (נראה לי שאחרי ההכפלה השלישית או הרביעית) זה כבר לא עוזר כי הן חלשות מדי ביחס לדרגת הדמויות ולכן הן לא יתנו נסיון כך שאם 16 יצורים מדירוג אתגר 2 יתקפו קבוצה בדרגה 10 הקבוצה לא תקבל על זה ניסיון.
 
השיטות של פאת'פיינדר ושל מו''ד לחלוקת נק''נ דומות מאוד.
בגדול, גם בפאת'פיינדר וגם במו''ד 3.5 מפלצת בודדה בד''א x יוצרת התקלות באותה הדרגה. התקלות בדירוג התקלות x מתאימה ל4 דמויות בדרגה x.
A מפלצות בדרגה x יוצרות התקלות בדירוג x+a, אם a גדול מ1.
מפלצת בדרגה x ומפלצת בדרגה x-1 יוצרות התקלות בדרגה x+1.
A מפלצות בדירוג a/1 (הכתב מתהפך, זה אחד חלקי a) יוצרות התקלות ד''א 1.
ההבדל בין השיטות הוא ד''א לדב''שים, לא אגע בזה.
 
כמה אנשים יש בקבוצה? האם יש להם נשקים וחפצים שמתאים לדרגה שלהם (במקרה הזה בלי חפצים קסומים בכלל)? האם הם דמויות רגילות או בעלות כוח מעל הממוצע?
חוץ מזה הנוסחה הזו נועדה ל3.5 ואני לא יודע עד כמה היא נכונה לפאת'פיינדר.
אגב אם הם הכניעו את הלוחם של הקבוצה זו בהחלט לא הייתה התקלות קלה, התקלות מוגדרת כמאתגרת כאשר לפחות דמות אחת עלולה למות.
והוא צודק, נשמע כאילו הם נלחמו בחוכמה עם מזל מטורף או שאתה נלחמת בצורה טיפשית. אני מזכיר לך שיש לזאבים יכולת שכאשר הם תוקפים הם יכולים להכשיל באופן חופשי. לקום מהרצפה לוקח לדמות פעולת תנוע ומעורר התקפה מזדמנת (שגם היא יכולה להכשיל) עקרונית תוך סיבוב 1 חצי מהקבוצה אמורה להיות על הרצפה.

אביעד: אם הנוסחה היא זאב אחד זה 1 שתי זאבים זה 3 וארבע זה 5. אם שמונה זה 7 איך בדיוק 5 זאבים 6? אולי 6 זאבים זה 6 אבל לא חמש.
 
כשאתה כושף בדרגה אחד נגד משהו שעושה נזק, קשה שלא להתעלף...
לא הי יותר מדי מזל או דברים דומים, וזאב יחיד היה קל הרבה יותר מדי.
משהו מרגיש לי פה מוזר. אולי בעיה באיך שניהלנו את הקרב, חוק מסוים שלא הכרנו, זאבים הם חלשים מדי...
 
זה שלא הבנת את ההיגיון בקביעת דירוגי ההתקלות ב3.5 לא אומר שאני הבנתי אותה.
תשאל מישהו אחר.
כבר הסברתי קודם איך זה עובד ו8 זאבים זה ד''א 9, למרות שבאמת אמור להיות 7 להבנתי.
5 זאבים יכול בשיטה שלך להיות גם ד''א 5, תלוי איך אתה ניגש לחישוב.
רוצה לחשב נורמלי? קח מפלצת בד''א x, חשב את הנק''נ שהיא שוב, ואז שים במקומה מספר מפלצות שסכום הנק''נ הכולל שלהן יהיה דומה לשלה.
 
אני פשוט נותן לך את מה שכתוב בספר החוקים לשה"ם של 3.5

בכול מקרה בספר החוקים של פאת'פיינדר בעמוד 394 יש
טבלה שאומרת לך איך מחשיבים את דירוג האתגר של המפלצות וזה באמת לפי נקודות נסיון.
ערכי הנסיון לדרגות 1 עד חמש (לפי הסדר) הם 400,600,800,1200,1600. כמה נק"ן שווה זאב אחד ?
 
תודה רבה אלישע על העמודים! הועיל לי מאוד.
בכל אופן, החלטתי לחשב אותם כאילו הם קבוצה של 5, כשכל דב"ש מקבל 1/5 מהנק"נ בעוד השחקן מקבל 2/5 ממנו, וככה הוא יעלה דרגות יותר מהר ויהיה יותר דומיננטי בקבוצה. זה רעיון טוב לדעתכם?
בכל אופן, תודה רבה על העזרה.

* אני מציע למנהל כלשהו לפצל את הדיון הארוך הזה לעץ נפרד.
 
the Nerubian אמר/ה:
אם התשובה מתפתחת לדיון של יותר מ-6-7 הודעות, המנהלים יפצלו את הדיון לנושא משלו.

זה למה לפצל.

בכל אופן, נראלי אני אלך עם זה כי הוא צריך להיות הגיבור הראשי. גם ההרפתקה מעוצבת ככה שהוא יהיה הכי יעיל שם, מותאמתלסיפור הרקע שלו וכדומה.

נ.ב. הייתם רוצים לקרוא ברשומות את המשחק הזה?
 
אתה עושה הרפתקה לשחקן יחיד? זה מה שאני והחבר שלי עושים זה לזה.
בכול מקרה תן לי לתת לך כמה עצות:
1 אל תחליש את הדבש"ם המלווים אבל גם אל תהפוך אותם לחזקים מהדמות (או לפחות לא לפרק זמן ארוך), הדמות תצתרך עזרה של הקבוצה יעילה בשביל לעבור את ההרפתקאות שלה.
2 על תתיחס לדבשים כממלי שורות, לכול אחד מהם צריך להיות אופי וחשיבה עצמית. תתן לשחקן להרגיש שכאשר הוא מדבר עם סם המכשף הוא מדבר עם בן אדם אמיתי ולא דמות מומצאת שכול מטרתה לזרוק כדורי אש על האויבים של הדמות.
3 תתן לדמות עדיפות על הדבשים בהנהגה אבל אל תהפוך אותה לאדונית שלהם. הדמות צריכה לעמוד כהיוזמת של החבורה אבל בעלת קול שווה בבחירות קבוצתיות. אם הדמות רוצה לתקוף מקדימה ושאר הדבשים רוצים להתגנב מאחורה היא תצתרך לקבל את זה שהדבשים לא יציתו לה כמו עבדים.
4 תן לדמות יותר אור זרקורים לרוב (למרות שהרפתקה שעוסקת באחד מהדבשים ההסעות הראשית יכול להיות רענון נחמד פעם בארץ) אבל לא במידה מוגזמת, זה אומר שכאשר הן נגיד יצילו את הנסיך הוא יהיה אסירת תודה לכול החבורה אבל יסכל על הדמות כאל האחד שהוא אסיר תודה לו במיוחד אבל רק אם יש לזה סיבה הגיונית, התפקיד שלך זה לתת לשחקן הזדמנות להביא את הסיבה הזו.
 
איזון היתקלויות גם לרוב מתבסס על רצף של היתקלויות - כלומר אם יש קרב אחד ויחיד ביום, הגיוני שהוא יהיה בד"א שגבוה ב-3 או אפילו 4 מדרגת הדמויות.
חלק מהאיזון בשיטה מניח שיש רצף של קרבות והדמויות מנצלות את המשאבים שלהם (לחשים, חפצים, יכולות ריפוי) בכל הקרבות. ברגע שזה קרב בודד, הם מגיעים רעננים ולא צריכים לשמר יכולות. זה בולט בעיקר בהרפתקאות עירוניות.

עוד אספקט, זה הגיוון של יריבים ותוואי השטח. אם כל הזאבים הם קפאפ שחסומים על-ידי הלוחמים של החבורה, בעוד מטילי הלחשים מאחור, זה שונה מאשר להקת זאבים שתוקפת את כולם ומאגפת את מטילי הלחשים.

נ.ב. פיצלתי, זה לא שאלת חוקים אלא שאלת איזון. אני יודע שהגבול הוא אפור אבל שאלות כאלו עדיף מראש לפרסם כנושא נפרד
 
אני חושב שהתשובה הכי טובה שתמצא זה שאי אפשר לאזן התקלות לדמויות בדרגה 1, כי בדרגה הזאת הדמויות כל כך חלשות שמזל נהיה יותר קריטי מיכולת. למשל, ההבדל בין תוצאה מינימלית למקסימלית בקובית ק8 אחת יכול להיות ההבדל בין דמות שאיבדה 10% ל100% מהנקפ שלה. ואויבים בדרגות האלה כל כך חלשים, שמספיק פגיעה אחת כדי להרוג אותם, ואתה די תלוי במספר שיוצא בקוביה, כי התוסף שלך קטן.
האיזון של מו"ד עובד היטב ברוב המקרים, אבל נשבר במקרי קיצון. דמויות בדרגה 1-2 זה קיצוני באותה מידה כמו דמויות בדרגה 15+. בדרגות נמוכות קרבות נגמרים במעט גלגולי קוביה, ולכן האפקט המאזן של התפלגות נורמלית של תוצאת הקוביה על פני גלגולים רבים לא נכנס לפעולה. וגם אם התוסף שלך נמוך, הוא אחראי לחלק קטן יותר מתוצאת הגלגול מאשר הקוביה (הקוביה תורמת בממוצע 10 נקודות לתוצאה שלך. אם התוסף שלך הוא 5+, אתה תורם לתוצאה הסופית חצי ממה שהקוביה תורמת. אם התוסף הוא 20+, אתה תורם לתוצאה פי שניים מהקוביה).
אתה צריך להסתכל על האיזון של המשחק בקנה מידה רחב - לא על פי התקלות בודדת, אלא על פי התקלויות רבות ובתנאים שונים. התקלות אחת ממוזלת (והמזל יכול לבוא מגלגולים טובים, מתנאים טובים, או מזה שההתקלות יושבת בול על החוזקות של הדמויות) לא תגיד הרבה.
אם נניח שיש לך חבורה מאוזנת של 4 דמויות עם חלוקה טובה של תפקידים, אתה צריך לבדוק איך הם מתנהלים לאורך זמן. בדרך כלל אחרי 4-5 התקלויות בד"א מתאים הדמויות צריכות לנוח. אם אתה רואה שבאופן עקבי שהם יכולים לשרוד ברצף 4-5 התקלויות בד"א גבוה משמעותי (יותר מ-2 מעל מה שצריך להיות) והן עדיין בסבבה שלהן, אז כנראה שהשחקנים בנו דמויות חזקות מאוד או יודעים טוב מאוד לנצל את היכולות שלהם, ולכן צריך לאתגר אותם יותר. כמובן גם יכול להיות שאתה בעצמך לא מנצל את היכולות של היריבים שלהם היטב, מה שאומר שאתה צריך אולי לעבוד על הטקטיקות שלך כמנחה.
 
אם ההיתקלות קלה או קשה מידי, תמיד אפשר לסיים אותה - האויב (או הדמויות) יכולים להכנע או להציע כניעה או סתם הפסקת אש, אפשר לנתק מגע ולברוח, או שיכולה להגיע תגבורת מפתיע לאחד הצדדים כדי להטות את הכף. יש אפילו מנחים שמכניסים כלל אצבע כזה, שפעם בהרפתקה/סשן/לפי "אשראי" שיש לדמויות הן יכולות (באופן מטא-משחקי) לזמן את "חיל הפרשים" שיבוא להציל אותן.

כשהייתי מנחה ממש ממש מתחיל במו"ד, אז עבדתי לגמרי לפי החוברת - ז"א שגילגלתי באקראי לכל חדר במבוך איזה מפלצת יש בו, וכמה מפלצות מהסוג הזה יש. זו לא הייתה שיטה טובה או מאוזנת במיוחד לאכלס את המבוך, כי ככה היה לי למשל חדר של 9 על 9 מטר שבתוכו רובצים ארבעים אורקים, לידם חדר עם שישה אריות וליד זה חדר עם שני דרקונים שחורים.

אז על בסיס זה התחלתי לאלתר. למשל - שמסתבר באמצע הקרב שששת האריות הם אשליה בכלל. או שהדרקונים שומעים את הרעש של הלחימה באורקים ובאים להתערב נגד שני הצדדים שנאלצים לשתף נגדם פעולה.

בנוסף, מאוחר יותר גם קבעתי כלל אצבע מטא-משחקי שבמבט לאחור נראה ממש טיפשי (אבל אז הוא "איזן" כמה התקלויות גרועות) - לכל דמות הייתה אפשרות פעם בהרפתקה לזמן לעזרתה את האלים (וכוהן יכול פעמיים, כי הוא כוהן) - הרעיון הזה הועתק מסדרת ספרי המשחק "כישוף" שבו פעם בכל ספר יכלת לבקש מליברה אלת הצדק להוציא אותך מכל מיני צרות. הדמויות הן בדרגה 1 והן נלחמות בדרקון אדום כי זה מה שיצא לי בטבלה? אין בעיה, הגנב קורא לאל הגנבים לעזרה ואל הגנבים מופיע בצורת ערס עם מגפי-שפיץ שבועט באשכיו של הדרקון בעוצמה כזו עד שהדרקון עף לתקרה ונמחץ למוות! זה לא פתרון שהייתי ממליץ עליו, אבל גרסאות מעודנות יותר יכולות להתאים.

את ה"דאוס אקס מכינה" שבא להציל את הדמויות אתה יכול לשקף נטו מכנית (פעם בדרגה או הרפתקה), או לעשות משהו עלילתי. למשל:

בזמן שהדמויות חוקרות את המרתפים של מקדש מסתורי, הן מגלות אקווריום אטום וענקי, מלא במים רותחים ומבעבעים ובתוכו מה שנראה כמו אדם חרוך ומשתולל בכאבים. אם ההרפתקנים פורצים איכשהו את האקווריום, המים פורצים החוצה בלחישת קיטור והאיש החרוך משתחרר מתוכו וכעת מתגלה בדמותו האמיתית - יסודן אש כלשהו, שנלכד באקווריום הזה בתור עונש על ידי כוהן רשע. לאות תודה על כך שהדמויות שיחררו אותו, הוא מגלה להן כמה הברות משמו האמיתי ואומר להן שכאשר הן יזדקקו אי פעם לעזרה, שיקראו לו. אמה-מה, הוא חוזר עכשיו לבית האש שלו שעל השמש, ועליהן לשים לב שבגלל מבנה השמיים והיקום הוא יוכל להגיע משם רק פעם אחת בשנה שמשית - בה השמש מסיימת הקפה מלאה של מרכז היקום. שנה שמשית כזו מתרחשת אחת ל-28 שנות ארץ, מה שאומר שבמשחק מו"ד טיפוסי היסודן הזה יוכל לעזור לדמויות רק פעם אחת במהלך קריירת המשחק שלהן, אז כדאי שיחשבו טוב מתי ולמה לקרוא לעזרתו.
 
חזרה
Top