• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

הדיברות לשחקן והשה"מ הטובים - עמדו במבחן הזמן?

אז נברתי קצת ב"מאגר המגזינים הישנים", בארכיון של מגזין משחקי המחשב והתפקידים "וויז" שיצא בין השנים 1990 ו-2001.
מפה ולשם, באחד הגליונות הראשונים, נתקלתי ב"חמשת הדיברות לשה"מ הטוב" ו"עשרת הדיברות לשחקן הטוב" - זכרתי שהכתבה די עשתה עלינו רושם בזמנו ועכשיו הפתיע אותי לגלות שמי שכתב אותה היה אז, לפי הקרדיט שניתן ליד שמו, ילד בן 15 (מעניין אם הוא משחק עדיין משחקי תפקידים...) בקריאה שניה, אני תוהה - האם הדיברות האלה עמדו במבחן הזמן והמהדורות? דעתכם?

WIZDM.jpg
 
בגדול, רוב הטיפים עדיין נכונים היום.
חלקם הם לכיוון המטאגיימינג - אבל שום דבר מהם הוא לא שטות...
מציאה מגניבה, מזכיר לי את הראיון שערכתי עם מורגן לה-פיי - https://www.pundak.co.il/library/roleplaying/595-interview-eran-molot
 
מה דעתי עליהם?

תיאורים: תמיד טוב לתאר, אבל לא בהגזמה. תיאור צריך להעביר תחושה ולעורר דמיון - הדוגמא שהוא מביא שם מצויינת.

אוצר מילים מגוון: זה טוב, אבל לא הכרחי - יש משחקים ש"שפה רזה" תתאים להם יותר מבחינת אווירה, שלא לדבר על דב"שים שהגיוני שידברו בשפת רחוב.

דיוק: לפעמים טוב דווקא לשמור על עמימות - זה נותן מרחב לפרשנות ואלתור.

גיוון: רלוונטי גם לימינו אנו והיעדר גיוון קיים למרבה הצער בהרבה עלילות של פנטזיה גנרית.

התאמת הדמות לסיטואציה: היום היינו מסתכלים על זה בתור "חשיבה מטא-משחקית" - הדרקון לא אמור לדעת באיזה דרגה הלוחם.

לא לשחק בלי מצב רוח: נכון לכל דבר בערך וזה משהו שחוגים למשל מקלקלים - רוצה או לא, אתה חייב לשחק כי ההורים שילמו.

לא לזמום נגד חבריך למשחק: רואים שזה נכתב כמה שנים לפני משחקי הכס...

פתח לדמותך קו אופי: יש מישהו שלא עושה את זה?

שתף את חבריך בתוכניות: היום יש מי שיגידו שזה לא הכרחי - יותר אמין להפריד בין ידע דמות לידע שחקן ובין אינטראקציות בקבוצת המשחק ובחבורת הדמויות.

התאם את רמת ציפיותיך: היה נכון אז ונכון גם היום.

אל תתווכח עם שליט המבוך שלך: פחות רלוונטי לשיטות שנותנות לשחקנים כלים תוך-משחקיים להשפיע על העלילה. אבל ויכוחי חוקים זה אכן דבר לא טוב ולא רצוי.

היה יצירתי: זה עדיין מסוג הדברים שקל לומר אותם יותר מאשר לתאר אותם.

הדמות שלך לא אמורה למות סתם: שוב, רואים שזה נכתב לפני שגרר"מ כתב את הכרך הראשון של משחקי הכס...

זכור את מטרת ההרפתקה: דבקות במשימה לאור המטרה, אין לי מושג איפה חן קורן הזה היום, אבל this kid is going to places מצד שני, היום יש יותר פתיחות למשחקים שהם לא "הרפתקה עם משימה" אלא עם מבנה פלואידי יותר.

צפה בשחקנים מנוסים: היום אפשר לעשות את זה ביוטיוב, אבל שחקן מנוסה הוא לא בהכרח שחקן טוב יותר.
 
חזרה
Top