• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

הסייר של פעם והיום - מלהיט לסתם?

מקריאה בפורום וקצת שוטטות באינטרנט, עושה רושם שסייר לא נחשב בימינו למקצוע מגניב במיוחד או מושך - בעוד שבמוד"מ2 זכור לי שדווקא נורא אהבו אותו, אפילו אם בקריאה מחדש לא היו לו מי-יודע-מה יכולות מיוחדות.

אבל איך הסייר התחיל בכלל? בתור אחד ממקצועות היסוד הוא הופיע רק במוד"מ1 ולא באחת ההרחבות של מו"ד הישן-באמת, אם כי הנתונים שלו התבססו על פרסום ב"סטרטגיק רוויו" - עיתון משחקי התפקידים של טי אס אר (החברה שהוציאה את מו"ד ומוד"מ) שקדם ל"דרגון".

הסייר המקורי היה שונה מאוד עד לגמרי מהסייר שאתם מכירים היום. למעשה, זה נראה בכלל כמו מקצוע אחר לחלוטין. נתחיל בזה שהייתה לו הגבלת נטיה מוזרה. סיירים היו חייבים להיות טובים - סדר טוב, נייטרלי טוב או תוהו טוב (כשהאחרון היה הכי נפוץ כנראה), היה להם סיכוי באחוזים למצוא עקבות, סיכוי טוב יותר להפתיע את אויביהם וסיכוי נמוך יותר להיות מופתעים, והחל מדרגה 8 הם יכלו להטיל קצת לחשי דרואיד (לכל היותר מעוצמה 3 כשהגיעו לדרגה 16), ומדרגה 9 קצת לחשי קוסם (לכל היותר מעוצמה 2 כשהגיעו לדרגה 13) - הקטע עם לחשי הקוסם היה קצת לא ברור, כי הסייר לא יכל להשתמש בחפצי קסם כתובים ובעיקרון הוא היה צריך בשבילם ספר לחשים.

עוד מאפיין של הסייר - הוא יכל לגרום לנזק של 1+ לדרגה כשפגע ביצורים שהוגדרו כ-Giant Class - הקטגוריה הזו כללה כמובן ענקים, טרולים, קיקלופים ועוגים, אבל גם יצורים ממשפחת הגובלינים, אורקים ו... קובולדים, שעם כל הרצון הטוב קשה להגדיר אותם כGiant

מה חסר כאן? נכון - אחד המאפיינים שהפכו להיות מזוהים מאוד עם הסייר - לחימה בשני כלי נשק! אבל... רגע, דריזט סייר של מוד"מ1 והוא נלחם בשני כלי נשק! מה קורה פה?

אז.. הפתעה. במוד"מ1 דריזט לא קיבל את היכולת להילחם בשתי חרבות מעוקלות מהמקצוע שלו, אלא מהגזע שלו. אלפים אפלים במוד"מ1 יכלו להילחם בשני כלי נשק ללא הגבלה. סיירים לעומת זאת היו צריכים לחכות עד מוד"מ2.

במוד"מ2, הסייר עבר כמה שינויים - קוביית הפגיעה שלו הפכה ל1ק10 בדיוק כמו של לוחמים (לפני זה היה לו 2ק8 בדרגה הראשונה ואז 1ק8 עם כל דרגה עד דרגה 10), האחוזים של הגישוש ירדו ובמקומם באה בדיקה מבוססת-חוכמה (כולם יכלו לקחת מיומנות גישוש, אבל רק סייר עשה אותה ברמה טובה) וסייר עם שריון קל (עור וכיו"ב) יכל להילחם בשני כלי נשק ללא הגבלה. ליתר דיוק, כמעט ללא הגבלה - לפי ספר הבסיס, כדי להלחם בשני כלי נשק בכלל, זה שביד החלשה צריך להיות קל יותר מהנשק הראשי - בספרי הרחבה אחרים הוסיפו כשרונות שהרחיבו את זה, אבל גם לפי ספר השחקן של מוד"מ2 דריזט לא יכל להילחם בשתי חרבות מעוקלות, אלא בחרב מעוקלת וחרב קצרה או פגיון.

הסייר של מוד"מ2 איבד את לחשי הקוסם שלו (לתמיד) וגם לא יכל לקחת בדיוק לחשי דרואיד כי לא הייתה לדרואידים רשימת לחשים נפרדת - היית מרכיב לכוהן שלך גישה ללחשים לפי "ספירות השפעה" - ככה שבדרגה 8 הסייר קיבל גישה רק לספירות של חיות וצמחים, שהיו יחסית מעפנות בהיקפן ותוכנן.

למרות כל זה, הסייר היה מקצוע מאוד אטרקטיבי - אנשים העדיפו אותו על הלוחם (שלא היה לו שום דבר מיוחד חוץ מהתמחות בנשק שיכולה לתת לו 1+ לפגיעה ו2+ לנזק, מה שפלדינים וסיירים לא יכלו לקחת) ועל הפלדין (ולו בגלל שהייתה לו דרישה פסיכית של כריזמה 17 ומעלה). היה בסייר משהו מגניב, מין שילוב של אראגורן ורובין הוד ולוחם קומנדו וקאובוי ממערבונים.

מהדורה 3 עשתה עריכה מחדש של הסייר, אבל.. משהו בקסם הלך לאיבוד. עד כדי כך שמהר מאוד פרסמו גרסא משוכתבת שלו, שאיפשרה לבחור התמחות בירי בקשת או בלחימה בשני כלי נשק. ומאז הסייר כנראה קצת איבד את זה. הוא עדיין נמצא בספרי הבסיס, אבל משהו בו לוקה בחסר וקשה להסביר מה בדיוק. במקום הקומנדו-קאובוי-שר הטבעות, יש מין הובו מוזר שחי ביער וישן עם הכלב שלו.
 
הניסיון שלי ב-D&D מסתכם ב״שער הצלמוות״, אבל אני אישית די מחבב את הרעיון של הסייר. אני מדמיין לעצמי דמות של סייר מדברי, עם סוס, כלב או שניים, חרב, קשת וכאפיה.
 
במהדורה 5 הסייר פשוט משעמם, בניגוד לכל שאר המקצועות הוא כתוב גרוע ולא אטרקטיבי, המכניקה שלו לא יעילה ולא מעניינת. לאור המרמור הרווח, מכשפי החוף הוציאו כמה עדכונים כדי להפוך אותו ליותר אטרקטיבי, אבל אני חושב שאף אחד מהם לא נכנס באופן רשמי.
לדעתי אפשר לוותר עליו, הוא נמצא במו"ד רק מסיבות היסטוריות וכשם שעם המהדורות מקצועות חדשים הפכו למקצועות בסיס נראה לי סביר בהחלט להשמיט את הסייר המיותר.
 
הדבר שמנע ממני לבחור לשקול אותו ב3.5 זה העובדה שהיכולת המרכזית שלו "אויב מעודף" בסופו של דבר לא מרשימה במיוחד.
בתור התחלה בניגוד לאביר קודש היה לו הרבה פחות סיכויים לפגוש את האויב המעודף שלו בלי שהשה"ם יתאמץ לשלוח נגדו אותם.
אחרי זה הייתה הדילמה של איזה אויב עדיף לקחת כזה שיועיל בדרגות גבוהות או נמוכות?
בנוסף גם הבונוסים לא היה כל כך מרשימי, +2 לרוב הגילגולים שלך כנגד האויב המעודף הראשון רק אחרי שכבר כיבלת את השני? זה פשוט לא שווה את זה.
גם הדבר "המדהים" שלו מעקב היה כולה כישרון שהוא כיבל בחינם.
הלחשים שלו גם לא היו כאלה מעניינים אבל הדבר שהיה הכי גרוע הוא שאתה יכול לבנות לוחם אם שתי נשקים הרבה יותר יעיל.
בסופו של דבר זרקו דרואיד לוחם שתי נשקים לבלנדר וכיבלו שייק די דוחה שנקרא סייר.

הד
 
זה תלוי מהדורה, ב3.5 הוא כן מעניין כי הוא הדבר הכי קרוב ל"לוחם+קוסם" שלא דורש ריבוי מקצועת או קוד מסובך של פאלדינים. הוא גם מקבל כישרונות מבלי לענות על הדרישות שלהם, שזה נחמד. והאמת שיש לו עוד כמה וריאנטים שהופכים אותו ליותר מעניין, אבל מאחר וב3.5 קצת קשה להיות מעניין אם אתה לא full caster, אז הוא הופך "ללוחם, אבל אתה לא באמת בוחר כישרונות"
ב4 הוא הפך לחייה רעה, אם אני זוכר נכון, התיקון הראשון שיצא למהדורה 4 נועד להחליש את הסייר אחרי שהבינו שאלף סייר מסוגל טכנית להביס את אורקוס לבדו. והוא נחשב לDPS החזק ביותר בתחומו, ובשיטה עצמה.
ב5 הוא משעמם, שיחקתי אחד והדמות שלי הייתה אובדנית החל מהמפגש השלישי-רביעי כי רציתי שהוא ימות ולהחליף דמות.
 
זה רעיון טוב, אבל הוא לא יצא טוב בפועל.
למעשה, הגשש שיצא בספר ההרחבה עושה את זה יותר טוב (עם פחות תה"ב) ותוך כדי באחד מספרי ההרחבה, יש כישרון שלוחם יכול לקחת שפותח לו עוד מיומניות (ואז הוא הופך ללוחם קומנדו).

בכללי, אויב מועדף זה יכולת חמודה בת'מה הנכונה, סייר אלף שנלחם באורקים כאויב מועדף, גמד שבוחר בגובלנים... אפשר גם אל מתים וכאלה, אבל אז צריך בשיחת ההכנה למשחק לבקש משה"מ שדברים כאלה יהיו קיימים במשחק, ולא לשחק סייר אם אויב מועדף "דרקונים" במשחק שבו אין דרקון אחד באופק.
 
דרך אחרת להתגבר על בעית האויב המועדף היא הגישה שפאת'פייינדר לקחה ביצירת הslayer, מקצוע ההיבריד של לוחם וסייר. במקום אויב מועדף, הוא מקבל studied target-הוא משקיע פעולה, ומקבל תוספים דמוי תוספי אויב מועדף נגד מטרה ספציפית. אפשר להחלי מכניקה בסגנון על סיירים רגילים, כשיכולת מהסוג הזה שמתמקדת בזן מסוים של אויבים תבוא יותר מאוחר במשחק, ותייצג את האויבים שהסייר נאבק בהם כבר במהלך ההרפתקה.
 
או אולי לתאם מראש עם השה''מ לא אומר שאתה מסכם עם השה''מ על המפלצות שתקבלו, אלא על רשימת האויבים המועדפים שלך.
ד''א, איך בדיוק סייר אלף יכול להביס את אורקוס לבד? עם ספרי הרחבה או בלי?
 
liorgonen3 אמר/ה:
חייה מלווה נגנבה מהדרואיד באכזריות ב3.5 , כאשר ב3 רק לו הייתה אחת כזו...
שוב, מילה של נוב - מי שמסתובב בפרא לבד, מן הסתם תהיה לו חייה מלווה, לצרכים מעשיים ולאירוח חברה - סוס, חמור, פרד או גמל לרכיבה, כלב לחברה ולשמירה וגישוש, אולי גם חתול (למרות שכחיה שלא נוטה לנדודים, שמירה, גישוש וריצה, הוא חיית מסע די גרועה).
 
כן, אבל זה גם כי אורקוס חלש.
נראה אותו מול שר שדים אחר.
המחסל מפאת'פיינדר הוא באמת גרסא מאוד מוצלחת לסייר. לי הוא הדבר שהכי מזכיר את דריזט, יותר מסיירים רגילים אפילו.
וח'אן - לא. חיות לא נצמדות לאנשים רק כי הן בטבע, צריך מאמץ מכוון לאלף אותו, וגם אז הקשר בין הסייר/דרואיד לחיה שלו הוא קשר קסום.
 
liorgonen3 אמר/ה:
חייה מלווה נגנבה מהדרואיד באכזריות ב3.5 , כאשר ב3 רק לו הייתה אחת כזו...
למעשה יש לסייר חיה מלווה מרגע שהוא יכול להטיל לחשים כבר ב3 (הוא מסוגל להטיל ידידות עם חיות).

דרך אגב אני לא אוהב את השינוי שעשו בחיה מלווה ב3.5 לעומת 3. ב3 הייתה יכול פשוט לקחת חיה או חיות עד כפול דרגת ההטלה שלך. ב3.5 לעומת זאת הייתה מקבל חיה אחת מתוך הרשימה ונותן לה בונוסים לפי דרגה (כמו יציר סוד או רמך אביר קודש).
 
הח׳אן הטטרי אמר/ה:
מה?... אני דיברתי על איש שחי בטבע עם הכלב / סוס שלו.
בדרך כלל, במחשבה מנצ'קינית, חיה מלווה של סייר צריכה להיות יעילה בקרב, אחרת מה הטעם בה? סוס עלוב שאפשר בין כה וכה לקנות ב75 מ''ז (שלהרפתקן ממוצא זה כלום וקצת), לא שווה להוציא עליו יכולת מיוחדת מגניבה, לכן, בדרך כלל לסייר יש טיגריס/דוב/פנתר מחמד קטלני שמסתובב איתו בין הפונדקים...
 
ח'אן - אדם עם כלב זה לא סייר וחיה מלווה. הקשר בין סייר לחיה מלווה הוא קסום, בעוד כלב הוא חלק מהחפצים של הדמות. גם כולם חימר נחשב הרכוש למרות שהוא יצור, אז לא להתלונן.
אלישע - עכשיו הבנתי מה קרה ללחש הזה. הוא נעלם ב3.5 ולא הבנתי לאן :D
חובב - גווניבאר למשל? הוא היה חפצ''ק, לא חיה מלווה.
 
אלישע- הדבר נועד ליצור המשכיות, בסופו של דבר, המצב ב3 היה שדוראיד היה מחליף חייה כל 2-3 דרגות כי היא כבר לא יעילה בקרב, וזה קצת... צולע. "אני דרואיד, יש בי קסם טבע חזק ואני מחליף חיות מלוות כמו גרביים." זה קצת צולע, כמו כן זה נועד למנוע מצב של "גן חיות". כרגע הקשר בין סייר/דרואיד לחייה שלו הופפך אותה לחזקה יותר ככל שהזמן עובר והקשר בינהם מתחזק, וזה יותר "אפי"

ח'אן- כמו שאמרו פה, הדמיון שלך לסייר לא משקף את הסייר של מו"ד, זה לא בחור שאילף כלב, זה מישהו שיש לו קשר חזק עם הזאב שלו, ושניהם בעלי קשר על-טבעי


אביעד- חלש אורקוס הוא לא, והוא פשוט היה האיום הכי גדול במשחק עד שתיקנו את היכולות השבורות, אבל במקור? סייר ברמה X כנראה יכול היה לקחת לבד כל אויב בטווח הרמות הקרוב שלו. כל עוד הוא מסוגל לפגוע בו בהתקפה.
 
חזרה
Top