• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

התחיה של הברברי במו"ד3 ואילך - מרקוב לדבש

מקריאה בפורומים וכיו"ב, עושה רושם שברברי זה מקצוע מאוד אהוד - נראה שאנשים אוהבים לשחק אותם הרבה יותר מאשר לוחמים, סיירים או פלדינים והם נחשבים למהנים ובעלי יכולות דמות כייפיות.

אבל, לא תמיד זה היה ככה...

בראשית ימי מו"ד, אף אחד לא חשב שברברי צריך להיות מקצוע - היו ברברים כל הזמן, בין אם בתור מפלצות ובין אם בתור רקע לדמויות, אבל הם היו לוחמים לכל דבר - בהבדל הקטן שבתור מפלצת היה לך גם שיכור-קרב, שתואר כלוחם ברברי שנכנס לטירוף הריגה, לא צריך לבצע בדיקות מוראל ונהנה מבונוס לגלגולי הפגיעה, אבל עלול להילחם עד המוות ואפילו לתקוף את בעלי בריתו בזעמו העיוור.

אפילו דמויות מספרים שנכתבו על פי מו"ד או הותאמו אליו ותוארו כברברים, היו לוחמים לפי ספר הכללים או מקסימום סיירים. מי-נהר למשל מרומח הדרקון היה סייר למרות שעל פי תוארו הוא היה "ברברי איש מישורים", וקונאן הברברי (שקיבל המרה רשמית למו"ד) היה לוחם/גנב. כן כן, גיבור הפנטזיה הכי מפורסם שאשכרה נקרא "הברברי" לא היה ממקצוע הברברי. אמנם כבר מ-1982 היה מקצוע רשמי של ברברי, שנכתב ע"י גארי גייגקס ופורסם במגזין "דרגון", אבל פשוט לא השתמשו בו.

הברברי של גייגקס פורסם בסופו של דבר בספר ההרחבה "אנארטד ארקאנה" מ-1985, וזה, יחד עם דמותו של בובי הילד הברברי בסדרה המצויירת "מבוכים ודרקונים", תרם לפופולאריות שלו, אבל ממש קצת.

תכלס, לא היה הרבה מה להתלהב ממנו בברברי של מוד"מ1 - הוא דרש פי שלוש נק"נ לדרגה מאשר לוחם רגיל וסבל ממגבלה מעצבנת של רתיעה מחפצי קסם ולחשי קוסמים (עם כוהנים לא הייתה לו בעיה) - בתמורה לזה הוא קיבל כל מיני חוקים פרטיים מפוקפקים כמו סיכויים באחוזים לגלות קסם או אשליות, סיכוי אחר לגמרי באחוזים להימנע מדקירה מאחור, יכולת לקפוץ למרחק רב, בונוסים לדרג"ש והרבה מאוד נק"פ.

כל היכולות האלה יהיו אולי מוכרות לשחקנים של היום, אבל אז הן היו מסורבלות במיוחד - הצורך לבצע כל מיני חישובי אחוזים צדדיים באמצע הקרב בהחלט שבר את הרצף והזרימה של הקרב, די מעצבן למי שרצה לשחק ברברי לוחמני ותוקפני. וכמובן, כשיש לך משחק שבו מוצאים אוצרות קסומים, זה די מעצבן את שאר החבורה כשאחד מהם מפחד משרביטי קסם ומגילות לחש ומנסה להרוס אותם במקום לקחת אותם.

אינדיקציה לחוסר הפופולריות היחסי של הברברי היא שעוד דמות מפורסמת עם ברברי בשם - וולפגאר הברברי, הוצגה כלוחם סטנדרטי. זה גם היה בסוף ימי מוד"מ1 וכשהמהדורה השנייה יצאה ב-1989 אז הברברי נשמט ממנה לגמרי. למעשה בספר השה"מ גם הדגישו שאולי אחד מהשחקנים שלך יבקש לשחק דמות מיוחדת של ברברי ואז תגיד לו שזה פשוט סייר עם אופי קצת אחר.

למרות זאת, הברברי נכנס למוד"מ2 מהחלון - בספר ההרחבה הראשון לשחקנים, המדריך השלם ללוחם, הוצגו קיטים - כל מיני התאמות קטנות למקצועות קיימים. אחד הקיטים האלה היה הברברי, אבל הוא לא הזכיר בכלום את הברברי של מוד"מ1. למעשה, גם לא היו לו כישורי קרב מיוחדים או כוחות יוצאי דופן. הוא היה בסה"כ רקע ללוחם, שהשינוי העיקרי מבחינת מכניקה התבטא בכלל מחוץ לקרב - לברברי היה תוסף לגלגולי תגובה (עד כמה אנשים אוהבים או שונאים אותך) גבוהים ומחסר לגלגולי תגובה נמוכים - אנשים שהוא עשה עליהם רושם טוב התלהבו מזה שהוא ברברי בעוד שאנשים שהוא השאיר עליהם רושם רע נרתעו ממנו מאותה סיבה.

מאוחר יותר, יצא גם ספר הרחבה יעודי לברברים, שלקח אותם לכיוון אחר לגמרי - לא עוד גברים שריריים עם תסרוקות של זמר רוק מהאייטיז וקסדות מקורננות שבידם חרב או גרזן מפלדה, אלא אנשי מערות, אסקימוסים, אינדיאנים ושאר טיפוסים בסגנון תקופת האבן. מיותר לציין שאף אחד לא רצה לשחק אותם.

כשמו"ד3 יצאה, היא החליטה לקרוץ לשחקני עבר ולהחזיר כל מיני דברים ממוד"מ1 - כך קיבלנו בחזרה את חצי האורק (גזע שהתאים במיוחד לברברי, אם כי במקור התאים בעיקר למי שרצה לשחק מתנקש) והנזיר (דורש סקירה משלו מתישהו) ואת כל עולם גרייהוק המעצבן שאף אחד לא באמת אהב, וככה חזר גם הברברי לחיינו.

הברברי החדש היה גם משופר מאוד בהשוואה לאבות-אבותיו ממוד"מ1 - כל הפיצ'רים כמו תנועה מהירה, יותר נק"פ ויכולת להמנע מדקירה מאחור נשארו וקיבלו מכניקה חלקה ופשוטה יותר והמאפיין המרגיז של פחד מחפצי קסם נמחק והועלם. הברברי גם קיבל גרסא משודרגת עם אפשרויות שונות של יכולת זעם הקרב, אותה ירש מאביו הקדמון שיכור הקרב (שקיבל קיט משלו במדריך השלם ללוחם של מוד"מ2, שהיה חזק ובלתי מאוזן בעליל) - כל הברברים שאתם מכירים היום - כולל לא רק מו"ד 3/3.5 אלא גם ב-4 ו-5, הם תוצרים של הברברי החדש והמשופר, ושונים מאוד מהגרסאות הישנות, המסורבלות והדי גרועות.
 
הברברי עבר די הרבה שינויים עד שהתקבע על האיפיון הנוכחי שאנשים כנראה די אוהבים.
למה כל כך הרבה שינויים? כי מצד אחד ברברי זה מאוד "גיבור פנטזיה" ולו בגלל קונאן. ומצד שני, במה הוא כבר שונה מלוחם רגיל?
אז את ה"במה הוא שונה" ניסו כמה וכמה פעמים להגדיר בחוקים ולקח זמן עד שהגיעו למשהו שגם מהנה למשחק. מעניין שהזעם של הברברי הגיע רק במהדורה 3 וכלל לא אפיין אותו במהדורות ישנות יותר.
 
סקירה נהדרת. כמו ששם המשתמש שלי מרמז, אני מאוד אוהב את מקצוע הברברי בעצמי. ברשותך, אני אוסיף תיאור מהניסיון והידע האישי שלי על איך שעשו את הברברי במהדורה 4, שזה משהו שמעניין להסתכל עליו בהשוואה לעבר של הברברי.

במהדורה 4 העיצוב של הברברים הוא ממש כיפי למשחק. הוא נבחר להיות מתפקיד הסער- הדמויות שתפקידם לגרום נזק. הברברי עם קוביית הנזק המגוחכת והנשק העצום הוביל את דרכו- והוא עוצב בצורה ממש מהנה.
בגדול, כול פעם שהברברי פוגע, הוא מגלגל *הרבה נזק*. בניגוד לסייר, שהנזק שלו מגיע מהמון התקפות שפוגעות, או הנוכח שהנזק שלו מגיע רק במצבים מסוימים, אם הברברי פגע בך- יכאב לך. הכוחות לפי רצון של הברברי עוצבו עם קוביות נזק נוספות בתוך הכוח עצמו. זה אגב, הופך את הברברי לדמות שמתפקדת בצורה מאוד יעילה עם הקבוצה- תוסף להתקפה, התקפה נוספת בסיבוב, תזוזה (שמאפשרת לו להתכונן להסתערות)- הברברי מצליח בזכות הדרך הפשוטה בה הוא עובד להיות בן הברית האידיאלי לכול מנהיג- לא משנה במה הוא מתמקד.
מכאניקת הזעם של הברברי של מו״ד 4 מבוססת על הכוחות היומיים שלו. לא עוד ״בזעם אתה מקבל 4+ לכוח וחוסן״ לעד, הזעם של הברברי של מו״ד 4 הוא מגוון. זעם הפנתר הזריז נותן לך להפוך למהיר יותר ולחמוק בין אויבים בקלות, זעם הוריקן הארגמן מאפשר לך לפגוע בכול האויבים שמסביבך במקום שתיאלץ להתמקד במטרה אחת, וככול שאתה עולה בדרגות סוגי הזעם השונים הופכים למגניבים יוצר ויוצר, עם כוחות זעם שנותנים תעופה, הילות של היסודות והשפעות נוספות.
אבל בניגוד למקצועות אחרים במהדורה 4, הברברי התחמק מבעיה מאוד בסיסית שנגרמת מכל שסט הכוחות שלך מעוצב ככה. הבעיה הכי נפוצה למקצועות עם כוחות יומיים כאלו, היא שהרבה פעמים הם יעדיפו להישאר בסוג זעם אחד לכול הקרב- ואז שאר הכוחות שלך שלא השתמשת בהם מבוזבזים.

אבל לברברים יש פיתרון, בדמות הכוח מכת זעם. זהו כוח שכול ברברי מקבל בדרגה 5, שמאפשר לו ״לשרוף״ כוחות זעם לאממשומשים בזמן שהוא בזעם, על מנת לבצע התקפות חזקות ברמות. ככול שהזעם ששרפת חזק יותר, המכה תהיה עוצמתית יותר. וזו מכאניקה מגניבה.

הברברי עצמו מגיע עם כמה בניות. חם המזג הקלאסי, שהוא עם תפקיד משני של מגונן, ומבוסס על כוח וחוסן. הברברי הכי קלאסי שאפשר.
הברברי חדור ההוד, עם התפקיד המשני של מנהיג, שהוא הברברי שמנהיג את השבט אל המלחמה. הוא מבוסס על כוח וכריזמה. הוא מעניק באפים לבני הברית שלו, ולמען האמת מבצע בצורה ממש טובה את הרעיון של ״מלך הפראים״, לא ראיתי ביצוע טוב כול כך לעניין במקומות אחרים.
הברברי יליד-הרעם, שהוא עם תפקיד משני של רכז. הוא שולח ברקים ורעמים מסביבו בכול התקפה, ולוקח הרבה השראה מת׳ור (שהוא גם מקור השראה במידה מסוימת לכוהן הקרב של מו״ד 4). הוא מבוסס על כוח בלבד, ויכול ללכת לכול כיוון בתכונה במשנית שלו.
והברברי מסוג ה-Whirling Slayer (שלא עולה לי רעיון טוב לצרבוח לשמו), שהוא מבוסס על זריזות, ובניגוד לברברי הקלאסי עם הנשק הענק- זה הברברי שמחזיק בשני נשקים. אפשר לטעון שיש לו תפקיד משני של רכז גם כן, אבל ההדגשה בו היא על לחימה בשני נשקים ולא באמת על תפקיד משני. הוא מבוסס על כוח וזריזות.

הברברי של מהדורה 4 הוא אחד מהמקצועות שאני הכי ממליץ להתנסות בהם במהדורה 4. הוא פשוט, הוא עובד טוב. הוא לא חדשני במיוחד, זה נכון, אבל הוא עושה את העבודה. ברברים לשלטון!
 
לא ממש. הברברי במו''ד 4 ( ובעצם גם ב3) שם דגש על לתת נזק ולקבל נזק. הסייר בנוסח דריזט שם דגש על לתת נזק בלי לקבל אותו כי אתה זז כל הזמן. סיירים גם יכולים להחליף לקשת, והברברי פשוט לא מותאם לזה. אם כבר אז חניתות הטלה.
 
בForgotten Realms Campaign Setting 3rd edition יש את הנתונים של דרייזט לגרסה 3. שם הוא מתפקד כלוחם/ברברי (דרגה 1 בלבד) ועוד כמה דרגות בתור סייר. אם זאת, אני לא חושב שהוא מתאים לדמות של ה"ברברי" של 4.

אגב, יש גם בניות של ברברים מבוססי זריזות במקום כוח, יכול להיות שבזה מדובר בברברי של דריזט, אבל הרבה דמוית מחזיקות בדרגות מקצוע שלא רלבנטיות להן בכלל... לאלמינסטור יש כמה דרגות בתור נוכל בכלל.

אגב- בבונה הדמוית הראשי של וויזארדס, דרייזט הוא דמות לדוגמה בתור סייר אלף-אפל בדרגה 21
 
יש רק בעיה אחת בלתת לדריזט דרגה של ברברי - זה להחיל היגיון וחוקים של מהדורה 3 על ספרים שנכתבו עשור לפני שהיא הופיעה ובתקופה שבה לא היה בכלל את מקצוע הברברי הזועם - ואם באמת נתקרצץ על חוקים, אלפים גם לא יכלו לעבור ממקצוע למקצוע (אבל כן להתחיל עם 2 או 3 מקצועות מסוימים במקביל - אבל לא כשסייר הוא אחד מהם)

הסצנות של "דריזט מתחרפן כשהוא נלחם" הן בסך הכל תיאור ל"אני מתקיף אותו ממש הרבה". אם באמת רוצים לדעת מה היה דריזט כשבוב סלבטור המציא אותו - הוא היה סייר בדרגה 10:
https://www.pundak.co.il/forums/threads/40052
 
שיכרון קרב רגיל של מוד"מ1 - אתה מקבל 2+ לגלגולי הפגיעה אבל מתקיף כל מה שאתה רואה, כולל חברים ורהיטים. לא היה זמין לדמויות שחקן אבל הייתה "מפלצת" שלמה שזה היה הקטע שלה (שיכור קרב, שחוץ מזה היה סתם לוחם עם קוביית פגיעה אחת).

כמו שהדביקו לדריזט חוקים פרטיים של פגיעות קריטיות, יכלו להדביק לו גם את זה בתקופה שהסתובב לבד ודיבר עם עצמו.
 
חובב מוד אמר/ה:
העוג הברברי אמר/ה:
הברברי מסוג ה-Whirling Slayer (שלא עולה לי רעיון טוב לצרבוח לשמו), שהוא מבוסס על זריזות, ובניגוד לברברי הקלאסי עם הנשק הענק- זה הברברי שמחזיק בשני נשקים.
דריזט סטייל?

למען האמת, ממש לא. עם כמה שדריזט יכול להיות בזעם או להילחם בשני נשקים, אני מוצא הבדל מאוד גדול בין סייר שנלחם בשתי חרבות, זז כול הזמן, ונלחם במיומנות ודיוק בלתי אפשריים לתפיסה בכלל, מאשר לברברי עם שני גרזנים ביד שמסתער עליך ומרסק אותך מכה אחר מכה בפראות חייתית. לשניהם יש שני נשקים, זה לא אומר ששניהם אותו דבר.
 
חזרה
Top