• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

מהדורה 4 ארטות במו"ד 4?

העוג הברברי הסביר לי שיש ארטה במו"ד 4, שמופיעה בספרים heroes of the forgotten kingdoms וheroes of the fallen lands. לא הבנתי מה הספרים האלה באים להחליף? די כתוב שם במפורש שהם באים להוסיף. וחלק מהכוחות שם חזקים משמעותית מהכוחות בסל"ש.
מישהו מוכן לעזור לי?
 
הם ספרי הרחבה, שמוסיפים עוד דברים, אבל גם מעדכנים חוקים שונים. מהדורה 4 עברה הרבה עדכונים, שלדעתי מאוד שיפרו אותה, והם מחולקים בין ספרים וקבצים שונים.

למה כוחות שונים בספרי הרחבה חזקים הרבה יותר? כי כמו בכול הרחבה לכול שיטת משחק, לעתים יש אופציות חזקות או חלשות מהרגיל. לא הכול מאוזן בצורה מדויקת, תמיד יהיו דברים חזקים יותר ופחות.
 
בעיקרון, בגלל שהם ספרים רשמיים, כולם משתמשים בהם, ולא הגיוני לא לאזן על פיהם. כך או כך, כאשר נתתי ביקורת על מה שבנית, הכוחות שלך היו חלשים בלי קשר. הייתי מציע להפך, לקחת השראה מהספרים האלו, שנתנו לאשף אופציות- גם עם חזקות- מאוד מאוד מעניינות, ולקחת מזה השראה לדברים שאתה בונה.
 
לאו דווקא. אני אסביר.

בתיאוריה, כול הכוחות מאוזנים זה לזה, כול האפשרויות שוות וכול הדמויות זהות ביעילות מכאנית. בפועל... לא. כמו במשחקי MOBA, משחקי קלפים כמו מג'יק ועוד, כול משחק יוצא לעצמו מטא. מעיין חלוקה שנוצרה בידי השחקנים של המשחק לאחר שהם קוראים וצוברים ניסיון בו של מה יותר טוב- ומה פחות טוב. גם במבוכים ודרקונים, קיימת כזו מטא, למרות שבתור משחק תפקידים היא הרבה פחות בולטת.

מצד שני, תסכים איתי שבמו"ד 3.5, דמות שמשחקת אביר קודש 1/נזיר 1/אשף 1/כוהן 1/מכשף 1/דרואיד 1/סייר 1 תהיה הרבה פחות יעילה מדמות שמשחקת אשף 7. זו גם סוג של מטא. דמות ששמה דרגה על כול מקצוע היא דמות חלשה, ולכן לא משחקים את זה. במו"ד 4, זה למה אתה לא לוקח 30 פעם את הכישרון בלשן או מיקוד נשק על כול סוג נשק במשחק- אתה יודע שזה לא יעיל.

עכשיו, המטא של מו"ד 4 השתנתה רבות, עם כול ספר הרחבה. כול פעם שאופציות חדשות הוצגו, המטא השתנתה. וככה, האשף התפתח, אביר הקודש הפך מהמקצוע המעפן שהוא היה בבסיס למגונן מעולה, סיירים שפעם היו השליטים של תפקיד הסער הפסיקו לשלוט בבלעדיות עליו, והמשחק התפתח.

האשף גם הוא, קיבל בילדים חדשים מעבר ל-Arcanist, שזה השם שניתן לבילד הבסיסי שלו. חלק טובים יותר (Mage) וחלק פחות (Witch). וכמובן, הוא קיבל המון, המון, המון כוחות חדשים. הוא קיבל כוחות חדשים ב-HotFL, HoEC, HoFW, HoS, AP ובמגוון מגזיני דרגון (למרות שמגזיני דרגון הם משהו שלא כולם משתמשים בו, אז אני מתעלם מהם לרוב). כמובן שהמון כוחות מהספר הבסיסי הפכו לאופציות חלשות יותר או מעניינות פחות כאשר הציגו מגוון כה מטורף של אופציות נוספות.

ועם זאת, לא כול הכוחות נזרקו. אני מסתכל על הרשימה של האשף, ואני רואה הרבה כוחות יעילים מהספר הבסיסי. אם אני מסתכל נגיד על כוחות התקלות של דרגה 7, בעוד שהכוחות שממוקדים על השפעות שונות בהחלט קיבלו תחליפים שווים יותר בספרי הרחבה, שלושת כוחות הנזק הם מאוד יעילים לאשפים שמתמקדים על נזק אזורי, למרות שהם מהספר הבסיסי. ספרי ההרחבה לא באו למחוק את הכוחות משם. אם אני מסתכל על כוחות התקלות לדרגה 13, פרץ פריזמטי מהספר הבסיסי הוא כנראה אחד מהכוחות הכי חזקים לדרגה הזו, למרות כול ההרחבות, כי הוא פשוט כוח שנכתב טוב.

למרות מה שזה נשמע, לא קשה לאזן כוחות עם כול ההרחבות השונות. כול מה שדרוש הוא ליצור כוחות שיהיה שווה לדמות להשתמש בהם, ויותר חשוב- לבחור אותם, בין ים של אפשרויות. כוחות מעניינים, שיתפסו את העין של מי שקורא אותם. הכוחות הטובים ביותר לא נכתבו מתוך "אני רוצה לכתוב את הכוח החזק ביותר לדרגה" אלא מתוך "אני רוצה לכתוב כוח ששונה ממה שנכתב עד עכשיו".

מאחל לך בהצלחה בהמשך היצירה.
 
העוג הברברי אמר/ה:
[post]698991[/post]
למרות מה שזה נשמע, לא קשה לאזן כוחות עם כול ההרחבות השונות. כול מה שדרוש הוא ליצור כוחות שיהיה שווה לדמות להשתמש בהם, ויותר חשוב- לבחור אותם, בין ים של אפשרויות. כוחות מעניינים, שיתפסו את העין של מי שקורא אותם. הכוחות הטובים ביותר לא נכתבו מתוך "אני רוצה לכתוב את הכוח החזק ביותר לדרגה" אלא מתוך "אני רוצה לכתוב כוח ששונה ממה שנכתב עד עכשיו".
קלעת בדיוק למה שאני חושב (ולמה שאני לא חושב) :D
 
חזרה
Top