• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

רמות אפיות - האם וכיצד?

בעקבות מספר דיונים שגלשו לנושא, עלו לי מחשבות על הדרגות האפיות במו"ד:
במהדורות 3.-3.5 הדרגות האפיות מופיעות כחלק מהשיטה, אבל לא בספר החוקים לשחקן, אלא מעט במדריך לשה"מ, יחד עם חפצי הקסם ועוד כמה דברים שימושיים לשחקן, וכמובן במדריך לדרגות האפיות (ELH). נראה כאילו יש גבול מסוים לכוח ששחקן יכול לצבור כלא אפי, וברגע שהוא עובר את מחסום האפיות נפחחות לו אפשרויות חדשות שלא היו לו בעבר - אם כי הן חיקוי של היכולות הקיימות בסך-הכל (מה שקורה כבר מרמה 15 בערך)
במהדורה 4 הדרגות האפיות מופיעות כחלק אינטגרלי, אבל לא ללא גבול. בניגוד ל3.5, בה הדמויות יכלו לצבור, בעיקרון, אינסוף דרגות, ב4 הדמויות הוגבלו לרמה 30. אין אפשרות לקבלת דרגות מקצוע מעבר לכך (בניגוד למפלצות, שיכולות, בעיקרון, להגיע עד רמה 40). עדיין יש קפיצה בכוח הדמות כשהיא בדרגה 21, אבל הקפיצה הזאת קיימת גם בכניסה לנתיב המופת בדרגה 11, אז היא לא כל-כך "אפית".
בפאת'פיינדר אין התייחסות של ממש לדרגות אפיות, אבל בעיקרון ניתן לצבור דרגות מעבר ל20, וההנחה היא שהן עובדות כדרגות רגילות. מצד שני, בעוד שבמו"ד 3.5 ניתן לצבור דרגות אפיות, הדרגות שמעבר ל20 בפאת'פיינדר הן דרגות רגילות לחלוטין, ומכיוון שכל מקצוע מקבל יכולת מיוחדת בדרגה 20, זה נראה כאילו השיטה מתוכננת להיעצר שם. הדבר הדומה לדרגות אפיות (שאינן דרגות ככל דרגה אחרת, בין אם כדרגות מקצוע מסוימות או כדרגות כלליות לדמות) הוא הדירוג המיתי, וגם הוא מוגבל לדירוג מיתי 10. בנוסף הוא לא עובד באמצעות נק"נ, והוא שונה לחלוטין מדרגות אפיות ביכולות שהוא מעניק: הוא לא מעניק קב"פ, אבל כן מעניק כל מיני יכולות שאי אפשר להשיג בכל דרך אחרת, כגון קבלת יכולות יומיות לאחר מנוחה של שעה. (זו לא באמת יכולת מיוחדת כל-כך, כי השה"מ יכול לשחק עם הזמן.)
בפאת'פיינר 2 נראה כאילו הדרגות האפיות יהפכו לחלק אינטגרלי מהשיטה, מכיוון שהם מציעים לחשים דרג 10.
במו"ד 5 אין לי מושג מה קורה בדרגים האפיים. אני פשוט לא מכיר את המהדורה. הם קיימים? אם כן, איך הם פועלים?
אשמח לשמוע את דעתכם בנושא. האם הדרגות האפיות הן דבר חיובי? ואם כן, כיצד? האם מומלץ להגביל את הדרגות האפיות, או לתת לדמותכם אפשרות להתחזק עד אין סוף לעבר הסופר-סאייה האגדי, כל עוד לא נמאס לכם ממנה?
 
האמת שראיתי דרך די טובה לשחק ברמות ה"אפיות" בלי להסתבך עם החוקים - פשוט מורידים לרמה אחת ומתארים את הכל בצורה אפית.
אם קודם זה היה סוס שזומן, עכשיו זה סוס סיוט, אם קודם זה היה כדור אש, עכשיו זו סופת אש, פשוט הכל פלאפי בעוד קראנצ'ית זו דרגה נמוכה
 
Hell lord אמר/ה:
האמת שראיתי דרך די טובה לשחק ברמות ה"אפיות" בלי להסתבך עם החוקים - פשוט מורידים לרמה אחת ומתארים את הכל בצורה אפית.
אם קודם זה היה סוס שזומן, עכשיו זה סוס סיוט, אם קודם זה היה כדור אש, עכשיו זו סופת אש, פשוט הכל פלאפי בעוד קראנצ'ית זו דרגה נמוכה
זה די גרוע לדעתי. חלק מהכיף של הדרגות האפיות מגיע מהמכאניקה האפית. מספרים גדולים זה רק חלק אחד (למרות שיש משהו מאוד מספק בלגלגל 50 בגלגול התקפה ו-300 בגלגול הנזק), אבל החלק השני הוא אפשרויות. דברים שבעבר היו לא זמינים או שהשימוש בהם היה נדיר שהופכים לטריוויאליים כאשר אנחנו בדרגות האפיות. הקוסמים מתעסקים בקסמים מכול העוצמות ומכול הסוגים ובעלי מגוון אדיר, גם ללוחמים יש טריקים כמו נעלי תעופה או כול מיני מהלכים לא צפויים בקרב, לחסל אותך זו עבודה קשה- יש לך כמה וכמה דרכים להימנע מהאצבעות הקפואות של המוות, וכמובן- האויבים גדולים אפילו יותר, מאיימים וגורמים ללסת שלך ליפול בכול פעם שאתה שומע מה שהם עושים. בין אם הם מייצרים חורים שחורים, קורעים את מרקם היקום, מזמנים צבאות מהגיהינום... בהתאם לרמת העוצמה שלך, רמת העוצמה של האויבים מאיימת אפילו יותר.

במשחק של מוות עגום (מו"ד 4) היינו על הגבול של הדרגות האפיות (דרגה 20) והנבל שלנו היה אפי. אני יכול לומר בכנות שאם הייתי משחק את המשחק הזה עם דמות בדרגה 3 ומתאר את זה כמו דרגה 20, בחיים לא הייתי מקבל את אותה חוויה אדירה שקיבלתי שם. כול צורת המשחק שלך משתנה בדרגות האפיות, "לחסוך במשאבים" זה כבר פחות העניין כי יש לך כול כך הרבה מהם, ולהתאים את המשאב והכוח הנכונים למצב ולכמות הפעולות המצומצמת שלך (שלא עולה בין הדרגות, כמובן)- זה חלק גדול מהכיף המכני של הדרגות האלו.
 
מובן שאם אתה כול להתקדם לפי הדרגות אז תעשה ככה... אם הייתם בדרגה 20 אז לא הייתה אמורה להיות שום בעיה עד דרגה 30.
אבל ב4 נגיד זה יהיה סיוט לשחק מעבר לדרגה 30, בניגוד ל3.5 שם יש לך ספרים על איך לשחק מעבר לרמה 20.
כמובן שניתן לא להוריד לרמה 1, אלא רמה 20 או משהו כזה, ככה שעדיין תהיה תחושת האפיות, אבל זה בהחלט הרבה יותר כיף וקל מאשר לנסות לשחק בדרגה 31...
 
רק שבמו"ד 4 בשום מצב אין דרגה 31. היא פשוט לא דרגה שקיימת. ייעודים אגדיים מציעים לך גורל אפי לאחר סיום המשחק בדרגה 30, אבל אין שום דבר מעבר לדרגה הזו וזה כבר גבול שהשיטה הציבה.

הדרגות האפיות של מהדורה 4 הן בין 21 ל-30, ואני אישית לא חושב שדרגות אפיות חייבות להיות "הדרגות מחוץ לגבול העליון של השיטה". ההגדרה הזו בתוך השיטה, עם תמיכה מלאה של השיטה, לדרגות אפיות היא טובה הרבה יותר מתוספת שלא באמת כזו מתאימה לשיטה כמו שהרגשתי שיש במו"ד 3.5 (אז יש לך מערכת להגיע לדרגות אינסופיות, אבל בפועל אף אחד לא יוצר מפלצות או תוכן לאינסוף הדרגות שאתה עכשיו יכול להגיע אליהן, כול התוכן לשחקנים ממוקד בדמויות בדרגות 1-20, כמובן, ובפועל זה משהו בסגנון "אתה יכול לעשות את זה... אבל למה שתעשה את זה?").
 
יצא לי ולחבר שלי לארגן לעצמו "זירה" של דמוית דרגה 40 ב3.5 ולשסע אותן האחת בשנייה. זה הכי קרוב למשחק אפי שעשיתי... אני אישית חושב ש3.5 לא תופסת נכון את הרעיון של אפי... במבט על המיומניות האפיות, רואים שנגמר להם הרעיונות באמצע.
איזון אפי אומר שאתה מתאזן על האוויר
רכיבה אפית אומרת שאתה רוכב בלי אוכף במהירות, כשאתה יושב על הצד של הסוס, ואין לך מחסרי תקיפה ככה.

זוכר לי על ניסיון של חברים למשחק דמיות ברמות 70 של 3.5, אין לי מושג מה הלך שם, לא בטוח שאני בכלל רוצה לדעת.

אני אישית תומך בקטע של "זה הסתיים" - אחרי הדרגה האחרונה (20/30/וואטבר) מסיימים את המשחק, ובונים דמויות חדשות בעולם שבו הדמויות הקודמות הם אפיות ומתפקדות כגורם משנה מערכה וכו'
 
במו"ד בקופסאות דמויות אנושיות יכלו להתקדם עד דרגה 36 (דמויי אדם נתקעו בדרגה 10 פלוס-מינוס, אבל היו להם מלא חוקים משלהם) אבל בגדול לא היה הרבה הבדלים בין דמות בדרגה 18 לדרגה 28 או 36 חוץ מעוד קצת לחשים וממש עוד קצת נק"פ.

הערכה לבני האלמוות, שלא תורגמה לעברית, הייתה בתכלס משחק אחר לגמרי תחת אותו מותג של מו"ד - עם רמות עוצמה וכוחות אחרים, כללי פיתוח דמות אחרים ומן הסתם גם עלילות אחרות. יצאה לערכה הזו אפילו הרפתקה רשמית שכללה המון מעבר עולמות - כולל ביקור בניו יורק של סוף שנות השמונים...
 
יש המון שיטות כאלה, אבל במו"ד5 זה מגיע רק אחרי שצברת 20 דרגות.

במוד"מ2 הדרגה הכי גבוהה הייתה 20 ולא היו כללים מובהקים של "דרגות אפיות" - מצד שני, הייתה התייחסות לכך ש-20 זה רק מספר מטעמי נוחות ושעקרונית אין מגבלה לדרגות. במדריך השלם לקוסמים גם הייתה טבלה של נק"נ ולחשים עד דרגה 32, ומשום מה לא היה את זה במדריכים האחרים. אלמיניסטר למשל היה בדרגה 29.
 
הל-לורד ועוג - זה שמהדורה 4 מחולקת לתקופות ההפרשים רמות שווים, עם קפיצת כוח בין כל תקופה, וחוקים מסודרים למערכת הזאת, מונע דהן פקטור היווצרות של דמויות בדרגה 31, מה שגם שצוין בספר בפירוש שדמות בדרגה 30 מסיימת את דרכה בעולם. אבל, בעיקרון, אין מניעה ליצור בעצמך את ''התקופה המיתולוגית'', בה דמותך הופכת לא לאגדה רגילה, אלא למשהו הרבה יותר עצום מזה. לדוגמא חצי האל הופך לאל אמיתי ומשפיע כך על העולם, בקנה מידה קוסמי. אתה יכול להפוך לכובש האדיר שכבר כבש את העולם ועכשיו פונה אל המישורים הרחוקים ביותר, והנזיר שהגיע לשלמות ולאחדות אמיתיים בין הגוף לנפש, ועכשיו הוא מנסה להגיע לאחדות אמיתית בין כל הנשמות של כ-ו-ל-ם. יש גם מערכת לדבר הזה - בדרגה 31 מאפייני מקצוע, בדרגות 33 ו37 התקפות להיתקלות ממקצוע, ב35 ו39 התקפות יומיות ממקצוע, ב32, 36, ו40 כוחות תכלית ממקצוע או מתכלית מיתולוגית או מאפייני מקצוע ממקצוע או מתכלית מיתולוגית, וב34 ו38 העלאת ערכי תכונה. כשרונות חדשים כל רמה זוגית וזה הסוד ליצירת 10 רמות חדשות והפיכה לסופר-סאיין אגדי.
 
זה לא חלק רשמי של השיטה. הבעייה העיקרית בו היא שאין מפלצות מעבר לד''א 35, אבל את זה קל לארגן. ולמה שהמשחק ישתנה לחלוטין? עוד 10 רמות סה''כ. מבחינת נוחות - אכן עדיף להשתמש בשיטה אחרת, מותאמת מראש, במקום ליצור כמויות אדירות של תוכן באופן עצמאי. אילו שיטות בסגנון אתה מכיר?
 
המשחק משתנה לחלוטין כי עד עכשיו שיחקת בן תמותה. ועכשיו, אתה משחק אל. לדעתי לפחות, חוקי המשחק שונים לחלוטין. אלים אחרי הכל, פועלים בדרך שונה לגמרי. בהרבה מאוד מקומות יש לאלים "הגבלות" על ההתערבות שלהם בעולם. והתפקיד שלהם שונה לחלוטין ממה שמו"ד שואף לו- שזה פחות או יותר האק אנד סלאש.
איזה שיטות קיימות? יש את נוביליס, ששמעתי עליה הרבה אע"פ שלא יצא לי לשחק בה אף פעם. האינטרנט גם מצא לי את scion, New Gods of Mankind, Enemy gods, ועוד הרבה. רובן נשמעות ממש מעניינות.
 
חזרה
Top