• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

חידות להרפתקאות

Troll_love_uman אמר/ה:
לזרוק שאלה סתם ככה לא תמשוך אנשים לענות.
תפרט תיתן דוגמא, אולי כללים. כל מה שיש פה זו שאלה של משפט לא מושך בכלל.
וההודעה הזאת מיותרת לגמרי. הנושא שלו אומנם קצר, אך לעניין. טרול-אוהב-אדם, אני ממליץ לך להימנע מלהעיר הערות לאנשים אחרים כל עוד אתה בעצמך עוד חדש וטרי בפורום הזה.

לגופו של עניין, אני לרוב לא חובב ממש של חידות תוך משחקיות. אני כן נהנה מלתת לשחקנים מסתורין שאותם הם יכולים לנסות לפתור על הדרך בשביל לקבל איזשהו סיפוק סיפורי, אבל לא כתנאי להתקדמות בהרפתקה. שחקנים שנתקלים בחידה שמכריחה אותם לפתור אותה כדי להתקדם יכולים ממש להיות מתוסכלים אם הם לא מצליחים לפתור אותה, במיוחד אם הדרך היחידה לפתור אותה זו זאת שהשהמ חשב עליה.
בדרך כלל במשחקים שאני מריץ אני שותל איזושהי אמת נסתרת ומפזר רמזים אליה לאורך המשחק, אם כי לוא דווקא אפשר להגיע אל האמת הזאת באמצעות הרמזים האלה. יש קונספט בסיפור סיפורים שנקרא "קופסאת המסתורין", שזה אומר שיש אלמנט בסיפור שהוא מסתורי, אבל לא בהכרח אי פעם יתגלה מה האמת שלו. לפעמים חלק מהכיף זה שיש מסתורין, וברגע שהתעלומה נפתרת, אלא אם זה נעשה בצורה ממש מיומנת, זה רק מוריד מההנאה. כמובן שלפעמים אני כן מביא את המסתורין לפיתרון, כי זה יכול לתת קתרזיס\שיא מאוד מגניב למשחק.

מה שכן, אני יכול לתת דוגמא לחידה שפעם נתן לי שה"מ במשחקי מו"ד לפני שנים רבות (זה היה מוד"מ מהדורה 2 אם אני זוכר נכון). החידה הזאת הייתה חלק ממבחן קבלה של הדמות שלי (אשף דרגה 1) לגילדת הקוסמים, והלכה בערך ככה (אני כנראה לא זוכר כמה פרטים, אבל כן את העיקרון): ישנו חדר סגור ללא שום דבר מלבד כמה שולחן עם כמה פריטים. על השולחן ישנה גולה קטנה, מאחורי ישנו מפוח, ומרחק קצר לפניה ישנו חור בשולחן שמתאים למידותיה. אתה נכנס לחדר בידיים ריקות והמטרה היא להכניס את הגולה לתוך החור בלי לגעת בשום חפץ בחדר.
הפתרון כמובן הוא להשתמש בקסם כלשהו כדי לעשות את זה. במהדורה 3.5 ישנו לחש בשם יד מאגית שכנראה היה פותר את זה, אבל אז לא היה לי את זה, ולדעתי לא מצאתי דרך לעשות את זה עם הלחשים שהיו לי. כשזה נגמר, המנחה הסביר לי שהייתי יכול להשתמש בקליע הקסם שהיה לי, ולשגר אותו מלמעלה על המפוח, כך ליצור משב אויר שיעיף את הגולה לתוך החור.
 
בסוף שנות השמונים-תחילת התשעים הייתה מין מוסכמה שחייבים, פשוט חייבים, לשים לפחות חידה או שתיים בהרפתקה אחרת זה יהיה סתם האק-אנד-סלאש חסר הגיון.

כמובן שלאריה כחול שבא אליך באמצע המבוך ששואל אותך חידות מתמטיות יש בערך אותו חוסר סבירות כמו לאריה כחול שבא באמצע המבוך ומתקיף אותך, אבל על זה לא חשבו אז.
 
השה"ם שלי בדרך כלל נותן לי חידות פנים משחקיות למשל פעם אחת הוא רצה שאגלה שאויב אחד עם 7 כוחות הוא בעצם 7 תאומים עם כוחות שונים שאחד מהם השתלט על האחרים מוחית (סיפור ארוך) אבל לא הצלחתי לפצח את זה (להגנתי הרמזים היו די מעורפלים).
בכול מקרה אני זוכר שמשהו בפונדק סיפר על חידה שבא יש חדר עם דלת וסוג של שולחן שלצידו 6 מעמדים עם 6 פסלונים שכול אחד מהם מיצג תכונה אחרת (כוח זריזות וכולי) הרעיון היה שצריך להניח אותם כשמניחים את הפסל שמיצג את התכונה הכי חשובה להרפתקן קודם ואז את השנייה וכן הלאה. התשובה הייתה שצריך להניח את כולם ביחד בבת אחת.
חידה נחמדה שקראתי הייתה עיבוד לחידה די ידועה (5 נק"ן למי שפותר את ראשון ומזהה את החידה המקורית):
"באביב ארבע עמודים זוהרים תחתי, זוהרים הרחק מעל לאדמה"
"בקיץ שתי עמודים ניצבים תחתי, בדלת המובילה לחידה"
"בסתיו שלושה עמודים תומכים תחתי, בדרך למקדש בארץ רחוקה"
"בחורף עמודי מתנפצים תחתי, כתהילה של אימפריה אתיקה"
 
הפיתרון הוא ''אדם'', החידה המקורית היא 'חידת הספינקס מהסיפור של אדיפוס (מה הולך בבוקר על ארבע, בצהריים על שתיים, ובערב על שלוש) ואם זכרוני אינו מטעני מדובר בחידה שהופיעה כדוגמה לעיצוב מחדש של חידות בפרק ההתקלויות הלא קרביות במדריך לשה''ם מהד' 4.
 
פעם ראיתי איזה סרט מתח-היסטורי ישן, על שופט סיני בסין הקיסרית שחוקר כל מיני רציחות מסתוריות במנזר שאולין או משהו כזה.

אני לא ממש זוכר את עלילת הסרט, אבל היה שם קטע שפתרון תעלומת הרצח קשור בזה שראש המנזר שנרצח צייר את החתול שלו בדיוק כשרצחו אותו ובציור לחתול היו אישונים מורחבים. הטענה הייתה שהוא נרצח בצהרים, אבל לפי אישוני החתול ניחש השופט שהרצח בעצם בוצע בשעות החשיכה וככה פירק את האליבי של הרוצח.

נוסף בעריכה:

עשיתי קצת גוגל-פו, ומסתבר שהסרט נקרא: Judge Dee and the Monastery Murders
יש אותו באורך מלא ביוטיוב, למי שממש רוצה לנסות לצפות בו, וזה הפרטים עליו בIMDB:
http://www.imdb.com/title/tt0071703/
 
חידה שמאוד אהבתי:
ישנן 4 ידיות, עם 2 מצבים אפשריים לכל ידית: למעלה (0) ולמטה (1). צירוף מסוים של הידיות (למשל 0,0,0,1 או 1,0,1,0) הוא הצירוף אותו השחקנים צריכים כדי לפתוח את הדלת לחדר הבא במבוך, או לעצור את הקיר מלהתקדם לכיוונן וכו'.
החלק הנבזי בחידה הוא
שאין צירוף נכון. רק אחרי שהד"שים עברו את כל 16 הצירופים האפשריים הם פתרו את החידה. אם עושים את זה נכון ניתן לפתור את החידה ב15 סיבובים.
ניתן כמובן להוסיף אלמנטים נבזיים נוספים לחידה, כגון שהרמת או הורדת מנוף מביאה את כל המנופים שמימינו למצב שלו או למצב הפוך משלו, ואז צריך לחשוב יותר כדי להגיע אל הצירוף האמיתי, או להוסיף מלכודת שמופעלת בכל פעם שמתקבל צירוף שגוי.
 
חידות פתיחת מנעולים שאני זוכר ממשחקים שכתבתי או שהשתתפתי בהם.

לוח עם 64 חורים (8 על 8 - כמו לוח שחמט) - צריך לדחוף אצבע לחור הנכון כדי לפתוח דלת סודית מסויימת. איך יודעים איזה חור? דב"ש שתואר כמה פעמים כחובב שחמט משאיר לדמויות רמז ממש עבה לפני שהוא נרצח - לוח שחמט עם כלי בודד שנמצא על המשבצת התואמת לחור הנכון.

לוח עם עשר ידיות שפותח שער. על כל ידית יש סמל של אחד מעשרה אחים אלפים שיצרו את המבוך שמאחורי השער הזה - אחד האחים בגד בשאר התשעה והפך את המבוך למלכודת מוות עבורם או משהו כזה, ולכן השילוב הנכון לפתוח את השער הוא להרים למעלה את הידית שלו, ולהוריד למטה את שאר תשע הידיות.

אגב חידות - בסדרת "כישוף!" הספר השני, "חאראי נמל המלכודות" מלא בחידות ופאזלים שהם די מגניבים אבל לא קשים מידי וגם משתלבים בצורה הגיונית בעלילה. אגב, חידה או חידוד בפני עצמם זה שם הספר - במקור קראו לו Khare cityport of traps - אתם בטח מנחשים לבד למה הוסיפו את האות "י" בסוף שם העיר בגרסא העברית.
 
חזרה
Top