• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

חוקים מיוחדים למקומות קדושים/קסומים?

נדמה לי שהנושא הזה נדון בעבר, אבל לא זוכר שראיתי אליו הרבה התייחסויות במו"ד - חוץ מאמירה צדדית באחד מספרי הכללים שלכוהן רשע יכול להיות תוסף לגלגולי ההצלה במקדש שלו בעוד שלאויביו יהיה מחסר, ושאפשר להשתמש בתיעול האנרגיה של כהן כדי לעשות כל מיני דברים מלבד גירוש אלמתים, כמו למשל לפתוח דלתות למקדש של האל שלו הנעולות באורח קסם.

נתקלתם בעוד שימושים דומים או כללים רלוונטיים? כשאני חושב על זה, אז אפשר למשל לתת למקום כמו סטונהנג', כנסיה או קבר של צדיק גם "פעולות מאורה" כמו שיש לחלק מהמפלצות במו"ד.

אני מנסה לחשוב איך לייצג דבר כזה מכנית בצורה לא מסובכת מידי, הגיונית עלילתית והכי חשוב - לא להפוך את האתר הקסום לתחנה ב"מסע תוספים" שנשארים גם אחר כך וגורמים ל"מסע צליינות" בין אתרים כאלה לפני כל הרפתקה כדי לצבור בונוסים.
 
במהדורה 4 יש "תוואי שטח פלאיים" (המדריך לשה"מ בעברית, עמ' 62). מעגל מקודש לדוגמה מעניק תוסף להתקפה למי שנמצא בו וחולק את אותה נטייה עם האל שלו המעגל מקודש.
סלע דם, מקום של קורבנות או טבח עצום, מקל על פגיעות חמורות.
מעיין עוצמה, איזור של אנרגיה מישורית עוצמתית שנוצר מקרבה לעתק לדוגמה, מחזק את הנזק של כוחות מסוג מסוים.
וכך הלאה.
 
ב3.5 יש סדרה של לחשי כוהנים שמשמשים כדי לשים השפעות קסומות על מקום מסוים, שלרוב קשורות לנטיה או אלוהות מסוימת.
בדרג 2 יש את Consecrate או Desecrate, שזה לחשים קצרי מועד (כמה שעות) עם השפעה הפוכה - או מחזק אלמתים או מחליש אלמתים באזור מסוים (כולל גירוש אלמתים). העוצמה של הלחש גדולה אם הוא מוטל בתוך אזור שכבר מכיל מקדש או מזבח לאל שלך.
אחר כך, בדרג 5, יש את Hallow וUnhallow, שאלו כבר יותר טקסים מאשר לחשים (זמן הטלה של 24 שעות, השפעה קבועה, ודורשים רכיבים יקרים). הלחשים האלה נותנים לאזור השפעות של הגנה מרוע\טוב, חיזוק\החלשה של גירוש אלמתים, ואפשרות להצמיד ללחש הזה לחש נוסף (מתוך רשימה נתונה) שיוטל באופן קבוע על האזור הזה. יש מגוון יחסית גדול של לחשים שאפשר להצמיד ללחש הזה, ולהשיג כל מיני השפעות כמו אור יום\חשיכה תמידית, שקט מוחלט, אזור שבו ניתן להגיד רק אמת, הפגת קסם, הבנת שפות, גרימת פחד, ועוד. הלחש עצמו קבוע, אך הלחש המצורף אליו הוא בעל משך של שנה בלבד.
בדרג 6 יש לחש חזק נוסף, forbiddace, שגם דומה יותר לטקס (זמן הטלה 6 שעות, משך תמידי, עוד רכיבים יקרים), ומטרתו למנוע מיצורים להיכנס למקום מקודש. הוא מבוסס נטיה, ומונע מסע בין מישורי (למשל השתגרות או זימונים) באזור, וגם גורם הרבה נזק ליצורים מנטייה לא מתאימה שמנסים להיכנס לאזור.

כמובן שאפשר גם לחשוב על לחשים שהוטלה עליהם קביעות וגורמים להשפעות קסומות מעניינות באזור מסוים, כמו לחשי symbol וכדומה.
 
רעיונות מעניינים.

בעוד שמקדשים וכד' הם תפאורת מו"ד די נפוצה, איכשהו נראה שתמיד יש קצת פחות מיקוד במה יש במקדש הזה - אולי בגלל שההשראה העיקרית ליוצרים של מו"ד מגיעה מהתרבות הנוצרית המערבית, בה הכנסיה היא בעיקרה מבנה פונקציונלי - אמנם בהרבה כנסיות יש שרידי קדושים או אנשים חשובים שקבורים מתחת לבלטות (חוויה מטרידה - ביקרתי במנזר ווסטמינסטר בלונדון פעם, ואז הסתכלתי למטה וגיליתי שאני דורך על קבר של איזה מישהו שהיה מפורסם פעם - וכשנסיתי לזוז משם גיליתי שאני דורך על חברים שלו) אבל הם יותר "מקומות שעושים בהם דברים דתיים" מאשר מקומות שמצפים מהם להיות עם כוח פולחני בפני עצמו.
 
dragonian אמר/ה:
בהירוז אוף מאייט אנד מאגיק 3ת היה sanctuary-שם יכלת להסתתר, ולא יכלו לתקוף אותך...
אז אולי מקום מקודש שאי אפשר לבצע בו פעולות עויונות?
בהירווס ברוב הגרסאות יש sanctuary, אבל יש עוד דברים רבים בהירווס שיכול להיות מעניין להוסיף למו"ד (לדוגמא: טוואי שטח קשה יותר/קל יותר למסע, למרות שזה ספציפית אני חושב שקיים, או כל הshrines שנותנים לך בונוסים)
 
אם יש משהו שהייתי רוצה לראות במ"ת ממשחקי מחשב, זה חלק מה.... בהעדר מונח טוב יותר, עלייה לרגל של מורווינד.
צריך לקבל את הקווסט ואז להגיע בתנאים מסויים ( לפעמים זה רק תביא חפץ כזה וכזה, לפעמים זה דורש מסע של שתיקה או לעבור חידות) למקום מסויים, מה שיעניק לך בונוס או השפעת לחש חזקה במיוחד לזמן הקרוב.
 
אולי בערים קדושות יש למאמינים יתרון (ירושלים ליהודים, מכה ומדינה ואלקודס למוסלמים, וארנסי להינדים וכו׳), או במהלך עלייה לרגל (למוסלמי בחאג׳ או לנוצרי בויה דולורוזה או דרך סנטיאגו).
 
ערים קדושות יכולות לגרום גם לתופעות לוואי של הזיות ואובדן שפיות - סינדרום ירושלים למשל.

ירושלים היא דוגמא מצויינת לעיר שנחשבה בתצורה כזו או אחרת לעיר קדושה ברצף של אלפי שנים ולכמה וכמה דתות, עם הפסקה קצרה (במונחים היסטוריים) בין החורבן ע"י טיטוס ועד המאורע האגדי המוכר למוסלמים אדוקים כ"הקטע עם הסוס".
 
המפקד האלמוני אמר/ה:
[post]682820[/post] ועד המאורע האגדי המוכר למוסלמים אדוקים כ"הקטע עם הסוס".
ברצינות?
סינדרום ירושלים בדרך כלל מלווה במחלות פסיכוטיות מראש...
אגב, ירושלים הייתה קדושה לכנענים, לא?... או שאני לא זוכר נכון?....
 
היא כן... היבוסים היו כנענים, אם אני זוכר נכון. בכלל, ההגדרה של ''כנעני'' מאוד מסובכת, אבל לצורך העניין, בתקופת ההתנחלות הכוונה הייתה לכל שמי לא-עברי שחי בכנען.
 
האמת שאני לא זוכר בוודאות את הנושא, אני כן יודע שירושלים לא עיר יהודית במקור, ואם אני זוכר את לימודי תנך כמו שצריך (ואני לא) אז דוד כבש אותה. אני לא חושב שהיא הייתה קדושה למי שישב בה לפני כן, אבל אם להודות, אני לא חושב שנשאר מהם מספיק שרידים כדי לדעת את זה. (אם כי ראוי לציין שהמיקום של ירושלים היה קדוש ליהודים לפני שהעיר הוקמה שם, אז יכול להיות שהוא היה קדוש לעוד עמים)
אבל אם לחזור לנושא, מעבר לעובדה שזו תלוי שיטה, אני חושב שאפשר לתת לדמויות שמאמינות בדת מסוימת עוד כוח במקומות הקדושים, זכור לי הרפתקאה ב3.5 שבה הדמוית שלנו פגשו אלה כלשהי, ושחקן שהדמות שלו במקרה סגדה לאותה אלה, עלה דרגה אוטמטית רק בגלל שהוא פגש באלה, והכוח שלה השפיע עליו.

אפשר גם לתת למקומות כאלה השפעה על הסביבה, כמו שגשם בעיר קדושה הוא אוטמטית גשם של מים קדושים (או טמאים, אם זה מתאים יותר) פירות ביער קדוש מרפאים אותך (יש לחש ב3.5 הופך כמה גרגרי יער למרפאים), חיות מקבלות את היכולת לדבר... אם זה מקום תת ימי אז כל העולים לרגל מקבלים יכולת לנשום תחת המים. דברים בסגנון הזה יכולים לתת למקום תחושה יותר קדושה מ"קבל +1 לבדיקת הלחש שלך כי אתה כוהן טוב במקדש של אל האור והחיים"

כמו גם שתמיד אפשר להגיד שבמקומות כאלה אין כניסה לכוחות האופל, ואז צבא האופל עומד מול דלתות המקדש אבל לא יכול להיכנס. או אפילו שאסור לשפוך שם דם (כמו בקשת מקלט בכנסייה, או העיר של הדות'ראקים במשחקי הכס) מה שיכול להיות מעניין ולגרום לדמוית (ולמנחה) לחפש דרך לפגוע במישהו בלי לפצוע אותו.
 
liorgonen3 אמר/ה:
[post]682868[/post] או אפילו שאסור לשפוך שם דם
היו ערי מקלט גם בתנ''ך, לא? וגם היה שאסור להרוג את מי שאוחז בקרנות המזבח (עובדתית הסידור הזה לא ממש כובד, ע''ע יואב בן צרויה).
עוד רעיון-בן דת כלשהי שנמצא בעיר קדושה לדת שלו מקבל חזיונות וידע באופן זמני מבני דתו שהיו שם מאות ואלפי שנים לפניו (דוגמה-מוסלמי שהולך בעיר יכול להיזכר בלחש הזימון שהביא את אלבוראק לאלאקצא. להבהרה-זו בסך הכל דוגמה, אני ממש לא מתכוון להגיד שמוחמד היה אשף בדרגה X או לפגוע במוסלמים).

הכוונה בכנענים אז הייתה בעיקרון ליושבי החופים (פיניקים ושות'), אבל למעשה, כנראה שכל עמי כנען היו מאותו מוצא, ורק השמות של השבטים היו שונים-קצת כמו שבימינו יש פלסטינים, בדואים, מצרים, עיראקים וכו', ועדיין כולם ערבים.
 
הח׳אן הטטרי אמר/ה:
[post]682871[/post] הכוונה בכנענים אז הייתה בעיקרון ליושבי החופים (פיניקים ושות'), אבל למעשה, כנראה שכל עמי כנען היו מאותו מוצא, ורק השמות של השבטים היו שונים-קצת כמו שבימינו יש פלסטינים, בדואים, מצרים, עיראקים וכו', ועדיין כולם ערבים.
בוא נעצור את זה לפני שזה יהפוך לדיון פוליטי...

וערי מקלט עובדות קצת אחרת, זה לא בדיוק מקום "קדוש" הייתי קורא לזה "כלא להורגים" (אני קצת נשען על ההגדרה של "הריגה" במשפט המודרני, ששונה לחלוטין מרצח) וזה נראה לי נועד למנוע "צדק" של העת העתיקה עם הנושא של עין תחת עין וכו' בכך שאתה אוסר על גואל הדם ליטול את חייו של מי שנס לשם (וגם שם, לא בדיוק מדובר במלון חמישה כוכבים) הדבר היחידי שזה מתחבר לדת, זה אופן השחרור מעיר מקלט, שהקשר בינו לבין דת מאוד דק אם תשאל אותי.

אבל מקום שחוק דתי משפיע עליו הוא גם אופציה
 
הכוונה שלי הייתה שלמרות שהם מפולגים להרבה קבוצות משנה, הם עדיין אותו העם. באותה מידה יכולתי לדבר על הגרמנים שמחולקים לפרוסים, סקסונים, בווארים, שוואבים ועוד, או על היהודים שמחולקים לעדות.
 
לאומיות היא תופעה יחסית חדשה בהיסטוריה - צרפת למשל היא גם מקבץ של עדות עם שפות ומנהגים משלהן שפשוט אולצו ליישר קו לפי התכתיבים מפריז, ספרד היא מדינה שעלולה להתפרק בכל רגע, בלגיה לא באמת קיימת וכו'

ובנוגע למקומות קדושים - אפשר לראות שלאורך ההיסטוריה יש מקומות מסויימים שנשארים מקודשים לאורך זמן ורק מחליפים בעלות - קתדרלת נוטרדם יושבת על אתר של מקדש אלילי למשל.

אם לחבר את זה למכניקה של משחקי תפקידים, אז אפשר לומר שיש בעולם המשחק מקומות עם כוח קסום או מקודש, ואם אתה מצליח לקבוע עליהם בעלות אז אתה יכול לשאוב את הכוח הזה ולהשתמש בו. אולי חלק מהמקומות האלה יעבדו רק עבור סוג מסויים של אנשים - רק גמדים, רק מאמינים באל הנחש וכו', או שהכוח הוא נייטרלי ומתמסר למי ששולט בו, ואז האלים עצמם ירצו שהמאמינים שלהם ישתלטו על מקומות כאלה.

בנוגע להר הבית - מבחינה דתית "טהורה" בלי המשמעויות הפוליטיות, האיסלאם הוא דת הרבה פחות בעייתית הלכתית מאשר נצרות למשל. אם הנצרות היא "עבודה זרה בשיתוף" לדעת די הרבה פוסקים האסלאם הוא אמונת ייחוד וככזה מהווה דרך לגיטימית לגמרי עבור גויים לעבוד את ה' - מאותה סיבה ליהודים מותר להתפלל תפילה יהודית בשטח שמוגדר כמסגד אבל אפילו לא להנות מצל של כנסיה. על פי המסורת המוסלמית, היה זה יהודי שהתאסלם שזיהה עבור עומר את מקום המקדש ואבן השתיה, והמונח "בית אל מקדס" קיים בעולם המושגים האסלאמי - "אכנאף בית אל מקדס" (קצווי/כנפות בית המקדש/ירושלים) הוא כינוי ל"ארץ הקודש" (ירושלים ורוב מה שמסביבה).

ירושלים מתוארת כמקום מיוחד ואולי גם קדוש הרבה לפני הקמת בית המקדש - כבר בספר בראשית מופיעה לנו דמותו המסתורית של "מלכיצדק מלך שלם, כהן לאל עליון" שזכתה להרבה פרשנויות ואגדות, ואבן השתיה שימשה ככל הנראה לפולחן עוד בימי היבוסים. אגב, יצא לי לבקר פעם באלאקצא ובכיפת הסלע ואפילו לגעת קצת באבן השתייה - יתכן שזו הסיבה ששבוע אחרי זה פרצה האינתפאצ'ה השנייה...
 
חזרה
Top