• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

מהדורה 5 האם מו"ד5 הפכה את הזריזות לתכונה המרכזית ביותר?

בעיקרון, אני לא אוהב את כל חישובי המינימקסינג ודי מצא חן בעיני שבמו"ד5 מאוד צימצמו את כל העסק. גם הויכוח "איזה תכונה הכי שווה" הוא די מיותר ברוב המקרים, וממהדורה 3 ואילך גם ניסו לתת לכל תכונה שימושים והשלכות מעניינים מספיק, בהשוואה למהדורה 2 ומטה בהן עושה רושם שהתכונה שבאמת השפיעה על מהלכים חיוניים במשחק הייתה כוח.

אבל בכל זאת - נראה שבמהדורה 5 הזריזות הפכה לתכונה מאוד מרכזית, שבאה לידי ביטוי בהרבה הזדמנויות ומהלכים, למשל:
1) כמו בראשית ימי מו"ד, הזריזות משפיעה על דירוג השריון. אמנם אם אתה משתמש בשריון כבד לא תושפע כלל מזריזות גבוהה או נמוכה, אבל זריזות גבוהה מאוד ושריון קל די מסדרים אותך באותה רמה כמו השריונות הכבדים.
2) יש לא מעט כלי נשק, שתוסף הזריזות משפיע על גלגולי ההתקפה והנזק שלהם - להבדיל ממהדורות ישנות יותר בהן מבחר זה היה מצומצם (רק נשקי טווח, ולרוב ללא השפעה על הנזק). אמנם כלי הנשק מבוססי הכוח הם בעלי פוטנציאל נזק גבוה יותר בנקודה עד שלוש בממוצע, אבל כעת אפשר לבנות דמות של לוחם שמתבסס על זריזות בלבד ולא כוח ומלבד תוסף להתקפה ולנזק גם נהנה משאר ההטבות של זריזות גבוהה שברשימה הזו.
3) במו"ד5 גלגולי ההצלה מבוססים על כל התכונות - אתה יכול לגלגל מול הד"ק עם תוסף התכונה שלך, ולצרף את תוסף המיומנות אם אתה מיומן בגלגולי הצלה מהסוג הזה בגלל המקצוע וכו'. יחד עם זאת, נדיר למשל להשתמש בגלגול הצלה כריזמה (מפני דיבוק) בעוד שחיי ההרפתקן יזמנו לו הרבה מאוד הזדמנויות לבצע גלגול הצלה זריזות כדי להמנע מכל מיני סוגי נזק פיזי.
4) שיטת המיומנויות של מו"ד לא קושרת אותן בהכרח לתכונה מסוימת, אבל הרבה דברים שהרפתקנים אוהבים לעשות כמו להתגנב, לכייס או לנהוג בכרכרה מושפעים כולם מזריזות - גם אם אתה לא גנב ולא מיומן בהתגנבות, בתור הרפתקן זריז יש לך סיכוי סביר להצליח להתחבא בצללים ולהציב מארב לאויב, לפרוץ את דלת תא הכלא או להוציא את פסלון הזהב מהכספת בדיוק לפני שהמלכודת ננעלת עליך.

כל זה לא אומר שזריזות היא התכונה הכי טובה בהכרח או שכולם חייבים לשחק הרפתקנים זריזים - שיטת נירמול הגילגולים של מו"ד נותנת לכולם בערך הזדמנות להצליח לעשות משהו מעניין בהרפתקאות. אבל, נראה לי שזריזות הפכה במו"ד5 לתכונה הרבה יותר דומיננטית משהייתה בעבר.
 
ההבדל היחיד ממהדורה 3 שאני רואה כאן זה שיש יותר נשקים מבוססי זריזות, ושזריזות יכולה להשפיע על הנזק. עם זאת, בגלל שהתקפה ונזק הם הסיבה המרכזית למה כוח היא תכונה סופר חשובה, כנראה שזה אולי מספיק כדי להטות את הכף.
 
אין הרבה נשקים מבוססי זריזות (ובכלל רשימת כלי הנשק התקצרה ופושטה במו"ד5) אבל בהחלט יש נשקי קפא"פ של "לחימה מסוגננת" שבעצם לא משתמשים בכלל בתכונת הכוח אם אתה לא רוצה אלא בזריזות. חלק מנשקי ההשלכה משתמשים רק בתכונת הכוח (חוץ מאלה שמוגדרים כ"לחימה מסוגננת" שיכולים להשתמש בזריזות) וכל כלי הירי משתמשים בזריזות - והתכונה הרלנטית היא לא רק לגלגול הפגיעה אלא גם כתוסף נזק.

עם כלי נשק קפא"פ מבוססי זריזות אמנם לא תגיע לרמות נזק של 1ק10 או 2ק6, אבל יש לך חרב קצרה ומעוקלת (1ק6) או סיף (1ק8) - ועם חרב מעוקלת ו/או קצרה גם אפשר להלחם עם שני כלי נשק בלי יותר מידי מגבלות מיוחדות (אין מחסרים, אבל בלי כשרון מיוחד גם אין בונוסים ממש)

עוד נקודה ל"טובת" הזריזות ששכחתי למנות היא סוגיית היוזמה - סדר היוזמה נקבע בגלגולי זריזות (1ק20 + תוסף זריזות), ככה שמי שזריז יותר ומשתמש בנשק מבוסס זריזות הוא "מכה ראשון - פוגע ראשון - הורג ראשון".
 
טוב להכות ראשון, אך עדיף בהרבה להכות אחרון.

שמע, אף פעם לא היה איזון בין התכונות. התכונות הפיזיות הרבה יותר יעילות מהמנטליות באופן כללי, וזה היה אחד הדברים שנועדו להחליש מטילי לחשים. העובדה שהם צריכים להשקיע בתכונות גרועות משחקת לרעתם.
בעיקרון היה מדרג של כוח וזריזות, ואז חוסן, ואז תבונה חוכמה וכריזמה. זה גם מצוין במפורש בחלוקת תוספי ומחסרי הגזע לתכונות.
אם בגרסא חמש באמת יש יתרון לזריזות, זה רק הגיוני. ללוחם מיומן הזריזות ומיומנות הידיים חשובות בהרבה מהכוח הברוטלי ומאפשרות לעשות יותר נזק.
 
במו"ד3 ואילך, הם די השקיעו בכריזמה בהשוואה לעבר - במהדורות הישנות היא הייתה די "תוספת צבע" לא פרקטית, שההשפעה היחידה שלה הייתה על מספר המלווים שלך והמוראל שלהם - חוקים שממילא רוב האנשים לא השתמשו בהם.
במו"ד3 הכריזמה הפכה לתכונה חשובה להטלת לחשים והפעלת כוחות מסויימים, ולא רק תפאורה.

כוח היה התכונה הדומיננטית במו"ד במשך עשורים - השפיע על סיכויי פגיעה ועל גרימת נזק. במו"ד5, אפשר לומר שהזריזות נכנסת לו לנישה הזאת, ועם זריזות אתה עושה גם הרבה יותר דברים מאשר עם כוח בהרבה מצבים שימושיים.

למזלנו, אנשים עדיין ימשיכו לגלגל תכונות רנדומליות ואז לחשוב איך לשחק את הדמות שיצאה להם, או יבחרו תכונות לפי איך שהם מדמיינים את הדמות שלהם, ולא רק יעשו חישובים. זה כמו שלהרבה שחקנים במו"ד בקופסאות היה חשוב שלקוסם שלהם תהיה תבונה גבוהה, למרות שלא הייתה לזה ממש השפעה על היכולות שלו (אם כי תכונה גבוהה בדרישה הראשית נתנה לך בונוס לנק"נ שאתה מקבל) - קוסם עם תבונה 9 היה יעיל בקסם בדיוק כמו קוסם עם תבונה 18, והדבר היחיד שקיבלת מתבונה גבוהה היה עוד שפות.
 
כן, אלא אם זה נשק הטלה (ואין לו את התכונה "מסוגנן" שמאפשרת לבחור בין זריזות לכוח). המפקד כתב את זה.

זריזות היא באמת התכונה הכי אפקטיבית במו"ד 5. היא תומכת בכל מה שהרפתקני. אם יש לך דמות בלי מאפייני מקצוע בכלל, חד משמעית צריך לבחור בזריזות כתכונה העיקרית ובחוסן כתכונה השנייה.
אבל ברור שלכל דמות יש מקצוע, וכל מקצוע מגיע עם מאפיינים שבשבילם שווה להשקיע בעוד תכונות.
אשפים כבר לא משתמשים ברובה-קשת כמו במהדורות קודמות, ולחשי התקפה מבוצעים באמצעות תכונת ההטלה, אז זה מושך חלק מהשטיח הרחב של הזריזות.
ללוחמים יש מבחר של סגנונות לחימה לבחירה, ואני לא יודע אם שמת לב, אבל רובם עובד על כלי נשק כבדים ועל שריונות ומגינים, ולא על נשקי לחימה מסוגננת. אז ללוחם כדאי להיות חזק.
זה תופס לכולם.
 
nav566 אמר/ה:
the Nerubian אמר/ה:
[post]681908[/post] ולחשי התקפה מבוצעים באמצעות תכונת ההטלה

עדיין לא רואה את ההיגיון בזה.

קיצר, העניין הוא שזריזות זה מיומנות שווה גם מבחינה מציאותית.
נשמע דוקא הגיוני ופשוט לטעמי...

וזאת נקודה נרוביאן.
למרות שאפשר להיות קשת נחמד מאוד
 
dragonian אמר/ה:
[post]681986[/post] נשמע דוקא הגיוני ופשוט לטעמי...

מה פתאום? כיוון של לחשי קרן, לדוגמא, תלוי ביכולת הכיוון שלך בדיוק כמו ירי בחץ וקשת. הם בטח לא תלויים בתבונה שלך או מה שזה לא יהיה.
 
nav566 אמר/ה:
לחשי קרן לא עובדים ככה, למיטב ידיעתי. הם לא מכוונים את עצמם, אתה מכוון אותם. או אם ניקח התקפות מגע בקפא"פ, זה נהיה עוד יותר מגוחך להשתמש בתכונה מחשבתית בשביל זה.
ככה זה עובד ב3.5, ב5 זה עובד אחרת. זה הכל.
 
כיוון של לחשים יכול להיות מושפע מכל מיני תכונות - כמו עד כמה טוב כושר הריכוז שלך או עד כמה יש לך עוצמה נפשית. לא הכרחי גם שלחשים "יוצאים" דווקא מהאצבע או היד של מי שמטיל אותם - קרן קסומה יכולה לבקוע גם מהעיניים או אזור הלב, סתם לדוגמא.
 
לפחות לפי אחת התוצאות הראשונות בגוגל, אלה התכונות של אלמיניסטר - ככל הנראה למוד"מ1 (שם 29 הייתה הדרגה המקסימלית שהיו בשבילה כללים, ולא 20):

NvG6fbZ.png
 
חזרה
Top