• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

תגובות [תגובות] Starfinder Core Rulebook, לייזרים וחלליות עם פאת'פיינדר

"מגלי הכוכבים" או סטארפיינדר היא שיטת משחק מבוססת על הרשיון הפתוח של ק20 (המכאניקה הבסיסית של המהדורה השלישית של מבוכים ודרקונים). סטארפיינדר היא משחק הספין-אוף העתידני של פאת'פיינדר, אחת משתי שיטות משחק התפקידים השולחני הנמכרות בעולם, לצד מבוכים ודרקונים.

השיטה של סטארפיינדר דומה לזו של פאת'פיינדר אך היא מכילה שינויים ותיקונים שונים. ספר השיטה מגיע עם עולם מערכה מוכן – מערכת השמש "עולמות הברית" – שהוא למעשה אותו עולם המערכה של פאת'פיינדר, גולאריון, אלפי שנים בעתיד.

ספר הכללים הבסיסי של סטארפיינדר הוא ספר-שיטה מסיבי בן למעלה מ-500 עמודים, אך הוא מכיל את כל התוכן הדרוש לשחקן, את רוב התוכן הדרוש למנחה, וכן מידע על עולם המערכה ומספר חוקים חלופיים.
קרא את הכתבה...
 
מערכת חוקים בסיסית סבירה עד טובה. מגוון מעניין של Races ו-Classes.
חוקי הלחימה בין חלליות גרועים ומשעממים. חלק מהשחקנים צריכים לשבת על התחת כמו דבילים, בזמן ששחקנים אחרים מבצעים את כל ההחלטות המעניינות ורק לזרוק מידי פעם קוביות כדי לראות אם הם מצליחים או לא מצליחים לתרום לקבוצה. ה-GM יהיה חייב לבנות משהו יותר מעניין (חוקים וסיפור) כדי לתקן את מערכת החוקים הגרועה של קרבות חלל, כדי שלכל הקבוצה יהיה משהו מעניין לעשות בזמן הקרב. מערכת החוקים כפי שהיא (ללא שינויים ותוספות) לא מספקת מספיק עניין לכל חברי הקבוצה - שזה design ממש גרוע למשחק תפקידים.

עולם המערכה די אינפנטילי והכתיבה עדיין ממש גרועה וענייה בפרטים. הכותבים עשו עבודה ממש עצלנית עם כל מה שקשור ל-Gap. אבל זה משהו ש-GM טוב ויצירתי יכול לתקן ולהפוך למעניין יותר.
 
ה-Gap בעולמות הברית, כמו מותו של ארודן בגולאריון, שניהם הם אירועים עצומים בעולם המערכה שהכותבים במכוון לא מגלים מה קרה שם ונותנים או מקום למנחה להשלים, או שפשוט מעדיפים שזה יישאר כתעלומה לא מוסברת עד שמשהו באמת גדול ידרוש מהם לגלות מה קרה שם (ולהשוואה, מאז היציאה של עולם המערכה גולאריון עד היום הזה אנחנו עוד לא יודעים מה קרה לארודן, יש לנו רק רסיסי פרטים).

זו לא עצלנות, זו בחירה מכוונת לגמרי.
 
אני חושב שבכל משחק של כלי לחימה גדולים, יהיה מישהו בקבוצה שהתפקיד שלו די משעמם עד לא עושה כלום - יש דברים שפשוט לא עוברים טוב במשחק בהשוואה למציאות. קח למשל לדוגמא צוות של מפציץ גדול כזה ממלחמת העולם השניה - במציאות, למטילן (זה שאחראי לשחרר את הפצצות) יש תפקיד מאוד חשוב ואחראי. במשחק תפקידים, עד הרגע שבו המפציץ נמצא מעל למטרה, הבחור שמשחק אותו ישב עם האצבע באף בזמן שאלה שמשחקים את המקלענים (לא תפקיד יוקרתי במיוחד בתור צוות אוויר במציאות) עושים את כל האקשן.
 
דווקא מנסיוני (במשחק) השיטה של קרבות החלל מוצלחת.

1. היא --מאוד-- טקטית. יש חשיבות קריטית למיקום על מפת המשושים. לחללית יש ארבעה כיוונים שצריך תמיד לדעת לאן כל אחד מהם פונה (קדימה, אחורה, גג וגחון) כי לכל אחד מהם יש ערך מגן-כוח משלו ואת המערכות שמותקנות בצד שלו. היא לא מורכבת, אין הרבה מה לזכור לגביה, אבל יכול להיות שלא לכולם היא תתאים.

2. לכל התפקידים יש דברים מעניינים לעשות. במשחק ששיחקנו, הדמות שלי זיגזגה בין תפקיד המכונאי ותפקיד קצין המדע לפי הצורך, והיו שני תותחנים, טייס וקפטן. לרוב התפקידים יש 2-3 פעולות אפשריות מעניינות כברירת מחדל, ועוד 3-4 פעולות נוספות אם יש להם ערכי מיומנות גבוהים מספיק במיומנויות הרלוונטיות. אם אין מספיק חברי קבוצה, לרוב התפקידים יש מצב אוטומט שהמחשבים של החללית מפעילים (אבל בצורה פחות אפקטיבית מאשר כשדמות עושה את זה, ובלי בחירה). התפקיד שהכי "יושב על התחת" הוא תותחן, כתלות במגוון כלי הנשק שיש ברשות החללית - לחלליות זולות יש רק 2 תותחים ואז לתותחן באמת אין ממש בחירה, אבל אני חושב שהעובדה שהוא זה שעושה את הגלגולים הגורליים (התקפה ונזק לחלליות האויב) מפצה על זה מבחינת ההנאה של השחקנים.
 
כמו שאמרתי - זה שטחי לגמרי ומבוסס רק על סקירות, אבל ממש לא אהבתי את התיאור של "גזע לוחמים חזק, חובב קרבות וכיבושים, בלה-בלה-בלה אני מתקיף". מאותה סיבה שאני שונא את הקלינגונים בסטאר-טרק ואת הפופולריזציה של הספרטנים. סוג של כוחניות מזוייפת שנועדה לקהל יעד של נערים מהסוג שעוקב אחרי דף הפייסבוק של הצל.
 
כן. מפת המשושים מייצגת כיוון כללי וזווית נוחה לירי והיא לא "ריאליסטית" ואפילו לא ממש מייצגת מרחק. לכן (א) היא דו-מימדית כדי לפשט את העניין. (ב) כל חללית תופסת משושה אחד, ולא משנה אם זו חללית קרב לאדם אחד או ספינת חלל גדולה עם צוות של עשרות אנשים. (ג) חללית יכולה לעבור דרך המשושה של חללית אחרת אבל לא לעצור בו (אלא אם היא נכנסת לתוך החללית האחרת).

היא די טקטית כי יש משמעות לכיוון ויש מספר דרכים לנוע על המפה, כולל כללים גם למרחק שהחללית זזה וגם לכיוון שאליו היא פונה לפני ואחרי התנועה. אי אפשר להסתובב סתם ככה במקום. לדוגמה במהלך של barrel roll הספינה זהה בקצב מלא ופונה לאותו כיוון כמו קודם, אבל מחליפה בין הכיוונים של גחון וגג.
 
חזרה
Top