• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

פאת'פיינדר 1 אני מתחיל להריץ פאת'פיינדר ויש לי כמה שאלות.

mheh

פונדקאי מהשורה
אני והחבורה שלי מתחילים בשבועות אלו לשחק פאת'פיינדר (בעולם מערכה משלנו), אנחנו חבורה של שבעה (שישה שחקנים ואני מנחה). רק לאחד מאיתנו נסיון בפאת'פיינדר (אני חושב שהוא ידוע פה בפורום בתור פרגי), יש לו הרבה נסיון ואכן התייעצתי איתו רבות אבל אני אשמח לראות נקודות מבט שונות על השאלות שאני עומד לשאול. זה עומד להיות משחק שולחני שבועי של שעתיים-שלוש.
בגלל שאין לי נסיון בפאת'פיינדר יש כמה דברים שלא הבנתי/לא הצלחתי למצוא להם תשובה/אני תוהה בכללי, ואשמח אם תוכלו לענות לי עליהם:
1) זה נראה שמאגר נקודות הפגיעה של הדמויות בדרגה ראשונה הוא זעיר, אני לא חושב שיש לי דמות בחבורה שיש לה יותר מעשר נק"פ, וזה כשיש לנו לוחם, אביר קודש ופרש (cavalier). זה נראה שהדמויות מאוד פריכות, האם זה אומר שהד"שים ימותו בהמוניהם בדרגות הנמוכות?
2) אחד השחקנים בחבורה משחק נזיר, ואם לדייק הוא משחק את הגירסא המשוחררת (unchained) של המקצוע, שאמורה לתקן אותו. למרות זאת הוא עדיין נראה כמו מקצוע חלש יחסית לשאר המקצועות, האם הוא כזה?
3) בהמשך לשאלה הקודמת, איזה מן חפצים קסומים אפשר לתת לנזיר? האם יש איזשהו שריון או נשק קסום שנזיר מרוויח מהם?
4) זו שאלה שעוסקת בעלילה של המערכה, אם אתם מהשישה שמשחקים במערכה אצלי אל תקראו אותה בבקשה:
איך אפשר לגרום לאחת הד"שים להפוך לרוכבת דרקונים, בלי להעצים אותה לעומת שאר השחקנים? האם מדובר במקצוע? או במקצוע יוקרה?
5) ההרפתקאה הראשונה שבה נשחק תהיה קבר הלהבה הנצחית (Crypt of the Everflame) מקריאה שלה נראה שהיא בנויה כהרפתקאה לארבע דמויות בדרגה ראשונה, אבל בחבורה שלי יש שש דמויות, איך מאזנים הרפתקאת פאת'פיינדר כך שתתאים למספר יותר גדול של דמויות שחקן?
6) ולבסוף, שאלה אחרונה שאינה קשורה ישירות אבל אשמח אם מישהו יענה עליה, אני מתכננן להזמין את ה"Pathfinder Flip-Mat: Basic" מהחנות הבריטית "book depository" האם מישהו יודע כמה זמן לוקח לדברים כאלו להגיע?
כל טיפ הנחייה (בפאת'פיינדר) אחר שתוכלו לתת יתקבל בברכה.
 
1) ככה זה גם ב 3, כן הדמויות פריכות בהתחלה, אבל קשה למות ממש.
3) כן, יש bracers of armor למשל, וגם חפצים שמסייעים להתקפה שלו. תבדוק בספר.
5) בגדול מעלים את הדירוג אתגר, שוב אמורה להיות טבלה בספר החוקים הבסיסי. הבעיה שזה לא תמיד עובד היטב בפועל, תהיה גמיש כמנחה. בהרפתקאות שלי (מגילות העוצמה, אלופי האור) נתתי הנחיות לשינוי דרוג אתגר.
6) שבועיים עד שלושה.

בהצלחה :)
 
1) כן, בדרגה 1 גלגול קוביה לא מוצלח אחד יכול להפיל דמות. מתים רק ב-10 נק"פ, אז הם פשוט יתעלפו. המון תלוי במזל.
2) באופן כללי יש מיקצועות שהם חזקים יותר מאחרים, וגם בחירה נכונה של כישרונות לעומת בחירה לא מוצלחת יכולה ליצור את זה. אם במהלך המשחק שחקן מסוים מרגיש מבואס כי הוא מרגיש חלש יותר מאחרים, תן לו אפשרות לבחור מחדש כישרונות או איזה חפצ"ק חמוד שיאזן אותו.
4) תן לו את זה כשהדרוג אתגר (CR) של ה*ספוילר* שאתה נותן לו יהיה נמוך ב3 או 4 מדרגת החבורה.
5) זה תלוי ביותר מידי משתנים בשביל שתיהיה תשובה ברורה. ניסוי וטעיה זה הדרך הכי טובה. לאט לאט אתה תבין מה קל מידי ומה חזק מידי.
6) אתה תלוי בדואר ישראל, קח בחשבון שאם אין מזל זה גם יכול להתקע עוד חודש חודשיים.
 
עזוב מאוזן או לא - דרקון זה מגניב, ואם תיתן למישהו אחד להיות רוכב דרקונים או מה שזה לא יהיה, האחרים ירצו גם. ואם הדרקון יהיה מאוזן מידי, הוא לא יהיה מגניב. אז תבנה רצף של הרפקאות בהן הדמויות מנסות להוכיח את עצמן כדי להצטרף לרוכבי הדרקונים או משהו כזה, וחלק מההרפתקה זה למצוא דרקונים, להעיר אותם, וכיו"ב
 
1. כל הדמויות שלנו מעל 10 נק"פ. במקרה הכי גרוע תקטין את הנזק של האויבים ותוסיף להם איזו יכולת אחרת.
2. הוא כן. אני משחק מטיל לחשים (אורקל) והדרג"ש שלי גבוה יותר, הנק"פ שלנו אותו דבר.
4. קמע אגרופים אדירים, אצדעות שריון, קמע שריון טבעי...
5. קודם כל לא בטוח שתצטרך. אם כן אפשר להעלות את דירוג האתגר עם עוד מפלצת.
 
אני אענה כרגע על השאלה על הנזיר - לא מכיר יותר מדי חפצ"קים מגניבים בשבילו, רק כאלה שמשפרים את מה שלא טוב אצלו. מהניסיון שלי עם unchained monk הוא לא היה כזה מדהים. אשכרה הפסדתי לכיסא (animated chair) בהיאבקות. אבל יכול להיות שלא בניתי אותו כמו שצריך, לך תדע.
סך הכל הרושם שלי ממנו לא כ"כ חיובי.
 
fergi123: יכולת לומר לי את זה פנים אל פנים אתה יודע (ואני ממש מקווה שלא קראת את הספוילר). ואתה אומר שאולי לא נצטרך, אבל אני בעיקר חושב שאתה לא מעוניין לבזבז את כל הלחשים שלך.
המפקד האלמוני:
הדבר שעליו חשבתי הוא לתת לכל אחד מהם מקצוע יוקרה שונה או משהו בסגנון, נגיד שאחד רוכב דרקונים והאחר רקדן צללים או משהו. ואז הם יקבלו את הדרגות האלו "בחינם" ויתקדמו במקצועות האלו סיפורית
השאר: אני שמח לשמוע שהדמויות לא בסכנת מוות ישירה. למרות שממה שאני קורא בקבר הלהבה הנצחית הם יכולים לחטוף 2ק6 + 1ק4 נזק לפני שהם אפילו נכנסים למבוך או משהו כזה, רק מסכנה סביבתית.
 
לתת "דרגות בחינם" במו"ד מאוד חותר תחת אחת מהנחות היסוד במשחק, ובדרך כלל לא מומלץ. חלק מהחוויה שהמשחק מתוכנן אליה היא העליה בדרגה לאחר עמידה באתגרים - זה ההבדל הגדול בין מו"ד לשיטות כשרונות, ששמות דגש על דברים אחרים.
 
לחטוף נזק ממלכודת זה שונה מאשר אמצע קרב - זה רק בזבוז משאבים ולא סכנה למוות. יתר הדמויות יכולות לרפא.
למעשה זה די מעפן לשים מלכודות לפני שנכנסים כתכנון הרפתקה, אבל קבר הלהבה הנצחית דורש שיפוץ באופן כללי מההתרשמות שלי כדי להפוך להרפתקה טובה באמת. אחרת זה זחילת מבוך טיפוסית.
 
אהבתי ב"קבר הלהבה הנצחית" שהם מסבירים את ההגיון מאחורי כל דבר ודב"ש, אבל זה נראה לי נורמה בהרפתקאות חדשות, להבדיל מהרפתקאות של פעם בהן אפילו לא תיארו לך איך נראה הסמל הקדוש של האל שלמקדש שלו נכנסתם כרגע.
 
הרצתי היום את המפגש הראשון, אני שמח להכריז שהלך נהדר, הפחד שלי מפאת'פיינדר היה לא מוצדק, במיוחד כשיש לנו בקבוצה את fergi123, שיודע את כל החוקים כמעט בעל פה ומסביר לנו, אחת הדמויות באמת ירדה פעם לאחד נק"פ ופעם לשתי נק"פ, אבל מלבד זה חזית הקרב הייתה אחלה. הבעיה היחידה שיש לי כרגע היא איך לגרום לשחקנים לגלגל מיומנויות כשהם לא בקרב, בשביל לדבר עם אנשים, לחקור את העולם וכד' אבל אני מניח שלזה צריך כבר עץ נפרד.
ולגבי איכות ההרפתקאה, קניתי עכשיו את הבונדל של פאיזו שמוצע בהמבל באנדל (עליו גיליתי באמצעות ההודעה של oldman בשולחן העגול, אז קרדיטים לארכמאג של הקשת). נראה ששם יש הרבה הרפתקאות, בין השאר של שנת השד של ה-pathfinder society, בנוסף למסלול של אלי הפלדה, נקווה ששם יהיו הרפתקאות יותר טובות.
עריכה: הדמות שירדה לאחד ולשתי נק"פ הייתה הנזיר, אז אני לא יודע אם יש לזה משמעות, אבל...
 
מגניב לשמוע - אלי הברזל נראה כמו נתיב הרפתקאות טוב, אחד מהטובים יותר אם שילוב הז'אנרים לא מפריע ;)
בקשר לנזיר, השאלה היא קודם כל האם השחקן נהנה. בכל מקרה לא הייתי מנסה לקבוע איזון לפי מפגש בודד - בדרגה 1 אפשר ליפול בגלל שני גלגולים...
 
The oldman אמר/ה:
לחטוף נזק ממלכודת זה שונה מאשר אמצע קרב - זה רק בזבוז משאבים ולא סכנה למוות. יתר הדמויות יכולות לרפא.
למעשה זה די מעפן לשים מלכודות לפני שנכנסים כתכנון הרפתקה, אבל קבר הלהבה הנצחית דורש שיפוץ באופן כללי מההתרשמות שלי כדי להפוך להרפתקה טובה באמת. אחרת זה זחילת מבוך טיפוסית.

האמת שאם אני נכנס לאיזה קבר/פירמידה/מקדש שאף אחד לא נכנס אליהם כבר אלף שנה, די הייתי מצפה שיהיו שם כל מיני מלכודות שנועדו לדאוג לזה, ולו ברמת הבור העמוק באמצע הפניה במדרגות החשוכות.
 
המפקד האלמוני אמר/ה:
[post]660253[/post] האמת שאם אני נכנס לאיזה קבר/פירמידה/מקדש שאף אחד לא נכנס אליהם כבר אלף שנה, די הייתי מצפה שיהיו שם כל מיני מלכודות שנועדו לדאוג לזה, ולו ברמת הבור העמוק באמצע הפניה במדרגות החשוכות.
מסכים, אבל...
המלכודת האמורה היא גבעה עם בוץ הרבה לפני המבוך עצמו. בעיניי זה ברור שאף נער בחווה מעולם לא נתקל בבוץ בחייו וזה סיכון אדיר - הרי חרא של פרות שמתבוססים בו זה שונה לגמרי מקצת אדמה רטובה מגשם - בוץ אשכרה יכול להרוג! 2ק6 נזק...
אז כמו שאמרתי, תכנון גרוע.
 
אתמול היה המפגש השלישי, ולפני שבוע היה המפגש השני, ואני חוזר עם כמה שאלות, תהיות והגיגים.
1) הקרבות שלנו ארוכים יחסית, וזה מיצר מצב שמתיש ומשעמם את השחקנים, כי הם צריכים לחכות זמן רב לתורם. כרגע נראה לי שאטפל בזה ע"י : צבירת ניסיון במונחים, ויותר ריכוז בקרב עצמו ופחות בשיחות מסביב. איך אתם מציעים לפתור את זה?
2) מהי הטלה ספונטנית: זה נראה שהכוהן יכול לשרוף לחש שהוא למד כדי להטיל ריפוי פצעים קלים, אבל כוהן עם הדומיין ריפוי מקבל את הלחש הזה מוכן כבר בכל מקרה, אז האם הטלה ספונטנית עוזרת לו?
3) בקובץ המצורף אפשר לראות תמונה של השולחן שלנו, ה-flip mat עובד נהדר, ובנוסף אליו הכנתי גם צלמיות (מינאטורות? לא סגור על איך קוראים לזה) לדמויות ולמפלצות. מתברר שפקקי שעם הם בקוטר של כמעט אינץ' (ואפשר גם להכין צלמיות ליצורים יותר גדולים) בדיוק מה שמאפשר להכין מהם בסיסים לצלמיות, מה אתם חושבים על האילתור הזה?
 

קבצים מצורפים

  • תמונה מ-יונתן כרמי.jpg
    תמונה מ-יונתן כרמי.jpg
    147.7 KB · צפיות: 720
קודם כל ח"ח על המניאטורות, אחלה רעיון. למרות שאישית מה שהיה מתיש אותי זה כל פעם לשרטט מחדש מבוכים ביד על גבי המשטח הזה. וגם למרות שהמשטח נראה נחמד וגם המניאטורות, זה שאין טקסטורה או אובייקטים, אלא רק קירות שעשויים מטוש שחור, עדיין נותן לזה מראה קצת דל. אם כבר אתה משקיע, אולי שווה גם להדפיס כל מיני משטחים שאפשר לפזר על שדה הקרב (בורות, מלכודות, הריסות, צמחים, עמודים, פסלים, וכו).

לגבי הקרבות הארוכים, זה לא מפתיע עם קבוצה של שישה שחקנים ומנחה. מהניסיון שלי 4 שחקנים זה המקסימום האפשרי כדי לקיים קרב שיהיה מהנה לאורך זמן. והאמת שלא רק לקרבות זה מפריע, אני חושב שבאופן כללי קבוצה עם יותר מ-4 שחקנים (מלבד המנחה) מאבדת ריכוז מאוד מהר, וזה מקשה מאוד לפתח ולקיים דינמיקה בריאה בין כולם. במצבים כאלה השחקנים שהם יותר אקטיביים יזרחו תמיד, והפסיביים ידחקו הצידה ויהפכו למתוסכלים. וגם אם יש אינטראקציה שכוללת שני שחקנים ויותר, עדיין השחקנים האחרים יכולים להרגיש בחוץ, ואז ידרדרו לכל מיני התעסקויות עם הטלפון ובדיחות וכן הלאה. וזה קורה גם בקבוצות הכי טובות ובוגרות.
אני לא יודע אם יש לך אופציה להקטין את הקבוצה, אבל אם זה כן אפשרי אני ממליץ שתישאר רק עם השחקנים שהכי אכפת להם ושהכי מסתדרים איתך ואחד עם השני. לדעתי הדבר הכי חשוב בקבוצת מ"ת, לא משנה מאיזה סוג, זה דינמיקה טובה בתוך הקבוצה. משם הכל זורם לבד.
וחוץ מזה, דברים נוספים שיכולים לעזור זה באמת להיות "שוטף" בחוקי המשחק (לא רק אתה, גם שאר השחקנים), ומציאות טכניקות להקטנות הזמן שלוקח לכל שחקן לשחק את תורו. דברים בסיסיים ששחקנים צריכים לעשות כוללים - לדעת לפני תורך כבר מה הפעולה שאתה רוצה לבצע, לבדוק מראש אם יש חוקים מיוחדים שקשורים לתורך (תיאור לחש, חפץ קסום, התקפה מיוחדת, וכו), לשים לב מה האחרים עושים ולאיזה מטרה הם עושים את זה כדי שלא יצטרכו לחזור על עצמם ותוכלו לעבוד בסנכרון.
וברור ששיחות ובדיחות לא קשורות למשחק תמיד יעכב הכל, לא רק קרבות. אבל זה כבר תלוי בקבוצה - יש קבוצות שהן רק במשחק כל הזמן בלי הסחות דעת, ויש קבוצות שחייבות להשחיל בדיחה כל משפט שלישי, וגם נהנות מזה. פה כבר צריך למצוא את האיזון.

הטלה ספונטנית - לחש דומיין נותן לך בעצם להכין מראש לחש אחד נוסף מכל דרג, כאשר הלחש הזה חייב לבוא מתוך רשימה ספציפית (רשימת לחשי הדומיין). אם יש לכוהן את דומיין הריפוי, אז בלחש הנוסף שלו הוא יכול להכין ריפוי. אבל, זה אומר שאת הריפוי הזה הוא מטיל פעם אחת ואז נגמר. כדי להטיל ריפויים נוספים, הוא צריך להכין לחשי ריפוי על חשבון הלחשים הרגילים שלו (לא דומיין). אבל, יש לו אופציה נוספת, שהיא לוותר על לחש רגיל שהכין ולהטיל במקומו לחש ריפוי - זה למקרה והוא צריך להטיל יותר מריפוי אחד ביום (שזה מקרה די סביר). כך שמה שיוצא, זה שהדומיין נותן פשוט עוד אקסטרא ריפוי ליום, בנוסף על אלו שהוא הכין ו\או אלו שהוא המיר ספונטנית מלחשים אחרים שהכין.
 
חזרה
Top