• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

מהדורה 5 הגזעים והתרבויות של שר הטבעות למבוכים ודרקונים 5

אתמול ביקרתי בדוכן של קיוביקל 7, במטרה לראות את הדוגמה של ספר החוקים לשחקן של שר הטבעות למבוכים ודרקונים. שוחחתי גם עם ג'ון הודג'סון, מי שאחראי על העיצוב הגרפי ומכיר טוב מאוד את הטבעת האחת (חגי, האימייל שלו בדרך אלייך לראיון :) ).
אז באמת הוא אישר שמבחינת פלאף, זה הולך להיות זהה לגמרי למה שקיים היום בטבעת האחת, וגם ההרחבות הקיימות הולכות להיות מתורגמות למה' 5, אך לא צפוי תוכן בלעדי שלא יהיה בטבעת האחת. זה טוב אולי למעריצי הטבעת האחת, אבל אני הייתי מעדיף שזה שהיה שיטות נפרדות עם פלאף אחר....
בכל מקרה, אין מטילי לחשים במשחק. ה Calling של הטבעת האחת הפכו למקצועות, וגם לפי ג'ון המקצועות לא מאוזנים בהכרח מול המקצועות בסל"ש.
והנה העמוד עם תוכן הספר:
middle-earth.jpg
 
כשהעליתי את ההשערות שלי ב http://www.pundak.co.il/forums/viewtopic.php?f=14&t=37594#p647118 , הייתי צריך לשים על זה כמה מטבעות כסף - כי קלעתי ב-100%.

מעלות של התרבויות - כנראה המרה של המעלות מ-The One Ring ל-Feats של מו"ד 5?
 
קוד:
I just found out that we have some English-speaking visitors from forums abroad.
חברי פורום הפונדק - נהגו בהתאם. יש לנו אורחים מחוץ-לארץ :)

קוד:
The oldman's post is roughly translated as following (please forgive my poor English):

Yesterday I visited the Cubicle 7 booth, in order to see the preview for The Lord of the Rings player's rulebook for Dungeons and Dragons (AiME).
I also talked with Jon Hodgson, who is the graphic designer and is also familiar with The One Ring RPG (Hagai, his e-mail may be on the way for you to interview him).
It really is confirmed that in terms of fluff, the book is going to be completely identical to the fluff we already have in The One Ring, with the crunch translated from The One Ring RPG to 5th Edition. There will be no content, fluff-wise, exclusive to Adventures in Middle-earth. Every new content will also appear on The One Ring supplements.
It may be good news for The One Ring RPG fans, but I would prefer if TOR and AiME had not only differ in crunch but also in fluff.
Anyway, there are no Spellcasters in AiME. The Callings of TOR have become the new Classes. The Classes are not necessarily balanced against the Core D&D Classes of the PHB.

And here's the page with the table of content:
 
נראה שהתשובה חיובית.

מעלות - Virtues - בטבעת האחת אלו הכוחות המיוחדים של דמויות. דמות צוברת מעלות ככל שהיא משפרת את החוכמה שלה והן מייצגות גישה לכוחות גזע או סודות של התרבות. לכל תרבות יש גישה לחמש מעלות ייחודיות משלה (לדוגמה לביאורנים יש את המעלות אח לדובים, כוח אדיר, הלך-לילה, עוגות דבש שנאפו-פעמיים, ועור מוגן). בנוסף יש שש מעלות שזמינות לכולם (ומאפשרות לשפר ערכים כמו תכונות הבסיס, ערך סיבולת מקסימלי או ערך חמיקה). לבסוף, יש מספר מעלות שדמות יכולה לבחור אם יש לה רקע מתאים או אם הגיעה להישגים מסוימים בעולם, אבל הן באות על חשבון גישה למעלות אחרות - לדוגמה בספר האזור "לב הפרא" יש מעלה לאיש יערות שהוא בן של אחת מבנות הנהר, ובספר המערכה "החשכת יער-אופל" בסוף אחת מההרפתקאות, דמות של אלף יכולה לבחור להישאר עם דב"ש מסוים וללמוד אצלו איך להכין גבישים שזוהרים באור של אלברת', אבל זה בא על חשבון גישה ללחשים הרגילים של אלף-יערות.
בתמונות של אולדמן - אפשר לראות שיש מעלות כלליות (Masteries) וגם מעלות לכל תרבות. רוב העוקבים אחרי השיטה מאמינים שבעצם כל המעלות הבסיסיות יעברו המרה ל-Feats.

מענקים - Rewards - בטבעת האחת אלו החפצים המיוחדים של דמות. השיטה לא ממש מתעסקת באיסוף אוצר או במחירים של ציוד הרפתקנות. גישה לחפצים ולשירותים נקבעת לפי ערך "רמת חיים" של הדמות. חפצים שנהרסו ניתן להחליף בכל תקופה שבין הרפתקאות. יש שני יוצאי דופן - מענקים הם חפצים שהדמות מקבלת במתנה מהמשפחה או ממנהיגי העם שלה. כל מענק הוא חפץ עם 1-3 תכונות מיוחדות המייצגות איכות גבוהה או טכנולוגיה ייחודית. דמות מקבלת חפץ עם תכונה, או מגלה תכונה בחפץ קיים, בכל פעם שהיא משפרת את הגבורה שלה. לכל תרבות יש גישה לשלושה מענקים שונים (לדוגמה לבארדים יש גישה למענקים חנית משמר בלדורתין, קשת דייל, ומגן צריח). בנוסף ישנן שש תכונות מיוחדות שדמות מכל תרבות יכולה לגלות בחפצים שלה (ומאפשרות להגביר נזק, להפחית עומס נשיאה של ציוד וכן הלאה). בניגוד למעלות שמגיעות מחוכמה וחלקן לא קרביות בכלל, מענקים צומחים מתוך גבורה ולכן מדובר כמעט תמיד בציוד לחימה. לבסוף, ישנם חפצים ייחודיים שניתן למצוא, אבל אם הדמות שומרת אותם לעצמה הם באים על חשבון המענקים הרגילים שהיא אמורה הייתה לקבל. לדוגמה בסוף אחת מההרפתקאות באוגדן ההרפתקאות "סיפורים מארץ-הפרא" יש לדמות איש-יערות סיכוי לקבל במתנה את הגרזן "נושך-זאבים". זה לא חפץ קסום, אבל טבועה בו שנאה עזה כלפי זאבים, והזאבים של ארץ הפרא מזהים אותו ומפחדים ממנו. בספר האזור "ריבנדל" יש חוק אופציונלי של חפצי פלא שאפשר למצוא (כמו כשתורין מוצא את החרב האלפית אורקריסט), אבל שוב - אם הדמות לוקחת את הנשק לעצמה הוא בא על חשבון "סלוט" של מענק רגיל.
בתמונות של אולדמן - אפשר לראות בפרק הציוד כותרת של Heirlooms. כנראה שזו תהיה המרה של המענקים מהטבעת האחת לחפצי קסם של מו"ד 5. השאלה הגדולה - האם גם כאן תהיה מכאניקה שמחייבת דמויות בדרגה גבוהה מספיק להסתובב עם חפצים שהם קיבלו מהמלך.

מכאניקות נוספות שיתורגמו מהטבעת האחת למו"ד 5 אפשר לראות בתמונה בארבעת הפרקים האחרונים בספר -
1. מכאניקה עבור מסע ממושך, תוך שימוש במפות וקביעת מסלול רצוי למסע.
2. הפרק "הצל" יכיל המרה של מכאניקת הצל למכאניקת הדרדרות מוסרית במו"ד 5 ויחליף את הנטיות. צצים שם כמה מושגים מהטבעת האחת כמו התקפי טירוף ופגם אופי (Shadow Weakness) אבל חסרים מושגים אחרים מהשיטה כמו תקווה או אומללות.
3. הפרק "ראיונות" אמור לתרגם את המכאניקה של התקלויות חברתיות מהטבעת האחת למו"ד 5. זה פרק נורא קצר וזה הגיוני - כי בעצם במו"ד 5 כבר יש גלגולי מיומנות ומיומנויות חברתיות.
4. הפרק "שלב האחווה" אמור להעתיק את מכאניקת ה-Downtime של הטבעת האחת למו"ד 5. לתת משמעות מכאנית לדברים שהדמויות בוחרות לעשות בחודשים שבין הרפתקה להרפתקה.


באופן כללי ככל שיודעים יותר על ספר ההרחבה הזה, נראה לי יותר ויותר כאילו קיוביקל 7 מתאמצים מאוד לעשות אותו דומה לטבעת האחת גם באווירה - אבל אני לא בטוח שזה הצעד הנכון, כי זה אומר שהשיטה שנקבל כאן תהיה גרסת ק20 של הטבעת האחת ולא בדיוק "מבוכים ודרקונים עם רקע של הארץ התיכונה" (כמו MERP בזמנו), שאני חושד שזה מה שרוב שחקני מו"ד 5 שלא משחקים בטבעת האחת היו רוצים לקבל.
 
היא לא :) דיברנו על זה בעקבות ההכרזה המקורית על הספר - http://www.pundak.co.il/forums/viewtopic.php?f=5&t=36874

העניין הוא שמי שרוצה לשמור על האווירה של הארץ התיכונה משחק בטבעת האחת (שעושה את זה מעולה) או משתמש בשיטה סיפורית יותר (לדוגמה עולם המבוך, שאפשר לסובב אותה בקלות כך שתתאים לארץ התיכונה).
אם תחפש באינטרנט תמצא הרבה מאוד קבוצות שחקנים שעשו "קמפיין מו"ד בארץ התיכונה" - יש שימוש ברקע של הארץ התיכונה כבסיס שרוב השחקנים מכירים את העולם וההיסטוריה שלו, אבל האווירה לעולם תהיה אווירה של מו"ד. יהיה בקבוצה מכשף, לדוגמה. ואם יש דרקון אז דרך ההתמודדות הנכונה תהיה להילחם בו.
הידיעה שאין מקצוע מטיל לחשים היא חדשות טובות למי שרוצה לשמור על האווירה של העולם. היא לא חדשות טובות עבור רוב שחקני מו"ד שגם אוהבים את הארץ התיכונה. רק אתמול פנה אליי המשתמש "The High Dwarf" ואמר שהשחקנים שלו רוצים לשחק מו"ד בארץ התיכונה אבל אחד מהם רוצה לשחק מכשף. עבור קבוצה כזו, הידיעה שאין מטיל לחשים בספר ושהמקצועות בו מאוזנים בינם לבין עצמם אבל לא מאוזנים מול המקצועות בספר החוקים לשחקן - אלו חדשות רעות שיצריכו מהם עבודת התאמה של מקצוע.
 
הם לוקחים את זה לכיוון לא נכון לפי דעתי, ומנסים לרקוד על שתי חתונות. שייסגרו על עצמם ויחליטו אם הם מעדיפים לרצות את אנשי "מו"ד בארץ התיכונה" או את אנשי "ק20 בארץ התיכונה".
 
Same same new name :p

זה פשוט יצא מוצר ביניים מוזר שאף אחד לא ישתמש בו. חבל, כי לוקחים חברה מרשימה עם מוציאה רצינית לאור והיה יכול להיות פה משהו מעניין. לפחות יהיה כיף להסתכל על האומנות.
 
אני לא מבין למה שמישהו ירצה לשחק מכשף בארץ התיכונה.. יש מספיק עולמות פנטזיה עם מספיק כישוף נפוץ.
בארץ התיכונה כישוף הוא לא משהו לבני תמותה.
לא שאני בטוח שהארץ התיכונה יכולה לספק חומר למ"ת כל כך אבל בסיידר
 
the Nerubian אמר/ה:
היא לא :) דיברנו על זה בעקבות ההכרזה המקורית על הספר - http://www.pundak.co.il/forums/viewtopic.php?f=5&t=36874

העניין הוא שמי שרוצה לשמור על האווירה של הארץ התיכונה משחק בטבעת האחת (שעושה את זה מעולה) או משתמש בשיטה סיפורית יותר (לדוגמה עולם המבוך, שאפשר לסובב אותה בקלות כך שתתאים לארץ התיכונה).
אם תחפש באינטרנט תמצא הרבה מאוד קבוצות שחקנים שעשו "קמפיין מו"ד בארץ התיכונה" - יש שימוש ברקע של הארץ התיכונה כבסיס שרוב השחקנים מכירים את העולם וההיסטוריה שלו, אבל האווירה לעולם תהיה אווירה של מו"ד. יהיה בקבוצה מכשף, לדוגמה. ואם יש דרקון אז דרך ההתמודדות הנכונה תהיה להילחם בו.
הידיעה שאין מקצוע מטיל לחשים היא חדשות טובות למי שרוצה לשמור על האווירה של העולם. היא לא חדשות טובות עבור רוב שחקני מו"ד שגם אוהבים את הארץ התיכונה. רק אתמול פנה אליי המשתמש "The High Dwarf" ואמר שהשחקנים שלו רוצים לשחק מו"ד בארץ התיכונה אבל אחד מהם רוצה לשחק מכשף. עבור קבוצה כזו, הידיעה שאין מטיל לחשים בספר ושהמקצועות בו מאוזנים בינם לבין עצמם אבל לא מאוזנים מול המקצועות בספר החוקים לשחקן - אלו חדשות רעות שיצריכו מהם עבודת התאמה של מקצוע.

דרך אגב, בדיוק מהסיבה הזו החלטנו בסוף לוותר על הארץ התיכונה - בגלל העניין של מטילי לחשים. בהחלט היינו הולכים עליה אילולא אותו שחקן התעקש - אבל זה לא המצב.

לעומת זאת, יש קבוצות שמחבבות מאוד את מו"ד 5 ואת הארץ התיכונה, גם ללא מטילי לחשים. ואני חושב שזה אחלה מוצר בשבילם. אולי גם לי יצא להריץ קבוצה כזו בעתיד.
 
זה די ברור לדעתי שהם מנסים למשוך שחקני מו"ד לנסות גם את הטבעת האחת יותר מאשר לספק להם חוויית ארץ תיכונה במגרש הביתי שלהם. הם מתרגמים את החוקים לשפה של מו"ד, ולא ממירים אותם למו"ד.
טיפה חבל, כי היה לי בראש משהו שונה, אבל ניחא. אני מחכה לראות אם זה יתפוס תאוצה או לא.

אני אישית חושב שצריך להימנע מהטלת לחשים בארץ התיכונה, אבל זה באמת עניין של תיאום ציפיות.

dragonian אמר/ה:
לא שאני בטוח שהארץ התיכונה יכולה לספק חומר למ"ת כל כך אבל בסיידר
זה דווקא לא נכון. יש הרבה מ"ת בטבעת האחת לעניות דעתי, וקיוביקל 7 מצליחים לעצב אותו באווירה טולקינאית עם הרבה מומחיות.
 
זה אחד הדברים החשובים שמדברים עליו בספר הבסיס. הם מציעים למנחה לא להרגיש מוגבל ע"י העלילה של הספרים, והוא יכול לחשוב על סדר אירועים שונה, להריץ הרפתקאות שלא משפיעות בכלל על רצף העלילה של הסיפורים (יותר כמו עלילות משנה, אבל יכולות להיות מאוד מהנות-עברתי כמה כאלה מספר ההרחבה לארצות הפרא, למרות שאני לא זוכר את שמן), או לשלב הרפתקאות באירועים שקרו (קח כדוגמה את "מצוד בערפל, שזו הרפתקה שהתרחשה מעט אחרי קרב חמשת הצבאות. הדמויות צדות את האורקים שברחו מהקרב).
לא חייבים להיצמד לספרים כשמשחקים בטבעת האחת, אפילו מומלץ שלא. יש הרבה עלילות, מקומות ודב"שים להכיר גם בלעדיהן.
 
קיוביקל 7 עושים בינתיים עבודה טובה מאוד בכתיבת הרפתקאות שמשתחלות היטב לתוך מסגרת הקאנון של העולם - אנחנו מדברים על שני אוגדני הרפתקאות של 6-7 הרפתקאות כל אחד ועל ספר מערכה עם עלילה של 31 שנים. הם מצליחים לעשות את זה ועדיין לשמור על High stakes - הרבה מוטל על הכף. ההרפתקנים יכולים להרגיש חשובים ומשפיעים על חייהם של מאות תושבי הארץ התיכונה. יש לא מעט דמויות "חשובות" שאין להן חסינות עלילתית - ביאורן או הקוסם רדגסט, לדוגמה. אם ההרפתקנים נכשלים, בהחלט עלולים לקרות לדמויות הכלו דברים רעים.
גם התקופה שנבחרה - מייד אחרי "ההוביט" וכמעט 80 שנים לפני מלחמת הטבעת - מספקת פרק זמן רחב מאוד לעשות דברים בלי להרוג בטעות את פרודו.

אין גם שום בעיה לשחק עם חריגות מהקאנון, אבל למי שמוכן לקחת על עצמו את האתגר של מערכה שלא סותרת את אירועי "שר הטבעות" - יש מגוון כלים שיסייעו לו.
 
לדוגמה - יש קהילה של אנשי היערות. אם אתה זוכר, ב"ההוביט", הדמויות נקלעו בטעות למקום המפגש בין הגובלינים והזאבים, שם התברר שהם התכוונו לתקוף ביחד את אנשי היערות ולתפוס עבדים\בשר אדם. גנדלף שרף את המפגש.

ספר המערכה "החשכת יעראופל" מתעסק בעיקר בגורל אנשי היערות. מדובר בספר מערכה של 31 שנים ולאורכו קורים הרבה מאוד דברים שלרובם יש השלכות ארוכות-טווח על אנשי היערות. בסוף המערכה יש כמה מדרגות הצלחה, לפי כל מני משתנים שדמויות השחקן משפיעות עליהם (האם המטה של רדגסט נשבר, מה חוזק הקהילה של אנשי היערות, מי מנהיגי השבטים השונים שלהם, האם זאב האדם של יעראופל עדיין בחיים, האם ביאורן עדיין שומר על הקיר-צוק...).
המצב יכול להשתנות מאוד בין "הקהילה שורדת", "הקהילה מתפוררת ומעט פליטים מגיעים לברי" ועד "אנשי היערות נשבעים אמונים לנאזגול".

אפשר לטעון שבתמונה הגדולה (בסוף הטבעת תושמד וסאורון יובס) זה לא משנה כלל - אבל אם אתה בוחר לשחק באווירה של הארץ התיכונה צריך להיות אכפת לך גם מגורלם של אאיווין, של לשון-נחש וכן הלאה,והדב"שים ב"החשכת יעראופל" כתובים *ממש* טוב.


שורה תחתונה - אם יש לך הזדמנות, שווה לבדוק.
 
חזרה
Top